S.E.R. adviseert vorming van
overkoepelend vereveningsfonds
S.E.R. wil produktiviteitsbeleid
voor zijn verantwoording nemen
WAARDEVAST MAKEN DOOR
TOEPASSING OMSLAGSTELSEL
P.T.T.: RADIOTELEFONIE NA
NET VAN STRAALZENDERS
STAATSDRUKKERIJ KAMPT
GROOT PERSONEELSTEKORT
COMMISSIE ZOU TAAK VAN
CONTACTGROEP OVERNEMEN
MAANDAG 14 AUGUSTUS 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
1
VOOR WAARDE- EN WEL VAARTVAST PENSIOEN
(Van onze Haagse redactie).
De meerderheid van de Sociaal-Economische Raad heeft in een
advies aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
inzake het waardevast maken van bedrijfspensioenfondsen zijn
voorkeur uitgesproken voor de vorming van een bedrijfspensi
oenfondsen overkoepelend vereveningsfonds (pool), waaruit op
basis van 'n omslagstelsel aanvullende waardevaste en eventueel
welvaartvaste uitkeringen kunnen worden gedaan. In het kader
van de huidige structuur der bedrijfspensioenfondsen kan vol
gens de S.E.R. geen in alle opzichten bevredigende oplossing
worden gevonden om te komen tot waardevaste of welvaart-
vaste uitkeringen. Een oplossing van het vraagstuk van de
bescherming van de pensioenvoorziening tegen waardeverminde
ring van het geld kan, naar de meerderheid van de S.E.R. meent,
ook gevonden worden door een verhoging van de uitkeringen
ingevolge de Algemene'Ouderdomswet. Geen principieel gees
telijk-zedelijk beginsel verzet zich volgens de S.E.R.-meerderheid
tegen de gedachte de algemene ouderdomsverzekering meer dan
een bodemvoorziening te doen zijn. Maar de Raad is wel van
mening, dat een eventuele verbetering van deze verzekering nim
mer verder zal kunnen gaan dan te voorzien in de uitkering van
een zogenaamd sociaal minimum. De S.E.R^constateert echter,
dat de huidige A.O.W.-uitkeringen beneden dat minimum liggen.
Een minderheid van de S.E.R. pleit
voor het handhaven van het kapitaal
dekkingsstelsel door autonome be
drijfspensioenfondsen, die dan door
een bepaalde premiepolitiek en be-
leggingspolitiek zódanige inkomsten
moeten trachten te verwerven, dat
de in uitzicht gestelde pensioenen zo
veel mogelijk waardevast blijven. Een
andere minderheid heeft zowel tegen
de ene als tegen de andere oplossing
bezwaren.
Systeem
De S.E.R. maakt in zijn advies on
derscheid tussen waardevaste en wel
vaartvaste pensioenen. Met een waar
devast pensioen wordt bedoeld, dat
eenmaal verleende pensioenrechten in
de loop der jaren in goederen en
diensten gemeten dezelfde waarde be
houden, waarbij het prijsindexcijfer
voor het gezlnsverbruik (kosten van
levensonderhoud) de maatstaf vormt.
Met een welvaartvast pensioen duidt
de S.E.R. aan het pensioen, dat
stijgt of daalt naar gelang van de
algemene welvaart en daartoe ge
bonden wordt, aan het indexcijfer van
de regelingslonen.
Indien men een systeem zou kunnen
ontwerpen, dat zowel voor de waarde
vastheid als voor de welvaartvast
heid enige zekerheid verschaft, zou
naar de mening van de Raad een be
langrijk resultaat zijn bereikt. De
S.E.R. acht het juist, dat men de ou
dere generatie, die door haar inspan
ningen mede de grondslag voor een
latere welvaart heeft gelegd, zo mo
gelijk in die toenemende welvaart
zal willen laten delen.
Kapitaaldekkingsstelsel
Moeilijkheden als gevolg van de
prijsstijgingen doen zich volgens
de S.E.R.-meerderheid vooral voor,
indien van het kapitaaldekkings
stelsel gebruik wordt gemaakt.
