Laatste voorstel
K.LM.-iandir gsrechten
m
pleit
Deskundige
voor t.v.
op school
GRACE KELLY IN KLASSIEKE
THRILLER VAN HITCHCOCK
VANDAAG
op hders iïpl
WOENSDAG 12 JULI 10(51
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
FILMS IN ZEELAND
Goed spel van Germi in
Italiaanse politiefilm
De thriller met de suggestieve
titel „U spreekt met uw moor
denaar" die deze week vertoond
wordt door ALHAMBRA (Vïis-
singen), is een geestesprodukt
van de meester op dit terrain,
Alfred Hitchcock. Het moet er
wel even bij gezegd worden,
want na het recente „Psycho"
zou men niet vermoeden dat
Hitclikock ook hier de hand in
heeft gehad. „U spreekt met uw
moordenaar" is een „gewone"
speurdershistorie zonder zoge
naamde psychologische franje
maar met een behoorlijke dosis
spanning. Een Hitchcock zo
puur als maar enigs mogelijk is.
In de hoofdrollen Ray Milland,
Grace Kelly, Robert Gummings,
Anthony Dawson en Leo Brïtt
als verteller.
De bovengenoemde film wordt ver
toond in de donderdagcyelus. In het
zelfde kader draait Grand (Goes de
Amerikaanse rolprent ,,Sayonara"
van regisseur Joshua Logan. Marlon
Brando speelt de rol van een straal
jagerpiloot in deze rolprent, die zo
wel wat de uitvoering als wat het
onderwerp betreft typisch Ameri
kaans genoemd mag worden. In de
States worden jaarlijks tientallen
van dit soort films gemaakt, die Eu
ropa nooit bereiken. Dat „Sayonara"
daar wel voor in aanmerking kwam
„danken" we waarschijnlijk aan het
feit dat Brando er zo'n voorname rol
in speelt. Nochtans blijft „Sayonara"
een weinig interessant produkt, geba
seerd op het Amerikaanse heldendom
in de Korea-oorlog enerzijds en het
rassenvooroordeel anderzijds, twee
onderwerpen, die de Nederlander niet
voor problemen zullen stellen maar
de Amerikaan des te meer. Om het
de laatsten gemakkelijk te maken
plakte Logan er maar een „happy
end" aan vast.
Toen Clifford Sims uit Durrington
(Engelaiul) drie jaar teas, leerde hij
autorijden in een zeepkist met een
motortje van 150 cc. Vier jaar tater
kreeg hij van zijn vader een oude
Austin en een rijles: dat was voor
Cliff genoeg: hij rijdt als de beste
uiteraard nog niet op straat, maar
op een flink terrein vlak bij zijn
huis. Zijn buurvriendjes vinden zo'n
autobezittende kameraad natuurlijk
prachtig en geven graag gratis ad
vies ais de wagen aan geslingerd moet
worden.
Luxor (Vlissingen) brengt een
produkt vol actie, opgenomen on
der de blauwe hemel en stralende
zon van het Caraïbische gebied:
„Rifpiraten", een verhaaltje over
een groep naïeve jongens die het
geheim van een verdachte schip
breuk na veel vechten tot een op
lossing brengen.
„De beul", Electro (Middelburg) is
een western, vervaardigd door Mi
chael Curtiz en met Robert Taylor,
Fess Parker en Tina Louise in de
hoofdrollen. Het is een western van
het klassieke soort, waarin goed en
kwaad in scherpe contouren tegen
over elkaar staan en het devies oog
om oog, tand om tand" in de eerste
plaats geldt.
City (Middelburg) vertoont een
Italiaanse film! een politiefilm,
die veel overeenkomt met soort
gelijke Britse en Amerikaanse
films. Alleen de entourage is zui
ver Italiaans: een volksbuurt in
Rome, morsige kinderen, schilder
achtige straattafereeltjes. Onder
anderen zien we Pietro Germi in
een sympathieke rol.
