PROVIHCIALE ZEEUWSE COURAHT
AMERIKAANSE DC-8
LUCHT GEROOFD
Colombiaanse minister
bij de passagiers
IN DE
Brits vliegtuig met
34 kinderen vermist
Kolossale brand bij
Utrechtse industrie
Caissons Veerse Gat-dam verdwijnen
onder zand
GEHEIM PLAN
VOOR N.A.V.O.?
Opheffen
204e jaargang - no. 187
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteuren:
W. Leertouwer en G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 10 aug. '61
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent r«
mjn. Minim, p. advertentie 4,—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max, 8 regels)
25 cent per regel met een minimum
van 1,25. „Brieven bureau
van dit blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 3365 Cb.g.g, red. 3508/3546, adv.3647/3643; Middelburg,Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv.2375); Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg, tel. 2395; Terneuzen tel. 3116; Zlerikzee red. tel. 2425, adm. tel. 2094.
Een DC-8 straalverkeersvliegtuig van Pan American Airways,
met een waarde van zes miljoen dollar is woensdag boven Mexi
co, door een eenzame gewapende man „overgenomen". De onbe
kende dwong de gezagvoerder het vliegtuig, met 81 mensen aan
boord, naar Cuba te vliegen, waar het om 20.25 uur (onze tijd)
een perfecte landing maakte op de luchthaven van Havanna.
Volgens een zegsman van de luchtvaartmaatschappij waren alle
inzittenden ongedeerd.
Het vliegtuig was op weg van Houston, Texas, via Mexico City,
naar Guatemala, Costa Kica en Panama. Kort nadat de gezag
voerder het toestel na het vertrek uit Mexico City op de juiste
vlieghoogte had gebracht, werd hij gedwongen zijn koers te
verleggen.
met 81 man
aan boord
In Washington verzocht president
Kennedy voortdurend op de hoogte te
worden gehouden van de ontwikke
lingen.
Plaatsvervangend perschef Andrew
T. Hatcher zei, dat de president „alle
beschikbare gegevens wenst, zodra
wij die binnen hebben."
In Mexico-City deelde eeii zegsman
van Panamericau mee, dat één van
de passagiers de minister van bui
tenlandse zaken van Colombia,. Julio
Cesar Turbay, was. Ook het hoofd
van de afdeling „public relations" in
Latyus Amerika, Koger Woün van
Panam, bevond zich in het toestel.
De identiteit van de luchtpiraten is
nog niet bekend. De gezagvoerder
van het vliegtuig is captain Ballard.
Panamerican in Houston, Texas, 'deel
de mee, dat het toestel Mexico-City
zonder incidenten had bereikt en dat
het „overnemen" dientengevolge tus
sen Mexico-City en Guatemala-City
moest zijn gebeurd.
Uit Washington is vernomen, dat in
een boodschap van de Amerikaanse
aan de Cubaanse regering, wordt ge-
eist, dat de veiligheid van de passa
giers zal worden gegarandeerd en dat
Gisteren duizend
Oostduitse
vluchtelingen
Er zyn woensdag weer duizend Oost
duitse vluchtelingen in West-Berlyn
aangekomen, waarmee het aantal dat
tot dusver dit jaar uit Oost-Duitsland
naar het westen uitweek, is gestegen
tot ruim 144.000. Dit is dnizend meer
dan het gehele totaal van verleden
jaar, en dit jaar heeft nog vyf maan
den voor de boeg.
De vluchtelingen vertelden dat in de
Sowjetzone het gerucht ging dat er
nog maar weinig tijd over was om te
vluchten. Overal in Oost-Duitsland
vertelt men elkaar dat de ontsnap
pingsroute naar West-Duitsland in
september zal worden gesloten.
Bij Bougie in Oost-Algerije zijn vier
Europeanen en een Mohammedaan ge
dood, toen verzetsstrijdera drie nuto'B
ln een hinderlaag lieten rijden. BU een
aanslag in Constantine zijn 16 mensen
gewond geraakt. Drie van hen zijn er
erg aan toe.
Van de zeven reusachtige tralieleg-
gercaissons die in april het Veerse
Gat van de zee afsloten, is tui niet.
veel meer te zien. Steeds hoger
kruipt het opgespoten zand langs de
betonnen wanden, zoals bovenstaan
de foto laat zien. In het midden de
betonnen bovenbaklcen van de cais
sons. Rechts op deze foto, die van de
Noordbevelandse kant werd geno
men, de bulldozers die de buitenberm
van een perslcade voorzien.
