VAN DE ALPEN TOT DE OOSTZEE LOOPT EEN TREITERLIJN Heftiger verlangen naar Duitse eenheid Bent U ook zo snel verkouden Even snel en bovendien veilig helpt Rheumin U er weer van af! BOLS ROOD 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 29 SEPTEMEER 1961 HIER WORDT OP MENSEN GEJAAGD Hij snijdt door het hart van een landdwars door steden, dor pen, boerderijen en zelfs door huizen. Hij scheidt gezinnen. Hij loopt zijn onweerstaanbare koers over 1381 kilometer en hij gedoogt niets en niemand op zijn pad. Het is de versperring; de grens tussen Oost- en West-Duitsland. Voor iemand uit het westen betekent het IJzeren Gordijn ge woonlijk niet meer dan een symbolische scheidslijn, een na-oor- logse versie van de oude Siegfriedlijn, waaraan de Britse Tommy in de wereldoorlog zijn was wilde ophangen. Voor de Duitser die in zijn schaduw woont is liet IJzeren Gor dijn hartbrekende werkelijkheid. De ellende, die hij veroorzaakt, dringt maar zelden door tot de krantenkoppen. Ze wordt overschaduwd door Berlijn en door de Brandenburger Tor, die als een doorn aan de Oostduitse kant staat. Berlijn was de enige kwetsbare plek in het harnas van de Sowjet Unie. Het was het enige punt waardoor Oostduitsers, die niet tevreden zijn met hun regering, naar het westen konden vluchten. En zij stroomden erdoor, bij duizenden. Sinds het IJ zeren Gordijn iu 1948 werd neergelaten, zijn bijna 2.000.000 mensen de grond, waarop zij leefden en werkten, ontvlucht. En tot voor kort bleven zij komen, 3000 tot 6000 per week. De meeste Westduitsers waren nogal gelukkig met wat zij beschouwden als een duidelijk bewijs, dat de Sow- jec-sector niet die „democratische" republiek is, waarvoor ze graag iu het oog van de wereld zou willen doorgaan. Maar sommigen beschouw den het als een dubbelsnjjdend zwaard. Iedere Oostduitser, die ontvluchtte, zo meenden zg, was een potentiële vermindering van het verzet. Hoe minder verzet, hoe gemakkelijker voor de communisten om hun greep op Oost-Duitsland te versterken en misschien zelfs een bruggehoofd voor te bereiden van waaruit zij hun „ge loofsbelijdenis" verder westwaarts kunnen dragen. De Duitse hereniging beheerst vrij wel het hele politieke denken in West-Duitsland. Iedere dag herinne ren krant, radio en televisie aan de verdeeldheid van het land. Maar voor de Duitser die aan de grens woont, is het meer dan een politiek pro bleem. Het is een resultaat, waarmee hij dagelijks heeft te maken, en die hem dagelijks voor problemen stelt. Vaak op een paar meter afstand an waar hij woont of werkt, kan hy de werkelijkheid van het IJze ren Gordijn zien: prikkeldraad, patrouilles, de 30 voet brede „do- denstrook" een strook aarde die na iedere regenbui opnieuw wordt geploegd om voetstappen duidelijker zichtbaar te laten zijn en, op regelmatige afstanden, hoge wachttorens die als jagers nesten op de kale grensstrook staan. Met dien verstande, dat er hier op mensen wordt gejaagd. De Oostduitse wachtposten bewa ken hun grens zo zorgvuldig, dat het bijna onmogelijk is op enig punt de grens illegaal over te ste ken. Het leven overhoop Als deze nieuwe grens er alleen maar zou zijn, zoals de meeste gren zen, zouden de Duitsers misschien ip staat zijn aan zijn aanwezigheid te wennen. Maar het prikkeldraad heeft hun leven overhoop gehaald en het heeft de economie van hun steden, stadjes en dorpen ontwricht. Neem