ZELANVICA
aron
Bluff
Ho!*e P'nke* en het jeugdpoeder
LEDENVERGADERING
UITGESTELD.
GROTE
REISTAS
11,95
J0 FIBBE
81 DE KUNST tc&fafciv jj
Henk van Buul
Lees de Provinciale Zeeuwse Courant
„DE SCHELDE"
EEN HULPPORTIER.
GOES EN OMSTREKEN
WINKELGHEF (mnl. of vr.)
552ste STAATSLOTERIJ 3. k.«
PZC.
DE PZC. ook uw krant l
DINSDAG 15 AUGUSTUS 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Schepen trekken altijd weer de aandacht. Op
elk uur van de dag kan men op de boule
vards te Vlissingen mensen aantreffendie
met kijkers gewapend de Schelde afspieden. Het
beloodsen van de zeeschepen in het bijzonder
levert steeds een boeiend schouwspel.
Er is een tijd geweest dat, ondanks de in 1839 tussen de Neder
landse en Belgische regeringen afgesloten akkoorden, de beide
loodsdiensten elkaar de loef probeerden af te steken. Het
groeide vaak uit „tot waarachtige roei- en zeilwedstrijden om als
eerste het te beloodsen schip te bereiken." Wij kunnen dit lezen in
de uitstekend verzorgde catalogus van de tentoonstelling „Zeeland:
schepen en scheepvaart" in het Nationaal Scheepvaartmuseum te
Antwerpen. De heer Van Beylen, in Zeeland geen onbekende
verbonden aan dit museum, heeft voor de verklarende teksten in
deze catalogus gezorgd. Schepen waren voor Zeeland een eerste
levensbehoefte. In de 16e eeuw tellen we in onze provincie nog een
vijftien eilanden. Voor., de onderlinge verbinding was men dus op
het schip aangewezen,' waaraan wij zouden kunnen toevoegen dat
ook op de eilanden zelf de schuit een belangrijk vervoermiddel was.
Op Walcheren ging in het winterseizoen, als de wegen in modder
poelen veranderd waren met uitzondering dan van enkele bestrate
wegen, bijna al het vervoer per schuit door de watergangen.
Wat de visserij op de Zeeuwse stromen betreft, hebben zich be
langrijke veranderingen voorgedaan, In enkele tientallen jaren
verdwenen de oude houten scheepstypes. We hebben in deze krant
kunnen lezen hoe de heer Van Beylen al het mogelijke doet om
documentenmateriaal te verzamelen over deze schepen. In het
begin van dit jaar heeft hij op het tweede Oudheidkundige Congres
te Amersfoort een lezing gehouden over „Verdwenen Zeeuwse
vissersschepen", waarvan wij een dezer dagen een stencil onder
ogen kregen.
„Men mag aannemen aldus Van Beylen dat in de Zeeuwse
wateren gevist werd sedert de oudste tijden. Welke vaartuigen men
hiervoor gebruikte blijft een open vraag. Over de grote visserij
vindt men reeds vermeldingen in geschriften uit de middeleeuwen,
ook wat de aard van de gebruikte schepen aangaat. Over de
lokale visserij weten wij echter zo goed als niets. Wel krijgen wij
aanduidingen van de kant van do iconografie, terwijl later ook
enkele kronijken inlichtingen verstrekken.
De Zeeuwse vissersvaartuigenlegden zich hoofdzakelijk toe op
de mossel- en oesterkweek maar visten ook op verschillende soor
ten vis als: ansjovis, sprot, bot, herder, in kleine mate ook haring,
doch vooral garnaal. Een tijdlang werd zelfs kreeft gevangen".
