mm
Schip zonk in haven
van Wemeldinge
LEIDS GROEN OP EEN ZONNIG SCHOUWEN
Meer glans
en bescherming
voor uw auto!
RIJDEND FRUITSPR00KJE
TROK DOOR GOES
Zeeuwse Aluiiiiüik
GOES TROK ZATERDAG ROND
ZESTIGDUIZEND BEZOEKERS
SCHELDE-BRANDWEER
NATIONAAL KAMPIOEN
VERWACHT.
P RU V I N (J 1 A L to Z to to U W B to C O U R A to T
MAANDAG 18 SEPTEMBER 1961
NA GECOMPLICEERDE AANVARING
Schipper en vrouw
tijdig van boord
Zaterdagmiddag omstreeks kwart
voor twee ontstond er in de Buitén-
haven te Wemeldinge een gecompli
ceerde aanvaring, waarbij het 319 ton
metende Belgische motorschip „Geor
ges" is gezonken.
6e „Georges", eigendom van de rede
rij A. C. Letzer uit Antwerpen, was
met een lading steenkolen van Duis-
burg-Kuhrort op weg naar Mcenen
(B.) en was genaderd tot in de haven
monding van de Buitenhaven te We
meldinge. In deze haven waren de
Belgische motorschepen „Arbon" en
„Navoxniotor 7" aan het manoeuvre
ren om komende vanaf de Oostsluis
voor de Middensluis te komen. Op dit
moment kwam er scheepvaartverkeer
vanuit alle drie de sluizen naar de
Oosterselielde.
Bij de hierbij ontstane drukte kwa
men een achttal vaartuigen in eh na-
hij de havenmonding te liggen. De
binnengekomen „Georges" werd daar
door 3 vaartuigen gepasseerd en een
lot nu toe nog onbekend vaartuig is
daarbij dwars legen de „Georges" ge
vallen, waardoor deze werd wegge
drukt en enigszins dwars in de haven
kwam te liggen. Vanuit de Oostsluis
naderde met flinke snelheid het onge
veer 1000 ton met stortsteen geladen
Belgische motorschip „Pierre". Deze
probeerde de vaartuigen in de mon
ding te ontwijken, maar slaagde hier
niet in. Eerst voer de „Pierre" tegen
de bakboordzijde van de „Navexmo-
tor 7" en botste vervolgens tegen de
bakboordzijde van de „Georges".
de aanvaring met beide schepen voer
de „Pierre" zonder meer de haven uit
en verdween in de richting Dordrecht.
Advertentie)
J ">e vakbeurs voor het gezin
I presenteert
I l'n 286 stands nationale en In
ternationale gebruiksgoederen
-ó' De gedekte tafel van Europa
J X 5 Modeshows per dag
I Wie wordt Femina-huïsvrouw
1 1961?
I Uitreiking von geschenken
j Geopend van 10-17 en 19-23 u.
Zondags gesloten
AHOY' GEBOUW
ROTTERDAM
Mm 27 SEPT.
VAK
De „Navexmotor 7" kreeg tengevolge
van de aanvaring met de „Pierre"
schade aan. het achterschip.
Met de „Georges" was "het echter
erger gesteld; dit vaartuig kreeg
onder de waterlijn een gat en be-
gou suel water te maken, waarbij
het gevaarlijk overhelde. De schip
per van de „Georges", die zag dat
zijn vaartuig zinkende was, wilde
dit zo mogelijk uit de havenmon
ding weg hebben en liet daarom
de motor op volle kracht vooruit
draaien om naar de oostelijke ha
venoever te varen. Bij deze poging
ramde de „Georges" eerst nog de
„Navexmotor 7" aan de achter
steven, die daardoor ingedrukt
Het zinkende Belgische m.s. Geor
ges" in de haven van Wemeldinge.
(foto PZC)
werd. Hij slaagde er toch in om
het vaartuig nabij de ducdalven
te brengen en door «le inmiddels
te hulp geschoten pompboot „Ad-
ja" uit Wemeldinge werd getracht
om het binnendringend water voor
te pompen.
