Carel Enkelaar kijkt
in de tele-toekomst
ircsl liij Molenaar!
feest in Nederland!
Pf
IsQ
TONY CURTIS ALS VROLIJKE
BEDRIEGER EN DUIZEND OGEN
Altijd liever IVORQL
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
WINNAAR TELEVISIEPRIJS
„Een geweldige losmalter"
Aan een paar medewerkers
van de journaaldienst hebben
we een korte karakterisering-
gevraagd van hun hoofdredac
teur:
W. Zwerus redacteur-com
mentator). „Hij heeft het ver
mogen elk nieuws visueel te
zien".
P. de Ruyter (bureau-redac
teur): „Hij is een geweldige
losmaker van dingen, waar
anderen niets in zien. Hij weet
het altijd zo te plooien dat er
iets komt uit een onderwerp,
waar niemand wat uit ver
wacht. Hij heeft een enorme
pusTiing power!
Geen bekroning,
maar stimulans
Van onze radio- en t.v.-redacteur
„Ik zie de prijs categorisch niet
als een bekroning, maar als een
stimulans, omdat we in Nederland
nog maar aan liet begin staan van
de ontwikkeling van het televisie
nieuws. Je zou het wel een belo
ning kunnen noemen voor het ge
zwoeg van een heleboel mensen.
De prijs is aan het hele team van
de journaaldienst gegeven. Dat is
geen valse bescheidenheid, want
zo bescheiden ben ik nou ook weer
niet, maar het XTS-journaal is
een ploegprestatie". Aldus vat
prijswinnaar Carel Enkelaar zijn
mening samen over de toekenning
van de tclevisieprijs-1961. Hij mij
mert nog even na over het ver
leden dat wat het journaal be
treft dus nog maar zes jaar oud
Is toen hij met één secretaresse
en twee redacteuren (Coen van
Hoewijk en Pier Tania) driemaal
in de week een kwartier moest
vullen.
„We hadden een contract voor zes
minuten buitenlands nieuws en
een contract met „Telefilm", wat
in feite Multifilm was, voor twee
tot drie binnenlandse onderwer
pen. Je moest er alles uitgooien
wat je binnenkreeg en er was
dus geen sprake van beleid. Ais
we wel eens te weinig hadden
zeiden we tegen de weerman: kun
je niet een minuutje langer pra
ten?", aldus Enkelaar.
Van vier man is de jcurnaalre-
dactie nu uitgebreid tot 25 man
en er is een werkschema opgezet
dat voorziet in een bezetting van
37 man. Er is al een eigen regis
seur aangenomen, die per 1 ok
tober alle NTS-journaalprogram-
ma's gaat regisseren. Tot nog toe
gebeulde die regie door mensen
van de omroepsecties, al naar ge
lang wie er toevallig die avond
zendtijd had. Zo'n man van de
sectie moest iedere keer min of
meer bij verrassing de regie voor
het programma voeren, omdat hij
niet de hele dag met de journaal
dienst had „meegelopen". Achter
gronden en bedoelingen kende hij
dus niet, met alle mogelijkheden
tot misverstanden en fouten van
dien. Een eigen regisseur wordt
bij de journaalredactie dan ook
een wezenlijke verbetering geacht.
Grotere specialisatie
Enkelaar noemde do toeken
ning vau de televisieprijs een
stimulans voor de ontwikkeling
van het televisienieuws. Hoe
ziet hij die ontwikkeling'?
„In de eerste plaats moeten wij
als redactie", zo zegt hij,
„naar een grotere specialisatie.
We moeten een nog grotere
deskundigheid ontwikkelen in
de vergaring en de bewerking
van het nieuws. Met name wil
ik een gespecialiseerde redac
teur-buitenland en -binnenland
aantrekken en wat de laatste
post betreft ook weer met on
derspecialisatie sociale zaken,
parlement, enz. Je kunt dan
ook onderwerpen opzoeken,
De winnaar van de televisieprijs
1U61 Carel Enkelpar.
waaraan je nu eenvoudig voor
bijgaat, omdat je er niet op
attent wordt gemaakt.