In de bovengenoemde catalogus kunnen we lezen dat zeker van
de 18e eeuw de platbodem het kenmerkende schip van de
Zeeuwse wateren is gebleven. „De laatst gebruikte Zeeuwse
platbodems zijn: de hoogaars, in verschillende varianten, de hengst
met als favoriet de lemmerhengst, de schouw in verschillende
bouwwijzen en de boeieraak." Wel treft men in Zeeland ook nog
andere scheepstypes aan, maar deze werden dan van elders inge
voerd. Op do tentoonstelling kan men verschillende scheepsmodel
len bewonderen. Maar er is zoveel meer. De oudst bekende Schelde
kaart van 1468 bijvoorbeeld of een dergelijkè kaart van 1505, die
men wel voor een kopie van de eerste heeft gehouden. Er zijn
echter aanmerkelijke verschillen. „In het tweede exemplaar zijn de
aanvullingen en wijzigingen van het eerste verwerkt, zodat men de
evolutie van verschillende delen van het gebied langs de Schelde
kan waarnemen." Boeken, schilderijen, foto's, documenten en
voorwerpen van allerlei aard op schepen en scheepvaart in Zeeland
betrekking hebbend. Het is een "tentoonstelling, in het Steen te
Antwerpen, die men als Zeeuw bezoeken móet. U hebt nog gele
genheid tot 3 september. Men dient zich te voorzien van een cata
logus, want en dit is het enige bezwaar er zijn geen toelich
tingen bij het tentoongestelde aanwezig. Maar in de catalogus
heeft men een schat van gegevens over onderwerpen die heel
Zeeland bestrijken.
AAAi\^^^WVAA^\Vv\\<VV\<\AA
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.07%—10.077s: New York
3.59%—3.59%; Montreal 3.4S&—
3.48'J; Parijs 73.21—73.26: Brussel
7.22 I/s—17.22%; Frankfort 90.01—
90.06; Stockholm 69.68'A—69.73V4;
Zurich 83,3214—83.371/2Milaan
57.93'457.98'/:; Kopenhagen 52.06
—52.11; Oslo 50.33—50.38; Wenen
13.93',4—13.94'.2; Lissabon 12.57%—
12.59*4.
VVVVWVVVVVVVV*VVVV\\^V
Stelende matroos sprong
bij vlucht in Óude Maas
De 17-jarige Belgische matroos G.
van B. uit Gent, behorend tot de be
manning van het motorschip „De-
nise", is door de Dordtse politie ge
arresteerd, omdat hij er met een ge
stolen bromfiets vandoor gegaan
was.
De matroos werd achtervolgd door
de eigenaar van de bromfiets en
sprong, toen hij zo in het nauw ge
bracht was dat er geen ontkomen
meer aan was. op dé Buitenwale-
vest de Oude Maas in. Met vereende
krachten werd hij uit het water ge
haald. De jongen moest met snij-
wonden aan het achterhoofd in een
ziekenhuis worden opgenomen.
Officier tekent appel a^n
tegen vonnis van coureur
De Amsterdamse officier van jus
titie. mr. H. E. van Renesse, heeft
appel aangetekend tegen het vonnis
van de hoofdstedelijke rechtbank, die
de 34-jarige autocoureur en rally
rijder Joek T. wegens verduistering
meermalen gepleegd en het medeple-
gen van oplichting tot een gevange
nisstraf van twaalf maanden, waar
van zes voorwaardelijk, heeft veroor
deeld. Mr. van Renesse had 2 jaar
gevangenisstraf met aftrek geëist.
De rechtbank wilde de straf niet ho
ger dan een jaar stellen om een ge
deelte voorwaardelijk te kunnen op
leggen.