Het Belgische m.s. „Cita" kwam even
eens te hulp en duwde de „Georges"
achter de ducdalven buiten het vaar
water. Snel werden staaldraden op de
wal vastgezet om het wegglijden van
de „Georges" te voorkomen, maar
toen het vaartuig dieper kwam te lig
gen knapten de staaldraden af en
langzaam verdween de „Geoi'ges" on
der het wateroppervlak. Door te hulp
gekomen parlevinkers werd de schip
per E. de Schermer en zijn vrouw van
boord gehaald en aan de wal gebracht.
Tevens wisten zij nog een gedeelte
van de inboedel te redden. Bij laag
water komt 'n gedeelte van de „Geor
ges" boven de waterspiegel uit. Het
wrak levert voor de scheepvaart geen
moeilijkheden op. Het zal echter zo
J5~ mogelijk worden gelicht.
Bijna driehonderd Leidse
„groenen" hebben het afge
lopen weekeinde in het vlak
ke van Schouwen gebivak
keerd. Het eiland beleefde za
terdagmiddag als het ware
een invasie van kaalhoofdige
nieuwe studenten, voor wie
het Leidse studentencorps de
kampen Zeikepolder bij Zie-
rikzee en Burghsluis had uit
gekozen als domein voor een
eerste kennismaking met elk-
f Advertentie)
Verkrijgbaar bij de vakman
bus voor 4 a 5 behandelingen 5.90
(Slot van pag. 1
evenement. Het zevende corso
werd op zijn kilometers lange
route beschenen door een war
me jseptemberzon die visioenen
opriep aan de mooiste zomer
dagen van 1961. Voor verschil
lende praalwagens was het
echter te warm, want de felle
zon had de reeds opgedroogde
lijm doen smelten met het ge
volg, dat de geplakte appelen
en peren loslieten. Met name
de praalwagen van de veiling
Goes word hierdoor zwaar ge
troffen. in mindere mate had
den ook verschillende andere
wagens hiervan te lijden ge
had.
Er was zaterdagmiddag héél wat
fraais te zien in de stoet, die werd
geopend door de deelnemers aan
de autoshow en die van de recla
mewagens. Dat was natuurlijk
aa.-dig om te zien, maar de tien
duizenden toeschouwers waren ge
komen om het sprookje van louter
fruit te aanschouwen. Zij behoef
den niet lang te wachten, want
nr nvelijks was de laatste recla
mewagen gepasseerd of de eerste
g. te praalwagen kwam in zicht:
di van de charmante fruitfee en
haar gevolg. Van haar hoge zit
plaats af wuifde ze minzaam naar
le tienduizenden.
Als een kleurig, langgerekt
lint. slingerde de stoet zich
door de straten van bouwplan
oost in Goes. Honderden mu
zikanten van de in totaal ne
gen meemarcherende muziek
korpsen ontlokten pittige klan
ken aan hun instrumenten,
waarmee zij voor een sfeervol
le entourage zorgden bij deze
jaarlijkse fruitmanifestatie.
liet was een imposant gezicht al
NIEUWE BANK
De boerenleenbank van Koudekerke
gaat verhuizen. Vandaag, en ook
morgen en overmorgen is de bank
gesloten. Dan worden de bescheiden
overgebracht naar het nieuwe ge-
houw aan de Kerkstraat. Dondardag
21 september wordt het nieuwe kan
toor voor het publiek opengesteld.
Ter gelegenheid van deze „verhui
zing" mogen alle relaties van de
bank meedoen aan een prijsvraag,
INTERMEZZO
..Eii zo sleurden we den Uniek cr
door. Zeshonderd pond achterin
en nog driehonderd voor. De kogels
floten rond de banden maar ive ble
ven ze voor. En sjuust voorbij d'n
Punt moesten ze lossen. Nee, Den
Fons pukken-ze-nie-zunne".
