Gevangenisstraffen geëist tegen „Heilige Daad-ambassadeurs" Radioactiviteit nog niet onrustbarend Oosterse Kerken met oeroude tradities op Rhodos bijeen PAPOEA'S WILLEN EIGEN VLAG EN EIGEN VOLKSLIED ZATERDAG 21 OKTOBER 1961 PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT 8 Gerechtshof behandelde beroep Machiel V. in vrijheid gesteld De procureur-generaal bij het gerechtshof in Amsterdam, mi'. A. S. de Muinck Keiser, heeft gistermiddag ha een requisitoir van bijna 2 uur tegen de „ambassadeurs" van de mondiale en bovenkerkelijke schertsorganisatie De Heilige Daad wegens vier gevallen van oplichting of poging daartoe en een geval van verduistering gevangenisstraffen geëist van twee jaar met af trek voor de 41-jarige Jolle J. uit Bussum, en tien maanden met aftrek voor de 43-jarige Machiel J. J. V. uit Amsterdam. Bedrogeneny' Beide verdachten hadden beroep aan getekend tegen het vonnis van de rechtbank, die J., na een eis van twee jaar en drie maanden, veroor deelde tot één jaar en acht maanden met aftrek en V. tot tien maanden met aftrek (eis van de officier één jaar). Aan beide verdachten was ten laste gelegd oplichting subsidiair verduistering ten nadele van de So- crates-directeur Nie. den B. (350.000 gulden) doch de procureur-generaal achtte dit niet bewezen omdat Den B. naar zijn mening te veel in de club zat. Gedupeerden Wel bewezen verklaarde hij de aan beide verdachten ten laste gelegde poging tot oplichting van de Noorse zakenman C. G. Cle- mensen en oplichting van de So crates bouwkundige G.. van Vliet (700 gulden). Jolle J. werd voorts nog schuldig verklaard aan op lichting van L. B. Wichman uit Glanerbrug (1000 gulden), oplich ting van de Socrates secretaresse mej. I. Boukamp (3000 gulden) en verduistering of oplichting van zijn oude schoolvriend J. Hage- doorn, die 36.000 gulden gereser veerd voor zijn debiele kind) ar mer werd. Jolle J. en Machiel V. hadden *t geld allemaal nodig ter bestrijding van de aanloopkosten van de schertsorgani satie, die belangrijke financiële steun zou krijgen van de r.-k.-kerk. In werkelijkheid berustte het hele door de< Duitse Arnold Dreis geïnspireer de verhaal op een samenweefsel van leugens en verdichtsels. Baloeba moeten weg zegt Tsjombe De Katangaanse regering heeft ge- eist dat de gevluchte Baloeba's die zich in het kamp van de Verenigde Naties te Elisabethstad bevinden, te rugkeren naar de streek waar zij vandaan komen. De vluchtelingen moeten voor van daag middernacht zijn vertrokken. Na dat tijdstip behoudt de Katan gaanse politie zich het recht voor or de en veiligheid met alle middelen te handhaven. Ten gevolge van de reeds donderdag ingevoerde maatregelen tegen de'Ba loeba's verbod voor Baloeba's in Elisabethstad te werken cn voor le veranciers levensmiddelen aan vluch telingen te verkopen is de span ning tussen de Verenigde Staten en de Katangaanse regering toegeno men. In voorjaar toeneming verwacht Naar aanleiding; van de reeks kernexplosies in de afgelopen weken en in verband met de door premier Kroesjtsjew aan gekondigde kernbomontploffing heeft het A.N.P. aan het minis terie van sociale zaken en volks gezondheid gevraagd in hoever re deze kernproeven schadelijk moeten worden geacht voor de volksgezondheid in Nederland. Een woordvoerder van het ministerie heeft in antwoord daarop o.m. mee gedeeld, dat „ten gevolge van de re cente proefexplosies van kernwapens in de atmosfeer sedert 1 september 1961, ook in Nederland een duidelijke toeneming van de kunstmatige radio activiteit