NEDERLAND VIERT TIENDE
KROONJAAR VAN
ZIJN PRINS
Nieuwe hobby van <le prins:
haaien vangen...
Grote betekenis voor
onze economie
Agente liet prins op
kruispunt stoppen
Dii is dan een prinsenlevenije
WOENSDAG 28 JUNI 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van een onzer redacteuren)
Dit is dan een prinsenleventje:
Jü mei 1960: de Nederlandse Bakkerij tentoonstelling „Ons
dagelijks brood in de wereld" in het R.A.I.-gebouw in Am
sterdam openen.
12 mei 1960: officiële opening verrichten van de Esso-raffi-
naderij in Rotterdam.
13 mei 1960: ontvangst met de koningin op het paleis Soest-
dijk van een deputatie van de Vereniging van Officieren van
de Kon. Lucht- en Landmacht ter gelegenheid van het vijftig
jarig bestaan der Vereniging.
14 mei 1960: deelneming aan de reünie van leden der Binnen
landse Strijdkrachten, die optraden onmiddellijk na de be
vrijding van Nederland.
15 mei 1960: bezoek aan Z. M. de Sjah van Iran, die voor een
staatsbezoek aan België in Brussel verblijft.
16 mei 1960: informeel bezoek aan het Nederlands Opleidings
instituut voor het buitenland in Breukelen met een causerie
over de ervaringen, opgedaan tijdens de reizen door Latïjns-
Amerkia en de Afrikaanse landen.
16 mei 1960: in het Spaans-Portugees en lbero-Amerikaaus
Instituut in Utrecht een borstbeeld onthullen van de dichter
Ruben Dario, aangeboden door de regering van Nicaragua
aan het Instituut, ontvangst met de koningin van de minister
president van Nieuw-Zeeland, Walter Nash, die een bezoek
aan Nederland brengt, voor de lunch op paleis Soestdijk.
22 mei 1960: vertrek van Schiphol naar Argentinië als leider
van de Nederlandse delegatie, die aanwezig zal zijn bij de
viering van het feit dat Argentinië 150 jaar onafhankelijk is.
Het is de niet-volledige agenda
van prins Bernhard, die uiteraard
bolt- particuliere notities in zijn
'hoekje heeft staan. Maar ook zon- -
der de particuliere bezigheden is
de agenda al vol genoeg. In de
periode van 10 tot 22 mei, die we
willekeurig hebben gekozen, valt
een zondag. Het vertrek naar Ar
gentinië op 22 mei een zon
dag gunde hem niet eens de
rust. waar hij recht op heeft.
Veel van de openbare werkzaam
heden van prins Bernhard vragen
een gedegen voorbereiding. Ook
dat vergt tijd. Hij spyeekt niet
alleen Nederlands en Frans, Duits
en Engels, maar ook voortreffelijk
Spaans. Daarvoor heeft hij hard
moeten studeren, dat wil zeggen
veel „huiswerk" móeten maken en
geregeld passages uit boeken van
oudere en moderne Nederlandse
schrijvers in het Spaans moeten
vertalen.
Het is wonderlijk, hoeveel open
gaatjes prins Bernhard op zijn
De prins heeft grote belangstelling
voor de luchtvaart. Hier probeert liij
de stuurstoel van een nieuw Dou
glas DC-8 straalvliegtuig op de Ed-
wardsluchtbasis van Californië.
tlonale Conferentie ter bevorde
ring van wederzijds begrip tussen
Amerika en Europa. Op zijn uit
nodiging bezochten 75 Europeanen
en Amerikanen deze conferentie.
Sindsdien komt de groep, hetzij
in Europa, hetzij in Amerika bij
een voor het voeren van voor
beide werelddelen belangrijke be
sprekingen.
Vooral is Nederland de prins dank
verschuldigd voor zijn voortdu
rend op de bres staan voor de Ne
derlandse belangen, voor het aan
deel dat hij genomen heeft in de
bevordering van de buitenlandse
handel, voor zijn steun aan de
culturele verheffing van het Ne
derlandse volk.
Ter gelegenheid van zijn vijftigste
verjaardag wil Nederland onder
het uitspreken van een hartelijke
gelukwens en met de bede dat
hein te midden van zijn gezin een
lang leven beschoren mag zijn,
van die dankbaarheid getuigen.