Hel ging dus over een Buick. Een
oude Buick vol boter.
En hij heette dus Fons. de gevierde
verteller, die op het gevorderde mid
daguur in een staminee langs de
grens in Zeeuwsch-Vlaandcren een
'kring van habitués aan zijn lippen
had verzameld.
Negenhonderd pondHet was niet
mis. De kastelein moest nog maar
eens inschenken.
Rondje van Den Fons.
Maar eer het zover was, scharnierde
de deur achter de haaks tot een por
taal gedrapeerde gordijnen.
Het gordijn tveek terug.
De vrouw van de verteller trad bin
nen.
- ..Allez Fons, geef-es wat geld. De
boter is op".
waarin een dames- of herenrijwiel de
hoofdprijs is.
Alles wat men heeft te doen is
het beantwoorden van de vraag
„Wat is het totaal bedrag aan
spaargelden bij onze bank op vrij
dag 13 oktober om 17 uur?" Een
eenvoudige vraag, als men weet,
dat dit totaal op 6 september j.l.
f 3.960.340,05 bedroeg.
SCHADEPOST
De Middelburgse melkhandelaar I. v.
d. H. heeft zaterdagmiddag een flin
ke schadepost moeten boeken. Toen
hij met zijn driewielige wagen de
Gortstraat inreed, kantelde het voer
tuigje in de bocht. Het wagentje viel
op een stilstaande auto. Een deel van
de op het wagentje staande flessen
kwam op straat terecht. Behalve het
verlies van enkele tientallen liters
melk bracht dit ongeluk nog wat
schade aan melkwagen en auto mee.
ONTSCHEPING
Vrolijker ging het zaterdagmorgen
toe aan de Vluchthaven van Zijpe,
waar de Zeeuwse zieken, die een
tocht van een week met het Rode
Kruis hospitaalschip „J. Henry Du-
nant" hadden gemaakt, werden ont
scheept. Men was enthousiast over
de prachtige reis en de uitstekende
verzorging. Na Zijpe en Numansdorp
had de „J. Henry Dunant" onder
nieer Lobith, Vreeswijk en Gouda
aangedaan.
PALEN
Om tenslotte nog even in de
vluchthaven van Zijpe te blijven:
goed nieuws voor de schippers
er komen elf zware meerpalen in
deze haven, met bolders voor laag
water, hoog water en een tussen
stand.
die met ijver en liefde versierde
praalwagens voorby te zien trek
ken. Zij wedijverden met elkaar
in schoonheid, hetgeen ook duide
lijk valt af tc lezen uit de beoor
deling van de jury. Niet minder
dan 6 van de 12 praalwagens ver
wierven een eerste prijs. De mooi
ste van alle was „Het glazen
muiltje wordt gepast van de
gebr. Van 't Westeinde uit 's-Heer-
Vreiulskerke, een wagen, l'raai
van compositie, origineel uitge
werkt en zo harmonisch van
lcleurindeiing, dat het geheel de
„meesterhand" verraadde.
Maar ook de tweede hoogst ge
klasseerde praalwagen mócht: ©r
zijn. Slechts 'twee punten minder
dan nummer één kreeg .de wagen
van de gemeente Westcrschou-
wen, die het geheimzinnige Egyp
te met zijn sfinxen, kamelVii,
oasen en palmbomen uitbeeldde,
Een artistiek fraaie wagen, dio
fijn was afgewerkt. Terecht-kwa-,
men de zilveren appel en de dorps^
prijs van 1000,— in handen van
de Schouwenaren.
