Grove nalatigheden oorzaak van
treinramp bij Geldrop
KLANKBORD
IJzeren gordijn ook
voor t.Vc-programma
BELGISCHE INDUSTRIE IN
KATANGA IN DE KNEL
DINSDAG 5 SEPTEMBER 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
Treindienstleider, 21 jaar,
moest alles tegelijk doen
Woensdag 22 februari van dit jaar, 's middags tegen twee uur
raasde een personentrein uit de richting Eindhoven met donde
rend geweld op een stilstaand rangeerdeel op het station in
Geldrop. Eén reiziger werd hierbij gedood, vier personen werden
zwaar en drie licht gewond. De ravage was enorm. De locomo
tief van de personentrein torende hoog boven de aangereden
rangeerlocomotief uit. De slachtoffers moesten met snijbran
ders uit hun benarde positie worden gehaald en tijdens het red
dingswerk, dat vele uren in beslag nam, bezweek er één aan in
wendige bloedingen.
Nu, ruim een half jaar na deze treinramp, liet de spoorweg
ongevallenraad die maandagmiddag zitting hield in het paleis
van justitie in 's Hertogenbosch, het verschrikkelijke van die
luttele minuten nog eens de revue passeren.
Twee jongemannen, een toen nog
21-jarige treindienstleider J. J. M.
en éen 26-jarige rangeerder H. M.,
waren op- dat moment met de gehele
verantwoorde!ijkheid van het station
Geldrop belast. Dit gebeurde op een
moment dat het gehele wisselstelsel
van dit station in verband met revisie
uit elkaar lag en er met uiterste
voorzichtigheid moest worden tewerk
gegaan. De stationschef van Geldrop
wiedde op enkele meters afstand van
het station het onkruid in zijn tuin.
De spoorwegongevallenraad, onder
voorzitterschap van mr. H. R. de
Zaaijer, die nog maar kort geleden is
gereed gekomen met het advies over
de treinramp bij Woerden, ging cons-
centieus te werk. Een twaalftal ge
tuigen had men opgeroepen, onder
:wie enkele getuigen-deskundigen.
Deze raad heeft alleen de taak de
secretaris-generaal van het departe
ment van verkeer en waterstaat te
adviseren en de zitting van de raad
heeft dan ook niets weg van een
rechtszitting. Wel staan de getuigen
onder ede en wordt aan de hand van
de verklaringen een uitvoerig rapport
opgesteld, waarop de raad zijn advies
uitbrengt.
Van de zijde van de Nederlandse
Spoorwegen werd met name het
woord gevoerd door ir. J. S. Slinkers
van het district Breda. Hy conclu
deerde dat de treindienstleider reeds
drie maanden, na een gedegen oplei
ding, zijn functie in Geldrop vervul
de. De jongeman werd best in staat
geacht de werkzaamheden als trein
dienstleider te vervullen ook onder
moeilijke omstandigheden. Voor zijn
falen in Geldrop heeft hij een ernsti
ge ontevredenheidsbetuiging- van de
directie van de Nederlandse Spoorwe
gen ontvangen. Inmiddels heeft hij
éen andere werkkring gevonden.
Fatale middag
I»e betrokken treindienstleider ver
klaarde dat hij op deze fatale middag
alleen stond voor een reeks van werk
zaamheden. Zo zou hij moeten zorgen
voor de bediening van de wissels,
dienst- en rijkstelefoon, het bagage
depot, de kaartverkoop en nog tal
van andere zaken die zich normaal
op een station voordoen.
Zijn collega, de rangeerder F. belast
te hij met het verplaatsen van een
rangeeronderdeel, waarvoor een uit
gebreide rangeermanoeuvre moest
worden ondernomen. Door revisie-
werkzaamheden moesten namelijk tal
van wissels met de hand worden ont
grendeld, waarvoor op de post sleu
tels aanwezig waren. De treindienst
leider heeft nagelaten samen met de
rangeerder een rangeerplan te ma
ken zodat er geen enkele coördinatie
van deze werkzaamheden bestond. De
rangeerder ging op zijn eigen houtje
tewerk en manoeuvreerde met het
treinstel over de verschillende spo
ren, waaronder ook het hoofdspoor.
De treindienstleider verdeelde inmid
dels zijn aandacht over tal van bij
komstige werkzaamheden en wist
zelfs niet welke wisselsleutels de ran
geerder bij zich had. Hij miste eerst
deze sleutels toen een begeleider van
een werktrein die voor een onveilig
sein stond zich aan zijn post meldde.
