Verdieping en bezinning voor bezoekers Duitse Kirchentag BOSCH k°eikasten PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer De groene hel Chefarine 4 BIEROORLOG TUSSEN SPAANSE CABBALERO'S EN BROUWERS MENGELE NIET GEARRESTEERD Het blanke mysterie van de Matto Grosso DINSDAG 25 JULI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 TERUGBLIK OP DU1TSLANDS VERLEDEN (Van een speciale verslaggever) Ondanks alle kritiek op de beslissing deze kerkdag in Berlijn te houden, ondanks communistische dreigingen bogen zich bijna veertigduizend deelnemers over de bijbel. Waren oorspronkelijk in de oostelijke sector van de stad bij de opening twee bidston den gehouden, nog drie andere kerken werden opengesteld om de toestromende menigte onderdak te verschaffen. Van de zijde van de z.g. D.D.R. heeft men enerzijds een loyale houding aange nomen, anderzijds werden vele christenen uit midden-Duitsland (oostzone) op weg naar Berlijn uit de treinen gehaald en door de volkspolitie teruggestuurd. Binnen de stad Berlijn kon men zich zonder enige moeite van west naar oost en omgekeerd bege ven. „Geen vader mag tot ssgn zoon zeg gen: je moet met de wolven huilen om iets te bereiken". Ieder moet van het Woord Gods, ook in een „godloos" systeem, zijn doordrongen en daar naar leven. Slotsamenkomst ontving belofte: „Ik ben met U" In de grote dierentuin verzamelde zich op de eerste avond een grote me nigte. De secretaris-generaal van de Kirchentag, de predikant H. Giesen, begroette de aanwezigen met de woorden: „Laat ons veel beleven op deze kirchentag. Met elkaar beleven, oost met west en west met oost". Ook van rooms-katholieke zijde werd be langstelling getoond. De presidente van de '75e Duitse katholieke dag, Hedwig Klausener, was namens het centraal-comité tegenwoordig en sprak de verbondenheid uit in de lief de en trouw voor Jezus Christus. JODEN EN CHRISTENEN Voor de werkgroep „Joden en christe nen" bestond buitengewoon veel be langstelling. Aan de voorkant van de hal was een Davidsster en kirchen- tagkruis aangebracht. Sprekers uit Frankrijk, Duitsland en Nederland (prof. Vriezen) legden de nadruk op de verkiezing van Israël en riepen op tot nieuwe bezinning in de kerken. Duitsland„Onze weg naar de ca- trastrofe van 1945". De problemen rondom het nationaal-socialisme wer den niet verdoezeld. Treffend was een referaat van dr. Krausnick (Ham burg) die in een helder betoog de ge schiedenis van Duitslands verleden naging. Hij sprak over de vóór-pe riode van 1933, de overneming der regering door Hitier en de dwaalweg die daarna door het Duitse volk was gevolgd. Het gevaar van de N.S.D.A. P. werd nog groter geacht dan de communistische krachten van vroe ger. Een door duizenden bezette zaal werd opgeroepen tot wetenschap en bezinning. BIJBELSTUDIE Reeds lang voor het begin waren alle hallen op het tentoonstellingsterrein, waar de bijbelbesprekingen plaats hadden, wegens overgrote belangstel ling gesloten. Vooral had de bekende prof. Gollwitzer veel toeloop. Ook de bespreking in de Engelse taal werden door velen bijgewoond. Terwijl het programma iu West-Ber- lijn ten volle werd uitgevoerd, hadden in de oostsector van de stad iedere dag kerkdiensten plaats. Overvolle kerken! Meer kerken dan aanvanke lijk gedacht, moesten worden openge steld. Een onder druk levende ge meente, bjj wie de wil tot uitdrukking- kwam om in een wereld, die „god loos" schijnt te zijn als christen te willen leven.Een der predikanten zei: Krachtige bestrijding van pijn of griep zonder de maag van streek te makent leder lablut Chefarine „4" bevat 4 beroemds geneesmiddelen, die elk afzonderlijk in de hels wereld beroemd zijn geworden. Een van deze middelen Is Chefaro* en dient In het bijzonder om de maag te beschermen. Ook zij die een