(Foto P.Z.C.)
het vliegtuig onmiddellijk zal worden
teruggegeven.
De zegsman van het ministerie van
bnitenlandse zaken te Washington
deelde nog mee dat de Zwitserse am
bassade onmiddellijk had gepoogd
telefonisch verbinding te krjjgen met
de diplomatieke vertegenwoordiging
te Havanna.
Hij wees erop, dat deze boodschappen
gewoonlijk via het Zwitserse ministe
rie van buitenlandse zaken te Bern
naar de ambassade te Havanna wer
den gezonden.
In verband met het dringende karak
ter van de boodschap van het „State
Department" was echter besloten om
rechtstreeks van Washington uit con
tact op te nemen met de vertegen
woordiging op Cuba.
Toestemming voor
terugkeer
Het Amerikaanse ministerie van bui
tenlandse zaken heeft woensdag-
avoud meegedeeld uit betrouwbare
bron te hebben vernomen, dat de re
gering in Havanna toestemming
heeft gegeven voor de terugkeer naar
de Verenigde Staten van het gekaap
te Amerikaanse lijnvliegtuig, alle be
manningsleden en passagiers incluis
op één na vermoedelyk de man die
het toestel overnam.
De tweede Russische ruimtevaarder,
majoor Gherman Titov, is woensdag
op het vliegveld van Moskou aange
komen. Op deze foto zien we hoe
premier Kroesjtsjew hem hartelijk
omarmd; op de achtergrond v.l.n.r.:
Soeslow, Koslow en Bretsjnew.
De onafhankelijke Frankfurter
Allgemeine Zeitimg meent te
weten dat er wordt gewerkt aan
een geheim N.A.V.O.-plan dat
voorziet in uitrusting van acht
procent der „schild-strijdkrach
ten" in Europa met kernwapens
in de jaren 3962 tot 1965.
Dit plan gaat ervan uit dat de sterkte
der N.A.V.O.-landstrijdkrachten spoe
dig op dertig divisies kan worden ge
bracht.
IN BERGEN VERONGELUKT
Twee minuten voor landing
nog gemeld
Een Brits vliegtuig van de Cu-
nard Eagle maatschappij van
het type Viking met 36 passa
giers en een bemanning van drie
koppen, op weg van Londen
naar Stavauger wordt vermist.
De periode waarbinnen men nog
bericht van de gezagvoerder liad
verwacht, was om 10 uur ver
streken. Op de Noordzee werd
tot middernacht gezocht naar
een spoor van het toestel.
Vierendertig inzittenden van
het toestel zijn Britse kinderen,
op weg naar Noorwegen voor
een vakantie.
Twee minuten voor de verwachte
aankomsttijd had de piloot van het
vermiste toestel zich nog bij de ver
keerstoren van het vliegveld Sola ge
meld, aldus functionarissen ter
plaatse. Men vreest in Stavanger dat
het toestel uit de koers is geraakt in
de bijzonder slechte weersomstandig-
AUTOBANDEN ALS FAKKELS
Brandweer door publiek
in de knel gebracht
enorme brand op bet bandeuop-
slagterrein van (le firma Hïlgers in
de Johannapolder even ten oosten
van Utrecht, heeft woensdagmiddag
duizenden Utrechters op de been ge
bracht.
De brandmelding kwam omstreeks
kwart over drie binnen. De Utrechtse
brandweer trok onmiddellijk met
groot materieel uit, doch slaagde er
slechts met moeite in, de plaats des
onheils te bereiken. Torenhoge inkt
zwarte rookkolommen hadden name
lijk dircet al talloze Utrechters in
beweging gebracht en de brandweer
kon bijna geen gaatjes vinden in de
verkeersknopeu. Een motorspuit die
door het publiek was ingesloteu, ar
riveerde pas tegen rijf uur.
Over de oorzaak van de brand tast
men nog in het duister. Enkele om-
heden. Het zicht was slecht door
zware regenbuien en er stond een
harde wind. Hefschroefvliegtuigen
en andere militaire toestellen van
het vliegveld Sola, die waren opge
stegen om naar de „Viking" te zoe
ken, moesten de pogingen staken.
De scheepvaart in dit deel van de
Noordzee is gealarmeerd. Ook mari
neschepen nemen deel aan het speur
werk.
Gevreesd wordt, dat het toestel, als
gevolg van het slechte weer te noor
delijk is afgedreven en in bergachtig
gebied ten noordoosten van Sola is
verongelukt.
wonenden spraken van een snijbran
der, doch de brandweer bevestigde
dit vermoeden nog niet. Drieduizend
ton banden zijn verbrand. De schade
wordt geschat op een half miljoen.