Deze trein werd door de lieer B. te
gen de voorschriften in door een on
veilig sein geloodst.
Ook bleek men op zeker ogenblik
een kruk te missen om een voor-
sein te bedienen. Toen deze kruk
na naarstig zoeken werd gevon
den. was de treindienstleider in
middels zo zenuwachtig geworden
dat hij de personentrein uit Eind
hoven een veilig sein gat en de
trein door een onjuiste wisselstand
op spoor drie in plaats van op
spoor twee liet binnenkomen. Op
spoor drie stond het rangeerdeel
en de gevolgen van deze onjuiste
handeling waren verschrikkelijk.
Remproeven
De machinist van dc personentrein
reed met een snelheid van meer dan
70 kilometer het verkeerde spoor op
en ramde met donderend geweld het
rangeerdeel. De machinist mocht
evenmin met zo n hoge snelheid Gel
drop binnenlopen. Zijn instructies
PER PARAPLU. Bing Tse Tsjoe zou
uit Sydney (Australië) eigenlijk
naar de Verenigde Staten zijn ver
trokken. In plaats daarvan wordt
Bing nu in een ziekenhuis in Sydney
verpleegd voor tweeg ebroken benen.
De 41-jarige Chinees is namelijk uit
het raam van zijn ruim 10 meter
hoog gelegen kamer per paraplu
naar beneden gesprongen alleen
maar om enkele vrienden die in het
zelfde huis woonden te ontlopen.
luidden dat een stopstation slechts
met een snelheid van 40 kilometer
per uur mag worden binnengereden.
Hoewel de machinist aanvankelijk
bleef volhouden dat hij maar 40 kilo
meter had gereden kwam hij later op
zijn verklaring terug. Remproeven
hadden namelijk uitgewezen dat bij
een snelheid van 40 kilometer een
remspoor van 83 meter zou optreden.
Het remspoor van de verongelukte
trein bedroeg inclusief de botsing- en
ontsporingsweerstand 243 meter. Tij
dens de zitting verklaarde dan ook
één der deskundigen van de Spoorwe
gen dat zelfs met een grotere snel
heid dan 70 kilometer was gereden.
Noodsituatie
Desgevraagd verklaarde ir. Slinkers
dat de treindienstleider zich ten on
rechte beroept op de talrijke werk
zaamheden die hij had. Deze werk
zaamheden waren merendeels van se
cundaire aard en hadden best later
kunnen worden verricht. Wanneer hij
in moeilijkheden geraakte, had hij de
stationschef ter assistentie kunnen
roepen hetgeen de jongeman ook
heeft nagelaten. In noodsituaties, al
dus de heer Slinkers. had hij zelfs
zijn post kunnen slniten.
Over de machinist zei deze getuige.
deskundige dat de heer Ooms veel
te hard had gereden.
In de tuin
De stationschef de heer Timmermans,
die van 11.15 tot 14.15 vrij had, maar
zich in zijn tuin bevond, heeft inmid
dels ook een ontevredenheidsbetui
ging van de Spoorwegen ontvangen.
Hij had namelijk aan de heer B. ge
zegd om kwart voor twee terug te
zijn, maar, zo verklaarde hij, deze
afspraak was hem ontschoten.
Met nadruk werd er door de ver
tegenwoordigers van de Spoorwe
gen nog eens de aandacht op ge
vestigd dat assistentie op het sta
tion Geldrop destyds beslist niet
noodzakelijk was. Men kon de
werkzaamheden gemakkelijk af
wanneer men een juiste indeling
van het werk had gemaakt en ook
voor het rangeren een deugdelijk
rangeerplan had gemaakt. Een be
roep op onderbezetting van de
post in Geldrop werd dan ook na
mens de Spoorwegen van de hand
gewezen.
„MOEILIJKHEDEN VERWACHT"
Gezinsleden wellicht naar
Europa geëvacueerd
Het reusachtige Belgische bedrijf
Union Minière, waar geheel Kantan
ga praktisch op drijft, heeft maan
dag bekend gemaakt de gezinsleden
van zyn employee's wellicht terug te
zenden naar Europa aangezien
„moeilijkheden kunnen worden ver
wacht".
Het hoofd van de U.N.O. in Katanga,
de Ier Conor Cruise o'Brien is naai
de militaire basis te Kamina gevlo
gen voor een haastig belegde confe
rentie met het nieuwe hoofd van de
civiele dienst in Kongo, de Tunesiër
Mahmoed Khiari.