gevoelige maag hebben kunnen zonder be zwaar Chefarine „4" gebruiken. Het is een Ideaal middel om pijn of griep snel en doel treffend te bestrijden. r/ Naast deze uren van bezinning was er gelegenheid om toneelstukken te zien en concerten bij te wonen. Het gehele programma liep uit op een uit nodiging van de jeugd, die als sugges tief motto koos: „1-1 voor wie?", ter wijl zondagmiddag een indrukwek kende slotsamenkomst, bijgewoond door honderdduizenden, plaats had. Met de woorden van Jezus „Ik ben met U" keerde een grote menigte te rug naar „oost" en „west" en over de Duitse grens naar alle deleft van de wereld. De Duitse Kirchentag is niet al leen eeu nationale belevenis, maar heeft 'n betekenis voor de kerken in de gehele wereld. Problemen in de kerken o.m. van Zuid-Amerika Indië en Ghana werden besproken. In een apart daartoe bestemd ge bouw wisselden kleinere groepen uit alle delen van de wereld ge sprekken over de problemen in hun kerk met elkaar uit. Om en kele te noemen: Prof. Obermüller uit Zuid-Amerika sprak over de steeds groter wordende trek van uit Europa naar Zuid-Amerika. Grote industrieën t brengen hun ingenieus en arbeiders daarheen. Het kerkeljjk leven vraagt om een nieuwe bezinning en werkers. Hoe kunnen al déze mensen worden op gevangen in een door revoluties gesaeculariseerd Zuid-Amerlba In India is een nieuwe zendingsdrang ontstaan vanuit de Islam, 't Hindoeis me en hét Boeddhisme. Deze zending wil de mensen op allerlei terreinen van het levèn beïnvloeden, kunnén de jonge kerken uit dit gebied deze drang weerstaan? Het was opmerke lijk, dat veel vertegenwoordigers van verre gebieden aanwezig waren. Doordat er volkomen gelegenheid wordt gegeven door de leiding om met de problemen van de kerken in de gehele wereld naar voren te ko men, door een plaats in het gehele programma in te ruimen voor dieper- gaande referaten geeft de Kirchentag een mogelijkheid om ver over de grenzen van eigen land heen te zien en een blik te slaan in het leven van „jongere" en reeds lang bestaande kerken. Hét mest ueekoclde me/tL in HuJwpo, Alleenvert. N.V.Willem van Rijn, Amsterdam-W. Postbus 8005 Onderscheiding voor minister Cals De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen mr. J. M. L. Th, Cals heeft een hoge onderscheiding gekregen van de Verenigde Arabi sche Republiek. Hij is begiftigd met de „Orde \-n de Republiek in de eer ste klasse". OP DE BARRICADEN... Dagelijkse hitterecords helpen handje mee (Van onze correspondent.) De hitterecords in Spanjes ste den overtreffen zichzelf dage lijks. Zevenendertig, achtender tig, en zelfs veertig graden Cel sius in de schaduw zijn geen sensatie meer. Ook in de avond wil het kwik in Madrids broeien de straten niet onder de dertig graden zakken. Het lijkt erop, of Spanjes bierbrouwers, die na een lange strijd bereikt hebben, dat de regering-Franco de bier- prijs vrijgaf, een dergelijke zo mer hebben zien aankomen en daarop hun strategie gebouwd hebben. Met het kwik in de ther mometer is ook de bierprijs om- hooggeschoten en dit on danks het feit, dat de bierkonin gen van Spanje een prijsverla ging hadden beloofd. Geen wonder dat Spanjes caballero's nu rebelleren en bereid zouden zijn om in hun strijd tegen de bierbrou wers en de kasteleins tot op de bar ricaden te vechten. Zij hebben kalm HOOG EN LAAG WATER 26 juli Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge nap uur meter 0.16 0.42 1.19 1.39 1.59 1.91 2.07 2.20 1.44 1.71 uur meter 12.41 1.84 13.10 13.49 14.06 14.32 2.00 2.11 1.33 1.59 nap uur meter 6.40 1.73 7.09 7.44 7.19 7.42 1.90 2.03 1.39 1.60 uur meter 19.12 1.87 19.43 20.15 19.47 20.09 2.03 2.17 1.50 1.71 en waardig geslikt, dat hun kleerma kersrekeningen omhoog gingen en dat de schoenpoetsers hun tarieven 'verhoogden, dat het