mm Schip zonk in haven van Wemeldinge LEIDS GROEN OP EEN ZONNIG SCHOUWEN Meer glans en bescherming voor uw auto! RIJDEND FRUITSPR00KJE TROK DOOR GOES Zeeuwse Aluiiiiüik GOES TROK ZATERDAG ROND ZESTIGDUIZEND BEZOEKERS SCHELDE-BRANDWEER NATIONAAL KAMPIOEN VERWACHT. P RU V I N (J 1 A L to Z to to U W B to C O U R A to T MAANDAG 18 SEPTEMBER 1961 NA GECOMPLICEERDE AANVARING Schipper en vrouw tijdig van boord Zaterdagmiddag omstreeks kwart voor twee ontstond er in de Buitén- haven te Wemeldinge een gecompli ceerde aanvaring, waarbij het 319 ton metende Belgische motorschip „Geor ges" is gezonken. 6e „Georges", eigendom van de rede rij A. C. Letzer uit Antwerpen, was met een lading steenkolen van Duis- burg-Kuhrort op weg naar Mcenen (B.) en was genaderd tot in de haven monding van de Buitenhaven te We meldinge. In deze haven waren de Belgische motorschepen „Arbon" en „Navoxniotor 7" aan het manoeuvre ren om komende vanaf de Oostsluis voor de Middensluis te komen. Op dit moment kwam er scheepvaartverkeer vanuit alle drie de sluizen naar de Oosterselielde. Bij de hierbij ontstane drukte kwa men een achttal vaartuigen in eh na- hij de havenmonding te liggen. De binnengekomen „Georges" werd daar door 3 vaartuigen gepasseerd en een lot nu toe nog onbekend vaartuig is daarbij dwars legen de „Georges" ge vallen, waardoor deze werd wegge drukt en enigszins dwars in de haven kwam te liggen. Vanuit de Oostsluis naderde met flinke snelheid het onge veer 1000 ton met stortsteen geladen Belgische motorschip „Pierre". Deze probeerde de vaartuigen in de mon ding te ontwijken, maar slaagde hier niet in. Eerst voer de „Pierre" tegen de bakboordzijde van de „Navexmo- tor 7" en botste vervolgens tegen de bakboordzijde van de „Georges". de aanvaring met beide schepen voer de „Pierre" zonder meer de haven uit en verdween in de richting Dordrecht. Advertentie) J ">e vakbeurs voor het gezin I presenteert I l'n 286 stands nationale en In ternationale gebruiksgoederen -ó' De gedekte tafel van Europa J X 5 Modeshows per dag I Wie wordt Femina-huïsvrouw 1 1961? I Uitreiking von geschenken j Geopend van 10-17 en 19-23 u. Zondags gesloten AHOY' GEBOUW ROTTERDAM Mm 27 SEPT. VAK De „Navexmotor 7" kreeg tengevolge van de aanvaring met de „Pierre" schade aan. het achterschip. Met de „Georges" was "het echter erger gesteld; dit vaartuig kreeg onder de waterlijn een gat en be- gou suel water te maken, waarbij het gevaarlijk overhelde. De schip per van de „Georges", die zag dat zijn vaartuig zinkende was, wilde dit zo mogelijk uit de havenmon ding weg hebben en liet daarom de motor op volle kracht vooruit draaien om naar de oostelijke ha venoever te varen. Bij deze poging ramde de „Georges" eerst nog de „Navexmotor 7" aan de achter steven, die daardoor ingedrukt Het zinkende Belgische m.s. Geor ges" in de haven van Wemeldinge. (foto PZC) werd. Hij slaagde er toch in om het vaartuig nabij de ducdalven te brengen en door «le inmiddels te hulp geschoten pompboot „Ad- ja" uit Wemeldinge werd getracht om het binnendringend water voor te pompen. Het Belgische m.s. „Cita" kwam even eens te hulp en duwde de „Georges" achter de ducdalven buiten het vaar water. Snel werden staaldraden op de wal vastgezet om het wegglijden van de „Georges" te voorkomen, maar toen het vaartuig dieper kwam te lig gen knapten de staaldraden af en langzaam verdween de „Geoi'ges" on der het wateroppervlak. Door te hulp gekomen parlevinkers werd de schip per E. de Schermer en zijn vrouw van boord gehaald en aan de wal gebracht. Tevens wisten zij nog een gedeelte van de inboedel te redden. Bij laag water komt 'n gedeelte van de „Geor ges" boven de waterspiegel uit. Het wrak levert voor de scheepvaart geen moeilijkheden op. Het zal echter zo J5~ mogelijk worden gelicht. Bijna driehonderd Leidse „groenen" hebben het afge