Tettau. Tettau is een kleine stad (5000 inwoners), 80 kilometer ten noorden van Neurenberg. Zoals honderden andere kleine stadjes in West-Duitsland bezit het een station. Maar geen spoorwegen. De grens ligt vlak langs de stad en snijdt net de spoorwegen af die, na een paar kilometer over Oostduits gebied, naar Kronach in West-Duits land lopen. De Oostduitsers weigerden spoor wegverkeer over hun gebied toe te staan en in 1952 maakten zij het nog bonter door de rails aan hun zijde van de grens op te breken. Tettau's burgemeester, spoorweg autoriteiten en vertegenwoordigers van de Westduitse regering bespra ken het probleem. Tettau leeft van porseleinindustrie. Voor het versche pen van de goederen en het aanvoe ren van grondstoffen heeft men een spoorweg nodig. Zij konden zich geen nieuwe veroorloven. En dus sloten ze een compromis. Zij hesen hun vrachtladingen op trek kers en vervoerden ze over de weg naar het nabij gelegen Steinbach. In Steinbach werden ze weer in goede renwagons geladen en verder West- Duitsland in getransporteerd. Tettau's spoor-over-de-weg heeft nu een vrij geregelde dienstregeling. Andere grenssteden, die door de communistische afsnijding in 1952 August Schütt's motorschip „Otto" of tenminste de helft. Schiitt stak de grens, die via de Elbe loopt, over, sneed zijn boot in twee helften en vervoerde hem per vrachtauto naar Hamburg. Nu drijft hij handel op de Rijn. De grens en zijn Oostduitse bewa kers. Ze -patrouilleren met zijn tweeën: een om de grens te bewa ken en de ander om de bewaker te bewaken. Deze prikkeldraad- barrière splijt Duitsland van Bei eren naar de Baltische kust in tweeën, en snijdt door dorpen, huizen en zelfs gezinnen. werden getroffen, hadden dergelijke problemen op te lossen. Ober.suhl verving de weggehaalde rails door transportlijnen van bussen en trucks via nieuwe wegen die juist buiten'het communistische gebied werden aan gelegd. Schip vlucht rijdend Misschien het meest vindingrijk in het gevecht tegen de grens was Au gust Sphiitt, een binnenvaartkapitein op de Elbe. In 1956 werd Schütt be dreigd met naasting van zijn schip, de Otto, door de Oostduitse regering in het kader van het nationalisatie programma. Schütt, die zijn Otto niet wilde ver liezen, riep zijn gezin bijeen en sa men stoomden zij over de grens, die in de buurt van Hamburg midden door de rivier loopt en die over een lengte van ongeveer 80 kilometer de linker oever tot westelijk en de rech ter oever tot oostelijk gebied maakt. De Schütts bereikten veilig Gorleben op de westelijke oever, maar daar mee was hun probleem niet opgelost. Om Otto definitief in westelijke wa teren te brengen en er weer een be staan mee te kunnen opbouwen zou Schütt de rivier af moeten stomen naar Hamburg. Maar Oostduitse pa trouilleboten lagen klaar hem te ar resteren zodra de Otto de veilige ha ven van Gorleben zou verlaten. Schütt riep een groep metaalarbei ders te hulp. Met oxj-acetyleenbran ders sneden zij het schip in tweeën. Beide helften werden op zware trek kers geladen en over de weg naar Hamburg gesleept. Daar werden de twee helften weer aan elkaar gelast en Schiitt drjjft nu handel op de Ryn en andere westeiy- ke waterwegen. De Westduitse regering heeft een speciaal „noodprogramma" om ste den als Tettau, wier - economie dooi de kunstmatige grens, die na de tweede wereldoorlog was .opgezet werd aangetast, te