posttarlef hoger werd en dat de nachtwakers een gro tere fooi gingen vragen. Maar hun „canas", hun pilsje, dat koele gerste nat, te moeten rantsoeneren, dat is iets, wat de Spanjaard niet geluid loos accepeteert. De verontwaardig de senores denken daarom hardop over een „drinkersstaking", wanneer de brouwers en de kasteleins hun glaasje pils al te hoog gaan neerzet ten. Meer bier dan wijn De grote bierkoningen zijn echter ze ker van hun zaak. Bier is geen volks- voedsel, zeggen zij, nadat zij jaren lang her en der bierdrinkwedstrijden hebben georganiseerd om voor hun gerstenat propaganda te maken. In Madrid is het gebruik van bier per hoofd van de bevolking tweemaal zo groot als dat van het edele druiven sap en dit ondanks het feit, dat een kwartliter licht bier net zoveel kost als een hele liter van de zoele Manchawijn, die reeds Don Quichote tot zijn heldendaden aanspoorde. Toen kortgeleden een der grootste bierbrouwerijen van Spanje in Ma drid haar jaarvergadering hield, kon de president-commissaris zijn aan deelhouders, waaronder velen van de hoogste Spaanse adel, de heuglijke mededeling doen, dat hun een divi dend van veertien procent zou wor- den uitgekeerd. Financiële deskundi gen zijn van mening, dat. men ge makkelijk 25 procent had kunnen I uitkeren. Geen slecht resultaat, wan- 1 neer men bedenkt, dat Spanjes sta biliseringscrisis nog steeas niet ge heel overwonnen is en gebrek aan arbeid en al te lage lonen de peseta nog steeds niet behoorlijk willen la ten rollen. Steunend op deze dividenden en op de verwachte zes miljoen buitenland se bezoekers schijnen de bierbrou wers van Spanje zich opgewassen te voelen tegen de toorn van de dor- LEZERS SCHRIJVEN Bejaardenbond nog niet tevreden Dit is de kop van uw verslag van de vergadering van de Algemene Bond van Ouden van Dagen te Amster dam. Die kop staat mij niet aan, dit zegt zo veel als die ouwe lui zijn nooit tevreden, nu krijgen ze 36,- Ser week en het is nog niet genoeg, 'een, mijnheer, dit moet verdubbeld worden, want het is niet de schuld van de ouderen dat alles twee keer zo duur geworden is. Dat komt door de hoogconjunctuur en daar zijn de ouderen de dupe van geworden. Ouderen met een inkomen van 5000 en meer per jaar zitten natuurlijk niet op verhoging van A.O.W.-uitke- ring te wachten, maar zij die geen inkomen hebben kunnen niet rond komen van 36,- per week voor twee mensen. Geld voor uitkering is er genoeg, dat zal indien dit nodig is, aangetoond worden. Kruiningen. Een bejaarde Wie is voor één dag generaal-in-ondergoed 1 Majoor A. R. Johnson heeft het moeilijk. „In vroeger dagen he verzuchtte hij gaf ik een- n voudig bevel aan een soldaat n i om het te doen, maar dat gaat nu niet meer, met de wijsheid die men heeft over de wettig- heid van bevelen". De moeilijkheid van de majoor is, dat hij geen vrijwilliger kan vinden, om in ondergoed door I de Engelse stad Bath te rennen. Het is niet duidelijk waarom dat speciaal in ondergoed moet gebeuren, maar het is in elk i geval een demonstratie oefe- 1 ning voor veertig parachutis- i ten, die de volgende week een f| I luchtlanding op het stadje zul- len uitvoeren, waar zij dan een „generaal" gevangen moeten nemen die „realistisch" in zijn M ondergoed de vlucht tracht te 1 nemen. I De majoor kon voldoende vrij- I willigers vinden voor zijn le- gertje valschermjagers, maar niet één soldaat die voor gene- raai wilde spelen. ^iiiiiiiiiiiiiiiiioiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiil stige caballero's in eigen land. IJs- handelaren en liuiouadeverkopers zijn intussen in een bijzonder goed hu meur. Niets zou hun immers méér opbrengen, dan een verbitterde strijd om de bierprijzen, waarin zij de lachende derde zouden kunnen zijn. Als het tenminste nog een poosje zo warm