PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BONN DRINGT AAN OP VOORTZETTING VAN HET OVERLEG Grevelingendam wordt met een KABELBAAN medio 1963 afgesloten Westduits beroep op De Gaulle Beroep tegen beslag op Noord-Holland Vand aag... DRIE JONGENS NA EEN WEEK UIT DIEPE GROT GERED NOORDEN TWEE UUR ZONDER STROOM Starre prijzen 204e jaargang - no. 245 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren W. Leertouwer en G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent D"ï week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25 per tw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 17 okt. 1961 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Minim, p. advertentie 4,—-. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv, 5213). Oostburg, tel. 2395; Terneuzen, tel. 2116; Zierikzee, red. tel. 2425. adm. tel. 2094. Haast met bekendmaken van standpunt in kwestie Berlijn Het is voor West-Duitsland betrekkelijk onbelangrijk hóe het westelijk overleg over Berlijn zal worden voortgezet, doch West-Duitsland wil wel worden geraadpleegd, aldus een woord voerder van het Westduitse ministerie van buitenlandse zaken op een gisteren in Bonn gehouden persconferentie. Hij maakte deze opmerking naar aanleiding van de Franse wei gering aan het westelijk overleg dat deze week in Londen zou worden gehouden, deel te nemen. De federale regering hecht waarde aan het feit dat het zo spoedig mogelijk haar inzichten bekend kan maken, zo zei de woordvoerder, die voorts verklaar de, dat de werkgroep van de viermogendheden, die regelmatig in Washington over Berlijn en Duitsland vergadert, thans de kwestie van het niveau waarop het overleg zal worden voortge zet, moet regelen. Voorstander van krachtige houding De woordvoerder zei verder, dat er geen datum is bepaald voor de terug keer van de Westduitse ambassadeur Grewe, naar Washington. Volgens gewoonlijk betrouwbare kringen In Bonn heeft de Westduitse regering er bij Frankryk op aangedrongen zich niet terug te trekken uit het westelijk vooroverleg. Men is van mening dat president De Gaulles ver langen naar een krachtige en oprech te westerse houding tegenover de Sowjet-Unie meer dan ooit in het westelijk overleg naar voren gebracht dient te worden. Mogelijkheid Een Amerikaanse woordvoerdér in Washington zei dat de berichten vol gens welke een bijeenkomst in Lon den tussen Engelse, Amerikaanse, Franse en Westduitse functionarissen definitief was overeengekomen, niet juist waren. „Het was slechts een van een aantal mogelijkheden die door de groep ambassadeurs verle den week zijn besproken". Het overleg tussen de ambassa deurs in Washington, dat nu reeds enige tijd geregeld wordt gehou den, heeft ten doel de ontwikke lingen in de crisis om Berlijn te bespreken en te trachten een ge meenschappelijk westelijk stand punt ten aanzien van verdere maatregelen hierbij te bereiken. Ambassadeurs De woordvoerder deelde mee dat de Amerikaanse ambassadeur in de Sowjet-Unie, Llewellyn Thompson, die de laatste week in Washington is geweest voor besprekingen met pre sident Kennedy, deze week zal blyven om het overleg tussen de ambassa deurs by te wouen. Eerder was be kendgemaakt dat Thompson op tijd naar Moskou zou terugkeren om de opening van het communistische par tijcongres bij te wonen. Maandagochtend is een grote storing ontstaan in de elektriciteitsvoorzie ning in het noorden van ons land Het treinverkeer ondervond grote stagnatie. Foto: in Groningen, waar zich vele militairen naar hun onder delen moesten begeven, gedroegen de jongens zich bepaald niet als „gedu peerde" reizigers. ...wordt de Nederlandse kin- derportret-, landschap- en bloe- c menschilder, Rekenaar en grafi- y cus Marinus Adamse te Dor- S drecht 70 jaar. „WE HADDEN ALLE HOOP OPGEGEVEN Hongaren uitgeput in ziekenhuis opgenomen Drie jonge Hongaren zijn j.l. zater dag gevonden in de Magyas-grot, in de Boeda-heuvels niet ver van Boe dapest, na een week vermist te zijn geweest, Het drietal, de 27-jarige Si mon Karoly en de 15-jarige school jongens Tibor Werle en Istvan Fur- tig hebben al die tijd zonder voedsel of water in de grot vertoefd. Zij zijn naar een ziekenhuis in Boedapest vervoerd. Zij zijn volkomen uitgeput en de dokters vrezen voor huu leven. „We hadden alle hoop opgegeven", zo kon Karoly gisteren met zwakke slem aan de dokters vertellen. „Toen eindelijk hulp kwam, konden