Gevangenisstraffen geëist tegen
„Heilige Daad-ambassadeurs"
Radioactiviteit nog
niet onrustbarend
Oosterse Kerken met oeroude
tradities op Rhodos bijeen
PAPOEA'S WILLEN EIGEN
VLAG EN EIGEN VOLKSLIED
ZATERDAG 21 OKTOBER 1961
PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT
8
Gerechtshof behandelde beroep
Machiel V. in vrijheid gesteld
De procureur-generaal bij het gerechtshof in Amsterdam, mi'.
A. S. de Muinck Keiser, heeft gistermiddag ha een requisitoir
van bijna 2 uur tegen de „ambassadeurs" van de mondiale en
bovenkerkelijke schertsorganisatie De Heilige Daad wegens
vier gevallen van oplichting of poging daartoe en een geval van
verduistering gevangenisstraffen geëist van twee jaar met af
trek voor de 41-jarige Jolle J. uit Bussum, en tien maanden met
aftrek voor de 43-jarige Machiel J. J. V. uit Amsterdam.
Bedrogeneny'
Beide verdachten hadden beroep aan
getekend tegen het vonnis van de
rechtbank, die J., na een eis van
twee jaar en drie maanden, veroor
deelde tot één jaar en acht maanden
met aftrek en V. tot tien maanden
met aftrek (eis van de officier één
jaar). Aan beide verdachten was ten
laste gelegd oplichting subsidiair
verduistering ten nadele van de So-
crates-directeur Nie. den B. (350.000
gulden) doch de procureur-generaal
achtte dit niet bewezen omdat Den
B. naar zijn mening te veel in de
club zat.
Gedupeerden
Wel bewezen verklaarde hij de
aan beide verdachten ten laste
gelegde poging tot oplichting van
de Noorse zakenman C. G. Cle-
mensen en oplichting van de So
crates bouwkundige G.. van Vliet
(700 gulden). Jolle J. werd voorts
nog schuldig verklaard aan op
lichting van L. B. Wichman uit
Glanerbrug (1000 gulden), oplich
ting van de Socrates secretaresse
mej. I. Boukamp (3000 gulden)
en verduistering of oplichting van
zijn oude schoolvriend J. Hage-
doorn, die 36.000 gulden gereser
veerd voor zijn debiele kind) ar
mer werd.
Jolle J. en Machiel V. hadden *t geld
allemaal nodig ter bestrijding van de
aanloopkosten van de schertsorgani
satie, die belangrijke financiële steun
zou krijgen van de r.-k.-kerk. In
werkelijkheid berustte het hele door
de< Duitse Arnold Dreis geïnspireer
de verhaal op een samenweefsel van
leugens en verdichtsels.
Baloeba moeten
weg zegt Tsjombe
De Katangaanse regering heeft ge-
eist dat de gevluchte Baloeba's die
zich in het kamp van de Verenigde
Naties te Elisabethstad bevinden, te
rugkeren naar de streek waar zij
vandaan komen.
De vluchtelingen moeten voor van
daag middernacht zijn vertrokken.
Na dat tijdstip behoudt de Katan
gaanse politie zich het recht voor or
de en veiligheid met alle middelen
te handhaven.
Ten gevolge van de reeds donderdag
ingevoerde maatregelen tegen de'Ba
loeba's verbod voor Baloeba's in
Elisabethstad te werken cn voor le
veranciers levensmiddelen aan vluch
telingen te verkopen is de span
ning tussen de Verenigde Staten en
de Katangaanse regering toegeno
men.
In voorjaar
toeneming
verwacht
Naar aanleiding; van de reeks
kernexplosies in de afgelopen
weken en in verband met de
door premier Kroesjtsjew aan
gekondigde kernbomontploffing
heeft het A.N.P. aan het minis
terie van sociale zaken en volks
gezondheid gevraagd in hoever
re deze kernproeven schadelijk
moeten worden geacht voor de
volksgezondheid in Nederland.
Een woordvoerder van het ministerie
heeft in antwoord daarop o.m. mee
gedeeld, dat „ten gevolge van de re
cente proefexplosies van kernwapens
in de atmosfeer sedert 1 september
1961, ook in Nederland een duidelijke
toeneming van de kunstmatige radio
activiteit in de lucht en in de neer
slag is geconstateerd.