blijft 1848. Thorwald geleidde zijn gasten naar de controleka mer van de gravity-cruiser en wees hen daar de ver schillende instrumenten. Er waren verscheidene interes sante snufjes, maar over het algemeen kon piloot Storm niet zoveel verschillen met de Terra I bespeuren en dat verbaasde hem. Tenslotte was dit schip circa vier eeuwen na het zijne ge bouwd. Hij wachtte zich echter wel, iets van die aard tegenover Thorwald op te merken. De oude was fijn gevoelig op dat punt. Arend keek belangstellend toe, hoe zijn gastheer de generators in werking stelde. Er voer een lich te siddering door het schip, doch voor het ove rige viel er niets te bespeuren. Ja, toch wel. De laag sneeuw en ijzel die romp en ramen bedekte, begon snel te smelten en weldra had men een vrij uitzicht. Daarop scheen Thorwald gewacht te hebben, want nu haalde hij enkele handles over en de machine begon langzaam vooruit te glijden, tot hij op de open ruimte voor de hangar stond. Toen keerde hij zich triomfantelijk tot zgn gasten. „Welnu vrien den, we behoeven in ieder geval niet door die lastige sneeuw terug te baggeren naar de poort van de koepel!" riep hg uit. „Let op! Daar gaan we!" Het grote toestel begon te waggelen en rees toen snel omhoog. Joao Amoroso Neto heeft zon dag bekendgemaakt, dat de man die vorige week werd gearres teerd op verdenking van dezelf de te zijn als de beruchte voort vluchtige nazi-arts dr. Joseph Mengele, beslist niet de gezoch te is. Amoroso Neto is de verte genwoordiger van Interpol, de internationale politie-organisa- tie in Sao Paolo. De gearresteerde was Joseph Kanat, een verpleger, die, verdacht van het onwettig uitoefenen van een medi sche praktijk, door de politie werd gepakt. Amoroso Neto is zondag naar het plaatsje Ponta Poran ver trokken waar de verdachte woont. Tegenover United Press Internatio nal zei de politiefunctionaris dat de aangehoudene blond haar had, en dat van Mengele bekend was dat hij don ker haar had. Bovendien ontbrak on der Kanats linkerarm elk spoor van een litteken, dat daar had moeten zijn indien het brandmerk van de S.S. operatief was verwijderd. Amoroso Neto zei, dat het door Kanat opgedis te verhaal zorgvuldig zou worden na gegaan, omdat het.wel enige verdach te puntjes bevatte, maar dat het uit gesloten was, dat men inderdaad de beruchte arts eindelijk had gevangen. Mengele was in de oorlog belast met proefnemingen op gevangenen in con centratiekampen. KERKNIEUWS HERVORMDE KERK Beroepen te Ro tter dam-V ree wij k P. D. Steegman te Bennekom; beroepen te Aarlanderveen M. H. Boogert, vi caris te Scheveningen; benoemd tot bijstand in het pastoraat te 's-Gra- venhage J. G. L. Brouwer, a.s. eme ritus predikant te De Lier; aangeno men naar Wilnis J. J. de Heer te Ba- biloniënbroek, die bedankte voor Jaarsveld en St.-Phllipsland; bedankt voor Middelharnis J. Bos te Wierden; bedankt voor Hasselt J. W. de Bruyn te Harderwijk; beroepen te Haarlem H. S. J. Kalf te Bennebroek. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Toronto (Ontario Ca nada) J. Brons te Bunschoten. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Hengelo (Ov.) J. Bouri- tus te Tweede Exloërmond. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Bredford (Ontario Ca nada) A. F. Honkoop te Goes. GEREF. KERKEN Beroepen te Lemmer H. den Boeft, voorheen predikant bij de Geref. Ker ken (vrijgemaakt) te Schouwerzijl: bedankt voor Hoogvliet A. G. Kornet te Oude en Nieuwe Wetering. Ds. A. Burger (Dreischor, Nieuwland) 90 jaar Donderdag hoopt ds. A. Burger te Utrecht, emeritus predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk, ne gentig jaar te worden. De jubilaris werd op 27 juli 1871 te Warnsveld geboren. Nadat de heer Burger in 1896 door het provinciaal kerkbestuur van Utrecht was toege