De oorlogsfilm „Overval in de Paci
fic" over de strijd in het gebied van
de Stille Zuidzee tijdens de tweede
wereldbrand met James Garner en
Edmond O'Bruin schreven we reeds
eerder. De film is nu te zien in
Grand (Goes).
Alhambra (Vlissingen) heeft verder
een bekende humoristische film op
het programma: „Het lachkanon van
de infanterie".
Dividenden
Leidsche Wolspinnerij N.V.: onver
anderd dividend van 20 procent.
Blijdenstein-Willink N.V. te Ensche
de: voorgesteld wordt een verhoogd
dividend van negen procent (v.j. ze
ven).
N.V. Wollenstoffenfabriek Droge te
Tilburg: voorgesteld wordt een divi
dend van twaalf procent (v.j. tien).
Van Wijk en Heringa N.V. te Leiden:,
voorgesteld wordt wederom het divi
dend te passeren.
N.V. Bouwkas Rohyp te Amsterdam:
voorgesteld wordt een onveranderd
dividend van negen-en-een-ha!f en ze
ven procent.
IMPASSE DUURT VOORT....
Ondanks resultaat houdt
Nederland voet bij stuk
(Van onze Haagse redactie)
Tijdens de besprekingen over de lan
dingsrechten voor de K.L.M. te Los
Angeles neeft staatssecretaris Stïjkel
de leider van de Nederlandse delega
tie, een nieuw voorstel gedaan om te
komen tot een vergelijk met de Ver
enigde Staten. Het is niet nitgesloten.
dat dit voorstel, waarvan de inhoud
angstvallig wordt geheim gehouden,
tevens het laatste van Nederlandse
zijde zal zijn om uit de impasse te
komen.
Naar verluidt, zou het een praktische
oplossing bieden om tot een vergelijk
te komen. Staatssecretaris Stijkei
heeft steeds, met voorbijzien van het
feit, dat Nederland en de Verenigde
•Staten verschillend denken over de
Bermuda-bepalingen er naar ge
streefd, tot een in de praktijk bruik
baar vergelijk te komen. Uit het feit,
dat hij opnieuw een voorstel heeft in
gediend, moet worden geconcludeerd,
dat hij de zaak nog niet hopeloos in
ziet.
De Nederlandse delegatie onderhan
delt nu reeds vele weken in Washing
ton. Er zal een punt komen, dat men
zegt: nu is het genoeg. Men acht het
in welingelichte kringen in Den Haag
niet uitgesloten, dat dit punt zeer
spoedig zal worden bereikt. Ook om
deze reden zou het voorstel van de
heer Stijkel geheel zijn gericht op een
praktische oplossing.'
Zou men niet tot een vergelijk komen
en keert de Nederlandse delegatie
voor de vierde maal onverrichter-
zake naar huis terug dan zal dit be
paald niet betekenen, dat Nederland
zijn verlangens opgeeft. Deze zullen
onverkort en onveranderd van kracht
blijven.
Moskou twaalf
dagen filmstad
Nu liet 12-daagse filmfestival in
Moskou eindelijk goed „op weg"
is, is Moskou veranderd in een
filnistad. Duizenden Moskovieten,
voor het merendeel tieners, han
gen rond het „Moskva" hotel,
waar de meeste filmsterren hun
intrek hebben genomen. Overal
zijn handtekeningenjagers en ver
kopers vair portretten van wes
terse filmsterren doen goede za
ken.
Aan een bar in het hotel hangen
filmsterren wat rond en om hen
heen staan jongelui hen openlijk
aan te staren. Wereldberoemde
sterren hebben zich overigens nog
schuil gehouden. Velen zijn nog
niet eens in de Russische hoofd
stad.
Op de lijst van „vermoedelijke" aan
komsten voor vandaag staan Liz
Taylor, Diana Dors, Brigitte Bar
nes, zij het, dat er heel wat minder
kleine sterren zijn, die tie aandacht
van de fotografen proberen te
trekken.