Het b(j dit stelsel gekweekte kapi
taal verliest bij algemene prijs
stijging een deel van zijn waarde.
Zou men binnen het raam van een
zuiver kapitaaldekkingsstelsel de
koopkracht der uitkeringen willen
handhaven of deze zelfs doen stijgen
met een eventuele loonstijging, dan
noodzaakt elke prijsstijging tot aan
vulling op het tekort van de wiskun
dige reserve, waarvoor telkenmale
opnieuw een afzonderlijke dekking
moet worden gevonden. Vele onderne
mingspensioenfondsen en bij vcor-
keur ook het algemeen burgerlijk
pensioenfonds hebben in de loop der
tijden zeer aanzienlijke bedragen voor
dekking van tekorten ontvangen. Als
dit niet het geval zou zijn geweest,
zou men de pensioenen niet hebben
kunnen aanpassen in de mate waarin
dat is geschied.
Omslagstelsel beter
Het waardevast maken van pensioe
nen kan volgens de Raad beter ge
schieden door toepassing van het zo
genaamde omslagstelsel, zoals wij dat
kennen hij do A.O.W. Bij het omslag
stelsel worden de pensioenen jaarljjks
bekostigd uit de opbrengst van do
premies. Er wordt in principe geen
vermogen gevormd.
De premie kan elk moment wor
den aangepast aan de hoogte der
gewenste uitkeringen, waardoor
een volledige waardevastheid kan
worden verkregen. Voor de af
zonderlijke bedrijfspensioenfond
sen is het echter om praktische
redenen niet mogelijk een finan-
ciëring op basis van een volledig
omslagstelsel toe te passen.
Voor de sterk inkrimpende bedrijfs
takken zouden bij een zodanig gede
centraliseerd omslagstelsel onevenre
dig. hoge premies nodig zijn en bij
sterk expanderende bedrijfstakken
lage premies. Wil het omslagstelsel
voor allen tot waardevaste pensioen
leiden, dan is een meer centrale vorm
van organisatie nodig.
V ereveningsfonds
Zoals gezegd geeft de meerderheid
van de S.E.R. de voorkeur aan het
vormen van een gemeenschappelijk
fonds van bedrijfspensioenfondsen,
waaruit Óp basis van 'n omslagstelsel
waardevaste en eventueel welvaart-
vaste uitkeringen kunnen worden ge
daan, waarbij rekening wordt gehou
den met de lonen, die door de betrok
kenen in actieve dienst worden ver
diend.
Het wordt aanvaardbaar geacht, dat
men aan de verbindendverklaring
van bedrijfspensioenfondsen de voor
waarde zou verbinden, dat deze onder
een centraal vereveningsfonds zouden
vallen. Op de autonomie der bedrijfs
pensioenfondsen zou, indien een vol
doend aantal van deze fondsen zich
bij een overkoepelend verevenings
fonds zou herverzekeren, geen in
breuk worden gemaakt. Elke bedrijfs
pensioenfonds zou dan voor zijn be
drijfstak het basispensioen blijven
vaststellen, met uiteraard een even
redige aanpassing van het omslag
premiepercentage.
Bij deze constructie fungeert het cen
trale vereveningsfonds onder bestuur
van een door het bedrijfsleven aange
wezen instantie op dezelfde wijze als
bijvoorbeeld het kinderbijslagvereve-
ningsfonds: uitsluitend als centraal
vereveningsfonds.
Bij deze oplossing dient mede in aan
merking te worden genomen, dat in
een periode van drie en een half jaar
de uitkering van de A.O.W. met on
geveer 27 procent is gestegen, dat is
met acht procent per jaar.
Hogere A.O.W.-uitkering
De meerderheid van de S.E.R. acht,
zoals gezegd, ook een andere oplos
sing mogelijk, die gezocht moet wor
den in een verhoging van de A.O.W.
uitkeringen, die echter niet verder
zal kunnen gaan dan het sociaal mi
nimum. Het eventueel tot stand bren
gen van wijzigingen in de A.O.W., zo
als de hoogte van de premie en de
regeling van de verhouding van de
uitkeringen van ongehuwden en
echtparen, zal geleidelijk dienen
laats te vinden.
laarbij zal tevens een oplossing voor
de liquidatie van het ouderdomsdeel
van de invaliditeitswet tot stand moe
ten worden gebracht.