lopen weekeinde in het vlak ke van Schouwen gebivak keerd. Het eiland beleefde za terdagmiddag als het ware een invasie van kaalhoofdige nieuwe studenten, voor wie het Leidse studentencorps de kampen Zeikepolder bij Zie- rikzee en Burghsluis had uit gekozen als domein voor een eerste kennismaking met elk- f Advertentie) Verkrijgbaar bij de vakman bus voor 4 a 5 behandelingen 5.90 (Slot van pag. 1 evenement. Het zevende corso werd op zijn kilometers lange route beschenen door een war me jseptemberzon die visioenen opriep aan de mooiste zomer dagen van 1961. Voor verschil lende praalwagens was het echter te warm, want de felle zon had de reeds opgedroogde lijm doen smelten met het ge volg, dat de geplakte appelen en peren loslieten. Met name de praalwagen van de veiling Goes word hierdoor zwaar ge troffen. in mindere mate had den ook verschillende andere wagens hiervan te lijden ge had. Er was zaterdagmiddag héél wat fraais te zien in de stoet, die werd geopend door de deelnemers aan de autoshow en die van de recla mewagens. Dat was natuurlijk aa.-dig om te zien, maar de tien duizenden toeschouwers waren ge komen om het sprookje van louter fruit te aanschouwen. Zij behoef den niet lang te wachten, want nr nvelijks was de laatste recla mewagen gepasseerd of de eerste g. te praalwagen kwam in zicht: di van de charmante fruitfee en haar gevolg. Van haar hoge zit plaats af wuifde ze minzaam naar le tienduizenden. Als een kleurig, langgerekt lint. slingerde de stoet zich door de straten van bouwplan oost in Goes. Honderden mu zikanten van de in totaal ne gen meemarcherende muziek korpsen ontlokten pittige klan ken aan hun instrumenten, waarmee zij voor een sfeervol le entourage zorgden bij deze jaarlijkse fruitmanifestatie. liet was een imposant gezicht al NIEUWE BANK De boerenleenbank van Koudekerke gaat verhuizen. Vandaag, en ook morgen en overmorgen is de bank gesloten. Dan worden de bescheiden overgebracht naar het nieuwe ge- houw aan de Kerkstraat. Dondardag 21 september wordt het nieuwe kan toor voor het publiek opengesteld. Ter gelegenheid van deze „verhui zing" mogen alle relaties van de bank meedoen aan een prijsvraag, INTERMEZZO ..Eii zo sleurden we den Uniek cr door. Zeshonderd pond achterin en nog driehonderd voor. De kogels floten rond de banden maar ive ble ven ze voor. En sjuust voorbij d'n Punt moesten ze lossen. Nee, Den Fons pukken-ze-nie-zunne". Hel ging dus over een Buick. Een oude Buick vol boter. En hij heette dus Fons. de gevierde verteller, die op het gevorderde mid daguur in een staminee langs de grens in Zeeuwsch-Vlaandcren een 'kring van habitués aan zijn lippen had verzameld. Negenhonderd pondHet was niet mis. De kastelein moest nog maar eens inschenken. Rondje van Den Fons. Maar eer het zover was, scharnierde de deur achter de haaks tot een por taal gedrapeerde gordijnen. Het gordijn tveek terug. De vrouw van de verteller trad bin nen. - ..Allez Fons, geef-es wat geld. De boter is op". waarin een dames- of herenrijwiel de hoofdprijs is. Alles wat men heeft te doen is het beantwoorden van de vraag „Wat is het totaal bedrag aan spaargelden bij onze bank op vrij dag 13 oktober om 17 uur?" Een eenvoudige vraag, als men weet, dat dit totaal op 6 september j.l. f 3.960.340,05 bedroeg. SCHADEPOST De Middelburgse melkhandelaar I. v. d. H. heeft zaterdagmiddag een flin ke schadepost moeten boeken. Toen hij met zijn driewielige wagen de Gortstraat inreed, kantelde het voer tuigje in de bocht. Het wagentje viel op een stilstaande auto. Een deel van de op het wagentje staande flessen kwam op straat terecht. Behalve het verlies van enkele tientallen liters melk bracht dit ongeluk nog wat schade aan melkwagen en auto mee. ONTSCHEPING Vrolijker ging het zaterdagmorgen toe aan de Vluchthaven van Zijpe, waar de Zeeuwse zieken, die een