Carel Enkelaar kijkt in de tele-toekomst ircsl liij Molenaar! feest in Nederland! Pf IsQ TONY CURTIS ALS VROLIJKE BEDRIEGER EN DUIZEND OGEN Altijd liever IVORQL ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 WINNAAR TELEVISIEPRIJS „Een geweldige losmalter" Aan een paar medewerkers van de journaaldienst hebben we een korte karakterisering- gevraagd van hun hoofdredac teur: W. Zwerus redacteur-com mentator). „Hij heeft het ver mogen elk nieuws visueel te zien". P. de Ruyter (bureau-redac teur): „Hij is een geweldige losmaker van dingen, waar anderen niets in zien. Hij weet het altijd zo te plooien dat er iets komt uit een onderwerp, waar niemand wat uit ver wacht. Hij heeft een enorme pusTiing power! Geen bekroning, maar stimulans Van onze radio- en t.v.-redacteur „Ik zie de prijs categorisch niet als een bekroning, maar als een stimulans, omdat we in Nederland nog maar aan liet begin staan van de ontwikkeling van het televisie nieuws. Je zou het wel een belo ning kunnen noemen voor het ge zwoeg van een heleboel mensen. De prijs is aan het hele team van de journaaldienst gegeven. Dat is geen valse bescheidenheid, want zo bescheiden ben ik nou ook weer niet, maar het XTS-journaal is een ploegprestatie". Aldus vat prijswinnaar Carel Enkelaar zijn mening samen over de toekenning van de tclevisieprijs-1961. Hij mij mert nog even na over het ver leden dat wat het journaal be treft dus nog maar zes jaar oud Is toen hij met één secretaresse en twee redacteuren (Coen van Hoewijk en Pier Tania) driemaal in de week een kwartier moest vullen. „We hadden een contract voor zes minuten buitenlands nieuws en een contract met „Telefilm", wat in feite Multifilm was, voor twee tot drie binnenlandse onderwer pen. Je moest er alles uitgooien wat je binnenkreeg en er was dus geen sprake van beleid. Ais we wel eens te weinig hadden zeiden we tegen de weerman: kun je niet een minuutje langer pra ten?", aldus Enkelaar. Van vier man is de jcurnaalre- dactie nu uitgebreid tot 25 man en er is een werkschema opgezet dat voorziet in een bezetting van 37 man. Er is al een eigen regis seur aangenomen, die per 1 ok tober alle NTS-journaalprogram- ma's gaat regisseren. Tot nog toe gebeulde die regie door mensen van de omroepsecties, al naar ge lang wie er toevallig die avond zendtijd had. Zo'n man van de sectie moest iedere keer min of meer bij verrassing de regie voor het programma voeren, omdat hij niet de hele dag met de journaal dienst had „meegelopen". Achter gronden en bedoelingen kende hij dus niet, met alle mogelijkheden tot misverstanden en fouten van dien. Een eigen regisseur wordt bij de journaalredactie dan ook een wezenlijke verbetering geacht. Grotere specialisatie Enkelaar noemde do toeken ning vau de televisieprijs een stimulans voor de ontwikkeling van het televisienieuws. Hoe ziet hij die ontwikkeling'? „In de eerste plaats moeten wij als redactie", zo zegt hij, „naar een grotere specialisatie. We moeten een nog grotere deskundigheid ontwikkelen in de vergaring en de bewerking van het nieuws. Met name wil ik een gespecialiseerde redac teur-buitenland en -binnenland aantrekken en wat de laatste post betreft ook weer met on derspecialisatie sociale zaken, parlement, enz. Je kunt dan ook onderwerpen opzoeken, De winnaar van de televisieprijs 1U61 Carel Enkelpar. waaraan je nu eenvoudig voor bijgaat, omdat je er niet op attent wordt gemaakt. Verder zie ik voortschrijdende mogelijkheden voor het Eurovisie- net. Dat moet voor de nieuwsvoor ziening nog intensiever worden gebruikt. De gebruikmaking van het Eurovisienet heeft nog niet die omvang, die het zou kunnen hebben. Belangrijk wordt het als straks de netten van Europa, Af rika en Midden-Oosten aan elkaar worden gekoppeld. Geliof me, dat- is geen science fiction. Wat je dan kunt gaan doen, begrijp je. Dat wordt een wereldnet en het is van belang, dat je dan zo laat mogelijk van dat net het nieuws kunt oppikken. Op het ogenblik kunnen we Eurovisienieuws, dat tot kwart over vijf binnenkomt, nog in de avonduitzending verwer ken. Van het binnenkomende Eu- ronieuws moet nog altijd een te- lerecording worden gemaakt, die moet worden ontwikkeld. Dat is een relatief tijdrovende procedure. Als we Ampex