NEDERLAND VIERT TIENDE KROONJAAR VAN ZIJN PRINS Nieuwe hobby van <le prins: haaien vangen... Grote betekenis voor onze economie Agente liet prins op kruispunt stoppen Dii is dan een prinsenlevenije WOENSDAG 28 JUNI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van een onzer redacteuren) Dit is dan een prinsenleventje: Jü mei 1960: de Nederlandse Bakkerij tentoonstelling „Ons dagelijks brood in de wereld" in het R.A.I.-gebouw in Am sterdam openen. 12 mei 1960: officiële opening verrichten van de Esso-raffi- naderij in Rotterdam. 13 mei 1960: ontvangst met de koningin op het paleis Soest- dijk van een deputatie van de Vereniging van Officieren van de Kon. Lucht- en Landmacht ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan der Vereniging. 14 mei 1960: deelneming aan de reünie van leden der Binnen landse Strijdkrachten, die optraden onmiddellijk na de be vrijding van Nederland. 15 mei 1960: bezoek aan Z. M. de Sjah van Iran, die voor een staatsbezoek aan België in Brussel verblijft. 16 mei 1960: informeel bezoek aan het Nederlands Opleidings instituut voor het buitenland in Breukelen met een causerie over de ervaringen, opgedaan tijdens de reizen door Latïjns- Amerkia en de Afrikaanse landen. 16 mei 1960: in het Spaans-Portugees en lbero-Amerikaaus Instituut in Utrecht een borstbeeld onthullen van de dichter Ruben Dario, aangeboden door de regering van Nicaragua aan het Instituut, ontvangst met de koningin van de minister president van Nieuw-Zeeland, Walter Nash, die een bezoek aan Nederland brengt, voor de lunch op paleis Soestdijk. 22 mei 1960: vertrek van Schiphol naar Argentinië als leider van de Nederlandse delegatie, die aanwezig zal zijn bij de viering van het feit dat Argentinië 150 jaar onafhankelijk is. Het is de niet-volledige agenda van prins Bernhard, die uiteraard bolt- particuliere notities in zijn 'hoekje heeft staan. Maar ook zon- - der de particuliere bezigheden is de agenda al vol genoeg. In de periode van 10 tot 22 mei, die we willekeurig hebben gekozen, valt een zondag. Het vertrek naar Ar gentinië op 22 mei een zon dag gunde hem niet eens de rust. waar hij recht op heeft. Veel van de openbare werkzaam heden van prins Bernhard vragen een gedegen voorbereiding. Ook dat vergt tijd. Hij spyeekt niet alleen Nederlands en Frans, Duits en Engels, maar ook voortreffelijk Spaans. Daarvoor heeft hij hard moeten studeren, dat wil zeggen veel „huiswerk" móeten maken en geregeld passages uit boeken van oudere en moderne Nederlandse schrijvers in het Spaans moeten vertalen. Het is wonderlijk, hoeveel open gaatjes prins Bernhard op zijn De prins heeft grote belangstelling voor de luchtvaart. Hier probeert liij de stuurstoel van een nieuw Dou glas DC-8 straalvliegtuig op de Ed- wardsluchtbasis van Californië. tlonale Conferentie ter bevorde ring van wederzijds begrip tussen Amerika en Europa. Op zijn uit nodiging bezochten 75 Europeanen en Amerikanen deze conferentie. Sindsdien komt de groep, hetzij in Europa, hetzij in Amerika bij een voor het voeren van voor beide werelddelen belangrijke be sprekingen. Vooral is Nederland de prins dank verschuldigd voor zijn voortdu rend op de bres staan voor de Ne derlandse belangen, voor het aan deel dat hij genomen heeft in de bevordering van de buitenlandse handel, voor zijn steun aan de culturele verheffing van het Ne derlandse volk. Ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag wil Nederland onder het uitspreken van een hartelijke gelukwens en met de bede dat hein te midden van zijn gezin een lang leven beschoren mag zijn, van die dankbaarheid getuigen. Pratende prins f De uitgeverij W. ten Have In Amsterdam 'heeft ter gelegen- heid van het tiende kroonjaar van de prins vijftig toespraken, die hij van zijn komst in Ne- derland tot nu toe heeft ge- m houden, gebundeld. De prins heeft natuurlijk in de loop van de kwart eeuw, dat hij in Ne- 3 derland woont, veel'meer rede- voeringen gehouden. Maar uit deze bundel krijgt men een beeld van de veelheid van on- g= derwerpen die de prins heeft behandeld. Het boek begint na- tuurlijk met de eerste kennis- making van de prins met Ne- derland, de radio-toespraak, waarin hij de spoedige trouw- datum met prinses Juliana aankondigde. Verder zullen ve- n len nog eens de radio-praatjes willen lezen, die via radio- Oranje clandestien in Neder- n land werden beluisterd. Na de oorlog krijgt men vooral een g beeld van de hardwerkende prins, die over de gehele we- reld expansie voor de Neder- landse handel zoekt. Daarbij vergeet hij de mens niet, ge- tuige zijn pittige speeches op conferenties, b.v. van studen- ten, Stichting 1940-1945 en de ex-politieke gevangenen uit de bezettingstijd. m lllllllllilllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Stiptheid bij alle afspraken OP DE BRES volle agenda nog weet le vinden voor weer nieuwe nuttige bezighe den. Voor de prins zelf is het ge lukkig', dat hij voortdurend actief kan zijn. Voor Nederland is het verheugend, dat hij dank zij zijn energie, zijn enthousiasme, zijn kennis van zaken zoveel in 's lands belang en met name in dat van het bedrijfsleven, kon ver richten. Vandaar dat de regering hem nog voortdurend opdrachten verstrekt en herhaaldelijk een be roep op zijn medewerking doet. Morgen wordt prins Bernhard Leopold Friedrich Eberhard Julius Kurt Karl Gottfried Pe ter zur Lippe Biesterfeld, de gemaal van koningin Juliana, de vader van de prinsessen Beatrix, Irene, Margriet en Marijke, vijftig jaar. En zoals er vreugde zal ziju in het ko ninklijk gezin bij het berei ken van dit kroonjaar, zo zal er vreugde heersen bij het ge hele Nederlandse volk. Want prins Bernhard heeft zich niet alleen populair, hij heeft zich ook geliefd gemaakt. En bo venal: hij heeft zich bijzondere waardering en dankbaarheid verworven door de wijze, waar op hij zich .voor land en volk heeft verdienstelijk gemaakt. Prins Bernhard is niet alleen de gemaal van de koningin en de vader van de prinsessen. Hij is veel meer. Hij is een harde wer ker, die ten bate van het Neder landse volk, van de Nederlandse cultuur, van de Nederlandse eco nomie, van Nederlands goede naam in de wereld,'maar ook ten bate van een beter onderling be grip en de toenadering tussen de volken onvermoeid arbeid van een onschatbare betekenis verricht. Prins Bernhards leven heeft vele aspecten, elk op zichzelf interes sant en waard er uitvoerig aan dacht aan te besteden. Hij is een sportieve figuur, een voortreffelijk paardrijder, zoals blijkt uit zijn deelneming aan verscheidene springconcoursen, waar hij tot de prijswinnaars behoorde. Aan de paardensport doet hij tegenwoor dig minder dan een aantal jaren geleden. Hij is een uitstekend autorijder. Dit wil niet zeggen, dat hij aan wedstrijden deelneemt, maar wel dat hij een opvallende belangstelling heeft voor auto's en in het autorijden een sportief genoegen schept. Hij is voorts een erkend goede vliegenier, volkomen thuis in tal rijke typen vliegtuigen, ook in straaljagers. Hij lioudt zich nauw gezet op de hoogte, van de ontwik keling van de luchtvaart, zorgt wat zijn kennis en bekwaamheid betreft, bij te blijven en hij streeft ernaar door oefening niet ïn ervaring achter te geraken. Bij zijn bezoeken aan Amerika be zichtigde hij meermalen vliegtuig fabrieken en overtuigde zich, door het maken van vluchten, waarbij liïj zelf in de