ZELANVICA aron Bluff Ho!*e P'nke* en het jeugdpoeder LEDENVERGADERING UITGESTELD. GROTE REISTAS 11,95 J0 FIBBE 81 DE KUNST tc&fafciv jj Henk van Buul Lees de Provinciale Zeeuwse Courant „DE SCHELDE" EEN HULPPORTIER. GOES EN OMSTREKEN WINKELGHEF (mnl. of vr.) 552ste STAATSLOTERIJ 3. k.« PZC. DE PZC. ook uw krant l DINSDAG 15 AUGUSTUS 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Schepen trekken altijd weer de aandacht. Op elk uur van de dag kan men op de boule vards te Vlissingen mensen aantreffendie met kijkers gewapend de Schelde afspieden. Het beloodsen van de zeeschepen in het bijzonder levert steeds een boeiend schouwspel. Er is een tijd geweest dat, ondanks de in 1839 tussen de Neder landse en Belgische regeringen afgesloten akkoorden, de beide loodsdiensten elkaar de loef probeerden af te steken. Het groeide vaak uit „tot waarachtige roei- en zeilwedstrijden om als eerste het te beloodsen schip te bereiken." Wij kunnen dit lezen in de uitstekend verzorgde catalogus van de tentoonstelling „Zeeland: schepen en scheepvaart" in het Nationaal Scheepvaartmuseum te Antwerpen. De heer Van Beylen, in Zeeland geen onbekende verbonden aan dit museum, heeft voor de verklarende teksten in deze catalogus gezorgd. Schepen waren voor Zeeland een eerste levensbehoefte. In de 16e eeuw tellen we in onze provincie nog een vijftien eilanden. Voor., de onderlinge verbinding was men dus op het schip aangewezen,' waaraan wij zouden kunnen toevoegen dat ook op de eilanden zelf de schuit een belangrijk vervoermiddel was. Op Walcheren ging in het winterseizoen, als de wegen in modder poelen veranderd waren met uitzondering dan van enkele bestrate wegen, bijna al het vervoer per schuit door de watergangen. Wat de visserij op de Zeeuwse stromen betreft, hebben zich be langrijke veranderingen voorgedaan, In enkele tientallen jaren verdwenen de oude houten scheepstypes. We hebben in deze krant kunnen lezen hoe de heer Van Beylen al het mogelijke doet om documentenmateriaal te verzamelen over deze schepen. In het begin van dit jaar heeft hij op het tweede Oudheidkundige Congres te Amersfoort een lezing gehouden over „Verdwenen Zeeuwse vissersschepen", waarvan wij een dezer dagen een stencil onder ogen kregen. „Men mag aannemen aldus Van Beylen dat in de Zeeuwse wateren gevist werd sedert de oudste tijden. Welke vaartuigen men hiervoor gebruikte blijft een open vraag. Over de grote visserij vindt men reeds vermeldingen in geschriften uit de middeleeuwen, ook wat de aard van de gebruikte schepen aangaat. Over de lokale visserij weten wij echter zo goed als niets. Wel krijgen wij aanduidingen van de kant van do iconografie, terwijl later ook enkele kronijken inlichtingen verstrekken. De Zeeuwse vissersvaartuigenlegden zich hoofdzakelijk toe op de mossel- en oesterkweek maar visten ook op verschillende soor ten vis als: ansjovis, sprot, bot, herder, in kleine mate ook haring, doch vooral garnaal. Een tijdlang werd zelfs kreeft gevangen". In de bovengenoemde catalogus kunnen we lezen dat zeker van de 18e eeuw de platbodem het kenmerkende schip van de Zeeuwse wateren is gebleven. „De laatst gebruikte Zeeuwse platbodems