AMERIKANEN DOEN EUROPA PER A.M.Z. MAANDAG 24 JULI 196.1 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Wel eens met een groepje Ame rikanen door Europa gedaverd? 't Is geen plezierrit. Een uitpui lend programma, want in drie endertig dagen moet men het allemaal gezien hebben. Londen, Amsterdam, Brussel, Salzburg, Wenen, Venetië, Rome, Floren ce, Nice, Luzern, Parijs en nog een aantal tussenliggende toe ristencentra. Geen pretje. Zo constateerde al thans één onzer verslaggevers, die het Belgisch-Nederlandse deel van zulk een trip meemaakte. In dit ge val dus een ruim een maand duren de „tour", voor de deelnemers van uur tot uur uitgestippeld door een in Londen en New York zetelend reisbureau. Een vakantiereis dus, maar nogmaals: geen plezierrit. Tot die conclusie kwamen ook de zeventien uit alle delen van de Verenigde Staten afkomstige „inschrijvers" voor de tour reeds op de zevende dag, toen zij na in twee dagen Holland te hebben „gedaan", België binnenreden. Het is de Auto Maatschappij Zee land, die zich met de verzorging van deze „monsterritten" bezighoudt. In derdaad. Het Bevelandse bedrijf heeft zelfs zo'n zestig naar Amerikaanse eisen ingerichte toerwagens, die re gelmatig met in hoofdzaak Ameri kanen door Europa daveren. Men moet evenwel deze restrictie maken: de A.M.Z. levert alleen „ver voer". Het voert nauwkeurig op drachten uit van buitenlandse reis bureaus. Deze stippelen de reizen uit, geven de wogen aan, de plaat sen waar gestopt moet worden voor het bezichtigen van bezienswaardig heden, de tijden van aankomst en vertrek. Zo is vanmorgen chauffeur Adrie Vermaire uit Wemeldinge met de bus. die vorige week door Neder land en België reed, om half negen uit Salzburg vertrokken. Om half twaalf moet hij in Linz zijn, waar het reisbureau een boottochtje in het schema heeft geprojecteerd. Van middag om vijf uur moet de A.M.Z.- bus gereed staan om het gezelschap 's avonds om acht uur in Wenen af te leveren. Zo gaat het nog een 26 dagen door. Een „tak van dienst" van de A.M.Z., waar men in Zeeland maar weinig van weet. Hoe zou men het kunnen weten: voordat een dergelijk luxueus inge richte autobus voor zulk een monster- tocht uit Goes vertrekt zijn bordjes al verhangen. De onderne mingen, waarvoor men rijdt, stellen prijs op „eigen" materiaal. Daarom worden reeds voor het vertrek uit Goes de A.M.Z.-intialen op de zijkan ten van de autobussen overdekt met een geslaagd paneeltje. Onder die vlag rijdt Adrie Ver maire zo'n 5500 km door Europa en hij hij heeft grote kans op deze tocht andere A.M.Z.-bussen te ontmoeten, die met andere ge- ADRIE VERMAIRE ....5500 km.... zeischappen aan andere tochten begonnen zijn. Donderdag 20 juli bijvoorbeeld, zijn de 49 A.M.Z.- bussen aan meerdaagse reizen begonnen. Enorme organisatie Begrijpelijk dat hiervoor een enorme organisatie nodig is. Op liet Goese A.M.Z.-kantoor beheert directie-se cretaris J. M. Schipper een achtdelig paneel, waar men alle bijzonderheden over het „rollend materieel" op kan aflezen: de reserveringen, de op drachtgeefsters, de chauffeur, duur van de reis, aard van het gezelschap en nog een boel meer. De werkelijke organisatie begint echter pas, als op het Goese kantoor de wijzigingen binnenstromen, het „tussentijdse rouleren" van de ver schillende autobussen, als een gezel schap geen veertig maar twintig mensen blijkt te omvatten en een handjevol mensen, dat voor een „American Tour" had geboekt, plot seling blijkt te zijn uitgegroeid tot een krachtig groepje. Voor de chauf feurs moeten duidelijke instructies gereedliggen, geschraagd door op volgorde liggende plattegronden van de te bezoeken steden. De organisatie ljjkt potdicht: op de plattegronden zijn zelfs de hotels met een grote pijl gemarkeerd. Maar hoewel