Verder zie ik voortschrijdende
mogelijkheden voor het Eurovisie-
net. Dat moet voor de nieuwsvoor
ziening nog intensiever worden
gebruikt. De gebruikmaking van
het Eurovisienet heeft nog niet
die omvang, die het zou kunnen
hebben. Belangrijk wordt het als
straks de netten van Europa, Af
rika en Midden-Oosten aan elkaar
worden gekoppeld. Geliof me, dat-
is geen science fiction. Wat je
dan kunt gaan doen, begrijp je.
Dat wordt een wereldnet en het
is van belang, dat je dan zo laat
mogelijk van dat net het nieuws
kunt oppikken. Op het ogenblik
kunnen we Eurovisienieuws, dat
tot kwart over vijf binnenkomt,
nog in de avonduitzending verwer
ken. Van het binnenkomende Eu-
ronieuws moet nog altijd een te-
lerecording worden gemaakt, die
moet worden ontwikkeld. Dat is
een relatief tijdrovende procedure.
Als we Ampex hebben kunnen we
die limiet naar kwart over zes
of kwart over zeven verschuiven",
aldus Enkelaar.
Parijs dichterbij
De laatste tijd kan men hier en
daar klachten beluisteren, dat het
journaal zo weinig aandacht be
steedt aan gebeurtenissen, die zich
in de regio afspelen. Dat is van
do journaaldienst geen kwestie
van gebrek aan belangstelling,
maar een kwestie van geografi
sche belemmeringen. „Ik kan ge
makkelijker nieuws uit Parijs dan
uit Leeuwarden, Maastricht of
Goes krijgen. We moeten vanuit
Bussum het hele laud bestrijken.
Er zijn bepaalde gebeurtenissen in
het gewest, die van centraal be
lang zijn. We zouden om deze te
kunnen verwerken het eigen be-
staade zendernet moeten gebrui
ken. Ik denk bijvoorbeeld aan mo
biele Ampex-apparatuur, die ter
plaatse de ruwe shots maakt die
via de plaatselijke t.v.-zenders
naar Bussum worden gesturd.
naar Bussum worden gestuurd.
Dat kan allemaal, omdat je Am
pex niet hoeft te ontwikkelen en
gelijk terug kunt spelen. Die ru
we shots kunnen we hier dan
weer op Ampex opnemen en door
middel van heropsamen monte
ren", zet Enkclaar uiteen.
Foto's en kaarten
In de toekomst wil hij meer ge
bruik gaan maken van foto's en
kaarten in beweging" zoals hij
het noemt, en ten slotte van „de
nieuwslezer in het beeld", om de
kijker het allerlaatste nieuws te
verschaffen. „Veel van onze ope
raties houden verband met de
snelheid om het nieuws te bren
gen. Maar het zou jammer zijn
als de kijker de indruk heeft dat
die snelheid om de snelheid ge
beurt. Dat streven naar snelheid
wordt om zuiver journalistiek-
redactionele redenen ingegeven.
Nieuws 'dat een dag te laat komt,
interesseert de kijker minder en
kan hem bovendien in verwarring
brengen, omdat zich inmiddels
andere ontwikkelingen heben
voorgedaan", aldus Enkelaar.
Aanleiding om, zoals in vele om
liggende landen gebeurt, na de
avonduitzending met nog een
journaal te komen, ziet hij voor
alsnog niet.
„Ik ben niet zo'n kalme jongen,
maar wat dit betreft geloof ik
dat we het een beetje kalm aan
moeten doen. Een te vlugge uit
breiding van het aantal nieuws
uitzendingen zou ten koste van de
kwaliteit kunnen gaau.
Maar op den duur zal het bij de
verdere ontwikkeling van de tele
visie als geheel natuurlijk ook de
frequentie van het televisienieuws
moeten worden opgevoerd", meent
Enkelaar. De kleine uitbreiding
met ingang van 1 oktober, als er
op vrijdag een gewoon journaal
komt en het weekoverzicht naar
zondag wordt verplaatst, zal ook
redactioneel een kleine wijziging
met zich mee brengen. Het ligt
namelijk in de bedoeling om het
weekoverzicht een meer beschou
wend karakter te geven. Men zou
vergelijkenderwijs kunnen stellen,
dat het niet langer de opsomming
is van een aantal dagbladartike
len. maar een beschouwend over
zicht zoals dat in een weekblad
gebruikelijk is.
