PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ANTWOORD AAN MOSKOU IS GEREED Veerdienst Kruiningen-Perkpolder blijft nog steeds zorgenkind Parijs minder gekant tegen conferentie Braziliës president neemt ontslag Vandaag... Akkoord 204e jaargang - no. 201 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct:' W. de Pagter. Hoofdredacteur-en: W. Leertouwer en G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, f 7,00 p. kw.: fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 26 aug. 1961 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Minim, p. advertentie f 4,—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3047/3643; Middelburg. Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes Gr. Markt 2. tel. 6140 (b.g.g. red. 7853. adv. 5213). Oostburg, tel 2395; Terneuzen. tel 2116. Zlerlkzee, red tel 2425 adm t'l J „Coutoïe op luchtwegen zal niet worden aanvaard" De Verenigde Staten, Frankrijk en Engeland zullen vandaag aan Rusland „krachtige en prompte" antwoorden zenden inzake de bedreiging om de luchtwegen naar Berlijn te sluiten. Dit heeft een woordvoerder van het Franse ministerie van buitenlandse zaken gisteravond meegedeeld. In de antwoordnota's zal het westen de Sowjet-Unïe mededelen, dat het „geen controle zal aanvaarden" over de luchtwegen wel ke West-Berlijn met West-Duitsland verbinden. Het was de eerste officiële verklaring van Franse zijde sedert de Sowjetrussische nota van 23 augustus j.l. Woordvoerder Pierre Baraduc zei, dat de westelijke bondgenoten voortdurend overleg pleegden. Hij zegde toe, dat de tekst van de antwoorden aan de leiders in het Kremlin onmiddellijk na aanbieding in Mos kou in het westen zou worden gepubliceerd. De Gaulle onder druk gezet Uit Washington wordt gemeld, dat een verhevigde druk wordt uitgeoefend op Frankrijk door de bondgenoten Amerika, Enge land en de Bondsrepubliek. Men wil, dat Frankrijk toestemt in een conferentie van ministers van buitenlandse zaken over de kwestie Berlijn, waarvoor ook de Russische bewindsman zou moeten worden uitgenodigd. Deze stappen aan het diplomatieke front gaan nog altijd in tegen pre sident de Gaulle's mening, dat een te duidelijke hang naar 'n conferen- 1 tie. die door het Westen zou worden getoond, als een teken van zwakte door de Russen zou kunnen worden uitgelegd. In gezaghebbende kringen te Wash ington verluidde echter, dat er ver scheidene tekenen waren die zouden wijzen op een groeiende bereidheid van Frankrijk om aan een dergelijke conferentie deel te nemen. Problemen Amerika verkeert tegenover Frankrijk in een moeilijke positie, doordat druk op de Verenigde Staten wordt uitgevoerd door het P.Z.C.-zaterdagnummer §f HET BEGRIP „doorlaatcais- son" is zo langzamerhand vrij- wel gemeengoed geworden. H Vrijwel onbekend is echter het feit, dat de geestelijke vader van de doorlaatcaisson een, H met name door rijkswaterstaat, vergeten bestaan leidt in het fraaie Berg en Dal bij Nijme- gen. Een onzer redacteuren schreef liet boeiende levensver- H haal van een niet verbitterd, H maar wel teleurgesteld man. Ij Op pagina zeven. M Verder in dit 18 pagina's tel- s lende P.Z.C.-zaterdagnummer: Stemmen uit de kerken (pag. 3); „Zeelands toeristische troe- {f ven" (pag. 4); „De uitvinder n was niet bij de sluiting" (pag. H 7); Radio en t.v. plus Films in n Zeeland (pag. 9); letterkundige m kroniek en kunst (pag. 13); Kerk en Maatschappij en M feuilleton (pag. 14); „Uw pagi- na, mevrouw", (pag. 15) en de H kinderkrant met klanken uit de ether op pagina 17. