S.E.R. adviseert vorming van overkoepelend vereveningsfonds S.E.R. wil produktiviteitsbeleid voor zijn verantwoording nemen WAARDEVAST MAKEN DOOR TOEPASSING OMSLAGSTELSEL P.T.T.: RADIOTELEFONIE NA NET VAN STRAALZENDERS STAATSDRUKKERIJ KAMPT GROOT PERSONEELSTEKORT COMMISSIE ZOU TAAK VAN CONTACTGROEP OVERNEMEN MAANDAG 14 AUGUSTUS 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 1 VOOR WAARDE- EN WEL VAARTVAST PENSIOEN (Van onze Haagse redactie). De meerderheid van de Sociaal-Economische Raad heeft in een advies aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid inzake het waardevast maken van bedrijfspensioenfondsen zijn voorkeur uitgesproken voor de vorming van een bedrijfspensi oenfondsen overkoepelend vereveningsfonds (pool), waaruit op basis van 'n omslagstelsel aanvullende waardevaste en eventueel welvaartvaste uitkeringen kunnen worden gedaan. In het kader van de huidige structuur der bedrijfspensioenfondsen kan vol gens de S.E.R. geen in alle opzichten bevredigende oplossing worden gevonden om te komen tot waardevaste of welvaart- vaste uitkeringen. Een oplossing van het vraagstuk van de bescherming van de pensioenvoorziening tegen waardeverminde ring van het geld kan, naar de meerderheid van de S.E.R. meent, ook gevonden worden door een verhoging van de uitkeringen ingevolge de Algemene'Ouderdomswet. Geen principieel gees telijk-zedelijk beginsel verzet zich volgens de S.E.R.-meerderheid tegen de gedachte de algemene ouderdomsverzekering meer dan een bodemvoorziening te doen zijn. Maar de Raad is wel van mening, dat een eventuele verbetering van deze verzekering nim mer verder zal kunnen gaan dan te voorzien in de uitkering van een zogenaamd sociaal minimum. De S.E.R^constateert echter, dat de huidige A.O.W.-uitkeringen beneden dat minimum liggen. Een minderheid van de S.E.R. pleit voor het handhaven van het kapitaal dekkingsstelsel door autonome be drijfspensioenfondsen, die dan door een bepaalde premiepolitiek en be- leggingspolitiek zódanige inkomsten moeten trachten te verwerven, dat de in uitzicht gestelde pensioenen zo veel mogelijk waardevast blijven. Een andere minderheid heeft zowel tegen de ene als tegen de andere oplossing bezwaren. Systeem De S.E.R. maakt in zijn advies on derscheid tussen waardevaste en wel vaartvaste pensioenen. Met een waar devast pensioen wordt bedoeld, dat eenmaal verleende pensioenrechten in de loop der jaren in goederen en diensten gemeten dezelfde waarde be houden, waarbij het prijsindexcijfer voor het gezlnsverbruik (kosten van levensonderhoud) de maatstaf vormt. Met een welvaartvast pensioen duidt de S.E.R. aan het pensioen, dat stijgt of daalt naar gelang van de algemene welvaart en daartoe ge bonden wordt, aan het indexcijfer van de regelingslonen. Indien men een systeem zou kunnen ontwerpen, dat zowel voor de waarde vastheid als voor de welvaartvast heid enige zekerheid verschaft, zou naar de mening van de Raad een be langrijk resultaat zijn bereikt. De S.E.R. acht het juist, dat men de ou dere generatie, die door haar inspan ningen mede de grondslag voor een latere welvaart heeft gelegd, zo mo gelijk in die toenemende welvaart zal willen laten delen. Kapitaaldekkingsstelsel Moeilijkheden als gevolg van de prijsstijgingen doen zich volgens de S.E.R.-meerderheid vooral voor, indien van het kapitaaldekkings stelsel gebruik wordt gemaakt. Het b(j dit stelsel gekweekte kapi taal verliest bij algemene prijs stijging een deel van zijn waarde. Zou men binnen het raam van een zuiver kapitaaldekkingsstelsel de koopkracht der uitkeringen willen handhaven of deze zelfs doen stijgen met een eventuele loonstijging, dan noodzaakt elke prijsstijging tot aan vulling op het tekort van de wiskun dige reserve, waarvoor telkenmale opnieuw een afzonderlijke dekking moet worden gevonden. Vele onderne mingspensioenfondsen en bij vcor- keur ook het algemeen burgerlijk pensioenfonds hebben in de loop der tijden zeer aanzienlijke bedragen voor dekking van tekorten ontvangen. Als dit niet het geval zou zijn geweest, zou men de pensioenen niet hebben kunnen aanpassen in de mate waarin dat is