Vele onderwerpen waren afgeleid
van sprookjes, maar ook het he
den cn de toekomst werden niet
vergeten. Daar was bijvoorbeeld
debutant Wolphaartsdyk met een
praalwagen symboliserende de
toekomstige recreatie in het Veer-
se Meer. Bepaald een uitstekende
reclame, want tienduizenden zijn
toch maar even geconfronteerd
met de mogelijkheden, die het
Veerse Meer als watersportcen
trum biedt en die cr in Wol
phaartsdijk zel'f zyn. Wissenkerke
had het in het „harde nieuws" ge
zocht de spectaculaire dichting
van het Veerse Gat door middel
van caissons. Een reus van een
wagen die met zyn 12V- meter de
langste was. Overigens was de
derde prijs voor deze indrukwek
kende wagen een schrale beloning
voor het vele werk.
's Avonds trok een verlicht corso:
iiogmuals langs het wederom door
vele duizenden omzoomde par
koers. Ook nu kreeg men een uit
stekende indruk van wat niet fruit
bereikt kan worden. Een daverend
vuurwerk besloot dit zevende
fruitcorso.
Voorzitter Van Willegen:
Corsobestuur tevreden
Laatste fee strede
Tijdens de ontvangst van de geno
digden in hotel „De Korenbeurs"
te Goes ua afloop van de eerste
rondgang van het Zeeuws Fruit
corso heeft de voorzitter van de
stichting „Zeeuws Fruitcorso", de
heer J. A. van Willegen, zijn te
vredenheid uitgesproken over het
verloop van het zevende, fruit
corso. Met name was tie stich
tingsvoorzitter verheugd over de
grote belangstelling, die het cor
so zo langzamerhand in wijde
kring geniet.
Dank bracht de hoer Van Willegen
voorts aan allen, personen zowel
als instanties, die op enigerlei
wijze bij de organisatie van dit
voor Zeeland unieke fruitfeest be
trokken zijn geweest.
Na afloop van een 'goed verzorgd
koud buffet in „De Korenbeurs"
heeft fruitfee Anneke Midavaine
haar laatste rede uitgesproken
als fee. Zij zei, dat voor haar en
voor haar hofdames de afgelopen
week bijzonder enerverend is ge
weest en dat zij cr prettige her
inneringen aan over hebben ge
houden. Over het corso zei de fee,
dat men dit niet meer kan weg
denken uit Goes. Hulde bracht zij
aan de corsobestuurders, die ooit
nu weer voor een geslaagd eve
nement hebben gezorgd.
Voor de talrijke toeschouwers was
cr zaterdag méér te zien dan al
leen het corso. Nadat de fruitfee
omstreeks zes uur de prijzen had
uitgereikt op de Grote Markt kon
het duizendkoppige publiek genie
ten van een muzikale show van
het Jachthoorn- en Tamboers-
korps van de N.V. Bronswerk te
Amersfoort, dat enkele staaltjes
van zijn kunnen liet zien. De fruit-
week werd tenslotte na het vuur
werk afgesloten met een gezellig
samenzijn op do Grote Markt on
der leiding van het dahsorkest
„The Orpheans" uit Goes.
De jongelui, die nog maar enkele
dagen van al hun hoofdhaar wa
ren beroofd, waren disciplinair in
gedeeld in groepen van twaalf. En
in deze kleine genieenschappen
had de leiding een strenge selec
tie toegepast. In iedere groep wa
ren novieten uit alle studierichtin
gen, van totaal verschillende
scholen en dito plaatsen van her
komst samengebracht om hun de
gelegenheid te geven voor de en
tree in het grote corps elkaar te
leren kennen en ieders opvatting
te respecteren.
Zo marcheerde het hele gezel
schap zaterdagmiddag in gesloten
gelederen in de richting van de
kampementen. De warmte had de
traditionele hoedjes van de no
vieten tot overbodige voorwerpen
gedegradeerd.
Ergo: een lang lint van kale bol
len slingerde zich door Zierikzee.
In het kamp was voor de jongelui
alles militair geregeld. De leiding
hield er streng de hand aan het
naleven van alle huisregelmenten.