in de lucht en in de neer slag is geconstateerd. Het is niet waarschijnlijk, dat de thans in ons land waargenomen ver hoogde radioactiviteit in de lucht aan wijsbare schade aan de volksgezond heid zal toebrengen. KORTE PREDIKATIE Weest niet eigenwijs. In Romeinen 12:16 is dit opschrift een Bijbelwoord, Paulus schreef het. Ik zeg erbij, dut dit niet de enige raad was die hij gaf in dit verband. Evenmin was Paulus de enige die dit woord wist te plaatsen: iedere dag klinkt het in huiskamers en scholen. Eigenwijsheid is een ergerlijke levenshouding van „het met zichzelf geschoten hebben''. De stiefmoeder 'van Sneeuwwitje riep dezelfde erger nis om zich heen op; bij haar ging het om haar schoonheid waarvan se zo diep overtuigd was. Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand, wie is de schoonste in het hele landZe ver wachtte geen under antwoord dan: Gij, o koningin. Zo, maar dan zonder spiegel!, is de eigenwijze overtuigd van de wijsheid 'die hij bij zichzélf heeft. Toch wil ik dit woord niet als een speldje van een collectekussen U en mezelf opspelden, maar het liever terugleggen in de Bijbel waar het past als een stukje in de legplaat van het geheel. Daar is het in de eerste plaats een woord gesproken tot een gemeente van christenmensen (liet is 'een meervond!). Wie christen is, en dit woord nit de Bijbel geknipt in de krant leest, mag het zich het eerst aantrekken. Wie Christus aanneemt weet van een hogere wijsheid dan die ■we bij onszelf hébben: de dwaasheid Gods, van buiten cu ogenschijnlijk dom: van binnen vol liefde: en onder de miljoenen heeft Hij ook mij in 't oog. Dit doet een toontje lager zin gen. In de tweede plaats, misschien heeft Paulus dit. woord zelf „genlukt" uit het Oude Testamenten daar is de kring van toegesproken en het hele volk. In Jesaja 5 wordt liet Wee! uit geroepen over de eigenwijsheid en nog vijf andere levenshoudingen: geld- en bezitshonaer, 's morgens al beginnen met, bedwelmende drank te drinken, ongerechtigheid dienen, liet kwade goed noemen, en een held zijn in het „inschenken en opdienen". In dat rijtje staat ook de eigenwijsheid. En als we terecht tegenstan ders zijn van teksten uit hun verband rukken, hier is dan het verband Deze zes wonen onder één dak in de Bijbel. Eigenwijsheid is net. als al haar buren een soort honger. Mis schien wél vaar God, ten diepste. Goes. W. Janssen, Mr. C. J. van Zorge, de raadsman 1 van Machiel V. betoogde dat de Duitser Arnold Dreis als de auc tor intellectualis van de hele schertsorganisatie moet worden gezien en dat zowel Jolle J. als zijn cliënt de bedrogenen zijn. Mr. Van Zorge concludeerde tenslotte tot vrijspraak en verzocht op grond van de eis van de procureur-gene raal tot onmiddellijke invrijheidstelr ling van zijn cliënt die sinds 28 no vember 1960 in arrest zit. Na 20 mi nuten raadkamer besliste het hof gunstig op dit verzoek. Hetze De raadsman van Jolle J., mr. J. Wijngaarde, gaf te kennen dat de vervolging tegen J. en V. is beïn vloed door de „hetze" rondom de Socrates-affaire. Als deze affaire zich niet had voorgedaan, zou naar zijn mening op de personen, in deze zaak een ander licht zijn gevallen. Hij concludeerde tot vrijspraak en verzocht het hof zyn cliënt onmid dellijk in vrijheid te stellen. Dit ver zoek werd na raadkamer afgewezen. Het gerechtshof zal op 3 november a.s. arrest wijzen. Mening van „Den Haag" iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH Herfstzon (Van onze weerkundige mede- j| werker). De depressie, die de laatste