zijn: de hoogaars, in verschillende varianten, de hengst met als favoriet de lemmerhengst, de schouw in verschillende bouwwijzen en de boeieraak." Wel treft men in Zeeland ook nog andere scheepstypes aan, maar deze werden dan van elders inge voerd. Op do tentoonstelling kan men verschillende scheepsmodel len bewonderen. Maar er is zoveel meer. De oudst bekende Schelde kaart van 1468 bijvoorbeeld of een dergelijkè kaart van 1505, die men wel voor een kopie van de eerste heeft gehouden. Er zijn echter aanmerkelijke verschillen. „In het tweede exemplaar zijn de aanvullingen en wijzigingen van het eerste verwerkt, zodat men de evolutie van verschillende delen van het gebied langs de Schelde kan waarnemen." Boeken, schilderijen, foto's, documenten en voorwerpen van allerlei aard op schepen en scheepvaart in Zeeland betrekking hebbend. Het is een "tentoonstelling, in het Steen te Antwerpen, die men als Zeeuw bezoeken móet. U hebt nog gele genheid tot 3 september. Men dient zich te voorzien van een cata logus, want en dit is het enige bezwaar er zijn geen toelich tingen bij het tentoongestelde aanwezig. Maar in de catalogus heeft men een schat van gegevens over onderwerpen die heel Zeeland bestrijken. AAAi\^^^WVAA^\Vv\\<VV\<\AA Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.07%—10.077s: New York 3.59%—3.59%; Montreal 3.4S&— 3.48'J; Parijs 73.21—73.26: Brussel 7.22 I/s—17.22%; Frankfort 90.01— 90.06; Stockholm 69.68'A—69.73V4; Zurich 83,3214—83.371/2Milaan 57.93'457.98'/:; Kopenhagen 52.06 —52.11; Oslo 50.33—50.38; Wenen 13.93',4—13.94'.2; Lissabon 12.57%— 12.59*4. VVVVWVVVVVVVV*VVVV\\^V Stelende matroos sprong bij vlucht in Óude Maas De 17-jarige Belgische matroos G. van B. uit Gent, behorend tot de be manning van het motorschip „De- nise", is door de Dordtse politie ge arresteerd, omdat hij er met een ge stolen bromfiets vandoor gegaan was. De matroos werd achtervolgd door de eigenaar van de bromfiets en sprong, toen hij zo in het nauw ge bracht was dat er geen ontkomen meer aan was. op dé Buitenwale- vest de Oude Maas in. Met vereende krachten werd hij uit het water ge haald. De jongen moest met snij- wonden aan het achterhoofd in een ziekenhuis worden opgenomen. Officier tekent appel a^n tegen vonnis van coureur De Amsterdamse officier van jus titie. mr. H. E. van Renesse, heeft appel aangetekend tegen het vonnis van de hoofdstedelijke rechtbank, die de 34-jarige autocoureur en rally rijder Joek T. wegens verduistering meermalen gepleegd en het medeple- gen van oplichting tot een gevange nisstraf van twaalf maanden, waar van zes voorwaardelijk, heeft veroor deeld. Mr. van Renesse had 2 jaar gevangenisstraf met aftrek geëist. De rechtbank wilde de straf niet ho ger dan een jaar stellen om een ge deelte voorwaardelijk te kunnen op leggen. Dieven hebben ingebroken in de villa van cie Italiaanse gravin Cavalli Doliva in Roquebrune in Frankrijk en 200.000 nieu we franks aan juwelen en 5000 nieuwe franks aan baar geld gestolen AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Flauw met weinig zaken De eerste dag van de nieuwe beurgweek heeft gisteren voor het Damrak een ta melijk flauwe