Uitslapen was er niet bij. „Om
negen uur ontbijt. Wie niet pre
sent is krijgt niets meer." Het
klonk zaterdagavond allemaal een
beetje bars uit de mond van de
heer J. A. Mazel, toen hij in de
kantine van het kamp Zelkepol-
der enkele praktische mededelin
gen deed. Maar onmiddellijk daar
na vertelde de praescs van het
collegium, de heer A. A. D. Ingen
Housz. waar het weekeinde op
Schouwen nu eigenlijk voor de no
vieten om draaide. „Het gaat er
om, dat jullie nu in groepsver
band met elkaar optrekken, met
elkaar jullie belangen bespreken
en ook met elkaar hoewel nu
nog vreemd voor elkaar gezel
ligheid vinden". De adspirant-
juristen, -medici, -wis en natuur
kundigen en -literatoren knikten
braaf en gingen over tot de orde
van de zaterdagavond: koffie en
bier.
Zondagmiddag hebben de nieuwe
lingen geluisterd naar een cause
rie eu vanmorgen (maandag) ver
trekken ze weer. Schouwen krijgt
het druk met de kaalgeschoren
studenten. Ze komen en gaan...
Het is zaterdag enorm
druk geweest tijdens
het zevende fruitcorso
in Goes. Reeds in de
morgenuren begon de
invasie van buiten af.
Honderden personen
auto's en tientallen
bassen niet opgewekte
corsobezoekers zochten
in de buitenwijken van
de „corsostad" een
parkeerplaats.
Het verkeer naar de
Gauzes tad is dan ook
zwaar op de proef ge
steld. maar mede danji
zij de uitstekende rege
ling van de gemeente
politie. aangevuld met
reservisten en mannen
van de rijkspolitie
in totaal rond 55 man
kon de grote stroom
auto's vrij vlot worden
verwerkt.
De Auto Maatschappij
Zeeland heeft speciaal
ten behoeve van de
Zuidbevelandse corso
bezoekers ongeveer
dertig extra bussen in
gelegd. Het was wel
niet zo druk in de bus
sen als vorig jaar,
maar dit wordt ten de
le geweten aan het bij
zonder fraaie weer. Ve-
len uit de omgeving
kwamen per rijwiel en
bromfiets. Ook 's
avonds om twaalf uur
werden de extra bus
sen weer ingelegd en
wel zo, dat iedere
plaats op Zuid-Beve
land een verbinding
had met Goes. Begrij
pelijk is, dat de dorpen
op Zuid-Beveland in de
middaguren uitgestor
ven leken...
Ook het treinpersoneel
op de lyn GoesVlis-
singen heeft onder
hoogspanning gewerkt,
's Middags werden dub
bele treinstellen inge
legd, terwijl een vijf-
wagenster steeds heen
en weer heeft gepen
deld tussen Vlissingen
en Goes, 's Avonds
werden verschillende
extra treinen ingelegd.
Het was enorm druk
op de lijn Vlissingen
Goes, met name in het
begin van de middag.
Ondanks de extra
treinstellen moesten
tal van passagiers zich
met een staanplaatsje
tevreden stellen.
Naar schatting heeft
het corso in Goes rond
60.000 bezoekers ge
trokken. Zij stonden
rijen dik langs het cor-
soparcours en na af
loop van het corso
trokken duizenden de
binnenstad in.
Ogèiükken van beteke
nis hebben zich zater
dag niet voorgedaan.
In een enkel geval re
den twee auto's niet
geringe snelheid tegen
elkaar, waardoor de
schade beperkt bleef
tot een „gekreukeld"
spatbord.
Belgisch schip had
machineschade
Een Belgisch zeeschip, geladen met
fruit en op weg naar Antwerpen, heeft
zondagavond om ongeveer half acht
Een charmante Egyptischeuit de
gemeente Westenschouwen ontving
voor de praalwagen „Egypte" de
dorpsprijs een zilveren appel
uil handen van Uc Zeeuwse fruitfee.
(foto PZC)
zich aanvankelijk nog al ernstig aan-
1 zien en daarom voeren vier sleepboten
ter assistentie uit, twee van het bu-
reau Muller in Torneuzen en twee van
i de rederij „Union dc Sauvage et Re-
j morquage" eveneens tc Terneuzen.