Het rubber brandde als een fakkel
•en de brandweer kon niet veel anders
doen, dan proberen, h'et vuur te loka
liseren. Twee tuinhuisjes die dicht
bij de opslagplaats stonden, gingen
eveneens in vlammen op. De 34-jari-
ge heer Th. de Jong, die op zijn vrije
dag in zijn volkstuintje aan het werk
was, slaagde er net op tijd in, wat
kleinvee van zijn buren te redden.
Veertien kippen, twee varkens, enke
le biggen en twintig konijnen ont
snapten dank zil hem aan de vuur
dood. Persoonlijke ongelukken heb
ben zich niet voorgedaan.
Behalve de huisjes werd ook de
kleedkamer van een Utrechtse voet
balclub verwoest. De brand is ook
overgeslagen naar het aangrenzende
terrein van de schroothandelaar Uit-
tenbogert, waar enkele autobussen
en personenauto's vlam vatten.
Negen stralen
De brandweer bestreed het vuur met
negen stralen. Ongeveer achthonderd
meter brandslang moest worden uit
gerold, omdat het dichtbijzijnde
slootje vijfhonderd meter ver lag.
Andere tuinhuisjes zijn bespoten met
nevelspuiten. Speciale zorg besteed
den de brandweerlieden aan een olie
tank, die 4000 liter olie bevatte.
Daarnaast stond een benzinepomp
met een ondergronds reservoir voor
36.000 liter benzine. Beide tanks wer
den goed nat gehouden en om vijf
uur was het gevaar voor ontploffing
geweken. Een gasfles op de opslag
plaats vloog wel uit elkaar.
Het duurde tot na middernacht
voordat de laatste vlammen op het
ongeveer 300 vierkante meter grote
terrein waren gedoofd.
-SfaK*
Jr.
-V
Werkzaamheden gaan
in hoog tempo door
VAN DE ZEVEN trotse tralie-
legereaissons, die tussen 11 en
25 april van dit jaar in het toen
malige Veerse Gat werden ge
plaatst om Walcheren en Noord
Beveland voorgoed met elkaar
te verbinden, is nu niet veel
meer te zien. De torenhoge reu
zen van beton en staal liggen
machteloos verankerd in het op
gespoten zand. dat voortdurend
langs de steile wanden omhoog
klimt. Nog enkele meters en
men heeft de enorme blokken,
die enkele maanden geleden het
getij bedwongen, voorgoed aan
het oog onttrokken. Steeds dui
delijker nemen de massa's zand,
beton en stortsteen de contou
ren van het toekomstige brede
dijklichaam aan.
Sinds de tralieleggercaissons werden
geplaatst en vooral sinds de schuiven
op donderdag 27 april om kwart voor
tien de eb- en vloedstroom in het
Veerse Gat definitief bedwongen, is
de verzameling betonnen reuzen een
toeristische attractie van de eerste
orde geweest. Toch komen de laatste
tijd al vele kijkers teleurgesteld van
de dam terug. „Er was bijna niets te
zién", luidde de klacht. Want men
had het op de caissons voorzien, cais
sons waarvan slechts de betonnen
bovenbakken nog hoven het zand uit
steken.
peen wonder dat er „niets te zien
was", want gedurende zes weken
hebben twee zuigers in continu
bedrijf niet minder dan bijna twee en
een half miljoen kubieke meter zand
op en om de caissons gespoten. De
kijl^rs die nog een glimp van de
kantlijn
Het personeel van de arbeidsbu
reaus in Nederland moet in het
laatste jaar wel eens vermoeid
het hoofd geschud hebben als het
had mee te werken aan de intocht
van Belgische, Spaanse en Italiaan
se werkers in Nederland en gelijktij
dig moest assisteren bij de uittocht
van Nederlandse arbeidskrachten
naar landen als Australië en Canada.
De buitenlanders kregen in Neder
land gegarandeerd werkde Ne
derlanders kregen in Canada en
Australië dikwijls niet veel beter dan
gegarandeerde werkloosheid.
Zelfs konden de
enthousiaste ver
halen van de
Spaanse en de
Italiaanse werkers
in Nederland op
hetzelfde ogenblik gepubliceerd woi'-
den naast de klachten van de werk
loze Nederlanders in Canada en
Australië.
Deze wonderlijke en toch wel
schrille tegenstelling is voor
een groot deel te danken aan
de bijzondere hardnekkigheid, waar
mee de groots-opgezette Nederland
se Emigratiedienst zichzelf in stand
heeft gehouden lang nadat gebleken
was hoe verkeerd de immigratie
thans ligt in de traditionele immi
gratielanden.
