PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ANTWOORD AAN MOSKOU IS GEREED
Veerdienst Kruiningen-Perkpolder blijft
nog steeds zorgenkind
Parijs minder gekant
tegen conferentie
Braziliës president
neemt ontslag
Vandaag...
Akkoord
204e jaargang - no. 201
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct:' W. de Pagter.
Hoofdredacteur-en:
W. Leertouwer en G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, f 7,00 p. kw.: fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 26 aug. 1961
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per
m.m. Minim, p. advertentie f 4,—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
25 cent per regel met een minimum
van 1,25. „Brieven bureau
van dit blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3047/3643; Middelburg. Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes Gr. Markt 2. tel. 6140 (b.g.g. red. 7853. adv. 5213). Oostburg, tel 2395; Terneuzen. tel 2116. Zlerlkzee, red tel 2425 adm t'l J
„Coutoïe op luchtwegen zal niet worden aanvaard"
De Verenigde Staten, Frankrijk en Engeland zullen vandaag
aan Rusland „krachtige en prompte" antwoorden zenden inzake
de bedreiging om de luchtwegen naar Berlijn te sluiten. Dit heeft
een woordvoerder van het Franse ministerie van buitenlandse
zaken gisteravond meegedeeld.
In de antwoordnota's zal het westen de Sowjet-Unïe mededelen,
dat het „geen controle zal aanvaarden" over de luchtwegen wel
ke West-Berlijn met West-Duitsland verbinden.
Het was de eerste officiële verklaring van Franse zijde sedert
de Sowjetrussische nota van 23 augustus j.l. Woordvoerder
Pierre Baraduc zei, dat de westelijke bondgenoten voortdurend
overleg pleegden. Hij zegde toe, dat de tekst van de antwoorden
aan de leiders in het Kremlin onmiddellijk na aanbieding in Mos
kou in het westen zou worden gepubliceerd.
De Gaulle
onder druk
gezet
Uit Washington wordt gemeld,
dat een verhevigde druk wordt
uitgeoefend op Frankrijk door
de bondgenoten Amerika, Enge
land en de Bondsrepubliek.
Men wil, dat Frankrijk toestemt
in een conferentie van ministers
van buitenlandse zaken over de
kwestie Berlijn, waarvoor ook
de Russische bewindsman zou
moeten worden uitgenodigd.
Deze stappen aan het diplomatieke
front gaan nog altijd in tegen pre
sident de Gaulle's mening, dat een
te duidelijke hang naar 'n conferen- 1
tie. die door het Westen zou worden
getoond, als een teken van zwakte
door de Russen zou kunnen worden
uitgelegd.
In gezaghebbende kringen te Wash
ington verluidde echter, dat er ver
scheidene tekenen waren die zouden
wijzen op een groeiende bereidheid
van Frankrijk om aan een dergelijke
conferentie deel te nemen.
Problemen
Amerika verkeert tegenover
Frankrijk in een moeilijke positie,
doordat druk op de Verenigde
Staten wordt uitgevoerd door het
P.Z.C.-zaterdagnummer
§f HET BEGRIP „doorlaatcais-
son" is zo langzamerhand vrij-
wel gemeengoed geworden.
H Vrijwel onbekend is echter het
feit, dat de geestelijke vader
van de doorlaatcaisson een,
H met name door rijkswaterstaat,
vergeten bestaan leidt in het
fraaie Berg en Dal bij Nijme-
gen. Een onzer redacteuren
schreef liet boeiende levensver-
H haal van een niet verbitterd,
H maar wel teleurgesteld man.
Ij Op pagina zeven.
M Verder in dit 18 pagina's tel-
s lende P.Z.C.-zaterdagnummer:
Stemmen uit de kerken (pag.
3); „Zeelands toeristische troe- {f
ven" (pag. 4); „De uitvinder n
was niet bij de sluiting" (pag.