hebben kunnen we die limiet naar kwart over zes of kwart over zeven verschuiven", aldus Enkelaar. Parijs dichterbij De laatste tijd kan men hier en daar klachten beluisteren, dat het journaal zo weinig aandacht be steedt aan gebeurtenissen, die zich in de regio afspelen. Dat is van do journaaldienst geen kwestie van gebrek aan belangstelling, maar een kwestie van geografi sche belemmeringen. „Ik kan ge makkelijker nieuws uit Parijs dan uit Leeuwarden, Maastricht of Goes krijgen. We moeten vanuit Bussum het hele laud bestrijken. Er zijn bepaalde gebeurtenissen in het gewest, die van centraal be lang zijn. We zouden om deze te kunnen verwerken het eigen be- staade zendernet moeten gebrui ken. Ik denk bijvoorbeeld aan mo biele Ampex-apparatuur, die ter plaatse de ruwe shots maakt die via de plaatselijke t.v.-zenders naar Bussum worden gesturd. naar Bussum worden gestuurd. Dat kan allemaal, omdat je Am pex niet hoeft te ontwikkelen en gelijk terug kunt spelen. Die ru we shots kunnen we hier dan weer op Ampex opnemen en door middel van heropsamen monte ren", zet Enkclaar uiteen. Foto's en kaarten In de toekomst wil hij meer ge bruik gaan maken van foto's en kaarten in beweging" zoals hij het noemt, en ten slotte van „de nieuwslezer in het beeld", om de kijker het allerlaatste nieuws te verschaffen. „Veel van onze ope raties houden verband met de snelheid om het nieuws te bren gen. Maar het zou jammer zijn als de kijker de indruk heeft dat die snelheid om de snelheid ge beurt. Dat streven naar snelheid wordt om zuiver journalistiek- redactionele redenen ingegeven. Nieuws 'dat een dag te laat komt, interesseert de kijker minder en kan hem bovendien in verwarring brengen, omdat zich inmiddels andere ontwikkelingen heben voorgedaan", aldus Enkelaar. Aanleiding om, zoals in vele om liggende landen gebeurt, na de avonduitzending met nog een journaal te komen, ziet hij voor alsnog niet. „Ik ben niet zo'n kalme jongen, maar wat dit betreft geloof ik dat we het een beetje kalm aan moeten doen. Een te vlugge uit breiding van het aantal nieuws uitzendingen zou ten koste van de kwaliteit kunnen gaau. Maar op den duur zal het bij de verdere ontwikkeling van de tele visie als geheel natuurlijk ook de frequentie van het televisienieuws moeten worden opgevoerd", meent Enkelaar. De kleine uitbreiding met ingang van 1 oktober, als er op vrijdag een gewoon journaal komt en het weekoverzicht naar zondag wordt verplaatst, zal ook redactioneel een kleine wijziging met zich mee brengen. Het ligt namelijk in de bedoeling om het weekoverzicht een meer beschou wend karakter te geven. Men zou vergelijkenderwijs kunnen stellen, dat het niet langer de opsomming is van een aantal dagbladartike len. maar een beschouwend over zicht zoals dat in een weekblad gebruikelijk is. RADIO- EN T.V.-RUBRIEK 3\ AA/VVVVN*AAAAAA/VVVVVVVVV» ovew, yew ew sclirijvcv» VANDAAG Rudi Carrell komt. zondagavond via de Vlaamse televisie met zijn eigen show getiteld ..Schermutselingen" ip het scherm. T elevisie Elk jaar wordt het laatste con cert van het BJJ.C.-symfonieor- kest met dezelfde muzikale werk jes afgesloten en elk jaar ook kan do Nederlander van dit concert getuige zyn. Aanvankelijk alleen oorgetuige dank zy de VARA-ge- luidsomroep, die met zyn relais een bijna Britse traditie in de Ne derlandse ether handhaafde. Sinds enkele jaren kan men ech ter oor- en ooggetuige zijn. Zo ook weer zaterdagavond om half tien in een rechtstreekse Eurovi sie-uitzending uit Londen met commentaar van Willem O. Duys. In het tweede deel van het slot promenade-concert klinkt een stuk Brits saamhorigheidsgevoel door. die de geestelijke grondslag heb ben gevormd voor de overwinning- in de tweede wereldoorlog. Ty pisch ook voor de Britse mentali teit is dat de concerten tijdens de ergste oorlogsdagen van eind 1940 gewoon doorgang vonden, al werd de zaal verwoest waar ze plach ten te worden uitgevoerd. Sinds- .diens is de traditie in de Royal Al beit Hall voortgezet. In het kader van dc Belgisch-Ne derlandse programma-uitwisseling neemt de Vlaamse t.v. om half negen de nieuwe VARA-quiz „Wil lens en wetens" met Theo Eerd- mans van de VARA over. Ook het B.B.C.