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Afro-Aziatisch blok in verband met de kwestie-Bizerta. De Amerikaanse ambassadeur bij de Verenigde Naties, Adlai Stevenson, heeft naar gisteren is bericht, aan zijn regering te Washington ge vraagd om toestemming, om de re solutie van 32 landen te steunen waarin er bij Frankrijk en Tunesië op wordt aangedrongen onmiddellijk onderhandelingen te beginnen, geba seerd op het recht van Tunesië om Frankrijk te dwingen de grote ma rinebasis te verlaten. Stevenson zou in het bijzonder onder druk gezet worden door de gedelegeerden van Tunesië, Mon- gi Slim, en ambassadeur Habib Bourguiba jr. Zij zouden reeds aan Stevenson hebben meege deeld, dat indien de Verenigde Staten zich van stemming zouden onthouden over de kwestie Bizer- ta, zij op hun beurt, hun stem niet zouden geven indien de kwestie Berlijn voor het wereld forum zou worden gebracht. Een afzijdige houding van Tunesië in deze laatste kwestie zou van be langrijke invloed zijn op-de gehele Arabische groep in de Volkerenorga nisatie en op een deel van de Afri kaanse landen. Premier Kroe.sts.jew van de Sowjet- Unie heeft gisteren verklaard, dat er geen oorlog zal uitbreken om Berlijn en dat het wenselijk is om over de status van de stad onderhan delingen te beginnen. Kroes.jts.jew verklaarde dit in een vraaggesprek, dat over twee dagen was uitge smeerd, met de Amerikaanse journa list Drew Pearson, die de Russische premier bezocht In Het vakantieoord van de premier aan de Zwarte Zee. V.S. ROEPEN RESERVISTEN OP De Amerikaanse minister van defensie, McNamara, heeft be kendgemaakt, dat omstreeks 76.500 reservisten van het leger de vloot en de luchtmacht wor den opgeroepen, zulks op grond van de plannen welke president Kennedy op 25 juli heeft ont vouwd. De betrokkenen moeten op 1 oktober opkomen. Het gaat om ongeveer 46.500 reser visten van het leger, 6400 van de marine en 23.600 van de luchtmacht. De minister wilde niet zeggen, hoe lang de reservisten onder de wapens zullen worden gehouden. Dit hing af van de duur van de cirsis om Ber lijn. De minister-president, prof. dr. J. E. de Quay viert vandaag zijn 60ste verjaardag. In ver band daarmede werd hem in de gisteren gehouden ministerraad van het koninkrijk een zilveren sigarettendoos aangeboden door de vice-minister-president drs. H. A. Korthals namens alle collega's die deel uitmaken van de ministerraad van het konin krijk en de in functie zijnde staatssecretarissen. Strijdkrachten geconsigneerd Na beschuldiging van „linkse neigingen De Braziliaanse president, Janio Quadros, heeft gisteravond ont slag genomen. Hij werd op 31 januari van dit jaar president van Brazilië. Quadros zei, dat hij zich terug trok omdat hij steeds meer kritiek had te door staan om „zijn linkse neigin gen". Politieke tegenstanders hadden hem beschuldigd van „verraad van het volk". De Braziliaanse kétmer van afgevaar digden aanvaardde het ontslag van de president. De president van de ka mer van afgevaardigden, Ranieri Mazzilli werdl benoemd tot president van Brazilië. Mazzilli zal liet slechts zijn tot vice- president Goulart terugkeert van een reis naar het verre oosten. ICoao Goulart is lid van de Brazili aanse socilaistische partij, die destijds gesticht werd door oud-president Ge- tullo Vargas. In het politieke leven van Brazilië wordt hij beschouwd als een linkse nationalist. Quadros bevond zich op het ogen blik van de bekendmaking in Sao Paulo voor besprekingen met gou verneur Pinto. De radio heeft gemeld dat alle eenheden van het leger, de lucht macht en de staatsmilitie in Sao Paulo in staat van paraatheid zijn. De Braziliaanse strijdkrachten willen de- geldigheid van het ont slag van president Quadros niet erkennen. Quadros had zich de reputatie ver worven een politiek gematigd en eco nomisch conservatief politiuus te zijn in de jaren 1954 tot 1958 toen hij gou verneur van Sao Paulo was. Toen hij president was geworden, deelde liij mee een „onafhankelijk" buitenlands beleid te zullen voeren in alle loves- ties, ook die met betrekking tot de Sowjet-Unie en communistisch China. Hij zei echter ook dat Brazilië zijn traditionele politiek van samenwer king met de V.S. zou handhaven. Overstromingen in India vergen slachtoffers Volgens de Indiase minister van wa terbouwwerken, Hafiz Mobametf Ibrahim, zijn minstens 129 mensen om het leven gekomen tijdens over stromingen in de deelstaat Oettar Pradesj. Hij deelde het parlement in Nieuw Delhi mede dat bijna alle grote ge bieden in het getroffen gebied boven het gevaarlijke peil waren gestegen. Meer dan 600.000 ha land werd door de overstromingen geteisterd, aldus de minister. ...wordt generaal Maxwell D. Taylor, militair