met het nieuwste materiaal gereden wordt: er kan altijd iets misgaan. Dan moet erneen. Laten we de heer Schipper en zijn handige as sistentes bij het paneel. -.T-erug naar de autobus, naar het begin bij Hoek van Holland. Daar zag Adrie Vermaire voor het eerst de zeventien mensen, waar mee hij een maand lang door Europa zou rijden. Daar werd Adrie „André", zoals reisleidster mrs. Beherns uit Londen hem introduceerde. Met André", die dank zij de cursussen, die de A.M.Z. haar chauffeurs laat volgen, het Engels redelijk beheerst, spreekt zij Duits. Ze legt het uit. De zorgen rond de reis zijn voor haar en de chauffeur. Niet voor de gasten. Vandaar. Voor Adrie een geluk dat mrs. Beherns het Nederlands niet be heerst. Men is deze eerste dag in alle vroegte naar Scheveningen ge reden, het strand en de terrasjes liggen nog verlaten. Mrs. Beherns wil naar het oude vissersdorp, maar er is een wegomlegging. Twee po litiemensen in een snel autootje leg gen het uit. De bus moet een eindje terug over de boulevard, het is de eerste straat rechts en dan zo-en-zo. „Erheen" wil mrs. Beherns, maar de rustige chauffeur uit Wemeldinge voorziet moeilijkheden, die de En gelse dame niet kan voorzien. Hij gaat rechtdoor. Politieautootje ach terop. „U rijdt verkeerd. De eerste straat rechts zei ik". „Hmmra" Terwijl de bus zich weer in beweging zet. komt Vermaire in een hachelijke positie, als mrs. Beherns vraagt wat ze toch wel wilden. „Ich fahre zu schnell". Een aardige vondst, maar hij is verplicht de hele boulevard te kruipen als een schild pad. Mrs. Beherns is een kittige da me. Ze wacht haar tijd af om, als het over iets heel anders gaat, te vertellen, dat ze door haar kennis van het Duits ook het Nederlands vrij aardig kan volgen. Over het vissersdorp wordt niet meer gesproken. „André" is een goed chauffeur en bovendien nog handig ook. Het is een ongewild examen. En het Haagse binnenhof is ook aardig. Amerikanen uit de bus, foto's maken, weer in de bus. Zo gaat het ook bij het Vredespaleis, waar mrs. Beherns overigens een uitstekende uiteenzetting geeft. Tevoren, tijdens de rit van Hoek van Holland naar Den Haag, heeft zij al een ruwe schets gegeven van Neder land en de Nederlanders: de strijd tegen de zee, de godsdiensten, de gehechtheid aan de grond, de midde len van bestaan, die de Amerikanen in het met glas overdekte Westland anders wat eenzijdig tegemoet zou den zijn gekomen. Zij blijkt ook zeer goed op de hoogte met de cultuur geschiedenis en vertelt vlot over de belangrijkste Nederlandse schilders en denkers. Alleen de chocoladefabri kanten komen wat vreemd uit de bus: dat moeten in Nederland allen Quakers zijn. Het paleis op de Am sterdamse Dam krijgt ook een vreemd commentaar. „De koningin wil er niet in wonen, maar komt er één week per jaar. Anders krijgt ze geen salaris". Als grap bedoeld? Niet duidelijk. Het gezelschap zit er kommervol bij te knikken. Overladen programma Voor Volendam en Broek in Wa terland gaat een speciale gids mee. Deze reis valt buiten het programma van het reisbureau. Ach terwege gelaten. Eengoed teken. Broek in Waterland, waar een kaas makerij en een klompenmakerij wor den bezichtigd, is nog wel aardig. Volendam is vol verklede toeristen. Als Volendammer. De Volendam- mers hebben daar hun aardigheid in. Men kan niet anders zeggen: de A. M.Z. doet het prima! Zij levert aan het reisbureau de best-denkbare ser vice. En dat hebben de passagiers wel héél hard nodig, want het reis bureau vergt héél wat van hen. Laten we dit aspect van de reis eens kri tisch bekijken. Wat kreeg het gezel schap te zien? Het was een gezelschap van hoofdzakelijk danies, onderwijze ressen en leraressen. De dokter uit Texas met zjjn vrouw en een gepensioneerd brandweercomman dant uit