stemming te zien gegeven voor de internationale waarden. De han del en het koersverloop stonden volkomen onder invloed van de gedurende de laat ste 24 uur toegenomen internationale spanningen rond Eerlijn. Dat de kwestie Berlijn in West-Duitsland ernstig wordt opgenomen, bewezen de Westduitse beur zen. De koersverliezen aldaar bedroegen maandagmorgen 20 tot 25 punten. Londen en Parijs gaven geen spectaculaire veran deringen te zien. Wallstreet zette vrijdag j.l. de lichte koersstijging van de vorige dag verder voort. Het dow-jonesgemid- delde voor de industrie-aandelen bereikte er op 722.61 een nieuwe hoogterecord aller tijden. Derhoogste koers van vrijdagavond voor Philips was 1011, Unilever 763, Hoog ovens 925 en voor Kon. .Olie f 115,20. Gis termorgen was de laagste koers voor Phi lips 938, Unilever 745, Hoogovens 900, AKU 372 en voor Kon. Olie f 113,30. De officiële beurs opende voor AKU op 378, ofwel ruim 15 punten beneden de slot- koers van vrijdag. Philips 10 punten la ger op 993, Unilevers daalden 11 punten tot 747 en Hoogovens circa 17 punten la ger op 907. Kon. Olies werden aangeboden op f 113.50, min f 1.80. Gedurende de ver dere beursduur zakten de koersen over de gehele linie nog iets verder in. Van een zenuwachtige stemming was geen sprake en de handel verliep zeer kalm. Dat de koersverliezen zich. na de ope ning, niet in ernstiger mate voortzetten, werd toegeschreven aan het feit dat de Westduitse beurzen iets van de aanvan kelijke koersverliezen konden inlopen. Tevens waB men in Amsterdam van me ning dat de stemming in Wallstreet wel eens hard mee zou kunnen vallen. De internationale waarden verlieten de beurs op vrijwel het laagste puijt van dé dag. In de cultuursector was weinig te doen. De stemming was er gedrukt. Aan de vaste tendentie van vrijdag voor de scheepvaaraandtelen kwam gistermiddag een abrupt einde. De koersverliezen be droegen 2 tot 4 punten bij geringe om zetten. Vrijdag j.l. behaalde Van Nievelt de tweede plaats op de lijst met de groot ste omzetten ter beurze.met een bedrag van nominaal f 93.400. De stemming op de staatsfondsenmarkt was iets gemak kelijker. Er werden in deze afdeling wei nig zaken tot stand gebracht. In alle lokale afdelingen werden weinig zaken gedaan. Over het algemeen lagen de koersen beneden die van het vorige slotniveau. Aandelen Deli-Atjeh werden iets lager geadviseerd op het zeer grote verlies over 1960. Nederland 1959 (4%) 102'/a 102* Nederland 1951.(3%) 98b Nederland 1943 (3'/») 91 91 Nederland 1955 (3%) 93% 93 Nederland 1947 (S'A) 95»/. 95% Nederland 1937 3 93 92% Dollarlening 1947 3 90% 90% Investeringscert. 3 99 ,'.;gb. 99;.,gb. Nederland 1962-64 3 100/, 100%gb. Ned. Indie 193 73 99% - C pet. Woningbouwlening 1957 110% «Oft Grootboek 1946 3 94 93Vs Ned. Handelmij. 