H 7); Radio en t.v. plus Films in
n Zeeland (pag. 9); letterkundige m
kroniek en kunst (pag. 13);
Kerk en Maatschappij en
M feuilleton (pag. 14); „Uw pagi-
na, mevrouw", (pag. 15) en de
H kinderkrant met klanken uit de
ether op pagina 17.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Afro-Aziatisch blok in verband
met de kwestie-Bizerta.
De Amerikaanse ambassadeur bij de
Verenigde Naties, Adlai Stevenson,
heeft naar gisteren is bericht, aan
zijn regering te Washington ge
vraagd om toestemming, om de re
solutie van 32 landen te steunen
waarin er bij Frankrijk en Tunesië
op wordt aangedrongen onmiddellijk
onderhandelingen te beginnen, geba
seerd op het recht van Tunesië om
Frankrijk te dwingen de grote ma
rinebasis te verlaten.
Stevenson zou in het bijzonder
onder druk gezet worden door de
gedelegeerden van Tunesië, Mon-
gi Slim, en ambassadeur Habib
Bourguiba jr. Zij zouden reeds
aan Stevenson hebben meege
deeld, dat indien de Verenigde
Staten zich van stemming zouden
onthouden over de kwestie Bizer-
ta, zij op hun beurt, hun stem
niet zouden geven indien de
kwestie Berlijn voor het wereld
forum zou worden gebracht.
Een afzijdige houding van Tunesië
in deze laatste kwestie zou van be
langrijke invloed zijn op-de gehele
Arabische groep in de Volkerenorga
nisatie en op een deel van de Afri
kaanse landen.
Premier Kroe.sts.jew van de Sowjet-
Unie heeft gisteren verklaard, dat
er geen oorlog zal uitbreken om
Berlijn en dat het wenselijk is om
over de status van de stad onderhan
delingen te beginnen. Kroes.jts.jew
verklaarde dit in een vraaggesprek,
dat over twee dagen was uitge
smeerd, met de Amerikaanse journa
list Drew Pearson, die de Russische
premier bezocht In Het vakantieoord
van de premier aan de Zwarte Zee.
V.S. ROEPEN
RESERVISTEN OP
De Amerikaanse minister van
defensie, McNamara, heeft be
kendgemaakt, dat omstreeks
76.500 reservisten van het leger
de vloot en de luchtmacht wor
den opgeroepen, zulks op grond
van de plannen welke president
Kennedy op 25 juli heeft ont
vouwd. De betrokkenen moeten
op 1 oktober opkomen.
Het gaat om ongeveer 46.500 reser
visten van het leger, 6400 van de
marine en 23.600 van de luchtmacht.
De minister wilde niet zeggen, hoe
lang de reservisten onder de wapens
zullen worden gehouden. Dit hing af
van de duur van de cirsis om Ber
lijn.
De minister-president, prof. dr.
J. E. de Quay viert vandaag
zijn 60ste verjaardag. In ver
band daarmede werd hem in de
gisteren gehouden ministerraad
van het koninkrijk een zilveren
sigarettendoos aangeboden
door de vice-minister-president
drs. H. A. Korthals namens alle
collega's die deel uitmaken van
de ministerraad van het konin
krijk en de in functie zijnde
staatssecretarissen.
Strijdkrachten geconsigneerd
Na beschuldiging
van „linkse
neigingen
De Braziliaanse president, Janio
Quadros, heeft gisteravond ont
slag genomen. Hij werd op 31
januari van dit jaar president
van Brazilië. Quadros zei, dat
hij zich terug trok omdat hij
steeds meer kritiek had te door
staan om „zijn linkse neigin
gen".
Politieke tegenstanders hadden
hem beschuldigd van „verraad
van het volk".
De Braziliaanse kétmer van afgevaar
digden aanvaardde het ontslag van
de president. De president van de ka
mer van afgevaardigden, Ranieri
Mazzilli werdl benoemd tot president
van Brazilië.