In zijn advies over een arbeidsonge
schiktheidsverzekering, dat op 9 de
cember 1960 werd uitgebracht, advi
seerde de Raad dat e enbedrag van
300, ongeveer overeenkomende met
de maximumuitkcring krachtens de
invaliditeitswet, aan de Algemene
Ouderdomsverzekering zal moeten
worden toegevoegd. Eerst indien om
trent deze aangelegenheid een beslis
sing is genomen kunnen naar het
oordeel van de Raad verdere stappen
in de richting van verbetering van de
A.O.W. ter uitvoering worden over
wogen.
Maatregelen
Een minderheid van de Raad, meent,
dat mèt het voorstel van de Raad in
breuk wordt gemaakt op het bij de
invoering van de A.O.W. als bodem
pensioen aanvaarde synthese en dat
dit voorstel het niet mogelijk maakt
de bedrijfspensioenfondsen waarde
vast te maken. De door de Raad aan
bevolen oplossing heeft volgens deze
minderheid betrekking op een heel
ander probleem, namelijk dat van de
bejaarden, die naast het A.O.W.-pen-
sioen geen of slechts weinig andere
pensioeninkomsten genieten.
De minderheid erkent wel, dat er
thans een belangrijke groep bejaar
den te geringe inkomsten geniet. Zjj
heeft begrip voor de verlangens van
deze groep en wenst, dat er ook in
dit stadium maatregelen worden ge
troffen om althans enigermate aan
de gerechtvaardigde verlangens tege
moet te komen.
De Amerikaanse, senaatscommissie voor
buitenlandse zaken heeft met 14 tegen 0
stemmen en bfj drie onthoudingen een
bedrag van 40 miljoen dollar gevoteerd
voor het zogenaamde Vredeskorps. In af
wachting van de definitieve goedkeuring
van het wetsontwerp functioneert het
korps voorlopig met gelden afkomstig uit
het programma voor buitenlandse hulp
verlening.
Koningin Elizabeth van Engeland heeft
toeslemming verleend voor de benoeming
van dr. Hasso von Etzdorf tot ambassa
deur van de Bondsrepubliek (West-
Duitsland) in Londen, als opvolger van
Von Herwarth, die in september staats
secretaris bij het bureau van de bonds
president wordt.
PLAN IN GEDEELTEN VERWEZENLIJKT
Kosten en kwetsbaarheid
van kabels worden te hoog
(Van één onzer verslaggevers)
Zonder dat de abonnee daar iets van
merkt, zal de P.T.T. in de toekomst
voor het tot stand komen van tele
foonverbindingen gedeeltelijk gaan
overschakelen van kabels op radio
telefonie. In grote lijnen heeft men
deze plannen reeds bekendgemaakt,
toen onlangs de radiotoren in Maas
tricht, bestemd voor een zogenaamde
straalzenderverbinding tussen de
Limburgse hoofdstad en Eindhoven,
in gebruik werd genomen. Thans
heeft de P.T.T. de plannen verder
ontvouwd.
Kabels kwetsbaar
Aan de plannen om te komen tot
een net van radiotelefonieverbindin-
gen ligt ten grondslag het feit, dat
de populariteit van de telefoon in
Nederland steeds toeneemt. Globaal
kan men rekenen met een verdub
beling van het aantal aansluitingen
per periode van zeven jaar. Dit stelt
steeds hogere eisen aan het kabel
net. Tot nu toe heeft men de aanwas
kunnen opvangen door perfectione
ring van het kabelnet. In de toe
komst zal dit, ook a.1 door de zeer
hoge kosten van het leggen van nieu
we kabels, niet meer mogelijk zijn.
Doch bovendien is wel komen vast
te staan onder and^-e tijdens de
watersnoodramp van 1953 hoe
kwetsbaar de ondergrondse kabel is.
Men wil bereiken, dat ook bij even
tuele calamiteiten, van welke aard
dan ook, de verbindingen blijven ge
handhaafd.