geschied. Omslagstelsel beter Het waardevast maken van pensioe nen kan volgens de Raad beter ge schieden door toepassing van het zo genaamde omslagstelsel, zoals wij dat kennen hij do A.O.W. Bij het omslag stelsel worden de pensioenen jaarljjks bekostigd uit de opbrengst van do premies. Er wordt in principe geen vermogen gevormd. De premie kan elk moment wor den aangepast aan de hoogte der gewenste uitkeringen, waardoor een volledige waardevastheid kan worden verkregen. Voor de af zonderlijke bedrijfspensioenfond sen is het echter om praktische redenen niet mogelijk een finan- ciëring op basis van een volledig omslagstelsel toe te passen. Voor de sterk inkrimpende bedrijfs takken zouden bij een zodanig gede centraliseerd omslagstelsel onevenre dig. hoge premies nodig zijn en bij sterk expanderende bedrijfstakken lage premies. Wil het omslagstelsel voor allen tot waardevaste pensioen leiden, dan is een meer centrale vorm van organisatie nodig. V ereveningsfonds Zoals gezegd geeft de meerderheid van de S.E.R. de voorkeur aan het vormen van een gemeenschappelijk fonds van bedrijfspensioenfondsen, waaruit Óp basis van 'n omslagstelsel waardevaste en eventueel welvaart- vaste uitkeringen kunnen worden ge daan, waarbij rekening wordt gehou den met de lonen, die door de betrok kenen in actieve dienst worden ver diend. Het wordt aanvaardbaar geacht, dat men aan de verbindendverklaring van bedrijfspensioenfondsen de voor waarde zou verbinden, dat deze onder een centraal vereveningsfonds zouden vallen. Op de autonomie der bedrijfs pensioenfondsen zou, indien een vol doend aantal van deze fondsen zich bij een overkoepelend verevenings fonds zou herverzekeren, geen in breuk worden gemaakt. Elke bedrijfs pensioenfonds zou dan voor zijn be drijfstak het basispensioen blijven vaststellen, met uiteraard een even redige aanpassing van het omslag premiepercentage. Bij deze constructie fungeert het cen trale vereveningsfonds onder bestuur van een door het bedrijfsleven aange wezen instantie op dezelfde wijze als bijvoorbeeld het kinderbijslagvereve- ningsfonds: uitsluitend als centraal vereveningsfonds. Bij deze oplossing dient mede in aan merking te worden genomen, dat in een periode van drie en een half jaar de uitkering van de A.O.W. met on geveer 27 procent is gestegen, dat is met acht procent per jaar. Hogere A.O.W.-uitkering De meerderheid van de S.E.R. acht, zoals gezegd, ook een andere oplos sing mogelijk, die gezocht moet wor den in een verhoging van de A.O.W. uitkeringen, die echter niet verder zal kunnen gaan dan het sociaal mi nimum. Het eventueel tot stand bren gen van wijzigingen in de A.O.W., zo als de hoogte van de premie en de regeling van de verhouding van de uitkeringen van ongehuwden en echtparen, zal geleidelijk dienen laats te vinden. laarbij zal tevens een oplossing voor de liquidatie van het ouderdomsdeel van de invaliditeitswet tot stand moe ten worden gebracht. In zijn advies over een arbeidsonge schiktheidsverzekering, dat op 9 de cember 1960 werd uitgebracht, advi seerde de Raad dat e enbedrag van 300, ongeveer overeenkomende met de maximumuitkcring krachtens de invaliditeitswet, aan de Algemene Ouderdomsverzekering zal moeten worden toegevoegd. Eerst indien om trent deze aangelegenheid een beslis sing is genomen kunnen naar het oordeel van de Raad verdere stappen in de richting van verbetering van de A.O.W. ter uitvoering worden over wogen. Maatregelen Een minderheid van de Raad, meent, dat mèt het voorstel van de Raad in breuk wordt gemaakt op het bij de invoering van de A.O.W. als bodem pensioen aanvaarde synthese en dat dit voorstel het niet mogelijk maakt de bedrijfspensioenfondsen waarde vast te maken. De door de Raad aan bevolen oplossing heeft volgens deze minderheid betrekking op een heel ander probleem, namelijk dat van de bejaarden, die naast het A.O.W.