De kapitein van het Belgische schip
dat voor-anker was gegaan gaf
I echter te kennen dat hij geen hulp
i nodig had. Daarop zijn de sleepboten
I teruggekeerd. Het Belgische schip,
waarvan de naam niet bekend is,
heeft later op de avond zijn weg naar
Antwerpen vervolgd.
||Bij de zaterdag in IJsselstein j§
=geliouden nationale brandweer-
EEwedstrijden is liet korps van
=de N.V. Koninklijke Maat- M
^schappij „De Schelde" le Vlis-
||singen in de afdeling 2a eerste
=geworden. De hrandweermen- M
EE se 11 van de Schelde behaalden
sin hun afdeling 812 punten en |j
sbleven zo dc bcdrijfsbrandwe-
üren van dc P.T.T. uit Meppel
sen die van de staatsmijn Mau- s
srits voor. die respectievelijk
=309 en 299 punten behaalden, ee
EE Keil fraaie prestatie van het s
sSchelde-korpsaan deze natio- s
snale wedstrijden werd dcelge-
ee nomen door bijna duizend s
j§ ploegen, waaronder 521 be- v
sdrïjfsbrand weren 1
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitii'
Vissersboot ramde
Belgische sloep
Zaterdagmorgen ontstond er op het
„Schaar van Yerseke" naby Yerse-
ke een aanvaring, waarbij betrok
ken waren het motorvissersVaartuig
„YE-65" en de Belgische zeesloep
„RIK 4". De zeesloep met als schip
per A. J. Stcketee uit Yerseke aan
boord was in het „Schaar van Yer
seke" voor anker gegaan om aldaar
de zeven aan boord verblijvende Bel
gische hengelaars gelegenheid te ge
ven hun geluk te beproeven.
Rustig hengelend zagen de 8 opva
renden van de „RIK 4" plotseling het
motorvissersvaartuig „YE-65" in
rechte koerslijn op hun vaartuig af
komen. Aan boord van de „YE-65"
werd niemand waargenomen en door
roepen en fluiten trachtte men de
aandacht te trekken van eventuele
opvarenden van het snel naderend
gevaar. Tijd om het anker te hieu
wen of te kappen was er niet meer
en met een schampschot langs de
boeg schoof de „YE-65" langs de
sloep, die een fiks eind werd wegge
drukt. Enige opvarenden van de
sloep moesten zich wegens bekomen
verwondingen onder doktersbehande
ling stellen.
Bij onderzoek is gebleken, dat
aan dek van de „YE-65" een
nieuw op te bouwen stuurhut
werd vervoerd, die zodanig stond
opgesteld, dat er een zogenaamde
dode hoek ontstaan was die de
schipper het uitzicht gedeeltelijk
ontnam, waardoor hij de sloep niet
liad kunnen zien.
Soldaat uit Vlissingen
bij Breda verongelukt
Op de rijksweg tc Breda is vrijdag
avond de 20-jarige Vlissingse soldaat
H. Dierickx dodelijk verongelukt,
toen hij met zijn scooter wilde keren
en hij geschept wérd door een ach
teropkomende militaire personenwa
gen. afkomstig van de vliegbasis
Leeuwarden. De scooterrijder moet
op slag dood zijn geweest.
Het ongeluk gebeurde in de nabij
heid van hel viaduct Liesbosch laan.
De soldaat, die gelegerd was in
Grave, was op weg naar huis.
IETS KOELER
Zonnige perioden, maar overal in het
noorden en westen van het land ook
wolkenvelden. Op de meeste plaatsen
droog weer. Zwakke tot matige wind
voornamelijk tussen noord en noord
oost. Iets lagere temperaturen vooral
in liet zuidoosten van het land.
ZON EN MAAN
19 september
Zon op 6.20 onder 18.47
Maan op 15.54 onder