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
3\
AA/VVVVN*AAAAAA/VVVVVVVVV»
ovew, yew ew
sclirijvcv»
VANDAAG
Rudi Carrell komt. zondagavond via
de Vlaamse televisie met zijn eigen
show getiteld ..Schermutselingen"
ip het scherm.
T elevisie
Elk jaar wordt het laatste con
cert van het BJJ.C.-symfonieor-
kest met dezelfde muzikale werk
jes afgesloten en elk jaar ook kan
do Nederlander van dit concert
getuige zyn. Aanvankelijk alleen
oorgetuige dank zy de VARA-ge-
luidsomroep, die met zyn relais
een bijna Britse traditie in de Ne
derlandse ether handhaafde.
Sinds enkele jaren kan men ech
ter oor- en ooggetuige zijn. Zo
ook weer zaterdagavond om half
tien in een rechtstreekse Eurovi
sie-uitzending uit Londen met
commentaar van Willem O. Duys.
In het tweede deel van het slot
promenade-concert klinkt een stuk
Brits saamhorigheidsgevoel door.
die de geestelijke grondslag heb
ben gevormd voor de overwinning-
in de tweede wereldoorlog. Ty
pisch ook voor de Britse mentali
teit is dat de concerten tijdens de
ergste oorlogsdagen van eind 1940
gewoon doorgang vonden, al werd
de zaal verwoest waar ze plach
ten te worden uitgevoerd. Sinds-
.diens is de traditie in de Royal Al
beit Hall voortgezet.
In het kader van dc Belgisch-Ne
derlandse programma-uitwisseling
neemt de Vlaamse t.v. om half
negen de nieuwe VARA-quiz „Wil
lens en wetens" met Theo Eerd-
mans van de VARA over. Ook het
B.B.C.-promenadeconcert wordt
om half tien van Londen overge
nomen. Tenslotte „Humoreske",
dat de VARA op zijn beurt van
Brussel overneemt.
Radio
Ook de geluidsomrocp, in dit ge
val de VARA, zendt het laatste
proinenadeconcert van het B.B.C.-
symfonieorkest uit onder leiding
van sir Malcolm Sargent. De ra-
dicvuitzending begint echter niet
om half tien, maar al om negen
uur en zal tot tien uur duren.
(Hilversum I).
Over de andere zender kan men
in het K.R.O.-programma van ne
gen uur tot vijf voor half tien
luisteren naar 31 grammofoon
platen, waarin allerlei operette
facetten zullen worden belicht.
MORGEN
Op hel festival van Montreux in
mei van dit, jaar kreeg de Belgi
sche inzending „Breugheliana" als
eerste een open doekje van de ver
zamelde internationale t.v.-produ-
centen en -regisseurs. In dit fleu
rige programma heeft men ge
tracht de sfeer van - Breughels
schilderijen op te roepen. In inder
daad Breugheliaanse decors speelt
zich een fris en tomeloos volks
dans- en -zangfeest af.
Het doet veel denken aan het
zang- en dansprogramma rond de
liedjes van Emiel Hullebroeck.
dat we deze week al als Belgische
bijdrage aan de Nederlands-Bel
gische televisieweek op ons
scherm hebben kunnen zien.
„Breugheliana" wordt zondag
avond van acht uur tot vyf voor
half negen uitgezonden.
De Vlaamse t.v. brengt om half
negen een Rudi Carrell-show op
lipt scherm onder de titel „Scher
mutselingen". Om tien over negen
wordt de N.T.S.-uitzending van
het kunst maandorkest overgeno-
Rad io
In het programma van Hilversum
I speelt om kwart over drie
's middags in het A.V.R.O.-pro
gramma de flamenco-gitarist Car
los Montoya. 's Avonds om elf uur
uur zingt Marie Cecile Moerdijk
volksliedjes uit Hongarije waarbij
zij wordt begeleid door Timy Ba-
lasz op de cymbaal. De K.R.O.
brengt via de andere zender het
derde deel van de vierdelige hoor
spelserie ..Eigen haard is moord
waard". Het betreft hier een her
haling van '23 oktober van het vo
rig jaar.