-promenadeconcert wordt om half tien van Londen overge nomen. Tenslotte „Humoreske", dat de VARA op zijn beurt van Brussel overneemt. Radio Ook de geluidsomrocp, in dit ge val de VARA, zendt het laatste proinenadeconcert van het B.B.C.- symfonieorkest uit onder leiding van sir Malcolm Sargent. De ra- dicvuitzending begint echter niet om half tien, maar al om negen uur en zal tot tien uur duren. (Hilversum I). Over de andere zender kan men in het K.R.O.-programma van ne gen uur tot vijf voor half tien luisteren naar 31 grammofoon platen, waarin allerlei operette facetten zullen worden belicht. MORGEN Op hel festival van Montreux in mei van dit, jaar kreeg de Belgi sche inzending „Breugheliana" als eerste een open doekje van de ver zamelde internationale t.v.-produ- centen en -regisseurs. In dit fleu rige programma heeft men ge tracht de sfeer van - Breughels schilderijen op te roepen. In inder daad Breugheliaanse decors speelt zich een fris en tomeloos volks dans- en -zangfeest af. Het doet veel denken aan het zang- en dansprogramma rond de liedjes van Emiel Hullebroeck. dat we deze week al als Belgische bijdrage aan de Nederlands-Bel gische televisieweek op ons scherm hebben kunnen zien. „Breugheliana" wordt zondag avond van acht uur tot vyf voor half negen uitgezonden. De Vlaamse t.v. brengt om half negen een Rudi Carrell-show op lipt scherm onder de titel „Scher mutselingen". Om tien over negen wordt de N.T.S.-uitzending van het kunst maandorkest overgeno- Rad io In het programma van Hilversum I speelt om kwart over drie 's middags in het A.V.R.O.-pro gramma de flamenco-gitarist Car los Montoya. 's Avonds om elf uur uur zingt Marie Cecile Moerdijk volksliedjes uit Hongarije waarbij zij wordt begeleid door Timy Ba- lasz op de cymbaal. De K.R.O. brengt via de andere zender het derde deel van de vierdelige hoor spelserie ..Eigen haard is moord waard". Het betreft hier een her haling van '23 oktober van het vo rig jaar. Advertentie) 0 HET 200 'MILLIOENSTE PAKJE Twee en een half jaar voor een halve ton In de Vüusstudio in Bussum vinden verbouwingswerkzaamheden plaats ten behoeve van de Ampex-appara tuur, die binnenkort in gebruik zal worden genomen en een eind zal ma ken aan het tijdperk van de fletse telerecordings. Ten gevolge van de verbouwing is er tijdelijk maar een kleine kantine-accommodatie, zodat er tijdens een koffiepauze voor alle medewerkers aan een studioproduktie niet voldoende ruimte is. Zo komt het voor, dat.de acteurs (op de foto v.l.n.r. John Leddy, Ingeborg Else vier en Piet Kamerman) op de trap of in de gangen hun koffie drinken. Deze trap leidt overigens naar het dak. waar een nieuwe verdieping wordt opgezet. Twee jaar en zes maanden gevange nisstraf met aftrek luidde het vonnis dat de rechtbank in Breda donderdag heeft uitgesproken over de beheer der van het hijkantoor van de Rot- terdamsche Bank in Etten. A. B. Dit vonnis kwam overeen met de eis van de officier van justitie veertien dagen geleden. B. had een bedrag van ongeveer 50.000 gulden verduisterd ten nadele van twee bejaarde dames, woonach tig in Den Haag en Etten, van wie hij het vermogen beheerde. Van deze 50.000 gulden stak hij 18.000 gulden in eigen zak. De rest van het geld leende hij uit. De rente van het geld boekte hij wel bij op de rekening van de beide dames. DEMOCRATISCHE VOLKSPARTIJ: „Nieuw-Guinea is geen speelbal" De democratische volkspartij op Nieuw-Guinea heeft een telegram ge stuurd aan het secretariaat-generaal van de Verenigde Naties in New York. waarin „oubehageii" wordt uit gedrukt over het voortdurend geschil om liet gebied tussen Nederland en Indonesië. De democratische volkspartij vraagt in haar door voorzitter Jacadewa on dertekend telegram, om bescherming door de volkerenorganisatie totdat de onafhankelijkheid is verkregen, „om dat wij geen speelbal willen zijn tussen twee twistende landen." sinds 1888 reeds 200-millioen pakjes Molenaar's Kindermeel voor ontelbare feestelijke bordjes pap! in 4 variaties; Rijstebloem Bordklaar Tarwebloem Tarwegries FILMS IN ZEELAND Sloterkerk - compleet met hobby-hut - overgedragen Donderdagmiddag is het motor- vrachtschip „Sloterkerk" officieel door de directie van de machinefa briek- en scheepswerf P. Smit jr. N.V. overgedragen aan de directie van