helpen. Een van de moeilijkste problemen die zij hadden óp te lossen, waren de tweelingsteden Obersuhl en Unter- suhl. Voor 1945 waren het gewone steden in een verenigd Duitsland, met één waterleidingbedrijf,'één elek triciteitsbedrijf en één telefooncentra le. Boeren bezaten vaak land binnen de grenzen van de andere stad en Emil Gliem uit Obersuhl zat drie mi nuten wandelen van zijn broer Ernst in Untersuhl af. In het begin gaven de Russen dag pasjes uit, zodat boeren uit Obersuhl (West-Duitsland) hun grond in Un tersuhl (Oost-Duitsland) konden be bouwen en omgekeerd. Maar die tjjd is voorbij. Boeren uit Obersuhl bezit ten niet langer grond in Untersuhl én daarom bebouwen zij nu maar het land dat vroeger aan Untersuhlers behoorde, die nu door de Oostduitse politie worden verhinderd de prik- keldraadgreits over te steken. Om het leven in Obersuhl nog wat moeilijker te malden, sneden de com- niunisten aan de grens alle toevoer af van het elektriciteitsbedrijf, de waterwerken en de telefooncentrale, die in Untersuhl zijn govestigd. Men heeft het opgelost door voor het Westduitse stadje nieuwe bedrijven te bouwen. Bij de zeldzame gelegenheden dat de Oostduitse autoriteiten Emil Gliem toeestaan zijn broer in Untersuhl te bezoeken, moet hij per spoor twee uur lang reizen langs de enige offi ciële controlepost in dit gebied. En toch is het naar zijn huis maar drie minuten lopen. Het sluiten van de gens werd door de communisten uitgelegd als een maatregel om te verhinderen dat „imperialistische agenten binnen zou den komen", maar het feit dat sinds 1948 de bevolking van Oost-Duits land van 19.000.000 teruggelopen ls tot iets meer don 17.000.000 laat er weinig twijfel over dat de prikkel- draadgrens, die van Beieren naar de Baltische kust loopt een ander doel heeft. Drie straatwegen, acht spoorwegen (waarvan een alleen voor vrachtver voer) en drie waterwegen zijn alles wat van de duizenden aderen, die eens bestonden, over is. Op elk van deze grenspunten is een Oostduitse politie-controlepost. De „Volkspoli- tie" inspecteert paspoorten en ladin gen met een bijna godsdienstige ijver. In december 1957 gaf de Oostduitse regering een wet uit, volgens welke ceu Oostduitser, die zonder officiële permissie de grens naar de federale zone overstak, bestraft kon worden met drie jaar gevangenisstraf of een zware boete. Een dergelijke permis sie is echter heel moeilijk te krijgen. Geld om niet uit te geven Neem eens aan, dat Frau Muller uit Erfurt haar zieke dochter in Essen wil bezoeken. Als ze de permissie kreeg, zou ze voor een vastgestelde periode en alleen voor Essen geldig zijn. Ze zou worden ondervraagd als bleek, dat zij tijdens haar verblijf een andere stad in West-Duitsland had bezocht. Zelfif een doktersverklaring, dat haar dochter ernstig ziek is, zou niet als excuus worden aanvaard, als ze later dan was toegestaan zou terugkomen. Advertentie t Rheumin-tabletten helpen snel, zeker en bovendien veilig I Ook door de gevoelige maag uitstekend te verdragen. 