Gina, die reeds de aandacht trok,
door weg te lopen uit de openings
plechtigheid omdat zij moe was,
heeft intussen aangekondigd dat
zij vandaag de dag wil doorbren
gen als gewoon toeriste „om zelf
ook wat foto's te maken.
De vertoning van films is ver
plaatst volgens plan van het
Lenin stadion, naar het „Rus-
siya" theater in de buurt van de
Gorkistraat. Deze bioscoop is spe
ciaal gebouwd voor dit festival.
Uit de eerste Russische perscom
mentaren blijkt, dat de Russen
grote waardering hebben voor de
Deense film „De grote vangst",
een verhaal over het conflict tus
sen een oude en een jonge genera
tie in een vissersdorp.
Jazz-Rondo
Ton van der Horst is de samen
steller van het programma „Jazz-
Rondo", dat vandaag wordt uitge
zonden in de V.P.R.O. jongeren-
uitzending „Rijp en Groen". Ver
volgens heeft reporter Henk
Teeuw een gesprek met de heer
John S. Bach onder de titel „Tien
jaar Crefal". De heer Bach was
drie jaar verbonden aan het Unes
co Instituut bij het meer van Pat-
zeuaro in Midden-Mexico.
Simon Vinkenoog haalt daarna in
zijn viertiendaagse programma
dé letteren overhoop en rekent op
medewerking van zijn luisteraars.
Impressies uit Australië
Eind april vertrok een VARA-televisieteam monter van Schiphol
naar Australië Eind mei keerden Netty Rosenfeld, Pier Tania, came
raman Frans Verhey en geluidstechnicus Nico Hartog doodmoe in
het vaderland terug van een reis die niet korter geweest was dan
50.000 km. En toch hadden zij zich bij hun vlieg- en autotochten in
Australië zelf beperkt tot de Z.O.-hoek van liet land, het dichtst be
volkte gedeelte, waarin ook de meeste emigranten wonen. Bij de tal
rijke nuttige ervaringen die Melbourne, Sydney, Brisbane en Canber
ra het VARA-team hadden opgeleverd, was er één wetenschap die
de ploeg met enige schroom deed denken aan de drie documentaires
die het zichtbaar resultaat van hun reis moesten vormen: in een
dergelijk kolossaal land. waarin de 10 miljoen inwoners op duizen
den kilometers van elkaar onder volmaakt andere omstandigheden
leven en werken, kan de meest begenadigde journalist na een reis
van een maand nooit de pretentie hebben, dat zijn vluchtige impres
sies hem of haar in staat stellen een volledig beeld te geven van het
nieuwe vaderland, dat tien duizenden Nederlandse emigranten ko
zen. De samenstellers Netty Rosenfeld en Pier Tania hebben zich bij
de eindmontage van de 6 uur geluidsfilm en stomme film dan ook
slechts voor ogen gesteld dat hun taak beperkt moest blijven tot een
weliswaar bewuste greep uit het leven van onze emigranten, die ove
rigens echter niet wil suggereren dat daarmee nu aan Australië of
aan de problematiek van de emigratie in alle facetten recht wordt
gedaan.
De drie programma's worden kort na elkaar uitgezonden. Vandaag
komt onder de titel „Het nieuwe vaderland" deel I op het televisie
scherm. De twee volgende afleveringen dragen de titels: „Eén op de
honderd" en „De harde weg".
Een Westduitse radiofabrieh heeft
een televisiescherm ontworpen,
waarbij althans voor het oog
een ontvangst zonder beeld
lijnen icordt gegarandeerd.
Het kijken wordt hierdoor minder
vermoeiend. Ook zal het mogelijk
zijn dicht bij het .toestel te gaan
zitten. Door het toepassen van een
speciale procedure wordt de beeld
lijnenstructuur opgelost. Het
scherm wordt voor de beeldbuis
geplaatst. De vinding betekent
misschien wel een revolutie voor
de t.v.-industrie. Op de foto ziet
men hóe de gestreepte jurk van
liet meisje als het ware oplost in
het scherm.
mg filmcommentaar kan men een
vertrouwelijke aanpak waarnemen
waarvan men meende dat ze aan
de televisie was voorbehouden.