Het is niet waarschijnlijk, dat de
thans in ons land waargenomen ver
hoogde radioactiviteit in de lucht aan
wijsbare schade aan de volksgezond
heid zal toebrengen.
KORTE PREDIKATIE
Weest niet eigenwijs.
In Romeinen 12:16 is dit opschrift
een Bijbelwoord, Paulus schreef het.
Ik zeg erbij, dut dit niet de enige
raad was die hij gaf in dit verband.
Evenmin was Paulus de enige die dit
woord wist te plaatsen: iedere dag
klinkt het in huiskamers en scholen.
Eigenwijsheid is een ergerlijke
levenshouding van „het met zichzelf
geschoten hebben''. De stiefmoeder
'van Sneeuwwitje riep dezelfde erger
nis om zich heen op; bij haar ging
het om haar schoonheid waarvan se
zo diep overtuigd was. Spiegeltje,
spiegeltje, aan de wand, wie is de
schoonste in het hele landZe ver
wachtte geen under antwoord dan:
Gij, o koningin. Zo, maar dan zonder
spiegel!, is de eigenwijze overtuigd
van de wijsheid 'die hij bij zichzélf
heeft.
Toch wil ik dit woord niet als een
speldje van een collectekussen U en
mezelf opspelden, maar het liever
terugleggen in de Bijbel waar het
past als een stukje in de legplaat van
het geheel. Daar is het in de eerste
plaats een woord gesproken tot een
gemeente van christenmensen (liet is
'een meervond!). Wie christen is, en
dit woord nit de Bijbel geknipt in de
krant leest, mag het zich het eerst
aantrekken. Wie Christus aanneemt
weet van een hogere wijsheid dan die
■we bij onszelf hébben: de dwaasheid
Gods, van buiten cu ogenschijnlijk
dom: van binnen vol liefde: en onder
de miljoenen heeft Hij ook mij in 't
oog. Dit doet een toontje lager zin
gen.
In de tweede plaats, misschien heeft
Paulus dit. woord zelf „genlukt" uit
het Oude Testamenten daar is de
kring van toegesproken en het hele
volk. In Jesaja 5 wordt liet Wee! uit
geroepen over de eigenwijsheid en
nog vijf andere levenshoudingen:
geld- en bezitshonaer, 's morgens al
beginnen met, bedwelmende drank te
drinken, ongerechtigheid dienen, liet
kwade goed noemen, en een held zijn
in het „inschenken en opdienen". In
dat rijtje staat ook de eigenwijsheid.
En als we terecht tegenstan
ders zijn van teksten uit hun verband
rukken, hier is dan het verband
Deze zes wonen onder één dak in de
Bijbel. Eigenwijsheid is net. als al
haar buren een soort honger. Mis
schien wél vaar God, ten diepste.
Goes. W. Janssen,
Mr. C. J. van Zorge, de raadsman
1 van Machiel V. betoogde dat de
Duitser Arnold Dreis als de auc
tor intellectualis van de hele
schertsorganisatie moet worden
gezien en dat zowel Jolle J. als
zijn cliënt de bedrogenen zijn.
Mr. Van Zorge concludeerde tenslotte
tot vrijspraak en verzocht op grond
van de eis van de procureur-gene
raal tot onmiddellijke invrijheidstelr
ling van zijn cliënt die sinds 28 no
vember 1960 in arrest zit. Na 20 mi
nuten raadkamer besliste het hof
gunstig op dit verzoek.
Hetze
De raadsman van Jolle J., mr. J.
Wijngaarde, gaf te kennen dat de
vervolging tegen J. en V. is beïn
vloed door de „hetze" rondom de
Socrates-affaire. Als deze affaire zich
niet had voorgedaan, zou naar zijn
mening op de personen, in deze zaak
een ander licht zijn gevallen.
Hij concludeerde tot vrijspraak en
verzocht het hof zyn cliënt onmid
dellijk in vrijheid te stellen. Dit ver
zoek werd na raadkamer afgewezen.
Het gerechtshof zal op 3 november
a.s. arrest wijzen.
Mening van „Den Haag"
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH
Herfstzon
(Van onze weerkundige mede- j|
werker).