we niet meer praten en hadden we ook geen besef meer van onze toestand. Da genlang hadden we in het duister lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll I Gevonden voorwerp ln 'de rubriek gevonden voor- werpen is men bij de Amster- H damse politie reeds de meest H vreemdsoortige goederen le ss gengekomen, maar een télevi- jÜ sietoestel was er nog nooit bij. De „primeur" daarvan komt s toe aan de politie van het bu- reau Warmoesstraat. die gis- teren zo'n kijkapparaat als ge- vonden voorwerp registreerde. H Het was opgevist uit het wa- ter van de Singel. Hoe het daar terecht is gekomen zou volgens de politic een verhaal apart kunnen zijn. Aan mis- s daad wordt niet gedacht. Eer- i§{ der gaan de gedachten uit naar ss een familievete met de televi- H sie of het nog in goede staat verkerende toestel met 53 cm beeldbuis als inzet. Dat zal pas kunnen blijken als de „verlie- zer" zich meldt. naar een uitgang gezocht, wachtend op het einde". De Magyas-grot werd in 1948 ont dekt. Er wordt altijd gewaarschuwd er niet zonder een gids binnen te gaan. De grot is onverlicht en er zijn geen richtingsborden of andere plaatsaanduidingen. De grot bestaat uit een gangenstelsel met een totale lengte van 2 kilometer en vochtige gewelven en voert naar een-onder gronds meer. Het noorden van ons land heeft gisterochtend enkele uren zon der stroom gezeten, doordat ten gevolge van overspanning de koppelnetverbïnding tussen Nij megen en Deventer uitviel. Het gehele noorden van Nederland, boven de IJsel zat hierdoor van kwart voor negen af zonder stroom. Het treinverkeer onder vond grote stagnatie, telefoon- en telexverkcer liep in de war, terwijl vele bedrijven stil kwa men te liggen. De treinenloop ten oosten van de IJsel was van 8.44 tot 10.40 uur geheel en tot 13.45 uur ten dele ge stoord. Door het inschakelen van een aantal diesel-locomotieven werd getracht de gevolgen zo veel mogelijk te beper ken. Desondanks kon niet worden voorkomen, dat de vertragingen uit en naar het oosten ongeveer een uur bedroegen en naar en van het noor den circa 2 uur. Ook de internationale treinen kregen met ernstige vertragingen te kam pen. Zo werd de Nord-West Express van Almelo met, een diesel locomo tief naar Rijssen doorgevoerd met circa een uur vertraging, de Scandï- navië-express werd van Apeldoorn met een D.E.-locomotief doorgevoerd tot Oldenzaal, hier ontstond een ver traging van 83 minuten. VONNIS GEVELD IN DJAKARTA KAPITEIN EN STUURMAN KRIJGEN 2 MAANDEN De gezagvoerder en de eerste stuurman van de sleepboot Noord-Holland zijn gisteren in Djakarta ieder tot twee maan den gevangenisstraf veroor deeld. De rechtbank heeft voorts inbeslagneming van de sleep boot gelast. Het voorarrest sinds 2 september zal in mindering van de straftijd worden gebracht. De veroordeelden zijn gezagvoerder O. Edelenbosch, 35 jaar, en eerste stuurman W. H. Meyer, 39 jaar. De uitspraak is gedaan door de districts rechtbank in Djakarta. Ten laste wordt gelegd, dat de sleepboot zon der vergunning in de Indonesische wateren heeft gevaren. De beklaagden hebben verklaard zich niet schuldig te achten. De rechter deelde de beklaagden mee dat zij desgewenst bij presi dent Soekarno tegen het vonnis in beroep kunnen gaan. De be klaagden gaven te kennen, dat zij in beroep zullen gaan tegen het besluit van de rechtbank om de sleepboot „Noord Holland" in be slag te nemen. De directie van N.V. Bureau Wijs muller in IJmuiden heeft gisteren naar aanleiding van de uitspraak door het gerechtshof in Djakarta tot verbeurdverklaring van haar diesel- elektrische zeesleepboöt „Noord Hol land" meegedeeld, dat dit 548 ton grote en 2600 pk sterke schip tegen molest is verzekerd, maar dat nog niet precies bekend is, of dit ook voor de verbeurdverklaring van het schip geldt. De directie wenst zich verder van ieder commentaar te onthouden tot na de terugkeer, van kapiein O. Edelenbosch en eerste stuurman W. H. Meyer in Nederland, daar alle fei ten omtrent de aanhouding en het proces de directie uitsluitend uit ver slagen van persbureaus bekend zijn. De sleepboot, die een waarde heeft van 2,5 tot 3 miljoen gulden, is het vlaggeschip van de Wijsmuller-vloot. Het werd in 1943 in de Verenigde Staten gebouwd en in 1947 aange kocht. De sleèpboot heeft in haar dienst voor de Nederlandse maatschappij zeer vele en lange sleepreizen met alle mogelijke drijvende