Vorige week heeft een dergelijk on
derhoud te Kamina binnen 24 uur
geleid tot de verwijdering der Euro
pese officieren uit het Kantangese
leger.
De Union Minière heeft verklaard
voorbereidingen te treffen om bij de
eerste tekenen van werkelijk gevaar
de vrouwen en kinderen van zijn
employee's naar België te evacueren.
Moeilijkheden
In een brief aan de Verenigde
Naties koos het bedrijf geen par
tij" naar aanleiding van de recente
gebeurtenissen, maar verklaarde,
dat als de politiek van de U.N.O.
tegen Kantanga zo voortging,
„moeilijkheden kunnen worden
verwacht".
Het hoofdkwartier te Brussel zou de
Belgische regering' trachten te bewe
gen ten behoeve van Katanga in de
U.N.O. te interveniëren, aldus het
schrijven van de Union Minière.
O/i dc mededeling dut- de Renault] abrieken hun bekende, kleine Re
nault Quatre uit de produktie nemen, komt thans 't voor automobi
listen sensationele nieuws dat reeds op de internationale Autoten
toonstelling in oktober te Parijs een nieuwe, en in vele opzichten re
volutionaire Renault h zal worden getoond.
Deze 'i-pcrsqon's sedan, met 5 deuren waarvan één deur aan dc
achterzijde heeft als opvallendste nieuwe eigenschappen: voor
wielaandrijving en vloeistof koeling. Bij dit koelsysteem wordt, de
auto in de fabriek voorzien van een speciale vloeistof, waarna de ra-
dtateur hermetisch wordt afgesloten. Hetgeen betekent dat het niet
-meer nodig is het waterpeil van de koeling le controleren, terwijl
's winters geen anti-vries-middel behoeft te worden toegevoegd.
De vormgevers van deze wagen stelden zich ten doel bij een minium
aan kosten een maximum aan comfort en ruimte te bicden. De on
derhoudskosten zijn bijzonder laag: doorsmeren is niet; nodig, olie-
verversen om de J/500 km.
Deze kleine wonderwagen, die zeer snel accelereert, 'ai
km per uur haalt, zal weldra ook in ons land verkrijg
onder twijfel tot de goedkoopste automobielen hchorc
■a dan 100
Het Aalsmeerse bloemencorso is
maandag over de afsluitdijk getrok
ken. Het zal via Leeuwarden naar
Groningen rijden om daar een extra
attractie te worden van de manifes
tatie „M.G. 6f'. De foto toont een
gedeelte van het corso bij het pas
seren van het monument op de Af
sluitdijk.
Drie schilders vielen
in Rotterdamse Maas
Op dezelfde plaats waar vorig jaar
twee schilders verdronken doordat
de stelling brak waarop zij werk
zaamheden verrichtten aan de Ko-
ninginnebrug te Rotterdam, zijn
maandag weer drie mensen in het
diepe Maaswater terecht gekomen.
Ook zij waren op een stelling de
brug aan het verven.
Bij het verplaatsen viel een balk
naar beneden en twee van de drie
mannen verdwenen mee in de diepte.
Het waren de 62-jarige H. G. van de
Wezel uit Utrecht en de 32-jarige
G. P. Dijkers uit Roosendaal. Deze
laatste kon zwemmen en arriveerde
al spoedig aan de kant.-Zijn collega
echter was de zwemkunst niet mach
tig. Hij klemde zich vast aan de balk.
De derde man. de 36-jarige T. Ade
laar uit Utrecht besloot hém te red
den. Hij sprong in het water en zwom
samen met de heer Van de Wezel
naar de wal.
Op het politiebureau werden de man
nen van droge kleding voorzien en
konden zij bekomen van dit angstig
avontuur.
Pas benoemde stafchef
in Kongo overleden
Brigade-generaal J. E. Michel, die de
nieuwe stafchef van de UNO-troepen
in Kongo zou worden, is bezweken
aan verwondingen ten gevolge van
een vliegtuigongeluk.
Hij was 44 jaar. Michel raakte don
derdag bij éen 'ongeluk gewond, een
dag voor zijn benoeming tot stafchef.
Geen voortgang in
onderzoek moord
Sprang-Capelle
Het onderzoek inzake de moord op
de twee bejaarde landbouwers te
Sprang-Capelle is intensief voortge
zet. In de nabijheid van het boerde
rijtje, waar de aanslag werd ge
pleegd, doorzocht men enkele schuur
tjes. Ook werd door de brandweer
een aantal putten leeggemalen. Het
ijzeren voorwerp, waarmee de man-
men werden vermoord, vond men
niet.