adviseur van pi'esident Kennedy, oud-chef van de generale staf van het Amerikaanse leger en tijdens de tweede wereldoorlog com mandant van het beroemde Amerikaanse 101st Airborne Division, welke op 17 september 1944 bij Eindhoven, Son, Veghel en Heeswijk neerdaalde, zestig jaar. MORGEN ...wordt de Nederlandse ro man-, novellen- en sprookjes schrijver, criticus en poppen speler Rico J. Bulthuis te Den Haag 50 jaar. wwwv\*vwvwwvwww „DERDE (KLEINE) BOOT" ONVOLDOENDE Provincie houdt vast aan het oorspronkelijke verbeteringsplan SINDS DE bevrijding* in 1945 is in Zeeuwsch-Vlaanderen met stugge regelmaat de trom geroerd voor het verbeteren van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Bepaald niet zonder reden, want er zijn perioden geweest, waarin niet minder dan 33 van het ten vervoer aangeboden aantal auto's moest blijven staan en wachttijden van rond een uui kwamen herhaaldelijk voor. Met name het bedrijfsleven vracht (vlas!) vervoer werd gedu peerd. Die trom is niet altijd vergeefs geroerd. Het provinciaal be stuur heeft in de loop der jaren wel degelijk en intensief aan dacht aan dit probleem geschon ken. Waar mogelijk werden ver beteringen aangebracht, onder meer door het inleggen van de verlengde veerboot „Dordrecht" en van de „Prins Bernhard". Ook verleende men destijds medewerking aan de proef met een „nachtboot", maar dat mis lukte door gebrek aan belang stelling. „Geen wonder", verklaart nu het lid van Gedeputeerde Staten, de heer M. J. van Poelje; „tussen de laatste boot (rond 24 uur) en de eerste (rond half vijf) liggen tenslotte maar enkele uren, waarin het aanbod echt niet overweldigend was". Nee, de nachtboot was geen oplos sing en een afdoende oplossing is intussen nog niet gevonden. „Kruiningen-Perkpolder" is een zorgenkind gebleven, voor het pro vinciaal bestuur, voor rijkswater staat en voor het bedrijfsleven in Zeeuwsch-Vlaauderen. Dit werd nog eens geaccentueerd door de mededeling in de begin augustus gehouden zitting van de Zeeuwse Staten: de voorgenomen verbete ringen van de veerhavens Kruinin- gen en Perkpolder zijn door rijks waterstaat voorshands uitgesteld en dit uitstel betekent tevens, dat er voorlopig geen sprake kan zijn van een nieuwe, grote veerboot óp dit tra ject. Een dergelijk schip zou geen gebruik kunnen maken van de bnïdige bavenontillage. Reserve boot.., „Maar geef ons dan tenminste een derde boot als permanente reserve", bepleit de waarnemend voorzitter van de Kamer van Koophandel in Zeeuwseh-Vlaanderen. H. A. A. Ba ron Collot d'Escury, daarmee de me ning vertolkend van het bedrijfsleven. Die „derde boot" is er namelijk wel (de „Juliana"), maar dit schip is in Vlissingen gestationneerd en dat be tekent bij het eventueel inschakelen al op voorhand een aanzienlijke ver traging. „Leg die boot in Kruiningen of Perkpolder", meent men in Zeeuwseh-Vlaanderen. „Met een re serveboot zijn we de eerste jaren ge holpen; de verbetering van bijvoor beeld het verkeersplein in Perkpolder kan wel even wachten. Die auto's staan er goed; er is ruimte genoeg op de weg en als er een reserveboot is, blijven er bovendien geen auto's staan Geen ruimte Het zou inderdaad een voorlopige op lossing kunnen betekenen, indien... er ruimte was in Kruiningen of Perk polder om een derde boot „onderdak" (Zie ilot pag. 2 kol. 3) Het akkoord tussen de kamers van koophandel van Antwerpen en Rotterdam over de Schelde-Rijn- verbinding heeft in het algemeen een „grote opgetogenheid" teweegge bracht in uiteenlopende kringen van belanghebbenden, zo meldde het Al- femeen Dagblad gisteren. En het lad voegde er wat verbaasd aan toe: „Merkwaardig waren niettemin de nuchtere reacties van twee Rotter damse autoriteiten". Bedoeld werden die van de Rotterdamse burgemeester en van de oud-voorzitter van de ka mer van koophandel, mr. K. P. van der Mandele. Met name de opmerking van burgemeester Van Walsum is in teressant: „Het is een zaak tussen de beide kamers van koophandel. Wij moeten afwachten wat de regeringen zullen doen". Het Algemeen Dagblad vindt, dat deze opmerking getuigt van een „voorzichtige reserve". Wij