PROVIHCIALE ZEEUWSE COURAHT AMERIKAANSE DC-8 LUCHT GEROOFD Colombiaanse minister bij de passagiers IN DE Brits vliegtuig met 34 kinderen vermist Kolossale brand bij Utrechtse industrie Caissons Veerse Gat-dam verdwijnen onder zand GEHEIM PLAN VOOR N.A.V.O.? Opheffen 204e jaargang - no. 187 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren: W. Leertouwer en G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 10 aug. '61 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent r« mjn. Minim, p. advertentie 4,—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max, 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 3365 Cb.g.g, red. 3508/3546, adv.3647/3643; Middelburg,Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv.2375); Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg, tel. 2395; Terneuzen tel. 3116; Zlerikzee red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Een DC-8 straalverkeersvliegtuig van Pan American Airways, met een waarde van zes miljoen dollar is woensdag boven Mexi co, door een eenzame gewapende man „overgenomen". De onbe kende dwong de gezagvoerder het vliegtuig, met 81 mensen aan boord, naar Cuba te vliegen, waar het om 20.25 uur (onze tijd) een perfecte landing maakte op de luchthaven van Havanna. Volgens een zegsman van de luchtvaartmaatschappij waren alle inzittenden ongedeerd. Het vliegtuig was op weg van Houston, Texas, via Mexico City, naar Guatemala, Costa Kica en Panama. Kort nadat de gezag voerder het toestel na het vertrek uit Mexico City op de juiste vlieghoogte had gebracht, werd hij gedwongen zijn koers te verleggen. met 81 man aan boord In Washington verzocht president Kennedy voortdurend op de hoogte te worden gehouden van de ontwikke lingen. Plaatsvervangend perschef Andrew T. Hatcher zei, dat de president „alle beschikbare gegevens wenst, zodra wij die binnen hebben." In Mexico-City deelde eeii zegsman van Panamericau mee, dat één van de passagiers de minister van bui tenlandse zaken van Colombia,. Julio Cesar Turbay, was. Ook het hoofd van de afdeling „public relations" in Latyus Amerika, Koger Woün van Panam, bevond zich in het toestel. De identiteit van de luchtpiraten is nog niet bekend. De gezagvoerder van het vliegtuig is captain Ballard. Panamerican in Houston, Texas, 'deel de mee, dat het toestel Mexico-City zonder incidenten had bereikt en dat het „overnemen" dientengevolge tus sen Mexico-City en Guatemala-City moest zijn gebeurd. Uit Washington is vernomen, dat in een boodschap van de Amerikaanse aan de Cubaanse regering, wordt ge- eist, dat de veiligheid van de passa giers zal worden gegarandeerd en dat Gisteren duizend Oostduitse vluchtelingen Er zyn woensdag weer duizend Oost duitse vluchtelingen in West-Berlyn aangekomen, waarmee het aantal dat tot dusver dit jaar uit Oost-Duitsland naar het westen uitweek, is gestegen tot ruim 144.000. Dit is dnizend meer dan het gehele totaal van verleden jaar, en dit jaar heeft nog vyf maan den voor de boeg. De vluchtelingen vertelden dat in de Sowjetzone het gerucht ging dat er nog maar weinig tijd over was om te vluchten. Overal in Oost-Duitsland vertelt men elkaar dat de ontsnap pingsroute naar West-Duitsland in september zal worden gesloten. Bij Bougie in Oost-Algerije zijn vier Europeanen en een Mohammedaan ge dood, toen verzetsstrijdera drie nuto'B ln een hinderlaag lieten rijden. BU een aanslag in Constantine zijn 16 mensen gewond geraakt. Drie van hen zijn er erg aan toe. Van de zeven reusachtige tralieleg- gercaissons die in april het Veerse Gat van de zee afsloten, is tui niet. veel meer te zien. Steeds hoger kruipt het opgespoten zand langs de betonnen wanden, zoals bovenstaan de foto laat zien. In het midden de betonnen bovenbaklcen van de cais sons. Rechts op deze foto, die van de Noordbevelandse kant werd geno men, de bulldozers die de buitenberm van een perslcade voorzien. (Foto