Mazzilli zal liet slechts zijn tot vice-
president Goulart terugkeert van een
reis naar het verre oosten.
ICoao Goulart is lid van de Brazili
aanse socilaistische partij, die destijds
gesticht werd door oud-president Ge-
tullo Vargas. In het politieke leven
van Brazilië wordt hij beschouwd als
een linkse nationalist.
Quadros bevond zich op het ogen
blik van de bekendmaking in Sao
Paulo voor besprekingen met gou
verneur Pinto.
De radio heeft gemeld dat alle
eenheden van het leger, de lucht
macht en de staatsmilitie in Sao
Paulo in staat van paraatheid zijn.
De Braziliaanse strijdkrachten
willen de- geldigheid van het ont
slag van president Quadros niet
erkennen.
Quadros had zich de reputatie ver
worven een politiek gematigd en eco
nomisch conservatief politiuus te zijn
in de jaren 1954 tot 1958 toen hij gou
verneur van Sao Paulo was. Toen hij
president was geworden, deelde liij
mee een „onafhankelijk" buitenlands
beleid te zullen voeren in alle loves-
ties, ook die met betrekking tot de
Sowjet-Unie en communistisch China.
Hij zei echter ook dat Brazilië zijn
traditionele politiek van samenwer
king met de V.S. zou handhaven.
Overstromingen in India
vergen slachtoffers
Volgens de Indiase minister van wa
terbouwwerken, Hafiz Mobametf
Ibrahim, zijn minstens 129 mensen
om het leven gekomen tijdens over
stromingen in de deelstaat Oettar
Pradesj.
Hij deelde het parlement in Nieuw
Delhi mede dat bijna alle grote ge
bieden in het getroffen gebied boven
het gevaarlijke peil waren gestegen.
Meer dan 600.000 ha land werd door
de overstromingen geteisterd, aldus
de minister.
...wordt generaal Maxwell D.
Taylor, militair adviseur van
pi'esident Kennedy, oud-chef
van de generale staf van het
Amerikaanse leger en tijdens
de tweede wereldoorlog com
mandant van het beroemde
Amerikaanse 101st Airborne
Division, welke op 17 september
1944 bij Eindhoven, Son, Veghel
en Heeswijk neerdaalde, zestig
jaar.
MORGEN
...wordt de Nederlandse ro
man-, novellen- en sprookjes
schrijver, criticus en poppen
speler Rico J. Bulthuis te Den
Haag 50 jaar.
wwwv\*vwvwwvwww
„DERDE (KLEINE) BOOT" ONVOLDOENDE
Provincie houdt vast aan het
oorspronkelijke verbeteringsplan
SINDS DE bevrijding* in 1945 is in Zeeuwsch-Vlaanderen met
stugge regelmaat de trom geroerd voor het verbeteren van de
veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Bepaald niet zonder reden,
want er zijn perioden geweest, waarin niet minder dan 33 van
het ten vervoer aangeboden aantal auto's moest blijven staan en
wachttijden van rond een uui kwamen herhaaldelijk voor. Met
name het bedrijfsleven vracht (vlas!) vervoer werd gedu
peerd.
Die trom is niet altijd vergeefs
geroerd. Het provinciaal be
stuur heeft in de loop der jaren
wel degelijk en intensief aan
dacht aan dit probleem geschon
ken. Waar mogelijk werden ver
beteringen aangebracht, onder
meer door het inleggen van de
verlengde veerboot „Dordrecht"
en van de „Prins Bernhard".
Ook verleende men destijds
medewerking aan de proef met
een „nachtboot", maar dat mis
lukte door gebrek aan belang
stelling.
„Geen wonder", verklaart nu het lid
van Gedeputeerde Staten, de heer M.
J. van Poelje; „tussen de laatste boot
(rond 24 uur) en de eerste (rond half
vijf) liggen tenslotte maar enkele
uren, waarin het aanbod echt niet
overweldigend was".