Pratende prins f
De uitgeverij W. ten Have In
Amsterdam 'heeft ter gelegen-
heid van het tiende kroonjaar
van de prins vijftig toespraken,
die hij van zijn komst in Ne-
derland tot nu toe heeft ge- m
houden, gebundeld. De prins
heeft natuurlijk in de loop van
de kwart eeuw, dat hij in Ne- 3
derland woont, veel'meer rede-
voeringen gehouden. Maar uit
deze bundel krijgt men een
beeld van de veelheid van on- g=
derwerpen die de prins heeft
behandeld. Het boek begint na-
tuurlijk met de eerste kennis-
making van de prins met Ne-
derland, de radio-toespraak,
waarin hij de spoedige trouw-
datum met prinses Juliana
aankondigde. Verder zullen ve- n
len nog eens de radio-praatjes
willen lezen, die via radio-
Oranje clandestien in Neder- n
land werden beluisterd. Na de
oorlog krijgt men vooral een g
beeld van de hardwerkende
prins, die over de gehele we-
reld expansie voor de Neder-
landse handel zoekt. Daarbij
vergeet hij de mens niet, ge-
tuige zijn pittige speeches op
conferenties, b.v. van studen-
ten, Stichting 1940-1945 en de
ex-politieke gevangenen uit de
bezettingstijd. m
lllllllllilllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Stiptheid bij alle afspraken
OP DE BRES
volle agenda nog weet le vinden
voor weer nieuwe nuttige bezighe
den. Voor de prins zelf is het ge
lukkig', dat hij voortdurend actief
kan zijn. Voor Nederland is het
verheugend, dat hij dank zij
zijn energie, zijn enthousiasme,
zijn kennis van zaken zoveel in 's
lands belang en met name in dat
van het bedrijfsleven, kon ver
richten. Vandaar dat de regering
hem nog voortdurend opdrachten
verstrekt en herhaaldelijk een be
roep op zijn medewerking doet.
Morgen wordt prins Bernhard
Leopold Friedrich Eberhard
Julius Kurt Karl Gottfried Pe
ter zur Lippe Biesterfeld, de
gemaal van koningin Juliana,
de vader van de prinsessen
Beatrix, Irene, Margriet en
Marijke, vijftig jaar. En zoals
er vreugde zal ziju in het ko
ninklijk gezin bij het berei
ken van dit kroonjaar, zo zal
er vreugde heersen bij het ge
hele Nederlandse volk. Want
prins Bernhard heeft zich niet
alleen populair, hij heeft zich
ook geliefd gemaakt. En bo
venal: hij heeft zich bijzondere
waardering en dankbaarheid
verworven door de wijze, waar
op hij zich .voor land en volk
heeft verdienstelijk gemaakt.
Prins Bernhard is niet alleen de
gemaal van de koningin en de
vader van de prinsessen. Hij is
veel meer. Hij is een harde wer
ker, die ten bate van het Neder
landse volk, van de Nederlandse
cultuur, van de Nederlandse eco
nomie, van Nederlands goede
naam in de wereld,'maar ook ten
bate van een beter onderling be
grip en de toenadering tussen de
volken onvermoeid arbeid van een
onschatbare betekenis verricht.
Prins Bernhards leven heeft vele
aspecten, elk op zichzelf interes
sant en waard er uitvoerig aan
dacht aan te besteden. Hij is een
sportieve figuur, een voortreffelijk
paardrijder, zoals blijkt uit zijn
deelneming aan verscheidene
springconcoursen, waar hij tot de
prijswinnaars behoorde. Aan de
paardensport doet hij tegenwoor
dig minder dan een aantal jaren
geleden. Hij is een uitstekend
autorijder. Dit wil niet zeggen,
dat hij aan wedstrijden deelneemt,
maar wel dat hij een opvallende
belangstelling heeft voor auto's
en in het autorijden een sportief
genoegen schept.
Hij is voorts een erkend goede
vliegenier, volkomen thuis in tal
rijke typen vliegtuigen, ook in
straaljagers. Hij lioudt zich nauw
gezet op de hoogte, van de ontwik
keling van de luchtvaart, zorgt
wat zijn kennis en bekwaamheid
betreft, bij te blijven en hij
streeft ernaar door oefening niet
ïn ervaring achter te geraken. Bij
zijn bezoeken aan Amerika be
zichtigde hij meermalen vliegtuig
fabrieken en overtuigde zich, door
het maken van vluchten, waarbij
liïj zelf in de stuurstoel zat, van
de vliegeigcnschappen van ver
schillende toestellen.