tocht van een week met het Rode Kruis hospitaalschip „J. Henry Du- nant" hadden gemaakt, werden ont scheept. Men was enthousiast over de prachtige reis en de uitstekende verzorging. Na Zijpe en Numansdorp had de „J. Henry Dunant" onder nieer Lobith, Vreeswijk en Gouda aangedaan. PALEN Om tenslotte nog even in de vluchthaven van Zijpe te blijven: goed nieuws voor de schippers er komen elf zware meerpalen in deze haven, met bolders voor laag water, hoog water en een tussen stand. die met ijver en liefde versierde praalwagens voorby te zien trek ken. Zij wedijverden met elkaar in schoonheid, hetgeen ook duide lijk valt af tc lezen uit de beoor deling van de jury. Niet minder dan 6 van de 12 praalwagens ver wierven een eerste prijs. De mooi ste van alle was „Het glazen muiltje wordt gepast van de gebr. Van 't Westeinde uit 's-Heer- Vreiulskerke, een wagen, l'raai van compositie, origineel uitge werkt en zo harmonisch van lcleurindeiing, dat het geheel de „meesterhand" verraadde. Maar ook de tweede hoogst ge klasseerde praalwagen mócht: ©r zijn. Slechts 'twee punten minder dan nummer één kreeg .de wagen van de gemeente Westcrschou- wen, die het geheimzinnige Egyp te met zijn sfinxen, kamelVii, oasen en palmbomen uitbeeldde, Een artistiek fraaie wagen, dio fijn was afgewerkt. Terecht-kwa-, men de zilveren appel en de dorps^ prijs van 1000,— in handen van de Schouwenaren. Vele onderwerpen waren afgeleid van sprookjes, maar ook het he den cn de toekomst werden niet vergeten. Daar was bijvoorbeeld debutant Wolphaartsdyk met een praalwagen symboliserende de toekomstige recreatie in het Veer- se Meer. Bepaald een uitstekende reclame, want tienduizenden zijn toch maar even geconfronteerd met de mogelijkheden, die het Veerse Meer als watersportcen trum biedt en die cr in Wol phaartsdijk zel'f zyn. Wissenkerke had het in het „harde nieuws" ge zocht de spectaculaire dichting van het Veerse Gat door middel van caissons. Een reus van een wagen die met zyn 12V- meter de langste was. Overigens was de derde prijs voor deze indrukwek kende wagen een schrale beloning voor het vele werk. 's Avonds trok een verlicht corso: iiogmuals langs het wederom door vele duizenden omzoomde par koers. Ook nu kreeg men een uit stekende indruk van wat niet fruit bereikt kan worden. Een daverend vuurwerk besloot dit zevende fruitcorso. Voorzitter Van Willegen: Corsobestuur tevreden Laatste fee strede Tijdens de ontvangst van de geno digden in hotel „De Korenbeurs" te Goes ua afloop van de eerste rondgang van het Zeeuws Fruit corso heeft de voorzitter van de stichting „Zeeuws Fruitcorso", de heer J. A. van Willegen, zijn te vredenheid uitgesproken over het verloop van het zevende, fruit corso. Met name was tie stich tingsvoorzitter verheugd over de grote belangstelling, die het cor so zo langzamerhand in wijde kring geniet. Dank bracht de hoer Van Willegen voorts aan allen, personen zowel als instanties, die op enigerlei wijze bij de organisatie van dit voor Zeeland unieke fruitfeest be trokken zijn geweest. Na afloop van een 'goed verzorgd koud buffet in „De Korenbeurs" heeft fruitfee Anneke Midavaine haar laatste rede uitgesproken als fee. Zij zei, dat voor haar en voor haar hofdames de afgelopen week bijzonder enerverend is ge weest en dat zij cr prettige her inneringen aan over hebben ge houden. Over het corso zei de fee, dat men dit niet meer kan weg denken uit Goes. Hulde bracht zij aan de corsobestuurders, die ooit nu weer voor een geslaagd eve nement hebben gezorgd. Voor de talrijke toeschouwers was cr zaterdag méér te zien dan al leen het corso. Nadat de fruitfee omstreeks zes uur de prijzen had uitgereikt op de Grote Markt kon het duizendkoppige publiek genie ten van een muzikale show van het Jachthoorn- en Tamboers- korps van de N.V. Bronswerk te Amersfoort, dat enkele staaltjes