Dieven hebben ingebroken in de villa
van cie Italiaanse gravin Cavalli Doliva
in Roquebrune in Frankrijk en 200.000 nieu
we franks aan juwelen en 5000 nieuwe
franks aan baar geld gestolen
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Flauw met weinig zaken
De eerste dag van de nieuwe beurgweek
heeft gisteren voor het Damrak een ta
melijk flauwe stemming te zien gegeven
voor de internationale waarden. De han
del en het koersverloop stonden volkomen
onder invloed van de gedurende de laat
ste 24 uur toegenomen internationale
spanningen rond Eerlijn. Dat de kwestie
Berlijn in West-Duitsland ernstig wordt
opgenomen, bewezen de Westduitse beur
zen. De koersverliezen aldaar bedroegen
maandagmorgen 20 tot 25 punten. Londen
en Parijs gaven geen spectaculaire veran
deringen te zien. Wallstreet zette vrijdag
j.l. de lichte koersstijging van de vorige
dag verder voort. Het dow-jonesgemid-
delde voor de industrie-aandelen bereikte
er op 722.61 een nieuwe hoogterecord aller
tijden. Derhoogste koers van vrijdagavond
voor Philips was 1011, Unilever 763, Hoog
ovens 925 en voor Kon. .Olie f 115,20. Gis
termorgen was de laagste koers voor Phi
lips 938, Unilever 745, Hoogovens 900,
AKU 372 en voor Kon. Olie f 113,30. De
officiële beurs opende voor AKU op 378,
ofwel ruim 15 punten beneden de slot-
koers van vrijdag. Philips 10 punten la
ger op 993, Unilevers daalden 11 punten
tot 747 en Hoogovens circa 17 punten la
ger op 907. Kon. Olies werden aangeboden
op f 113.50, min f 1.80. Gedurende de ver
dere beursduur zakten de koersen over
de gehele linie nog iets verder in. Van
een zenuwachtige stemming was geen
sprake en de handel verliep zeer kalm.
Dat de koersverliezen zich. na de ope
ning, niet in ernstiger mate voortzetten,
werd toegeschreven aan het feit dat de
Westduitse beurzen iets van de aanvan
kelijke koersverliezen konden inlopen.
Tevens waB men in Amsterdam van me
ning dat de stemming in Wallstreet wel
eens hard mee zou kunnen vallen. De
internationale waarden verlieten de beurs
op vrijwel het laagste puijt van dé dag.
In de cultuursector was weinig te doen.
De stemming was er gedrukt. Aan de
vaste tendentie van vrijdag voor de
scheepvaaraandtelen kwam gistermiddag
een abrupt einde. De koersverliezen be
droegen 2 tot 4 punten bij geringe om
zetten. Vrijdag j.l. behaalde Van Nievelt
de tweede plaats op de lijst met de groot
ste omzetten ter beurze.met een bedrag
van nominaal f 93.400. De stemming op
de staatsfondsenmarkt was iets gemak
kelijker. Er werden in deze afdeling wei
nig zaken tot stand gebracht.
In alle lokale afdelingen werden weinig
zaken gedaan. Over het algemeen lagen
de koersen beneden die van het vorige
slotniveau. Aandelen Deli-Atjeh werden
iets lager geadviseerd op het zeer grote
verlies over 1960.
Nederland 1959 (4%)
102'/a
102*
Nederland 1951.(3%)
98b
Nederland 1943 (3'/»)
91
91
Nederland 1955 (3%)
93%
93
Nederland 1947 (S'A)
95»/.
95%
Nederland 1937 3
93
92%
Dollarlening 1947 3
90%
90%
Investeringscert. 3
99 ,'.;gb. 99;.,gb.
Nederland 1962-64 3
100/, 100%gb.
Ned. Indie 193 73
99%
-
C pet. Woningbouwlening
1957 110%
«Oft
Grootboek 1946 3
94
93Vs
Ned. Handelmij.
342
336
Alg. Kunstzijde Unie
392gb.
376%
Berghs' en Jurgens
300
300
Calvé-Delft
734%
725
Hoogovens n.r.
922
908
Ned. Kabelfabriek
573
564
Philips
1.002gb.
990%
Unilever
758
740gb.
Wi lton-Feij en o ord
272
265
Billiton
574,
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamsehe Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
K.N.S.M.
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
Deli Mij. 146
Bank voor Ned. Gem. 4% 100;
Bank voor Ned. Gem. 5-1958 105
Van Berkels Patent 311
Albert Heijn
Bronswerk 170
Centrale Suiker 385
Kon. Mij. De Schelde N.B.
Intern. Nickel
American Motors
Anaconda
Bethlehem Steel
General Motors
Kennecott
Pennsylvania
Republic Steel
Shell Oil Comp.
Tide Water 22',:
U.S. Steel 8!
Nat. Can. Corp. i;
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1931 8£
Breda 1954
Eindhoven 1954 S£
Enschede 1954 8:
Den Haag 1952 I 9
Den Haag 1952 II 9;
Roterdam 1952 I
Rotterdam 1952 II -
Rotterdam 1957
115,20gb. 113,40
111 107%gb.
