Laatste voorstel K.LM.-iandir gsrechten m pleit Deskundige voor t.v. op school GRACE KELLY IN KLASSIEKE THRILLER VAN HITCHCOCK VANDAAG op hders iïpl WOENSDAG 12 JULI 10(51 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 FILMS IN ZEELAND Goed spel van Germi in Italiaanse politiefilm De thriller met de suggestieve titel „U spreekt met uw moor denaar" die deze week vertoond wordt door ALHAMBRA (Vïis- singen), is een geestesprodukt van de meester op dit terrain, Alfred Hitchcock. Het moet er wel even bij gezegd worden, want na het recente „Psycho" zou men niet vermoeden dat Hitclikock ook hier de hand in heeft gehad. „U spreekt met uw moordenaar" is een „gewone" speurdershistorie zonder zoge naamde psychologische franje maar met een behoorlijke dosis spanning. Een Hitchcock zo puur als maar enigs mogelijk is. In de hoofdrollen Ray Milland, Grace Kelly, Robert Gummings, Anthony Dawson en Leo Brïtt als verteller. De bovengenoemde film wordt ver toond in de donderdagcyelus. In het zelfde kader draait Grand (Goes de Amerikaanse rolprent ,,Sayonara" van regisseur Joshua Logan. Marlon Brando speelt de rol van een straal jagerpiloot in deze rolprent, die zo wel wat de uitvoering als wat het onderwerp betreft typisch Ameri kaans genoemd mag worden. In de States worden jaarlijks tientallen van dit soort films gemaakt, die Eu ropa nooit bereiken. Dat „Sayonara" daar wel voor in aanmerking kwam „danken" we waarschijnlijk aan het feit dat Brando er zo'n voorname rol in speelt. Nochtans blijft „Sayonara" een weinig interessant produkt, geba seerd op het Amerikaanse heldendom in de Korea-oorlog enerzijds en het rassenvooroordeel anderzijds, twee onderwerpen, die de Nederlander niet voor problemen zullen stellen maar de Amerikaan des te meer. Om het de laatsten gemakkelijk te maken plakte Logan er maar een „happy end" aan vast. Toen Clifford Sims uit Durrington (Engelaiul) drie jaar teas, leerde hij autorijden in een zeepkist met een motortje van 150 cc. Vier jaar tater kreeg hij van zijn vader een oude Austin en een rijles: dat was voor Cliff genoeg: hij rijdt als de beste uiteraard nog niet op straat, maar op een flink terrein vlak bij zijn huis. Zijn buurvriendjes vinden zo'n autobezittende kameraad natuurlijk prachtig en geven graag gratis ad vies ais de wagen aan geslingerd moet worden. Luxor (Vlissingen) brengt een produkt vol actie, opgenomen on der de blauwe hemel en stralende zon van het Caraïbische gebied: „Rifpiraten", een verhaaltje over een groep naïeve jongens die het geheim van een verdachte schip breuk na veel vechten tot een op lossing brengen. „De beul", Electro (Middelburg) is een western, vervaardigd door Mi chael Curtiz en met Robert Taylor, Fess Parker en Tina Louise in de hoofdrollen. Het is een western van het klassieke soort, waarin goed en kwaad in scherpe contouren tegen over elkaar staan en het devies oog om oog, tand om tand" in de eerste plaats geldt. City (Middelburg) vertoont een Italiaanse film! een politiefilm, die veel overeenkomt met soort gelijke Britse en Amerikaanse films. Alleen de entourage is zui ver Italiaans: een volksbuurt in Rome, morsige kinderen, schilder achtige straattafereeltjes. Onder anderen zien we Pietro Germi in een sympathieke rol. De oorlogsfilm „Overval in de Paci fic" over de strijd in het gebied van de Stille Zuidzee tijdens de tweede wereldbrand met James Garner en Edmond O'Bruin schreven we reeds eerder. De film is nu te zien in Grand (Goes). Alhambra (Vlissingen) heeft verder een bekende humoristische film op het programma: „Het lachkanon van de infanterie". Dividenden Leidsche Wolspinnerij N.V.: onver anderd dividend van 20 procent. Blijdenstein-Willink N.V. te Ensche de: voorgesteld wordt een verhoogd dividend van negen procent (v.j. ze ven). N.V. Wollenstoffenfabriek Droge te Tilburg: voorgesteld wordt een divi dend van twaalf procent (v.j. tien). Van Wijk en Heringa N.V. te Leiden:, voorgesteld wordt wederom het divi dend te passeren. N.V. Bouwkas Rohyp te Amsterdam: voorgesteld wordt een onveranderd dividend van negen-en-een-ha!f en ze ven procent. IMPASSE DUURT VOORT.... Ondanks resultaat houdt Nederland voet