laten tot de evangeliebediening, werd hij op 21 februari van het daaropvolgend jaar bevestigd als predikant van de hervormde gemeen te van Dreischor. Op 27 maart 1904 verwisselde hij deze gemeente met die van Eek en Wiel. Hier werd hem in verband met zijn benoeming tot directeur van het internaat van de Nederlandse Zendingshogeschool te Oegstgeest met ingang van 16 mei 1920 eervol ontslag met de be voegdheid van emeritus verleend. Ruim 3 jaar later keerde ds. Burger weer als dienstdoend predikant te rug en werd hij op 29 juli 1923 be vestigd te Oosterwierum. Op 19 ja nuari 1930 verwisselde de jubilaris deze gemeente met Nieuw- en Sint- Joosland, waar hem met ingang van 4 novehber 1939 emeritaat werd ver- HENRI VAN WERMESKERKEN Maar de gestalten waarnaar ik niet meer omzie, zijn nu dicht naast ons. Aan belde zijden. De afstand is slechts enkele meters. Ik kan niet nalaten weer om te zien. Nu ont waar ik duidelijk de gezichten. Die zijn donker van tint, maar de trek ken zijn prachtig zuiver. Een rechte neus, een besliste mond, donkere, diepliggende ogen... Ineens moet ik vaag aan Yioe-Yioe denken... Terwijl ik zelf kijk, zie ik dat nie mand van hen naar ons kijkt. Ze zien strak voor zich, ieder naar eigen voorman of naar iets onbestemds. Geen enkele trek op die als uit don ker marnier gesneden gezichten ver raadt ook de minste emotie. Ik moet me even bevoelen of ik niet droom. Of ik niet iJ» een andere we reld gekomen ben, dan' In die der le venden. Ik weet niet of dat echt le vende gestalten om mij zijn, en geen geesten, zoals ze daar in de donkere mantels statig voortgaan, waarbij aan het lichaam niets beweegt, ter wijl alleen de voeten onder de man tels zich verplaatsen. Is dit dan reeds het rijk des doods, dat ik zonder weten ben binnenge gaan? Is dood dan leven? Voelt men zich dan nog zoals altijd? Nu zijn ze bijna naast ons. Maar ik voel het... zonder dat één geluid gehoord is, zonder dat iemand ons heeft aangeraakt, zijn wij ge vangen genomen. In doods zwijgen, in angstige dreiging. Zwijgend zwenken ineens de gestal ten naar rechts en dan meteen scherp naar links, ons steeds inslui tend. En voor mij zie ik de opgang naar de rots. Achter een schuin aflopende uitlo per van de rots staat een soort van poort van rotssteen opgebouwd. Ge weldige vierkante blokken, zoals van de bouwwerken der Inca's, Een poort van vijftien meter hoog, maar van niet meer dan vijf enorme stenen aan elke zijde. Gedekt door andere stenen. Een ingang die niet breder is dan om twee man door te laten. De V-vorm sluit zich nauwer, Daar worden we binnengedreven zonder het minste geluid. DE ROTS Men kan onder een spanning leven, die zo groot is dat zij iemand ver dooft, en alle wil vernietigt. Een dwang, die iemand in een gees telijke machteloosheid brengt, ter wijl toch het lichaam leeft en be weegt en handelt zonder bewustzijn. Zo voelde ik mij. Ik zag Taipeke zonder de minste aarzeling, bijna als verkeerde hij on der hypnose, de poort binnengaan. In die smalle poort, die vier meter diep scheen, zodat hij een smalle gang leek. Na het licht slokte de duister nis daarin hem ineens op en zag ik alleen maar zijn silhouet tegen het licht daarachter. Dan zou ik binnengaan. Was daar achter ook het leven? Het-liet me koud. Ik ging... achter Taipeke aan. In een vreemde onbewustheid, die mij scheen opgedrongen door die zwijgende gestalten. Hun zwijgzaam heid liet alles in je zwijgen, dwong je eveneens een zwijgzaamheid op, alsof het geven van het minste ge luid je oorvliezen zou hebben ge scheurd. Maar toch greep ik snel naar Pancho achter mij. Hij was er niet! Ik greep nog eens, en zag om. Hij was er nog niet. Maar direct achter mij stonden drie van de zwijgende gestalten. Roerloos met onbewogen gezichten. Geen cen timeter