De depressie, die de laatste drie
dagen van de Duitse Bocht met n
een boog over ons land naar s
de Britse eilanden is getrök-
ken. veroorzaakte vrijdag hier
in het westen nog vrij veel be- zz
wolking, met wat lichte regen.
In de afgelopen vijf dagen is n
er ook in Zeeland op tal van
plaatsen 70 tot 90 mm regen
gevallen. Dit was een dissonant
in het overigens zo mooie
herfstweer. In het oosten van
Nederland was het gisteren al
volop zonnig. Ook in onze 'om- n
geving zal de herfstzon weer
doorbreken en wordt de tem-
peratuur iets hoger. De lucht-
druk stijgt nog voortdurend
boven West-Europa, zodat de m
depressies nu weer op enige af-
stand blijven en de regenkan- |i
sen afnemen. Warme lucht n
stroomt via de Balkan in de
richting, van Midden-Europa,
waar onder meer in Hongarije
nog temperaturen tussen 20 en
25 gradèii: Celsius voorkomen.
Illllllllllllllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllll^
Zwitsers blad meldt
PARIJS-F.L.N.
IN GEHEIM
CONTACT
Hoewel officieel noch officieus
iets is meegedeeld meent „La
Tribune de Geneve" op goede
gronden te Kunnen veronder
stellen dat de onderhandelingen
tussen Frankrijk en de Alge
rijnse regering in ballingschap
2ijn hervat, en dat sinds augus
tus niet alleen wordt gesproken
over procedure-kwesties, maar
ook over de problemen die bei
de partijen gescheiden houden
zelf. Zwitserland r m hierbij be
middeling hebben verleend.
Het niveau van de radioactiviteit in
de lucht bedraagt niet meer dan en
kele procenten van de natuurlijke in
de lucht voorkomende radioactiviteit.
Op den duur
Het voortdurend in de atmosfeer
brengen van nieuwe radioactieve
splijtingsprodukten bij aanhouden
de proefexplosies zal op den duur
het radioactiviteitsgehalte in de
bodem, het gewas en het voedsel,
doen stijgen, waardoor de gezond
heid van de mens in gevaar kan
komen.
Een belangrijk gedeelte van de bij
de zware kernexplosies vrijkomende
radioactieviteit vindt zijn weg in de
stratosfeer. Dit verklaart,t dat mo
menteel de radioactiviteit in de ho
gere luchtlagen aanmerkelijk groter
is dan aan het aardoppervlak.
De stratosferische radioactiviteit
komt pas in de loop van enkele ja
ren geleidelijk weer op de aardbo
dem terecht. Indien de thans lopende
proefexplosies op dit ogenblik zouden
worden gestaakt, moet dan ook met
een nog enkele jaren aanhouden van
de radioactiviteit in de lucht, het wa
ter, de bodem en het voedsel rekening
worden gehouden.
Toeneming
Waarnemingen in de jaren 1958 t.m.
1961 hebben aangetoond, dat in het
voorjaar door een grotere uitwisse
ling tussen de stratosfeer en de la
gere luchtlagen een toeneming van
de radioactieve neerslag moet worden
verwacht.
De ontwikkeling terzake wordt uiter
aard met grote aandacht gevolgd, al
dus de woordvoerder van het minis
terie van sociale zaken en volksge
zondheid.
Het Belgische ministerie van volks
gezondheid heeft medegedeeld, dat
de graad van radioactiviteit van de
lucht thans een tiende bedraagt van
hetgeen delbevolking „totaal en voor
het gehele leven" kan verdragen.
Op 19 oktober j.l. zouden Roel Kuil uit Den Beider en Ursula de
Ruyter uit Oudeschild gaan trouwen zouden, want de wind strooi
de roet in het eten: Roel is n.l. lichtwachter op het lichtschip Ter-
schellingerbank" en ten gevolge van de storm kon hij niet met het
bootje naar Den Helder waar het huwelijksbootje al ondér stoom
lag... Later gelukte het toch nog, de bruidegom naar de vaste wal te
brengen, waar zijn bruid hem al ongeduldig verbeidde. Nu trouwt
het paar a.sdinsdag.