Hier heeft de fameuze „wet van
Parkinson" gewerkt, die zegt. dat
elk ambtelijk apparaat zichzelf in
stand wil houden ook als het geheel
of gedeeltelijk overbodig is gewor
den.
Het Parkinson-spel kon in dit geval
zelfs heel handig op internationaal
niveau gespeeld worden, want de im
migratiediensten in Canada en
Australië streden te midden van
de werkloosheid ook voor hun
voortbestaan en men kon dus elkaar
over en weer opwekken om het oog
af te wenden van de huidige misère
en te theoretiseren over een schone
toekomst.
Ondanks deze internationale
„hulp" was de vorige week de
Nederlandse Emigratiedienst
toch zo zeer in het nauw geraakt dat
ze niet langer het bestaan van werk
loosheid in de immigratielanden kon
ontkennen en dat de dienst moest
besluiten aan de emigratiecentrales
in Nederland te adviseren voorlopig
de emigratie te ontraden aan Neder
landers, die geen toezegging van
vaste arbeid in Canada of Australië
hadden.
Eindelijk moest dus de emigratie
worden afgeremd.
Maar wat staat er nu te gebeuren
met de Emigratiedienst? Deze
dienst is direct na de oorlog op
gericht, in een tijd toen er een soort
emigratiedrift heerste. Tienduizen
den mensen wilden in die dagen het
berooide Nederland verlaten om el
ders te genieten van de welvaart. Er
deugde voor hen weinig meer van
Nederland, ze zagen voor het Neder
landse volk slechts een schrale toe
komst en in elk geval meenden ze,
dat er veel te veel mensen leefden op
dit kleine stukje Europa.
Dit akelige défaitisme was de hoofd
aanleiding tot het oplaaien van de
emigratiedrift, maar in latere jaren
luwde die drift snel toen de berooid
heid verdween en het Nederlandse
volk zich veel krachtiger van de oor
logsmisère herstelde dan de zwart
kijkers hadden voorspeld. Intussen
echter had de Nederlandse rege
ring reeds een grootscheepse en vry
kostbare emigratiedienst opgericht
om de weglopers te steunen met geld
en goede raad. Het werk van die
dienst kon niet meer stilgelegd wor
den, ook niet toen emigratielust ver
minderde. Integendeel die dienst
zocht door kostbare propaganda de
nodige emigranten bijeen te schra
pen om daardoor zichzelf in stand te
houden. De top werd in 1958 met
49.000 vertrekkende zielen. Nadien
zonk de emigratie ondanks alle
propaganda snel terug.
Uiteraard is toen op het departe
ment van sociale zaken de
vraag opgeworpen hoe het nu
verder moet met deze kostbare emi
gratiedienst gezien de sterk vermin
derde emigratielust. Daarover is ook
al advies uitgebracht door een com
missie uit de Raad voor Emigratie,
maar dat advies is niet gepubliceerd.
En nu zou het wel jammer zijn. wan
neer dat advies ging in de richting
van: toch maar weer deze emigra
tiedienst handhaven met heel het du
re propaganda-apparaat.
Er is alle aanleiding om thans te er
kennen, dat de stichting van die gro
te emigratiedienst voornamelijk een
uiting van naoorlogs défaitisme is
geweest en dat men die dienst beter
helemaal kan opdoeken.
Laat de regering volstaan met het
geven van subsidie aan de bestaande
emigratiecentrales, die thans reeds in
de vorm van (niet-ambtelijke) vereni
gingen werken. De arbeidsbureaus
kunnen dan wel de ambtelijke kant
van de (beperkte) emigratie verzor
gen. Teder, die' beslist wil emigreren
kan dan tere.cht bij deze centrales,
en die instellingen zullen werkelijk
we! hun mensen naar het buitenland
krijgen zonder een indrukwekkend
overkoepelend orgaan, zonder propa
ganda, zonder radio-praatjes, en
zonder grote kosten!
veelbesproken caissons willen opvan
gen moeten vlug wezen.
In het begin# van deze week is
men weer begonnen met het opspui
ten van zand en het is de bedoeling
dat dit werk over ongeveer zes we
ken zal zijn voltooid', waarmee de
caissons 'geheel aan het oog zullen
zijn onttrokken.
Bulldozers
Op het ogenblik is de binnenberm
van de dijk aan de zijde van hét
(Zie tlot pag. 7 kol. 4)