drie dagen van de Duitse Bocht met n een boog over ons land naar s de Britse eilanden is getrök- ken. veroorzaakte vrijdag hier in het westen nog vrij veel be- zz wolking, met wat lichte regen. In de afgelopen vijf dagen is n er ook in Zeeland op tal van plaatsen 70 tot 90 mm regen gevallen. Dit was een dissonant in het overigens zo mooie herfstweer. In het oosten van Nederland was het gisteren al volop zonnig. Ook in onze 'om- n geving zal de herfstzon weer doorbreken en wordt de tem- peratuur iets hoger. De lucht- druk stijgt nog voortdurend boven West-Europa, zodat de m depressies nu weer op enige af- stand blijven en de regenkan- |i sen afnemen. Warme lucht n stroomt via de Balkan in de richting, van Midden-Europa, waar onder meer in Hongarije nog temperaturen tussen 20 en 25 gradèii: Celsius voorkomen. Illllllllllllllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllll^ Zwitsers blad meldt PARIJS-F.L.N. IN GEHEIM CONTACT Hoewel officieel noch officieus iets is meegedeeld meent „La Tribune de Geneve" op goede gronden te Kunnen veronder stellen dat de onderhandelingen tussen Frankrijk en de Alge rijnse regering in ballingschap 2ijn hervat, en dat sinds augus tus niet alleen wordt gesproken over procedure-kwesties, maar ook over de problemen die bei de partijen gescheiden houden zelf. Zwitserland r m hierbij be middeling hebben verleend. Het niveau van de radioactiviteit in de lucht bedraagt niet meer dan en kele procenten van de natuurlijke in de lucht voorkomende radioactiviteit. Op den duur Het voortdurend in de atmosfeer brengen van nieuwe radioactieve splijtingsprodukten bij aanhouden de proefexplosies zal op den duur het radioactiviteitsgehalte in de bodem, het gewas en het voedsel, doen stijgen, waardoor de gezond heid van de mens in gevaar kan komen. Een belangrijk gedeelte van de bij de zware kernexplosies vrijkomende radioactieviteit vindt zijn weg in de stratosfeer. Dit verklaart,t dat mo menteel de radioactiviteit in de ho gere luchtlagen aanmerkelijk groter is dan aan het aardoppervlak. De stratosferische radioactiviteit komt pas in de loop van enkele ja ren geleidelijk weer op de aardbo dem terecht. Indien de thans lopende proefexplosies op dit ogenblik zouden worden gestaakt, moet dan ook met een nog enkele jaren aanhouden van de radioactiviteit in de lucht, het wa ter, de bodem en het voedsel rekening worden gehouden. Toeneming Waarnemingen in de jaren 1958 t.m. 1961 hebben aangetoond, dat in het voorjaar door een grotere uitwisse ling tussen de stratosfeer en de la gere luchtlagen een toeneming van de radioactieve neerslag moet worden verwacht. De ontwikkeling terzake wordt uiter aard met grote aandacht gevolgd, al dus de woordvoerder van het minis terie van sociale zaken en volksge zondheid. Het Belgische ministerie van volks gezondheid heeft medegedeeld, dat de graad van radioactiviteit van de lucht thans een tiende bedraagt van hetgeen delbevolking „totaal en voor het gehele leven" kan verdragen. Op 19 oktober j.l. zouden Roel Kuil uit Den Beider en Ursula de Ruyter uit Oudeschild gaan trouwen zouden, want de wind strooi de roet in het eten: Roel is n.l. lichtwachter op het lichtschip Ter- schellingerbank" en ten gevolge van de storm kon hij niet met het bootje naar Den Helder waar het huwelijksbootje al ondér stoom lag... Later gelukte het toch nog, de bruidegom naar de vaste wal te brengen, waar zijn bruid hem al ongeduldig verbeidde. Nu trouwt het paar a.sdinsdag. VV\AAAA\VVNAAV*VVWvWVVVWVWVVW>/vVV>AAA/VVWVV