-pen- sioen geen of slechts weinig andere pensioeninkomsten genieten. De minderheid erkent wel, dat er thans een belangrijke groep bejaar den te geringe inkomsten geniet. Zjj heeft begrip voor de verlangens van deze groep en wenst, dat er ook in dit stadium maatregelen worden ge troffen om althans enigermate aan de gerechtvaardigde verlangens tege moet te komen. De Amerikaanse, senaatscommissie voor buitenlandse zaken heeft met 14 tegen 0 stemmen en bfj drie onthoudingen een bedrag van 40 miljoen dollar gevoteerd voor het zogenaamde Vredeskorps. In af wachting van de definitieve goedkeuring van het wetsontwerp functioneert het korps voorlopig met gelden afkomstig uit het programma voor buitenlandse hulp verlening. Koningin Elizabeth van Engeland heeft toeslemming verleend voor de benoeming van dr. Hasso von Etzdorf tot ambassa deur van de Bondsrepubliek (West- Duitsland) in Londen, als opvolger van Von Herwarth, die in september staats secretaris bij het bureau van de bonds president wordt. PLAN IN GEDEELTEN VERWEZENLIJKT Kosten en kwetsbaarheid van kabels worden te hoog (Van één onzer verslaggevers) Zonder dat de abonnee daar iets van merkt, zal de P.T.T. in de toekomst voor het tot stand komen van tele foonverbindingen gedeeltelijk gaan overschakelen van kabels op radio telefonie. In grote lijnen heeft men deze plannen reeds bekendgemaakt, toen onlangs de radiotoren in Maas tricht, bestemd voor een zogenaamde straalzenderverbinding tussen de Limburgse hoofdstad en Eindhoven, in gebruik werd genomen. Thans heeft de P.T.T. de plannen verder ontvouwd. Kabels kwetsbaar Aan de plannen om te komen tot een net van radiotelefonieverbindin- gen ligt ten grondslag het feit, dat de populariteit van de telefoon in Nederland steeds toeneemt. Globaal kan men rekenen met een verdub beling van het aantal aansluitingen per periode van zeven jaar. Dit stelt steeds hogere eisen aan het kabel net. Tot nu toe heeft men de aanwas kunnen opvangen door perfectione ring van het kabelnet. In de toe komst zal dit, ook a.1 door de zeer hoge kosten van het leggen van nieu we kabels, niet meer mogelijk zijn. Doch bovendien is wel komen vast te staan onder and^-e tijdens de watersnoodramp van 1953 hoe kwetsbaar de ondergrondse kabel is. Men wil bereiken, dat ook bij even tuele calamiteiten, van welke aard dan ook, de verbindingen blijven ge handhaafd. Het net dat de P.T.T. nu bezig is voor te bereiden, zal uiteinde lijk 33 steunpunten tellen. Een deel ervan zal in de naaste toe komst worden gerealiseerd, een deel in een later stadium. In het vlakke Nederland zal men een aantal torens moeten bouwen, terwijl in bepaalde gevallen ge bruik kan worden gemaakt van tie reeds bestaande of nog te bou wen televisietorens. Men is reeds begonnen met de in stallatie van dc apparatuur voor de verbinding Maastricht-Eindhoven. Voor het straalzendernet in het wes ten tussen de vier grote steden is' een plan opgesteld, dat men in 1963 verwezenlijkt hoopt te hebben. Alfen aan de Rijn wordt voor dit net het technisch centrum. In een later stadium gaat men dit net verder uitbreiden tót het gehele land. In totaal komen er dan 33 Zend-ontvanginstallaties, verdeeld naar centra-districten en relaissta tions. De P.T.T. zal bij het opstellen van de antennes, zoveel mogelijk gecom bineerd met bestaande of nieuwe te lefooncentrales, zeer nauw samen werken met de betreffende stede bouwkundigen. Over het algemeen zal men de antennes, niet in de stads centra opstellen, docli aan de rand der stadskernen. Zo denkt men voor Amsterdam aan een terrein bij de Ringdijk, voor Rotterdam aan het gebied in de nabijheid van de Waal haven en voor Den Haag aan het Bezuidenhoutkwartier. De twee jonge berggorilla's in de Antwerpse dierentuin verheugen zich steeds in het bezoek van hun oppasser. Dit geeft aanleiding tot menig koddig toneeltje, tot groot vermaak vein de talrijke omstanders. LET OP UW MEDEWEGGEBRUIKERS Er zijn heel wat bordenlichten en andere verkeerstechnische hulpmid delen om U te waarschuwen voor be paalde verkeersgevaren. Maar niet alleen borden e.d. kunnen voor U een waarschuwing zijn, ook het gedrag van een medeweggebrui ker kan dat zijn. Een voetganger die een straat in kijkt, of een fietser die bij een kruis punt stopt, duiden er op dat mis schien een voertuig uit de zijstraat nadertDa/n is dit voertuig voor U geen verrassing meer, want U bent