20 tabletten €3 ct. Een Brocades-product, dus: vertrouw er op! Advertentie i bessenjenever van topklasse! Met sodawater ook een heerlijke frisse, schuimende longdrink 5.60 per fles Een andere moeilijkheid voor de Oostduitse reiziger is het feit, dat hem wel is toegestaan een zeker aantal Oostduitse marken mee het land uit te voeren, maar dat hy ze niet buiten het land mag opmaken, en dat hij ook geen an der geld mee mag nemen. Ze kun nen zelfs geen retourkaartje ko pen. Ze zijn gedwongen afhankelijk van de goedgeefsheid van vrien den of familieleden, die ze bezoe ken, of van de Westduitse rege ring, die een speciaal fonds in het leven heeft geroepen voor derge lijke gebeurtenissen, hoewel ze ernstig worden onderhouden als wordt ontdekt dat ze geld hebben aangenomen van de federale rege-. ring. En dus wordt het contact tussen fa milieleden hoe langer hoe moeilijker. Zelfs brieven, die dit ten dele zouden kunnen compenseren, moeten eerst door de censuur. Op het ogenblik, nu de stormwolken zich eens te meer boven Berlijn heb ben samengepakt, schijnt de moge lijkheid van hereniging verder dan ooit verwijderd en worden de West duitsers door de communisten meer dan ooit tevoren gesard, en in hun gevoelens voor hun landgenoten aan de andere kant van de versperring gekwetst. Met geen andere bedoe ling, dan dat ze nog heftiger naar die hereniging en de beëindiging van het schrikbewind aan „de andere kant" gaan verlangen. Zó vurig, zó geëmotioneerd, dat ze tenslotte misschien terwiile van die hereniging de voorkeur aan de neu tralisering va» geheel Duitsland zul len geven en de NAVO zodanig zou worden ontwricht, dat daarmee Mos kou zijn grootste na-oorlogse doel zou bereiken. Want dat is tenslotte, liet wezenlijke doel vap deze 'treiterende politiek van afgrendeling, sarren en cliante- AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Ongeanimeerd en zonder handel BEURSOVERZICHT De Amsterdamse beurs heeft gistermid dag een ongeanimeerde stemming te zjen gegeven voor de internationale waarden. Bij de opening noteerden Hoogovens op 845, circa tien punten beneden de vorige slotkoers. De overige internationals lagen gemakkelijker in de markt. De handel was over de gehele linie uiterst kalm. Wie woensdagavond gedacht had dat de vaste slotkoersen waarmede het wispel turige Wallstreet plotseling verraste, don derdag een goede stimulans voor het Damrak zouden betekenen, heeft verkeerd gedacht. De staatsgreep in de Syrische provincie van de Verenigde Arabische Republiek heeft roet in de hausse-ten dentie voor de hoofdfondsen in Amster dam gegooid. Daarnaast waren het de recente uitlatingen van premier Kroesj- tsjew inzake Berlijn, waarop de West duitse beurzen minder gunstig waren ge stemd. Beide factoren waren voor het Damrak aanleiding om het donderdag dicht bij huis te zoeken. Er werd dan ook over het algemeen een afwachtende hou ding aangenomen. Hier en daar ging men tot wat winstnemingen over, waartegen over niet voldoende vraag aanwezig was. De koersverliezen bleven van geringe om vang. AKO'S daalden van 379>/a tot 378'/. en verloren op deze prijs circa drie pun ten. Unilevers, welk fonds woensdag met een omzet van nominaal 180.000 als eer ste eindigde op de lijst van de grootste omzetten met een koerswinst van ruim twintig punten, moesten het gisteren kal mer aan doen. Op 778 waren deze certi ficaten slechts twee punten in reactie. Kon. Olies werden in een stille hoek twintig cent lager verhandeld op 108,10. Hoogovens hadden van verkopen te tij den mede als gevolg van het bericht, dat de Dortmund Hoerder besloten heeft de produktie te beperken in verband met een vermindering van binnenkomende or ders. Zoals bekend heeft Hoogovens een groot belang in Dortmund Hoerder. De