342 336 Alg. Kunstzijde Unie 392gb. 376% Berghs' en Jurgens 300 300 Calvé-Delft 734% 725 Hoogovens n.r. 922 908 Ned. Kabelfabriek 573 564 Philips 1.002gb. 990% Unilever 758 740gb. Wi lton-Feij en o ord 272 265 Billiton 574, Kon. Petroleum Mij. Amsterdam Rubber Holland Amerika Lijn Kon. Paketvaart Rotterdamsehe Lloyd Scheepvaart Unie Stv. Mij. Nederland K.N.S.M. Ver. H.V.A. Mij. N.V. Deli Mij. 146 Bank voor Ned. Gem. 4% 100; Bank voor Ned. Gem. 5-1958 105 Van Berkels Patent 311 Albert Heijn Bronswerk 170 Centrale Suiker 385 Kon. Mij. De Schelde N.B. Intern. Nickel American Motors Anaconda Bethlehem Steel General Motors Kennecott Pennsylvania Republic Steel Shell Oil Comp. Tide Water 22',: U.S. Steel 8! Nat. Can. Corp. i; PREMIELENINGEN Amsterdam 1931 8£ Breda 1954 Eindhoven 1954 S£ Enschede 1954 8: Den Haag 1952 I 9 Den Haag 1952 II 9; Roterdam 1952 I Rotterdam 1952 II - Rotterdam 1957 115,20gb. 113,40 111 107%gb. 152'/, 152 150gb. 150 149'/j 143 160 155% 185gb. 183 191 185 1233i 1233/4 146 141.50 lfWl'A f05'/i 82'4 47-y, 86,'« 13',2 03% 85% 84% 84% 92% Kennedy beperkt vrije invoer in Amerika President Kennedy heeft een wets ontwerp getekend, waarin wordt be paald dat uit het buitenland terug kerende Amerikaanse toeristen btii- Kerenue :\meriKaanse iwiwcu „m- tenlandse goederen tot een bedrag van honderd dollar in de Verenigde Staten mogen binnenbrengen, zonder hier voor douanerechten te betalen. Tot nu toe mochten zij voor een be drag van vijfhonderd dollar aan der gelijke artikelen vrij in de V.S. bin nenbrengen. De nieuwe maatregel gaat negen september in. Zij blijft van kracht tot één juli 1963. Het wetsontwerp werd begin 1961 door de regering-Kennedy opgesteld, om de druk op de Amerikaanse be talingsbalans te verminderen. In deze balans is weliswaar meer evenwicht gekomen, maar zij wijst nog steeds een tekort aan. Controle op Amerikaanse hulp aan buitenland De Verenigde Staten zullen „alle mo gelijke invloed" blyven uitoefenen op de lauden, die Amerikaanse hulp krijgen, dit om te verzekeren dat die hulp gebruikt wordt voor sociale her vormingen en verhoging van de le vensstandaard. Dit staat in een brief van Henry La- bouisse, de man die de leiding heeft van de organisatie van de buitenland se hulp, aan 30 democratische leden van het congres, die hem hadden ge vraagd om waarborgen voor een doeltreffende hulp aan het buitenland. Elk land, dat de Amerikaanse hulp niet gebruikt voor de bestemde doel einden, zal niets meer krijgen of veel minder, aldus Labouisse. Utrecht 1952 92% Amsterdam 1956 I 84% 84% Amsterdam 1956 II 90 90% Amsterdam 1956 III 90% 96% Amsterdam '33 (C. n A.) 103% Dordrecht 1956 84%1. 83% Alkmaar 1956 841 83'/. Zuid-Holland 1957 97 95% ANP-CBS BEURS IN Dl CES 10-8 11-8 12-8 Intern, concerns 847.72 552.71 542.27 Industrie 367.86 369.44 363.38 Scheepvaart 181.94 185.70 131.72 Banken 238.87 241.61 238.13 Handel enz. 161.66 161.66 158.89 Algemeen 400.41 403.64 396.32 /Zoals je cezjen n. WEtjOUN GEK Ff WE UMP EEN m&lsDEND ZWART LICHT. SLECHTS UT KNOPJE IHGEVRVKT tvX4R wsr MT mm&B UGUïHT WAS KOMT VAK' VEN NACHTELIJK MIETER WA4R1M MEV V.OEGINAWP DE WERKTAFEL VAN DE BARON 5TOND, TFMIDDEN VAN VEEL GEHEIMZINNIGE VOORWERPEN, EEN LAMt» MET DE KAP ERAF, DIE ZICH, OP OE VREEMDE PEER NA, IN NIETS ONDERSCHEIDDE VAN EEN MODERN 2-65 functionele schemerlamp. ZAL ZELFS DE T.VWtt'BVAAR'I' XN HET I ^NIKTS POEN VEkawijNEK——, ■r"j 6 ®5n leedwezen moei j£'U>p. Juieedelei d&fe Uw ojifebjjk éeval-J v vjen is 5 -/'■ fï&EEFT NILT\ JfjOHAN. BRENG B KMA42 EEN Jfl£i/Wm jjMiyr Heden is zacht en kalm van ons heenge gaan onze lieve man en zorgzame vader, behuwd- en grootva der MACJHIEL MEERMAN, op de leeftijd van 67 jaar. W. A. Meerman- Lommers A. Meerman J. Meerman-Dane Willy, Gerry, Machiel en Aartje J. C. Meerman J. Meerman-Mesu Wilna Vlissingen, 13 augustus 1961, Glacisstraat 17. De teraardebestelling zal plaatshebben op woensdag 16 aug. a.s. Vertrek Glacisstr. 