Wel werd op aanwijzing van buurt
bewoners een koevoet gevonden in
het huis van de slachtoffers. Het
ijzer, dat door de recherche voor na
der onderzoek in beslag werd geno
men, was bedekt met spinrag. Vol
gens de substituut-officier van justi
tie, mr. Booster, bestaat er ogen
schijnlijk geen reden om aan te ne
men dat met dit voorwerp de aan
slag zou zijn gepleegd. Dat de twee
Duitsers, van wie in de loop van
zaterdag bekend werd, dat één van
hen in Rhenen werd gearresteerd,
met de zaak hebben te maken, wordt
vooralsnog, alhoewel de uitslag van
het bloedonderzoek nog niet bekend
is, niet aangenomen. Mr. Booster
achtte het ook niet waarschijnlijk,
dat drie andere personen, die men
heeft aangehouden omdat zij wat
bloedspatjes op hun jasje hadden,
iets met het „geval-Sprang" hebben
te maken.
Nu ook vast staat, dat de man. die
in Weert werd aangehouden, in de
nacht van vrijdag op zaterdag toen
de moord te Sprang-Capelle werd
gepleegd, met de trein van Amster
dam via Eindhoven naar Weert is
gereisd, beperkt het onderzoek zich
in hoofdzaak tot de plaats en omge
ving van de moordaanslag. De justi
tie noemde dit het enige positieve
resultaat.
Vredeskorps zonder
potten en pannen
Vandaag is het een prettige dag
voor de Amerikaanse belas
tingbetalers", riep maandag
morgen een lachende Otto Ernest
Passman enkele journalisten toe, die
iets meer'wilden weten over
nans bezuinigingen. Want Pass
man is niet alleen vertegenwoordiger
van Louisiana in het Amerikaanse
huis van afgevaardigden, maar als
voorzitter van de „commissie voor
toewijzingen" adviseert hij de volks
vertegenwoordigers bij het beschik
baar stellen van geld uit de Ameri
kaanse schatkist voor het buitenland.
Dit jaar is Passman heel erg met de
schaar en het correctiepotlood le
werk gegaan. Van de door president
Kennedy gevraagde ruim vier-en-
een-half miljard dollar heeft Pass-
man bijna een derde geschrapt. Zijn
beslissingen zullen als aanbevelingen
naar de afgevaardigden worden ver
zonden. En meestal heeft hij een zo
grote aanhang dat zijn voorgestelde
bezuiningingen grotendeels worden
doorgevoerd. Passman staat bekend
als een man met een diepe achter
docht tegen de wijze waarop de re-
gering de belastingcenten uitgeeft.
Ditmaal heeft Passman vrijwel alle
posten op de voorlopige begroting
gesneden: het ontwikkelingsfonds,
het vredeskorps, de militaire hulp en
verder allerlei steunfondsen voor
landen overzee. Vooral het vredes
korps heeft het moeten ontgelden.
Rlobert Shriver, die directeur van
het vredeskorps. heeft menig
hatelijke opmerking moeten in
casseren. Passman heeft de begro
ting voor dit korps van Kennedy
eens nauwkeurig gelezen en Shriver
enkele vragen gesteld. Het begon al
met de groté hoeveelheid fietsen. „Ik
begrijp niet wat zo'n vredesengel
met een fiets moet doen", zei Pass
man. Tienduizenden potten en pan
nen wekten eveneens argwaan van
de bezuinigings-adviseur. Maar het
meest heeft hij Shriver gegriefd met
zijn vraag of het niet een beetje
dwaas was „op kosten van de be
lastingbetaler de leden van het vre
deskorps twee jaar met vakantie te
laten gaan". Bepaald sarcastisch
werd Passman bij zijn informaties
over de boekjes met suksuele voor
lichting voor de vredeskorps-idealis-
ten. Shriver heeft en waarlijk niet
uit persoonlijke sympathie voor de
vragensteller de gewaagde infor
maties verstrekt. De fietsen waren
bestemde voor de Philippijnen. En
Shriver kondigde aan dat er op de
volgende vredeskorps-begrotïng geld
zal worden gevraagd voor paarden.