VV\AAAA\VVNAAV*VVWvWVVVWVWVVW>/vVV>AAA/VVWVV
Het Wereldgebeuren
WEST-PAPOEAVOORGESTELD
Gestyleerde kroonduif
als nationaal wapen
De Nieuw-Guinea Koerier te Hollan-
diameldt, dat donderdagavond in het
gebouw van de Nieuw-Guinearaad
een bijeenkomst is gehouden waar
aan een aantal autochtone raasleden
en ongeveer veertig andere Papoea's
uit Hollandia en omgeving hebben
deelgenomen, die zoveel mogelijk ver
schillende streken van Nieuw-Guinea
schillende streken van Nieuw Guinea
vertegenwoordigden.
Tijdens deze bijeenkomst werd een
manifest aangenomen, dat werd voor
gelezen door de schoolopziener W.
Inury.
De besluiten hierin, die van te voren
door de vergadering waren aanvaard,
waren:
De instelling van 'n nationaal co
mité: W. Inury voorzitter, Nicolaas
Jouwe vice-voorzitter, M. W. Kasiepo
secretaris, dominee H. Mori Muzendi
tweede secretaris en veertien leden.
Het comité heeft tot taak advies uit
te brengen bij de Nieuw-Guinearaad
en de regering omtrent de vaststel
ling van een streefdatum voor de
realisering van het zelfbeschikkings
recht.
Hiertoe zal het comité de Papoeabe-
volkiirg over geheel Nieuw-Guinea
polsen.
De nieuwe naam voor Nederlands
Nieuw-Guinea is West-Papoea. De
bevolking heet voortaan Westpa
poea's
Eigen vlag
De nationale vlag zal bestaan uit
zeven blauwe banen liggend op een
wit veld, met tegen de vlaggemast
een rode rechthoek waarin zich een
vijfpuntige witte ster bevindt.
Het nationale wapen zal een ge
styleerde kroonduif zijn waaronder
de spreuk „banjak dalam satoe"
„verscheidenheid in eenheid".
Het volkslied wordt de „Rai Tanah
Nieuw-Guinea", gecomponeerd en ge
schreven door de zendingspredikant
I. S. Kijne.
Verzocht zal worden vanaf 1 no
vember de eigen vlag naast de Ne-
derlandsè te hijsen en het volkslied
naast het Wilhelmus te zingen.
Onder de aanwezigen op deze ver
gadering bevonden zich de voorzit-
ters van de democratische volkspar
tij en de partei nationaal, Runtoboy,
en Wajoi. Wajoi weigerde het mani
fest te tekenen daar hij de voorkeur
geeft aan een onafhankelijkheidspro
clamatie op korte termijn.
STEMMEN UIT DE KERKEN
Eenheid gezocht, die ook voor
het westen van belang is
We kunnen niet zeggen dat er vroeger in ons land A'eel oélangstelling was
voor de Oosters-Ortliodoxe Kerken. Ze lagen ook uit het zicht. We liepen
in ons land tege nallerlei kerken aan, maar 'er was hier geen Oosters-
Ortliodoxe Kerk te vinden. We wisten dat er kerken waren die zich noch
rooms-katholiek rekenden, noch ook behoorden tot het protestantisme,
maar veel wisten we toch eigenlijk niet van deze kerken af. De weten
schap over hen bleef beperkt tot- vage, algemene begrippen en nog is dit
veelal zo. In deze eeuw zijn deze Oosters-Ortliodoxe Kerken wat dichter
bij ons gekomen. Dit ïiiet alleen omdat velen uit de Oosters-Ortliodoxe
landen door dc eerste wereldoorlog naar West-Europa ziju opgedreven,
maar vooral ook omdat juist deze kerken midden iu de branding van onze
tijd ziju terecht gekomen. Voor zover het Europa betreft liggen deze ker
ken, op de Grieks-Orthodoxe na, bijna uitsluitend in landen die door het
communisme worden beheerst. Dat heeft het leven van deze kerken niet
gemakkelijk gemaakt en de getallen van hen, die het lijden hebben moeten
aanvaarden omdat ze tot deze kerken behoorden, zijn in onze eeuw niet
gering geweest.