gewaarschuwd door het gedrag van die voetganger of fietser. Het zijn maar heel kleine aanxoijzin- gen waardoor U als „xoegverkeer" reeds tijdig geattendeerd xoordt op naderende voertuigen of andere on- venoachte verkeerssituaties. LANGERE LEVERINGSTERMIJNEN Begroting zal desondanks op tijd klaar komen (Van onze Haagse redactie) Ook de staatsdrukkerij kampt met een gebrek aan personeel. Op het ogenblik bedraagt het tekort een zes tig tot zeventig man, maar natuurlijk gaan de begrotingstnkken op tijd de deur uit, zodat de derde dinsdag in september niet behoeft te worden uit gesteld. Aldus verklaarde de hoofd directeur van het staatsbedrijf, de heer Th. H Oltheten. Het personeelstekort doet zich vooral voor in de zetterij. Vele machine- en handzetters gaan over naar de Haag se particuliere grafische bedrijven, hetgeen de heer Oltheten weet aan het feit, dat de staatsdrukkerij geen zwarte lonen kan betalen en dus zeer kwetsbaar is. De staatsdrukkerij heeft thans ongeveer 550 man tech nisch personeel in dienst, terwijl het Vrouw ging er met bagage van Amerikaan vandoor „Wilt U voor mij deze bagage even naar een taxi brengen", vroeg vrij dagmiddag de 37-jarige Amsterdam se huisvrouw E. M. J. V. D. in de hal van liet Amsterdamse centraal station aan een kruier. De man sjouwde daarop de twee grote kof fers en een reistas naar een taxi en de vrouw verdween. De bagage behoorde evenwel aan een Amerikaanse familie toe, die even naar het loket om inlichtingen was gegaan. Ze misten niet alleen hun lijfgoed en dure camera, maar ook een aantal reischèques (1500 dollar), totale waarde f 7000 a f 8000. Dinsdag kon de vrouw wor den aangehouden, toen zij een deel van de reischeques (waarvan de nummers bekend waren) bij een reis bureau op hét Damrak trachtte te verzilveren. Hetzelfde had ze tevo ren reeds bij een bank gedaan. Hoe wel de vrouw aanvankelijk hardnek kig bleef ontkennen, heeft zij gister morgen toch een bekentenis af Iegd. Beleid, dat gehele bedrijfsleven bestrijkt (Van onze Haagse redactie) In een advies aan de staatssecretaris van economische zaken verklaart de Sociaal-Economische Raad zich he- reid de verantwoordelijkheid voor een centraal produktiviteitsbeleid op zich te nemen. Dit centrale beleid zal het gehele bedrijfsleven bestrijken en niet alleen de industrie, maar bijvoorbeeld ook de landbouw en het kleinere be drijf in het algemeen. In de praktijk betekent dit niet, dat de Raad in zijn volledige 8amenstellling de produkti- viteitsaiingelegenlieden tot voorwerp van regelmatige beraadslaging en be slissing zou moeten maken. Volgens het advies kan de Raad zijn taak het meest doelmatig vervullen door een commissie produktiviteitsaangelegen- heden in het leven te roepen, die de taak van de bestaande stichting C (ontactgroep) O(pvoering) P(roduk- tiviteit) over zal nemen. Het is niet de bedoeling, dat de S.E.R. zelf door zijn conunissic overgaat tot het doen van produktiviteltsonderzoe- king. Dit orgaan krijgt geen uitvoe rende taak en treedt slechts propage= rend, raadgevend en coördinerend op. Het eigenlijke onderzoek zal in de be drijfstakken moeten plaatsvinden. Met name acht de S.E.R. de bedrijfs- scliappen in het bijzonder geroepen de bevordering van de produktlviteit iu do bedrijfstak ter hand te nemen. Samenwerking Nu de gelden uit de tegenwaardere kening van de Marshallhulp, waarmee de activiteiten van de C.O.P. werden gefinancierd, uitgeput raken, heeft de staatssecretaris van economische za ken. onder wie de zorg voor de aange legenheden van de produktlviteit res sorteert. aan de S.E.R. gevraagd zich te beraden over de vraag of het ge wenst is, dat de C.O.P. of een daar mee te vergelijken instantie, centraal de activiteiten van stimulering en coördinatie voortzet en eventueel ook nieuwe activiteiten op dit gebied ter hand neemt. De S.E.R. is van oor deel, dat zulks inderdaad gewenst ig,., Welke belangrijke resultaten tot dusverre ook zijn verkregen en met hoeveel succes initiatieven in tal van bedrijfstakken ook zijn overgenomen, er zijn nog steeds sectoren in het bedrijfsleven waar belanghebbende bedrijfsgenoten moeten