Het Wereldgebeuren WEST-PAPOEAVOORGESTELD Gestyleerde kroonduif als nationaal wapen De Nieuw-Guinea Koerier te Hollan- diameldt, dat donderdagavond in het gebouw van de Nieuw-Guinearaad een bijeenkomst is gehouden waar aan een aantal autochtone raasleden en ongeveer veertig andere Papoea's uit Hollandia en omgeving hebben deelgenomen, die zoveel mogelijk ver schillende streken van Nieuw-Guinea schillende streken van Nieuw Guinea vertegenwoordigden. Tijdens deze bijeenkomst werd een manifest aangenomen, dat werd voor gelezen door de schoolopziener W. Inury. De besluiten hierin, die van te voren door de vergadering waren aanvaard, waren: De instelling van 'n nationaal co mité: W. Inury voorzitter, Nicolaas Jouwe vice-voorzitter, M. W. Kasiepo secretaris, dominee H. Mori Muzendi tweede secretaris en veertien leden. Het comité heeft tot taak advies uit te brengen bij de Nieuw-Guinearaad en de regering omtrent de vaststel ling van een streefdatum voor de realisering van het zelfbeschikkings recht. Hiertoe zal het comité de Papoeabe- volkiirg over geheel Nieuw-Guinea polsen. De nieuwe naam voor Nederlands Nieuw-Guinea is West-Papoea. De bevolking heet voortaan Westpa poea's Eigen vlag De nationale vlag zal bestaan uit zeven blauwe banen liggend op een wit veld, met tegen de vlaggemast een rode rechthoek waarin zich een vijfpuntige witte ster bevindt. Het nationale wapen zal een ge styleerde kroonduif zijn waaronder de spreuk „banjak dalam satoe" „verscheidenheid in eenheid". Het volkslied wordt de „Rai Tanah Nieuw-Guinea", gecomponeerd en ge schreven door de zendingspredikant I. S. Kijne. Verzocht zal worden vanaf 1 no vember de eigen vlag naast de Ne- derlandsè te hijsen en het volkslied naast het Wilhelmus te zingen. Onder de aanwezigen op deze ver gadering bevonden zich de voorzit- ters van de democratische volkspar tij en de partei nationaal, Runtoboy, en Wajoi. Wajoi weigerde het mani fest te tekenen daar hij de voorkeur geeft aan een onafhankelijkheidspro clamatie op korte termijn. STEMMEN UIT DE KERKEN Eenheid gezocht, die ook voor het westen van belang is We kunnen niet zeggen dat er vroeger in ons land A'eel oélangstelling was voor de Oosters-Ortliodoxe Kerken. Ze lagen ook uit het zicht. We liepen in ons land tege nallerlei kerken aan, maar 'er was hier geen Oosters- Ortliodoxe Kerk te vinden. We wisten dat er kerken waren die zich noch rooms-katholiek rekenden, noch ook behoorden tot het protestantisme, maar veel wisten we toch eigenlijk niet van deze kerken af. De weten schap over hen bleef beperkt tot- vage, algemene begrippen en nog is dit veelal zo. In deze eeuw zijn deze Oosters-Ortliodoxe Kerken wat dichter bij ons gekomen. Dit ïiiet alleen omdat velen uit de Oosters-Ortliodoxe landen door dc eerste wereldoorlog naar West-Europa ziju opgedreven, maar vooral ook omdat juist deze kerken midden iu de branding van onze tijd ziju terecht gekomen. Voor zover het Europa betreft liggen deze ker ken, op de Grieks-Orthodoxe na, bijna uitsluitend in landen die door het communisme worden beheerst. Dat heeft het leven van deze kerken niet gemakkelijk gemaakt en de getallen van hen, die het lijden hebben moeten aanvaarden omdat ze tot deze kerken behoorden, zijn in onze eeuw niet gering geweest. We kunnen eigenlijk niet spreken van de Oosters-Orthodoxe Kerk. We moe ten hier wel een meervoud gebruiken, omdat deze kerken nationale zijn. Er zijn er een twaalftal en dan nog en kele afgescheiden kerken. Ze zijn geheel zelfstandig en ieder van hen