Prins Bernhard is een verwoed ja
ger. Niet alleen in Nederland
neemt hij deel aan. jachtpartijen,
maar ook in het buitenland, o.m.
in Afrika, waar stellig niet alleen
op hazen en konijnen wordt ge
schoten
VERSCHEIDENE FUNCTIES
In de ernstige, voor Nederland be
langrijke arbeid excelleert liij. De
Nederlandse regering weet dit en
zij maakt er gaarne gebruik van,
met volledige instemming van de
prins. Nu hij vijftig jaar wordt
is het nuttig op dit nationale as
pect van prins Bernhards beteke
nis de aandacht te vestigen. Ne
derland profiteerde van prins
Bernhards capaciteiten door hem
een aantal functies op militair ge
bied toe te vertrouwen. Op 15 de
cember 1943 werd hij viee-admi-
raal van de Koninklijke Neder
landse Marine en op 15 januari
1944 luitenant-generaal van de
Koninklijke Nederlandse Land
macht. Op 3 september 1944 volg
de zijn benoeming tot bevelheb
ber van de Nederlandse strijd
krachten, van welke functie hij op i
22 september 1945 eervol werd
ontheven met gelijktijdige benoe
ming tot inspecteur-generaal van
de Koninklijke Landmacht. Op 14
januari 1947 werd hij inspecteur-
generaal van de Koninklijke Ma
rine en op 27 maart 1953 inspec
teur-generaal van de Koninklijke
Landmacht. Op 20 maart 1954
volgde zijn benoeming tot luite
nant-admiraal van de Koninklijke
Nederlandse Marine, tot generaal
van de Koninklijke Landmacht en
tot generaal-vlieger van de Ko
ninklijke Nederlandse Lucht
macht. Bovendien viel hem op 19
juli 1955 de eer te beurt van de
benoeming tot ere-vice-marshal
van de Vrijwillige Reserve van |U|i,|||l|g||[||||||||l[|[||!]||||||||l|||||l|l||!l||ll|||!!lllllll!ll]lllllllllll]|l|ll]l!lll
de Royal Air Force.
Prinselijke standaard
op oude volkswagen
Prins Bernhard staat bekend als een
zakelijk man, een reputatie, die hij
gezien zijn succesvolle arbeid als
goodwill-ambassadeur voor liet Ne
derlandse bedrijfsleven, niet ten on
rechte heeft verdiend. Hjj is een on
afhankelijke figuur met een feilloos
begrip voor democratische verhou
dingen. Hij ontwart snel ingewikkel
de situaties. Hjj is een stipt en een
nauwgezet man, die zelden of nooit
verwierf prins vele malen bezocht prins Bernhard
Internationaal
Bernhard zich een uitstekende
naam door zijn actieve deelneming Zeeland. Een deel van de De Ruyter-
aan allerlei conferenties, door zijn
geslaagde handelsmissies en ook feesten in 1957 werden door fco-
rsmdÏBl'Sëfg.^ep^Op^ - Mjpe—,
1954 nam hij in hotel op de foto: het koninklijk paar op de
De Bilderberg in Oosterbeek als
voorzitter deel aan de Interna- hoek van de Kerkstraat en het Bel-
l&myparh te Vlissingen.
te laat komt, als hij afspraken heeft
gemaakt.
Ja, toch wel, een enkele keer is hij
ergens niet op tijd, maar dat is dan
buiten zijn schuld en onmiddellijk
probeert hij de zaak weer in het rei
ne te brengen. Zoals die keer, toen
hij de nieuwe elektrische centrale
voor Limburg in Buggenum ïn ge
bruik zou stellen. Hij vloog met zijn
Dakota naar het vliegveld ïn Zuid-
Limburg. Onderweg hoorde vlieger
Gerben Sonderman, dat Zuid-Lim
burg „dicht" zat. Daarom zette hij
koers naar het vliegveld Venray.
Op deze eenzame basis ontmoette de
prins een kennis uit de paardensport,
ir. Van Ommen van Gulick, die voor
een aannemïngsmaatschappij op het
vliegveld werkte. De heer Van Om
men bood het gebruik van zijn oude
Volkswagen aan. De prins aarzelde
niet. Hij nam achter het stuur plaats
en reed met zijn secretaris, piloot
Sonderman en ir. Van Ommen van
Gulick naar Buggenum. Ir. Van Om
men hield onderweg de prinselijke
standaard buiten het portierraam.