de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam, die op haar beurt het schip ten dienste van de N.V. Verenigde Scheepvaart Maatschappij in Den Haag zal stel len. De Sloterkerk is het derde van een serie van vijf S-kerk-schepen, die bij P. Smit worden gebouwd. De Seroos- kerk en de Simonskerk zijn reeds in de vaart. Het draagvermogen van de Sloter kerk is 12.200 ton, hetgeen kan wor den gestouwd in vijf laadruimen. Er is nog een zesde ruim voor speciale lading. In de ruimen 3 en 4 is koel ruimte: in de ruimen 1 en 4 gelegen heid voor het vervoeren van eetbare olieën. Het laadgerei is in ruime ma te aanwezig en geschikt voor zware lasten (tot 120 ton). De besturing van het schip geschied elektrisch of hydraulisch. Er is bovendien accommodatie voor 12 passagiers aan boord. Als bij zonderheid kan worden vermeld dat ook de Sloterkerk een zogenaamde libbbyhut heeft, waar knutselaars onder de opvarenden hun hart kun nen ophalen. De overdracht had plaats terwijl het schip langs de Parkkade in Rotter dam lag gemeerd, vanwaar het van daag zijn maidentrip zal aanvangen. Gemoderniseerde rentree van griezel dr. Mabuse Drie Zeeuwse bioscopen brengen dit weekeinde tot en met maandag de bijzonder geestige film „De grote bedrieger", die gebaseerd is op het boek „The great impostor" van Ro bert Crichton. „De grote bedrieger" is in feite de verfilming van een der spectaculairste maskerades van alle tijden: de ongelofelijke episode uit het leven van Ferdinand Waldo Demara jr., die in de periode 1946 3956 de film berust dus op ware gebeurtenissen verschillende iden titeiten aannam en op die manier zelfs, ofschoon hij hiervoor nimmer had gestudeerd, enige tijd als chi rurg werkzaam was bij de Koninklij ke Canadese Marine, in welke func tie hij tal van operaties uitvoerde en vele levens redde. Hoewel Demara het nooit verder bracht dan de tweede klas van een middelbare school, gaf hij zich verder met succes uit voor docent in de filosofie, deskundige op het gebied van het gevangenis wezen en onderwijzer. Bovendien vertoefde hij lange tijd in een trappisten-klooster. Zijn meest roemruchte creatie was echter die van officier van gezondheid aan boord van een der schepen van voornoemde marine. De activiteiten van Demara zijn in tal van tijdschriften en dus ook in boekvorm gepubliceerd. Demara moet nog steeds in leven zijn, maar men weet niet waar en onder welke naam. Deze bizarre escapades van Demara die verrassender zijn dan elke fan tasie zijn de garantie voor een gees tige, onderhoudende film, waarin Tony Curtis de hoofdrol werd toe vertrouwd. „De grote bedrieger" wordt vertoond in City Middelburg, Alhambra Vlissingen en Grand Goes. In City Middelburg moet „De gro te bedrieger" zondagmiddag even plaats maken voor een Nederland se jeugdfilm „Avonturen van een zigeunerjongen". Een span nende film, die rond 1900 speelt. De zigeunerjongen uit het verhaal heeft geen enkele druppel zigeu nerbloed: hij is de ontvoerde kleinzoon van een baronesse en de erfgeaam van een familiefor tuin. Vandaar de ontvoering, die een reeks spannende avonturen inluidt. Eind goed. al goed: het geboefte gaat achter slot en_ de baronesse vindt haar doodge waande kleinkind terug. Duizend ogen In Electro Middelburg en Luxor Vlis singen draait tot en met maandag de thriller „De 1000 ogen van dr. Mabuse". Een Duits product; Fritz Lang voerde de regie. De figuur van dr. 3Iabuse is niet nieuw: oudere bioscoopbezoekers zuilen zich nog wel „Dr. 3Iabuse, der Spieier" en „Das Testament des dr. Mabuse" herinneren, die rond de jaren 1923 en 1933 werden uitge bracht. De heer Mabuse was toen al geen prettige figuur. Zijn duivelse brein stempelt hém tot een genie van de misdaad, dat zich na drie decennia van rust in 1961 van televisie be dient om zijn bedenkelijke acties tot een goed en onoplosbaar einde te voeren. De duizend ogen van Mabuse zijn dus televisie-ogen. Zijn ontmas kering vanzelfsprekend tot de laatste seconde van het celluloid be waard schept problemen, die nog nimer te voren konden worden op gelost. Spannig dus van begin tot eind; filmtechnisch zit deze nieuwe „Ma buse" knap in elkaar. Dan zeker van frisse mond en witte tanden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7