Het net dat de P.T.T. nu bezig
is voor te bereiden, zal uiteinde
lijk 33 steunpunten tellen. Een
deel ervan zal in de naaste toe
komst worden gerealiseerd, een
deel in een later stadium. In het
vlakke Nederland zal men een
aantal torens moeten bouwen,
terwijl in bepaalde gevallen ge
bruik kan worden gemaakt van
tie reeds bestaande of nog te bou
wen televisietorens.
Men is reeds begonnen met de in
stallatie van dc apparatuur voor de
verbinding Maastricht-Eindhoven.
Voor het straalzendernet in het wes
ten tussen de vier grote steden is'
een plan opgesteld, dat men in 1963
verwezenlijkt hoopt te hebben. Alfen
aan de Rijn wordt voor dit net het
technisch centrum.
In een later stadium gaat men dit
net verder uitbreiden tót het gehele
land. In totaal komen er dan 33
Zend-ontvanginstallaties, verdeeld
naar centra-districten en relaissta
tions.
De P.T.T. zal bij het opstellen van
de antennes, zoveel mogelijk gecom
bineerd met bestaande of nieuwe te
lefooncentrales, zeer nauw samen
werken met de betreffende stede
bouwkundigen. Over het algemeen
zal men de antennes, niet in de stads
centra opstellen, docli aan de rand
der stadskernen. Zo denkt men voor
Amsterdam aan een terrein bij de
Ringdijk, voor Rotterdam aan het
gebied in de nabijheid van de Waal
haven en voor Den Haag aan het
Bezuidenhoutkwartier.
De twee jonge berggorilla's in de
Antwerpse dierentuin verheugen
zich steeds in het bezoek van hun
oppasser. Dit geeft aanleiding tot
menig koddig toneeltje, tot groot
vermaak vein de talrijke omstanders.
LET OP UW MEDEWEGGEBRUIKERS
Er zijn heel wat bordenlichten en
andere verkeerstechnische hulpmid
delen om U te waarschuwen voor be
paalde verkeersgevaren.
Maar niet alleen borden e.d. kunnen
voor U een waarschuwing zijn, ook
het gedrag van een medeweggebrui
ker kan dat zijn.
Een voetganger die een straat in
kijkt, of een fietser die bij een kruis
punt stopt, duiden er op dat mis
schien een voertuig uit de zijstraat
nadertDa/n is dit voertuig voor U
geen verrassing meer, want U bent
gewaarschuwd door het gedrag van
die voetganger of fietser.
Het zijn maar heel kleine aanxoijzin-
gen waardoor U als „xoegverkeer"
reeds tijdig geattendeerd xoordt op
naderende voertuigen of andere on-
venoachte verkeerssituaties.
LANGERE LEVERINGSTERMIJNEN
Begroting zal desondanks
op tijd klaar komen
(Van onze Haagse redactie)
Ook de staatsdrukkerij kampt met
een gebrek aan personeel. Op het
ogenblik bedraagt het tekort een zes
tig tot zeventig man, maar natuurlijk
gaan de begrotingstnkken op tijd de
deur uit, zodat de derde dinsdag in
september niet behoeft te worden uit
gesteld. Aldus verklaarde de hoofd
directeur van het staatsbedrijf, de
heer Th. H Oltheten.
Het personeelstekort doet zich vooral
voor in de zetterij. Vele machine- en
handzetters gaan over naar de Haag
se particuliere grafische bedrijven,
hetgeen de heer Oltheten weet aan het
feit, dat de staatsdrukkerij geen
zwarte lonen kan betalen en dus zeer
kwetsbaar is. De staatsdrukkerij
heeft thans ongeveer 550 man tech
nisch personeel in dienst, terwijl het
Vrouw ging er met bagage
van Amerikaan vandoor
„Wilt U voor mij deze bagage even
naar een taxi brengen", vroeg vrij
dagmiddag de 37-jarige Amsterdam
se huisvrouw E. M. J. V. D. in de
hal van liet Amsterdamse centraal
station aan een kruier. De man
sjouwde daarop de twee grote kof
fers en een reistas naar een taxi
en de vrouw verdween.