Dicht bij de plaats van bestemming
reed de prins een verboden weg in
om de reis te bekorten. Prompt werd
hij aangehouden door de rijkspolitie.
Toen ir. Van Ommen de standaard
tegen de voorruit drukte en de poli
tieman zag met wie hij te doen had,
mocht de prins uiteraard doorrijden.
„Het spijt me, dat ik U drie kwartier
heb moeten laten wachten", zo ver
ontschuldigde prins Bernhard zicb
tegenover het comité van ontvangst.
„De Bilt heeft me in de steek gela
ten".
VADER BERNHARD
De prins is graag op tijd. Dat geldt
niet alleen zijn officiële, zijn particu
liere, zijn zakelijke afspraken, dat
gaat ook op voor zijn gezin. Toen hij
een reünie van sportvliegers bijwoon
de, vertrok hij na korte tijd. „Mijn
dochters hebben thuis een fuifje met
een toneelstukje", zo zei hij. „U be
grijpt, daar mag ik niet ontbreken".
De prins is een goede vader en een
man vol begrip voor de vreugden en
verdrietelijkheden van anderen. Eni
ge dagen voor kerstfeest hadden, een
aantal jaren geleden, de bewoners
van Vught voor de politie-agenten
een kerstboom geplaatst op het
kruispunt bij het Bijltje. De auto van
prins Bernhard stopte er, de prins
stapte uit en overhandigde de agent,
die de stoplichten bediende een pak
ket, bestemd voor hem cn zijn col
lega's en met het verzoek het bij de
kerstboom te leggen. Hij wenste de
agent rustige en prettige kerstdagen.
Zó is de hoge jubilaris in het dage
lijks leven. In Den Haag probeerde
hij op een kruispunt nog door te glip
pen, toen de vrouwelijke verkeers
agent net het stopsein had gegeven.
Onverbiddelijk werd hij teruggewe
zen. Toen hij even later mocht door
rijden, stak de automobilist joviaal
zijn hand op tegen de verkeersagente,
die toen pas ontdekte, dat prins Bern
hard in de wagen zat.
Geen luipaard
De Engelse veiligheidsdienst f§
vertrouwde in mei 1940 de uit-
geweken Nederlandse prins n
niet zo erg. Hij" was immers
geboren als Duitser. Een lid m
van de intelligence service
waarschuwde de Engelse regc-
ring voor de prins op wie het §1
bijbelwoord van toepassing zou
zijn: „kan een luipaard zijn n
vlekken veranderen?" Toen de
prins later als jachtvlieger aan
de oorlog deelnam, ontmoette n
liij deze officier, wiens opvat-
ting uit de Meidagen hem niet
onbekend was gebleven. Zo
losjesweg vroeg hij hem
„denkt U nog steeds dat een
luipaard niet verandert?" „Ik
heb me vergist", was het ant-
woord. Tot nu toe zijn de twee
mannen goede vrienden.
(Van onze parlemen
taire redacteur)
Prins Bernhard heeft,
zoals ieder ander, ziju
liefhebberijen.
Men denkt dan in de
eerste plaats aan
paardrijden, autorijden,
vliegen en fotografe
ren. Het zijn echter niet
dé enige.
Hij trekt des winters
graag enige tijd naar
de wintersport om te
skiën.
Hoewel hij de wandel
sport zelf niet actief
beoefent, heeft hij er
wel belangstelling voor.
Zo neemt hij wel eens
een kijkje, als duizen
den tippelaars geduren
de de Nijmeegse Vier
daagse op pad zijn.
Tijdens een bezoek aan
de Nederlandse Antil
len heeft hij aan diep
zee duiken gedaan. La
ter werd bekend dat hij
daarbij zelfs een keer
in moeilijkheden is ge
weest, toen zijn zuur
stofapparaat in het on
gerede geraakte. Dank
zij het kordate optre
den van een deskundige
metgezel is het niet op
ongelukken uitgelopen.
De prins heeft er nu
een -nieuwe hobby bij.
Tijdens het verblijf van
de koninklijke familie
in haar villa in Italië
beoefent hij de hengel
sport op zee. Hij vist
dan o. m. op haaien.
Hij is niet helemaal on
bekend met deze tak
van de hengelsport,
want in de kustwate
ren van Amerika heeft
hij reeds op deze wijze
gevist en daarbij zelfs
één keer een kanjer
van 155 pond opge
haald. Dat was dan
ook de grootste die hij
tot zijn niet geringe
trots heeft gevangen.