stuurstoel zat, van de vliegeigcnschappen van ver schillende toestellen. Prins Bernhard is een verwoed ja ger. Niet alleen in Nederland neemt hij deel aan. jachtpartijen, maar ook in het buitenland, o.m. in Afrika, waar stellig niet alleen op hazen en konijnen wordt ge schoten VERSCHEIDENE FUNCTIES In de ernstige, voor Nederland be langrijke arbeid excelleert liij. De Nederlandse regering weet dit en zij maakt er gaarne gebruik van, met volledige instemming van de prins. Nu hij vijftig jaar wordt is het nuttig op dit nationale as pect van prins Bernhards beteke nis de aandacht te vestigen. Ne derland profiteerde van prins Bernhards capaciteiten door hem een aantal functies op militair ge bied toe te vertrouwen. Op 15 de cember 1943 werd hij viee-admi- raal van de Koninklijke Neder landse Marine en op 15 januari 1944 luitenant-generaal van de Koninklijke Nederlandse Land macht. Op 3 september 1944 volg de zijn benoeming tot bevelheb ber van de Nederlandse strijd krachten, van welke functie hij op i 22 september 1945 eervol werd ontheven met gelijktijdige benoe ming tot inspecteur-generaal van de Koninklijke Landmacht. Op 14 januari 1947 werd hij inspecteur- generaal van de Koninklijke Ma rine en op 27 maart 1953 inspec teur-generaal van de Koninklijke Landmacht. Op 20 maart 1954 volgde zijn benoeming tot luite nant-admiraal van de Koninklijke Nederlandse Marine, tot generaal van de Koninklijke Landmacht en tot generaal-vlieger van de Ko ninklijke Nederlandse Lucht macht. Bovendien viel hem op 19 juli 1955 de eer te beurt van de benoeming tot ere-vice-marshal van de Vrijwillige Reserve van |U|i,|||l|g||[||||||||l[|[||!]||||||||l|||||l|l||!l||ll|||!!lllllll!ll]lllllllllll]|l|ll]l!lll de Royal Air Force. Prinselijke standaard op oude volkswagen Prins Bernhard staat bekend als een zakelijk man, een reputatie, die hij gezien zijn succesvolle arbeid als goodwill-ambassadeur voor liet Ne derlandse bedrijfsleven, niet ten on rechte heeft verdiend. Hjj is een on afhankelijke figuur met een feilloos begrip voor democratische verhou dingen. Hij ontwart snel ingewikkel de situaties. Hjj is een stipt en een nauwgezet man, die zelden of nooit verwierf prins vele malen bezocht prins Bernhard Internationaal Bernhard zich een uitstekende naam door zijn actieve deelneming Zeeland. Een deel van de De Ruyter- aan allerlei conferenties, door zijn geslaagde handelsmissies en ook feesten in 1957 werden door fco- rsmdÏBl'Sëfg.^ep^Op^ - Mjpe—, 1954 nam hij in hotel op de foto: het koninklijk paar op de De Bilderberg in Oosterbeek als voorzitter deel aan de Interna- hoek van de Kerkstraat en het Bel- l&myparh te Vlissingen. te laat komt, als hij afspraken heeft gemaakt. Ja, toch wel, een enkele keer is hij ergens niet op tijd, maar dat is dan buiten zijn schuld en onmiddellijk probeert hij de zaak weer in het rei ne te brengen. Zoals die keer, toen hij de nieuwe elektrische centrale voor Limburg in Buggenum ïn ge bruik zou stellen. Hij vloog met zijn Dakota naar het vliegveld ïn Zuid- Limburg. Onderweg hoorde vlieger Gerben Sonderman, dat Zuid-Lim burg „dicht" zat. Daarom zette hij koers naar het vliegveld Venray. Op deze eenzame basis ontmoette de prins een kennis uit de paardensport, ir. Van Ommen van Gulick, die voor een aannemïngsmaatschappij op het vliegveld werkte. De heer Van Om men bood het gebruik van zijn oude Volkswagen aan. De prins aarzelde niet. Hij nam achter het stuur plaats en reed met zijn secretaris, piloot Sonderman en ir. Van Ommen van Gulick naar Buggenum. Ir. Van Om men hield onderweg de prinselijke standaard buiten het portierraam. Dicht bij de plaats van bestemming reed de prins een verboden weg