De film herontdekte de close-up.
Hij stelde weer technieken en tru
cages ter discussie die met de
komst van de geluidsfilm tot ver
dwijnen schenen gedoemd. Boven
dien is de film minder praatziek
geworden, weet zelfs weer te zwij
gen en het beeld te laten spreken.
Zo begint de film aan zijn derde
jeugd.
Samenvattend concludeert de heer.
Lefranc, dat binnen -zekere tech
nische en pedagogische grenzen de
schooltelevisie een opmerkelijke
en oorspronkelijke bijdrage tot het
onderwijs levert, zonder evenwel
aanspraak te kunnen maken op
zoiets als een alleenrecht, dat
sommige haar ten koste van de
andere onderwijsmiddelen hebben
willen toekennen.
Verre .van die andere onderwijs
middelen opzij te schuiven, maakt
de schooltelevisie ze juist onmis
baarder dan ooit. Als synthese-
techniek haar voornaamste cn
fraaiste titel, zo zegt de heer Le
franc biedt de schooltelevisie
gemakkelijke aanknopingspunten
„Literatuur" van
Arthur Schmitzler
De V.P.R.O. brengt donderdag 20
juli de eenakter „Literatuur" van
Arthur Schnitzler op het scherm
vanuit de Singer Concertzaal te
Laren. Het stuk wordt gespeeld
door Joka Berretti, Guus Verstrae-
te en Wim van de Heuvel, die het
al éérder óp de planken hebben ge
bracht.- De toneelregie is van .Jan
Retel, de cameraregie van Jack
Dixon. Diezélfde avond kan men
naar de film „Het Gerucht" kij
ken, die Kees Brusse indertijd
voor „Pro Juventute' heeft ge
maakt.
en verschaft zij een gemeenschap
pelijke. noemer aan de andere op-
voeaingstechnieken
De televisie vormt naar liet oor
deel van de heer Lefranc een ide
aal proefterrein, niet alleen voor
de verrijking van het onderwijs
en de schoolgaande jeugd, maar
ook voor de opvoeding in de na
bije toekomst van een heel volk.
RADIOEN T.V.-RUBRIEK
IWVWWWWWWVWVWW
OY&IA, 31CI1 en....
sc/\rijven
T elevisie
De N.T.S. zendt vanmiddag van
een tot half twee, van drie tot
tien over half vier en van kwart
over A-Ier tot vijf uur weer recht
streekse reportages uit van de
„Tour de France", 's Avonds opent
de VARA haar programma met
„Achter liet. scherm" waarna om
vijf over half negen het eerste deel
op het scherm komt van de do
cumentaire reportages, die een
VARA-team van het emigranten-
leven in Australië heeft gemaakt.
Om tien over negen spelen De
Ramblèi's Amerikaanse „Pop"-
muzielc van 1900 tot heden cn om
vijf over half tien komt het forum
„Welbeschouwd" met een nieuwe
regisseur, -de onlangs benoemde
Herman Wigbold.
De Vlaamse televisie brengt om
kwart voor negen een volksstuk
„Peegie" op het scherm, dat Wil
lem Putman schreef naar de ge
lijknamige Vlaamse roman van
Willem Denys. Het is het' ver
haal van marktkooplieden van
Roeselaar. Het stuk wordt in het
Amerikaanse Theater in Brussel
opgevoerd en het betreft hier dus
een televisiereportage.
Radio
Voor de N.C.R.V. in het program
ma van Hilversum I spelen 0111
half vier 's middags André de
Raaf en Jacques Schutte volks
muziek voor piano. In de derde af
levering van deze serie hoort U
Zuidamerikaanse volksmuziek,
's Avonds om vijf over half negen
wordt in het kader van net Hol
land Festival de „Missa Solemis"
van Van Beethoven uitgezonden.