P.Z.C.) het vliegtuig onmiddellijk zal worden teruggegeven. De zegsman van het ministerie van bnitenlandse zaken te Washington deelde nog mee dat de Zwitserse am bassade onmiddellijk had gepoogd telefonisch verbinding te krjjgen met de diplomatieke vertegenwoordiging te Havanna. Hij wees erop, dat deze boodschappen gewoonlijk via het Zwitserse ministe rie van buitenlandse zaken te Bern naar de ambassade te Havanna wer den gezonden. In verband met het dringende karak ter van de boodschap van het „State Department" was echter besloten om rechtstreeks van Washington uit con tact op te nemen met de vertegen woordiging op Cuba. Toestemming voor terugkeer Het Amerikaanse ministerie van bui tenlandse zaken heeft woensdag- avoud meegedeeld uit betrouwbare bron te hebben vernomen, dat de re gering in Havanna toestemming heeft gegeven voor de terugkeer naar de Verenigde Staten van het gekaap te Amerikaanse lijnvliegtuig, alle be manningsleden en passagiers incluis op één na vermoedelyk de man die het toestel overnam. De tweede Russische ruimtevaarder, majoor Gherman Titov, is woensdag op het vliegveld van Moskou aange komen. Op deze foto zien we hoe premier Kroesjtsjew hem hartelijk omarmd; op de achtergrond v.l.n.r.: Soeslow, Koslow en Bretsjnew. De onafhankelijke Frankfurter Allgemeine Zeitimg meent te weten dat er wordt gewerkt aan een geheim N.A.V.O.-plan dat voorziet in uitrusting van acht procent der „schild-strijdkrach ten" in Europa met kernwapens in de jaren 3962 tot 1965. Dit plan gaat ervan uit dat de sterkte der N.A.V.O.-landstrijdkrachten spoe dig op dertig divisies kan worden ge bracht. IN BERGEN VERONGELUKT Twee minuten voor landing nog gemeld Een Brits vliegtuig van de Cu- nard Eagle maatschappij van het type Viking met 36 passa giers en een bemanning van drie koppen, op weg van Londen naar Stavauger wordt vermist. De periode waarbinnen men nog bericht van de gezagvoerder liad verwacht, was om 10 uur ver streken. Op de Noordzee werd tot middernacht gezocht naar een spoor van het toestel. Vierendertig inzittenden van het toestel zijn Britse kinderen, op weg naar Noorwegen voor een vakantie. Twee minuten voor de verwachte aankomsttijd had de piloot van het vermiste toestel zich nog bij de ver keerstoren van het vliegveld Sola ge meld, aldus functionarissen ter plaatse. Men vreest in Stavanger dat het toestel uit de koers is geraakt in de bijzonder slechte weersomstandig- AUTOBANDEN ALS FAKKELS Brandweer door publiek in de knel gebracht enorme brand op bet bandeuop- slagterrein van (le firma Hïlgers in de Johannapolder even ten oosten van Utrecht, heeft woensdagmiddag duizenden Utrechters op de been ge bracht. De brandmelding kwam omstreeks kwart over drie binnen. De Utrechtse brandweer trok onmiddellijk met groot materieel uit, doch slaagde er slechts met moeite in, de plaats des onheils te bereiken. Torenhoge inkt zwarte rookkolommen hadden name lijk dircet al talloze Utrechters in beweging gebracht en de brandweer kon bijna geen gaatjes vinden in de verkeersknopeu. Een motorspuit die door het publiek was ingesloteu, ar riveerde pas tegen rijf uur. Over de oorzaak van de brand tast men nog in het duister. Enkele om- heden. Het zicht was slecht door zware regenbuien en er stond een harde wind. Hefschroefvliegtuigen en andere militaire toestellen van het vliegveld Sola, die waren opge stegen om naar de „Viking" te zoe ken, moesten de pogingen staken. De scheepvaart in dit deel van de Noordzee is gealarmeerd. Ook mari neschepen nemen deel aan het speur werk. Gevreesd wordt, dat het toestel, als gevolg van het slechte weer te noor delijk is afgedreven en in bergachtig gebied ten noordoosten van Sola is verongelukt. wonenden spraken van een snijbran der, doch de brandweer bevestigde dit vermoeden nog niet. Drieduizend ton banden zijn verbrand. De schade wordt geschat op een half miljoen. Het rubber brandde