152'/, 152
150gb. 150
149'/j 143
160 155%
185gb. 183
191 185
1233i 1233/4
146 141.50
lfWl'A
f05'/i
82'4
47-y,
86,'«
13',2
03%
85%
84%
84%
92%
Kennedy beperkt vrije
invoer in Amerika
President Kennedy heeft een wets
ontwerp getekend, waarin wordt be
paald dat uit het buitenland terug
kerende Amerikaanse toeristen btii-
Kerenue :\meriKaanse iwiwcu „m-
tenlandse goederen tot een bedrag van
honderd dollar in de Verenigde Staten
mogen binnenbrengen, zonder hier
voor douanerechten te betalen.
Tot nu toe mochten zij voor een be
drag van vijfhonderd dollar aan der
gelijke artikelen vrij in de V.S. bin
nenbrengen. De nieuwe maatregel
gaat negen september in. Zij blijft
van kracht tot één juli 1963.
Het wetsontwerp werd begin 1961
door de regering-Kennedy opgesteld,
om de druk op de Amerikaanse be
talingsbalans te verminderen. In deze
balans is weliswaar meer evenwicht
gekomen, maar zij wijst nog steeds
een tekort aan.
Controle op Amerikaanse
hulp aan buitenland
De Verenigde Staten zullen „alle mo
gelijke invloed" blyven uitoefenen op
de lauden, die Amerikaanse hulp
krijgen, dit om te verzekeren dat die
hulp gebruikt wordt voor sociale her
vormingen en verhoging van de le
vensstandaard.
Dit staat in een brief van Henry La-
bouisse, de man die de leiding heeft
van de organisatie van de buitenland
se hulp, aan 30 democratische leden
van het congres, die hem hadden ge
vraagd om waarborgen voor een
doeltreffende hulp aan het buitenland.
Elk land, dat de Amerikaanse hulp
niet gebruikt voor de bestemde doel
einden, zal niets meer krijgen of veel
minder, aldus Labouisse.
Utrecht 1952
92%
Amsterdam 1956 I
84%
84%
Amsterdam 1956 II
90
90%
Amsterdam 1956 III
90%
96%
Amsterdam '33 (C.
n A.)
103%
Dordrecht 1956
84%1.
83%
Alkmaar 1956
841
83'/.
Zuid-Holland 1957
97
95%
ANP-CBS BEURS IN Dl CES
10-8
11-8
12-8
Intern, concerns
847.72
552.71
542.27
Industrie
367.86
369.44
363.38
Scheepvaart
181.94
185.70
131.72
Banken
238.87
241.61
238.13
Handel enz.
161.66
161.66
158.89
Algemeen
400.41
403.64
396.32
/Zoals je cezjen n.
WEtjOUN GEK Ff WE
UMP EEN m&lsDEND
ZWART LICHT. SLECHTS UT
KNOPJE IHGEVRVKT
tvX4R wsr MT mm&B
UGUïHT WAS KOMT VAK'
VEN NACHTELIJK MIETER
WA4R1M MEV V.OEGINAWP
DE WERKTAFEL VAN DE BARON 5TOND,
TFMIDDEN VAN VEEL GEHEIMZINNIGE
VOORWERPEN, EEN LAMt» MET DE KAP ERAF,
DIE ZICH, OP OE VREEMDE PEER NA, IN
NIETS ONDERSCHEIDDE VAN EEN MODERN
2-65 functionele schemerlamp.
ZAL ZELFS DE T.VWtt'BVAAR'I' XN HET I
^NIKTS POEN VEkawijNEK——,
■r"j 6 ®5n leedwezen moei j£'U>p.
Juieedelei d&fe Uw ojifebjjk éeval-J
v vjen is 5 -/'■
fï&EEFT NILT\
JfjOHAN. BRENG B
KMA42 EEN Jfl£i/Wm
jjMiyr
Heden is zacht en
kalm van ons heenge
gaan onze lieve man
en zorgzame vader,
behuwd- en grootva
der
MACJHIEL
MEERMAN,
op de leeftijd van 67
jaar.