De bagage behoorde evenwel aan
een Amerikaanse familie toe, die
even naar het loket om inlichtingen
was gegaan. Ze misten niet alleen
hun lijfgoed en dure camera, maar
ook een aantal reischèques (1500
dollar), totale waarde f 7000 a
f 8000. Dinsdag kon de vrouw wor
den aangehouden, toen zij een deel
van de reischeques (waarvan de
nummers bekend waren) bij een reis
bureau op hét Damrak trachtte te
verzilveren. Hetzelfde had ze tevo
ren reeds bij een bank gedaan. Hoe
wel de vrouw aanvankelijk hardnek
kig bleef ontkennen, heeft zij gister
morgen toch een bekentenis af
Iegd.
Beleid, dat gehele bedrijfsleven bestrijkt
(Van onze Haagse redactie)
In een advies aan de staatssecretaris
van economische zaken verklaart de
Sociaal-Economische Raad zich he-
reid de verantwoordelijkheid voor een
centraal produktiviteitsbeleid op zich
te nemen. Dit centrale beleid zal het
gehele bedrijfsleven bestrijken en niet
alleen de industrie, maar bijvoorbeeld
ook de landbouw en het kleinere be
drijf in het algemeen. In de praktijk
betekent dit niet, dat de Raad in zijn
volledige 8amenstellling de produkti-
viteitsaiingelegenlieden tot voorwerp
van regelmatige beraadslaging en be
slissing zou moeten maken. Volgens
het advies kan de Raad zijn taak het
meest doelmatig vervullen door een
commissie produktiviteitsaangelegen-
heden in het leven te roepen, die de
taak van de bestaande stichting C
(ontactgroep) O(pvoering) P(roduk-
tiviteit) over zal nemen.
Het is niet de bedoeling, dat de S.E.R.
zelf door zijn conunissic overgaat tot
het doen van produktiviteltsonderzoe-
king. Dit orgaan krijgt geen uitvoe
rende taak en treedt slechts propage=
rend, raadgevend en coördinerend op.
Het eigenlijke onderzoek zal in de be
drijfstakken moeten plaatsvinden.
Met name acht de S.E.R. de bedrijfs-
scliappen in het bijzonder geroepen
de bevordering van de produktlviteit
iu do bedrijfstak ter hand te nemen.
Samenwerking
Nu de gelden uit de tegenwaardere
kening van de Marshallhulp, waarmee
de activiteiten van de C.O.P. werden
gefinancierd, uitgeput raken, heeft de
staatssecretaris van economische za
ken. onder wie de zorg voor de aange
legenheden van de produktlviteit res
sorteert. aan de S.E.R. gevraagd zich
te beraden over de vraag of het ge
wenst is, dat de C.O.P. of een daar
mee te vergelijken instantie, centraal
de activiteiten van stimulering en
coördinatie voortzet en eventueel ook
nieuwe activiteiten op dit gebied ter
hand neemt. De S.E.R. is van oor
deel, dat zulks inderdaad gewenst ig,.,
Welke belangrijke resultaten tot
dusverre ook zijn verkregen en
met hoeveel succes initiatieven in
tal van bedrijfstakken ook zijn
overgenomen, er zijn nog steeds
sectoren in het bedrijfsleven waar
belanghebbende bedrijfsgenoten
moeten worden bijeengebracht en
geleid tot samenwerking en initia
tieven op het gebied van de pro
duktiviteitsbevordering. Dit kan,
naar het oordcel van de S.E.R., het
beste geschieden door een instantie
op hoog niveau in 't bedrijfsleven,
die zonder zelf uitvoerende werk
zaamheden te verrichten, produkti
viteitsbeleid voert.