Het betreft hier opnamen van het
Radio Filharmonisch Orkest 0.1.v.
Eugen Jochum. Solisten zijn de
sopraan Erna Spoorenberg 'de alt
Nan Merriman, de tenor Alexan
der Young en de bas Heinz Reh-
fuss.
De VARA zendt 0111 vijf over
negen 's avonds via de andere zen
der een programma uit met recht
streekse reportages uit een aan
tal plaatsen in ons land. Dat het
een gevarieerd programma wordt
blijkt uit de titel: „Zomeravond-
contrasten".
(Van onze radio- en t.v. redacteur)
In een van de laatste num
mers van het orgaan van de
Stichting Nederlands Onder
wijs Film, Toonbeeld, hield de
heer R. Lefranc een pleidooi
voor de toepassing van
schooltelevisie aan de hand
van de ervaringen die hij er
in Frankrijk mee heeft opge
daan. De heer Lefranc is di
recteur van het Nationale Pe
dagogische Instituut te Parijs
en van de Franse onderwijs-
film- en schooltelevisieorga
nisatie.
De heer Lefranc wijst eerst op
het bekende verschijnsel van de
televisie, namelijk ,dat zij de kijker
het gevoel geeft „erbij te zijn".
De televisie betrekt het individu
bij het gebeuren en dwingt hem
eraan deel te nemen. Zij maakt
een houding van „objectieve neu
traliteit" onmogelijk en vraagt om
het doen van een keuze. De tele
visie ziet kans de problemen te
personaliseren op een manier die
identificatie bevordert en prikkelt
tot reactie, aldus de heer Lefranc.
Schooltelevisie in zijns inziens vóór
alles een gemakkelijk instrument
voor het leveren van tot op de dag
bijgehouden documentatiemateri
aal. Hierdoor verbreekt de school
televisie de nauwe grenzen van
het klaslokaal en opent zijn nieu
we horizonten. De schooltelevisie
„ontschoolt" als het ware het on
derwijs, waardoor dit doelmatiger
wordt en zich meer aanpast aan
het werkelijke leven. School-t.v.
aktualiseert het leven en maakt
het zonder twijfel, zo zegt de heer
Lefranc, meer dan enige andere
techniek mogelijk de nog altijd
diepe klooi' die de school van het
dagelijks leven scheidt, te over
bruggen.
Actualiteit
Passiviteit zowel van de kant van
de onderwijzer als van de leer
lingen wordt door de school-t.v.
bestreden. De onderwijzer immers
wordt aangespoord tot het gebrui
ken van moderne leermiddelen,
terwijl zij, juist door de aktuali-
teit die de school-t.v. brengt, een
grotere kans krijgen leerlingen te
bereiken, hun aandacht gevangen
te houden en hen te onderwijzen.
Volgens de heer Lefranc is het
niet zo, dat televisie het alleen
zaligmakende audiovisuele middel
is. Televisie is wel een gemakke
lijk verspreidingsmedium, maar
mag niet als autonoom worden be
schouwd. De heer Lefranc ziet
haar eerder als een opmerkelijk
synthese-instrument. Natuurlijk
zijn de rechtstreekse uitzendingen,
zoals reportages en televisiespelen,
iets unieks, maar de grote meer
derheid der uitzendingen profi
teert, zeker wat de school-t.v. be
treft, van andere aanvullende tech
nieken, zoals films, foto's, gram
mofoonplaten en geluidsbanden en
niet te vergeten het klassieke
schoolbord. Het is dan ook zonne
klaar dat men schooltelevisie niet
los zal kunnen zien van de andere
audiovisuele technieken.
Voorbeeld
De invoering van de schooltelevi
sie heeft in Frankrijk grote in
vloed gehad op de vorm van de
ondcrwijsfilm. In de eerste plaats
heeft zij een aantal onderwijssec
toren, die door de televisie beter
kunnen worden behartigt, afge
stoten. Anderzijds volgt de film
sommige t.v.-methodes na. In me-
Advertentie)