bij stuk (Van onze Haagse redactie) Tijdens de besprekingen over de lan dingsrechten voor de K.L.M. te Los Angeles neeft staatssecretaris Stïjkel de leider van de Nederlandse delega tie, een nieuw voorstel gedaan om te komen tot een vergelijk met de Ver enigde Staten. Het is niet nitgesloten. dat dit voorstel, waarvan de inhoud angstvallig wordt geheim gehouden, tevens het laatste van Nederlandse zijde zal zijn om uit de impasse te komen. Naar verluidt, zou het een praktische oplossing bieden om tot een vergelijk te komen. Staatssecretaris Stijkei heeft steeds, met voorbijzien van het feit, dat Nederland en de Verenigde •Staten verschillend denken over de Bermuda-bepalingen er naar ge streefd, tot een in de praktijk bruik baar vergelijk te komen. Uit het feit, dat hij opnieuw een voorstel heeft in gediend, moet worden geconcludeerd, dat hij de zaak nog niet hopeloos in ziet. De Nederlandse delegatie onderhan delt nu reeds vele weken in Washing ton. Er zal een punt komen, dat men zegt: nu is het genoeg. Men acht het in welingelichte kringen in Den Haag niet uitgesloten, dat dit punt zeer spoedig zal worden bereikt. Ook om deze reden zou het voorstel van de heer Stijkel geheel zijn gericht op een praktische oplossing.' Zou men niet tot een vergelijk komen en keert de Nederlandse delegatie voor de vierde maal onverrichter- zake naar huis terug dan zal dit be paald niet betekenen, dat Nederland zijn verlangens opgeeft. Deze zullen onverkort en onveranderd van kracht blijven. Moskou twaalf dagen filmstad Nu liet 12-daagse filmfestival in Moskou eindelijk goed „op weg" is, is Moskou veranderd in een filnistad. Duizenden Moskovieten, voor het merendeel tieners, han gen rond het „Moskva" hotel, waar de meeste filmsterren hun intrek hebben genomen. Overal zijn handtekeningenjagers en ver kopers vair portretten van wes terse filmsterren doen goede za ken. Aan een bar in het hotel hangen filmsterren wat rond en om hen heen staan jongelui hen openlijk aan te staren. Wereldberoemde sterren hebben zich overigens nog schuil gehouden. Velen zijn nog niet eens in de Russische hoofd stad. Op de lijst van „vermoedelijke" aan komsten voor vandaag staan Liz Taylor, Diana Dors, Brigitte Bar nes, zij het, dat er heel wat minder kleine sterren zijn, die tie aandacht van de fotografen proberen te trekken. Gina, die reeds de aandacht trok, door weg te lopen uit de openings plechtigheid omdat zij moe was, heeft intussen aangekondigd dat zij vandaag de dag wil doorbren gen als gewoon toeriste „om zelf ook wat foto's te maken. De vertoning van films is ver plaatst volgens plan van het Lenin stadion, naar het „Rus- siya" theater in de buurt van de Gorkistraat. Deze bioscoop is spe ciaal gebouwd voor dit festival. Uit de eerste Russische perscom mentaren blijkt, dat de Russen grote waardering hebben voor de Deense film „De grote vangst", een verhaal over het conflict tus sen een oude en een jonge genera tie in een vissersdorp. Jazz-Rondo Ton van der Horst is de samen steller van het programma „Jazz- Rondo", dat vandaag wordt uitge zonden in de V.P.R.O. jongeren- uitzending „Rijp en Groen". Ver volgens heeft reporter Henk Teeuw een gesprek met de heer John S. Bach onder de titel „Tien jaar Crefal". De heer Bach was drie jaar verbonden aan het Unes co Instituut bij het meer van Pat- zeuaro in Midden-Mexico. Simon Vinkenoog haalt daarna in zijn viertiendaagse programma dé letteren overhoop en rekent op medewerking van zijn luisteraars. Impressies uit Australië Eind april vertrok een VARA-televisieteam monter van Schiphol naar Australië Eind mei keerden Netty Rosenfeld, Pier Tania, came raman Frans Verhey en geluidstechnicus Nico Hartog doodmoe in het vaderland terug van een reis die niet korter geweest was dan 50.000 km. En toch hadden zij zich bij hun vlieg- en autotochten in Australië zelf beperkt tot de Z.O.