geloven, dat burgemeester Van Walsum het enig juiste woord in deze kwestie heeft gesproken. De on derhandelingen over de Schelde-Rijn- verbinding zijn in de eerste plaats een zaak van de Nederlandse en Bel gische regeringen en formeel staat het Rotterdamse en Antwerpse be drijfsleven ofschoon direct be langhebbend daarbuiten. Dat is de realiteit en het getuigt van in zicht, dat burge meester Van Wal sum daarop heeft gezinspeeld. Het is nog te vroeg om hoera te roepen: men is er immers nog niet. In België bijvoorbeeld spelen ook andere belan gen dan de Antwerpse een rol, het geen reeds tot uitdrukking is geko men in een beschouwing, die de Brus selse „Nieuwe Gids" heeft gepubli ceerd. Het blad noemt de voorgestel de regeling een „halve oplossing" en spreekt zelfs over een „koehandel", die beschamend zou zijn voor Ant werpen en Rotterdam. Het is echter reëel erop te wijzen, dat de onderhandelingen tussen de regeringsdelegaties waren vastgelopen, terwijl deze zaak tege lijkertijd dringend om een oplossing vroeg. Immers, de belangen van Rot terdam en Antwerpen eisen een be tere verhouding en zo mogelijk een hechte samenwerking tussen beide havensteden: noodzakelijk zijn name lijk solidariteit en gemeenschappelijk overleg ten aanzien van de Belgisch- Nederlandse vervoerspolitiek nog vóór de Europese Economische Ge meenschap in staat is met gekwalifi ceerde stemmen de Europese ver voerspolitiek -te bepalen, zoals hot met zoveel woorden staat in dc over eenstemming tussen de heide kamers. Het opvallende daarbij is, dat in ver band hiermee Rotterdam na vele ja ren eindelijk bereid blijkt tot con cessies, ook al is het uiteindelijke on derhandelingsresultaat een duidelijk compromis tussen de Antwerpse en Rotterdamse belangen. Zo zal de ver binding niet gaan via de Eendracht de kortste en voor Antwerpen beste route maar via de Ooster- schelde, waarop echter van Belgische kant weer een slag om de arm is ge houden ten aanzien van de (door Rotterdam altijd zo gehekelde) pro tectionistische maatregelen ten bate van Antwerpen. Deze maatregelen zullen namelijk pas geleidelijk ver dwijnen. Er zijn dus nu kansen ge schapen om in de toekomst lang zaam aan naar elkaar toe te groeien, waarbij dan Antwerpen zijn protec tionistische havenstructuur zal moe ten wijzigen, terwijl Rotterdam op den duur mee zal dienen te werken aan een verkorting van de vaarroute (de Eendracht). Het heeft ons getroffen, dat de Brabantse reacties op de over eenkomst tussen de beide ka mers over het algemeen zeer gunstig waren, omdat men perspectieven ziet voor het Kreekrakplan. Maar het is toch wel goed er aan te herinneren, dat de kamers met geen woord rep pen over de Brabantse belangen. En het is, dunkt ons, nogal optimistisch te menen, dat zowel Rotterdam als Antwerpen het ontstaan van een groot zeehavengebied rond de Kreek rak zullen toejuichen. Met name van Noord-Brabant zal dus grote waakzaamheid worden gevraagd, want als Rotterdam en Antwerpen het eens zijn, dan is dat een monster verbond in de eerste plaats bestemd ter waarborging van eigen belangen! Wij zijn tenslotte benieuwd naar het standpunt van de Neder landse regering. Zij heeft de laatste tijd nogal eens te maken met niet officiële diplomatie rond vastge lopen zaken. Het lijkt ons namelijk niet direct prettig voor minister Luns. dat hij nu van Rotterdamse zijde de oplossing krijgt gepresenteerd, ter wijl zijn eigen onderhandelaar vast gelopen was. Het kan zijn, dat de Ne derlandse regering desondanks dit re sultaat met vreugde begroet in de er kenning dat haar eigen diplomatie heeft gefaald. Toch zal het goed zijn, dat van regeringszijde een duidelijke verklaring komt inzake haar stand punt jegens de oplossing van de ka mer van koophandel-diplomaten. Negenjarige jongen op overweg gedood Op de niet-beveiligde sooprwegover- gang in de Waterlooseweg te Apel doorn is gistermiddag de 9-jarige Pieter Molenaar door de trein En- schede-Amsterdani gegrepen. Het jongetje, dat do spoorwegovergang op de fiets wilde passeren, werd op "Ja? gedood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 1