Diez ijn nodig op Lukia. Shriver stel
de Palfeman ook nog op een ander
punt gerust:
de leden van bet korps zouden
alleen hun baard mogen laten staan
als hun omgeving er geen bezwaar
tegen had. Óver de voorlichting had
Shriver geen verder nieuws.
Nadat Passman aan Shriver had
meegedeeld dat hij de meeste
posten op diens begroting over-
hodïg vond, wees hij de directeur van
één van Kennedy's ideeën op de
slechte organisatie van het geheel en
dat hij niet van plan was aan het
huis van afgevaardigden te advise
ren geld beschikbaar te stellen. On
middellijk daarna heeft Shriver de
president in kennis 'gesteld van de
gevaren die het vredeskorps bedrei
gen. Waarschijnlijk heeft Kennedy
dit heel naar gevonden, maar hij
heeft de laatste weken wel wat an
ders aan zijn hoofd dan Philippijnse
fietsen en boekjes over seksuele
voorlichting. Om van baarden in
Roeanda Oeroendi te zwijgen. De
potten en pannen voor de vredes
apostelen zullen hem op dit ogenblik
minder aan zijn hart gaan dan het
Berlijnse potje dat Kroesjtsjew con
stant op het vuur houdt. Wat dat be
treft had Passman geen gunstiger
tijd kunnen uitdenken om zijn advie
zen aan zijn collega's-afgevaardig
den te sturen.
De Amerikaanse belastingbetaler ls
niet zo enthousiast als Passman gis
termorgen. Elk jaar nog wordt er
flink aan de begroting gesnoeid.
Maar de belastingen worden er niet
minder om. Wat Kennedy minder
krijgt voor zijn vredeskorps zullen
andere korpsen wel meer nodig heb
ben. Legerkorpsen om de vrede te
bewaren. Waaraan de wereld trou
wens nu ook meer behoefte heeft.
RUZIE BIJ DE KRIJTSTREEP
Jeugd zal antennes in
„goede" richting brengen
De Ooslduitse televisie-kijkers, die
reeds door een muur van de vrije
wereld zyn gescheiden, zullen bin
nenkort waarschijnlijk ook niet meer
naar buitenlandse t.v.-programma's
kunnen kijken.
Vandaag begint officieel een cam
pagne om alle Ooslduitse t.v.-liezit-
ters ertoe le brengen bun antennes
van de westelijke t.v.-omroepen af te
richten of bun toestel zodanig te la
ten veranderen dat het niet meer
mogelijk is westelijke stations op te
vangen.
Een jaar geleden waren er in Oost-
Duitsland ongeveer 700.000 t.v.-toe-
stellen in gebruik en ongeveer 60%
ervan kon ook Westduitse stations
opvangen. De andere 40% was aan
gesloten op gemeenschappelijke an
tennes waarvan de richting werd be
paald door een door de partij aange
wezen man.
De leden van de communistische
jeugdbewéging zullen nu nagaan
welke antennes nog de verkeerde
richting wijzen en deze in de goede
richting brengen.
Maandagmorgen trokken Ameri
kaanse soldaten bij de doorlaatpost
in de Fricdrichstrasse een lijn met
oranje krijt langs de grens, omdat
Westberlijners de laatste dagen door
Ooslbcrlijnso politicmannen waren
verjaagd als deze meenden dat zij
zich te dicht bij de grens hadden ge
waagd er overheen waren gekomen.
Nieuw hek
In de middag kwamen de vopo's tot
tweemaal toe bij de Amerikanen om
te zeggen dat de krijtlijn twee meter
binnen Oostberlijns grondgebied was
getrokken. Zij gaven te kennen een
nieuw hek te plaatsen langs de lijn
die zij de juiste grens achtten. Maar
de Amerikaanse soldaten bleven bij
hun krijtlijn en de vopo's konden on
verrichter zake terugkeren.
KENNEDY
...beknibbeld...
Man kwam om het leven
bij vechtpartij
De 56-jarige J. van der Zouwe uit
Hardin.weld-Giessendam is in de
nacht van zondag op maandag tij
dens een vechtpartij om het leven ge
komen.
Van der Zouwe bracht op zijn brom
fiets, de 21-jarige N. P. uit Gorin-
chem naar huis.
Zij kregen onderweg ruzie en toen
de politie ter plaatse verscheen lag-
Van der Zouwe dood op de weg.
P., die onder invloed van alcohol ver
keerde, moet Van der Zouwe een slag
in het gezicht hebben gegeven.
SPOORWEGONGEVALLENRAAD VERGADERDE
Het Wereldgebeuren