objecten over de gehele wereld volbracht. De laatste twee jaar was het schip niet meer ia IJmuiden en bestonden deze reizen uit het verslepen van vijf vliegdekschepen van Amerikaanse havens naar sloopwerven iu Japan en Honkong, het verslepen van drie tankboten van Singapore naar Hon kong en het vlot brengen van een gestrand schip op de kust van Su matra. PROEF MET BELASTE GONDELS Deltadienst wil bij afdamming meer dan één pijl op de boog HET LAATSTE SLUITGAT in de Grevelingendam tussen Schouweii-Duiveland en Goeree-Overflakkee zal niet worden af gesloten niet doorlaatcaissons, maar door middel van een kabel baan, waarlangs enorme gondels lopen. Dit besluit heeft rijks waterstaat tlians genomen. In de vroege zomer van 1963 zal het dijklichaam daar tussen de Plaat van Oude Tonge en de Flak- keese wal over de laatste 1200 meter in zijn volle breedte lang zaam maar zeker omhoog worden gebracht. En wel vanuit de lucht! Boven het door dit sluitgat kolkende water zullen in een haast onafgebroken tempo gondels aan een kabelbaan zweven, die hun lasten stortstecn gelijkmatig op de zichtbaar groeiende sluïtingsdam zullen deponeren. Een kabelbaan dus, met drie steun punten: op de Plaat, midden iu het sluitgat en op het landhoofd aan de Hollandse wal. Tien tot twaalf gon dels znllen heen en weer schniven boven de laatste kilometer water, waarin Zeeland en Zuid-Holland met een dijk aan elkaar geklonken wor den. En zo zullen dus de „gondeliers" iedere aan de stalen kabel zwevende cabine heeft een eigen motor en wordt bemand op de valreep nog wat'attractieve reisjes heen en weer maken. Na geruime tijd het principe en de toepassing van dit voor Neder land nog onbekende systeem te heb ben bestudeerd, hebben de directie van rijkswaterstaat en de leiding van de Deltadienst besloten bij de defini tieve sluiting van de Grevelingendam met deze kabelbaan een proef te ne men. De methode is uit Frankrijk afkomstig en wordt daar veelvuldig toegepast bij bijvoorbeeld de bouw van stuwdammen. Voor de Grevelïngedaiu dus geen doorlaatcaissons. Wat niet wil zeggen, dat rijkswaterstaat van A^VVVVVVVVVVWVVWVVVW I Misschien „concurrent" voor doorlaatcaissons W>*WN*\*WV\A*^WWW dit sluitingssysteem is afgestapt. Integendeel: do proef, die men er mee heeft genomen in het Veerse Gat is voorbeeldig geslaagd. Al leen willen de mannen van de Del tadienst meer pijlen op hun boog hebben, als het straks aankomt op de afdamming van de grote zeegaten zoals de Oosterschelde en het Brouwcrsliaveiise Gat. De proef in het Veerse Gat is ge lukt. Nu wordt het tijd om te oefe nen met de zogenaamde „geleidelijke afsluiting": over de totale breedte van het laatste stroomgat wordt het sluitingsmateriaal naar beneden ge worpen. De kosten aan de manier van werken liggen bij gebruik van een kabelbaan in dezelfde orde van grootte, als wanneer men een slui ting met doorlaatcaissons toepast. Bovendien is men minder afhanke lijk van het water en de weersom standigheden. Ook bij het transport van het materiaal. Minder gespannen Uiteraard zal de laatste fase wel meer tijd» vergen dan het geval was met de doorlaatcaissons, maar daar staat tegenover dat het sluïtingspro- gi-amma minder gespannen, soepeler is. Zo zal dus eind van de zomer 1962 worden begonnen met de monta ge van de steunpunten, die de ka belbaan dragen. De staalconstructies zijn te vergelijken met elektriciteits- masten. Zij rusten op vier poten, die elk zestien meter van elkaar staan. De middelste van de drie masten, in het centrum van het sluitgat, zal on der zijn poten waarschijnlijk vier eenheidseaissons krijgen. Óver de laatste 1200 meter, die op deze ma nier in de' Grevelingendam znllen worden overbrugd hangen dus twee overspanningen van stalen kabels: bij de masten ongeveer dertig meter boven het wateroppervlak, in de „zakken" van de overspanningen vanzelfsprekend een tiental meters lager. De gondels lopen met wielen langs de kabels. Vol van de Plaat van Onde Tonge naar de Flakkeese wal en leeg terug. Er is daar op dé Plaat al van Zie slot pag. 2 kol. 4) Een oud Romeins spreekwoord zegt, dat wat aan Jupiter vrij staat nog niet vrijstaat aan een os. Daarmee wordt pittig en duide lijk aangegeven, hoe de ene mens of groep van mensen besluiten kan nemen of daden kan verrich ten, die men van een andere mens of groèü van mensen ongaarne ziet, omdat men dat van die andere mens nu eenmaal