-hoek van liet land, het dichtst be volkte gedeelte, waarin ook de meeste emigranten wonen. Bij de tal rijke nuttige ervaringen die Melbourne, Sydney, Brisbane en Canber ra het VARA-team hadden opgeleverd, was er één wetenschap die de ploeg met enige schroom deed denken aan de drie documentaires die het zichtbaar resultaat van hun reis moesten vormen: in een dergelijk kolossaal land. waarin de 10 miljoen inwoners op duizen den kilometers van elkaar onder volmaakt andere omstandigheden leven en werken, kan de meest begenadigde journalist na een reis van een maand nooit de pretentie hebben, dat zijn vluchtige impres sies hem of haar in staat stellen een volledig beeld te geven van het nieuwe vaderland, dat tien duizenden Nederlandse emigranten ko zen. De samenstellers Netty Rosenfeld en Pier Tania hebben zich bij de eindmontage van de 6 uur geluidsfilm en stomme film dan ook slechts voor ogen gesteld dat hun taak beperkt moest blijven tot een weliswaar bewuste greep uit het leven van onze emigranten, die ove rigens echter niet wil suggereren dat daarmee nu aan Australië of aan de problematiek van de emigratie in alle facetten recht wordt gedaan. De drie programma's worden kort na elkaar uitgezonden. Vandaag komt onder de titel „Het nieuwe vaderland" deel I op het televisie scherm. De twee volgende afleveringen dragen de titels: „Eén op de honderd" en „De harde weg". Een Westduitse radiofabrieh heeft een televisiescherm ontworpen, waarbij althans voor het oog een ontvangst zonder beeld lijnen icordt gegarandeerd. Het kijken wordt hierdoor minder vermoeiend. Ook zal het mogelijk zijn dicht bij het .toestel te gaan zitten. Door het toepassen van een speciale procedure wordt de beeld lijnenstructuur opgelost. Het scherm wordt voor de beeldbuis geplaatst. De vinding betekent misschien wel een revolutie voor de t.v.-industrie. Op de foto ziet men hóe de gestreepte jurk van liet meisje als het ware oplost in het scherm. mg filmcommentaar kan men een vertrouwelijke aanpak waarnemen waarvan men meende dat ze aan de televisie was voorbehouden. De film herontdekte de close-up. Hij stelde weer technieken en tru cages ter discussie die met de komst van de geluidsfilm tot ver dwijnen schenen gedoemd. Boven dien is de film minder praatziek geworden, weet zelfs weer te zwij gen en het beeld te laten spreken. Zo begint de film aan zijn derde jeugd. Samenvattend concludeert de heer. Lefranc, dat binnen -zekere tech nische en pedagogische grenzen de schooltelevisie een opmerkelijke en oorspronkelijke bijdrage tot het onderwijs levert, zonder evenwel aanspraak te kunnen maken op zoiets als een alleenrecht, dat sommige haar ten koste van de andere onderwijsmiddelen hebben willen toekennen. Verre .van die andere onderwijs middelen opzij te schuiven, maakt de schooltelevisie ze juist onmis baarder dan ooit. Als synthese- techniek haar voornaamste cn fraaiste titel, zo zegt de heer Le franc biedt de schooltelevisie gemakkelijke aanknopingspunten „Literatuur" van Arthur Schmitzler De V.P.R.O. brengt donderdag 20 juli de eenakter „Literatuur" van Arthur Schnitzler op het scherm vanuit de Singer Concertzaal te Laren. Het stuk wordt gespeeld door Joka Berretti, Guus Verstrae- te en Wim van de Heuvel, die het al éérder óp de planken hebben ge bracht.- De toneelregie is van .Jan Retel, de cameraregie van Jack Dixon. Diezélfde avond kan men naar de film „Het Gerucht" kij ken, die Kees Brusse indertijd voor „Pro Juventute' heeft ge maakt. en verschaft zij een gemeenschap pelijke. noemer aan de andere op- voeaingstechnieken De televisie vormt naar liet oor deel van de heer Lefranc een ide aal proefterrein, niet alleen voor de verrijking van het onderwijs en de schoolgaande jeugd, maar ook voor de opvoeding in de na bije toekomst van een heel volk. RADIOEN T.V.-RUBRIEK IWVWWWWWWVWVWW OY&IA, 31CI1 en.... sc/\rijven T elevisie De N.T.S. zendt vanmiddag van een tot half twee, van drie tot tien over half vier en van kwart over A-Ier tot vijf uur weer recht streekse reportages uit van de „Tour de France", 's Avonds opent de VARA haar programma met „Achter liet. scherm" waarna om vijf over half negen het eerste deel op het scherm komt van de do cumentaire reportages, die een VARA-team van het emigranten- leven in Australië heeft gemaakt. Om tien over negen spelen De Ramblèi's Amerikaanse „Pop"- muzielc van 1900 tot heden cn om vijf over half tien komt het forum „Welbeschouwd" met een nieuwe