van mij vandaan, als sloten zij daarachter de wereld af. Dan hoorde ik ineens het eerste ge luid. Een fel grauwen van Pancho en daar na een lange klagelijke huil. Dit geluid gaf m(j ineens mijn be wustzijn terug. Ik had mij gebiedend laten leiden, ik was onbewust gevan gene geworden, maar nu scheurde er iets, als werd een nevel van geslagen heid uit me weggenomen. De kreet van Pancho! Om mij. Meteen was ik weer de oude mens, ontwaakt uit een nachtmerrie. Ik had een gevoel als bij een nacht merrie waaruit men zich wil los ma ken, wil rukken Ik was weer de Europeaan die zich niet door wilden laat regeren, die zelf heersen wil. Men nam mij mijn hond weg, ik wilde Pancho terughebben. Pancho hoorde bij mij. Ik stond ineens tegenover die donke re gestalten en met alle kracht die in mij was riep ik: „Hier Pancho!" En dan in het Engels en ik weet nog niet waarom ik die taal koos: „I want my dog". Niets antwoordde, de gestalten we ken niet. Ik greep er een aan en poogde die op zijde te rukken. Het was of ik aan een boom greep die weer tegen een andere stond. Of de gestalten zich samenpersten om on wrikbaar te zijn. Ze hadden de armen gekruist over elkaar, ik voelde de stalen lijven als een muur. Ik sprong terug in de poort ont armruimte te krijgen. Waar waren mijn wapens? Ik greep naar de revolver. Taipeke had die. Maar terwijl ik achteruit trad, kwamen de lichamen weer dich terbij, zonder mij iets te doen. Nu stonden er in de poort ook lrjven. Ik poogde weer armruimte te krijgen om uit te halen voor een slag naar die stalen onbewogen gezichten. Er was geen ruimte meer. Ik kon mgn armen niet meer vari mgn lichaam losmaken, ik stond als tus sen een compacte menigte geklemd in een nauwe gang Dan was ik er door gedreven. En langzaam, naarmate bgn woede zonk, openden zich achter de poort de lrjven en ontstond een nieuwe V-vorm. Tai peke stond er ook en keek onbewogen naar mij. Nog eens hoorde ik Pancho klagelijk huilen. Alles moet in een droom zijn geschied in een soort van hypnose, die alleen mogelijk was door het van ontberin gen verzwakte lichaam, door het ver dorsten in de woestijn, de geheimzin nige invloed van de Groene Hel en vooral de duivelse zwijgende wijze waarop de nieuwe vijand ons lang zaam maar welbewust insloot. In enkele dagen zijn wij tot willoze wezens geworden in de handen van een wilde stam, die echter uitstekend georganiseerd blijkt... En die, vreemd ons niet heeft gedood. Nóg niet! Ik lig nu in een soort van hut, die' van zwaar hout gemaakt is, van hou ten tralies is voorzien en omgeven door hoge heesters en geboomte, zo dat ik geen uitzicht heb. Geen enkel geluid dringt van buiten tot mij door, ofschoon ik mij omgeven weet door honderden misschien duizend mensen, die op deze rots moeten wonen. An ders zouden zij niet zoveel krijgers uitzenden. En toch heb ik mij nergens in het oerwoud zo eenzaam gevoeld als hier. Taipeke is er niet en Pancho is er niet. Indien ik deze laatste maar had. Wat heeft men met Taipeke gedaan, of wat heeft Taipeke zelf gedaan? En wat met Pancho? Ik heb niets kunnen waarnemen toen ik naar boven gevoerd werd. Ik was omgeven door mannen die mg zwij gend gevangen namen die zeker even groot waren als ik, maar hun man tels hoog hielden en nauw aangeslo ten bleventot ik voor deze hut kwam. Wat heeft men met mij voor? Al mijn bezittingen liggen naast mij. Er staat een aardewerk vaas met heer lijk koel water, een houten nap met maïsmeel en geroosterd vlees en vruchten. Indien het vergiftigd was, zou men het niet met zoveel zorg op dienen en zou men mij mijn eigen ba gage, waarin ook nog droog vlees, niet hier laten. Ik eet dan ook met smaak en drinks ineens de gehele kruik, welke het water koel houdt, leeg. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 9