laagste koers van de niet-officiële ooh- tendhandel van donderdagmorgen voor Kon. Olies was 107,70, voor Philips 986, Unilevers 776 en voor Hoogovens 853. In de scheepvaartafdeling ging weinig om. De koersen brokkelden er wederom af. De verliezen bedroegen één tot drie pun ten. Van de cultures werden certificaten Dell een gulden lager op f 145 geadvi seerd. Amsterdam Rubber werd op 107%, bijna een punt hoger afgedaan. Staats fondsen ongeanimeerd met weinig zaken. In de lokale afdelingen werden aandelen Korenschoof lager geadviseerd op het onveranderde dividend van zeven procenj over 1960/1961. Dit dividend viel de beurs tegen. Men had op minstens acht procent dividend gerekend. 27 sept. 28 sept. 101% 101'/» 94%gb. 97b. 90'/. 90% Nederland 1959 (4%) Nederland 193-1 <3'.;.) Nederland 1948 (3%) Nederland 1955 (3^) Nederland 1947 <3',i) Nederland 1937 3 Dollarlening 1947 3 Investeringscert. 3 Nederland 1962-64 3 94%gb. 94gb. HOOG EN LAAG WATER 30 september Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge nap uur meter 5.48 6.17 6.49 1.93 2.10 2.22 -f- nap uur meter 18.04 1.92 nap uur meter 12.09 1.77 nap uur meter 18.33 19.01 19.23 19.45 2.09 2.21 1.53 1.74 0.24 0.56 0.34 0.54 2.11 2.25 1.65 1.85 12.39 13.12 12.50 13.10 1.94 2.07 1.49 Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.1610.16»,i; Montreal 3.50ft—3.50J2; Brusel 7.25%—7.26: Stockholm 69.92—69.97; Milaan 58.30%—58.25', j; Oslo SO.73%-50.78% Lissabon 12.67%12.68%; New York 3.61 3.61%: Parijs 7.43—73.48: Frankfort 90.36%—90.41'/»: Zurich 90.36%—90.41 >,i; Kopenhagen 52.41 52.4G; Wenen 14.00—14.01. vwvyrvvyvvyvvwwvYvwy 6 pet. Woniugbouwl. 1957 01'.' 109% Grootboek 1946.3 93% 93% Ned. Handelmij. 315»,i 314 Alg. Kunstzijde Unie 38 %gb. 3 "6%gl). Berglis' en Jurgcns 301 301% Calvé-Delft 744 744 Hoogovens n.r. 853 836gb. Ned. Kabelfabriek 567 569 Philips 989 987gb. Unilever 778 776% WHton-Fijenoord 294% 291% Billiton 582 577 Kon. Petroleum Mij. 108.20 108.20 Amsterdam Rubber 108% Holland Amerika Lijn lülgb. 159% Kon. Paketvaart 156% 156 Rotterdamselie Lloyd 156»,i 153 Scheepvaart Unie 164 161 Stv. Mij. Nederland 1751. 171 K.N.S.M. 164 Ver. H.V.A. Mij. N.V, 121% 122% Dell Mij. 146 143.50 Bank voor Ned. Gem. 4% 100 Bank voor Ned. Gem. 3-1958 104% 104% Van Berkcls Patent 309 3081. Albert Heijn 024 629 Bronswerk 162% 162% Centrale Suiker 37<i% Kon. Mij. De Schelde N.B. 296 300 Intern. Nickel 81% 82% American Motors 18% 19 Anaconda 51'/sb. 50% Baltimore en Ohio 30 Bethlehem Steel 41% 41% General Motors •13 49% Kennecott 82% 82 New York Central 17'/» Pennsylvania 14 Republic Steel 58% 59 Shell Oil. Comp. 37% 36% Tide Water 20A 20». i U.S. Steel 79% 80% Nat. Can. Corp. 14»% PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 90% 90% Breda 1954 86b. Eindhoven 1954 83% 84»% Ensehede 1954 82 b. Den Haag 1952 I 92% Den Haag 1952 II 92% Rotterdam 1952 I 93% Rotterdam 1952 II 927!» Rotterdam 1957 96% 98 Utrecht 1952 95% 97 Amsterdam 1956 I 83% 83% Amsterdam 1956 11 83% 83». Amsterdam 195G III 88 V» 887s Dordrecht 1936 83% 83'% Alkmaar 1956 82% 82% Zuid-Holland 1957 94% 94% ANP-CBS BEURSINDICES 26-9 27-9 28-9 Intern, concerns 533.65 537.13 532.75 Industrie 357.24 356.83 358.51 Scheepvaart 190,57 190.13 187.03 Banken 228.06 228.4CT 227.20 Handel enz. 161.35 161.50 161.19 Algemeen 391.02 392.57 390.53

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 20