We kunnen eigenlijk niet spreken van
de Oosters-Orthodoxe Kerk. We moe
ten hier wel een meervoud gebruiken,
omdat deze kerken nationale zijn. Er
zijn er een twaalftal en dan nog en
kele afgescheiden kerken. Ze zijn
geheel zelfstandig en ieder van hen
kan haar eigen weg gaan. De kerken
van Bulgarije en Cyprus, om er maar
een paar te noemen, behoeven zich
van de andere kerken eigenlijk niets
aan te trekken. Bij velen van deze is
er in de loop der eeuwen vroeger een
situatie ontstaan, dat ze meer gebon
den zich wisten aan eigen regering
dan aan elkaar. In Rusland was de
tsaar praktisch het hoofd van de
kerk aldaar. Deze kerken kennen hun
patriarchaten en men weet van een
bepaalde 'rangorde onder hen. De eer
ste in rang is de oecumenische pa
triarch van Constantinopel. Dat komt
omdat deze stad de hoofdplaats is ge
weest van het Oost-Romeinse Rijk.
Maar dit betekent niet dat hij ook
maar in de verste verte er aan kan
denken een gezag uit te oefenen als
d© paus heeft in.deIi.-K, Kerk, Hij is
onder de patriarchen inderdaad de
eerste onder gelijken.
Oude traditie
Nu weten deze Oosters-Orthodoxe
Kerken zich toch met elkaar verbon
den. Zij hebben gezamenlijk een zeer
oude traditie, die afwijkt van die van
Rome. Ze kennen een eigen eredienst
en een eigen kerkelijke tucht. We
kunnen zeggen dat op Rhodos heel de
Oosterse kerk representatief is bij
een geweest. Zelfs de gescheiden ker
ken hebben aan de uitnodiging, die
was uitgegaan van de patriarch van
Constantinopel, gehoor gegeven. Er
zijn op Rhodos kerken vertegenwoor
digd geweest die dc zusterkerken in
geen eeuwen hadden ontmoet. Niet
tegenstaande alle moeilijkheden die
te voorzien waren, is het Athenago-
ras. de oecumenische patriarch, ge
lukt deze alle bijeen te krijgen en
wanneer we dc verslagen lezen van
dit congres, is deze bijeenkomst ge
slaagd. „We kunnen dat zeggen zon
der enige terughouding" berichtte
één van de neutrale verslaggevers.
Het laatste congres werd 30 jaar ge
leden gehouden in de historische
kloosters van de berg Athos, maar
daar waren alle oosterse kerken niet
vertegenwoordigd als nu op Rhodos.
Wat is er nu besproken? Deze bijeen
komst is maar een congres genoemd,
waar men alleen te zamen wilde pra
ten over de voorbereidingen en de
agenda van een voor-synode, die weer
een voorbereiding moet zijn tot een
(Zie slot pag. 4 kol, 4)
Boze Chinees
Alsof hij de dag tevoren geen re
devoering van enkele uren had
gehouden, heeft Kroesjtsjew op
de tweede dag van het communisti
sche congres in Moskou andermaal
een vocale prestatie geleverd. Het
werd weer een rede van zes uur. Te
gen het einde van zijn toespraak
werd de Sowjet-premier al heser en
heser. Hij kreeg zelfs een hoestbui
van meer dan een minuut. „Ik heb
waarschijnlijk kou gevat", zei hij tot
de afgevaardigden van de Sowjet-re-
publieken en de heersers van ande
re communistische landen. Er was
even hilariteit, maar de sfeer in de
zaal bleef gespannen, De ogen van
vele afgevaardigden gingen van de
katheder met de alsmaar doorpra
tende Nikita terloops ook naar de tri
bune van de eregasten. Daar zaten
de leiders van communistische par
tijen van over de gehele wereld. Op
de voorste rij zat Tsjoe-en-Lai. de
premier van Rood-Chma. en het was
hem aan te zien dat hij niet in een ai
te beste stemming was. Dat merkte
Kroesjtsjew wel toen zijn marathon-
rede voorbij was. Terwijl de ene com
munistische gast na de andere zich
verdrong om Kroesjtsjew te felicite
ren, stak de Chinese premier zijn
handen in de zak en wandelde, zon
der zelfs maar naar zijn Russische
collega om te zien. de zaal uit. Daar
mee kreeg de wereld overduidelijk te
zien, wat uit allerlei kleinigheden het
laatste jaar al werd opgemaakt: het
botert niet zo erg best tussen Pe
king en Moskou.