van zijn kunnen liet zien. De fruit- week werd tenslotte na het vuur werk afgesloten met een gezellig samenzijn op do Grote Markt on der leiding van het dahsorkest „The Orpheans" uit Goes. De jongelui, die nog maar enkele dagen van al hun hoofdhaar wa ren beroofd, waren disciplinair in gedeeld in groepen van twaalf. En in deze kleine genieenschappen had de leiding een strenge selec tie toegepast. In iedere groep wa ren novieten uit alle studierichtin gen, van totaal verschillende scholen en dito plaatsen van her komst samengebracht om hun de gelegenheid te geven voor de en tree in het grote corps elkaar te leren kennen en ieders opvatting te respecteren. Zo marcheerde het hele gezel schap zaterdagmiddag in gesloten gelederen in de richting van de kampementen. De warmte had de traditionele hoedjes van de no vieten tot overbodige voorwerpen gedegradeerd. Ergo: een lang lint van kale bol len slingerde zich door Zierikzee. In het kamp was voor de jongelui alles militair geregeld. De leiding hield er streng de hand aan het naleven van alle huisregelmenten. Uitslapen was er niet bij. „Om negen uur ontbijt. Wie niet pre sent is krijgt niets meer." Het klonk zaterdagavond allemaal een beetje bars uit de mond van de heer J. A. Mazel, toen hij in de kantine van het kamp Zelkepol- der enkele praktische mededelin gen deed. Maar onmiddellijk daar na vertelde de praescs van het collegium, de heer A. A. D. Ingen Housz. waar het weekeinde op Schouwen nu eigenlijk voor de no vieten om draaide. „Het gaat er om, dat jullie nu in groepsver band met elkaar optrekken, met elkaar jullie belangen bespreken en ook met elkaar hoewel nu nog vreemd voor elkaar gezel ligheid vinden". De adspirant- juristen, -medici, -wis en natuur kundigen en -literatoren knikten braaf en gingen over tot de orde van de zaterdagavond: koffie en bier. Zondagmiddag hebben de nieuwe lingen geluisterd naar een cause rie eu vanmorgen (maandag) ver trekken ze weer. Schouwen krijgt het druk met de kaalgeschoren studenten. Ze komen en gaan... Het is zaterdag enorm druk geweest tijdens het zevende fruitcorso in Goes. Reeds in de morgenuren begon de invasie van buiten af. Honderden personen auto's en tientallen bassen niet opgewekte corsobezoekers zochten in de buitenwijken van de „corsostad" een parkeerplaats. Het verkeer naar de Gauzes tad is dan ook zwaar op de proef ge steld. maar mede danji zij de uitstekende rege ling van de gemeente politie. aangevuld met reservisten en mannen van de rijkspolitie in totaal rond 55 man kon de grote stroom auto's vrij vlot worden verwerkt. De Auto Maatschappij Zeeland heeft speciaal ten behoeve van de Zuidbevelandse corso bezoekers ongeveer dertig extra bussen in gelegd. Het was wel niet zo druk in de bus sen als vorig jaar, maar dit wordt ten de le geweten aan het bij zonder fraaie weer. Ve- len uit de omgeving kwamen per rijwiel en bromfiets. Ook 's avonds om twaalf uur werden de extra bus sen weer ingelegd en wel zo, dat iedere plaats op Zuid-Beve land een verbinding had met Goes. Begrij pelijk is, dat de dorpen op Zuid-Beveland in de middaguren uitgestor ven leken... Ook het treinpersoneel op de lyn GoesVlis- singen heeft onder hoogspanning gewerkt, 's Middags werden dub bele treinstellen inge legd, terwijl een vijf- wagenster steeds heen en weer heeft gepen deld tussen Vlissingen en Goes, 's Avonds werden verschillende extra treinen ingelegd. Het was enorm druk op de lijn Vlissingen Goes, met name in het begin van de middag. Ondanks de extra treinstellen moesten tal van passagiers zich met een staanplaatsje tevreden stellen. Naar schatting heeft het corso in Goes rond 60.000 bezoekers ge trokken. Zij stonden rijen dik langs het cor- soparcours en na af loop van het corso trokken duizenden de binnenstad in. Ogèiükken van beteke nis hebben zich zater dag