Bedrijfsleven en
overheid
De S.E.R. constateert, dat het be
drijfsleven zelf op bet gebied van de
produktiviteitsbevordering gen eerste
verantwoordelijkheid draagt. Maar
ook de overheid heeft op dit terrein
een evenzeer belangrijke taak. Daar
om meent de raad, dat de overheid
o.a. ook middelen ter beschikking
moet stellen om produktiviteitspro-
jecten ter hand te kunnen nemen daar
waar het bedrijfsleven zelf deze mid
delen nog niet heeft of het instrument
daartoe mist. De Raad zelf is bereid
vkri
mu de KÓéftéft'Vj
aantal vacatures ruim tien procent be
draagt. Een aantal zetmachines kan
niet continu worden gebruikt.
Om aan de moeilijke situatie het
hoofd te bieden heeft de leiding
van de staatsdrukkerij, die reeds
per jaar voor ongeveer zes mil
joen gulden aan opdrachten aan
particulieren uitbesteedt, ook lan
gere leveringstermijnen vastge
steld. De departementen is ge
vraagd de kopij van de regerings
stukken zo netjes mogelijk in te
zenden, omdat de proeven niet
meer zo vlug kunnen worden afge
leverd.
Overigens vond de heer Oltheten het
personeelstekort bij de staatsdrukke
rij in het kader van de situatie van
de gehele arbeidsmarkt niet iets bij
zonders. Het personeelstekort is een
proces, dat zeker al een anderhalf
jaar aan de gang is en. zich overal
voor doet. Vorig jaar was het tekort
bij de staatsdrukkerij een 45 man.
Wel wilde de heer Oltheten in dit ver
band opmerken, dat de ondernemers
in het grafische bedrijf gedurende de
laatste jaren te wcing jongeren heb
ben aangenomen om op te leiden tot
graficus.
-Mede daardoor is het thans zo moei
lijk de plaatsen, die vrijkomen door
pensionering of overlijden van grafici
te doen bezetten, afgezien nog van de
onmogelijkheid vakmensen aan te
trekken, die nodig zijn voor een ge
zonde expansie van de grafische be
drijfstak.
Sjah van Perzië zal in
1963 worden gekroond
Sjah Mohammed Reza Pahlevi van
Perzië zal in mei 1963 worden ge
kroond. In dat jaar viert het land
het 2500-jarig bestaan van de mo
narchie.
De viering zal plaatshebben in Per
sepolis en Pazargad in de buurt van
Sjiraz in Zuid-Perzië, waar de graf
tombe staat van koning Cyrus de
Grote, de stichter van het 2500 jaar
oude koninkrijk.
De kroning zelf zal geschieden in
het Gulistan paleis in Teheran.
Sjah Mohammed Reza Pahlevi, die-
zijn vader, wijlen Reza Sjah in 1941
opvolgde, is nimmer gekroond. Nu
de Sjah echter een zoon heeft, uit
zijn huwelijk met koningin Farah
zal hij op de dag van de kroning
zijn zoon aan het volk voorstellen
als de erfgenaam van de befaamde
pauwentroon en toekomstige
sjahinsjah, de koning der konin
gen.
Indonesië stelt eskader
bommenwerpers in gebruik
De chef-staf van de Indonesische
luchtmacht, maarschalk Suryadar-
ma, heeft officieel het eerste" Indo
nesische eskader van lange-afstands-
hommenwerpers in gebruik gesteld.
Hierbij waren Indonesische autori
teiten en leden van de Russische am
bassade aanwezig.
voor produktiviteitsbevordering voor
zijn rekening te nemen.
De financiële hulp bij het aanpakken
van produktiviteïtsprojecten zal geen
blijvende financiering daarvan bete
kenen. Het gaat om het op gang bren
gen van activiteit in al die gevallen,
waarin van tevoren redelijkerwijs
mag worden verwacht, dat het betrok
ken bedrijfsleven voor eigen rekening
het werk zal voortzetten.
Commissie
S.E.R.-commissie
Uiteraard zal de
voor produktiviteitsaangelegenheden
anders zijn samengesteld dan het be
stuur van de stichting C.O.P. en zijn
organen. De commissie zal het be
drijfsleven, werkgevers en werkne
mers, representeren met daarnevens
een aantal deskundigen op het be
treffende gebied. Het contact en de sa-
menweerking met de overheid zullen
op de gebruikelijke wijze langs de
weg van de ministeriële vertegen-
oordïgers wotden ojiderhomlem