Nee, de nachtboot was geen oplos
sing en een afdoende oplossing is
intussen nog niet gevonden.
„Kruiningen-Perkpolder" is een
zorgenkind gebleven, voor het pro
vinciaal bestuur, voor rijkswater
staat en voor het bedrijfsleven in
Zeeuwsch-Vlaauderen. Dit werd
nog eens geaccentueerd door de
mededeling in de begin augustus
gehouden zitting van de Zeeuwse
Staten: de voorgenomen verbete
ringen van de veerhavens Kruinin-
gen en Perkpolder zijn door rijks
waterstaat voorshands uitgesteld
en dit uitstel betekent tevens, dat
er voorlopig geen sprake kan zijn
van een nieuwe, grote veerboot óp
dit tra ject. Een dergelijk schip zou
geen gebruik kunnen maken van
de bnïdige bavenontillage.
Reserve boot..,
„Maar geef ons dan tenminste een
derde boot als permanente reserve",
bepleit de waarnemend voorzitter
van de Kamer van Koophandel in
Zeeuwseh-Vlaanderen. H. A. A. Ba
ron Collot d'Escury, daarmee de me
ning vertolkend van het bedrijfsleven.
Die „derde boot" is er namelijk wel
(de „Juliana"), maar dit schip is in
Vlissingen gestationneerd en dat be
tekent bij het eventueel inschakelen
al op voorhand een aanzienlijke ver
traging. „Leg die boot in Kruiningen
of Perkpolder", meent men in
Zeeuwseh-Vlaanderen. „Met een re
serveboot zijn we de eerste jaren ge
holpen; de verbetering van bijvoor
beeld het verkeersplein in Perkpolder
kan wel even wachten. Die auto's
staan er goed; er is ruimte genoeg
op de weg en als er een reserveboot
is, blijven er bovendien geen auto's
staan
Geen ruimte
Het zou inderdaad een voorlopige op
lossing kunnen betekenen, indien...
er ruimte was in Kruiningen of Perk
polder om een derde boot „onderdak"
(Zie ilot pag. 2 kol. 3)
Het akkoord tussen de kamers van
koophandel van Antwerpen en
Rotterdam over de Schelde-Rijn-
verbinding heeft in het algemeen een
„grote opgetogenheid" teweegge
bracht in uiteenlopende kringen van
belanghebbenden, zo meldde het Al-
femeen Dagblad gisteren. En het
lad voegde er wat verbaasd aan toe:
„Merkwaardig waren niettemin de
nuchtere reacties van twee Rotter
damse autoriteiten". Bedoeld werden
die van de Rotterdamse burgemeester
en van de oud-voorzitter van de ka
mer van koophandel, mr. K. P. van
der Mandele. Met name de opmerking
van burgemeester Van Walsum is in
teressant: „Het is een zaak tussen de
beide kamers van koophandel. Wij
moeten afwachten wat de regeringen
zullen doen". Het Algemeen Dagblad
vindt, dat deze opmerking getuigt
van een „voorzichtige reserve".
Wij geloven, dat burgemeester Van
Walsum het enig juiste woord in
deze kwestie heeft gesproken. De on
derhandelingen over de Schelde-Rijn-
verbinding zijn in de eerste plaats
een zaak van de Nederlandse en Bel
gische regeringen en formeel staat
het Rotterdamse en Antwerpse be
drijfsleven ofschoon direct be
langhebbend
daarbuiten. Dat is
de realiteit en het
getuigt van in
zicht, dat burge
meester Van Wal
sum daarop heeft gezinspeeld. Het is
nog te vroeg om hoera te roepen:
men is er immers nog niet. In België
bijvoorbeeld spelen ook andere belan
gen dan de Antwerpse een rol, het
geen reeds tot uitdrukking is geko
men in een beschouwing, die de Brus
selse „Nieuwe Gids" heeft gepubli
ceerd. Het blad noemt de voorgestel
de regeling een „halve oplossing" en
spreekt zelfs over een „koehandel",
die beschamend zou zijn voor Ant
werpen en Rotterdam.