worden bijeengebracht en geleid tot samenwerking en initia tieven op het gebied van de pro duktiviteitsbevordering. Dit kan, naar het oordcel van de S.E.R., het beste geschieden door een instantie op hoog niveau in 't bedrijfsleven, die zonder zelf uitvoerende werk zaamheden te verrichten, produkti viteitsbeleid voert. Bedrijfsleven en overheid De S.E.R. constateert, dat het be drijfsleven zelf op bet gebied van de produktiviteitsbevordering gen eerste verantwoordelijkheid draagt. Maar ook de overheid heeft op dit terrein een evenzeer belangrijke taak. Daar om meent de raad, dat de overheid o.a. ook middelen ter beschikking moet stellen om produktiviteitspro- jecten ter hand te kunnen nemen daar waar het bedrijfsleven zelf deze mid delen nog niet heeft of het instrument daartoe mist. De Raad zelf is bereid vkri mu de KÓéftéft'Vj aantal vacatures ruim tien procent be draagt. Een aantal zetmachines kan niet continu worden gebruikt. Om aan de moeilijke situatie het hoofd te bieden heeft de leiding van de staatsdrukkerij, die reeds per jaar voor ongeveer zes mil joen gulden aan opdrachten aan particulieren uitbesteedt, ook lan gere leveringstermijnen vastge steld. De departementen is ge vraagd de kopij van de regerings stukken zo netjes mogelijk in te zenden, omdat de proeven niet meer zo vlug kunnen worden afge leverd. Overigens vond de heer Oltheten het personeelstekort bij de staatsdrukke rij in het kader van de situatie van de gehele arbeidsmarkt niet iets bij zonders. Het personeelstekort is een proces, dat zeker al een anderhalf jaar aan de gang is en. zich overal voor doet. Vorig jaar was het tekort bij de staatsdrukkerij een 45 man. Wel wilde de heer Oltheten in dit ver band opmerken, dat de ondernemers in het grafische bedrijf gedurende de laatste jaren te wcing jongeren heb ben aangenomen om op te leiden tot graficus. -Mede daardoor is het thans zo moei lijk de plaatsen, die vrijkomen door pensionering of overlijden van grafici te doen bezetten, afgezien nog van de onmogelijkheid vakmensen aan te trekken, die nodig zijn voor een ge zonde expansie van de grafische be drijfstak. Sjah van Perzië zal in 1963 worden gekroond Sjah Mohammed Reza Pahlevi van Perzië zal in mei 1963 worden ge kroond. In dat jaar viert het land het 2500-jarig bestaan van de mo narchie. De viering zal plaatshebben in Per sepolis en Pazargad in de buurt van Sjiraz in Zuid-Perzië, waar de graf tombe staat van koning Cyrus de Grote, de stichter van het 2500 jaar oude koninkrijk. De kroning zelf zal geschieden in het Gulistan paleis in Teheran. Sjah Mohammed Reza Pahlevi, die- zijn vader, wijlen Reza Sjah in 1941 opvolgde, is nimmer gekroond. Nu de Sjah echter een zoon heeft, uit zijn huwelijk met koningin Farah zal hij op de dag van de kroning zijn zoon aan het volk voorstellen als de erfgenaam van de befaamde pauwentroon en toekomstige sjahinsjah, de koning der konin gen. Indonesië stelt eskader bommenwerpers in gebruik De chef-staf van de Indonesische luchtmacht, maarschalk Suryadar- ma, heeft officieel het eerste" Indo nesische eskader van lange-afstands- hommenwerpers in gebruik gesteld. Hierbij waren Indonesische autori teiten en leden van de Russische am bassade aanwezig. voor produktiviteitsbevordering voor zijn rekening te nemen. De financiële hulp bij het aanpakken van produktiviteïtsprojecten zal geen blijvende financiering daarvan bete kenen. Het gaat om het op gang bren gen van activiteit in al die gevallen, waarin van tevoren redelijkerwijs mag worden verwacht, dat het betrok ken bedrijfsleven voor eigen rekening het werk zal voortzetten. Commissie S.E.R.-commissie Uiteraard zal de voor produktiviteitsaangelegenheden anders zijn samengesteld dan het be stuur van de stichting C.O.P. en zijn organen. De commissie zal het be drijfsleven, werkgevers en werkne mers, representeren met daarnevens een aantal deskundigen op het be treffende gebied. Het contact en de sa- menweerking met de overheid zullen op de gebruikelijke wijze langs de weg van de ministeriële vertegen- oordïgers wotden ojiderhomlem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7