niet voorgedaan. In een enkel geval re den twee auto's niet geringe snelheid tegen elkaar, waardoor de schade beperkt bleef tot een „gekreukeld" spatbord. Belgisch schip had machineschade Een Belgisch zeeschip, geladen met fruit en op weg naar Antwerpen, heeft zondagavond om ongeveer half acht Een charmante Egyptischeuit de gemeente Westenschouwen ontving voor de praalwagen „Egypte" de dorpsprijs een zilveren appel uil handen van Uc Zeeuwse fruitfee. (foto PZC) zich aanvankelijk nog al ernstig aan- 1 zien en daarom voeren vier sleepboten ter assistentie uit, twee van het bu- reau Muller in Torneuzen en twee van i de rederij „Union dc Sauvage et Re- j morquage" eveneens tc Terneuzen. De kapitein van het Belgische schip dat voor-anker was gegaan gaf I echter te kennen dat hij geen hulp i nodig had. Daarop zijn de sleepboten I teruggekeerd. Het Belgische schip, waarvan de naam niet bekend is, heeft later op de avond zijn weg naar Antwerpen vervolgd. ||Bij de zaterdag in IJsselstein j§ =geliouden nationale brandweer- EEwedstrijden is liet korps van =de N.V. Koninklijke Maat- M ^schappij „De Schelde" le Vlis- ||singen in de afdeling 2a eerste =geworden. De hrandweermen- M EE se 11 van de Schelde behaalden sin hun afdeling 812 punten en |j sbleven zo dc bcdrijfsbrandwe- üren van dc P.T.T. uit Meppel sen die van de staatsmijn Mau- s srits voor. die respectievelijk =309 en 299 punten behaalden, ee EE Keil fraaie prestatie van het s sSchelde-korpsaan deze natio- s snale wedstrijden werd dcelge- ee nomen door bijna duizend s j§ ploegen, waaronder 521 be- v sdrïjfsbrand weren 1 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitii' Vissersboot ramde Belgische sloep Zaterdagmorgen ontstond er op het „Schaar van Yerseke" naby Yerse- ke een aanvaring, waarbij betrok ken waren het motorvissersVaartuig „YE-65" en de Belgische zeesloep „RIK 4". De zeesloep met als schip per A. J. Stcketee uit Yerseke aan boord was in het „Schaar van Yer seke" voor anker gegaan om aldaar de zeven aan boord verblijvende Bel gische hengelaars gelegenheid te ge ven hun geluk te beproeven. Rustig hengelend zagen de 8 opva renden van de „RIK 4" plotseling het motorvissersvaartuig „YE-65" in rechte koerslijn op hun vaartuig af komen. Aan boord van de „YE-65" werd niemand waargenomen en door roepen en fluiten trachtte men de aandacht te trekken van eventuele opvarenden van het snel naderend gevaar. Tijd om het anker te hieu wen of te kappen was er niet meer en met een schampschot langs de boeg schoof de „YE-65" langs de sloep, die een fiks eind werd wegge drukt. Enige opvarenden van de sloep moesten zich wegens bekomen verwondingen onder doktersbehande ling stellen. Bij onderzoek is gebleken, dat aan dek van de „YE-65" een nieuw op te bouwen stuurhut werd vervoerd, die zodanig stond opgesteld, dat er een zogenaamde dode hoek ontstaan was die de schipper het uitzicht gedeeltelijk ontnam, waardoor hij de sloep niet liad kunnen zien. Soldaat uit Vlissingen bij Breda verongelukt Op de rijksweg tc Breda is vrijdag avond de 20-jarige Vlissingse soldaat H. Dierickx dodelijk verongelukt, toen hij met zijn scooter wilde keren en hij geschept wérd door een ach teropkomende militaire personenwa gen. afkomstig van de vliegbasis Leeuwarden. De scooterrijder moet op slag dood zijn geweest. Het ongeluk gebeurde in de nabij heid van hel viaduct Liesbosch laan. De soldaat, die gelegerd was in Grave, was op weg naar huis. IETS KOELER Zonnige perioden, maar overal in het noorden en westen van het land ook wolkenvelden. Op de meeste plaatsen droog weer. Zwakke tot matige wind voornamelijk tussen noord en noord oost. Iets lagere temperaturen vooral in liet zuidoosten van het land. ZON EN MAAN 19 september Zon op 6.20 onder 18.47 Maan op 15.54 onder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 2