W. A. Meerman-
Lommers
A. Meerman
J. Meerman-Dane
Willy, Gerry,
Machiel en Aartje
J. C. Meerman
J. Meerman-Mesu
Wilna
Vlissingen,
13 augustus 1961,
Glacisstraat 17.
De teraardebestelling
zal plaatshebben op
woensdag 16 aug. a.s.
Vertrek Glacisstr. 17,
des nam. 3 uur.
De reeds aangekondigde
van de Vereniging
Rijwielpad Walcheren,
op 18 augustus a.s., wordt
lot nadere aankondiging
Met diep leedwezen
geven wij bij deze ken-i
nis van hot overlijden
van onze broer, zwa
ger en oom
MACHIEL
MEERMAN,
op de leeftijd van
ruim 67 jaar.
P. Meerman
J. Meerman -
Goedbloed
en kinderen.
Vlissingen,
13 augustus 1961,
Glacisstraat 15.
met slot, zijvak
en riem,
ln moderne dessins
en ruiten,
geheel met leder
afgewerkt,
exclusieve bar
A.s. zaterdag en
zondag aan de piano
N.V. Koninklijke Maatschappij
Scheepswerf en Machinefabriek
Vlissingen
vraagt voor de bewakingsdienst
Gegadigden moeten bereid zijn in continudienst te
werken. Leeftijd tot ongeveer 40 jaar.
Sollicitatiebrieven worden gaarne ingewacht op de af
deling Personeelszaken, Glacisstraat 165 te Vlissingen.
fij vragen voor één onzer kruldenierswlnkc
of echtpaar waarvan de vrouw de winkel en de
man kleine wijk kan doen; in het bezit van krui
deniersdiploma.
Uitvoerige schriftelijke sollicitaties in te dienen
aan Coöp. De Broederband, Van Dishoeckstraat
38-42, Vlissingen.
Clivms/JamuA, JC.UXD=>OLUS\ /TDQCDO ion. je-Helpemj
Lvtoegs*, ec/nONBCGBePCM Hoor, l lüt hoet>e/ri alfoi/n
f ux£üü*iKwct. Dcxaxom ujöacL w. --~~J
1 ewAt cern kÉAime. .Cb/5tp04>t,
toen OG/rv qxoQyca.- JZcwitposb
Q*n lyj. bom je. haifi/rrvaaJL
OnxuX^tarvabcuvo
Cm GEDULD em
alk Wffrrvt 'tin cndSLJ
HOGE PRIJZEN
85.000: 21681; ƒ5000: 8605 ƒ3000: 15969: ƒ1500: 2100 1367®; ƒ1000: 7153 14246 14278
14441 17538; 400: 1220 1439 3072 5954 6155 6489 7209 8259 8322 9805 15331 17131 18298
19218 20693 200: 1482 1523 1751 1754"1759 1925 2248 2967 3551 4005 4560 4733 5055 5077
5397 5533 5975 6015 6399 6486 6628 6711 67S3 6S73 7276 7295 7437 7456 7753 7797 8220
8304 8429 8728 9101 9307 9708 9798 9384 10534 10559 10751 11179 11300 12225 12243 12364
12o29 12664 13631 14051 14220 14267 14479 14673 15257 15410 15770 159S7 16499 16554
16593 17274 18186 18244 18935 19097 19201 19446 19822 20027 2ÖS01 20951 21640 21948
PRIJZEN VAN ƒ60—
1012 016 028 031 035 061 079 088 131 139
152 153 175 211 240 265 271 289 295 346
349 365 427 449 453 493 544 565 591 638
649 665 676 681 692 733 735 743 777 871
■STC CBR CfV* G5R CL!7 Cl=.^ WQ 0*7*7
876 886 903 935 936 947 955 959 977
3024 045 054 072 149 164 177 180 212 218
297 320 373 406 4S6 539 549 595 614 643
663 678 683 723 741 752 755 809 823 832
840 877 883 918 930 939 963
3006 019 064 120 143 145 154 199 222 227
257 344 351 361 284 393 396 415 419 503
514 516 531 587 612 663 667 686 735 753
782 791 800 803 893 907 911 937 938 982
985
4024 035 061 090 123 164 168 18S 186 191
194 194 196 320 370 401 443 451 453 488
489 501 546 614 615 635 684 716 731 739
794 801 80S 832 883 835 856 877 924 930
95-1 956 959
5013 01S 019 020 051 075 105 130 167 172
212 224 251 309 326 364 387 399 401 427