kan haar eigen weg gaan. De kerken van Bulgarije en Cyprus, om er maar een paar te noemen, behoeven zich van de andere kerken eigenlijk niets aan te trekken. Bij velen van deze is er in de loop der eeuwen vroeger een situatie ontstaan, dat ze meer gebon den zich wisten aan eigen regering dan aan elkaar. In Rusland was de tsaar praktisch het hoofd van de kerk aldaar. Deze kerken kennen hun patriarchaten en men weet van een bepaalde 'rangorde onder hen. De eer ste in rang is de oecumenische pa triarch van Constantinopel. Dat komt omdat deze stad de hoofdplaats is ge weest van het Oost-Romeinse Rijk. Maar dit betekent niet dat hij ook maar in de verste verte er aan kan denken een gezag uit te oefenen als d© paus heeft in.deIi.-K, Kerk, Hij is onder de patriarchen inderdaad de eerste onder gelijken. Oude traditie Nu weten deze Oosters-Orthodoxe Kerken zich toch met elkaar verbon den. Zij hebben gezamenlijk een zeer oude traditie, die afwijkt van die van Rome. Ze kennen een eigen eredienst en een eigen kerkelijke tucht. We kunnen zeggen dat op Rhodos heel de Oosterse kerk representatief is bij een geweest. Zelfs de gescheiden ker ken hebben aan de uitnodiging, die was uitgegaan van de patriarch van Constantinopel, gehoor gegeven. Er zijn op Rhodos kerken vertegenwoor digd geweest die dc zusterkerken in geen eeuwen hadden ontmoet. Niet tegenstaande alle moeilijkheden die te voorzien waren, is het Athenago- ras. de oecumenische patriarch, ge lukt deze alle bijeen te krijgen en wanneer we dc verslagen lezen van dit congres, is deze bijeenkomst ge slaagd. „We kunnen dat zeggen zon der enige terughouding" berichtte één van de neutrale verslaggevers. Het laatste congres werd 30 jaar ge leden gehouden in de historische kloosters van de berg Athos, maar daar waren alle oosterse kerken niet vertegenwoordigd als nu op Rhodos. Wat is er nu besproken? Deze bijeen komst is maar een congres genoemd, waar men alleen te zamen wilde pra ten over de voorbereidingen en de agenda van een voor-synode, die weer een voorbereiding moet zijn tot een (Zie slot pag. 4 kol, 4) Boze Chinees Alsof hij de dag tevoren geen re devoering van enkele uren had gehouden, heeft Kroesjtsjew op de tweede dag van het communisti sche congres in Moskou andermaal een vocale prestatie geleverd. Het werd weer een rede van zes uur. Te gen het einde van zijn toespraak werd de Sowjet-premier al heser en heser. Hij kreeg zelfs een hoestbui van meer dan een minuut. „Ik heb waarschijnlijk kou gevat", zei hij tot de afgevaardigden van de Sowjet-re- publieken en de heersers van ande re communistische landen. Er was even hilariteit, maar de sfeer in de zaal bleef gespannen, De ogen van vele afgevaardigden gingen van de katheder met de alsmaar doorpra tende Nikita terloops ook naar de tri bune van de eregasten. Daar zaten de leiders van communistische par tijen van over de gehele wereld. Op de voorste rij zat Tsjoe-en-Lai. de premier van Rood-Chma. en het was hem aan te zien dat hij niet in een ai te beste stemming was. Dat merkte Kroesjtsjew wel toen zijn marathon- rede voorbij was. Terwijl de ene com munistische gast na de andere zich verdrong om Kroesjtsjew te felicite ren, stak de Chinese premier zijn handen in de zak en wandelde, zon der zelfs maar naar zijn Russische collega om te zien. de zaal uit. Daar mee kreeg de wereld overduidelijk te zien, wat uit allerlei kleinigheden het laatste jaar al werd opgemaakt: het botert niet zo erg best tussen Pe king en Moskou. Nu had Kroesjtsjew min of meer