17, des nam. 3 uur. De reeds aangekondigde van de Vereniging Rijwielpad Walcheren, op 18 augustus a.s., wordt lot nadere aankondiging Met diep leedwezen geven wij bij deze ken-i nis van hot overlijden van onze broer, zwa ger en oom MACHIEL MEERMAN, op de leeftijd van ruim 67 jaar. P. Meerman J. Meerman - Goedbloed en kinderen. Vlissingen, 13 augustus 1961, Glacisstraat 15. met slot, zijvak en riem, ln moderne dessins en ruiten, geheel met leder afgewerkt, exclusieve bar A.s. zaterdag en zondag aan de piano N.V. Koninklijke Maatschappij Scheepswerf en Machinefabriek Vlissingen vraagt voor de bewakingsdienst Gegadigden moeten bereid zijn in continudienst te werken. Leeftijd tot ongeveer 40 jaar. Sollicitatiebrieven worden gaarne ingewacht op de af deling Personeelszaken, Glacisstraat 165 te Vlissingen. fij vragen voor één onzer kruldenierswlnkc of echtpaar waarvan de vrouw de winkel en de man kleine wijk kan doen; in het bezit van krui deniersdiploma. Uitvoerige schriftelijke sollicitaties in te dienen aan Coöp. De Broederband, Van Dishoeckstraat 38-42, Vlissingen. Clivms/JamuA, JC.UXD=>OLUS\ /TDQCDO ion. je-Helpemj Lvtoegs*, ec/nONBCGBePCM Hoor, l lüt hoet>e/ri alfoi/n f ux£üü*iKwct. Dcxaxom ujöacL w. --~~J 1 ewAt cern kÉAime. .Cb/5tp04>t, toen OG/rv qxoQyca.- JZcwitposb Q*n lyj. bom je. haifi/rrvaaJL OnxuX^tarvabcuvo Cm GEDULD em alk Wffrrvt 'tin cndSLJ HOGE PRIJZEN 85.000: 21681; ƒ5000: 8605 ƒ3000: 15969: ƒ1500: 2100 1367®; ƒ1000: 7153 14246 14278 14441 17538; 400: 1220 1439 3072 5954 6155 6489 7209 8259 8322 9805 15331 17131 18298 19218 20693 200: 1482 1523 1751 1754"1759 1925 2248 2967 3551 4005 4560 4733 5055 5077 5397 5533 5975 6015 6399 6486 6628 6711 67S3 6S73 7276 7295 7437 7456 7753 7797 8220 8304 8429 8728 9101 9307 9708 9798 9384 10534 10559 10751 11179 11300 12225 12243 12364 12o29 12664 13631 14051 14220 14267 14479 14673 15257 15410 15770 159S7 16499 16554 16593 17274 18186 18244 18935 19097 19201 19446 19822 20027 2ÖS01 20951 21640 21948 PRIJZEN VAN ƒ60— 1012 016 028 031 035 061 079 088 131 139 152 153 175 211 240 265 271 289 295 346 349 365 427 449 453 493 544 565 591 638 649 665 676 681 692 733 735 743 777 871 ■STC CBR CfV* G5R CL!7 Cl=.^ WQ 0*7*7 876 886 903 935 936 947 955 959 977 3024 045 054 072 149 164 177 180 212 218 297 320 373 406 4S6 539 549 595 614 643 663 678 683 723 741 752 755 809 823 832 840 877 883 918 930 939 963 3006 019 064 120 143 145 154 199 222 227 257 344 351 361 284 393 396 415 419 503 514 516 531 587 612 663 667 686 735 753 782 791 800 803 893 907 911 937 938 982 985 4024 035 061 090 123 164 168 18S 186 191 194 194 196 320 370 401 443 451 453 488 489 501 546 614 615 635 684 716 731 739 794 801 80S 832 883 835 856 877 924 930 95-1 956 959 5013 01S 019 020 