431 487 490 536 391 616 622 628 635 645
657 665 674 681 726 727 754 760 767 794
861 862 895 925 938 950
6039 083 110 129 143 209 329 365 SS8 460
472 473 516 532 601 603 637 655 679 697
154 173 185 219 231 244 271
392 402 404 423 492 501 508 556 574 599
626 656 713 716 723 746 794 819 839 857
S61 862 S77 SS6 960 962 966 972 973
8009 020 030 032 049 052 100 109 120 134
159 175 211 235 270 276 277 233 303 307
311 340 341 352 367 400 488 492 565 570
624 671 687 713 754 770 7S0 798 S50 S55
S57 878 895 900 926 943
5044 085 112 115 150 224 242 328 333 337
348 412 43S 451 464 506 529 537 554 555
595 59S 615 617 642 648 665 674 681 714
742 884 S36 843 852 882 383 885 897 914
924 936 940 947 956
10044 0S3 127 158 172 210 243 262 289 297
336 378 478 480 525 556 579 606 630 656
670 672 673 693 700 725 728 748 750 765
768 777 825 842 848 865 937 997
11006 037 039 057 062 073 113 125 172 173
220 221 223 232 "243 266 286 291 346 361
371 423 437 451 481 527 547 561 599 618
654 655 670 677 680 721 762 771 781 788
794 808 822 824 825 887 957 965 975
13049 072 100 106 126 149 169 209 261 273
284 298 315 317 328 350 391 446 461 470
513 516 533 678 719 722 735 739 801 808
513 516 533 678 719 722 735 739 S01 SIS
834 835 837 847 852 876 917 961 966
13008 014 020 033 042 078 140 212 228 2S0
284 294 298 310 324 351 376 400 416 420
462 505 514 525 526 548 560 569 575 607
623 659 662 677 804 806 823 859 8S2 887
901 916 956 962 967 9g8
11015 035 066 141 144 160 187 189 193 201
214 308 334 341 356 385 409 414 442 449
461 464 52S 534 583 609 618 624 625 641
652 704 711 750 764 785 798 818 831 848
862 871 899 920 923 946 970
16087 088 107 166 262 279 285 804 312 341
36S 369 382 404 466 478 498 499 515 540
558 587 603 619 620 641 670 678 692 729
732 746 748 785 875 903 918 935 966
16005 013 014 064 107 141 158 172 173 185
226 230 231 243 258 262 269 274 308 334
404 417 442 444 486 523 527 541 562 577
62S 635 639 65S 701 742 766 768 787 795
800 812 850 872 856 919 928 967 979 996
997
17004 015 038 052 053 069 083 087 118 137
ISO 205 209 211 226 232 294 318 342
426 433 459 472 503 504 532 536 553 580
590 628 655 656 671 672 681 723 738 798
808 834 8S2 891 905 931 960 961 994
18005 007 043 052 055 098 114 125 155 157
170 171 176 191 202 226 250 260 280 292
304 339 360 373 391 402 415 421 436 455
487 513 327 529 536 617 662 680 696 705
785 790 808 810 816 830 874 908 914 990
1901Ó 047 066 078 134 182 185 211 252 309
I- s 409 418 433 449 468 47S 494 496 500
510 515 521 532 537 553 578 597 629 685
6S6 702 704 717 727 760 7S7 879 972
80014 029 032 059 104 123 146 165 179 225
247 267 273 291 314 328 385 399 422 464
549 622 713 732 760 789 810 832 836 881
894 952 969 991 21000
21003 044 059 163 189 213 260 319 356 448
464 468 470 473 551 560 575 597 603 614
872 912 975 686 765 774 814 857 870 8U
ipilllllllllll|lll|llllillllllllllllllllllll|lll|llllll|llllllllllllllllll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||IUI|||||||||||||||
Het meest gelezen dagblad in Zeeland is de
met
meer dan
30.000
abonnees
ml