Advertentie)
0 HET 200 'MILLIOENSTE PAKJE
Twee en een half jaar
voor een halve ton
In de Vüusstudio in Bussum vinden
verbouwingswerkzaamheden plaats
ten behoeve van de Ampex-appara
tuur, die binnenkort in gebruik zal
worden genomen en een eind zal ma
ken aan het tijdperk van de fletse
telerecordings. Ten gevolge van de
verbouwing is er tijdelijk maar een
kleine kantine-accommodatie, zodat
er tijdens een koffiepauze voor alle
medewerkers aan een studioproduktie
niet voldoende ruimte is. Zo komt
het voor, dat.de acteurs (op de foto
v.l.n.r. John Leddy, Ingeborg Else
vier en Piet Kamerman) op de trap
of in de gangen hun koffie drinken.
Deze trap leidt overigens naar het
dak. waar een nieuwe verdieping
wordt opgezet.
Twee jaar en zes maanden gevange
nisstraf met aftrek luidde het vonnis
dat de rechtbank in Breda donderdag
heeft uitgesproken over de beheer
der van het hijkantoor van de Rot-
terdamsche Bank in Etten. A. B. Dit
vonnis kwam overeen met de eis
van de officier van justitie veertien
dagen geleden.
B. had een bedrag van ongeveer
50.000 gulden verduisterd ten nadele
van twee bejaarde dames, woonach
tig in Den Haag en Etten, van wie
hij het vermogen beheerde. Van deze
50.000 gulden stak hij 18.000 gulden
in eigen zak. De rest van het geld
leende hij uit. De rente van het geld
boekte hij wel bij op de rekening
van de beide dames.
DEMOCRATISCHE VOLKSPARTIJ:
„Nieuw-Guinea is
geen speelbal"
De democratische volkspartij op
Nieuw-Guinea heeft een telegram ge
stuurd aan het secretariaat-generaal
van de Verenigde Naties in New
York. waarin „oubehageii" wordt uit
gedrukt over het voortdurend geschil
om liet gebied tussen Nederland en
Indonesië.
De democratische volkspartij vraagt
in haar door voorzitter Jacadewa on
dertekend telegram, om bescherming
door de volkerenorganisatie totdat de
onafhankelijkheid is verkregen, „om
dat wij geen speelbal willen zijn
tussen twee twistende landen."
sinds 1888 reeds 200-millioen pakjes Molenaar's
Kindermeel voor ontelbare feestelijke bordjes
pap!
in 4 variaties; Rijstebloem Bordklaar Tarwebloem Tarwegries
FILMS IN ZEELAND
Sloterkerk - compleet met
hobby-hut - overgedragen
Donderdagmiddag is het motor-
vrachtschip „Sloterkerk" officieel
door de directie van de machinefa
briek- en scheepswerf P. Smit jr.
N.V. overgedragen aan de directie
van de N.V. Koninklijke Paketvaart
Maatschappij te Amsterdam, die op
haar beurt het schip ten dienste van
de N.V. Verenigde Scheepvaart
Maatschappij in Den Haag zal stel
len.
De Sloterkerk is het derde van een
serie van vijf S-kerk-schepen, die bij
P. Smit worden gebouwd. De Seroos-
kerk en de Simonskerk zijn reeds in
de vaart.
Het draagvermogen van de Sloter
kerk is 12.200 ton, hetgeen kan wor
den gestouwd in vijf laadruimen. Er
is nog een zesde ruim voor speciale
lading. In de ruimen 3 en 4 is koel
ruimte: in de ruimen 1 en 4 gelegen
heid voor het vervoeren van eetbare
olieën. Het laadgerei is in ruime ma
te aanwezig en geschikt voor zware
lasten (tot 120 ton). De besturing
van het schip geschied elektrisch of
hydraulisch.