als een fakkel •en de brandweer kon niet veel anders doen, dan proberen, h'et vuur te loka liseren. Twee tuinhuisjes die dicht bij de opslagplaats stonden, gingen eveneens in vlammen op. De 34-jari- ge heer Th. de Jong, die op zijn vrije dag in zijn volkstuintje aan het werk was, slaagde er net op tijd in, wat kleinvee van zijn buren te redden. Veertien kippen, twee varkens, enke le biggen en twintig konijnen ont snapten dank zil hem aan de vuur dood. Persoonlijke ongelukken heb ben zich niet voorgedaan. Behalve de huisjes werd ook de kleedkamer van een Utrechtse voet balclub verwoest. De brand is ook overgeslagen naar het aangrenzende terrein van de schroothandelaar Uit- tenbogert, waar enkele autobussen en personenauto's vlam vatten. Negen stralen De brandweer bestreed het vuur met negen stralen. Ongeveer achthonderd meter brandslang moest worden uit gerold, omdat het dichtbijzijnde slootje vijfhonderd meter ver lag. Andere tuinhuisjes zijn bespoten met nevelspuiten. Speciale zorg besteed den de brandweerlieden aan een olie tank, die 4000 liter olie bevatte. Daarnaast stond een benzinepomp met een ondergronds reservoir voor 36.000 liter benzine. Beide tanks wer den goed nat gehouden en om vijf uur was het gevaar voor ontploffing geweken. Een gasfles op de opslag plaats vloog wel uit elkaar. Het duurde tot na middernacht voordat de laatste vlammen op het ongeveer 300 vierkante meter grote terrein waren gedoofd. -SfaK* Jr. -V Werkzaamheden gaan in hoog tempo door VAN DE ZEVEN trotse tralie- legereaissons, die tussen 11 en 25 april van dit jaar in het toen malige Veerse Gat werden ge plaatst om Walcheren en Noord Beveland voorgoed met elkaar te verbinden, is nu niet veel meer te zien. De torenhoge reu zen van beton en staal liggen machteloos verankerd in het op gespoten zand. dat voortdurend langs de steile wanden omhoog klimt. Nog enkele meters en men heeft de enorme blokken, die enkele maanden geleden het getij bedwongen, voorgoed aan het oog onttrokken. Steeds dui delijker nemen de massa's zand, beton en stortsteen de contou ren van het toekomstige brede dijklichaam aan. Sinds de tralieleggercaissons werden geplaatst en vooral sinds de schuiven op donderdag 27 april om kwart voor tien de eb- en vloedstroom in het Veerse Gat definitief bedwongen, is de verzameling betonnen reuzen een toeristische attractie van de eerste orde geweest. Toch komen de laatste tijd al vele kijkers teleurgesteld van de dam terug. „Er was bijna niets te zién", luidde de klacht. Want men had het op de caissons voorzien, cais sons waarvan slechts de betonnen bovenbakken nog hoven het zand uit steken. peen wonder dat er „niets te zien was", want gedurende zes weken hebben twee zuigers in continu bedrijf niet minder dan bijna twee en een half miljoen kubieke meter zand op en om de caissons gespoten. De kijl^rs die nog een glimp van de kantlijn Het personeel van de arbeidsbu reaus in Nederland moet in het laatste jaar wel eens vermoeid het hoofd geschud hebben als het had mee te werken aan de intocht van Belgische, Spaanse en Italiaan se werkers in Nederland en gelijktij dig moest assisteren bij de uittocht van Nederlandse arbeidskrachten naar landen als Australië en Canada. De buitenlanders kregen in Neder land gegarandeerd werkde Ne derlanders kregen in Canada en Australië dikwijls niet veel beter dan gegarandeerde werkloosheid. Zelfs konden de enthousiaste ver halen van de Spaanse en de Italiaanse werkers in Nederland op hetzelfde ogenblik gepubliceerd woi'- den naast de klachten van de werk loze Nederlanders in Canada en Australië. Deze wonderlijke en toch wel schrille tegenstelling is voor een groot deel te danken aan de bijzondere hardnekkigheid, waar mee de groots-opgezette Nederland se Emigratiedienst zichzelf in stand heeft gehouden lang nadat gebleken was hoe verkeerd de immigratie thans ligt in de traditionele immi