niet verdraagt. Deze diep-menselijke „tegenstrijdig heid" geldt onverkort bij de jacht naai- meer welvaart. Men eist wel graag voor zich zelf het recht op met vele middelen naar welvaartsvergro ting; té streven, maar men is te leurgesteld als een andere groep met dezelfde middelen of methoden dat streven tegenwerkt en de wel vaartsvergroting handig laat af vloeien naar de eigen beurs. Een aardig voorbeeld daarvan is de klacht, die we aantroffen in een landbouwweekblad over de lage eierprijs van de laatste weken. In West-Duitsland werden de eier- prijzen drastisch verlaagd omdat men zo snel mogelijk door de grote voorraad heen wilde komen en er dan weer kans op een betere prijs vorming zou ontstaan. In Nederland lag dat anders. „Het is een oude klacht", zo zegt het landbouwblad, „dat lagere produk- tenprijzen in ons land veel te traag in de consumentenprijzen doorwer ken, waardoor de producent veel te weinig kan profiteren van een grote re vraag. Bij de huidige lage var- kensprijzen is het trouwens evenzo. Wat merkt de consument ervan?" Het blad wil tenslotte, dat de boeren zich ernstig over dit probleem zullen beraden. Nu kan zulk beraden nooit kwaad, maar men zal daarbij toch op het feit stuiten, dat ook de han del, die goed georganiseerd is er een eigen „prijspolitiek" op nahoudt, juist zoals de boeren er via hun or ganisaties een op na houden of pro beren te houden. Zonder ook maar in de verste verte te willen pleiten voor hoge consumentenprijzen van eieren en varkensvlees, dient toch duidelijk begrepen te worden dat het niet gaat om een toevalligheid, maar om een stelsel, waaronder die te starre prij zen tot stand komen. Dat stelsel zit heel stevig in elkaar. Voor sommige produkten geldt, dat de boer veel invloed heeft op de prijs en voor andere geldt, dat de handel juist iets meer hetheft in handen heeft dan de boer. En dan is instructief wat ir. Fran ken, directeur-generaal van de land bouw een man, die het waarlijk goed meent met de boeren kort geleden schreef over bepaalde ga rantieprijzen in de landbouw. Hij verklaarde: „Wij hebben iedereen geleerd te organiseren, prijsafspra ken te maken en zijn beroep te sane ren. Boeren, fabrikanten en slijters hebben dit terdege in hun oren ge knoopt en stellen onbedreigd de wet in eigen kring, zo goed voor winst marges als voor opbrengstprijzen. In eigen kring is de concurrentie om zeep gebracht en legen de buiten wacht treedt men gezamenlijk op: verwerend tegen de verafschuwde wereldmarkt, monopolistisch tegen de consument". Dat zijn de woorden van ir. Fran ken en na het lezen van die woorden, wordt het bijzonder duidelijk, dat de prijspolitiek van de handel wel eens kan botsen met de (gewenste) prijspolitiek van de boerdat komt omdat ze beiden zoveel mogelijk de wet willen stellen in eigen kring en zich nagenoeg uit sluitend richten op het eigen voor deel. Als in het bovengeciteerde stukje van het landbouwblad zo warm wordt gepleit voor de consument dan is dat plëidooi ongetwijfeld wel op recht gemeend. Zodra de prijzen bij de producent laag zijn wil die produ cent dat voordeel zeker wel aan de consument gunnen, maar hij heeft geen zeggenschap over de winstmar ges van anderen. Om terug te keren tot het Romeinse spreekwoord, dat we in de aanvang citeerden: hij is in de kringen van de handel Jupiter niet...... hij is daar slechts de spreekwoordelijke os, aan wie men maar een beperkte invloed toestaat. Wil men werkelijk tot snel lere prijsfluctuaties komen hetzij de handel hetzij bij de producent, dan zal er iets van het starre „stelsel" afgebroken moeten worden, waarover ir. Franken schreef en wij moeten aannemen dat de agrarische produ centen wel dc laatsten zullen zijn om zo'n afbraak te aanvaarden! Prijs huisbrandolie in hele land gelijk Naar wij van welingelichte zijde ver nemen is met ingang van gisteren de prijsberekening voor de levering van huisbrandolie gewijzigd. Ons land was tot dusverre verdeeld in twee zones, waartussen een prijs verschil bestond van 20 cent per 100 liter in'verband met de verschillen in transportkosten. Dit verschil be staat niet langer. Voor particulieren in het gehele land bedraagt de prijs voor huisbrandolie I thans 12 gulden per 100 liter netto, en voor huis brandolie n 11,20 gulden per 100 li ter netto, onafhankelijk van woon plaats en tankgïootte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 1