051 075 105 130 167 172 212 224 251 309 326 364 387 399 401 427 431 487 490 536 391 616 622 628 635 645 657 665 674 681 726 727 754 760 767 794 861 862 895 925 938 950 6039 083 110 129 143 209 329 365 SS8 460 472 473 516 532 601 603 637 655 679 697 154 173 185 219 231 244 271 392 402 404 423 492 501 508 556 574 599 626 656 713 716 723 746 794 819 839 857 S61 862 S77 SS6 960 962 966 972 973 8009 020 030 032 049 052 100 109 120 134 159 175 211 235 270 276 277 233 303 307 311 340 341 352 367 400 488 492 565 570 624 671 687 713 754 770 7S0 798 S50 S55 S57 878 895 900 926 943 5044 085 112 115 150 224 242 328 333 337 348 412 43S 451 464 506 529 537 554 555 595 59S 615 617 642 648 665 674 681 714 742 884 S36 843 852 882 383 885 897 914 924 936 940 947 956 10044 0S3 127 158 172 210 243 262 289 297 336 378 478 480 525 556 579 606 630 656 670 672 673 693 700 725 728 748 750 765 768 777 825 842 848 865 937 997 11006 037 039 057 062 073 113 125 172 173 220 221 223 232 "243 266 286 291 346 361 371 423 437 451 481 527 547 561 599 618 654 655 670 677 680 721 762 771 781 788 794 808 822 824 825 887 957 965 975 13049 072 100 106 126 149 169 209 261 273 284 298 315 317 328 350 391 446 461 470 513 516 533 678 719 722 735 739 801 808 513 516 533 678 719 722 735 739 S01 SIS 834 835 837 847 852 876 917 961 966 13008 014 020 033 042 078 140 212 228 2S0 284 294 298 310 324 351 376 400 416 420 462 505 514 525 526 548 560 569 575 607 623 659 662 677 804 806 823 859 8S2 887 901 916 956 962 967 9g8 11015 035 066 141 144 160 187 189 193 201 214 308 334 341 356 385 409 414 442 449 461 464 52S 534 583 609 618 624 625 641 652 704 711 750 764 785 798 818 831 848 862 871 899 920 923 946 970 16087 088 107 166 262 279 285 804 312 341 36S 369 382 404 466 478 498 499 515 540 558 587 603 619 620 641 670 678 692 729 732 746 748 785 875 903 918 935 966 16005 013 014 064 107 141 158 172 173 185 226 230 231 243 258 262 269 274 308 334 404 417 442 444 486 523 527 541 562 577 62S 635 639 65S 701 742 766 768 787 795 800 812 850 872 856 919 928 967 979 996 997 17004 015 038 052 053 069 083 087 118 137 ISO 205 209 211 226 232 294 318 342 426 433 459 472 503 504 532 536 553 580 590 628 655 656 671 672 681 723 738 798 808 834 8S2 891 905 931 960 961 994 18005 007 043 052 055 098 114 125 155 157 170 171 176 191 202 226 250 260 280 292 304 339 360 373 391 402 415 421 436 455 487 513 327 529 536 617 662 680 696 705 785 790 808 810 816 830 874 908 914 990 1901Ó 047 066 078 134 182 185 211 252 309 I- s 409 418 433 449 468 47S 494 496 500 510 515 521 532 537 553 578 597 629 685 6S6 702 704 717 727 760 7S7 879 972 80014 029 032 059 104 123 146 165 179 225 247 267 273 291 314 328 385 399 422 464 549 622 713 732 760 789 810 832 836 881 894 952 969 991 21000 21003 044 059 163 189 213 260 319 356 448 464 468 470 473 551 560 575 597 603 614 872 912 975 686 765 774 814 857 870 8U ipilllllllllll|lll|llllillllllllllllllllllll|lll|llllll|llllllllllllllllll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||IUI||||||||||||||| Het meest gelezen dagblad in Zeeland is de met meer dan 30.000 abonnees ml

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 9