in om de reis te bekorten. Prompt werd hij aangehouden door de rijkspolitie. Toen ir. Van Ommen de standaard tegen de voorruit drukte en de poli tieman zag met wie hij te doen had, mocht de prins uiteraard doorrijden. „Het spijt me, dat ik U drie kwartier heb moeten laten wachten", zo ver ontschuldigde prins Bernhard zicb tegenover het comité van ontvangst. „De Bilt heeft me in de steek gela ten". VADER BERNHARD De prins is graag op tijd. Dat geldt niet alleen zijn officiële, zijn particu liere, zijn zakelijke afspraken, dat gaat ook op voor zijn gezin. Toen hij een reünie van sportvliegers bijwoon de, vertrok hij na korte tijd. „Mijn dochters hebben thuis een fuifje met een toneelstukje", zo zei hij. „U be grijpt, daar mag ik niet ontbreken". De prins is een goede vader en een man vol begrip voor de vreugden en verdrietelijkheden van anderen. Eni ge dagen voor kerstfeest hadden, een aantal jaren geleden, de bewoners van Vught voor de politie-agenten een kerstboom geplaatst op het kruispunt bij het Bijltje. De auto van prins Bernhard stopte er, de prins stapte uit en overhandigde de agent, die de stoplichten bediende een pak ket, bestemd voor hem cn zijn col lega's en met het verzoek het bij de kerstboom te leggen. Hij wenste de agent rustige en prettige kerstdagen. Zó is de hoge jubilaris in het dage lijks leven. In Den Haag probeerde hij op een kruispunt nog door te glip pen, toen de vrouwelijke verkeers agent net het stopsein had gegeven. Onverbiddelijk werd hij teruggewe zen. Toen hij even later mocht door rijden, stak de automobilist joviaal zijn hand op tegen de verkeersagente, die toen pas ontdekte, dat prins Bern hard in de wagen zat. Geen luipaard De Engelse veiligheidsdienst f§ vertrouwde in mei 1940 de uit- geweken Nederlandse prins n niet zo erg. Hij" was immers geboren als Duitser. Een lid m van de intelligence service waarschuwde de Engelse regc- ring voor de prins op wie het §1 bijbelwoord van toepassing zou zijn: „kan een luipaard zijn n vlekken veranderen?" Toen de prins later als jachtvlieger aan de oorlog deelnam, ontmoette n liij deze officier, wiens opvat- ting uit de Meidagen hem niet onbekend was gebleven. Zo losjesweg vroeg hij hem „denkt U nog steeds dat een luipaard niet verandert?" „Ik heb me vergist", was het ant- woord. Tot nu toe zijn de twee mannen goede vrienden. (Van onze parlemen taire redacteur) Prins Bernhard heeft, zoals ieder ander, ziju liefhebberijen. Men denkt dan in de eerste plaats aan paardrijden, autorijden, vliegen en fotografe ren. Het zijn echter niet dé enige. Hij trekt des winters graag enige tijd naar de wintersport om te skiën. Hoewel hij de wandel sport zelf niet actief beoefent, heeft hij er wel belangstelling voor. Zo neemt hij wel eens een kijkje, als duizen den tippelaars geduren de de Nijmeegse Vier daagse op pad zijn. Tijdens een bezoek aan de Nederlandse Antil len heeft hij aan diep zee duiken gedaan. La ter werd bekend dat hij daarbij zelfs een keer in moeilijkheden is ge weest, toen zijn zuur stofapparaat in het on gerede geraakte. Dank zij het kordate optre den van een deskundige metgezel is het niet op ongelukken uitgelopen. De prins heeft er nu een -nieuwe hobby bij. Tijdens het verblijf van de koninklijke familie in haar villa in Italië beoefent hij de hengel sport op zee. Hij vist dan o. m. op haaien. Hij is niet helemaal on bekend met deze tak van de hengelsport, want in de kustwate ren van Amerika heeft hij reeds op deze wijze gevist en daarbij zelfs één keer een kanjer van 155 pond opge haald. Dat was dan ook de grootste die hij tot zijn niet geringe trots heeft gevangen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5