Nu had Kroesjtsjew min of meer
zelf Tsjoe-en-Lai de demonstra
tiewapens in handen gegeven.
Geklemd tussen Griekenland en Joe-
go-Slavië ligt Albanië, een land dat
niet alleen communistisch wordt ge
regeerd, maar dat pretendeert de zui
vere Leninistische beginselen van
het communisme te hebben bewaard.
Men heeft in Tirana geen goed
woord over voor Kroesjtsjew, die er
van wordt beschuldigd door zijn leu
ze over onderhandelingen en vreed
zame coëxistentie verraad te plegen
aan de communistische wereldrevo
lutie. De Albanese machthebber
Hodska waakt ervoor dat geen ogen
blik van dc Leninistische beginselen
wordt afgeweken. In vele regerings
gebouwen van Albanië hangt de foto
van Stalin, de man die op de enige
juiste wijze, volgens de Albanezen,
de erfenis van Lenin beeft bewaard.
In zijn rede op de tweede dag van het
congres heeft Kroesjtsjew de Alba
nese leiders er geducht van langs ge
geven. Dat was de aanleiding tot de
boosheid van Tsjoe-en-Lai, maar niet
de oorzaak ervan.
Niefc dat de Chinese dictator zoveel
interesse heeft voor dat kleine
Balkan-land, waar door de eeu
wen heen armoe troef was. De Chi
nese communistische voormannen
hebben echter dezelfde politieke op
vatting als de Albanezen. Ook Tsjoe-
en-Lai gelooft niet in vreedzame co-
existentie. Hij hecht geen waarde aan
onderhandelingen. Voor hem is na de
dood van Stalsn Rusland verwaterd
tot een burgerlijk geregeerde natie,
waar men in de buitenlandse politiek
dezelfde methoden toepast als de
„kapitalistische" regeringen. Tsjoe-
en-Lai beroemt er zich op de enige
juiste exegeet te zijn van Marx en
Lenin, al zal eerstgenoemde met zijn
huiver en afkeer van een politiestaat
wel vreemd opkijken als hij eens in
het tegenwoordige Rusland of China
kon rondlopen. Tsjoe-en-Lai is de
vertegenwoordiger van de Chinese
communistische massa, die desnoods
en misschien wel alleen, met geweld
de wereld volgens de beginselen van
Lenin wil „hervormen". Hij gelooft
niet aan overleg, maar in wapens.
Vandaar dat hij zich ergerde aan de
ook voor westerse oVen gematigde
toon van Kroesjtsjew. Albanië was
de aanleiding, maar Kroesjtsjew de
oorzaak van zijn demonstratieve
woede.
Nikita zal de Chinees best hebben
gemist tussen de schare klasse
strijders uit alle delen van de
wereld. Hij heeft het met laten mer
ken, maar zijn zorgen zijn er belang
rijk door vermeerderd. Zowel de eer
ste als tweede wereldoorlog waren
beide in politiek opzicht voor Duits
land een verloren zaak, zelfs voordat
deze uitbraken, omdat men 'n diplo
matieke twee-frontenoorlog moest
voeren. In 'n zelfde positie is Kroesj
tsjew gekomen. Aan de ene kant het
westen, aan de andere kant China.
Met de nog altijd latente oppositie
in het binnenland, die ook deze week
in de figuren van Worosjilow en Ka-
ganovitsj naar voren kwam. Wat is
de werkelijke Kroesjtsjew eigenlijk
voor een mens, hebben vele westerse
diplomaten in Moskou zich vergeefs
afgevraagd. Is hij zichzelf als hij
breeduit lachend overduidelijk zijn
vredeswil demonstreert? Is hij wer
kelijk iemand, die vreedzaam wil
samenleven? Óf is hij zichzelf als hij
één van zijn gebruikelijke woeste
toespraken houdt, waarin hij atomen
en zwavel aan zijn tegenstanders be
looft? Staat op dat moment achter
hem de schim van Tsjoe-en-Lai, de
bolsjewistische demon uit China?
Regeert Kroesjtsjew bij de gratie
van de angst., waarin hij zovelen op
de wereld zelf laat leven? Dan be
waart Tsjoe-eri-Lai het evenwicht op
de wip oost-west.
TJOE EN-LAI
...midden op oosf-vwst wip...