Er is bovendien accommodatie voor
12 passagiers aan boord. Als bij
zonderheid kan worden vermeld dat
ook de Sloterkerk een zogenaamde
libbbyhut heeft, waar knutselaars
onder de opvarenden hun hart kun
nen ophalen.
De overdracht had plaats terwijl het
schip langs de Parkkade in Rotter
dam lag gemeerd, vanwaar het van
daag zijn maidentrip zal aanvangen.
Gemoderniseerde rentree
van griezel dr. Mabuse
Drie Zeeuwse bioscopen brengen dit
weekeinde tot en met maandag
de bijzonder geestige film „De grote
bedrieger", die gebaseerd is op het
boek „The great impostor" van Ro
bert Crichton. „De grote bedrieger"
is in feite de verfilming van een
der spectaculairste maskerades van
alle tijden: de ongelofelijke episode
uit het leven van Ferdinand Waldo
Demara jr., die in de periode 1946
3956 de film berust dus op ware
gebeurtenissen verschillende iden
titeiten aannam en op die manier
zelfs, ofschoon hij hiervoor nimmer
had gestudeerd, enige tijd als chi
rurg werkzaam was bij de Koninklij
ke Canadese Marine, in welke func
tie hij tal van operaties uitvoerde en
vele levens redde.
Hoewel Demara het nooit verder
bracht dan de tweede klas van
een middelbare school, gaf hij
zich verder met succes uit voor
docent in de filosofie, deskundige
op het gebied van het gevangenis
wezen en onderwijzer. Bovendien
vertoefde hij lange tijd in een
trappisten-klooster. Zijn meest
roemruchte creatie was echter die
van officier van gezondheid aan
boord van een der schepen van
voornoemde marine.
De activiteiten van Demara zijn in
tal van tijdschriften en dus ook in
boekvorm gepubliceerd. Demara
moet nog steeds in leven zijn, maar
men weet niet waar en onder welke
naam.
Deze bizarre escapades van Demara
die verrassender zijn dan elke fan
tasie zijn de garantie voor een gees
tige, onderhoudende film, waarin
Tony Curtis de hoofdrol werd toe
vertrouwd. „De grote bedrieger"
wordt vertoond in City Middelburg,
Alhambra Vlissingen en Grand
Goes.
In City Middelburg moet „De gro
te bedrieger" zondagmiddag even
plaats maken voor een Nederland
se jeugdfilm „Avonturen van
een zigeunerjongen". Een span
nende film, die rond 1900 speelt.
De zigeunerjongen uit het verhaal
heeft geen enkele druppel zigeu
nerbloed: hij is de ontvoerde
kleinzoon van een baronesse en
de erfgeaam van een familiefor
tuin. Vandaar de ontvoering, die
een reeks spannende avonturen
inluidt. Eind goed. al goed: het
geboefte gaat achter slot en_ de
baronesse vindt haar doodge
waande kleinkind terug.
Duizend ogen
In Electro Middelburg en Luxor Vlis
singen draait tot en met maandag
de thriller „De 1000 ogen van dr.
Mabuse". Een Duits product; Fritz
Lang voerde de regie.
De figuur van dr. 3Iabuse is niet
nieuw: oudere bioscoopbezoekers
zuilen zich nog wel „Dr. 3Iabuse,
der Spieier" en „Das Testament des
dr. Mabuse" herinneren, die rond de
jaren 1923 en 1933 werden uitge
bracht.
De heer Mabuse was toen al geen
prettige figuur. Zijn duivelse brein
stempelt hém tot een genie van de
misdaad, dat zich na drie decennia
van rust in 1961 van televisie be
dient om zijn bedenkelijke acties tot
een goed en onoplosbaar einde te
voeren. De duizend ogen van Mabuse
zijn dus televisie-ogen. Zijn ontmas
kering vanzelfsprekend tot de
laatste seconde van het celluloid be
waard schept problemen, die nog
nimer te voren konden worden op
gelost.
Spannig dus van begin tot eind;
filmtechnisch zit deze nieuwe „Ma
buse" knap in elkaar.
Dan zeker van frisse mond en witte tanden