Boston. Begin vorige week, toen het gezel schap in Hoek van Holland het Eu ropese continent betrad, beantwoord de één van de dames de vraag: „Waarom naar Europa, waarom naar Nederland?" „Eens kijken hoe de mensen hier zijn, hoe de men sen hier leven, wonen en werken". Een paar dagen later verzuchtte ze: „Wdt hebben we nu gezien? De be langrijkste winkelcentra en de bin nenkant van een paar mooie hotels, die dan nog vol met Amerikanen bleken te zitten Die mening was representatief voor de stemming van het gehele gezel schap. Een stemming van teleurstel ling, omdat ,er langs de hoofdwegen tussen Den Haag, Amsterdam en Antwerpen zo weinig molens ston den, de tulpen van de technicolor- affiches alleen maar in het voorjaar bleken te bloeien en teleurstelling omdat de jonge Volendamse meisjes geen volksliedjes zongen bij het net tenboeten, maar in een plaatselijke cafetaria rondhingen en dubbeltjes in een juke-hox lieten glijden, waar in meneer Presley sterk vertegen woordigd was. Misschien was het ook om het Oudhollandse eethuisje in Amsterdam, dat je als Amerikaan blijkbaar maar moeilijk kunt over slaan. Dat zijn dan enkele kritische kanttekeningen over de manier, waarop men Amerikaanse toeris ten „Holland" laat zien; mis schien wel over de manier, waar op ze het willen zien ze heb ben per slot zelf voor een der gelijke reis geboekt en de ma nier, waarop Nederlanders hun „bezienswaardigheden" presente ren. Er zou nog genoeg aan toe te voegen zijn. Over Volendam bij voorbeeld, een dolle, commerciële kermis, dat onverdeeld werd be titeld als „te veel een industrie..." As een verademing komt de mor gen na Volendam de tocht door de Amsterdamse grachten, ge volgd door bezoeken aan het Rijks museum, de onvermijdelijke Nacht wacht- en een diamantslijperij. Zo gaat het door, dag na dag. In Brussel het paleis van justitie, het koninklijk paleis, de St. Gudele, de Notre Dame du Sablon. Alleen in Wenen en Rome vertoeft men wat langer. Misschien een gelegenheid voor het verlangde contact r#pt de bevolking, het zien hoe anderen leven. In Ne derland is het er niet van gekomen. Alleen „André" leerde men wat beter kennen. En daarover zei miss Joe Ann Blunt uit Washington waarde rend: „Als de Hollanders allemaal zo zijn Waadering In die waardering deelde de A.M.Z.: niet alleen om haar selectie bij de personëelswervlng, maar ook om haar materiaal. Van de Bevelandse maatschappij had uiteraard niemand ooit gehoord en bovendien was de bus met de naam van het reisbureau gesierd. Maar men was het er over eens, dat het bureau voor een góede bus had gezorgd. Van een maatschappij, die er zelfs in slaagde Russen en Amerikanen nader tot elkaar te brengen. Daarover vertelde mrs. Beherns. Hoe zij eens met een gezelschap Amerikanen door de ruïnes van Pompei dwaalde, toen tussen de overblijfselen van deze Romeinse stad een groep Russische toeristen naderde. „Russenwerd er bedenkelijk gemompeld. Maar over de resten vau Pompei heen begon men elkaar te naderen. Er werden foto's gemaakt; verschil lende van deze mensen correspon deren nu met elkaar. Adrie Vermaire is nu ergens onder weg in Europa. Misschien is hy, on danks het uitputtende programma op weg naar een plaats waar het kan zyn als toen op de resten van Pompei. "Links boven: het gezelschap Amerikaanse toeristen bij de autobus, waarmee Adrie Vermaire uit Wemeldinge hen op een 5500 km lange tocht Europa laat zien. Rechts boven: mr. J. Haley, gepensioneerd brandweercommandant uit Boston, links onder: miss Joe Ann Blunt uit Washington, die het Vredespaleis „onder schot" neemt, links midden: Volendammers die geen Volendammer zijn en rechts onder: de fotograferende dr. M. Palmer uit Texas. (Foto's P.Z.C*)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 3