regisseur, -de onlangs benoemde Herman Wigbold. De Vlaamse televisie brengt om kwart voor negen een volksstuk „Peegie" op het scherm, dat Wil lem Putman schreef naar de ge lijknamige Vlaamse roman van Willem Denys. Het is het' ver haal van marktkooplieden van Roeselaar. Het stuk wordt in het Amerikaanse Theater in Brussel opgevoerd en het betreft hier dus een televisiereportage. Radio Voor de N.C.R.V. in het program ma van Hilversum I spelen 0111 half vier 's middags André de Raaf en Jacques Schutte volks muziek voor piano. In de derde af levering van deze serie hoort U Zuidamerikaanse volksmuziek, 's Avonds om vijf over half negen wordt in het kader van net Hol land Festival de „Missa Solemis" van Van Beethoven uitgezonden. Het betreft hier opnamen van het Radio Filharmonisch Orkest 0.1.v. Eugen Jochum. Solisten zijn de sopraan Erna Spoorenberg 'de alt Nan Merriman, de tenor Alexan der Young en de bas Heinz Reh- fuss. De VARA zendt 0111 vijf over negen 's avonds via de andere zen der een programma uit met recht streekse reportages uit een aan tal plaatsen in ons land. Dat het een gevarieerd programma wordt blijkt uit de titel: „Zomeravond- contrasten". (Van onze radio- en t.v. redacteur) In een van de laatste num mers van het orgaan van de Stichting Nederlands Onder wijs Film, Toonbeeld, hield de heer R. Lefranc een pleidooi voor de toepassing van schooltelevisie aan de hand van de ervaringen die hij er in Frankrijk mee heeft opge daan. De heer Lefranc is di recteur van het Nationale Pe dagogische Instituut te Parijs en van de Franse onderwijs- film- en schooltelevisieorga nisatie. De heer Lefranc wijst eerst op het bekende verschijnsel van de televisie, namelijk ,dat zij de kijker het gevoel geeft „erbij te zijn". De televisie betrekt het individu bij het gebeuren en dwingt hem eraan deel te nemen. Zij maakt een houding van „objectieve neu traliteit" onmogelijk en vraagt om het doen van een keuze. De tele visie ziet kans de problemen te personaliseren op een manier die identificatie bevordert en prikkelt tot reactie, aldus de heer Lefranc. Schooltelevisie in zijns inziens vóór alles een gemakkelijk instrument voor het leveren van tot op de dag bijgehouden documentatiemateri aal. Hierdoor verbreekt de school televisie de nauwe grenzen van het klaslokaal en opent zijn nieu we horizonten. De schooltelevisie „ontschoolt" als het ware het on derwijs, waardoor dit doelmatiger wordt en zich meer aanpast aan het werkelijke leven. School-t.v. aktualiseert het leven en maakt het zonder twijfel, zo zegt de heer Lefranc, meer dan enige andere techniek mogelijk de nog altijd diepe klooi' die de school van het dagelijks leven scheidt, te over bruggen. Actualiteit Passiviteit zowel van de kant van de onderwijzer als van de leer lingen wordt door de school-t.v. bestreden. De onderwijzer immers wordt aangespoord tot het gebrui ken van moderne leermiddelen, terwijl zij, juist door de aktuali- teit die de school-t.v. brengt, een grotere kans krijgen leerlingen te bereiken, hun aandacht gevangen te houden en hen te onderwijzen. Volgens de heer Lefranc is het niet zo, dat televisie het alleen zaligmakende audiovisuele middel is. Televisie is wel een gemakke lijk verspreidingsmedium, maar mag niet als autonoom worden be schouwd. De heer Lefranc ziet haar eerder als een opmerkelijk synthese-instrument. Natuurlijk zijn de rechtstreekse uitzendingen, zoals reportages en televisiespelen, iets unieks, maar de grote meer derheid der uitzendingen profi teert, zeker wat de school-t.v. be treft, van andere aanvullende tech nieken, zoals films, foto's, gram mofoonplaten en geluidsbanden en niet te vergeten het klassieke schoolbord. Het is dan ook zonne klaar dat men schooltelevisie niet los zal kunnen zien van de andere audiovisuele technieken. Voorbeeld De invoering van de schooltelevi sie heeft in Frankrijk grote in vloed gehad op de vorm van de ondcrwijsfilm. In de eerste plaats heeft zij een aantal onderwijssec toren, die door de televisie beter kunnen worden behartigt, afge stoten. Anderzijds volgt de film sommige t.v.-methodes na. In me- Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 13