Het is echter reëel erop te wijzen,
dat de onderhandelingen tussen
de regeringsdelegaties waren
vastgelopen, terwijl deze zaak tege
lijkertijd dringend om een oplossing
vroeg. Immers, de belangen van Rot
terdam en Antwerpen eisen een be
tere verhouding en zo mogelijk een
hechte samenwerking tussen beide
havensteden: noodzakelijk zijn name
lijk solidariteit en gemeenschappelijk
overleg ten aanzien van de Belgisch-
Nederlandse vervoerspolitiek nog
vóór de Europese Economische Ge
meenschap in staat is met gekwalifi
ceerde stemmen de Europese ver
voerspolitiek -te bepalen, zoals hot
met zoveel woorden staat in dc over
eenstemming tussen de heide kamers.
Het opvallende daarbij is, dat in ver
band hiermee Rotterdam na vele ja
ren eindelijk bereid blijkt tot con
cessies, ook al is het uiteindelijke on
derhandelingsresultaat een duidelijk
compromis tussen de Antwerpse en
Rotterdamse belangen. Zo zal de ver
binding niet gaan via de Eendracht
de kortste en voor Antwerpen
beste route maar via de Ooster-
schelde, waarop echter van Belgische
kant weer een slag om de arm is ge
houden ten aanzien van de (door
Rotterdam altijd zo gehekelde) pro
tectionistische maatregelen ten bate
van Antwerpen. Deze maatregelen
zullen namelijk pas geleidelijk ver
dwijnen. Er zijn dus nu kansen ge
schapen om in de toekomst lang
zaam aan naar elkaar toe te groeien,
waarbij dan Antwerpen zijn protec
tionistische havenstructuur zal moe
ten wijzigen, terwijl Rotterdam op
den duur mee zal dienen te werken
aan een verkorting van de vaarroute
(de Eendracht).
Het heeft ons getroffen, dat de
Brabantse reacties op de over
eenkomst tussen de beide ka
mers over het algemeen zeer gunstig
waren, omdat men perspectieven ziet
voor het Kreekrakplan. Maar het is
toch wel goed er aan te herinneren,
dat de kamers met geen woord rep
pen over de Brabantse belangen. En
het is, dunkt ons, nogal optimistisch
te menen, dat zowel Rotterdam als
Antwerpen het ontstaan van een
groot zeehavengebied rond de Kreek
rak zullen toejuichen. Met name
van Noord-Brabant zal dus grote
waakzaamheid worden gevraagd,
want als Rotterdam en Antwerpen
het eens zijn, dan is dat een monster
verbond in de eerste plaats bestemd
ter waarborging van eigen belangen!
Wij zijn tenslotte benieuwd naar
het standpunt van de Neder
landse regering. Zij heeft de
laatste tijd nogal eens te maken met
niet officiële diplomatie rond vastge
lopen zaken. Het lijkt ons namelijk
niet direct prettig voor minister Luns.
dat hij nu van Rotterdamse zijde de
oplossing krijgt gepresenteerd, ter
wijl zijn eigen onderhandelaar vast
gelopen was. Het kan zijn, dat de Ne
derlandse regering desondanks dit re
sultaat met vreugde begroet in de er
kenning dat haar eigen diplomatie
heeft gefaald. Toch zal het goed zijn,
dat van regeringszijde een duidelijke
verklaring komt inzake haar stand
punt jegens de oplossing van de ka
mer van koophandel-diplomaten.
Negenjarige jongen op
overweg gedood
Op de niet-beveiligde sooprwegover-
gang in de Waterlooseweg te Apel
doorn is gistermiddag de 9-jarige
Pieter Molenaar door de trein En-
schede-Amsterdani gegrepen. Het
jongetje, dat do spoorwegovergang
op de fiets wilde passeren, werd op
"Ja? gedood.