gratielanden. Hier heeft de fameuze „wet van Parkinson" gewerkt, die zegt. dat elk ambtelijk apparaat zichzelf in stand wil houden ook als het geheel of gedeeltelijk overbodig is gewor den. Het Parkinson-spel kon in dit geval zelfs heel handig op internationaal niveau gespeeld worden, want de im migratiediensten in Canada en Australië streden te midden van de werkloosheid ook voor hun voortbestaan en men kon dus elkaar over en weer opwekken om het oog af te wenden van de huidige misère en te theoretiseren over een schone toekomst. Ondanks deze internationale „hulp" was de vorige week de Nederlandse Emigratiedienst toch zo zeer in het nauw geraakt dat ze niet langer het bestaan van werk loosheid in de immigratielanden kon ontkennen en dat de dienst moest besluiten aan de emigratiecentrales in Nederland te adviseren voorlopig de emigratie te ontraden aan Neder landers, die geen toezegging van vaste arbeid in Canada of Australië hadden. Eindelijk moest dus de emigratie worden afgeremd. Maar wat staat er nu te gebeuren met de Emigratiedienst? Deze dienst is direct na de oorlog op gericht, in een tijd toen er een soort emigratiedrift heerste. Tienduizen den mensen wilden in die dagen het berooide Nederland verlaten om el ders te genieten van de welvaart. Er deugde voor hen weinig meer van Nederland, ze zagen voor het Neder landse volk slechts een schrale toe komst en in elk geval meenden ze, dat er veel te veel mensen leefden op dit kleine stukje Europa. Dit akelige défaitisme was de hoofd aanleiding tot het oplaaien van de emigratiedrift, maar in latere jaren luwde die drift snel toen de berooid heid verdween en het Nederlandse volk zich veel krachtiger van de oor logsmisère herstelde dan de zwart kijkers hadden voorspeld. Intussen echter had de Nederlandse rege ring reeds een grootscheepse en vry kostbare emigratiedienst opgericht om de weglopers te steunen met geld en goede raad. Het werk van die dienst kon niet meer stilgelegd wor den, ook niet toen emigratielust ver minderde. Integendeel die dienst zocht door kostbare propaganda de nodige emigranten bijeen te schra pen om daardoor zichzelf in stand te houden. De top werd in 1958 met 49.000 vertrekkende zielen. Nadien zonk de emigratie ondanks alle propaganda snel terug. Uiteraard is toen op het departe ment van sociale zaken de vraag opgeworpen hoe het nu verder moet met deze kostbare emi gratiedienst gezien de sterk vermin derde emigratielust. Daarover is ook al advies uitgebracht door een com missie uit de Raad voor Emigratie, maar dat advies is niet gepubliceerd. En nu zou het wel jammer zijn. wan neer dat advies ging in de richting van: toch maar weer deze emigra tiedienst handhaven met heel het du re propaganda-apparaat. Er is alle aanleiding om thans te er kennen, dat de stichting van die gro te emigratiedienst voornamelijk een uiting van naoorlogs défaitisme is geweest en dat men die dienst beter helemaal kan opdoeken. Laat de regering volstaan met het geven van subsidie aan de bestaande emigratiecentrales, die thans reeds in de vorm van (niet-ambtelijke) vereni gingen werken. De arbeidsbureaus kunnen dan wel de ambtelijke kant van de (beperkte) emigratie verzor gen. Teder, die' beslist wil emigreren kan dan tere.cht bij deze centrales, en die instellingen zullen werkelijk we! hun mensen naar het buitenland krijgen zonder een indrukwekkend overkoepelend orgaan, zonder propa ganda, zonder radio-praatjes, en zonder grote kosten! veelbesproken caissons willen opvan gen moeten vlug wezen. In het begin# van deze week is men weer begonnen met het opspui ten van zand en het is de bedoeling dat dit werk over ongeveer zes we ken zal zijn voltooid', waarmee de caissons 'geheel aan het oog zullen zijn onttrokken. Bulldozers Op het ogenblik is de binnenberm van de dijk aan de zijde van hét (Zie tlot pag. 7 kol. 4)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 1