zelf Tsjoe-en-Lai de demonstra tiewapens in handen gegeven. Geklemd tussen Griekenland en Joe- go-Slavië ligt Albanië, een land dat niet alleen communistisch wordt ge regeerd, maar dat pretendeert de zui vere Leninistische beginselen van het communisme te hebben bewaard. Men heeft in Tirana geen goed woord over voor Kroesjtsjew, die er van wordt beschuldigd door zijn leu ze over onderhandelingen en vreed zame coëxistentie verraad te plegen aan de communistische wereldrevo lutie. De Albanese machthebber Hodska waakt ervoor dat geen ogen blik van dc Leninistische beginselen wordt afgeweken. In vele regerings gebouwen van Albanië hangt de foto van Stalin, de man die op de enige juiste wijze, volgens de Albanezen, de erfenis van Lenin beeft bewaard. In zijn rede op de tweede dag van het congres heeft Kroesjtsjew de Alba nese leiders er geducht van langs ge geven. Dat was de aanleiding tot de boosheid van Tsjoe-en-Lai, maar niet de oorzaak ervan. Niefc dat de Chinese dictator zoveel interesse heeft voor dat kleine Balkan-land, waar door de eeu wen heen armoe troef was. De Chi nese communistische voormannen hebben echter dezelfde politieke op vatting als de Albanezen. Ook Tsjoe- en-Lai gelooft niet in vreedzame co- existentie. Hij hecht geen waarde aan onderhandelingen. Voor hem is na de dood van Stalsn Rusland verwaterd tot een burgerlijk geregeerde natie, waar men in de buitenlandse politiek dezelfde methoden toepast als de „kapitalistische" regeringen. Tsjoe- en-Lai beroemt er zich op de enige juiste exegeet te zijn van Marx en Lenin, al zal eerstgenoemde met zijn huiver en afkeer van een politiestaat wel vreemd opkijken als hij eens in het tegenwoordige Rusland of China kon rondlopen. Tsjoe-en-Lai is de vertegenwoordiger van de Chinese communistische massa, die desnoods en misschien wel alleen, met geweld de wereld volgens de beginselen van Lenin wil „hervormen". Hij gelooft niet aan overleg, maar in wapens. Vandaar dat hij zich ergerde aan de ook voor westerse oVen gematigde toon van Kroesjtsjew. Albanië was de aanleiding, maar Kroesjtsjew de oorzaak van zijn demonstratieve woede. Nikita zal de Chinees best hebben gemist tussen de schare klasse strijders uit alle delen van de wereld. Hij heeft het met laten mer ken, maar zijn zorgen zijn er belang rijk door vermeerderd. Zowel de eer ste als tweede wereldoorlog waren beide in politiek opzicht voor Duits land een verloren zaak, zelfs voordat deze uitbraken, omdat men 'n diplo matieke twee-frontenoorlog moest voeren. In 'n zelfde positie is Kroesj tsjew gekomen. Aan de ene kant het westen, aan de andere kant China. Met de nog altijd latente oppositie in het binnenland, die ook deze week in de figuren van Worosjilow en Ka- ganovitsj naar voren kwam. Wat is de werkelijke Kroesjtsjew eigenlijk voor een mens, hebben vele westerse diplomaten in Moskou zich vergeefs afgevraagd. Is hij zichzelf als hij breeduit lachend overduidelijk zijn vredeswil demonstreert? Is hij wer kelijk iemand, die vreedzaam wil samenleven? Óf is hij zichzelf als hij één van zijn gebruikelijke woeste toespraken houdt, waarin hij atomen en zwavel aan zijn tegenstanders be looft? Staat op dat moment achter hem de schim van Tsjoe-en-Lai, de bolsjewistische demon uit China? Regeert Kroesjtsjew bij de gratie van de angst., waarin hij zovelen op de wereld zelf laat leven? Dan be waart Tsjoe-eri-Lai het evenwicht op de wip oost-west. TJOE EN-LAI ...midden op oosf-vwst wip...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 17