P.Z.C.-rit biedt „elck wat wils"
aan honderden weggebruikers
1
12
13,
Trofeeën van winnaars
VOOR GEVORDERDEN EN BEGINNELINGEN..
Veler medewerking
was spontaan...
IN HEI LEVEN van alle
dag ïs een automobilist, een
motorrijder, een bromfietser
of een scooterrijder reeds een
waakzaam man. Maar zater
dag a.s. zullen enkele bonder
den weggebruikers op de
grote verkeerswegen en de
kleine landweggetjes van
Zuid-Beveland en Walcheren
wel opvallend oplettend zijn.
Dat zijn dan de deelnemers
aan de P.Z.C.-rit, die op deze
dag gehouden wordt! Die op
lettendheid is beslist noodza
kelijk, want de deelnemers
zullen onderweg heel wat
raadseltjes van uiteenlo
pende aard moeten oplos
sen!
Sinds jaar en dag al zijn er vele
weggebruikers, die dank zij hun
vervoermiddel ontspanning kun
nen zoeken in vele ritten: oriënta-
tieritten, kaartleesritten, pijltjes-
ritten, puzzelritten, knobbelritten,
enzovoort enzovoort. Vooral de
laatste jaren echter is de belang
stelling voor sport-op-wielen stor
menderhand toegenomen. Iedere
rit, die georganiseerd wordt,
„voorziet dan ook in een behoef
te", om eens een veel gebruikte
uitdrukking te bezigen.
Eens per jaar wil ook de Pro
vinciale Zeeuwse Courant in
deze behoefte voorzienEn
Inschrijving en start
VOOR EEN ieder lid of geen i
lid van een club staat de in- i
schrijving voor de P.Z.C.-rit op
zaterdag 1 juli open. De start
voor auto's, motoren en scooters
is van 17.01 tot 18.40 voor ho- i
tel „De Korenbeurs" op de
Markt te Goes. De deelnemers-
in-spe kunnen daar van kwart
voor vier tot kwart voor vijf
inschrijven. Er zal op de
Markt in Goes voor ruime par- i
keergelegenheid worden ge-
zorgd. De brommers starten j
dezelfde tijd bij café „Van de
Dries" in Lewedorp. Ook zij i
kunnen voor de start nog in- j
schrijven. De finish is voor een i
vertrouwde plaats: op de Mid- j
delburgse Markt voor het kan- i
toor van de Provinciale Zeeuw- i
se Courant. Inschrijfgeld: 75
cent voor brommers: eén gul- j
den vijftig voor de overige I
motorvoertuigen.
DE LENGTE van het parkoers i
voor auto's, .motoren en scoo- i
tcrs is ongeveer 74 kilometer j
en voor brommers circa 45 j
kilometer. De gemiddelde snel-
heid is laag: 30 kilometer voor j
auto's, motoren en scooters en
18 kilometer voor brommers. I
Dit is gedaan in verband met j
extra opgaven voor rijders en j
passagiers. Ook zullen er ge- i
heime controles worden inge- j
steld (in samenwerking met de
Vereniging voor Veilig Ver- i
keer). Deze controles zullen j
eventuele verkeersfouten „ho- j
noreren" met strafpunten. Er j
zijn uitsluitend goed berijd- j
bare wegen in het parkoers i
opgenomen.
daarom houdt onze krant op
zaterdag a.s. de P.Z.C.-rit. On
middellijk moet daaraan ech
ter toegevoegd worden, dat het
de P.Z.C. onmogelijk was ge
weest deze rit te organiseren,
als zy niet de spontane mede
werking had gekregen" van
vrijwel alle Zeeuwse auto-, mo
tor-, scooter- en bromfiets-
clubs.
Zo zijn zaterdag ongeveer 50 le
den van deze verenigingen belan
geloos in de weer om de organisa
tie soepel te doen verlopen. Bij
zonder belangrijk bij de voorberei
ding van deze rit was ook de me
dewerking van „Veilig Verkeer",
de rijkspolitie en de gemeentepoli
tie van Goes en Middelburg.
Het is overigens beslist geen
rit geworden, die alleen door
een geroutineerde deelnemer
tot een goed einde kan wor
den gebracht. Het evenement
biedt „elck wat wils". De rit
is namelijk zodanig van op
zet, dat enerzijds de gerouti
neerde rijder alle zeilen zal
moeten bijzetten, maar dat
anderzijds iedere onbekende
in deze sport juist de P.Z.C.-
rit kan aangrijpen voor een
eerste kennismaking. Voor
deze rit is dan ook een spe
ciaal reglement opgesteld,
dat afwijkt van de bekende
reglementen, die gewoonlijk
worden gebruikt.
Voor deze rit geldt dus geen en
kel ander reglement. Het regle
ment voor de P.Z.C.-rit ziet er als
volgt uit:
lement-reglement-reglement-regl
De oriënteringspunten bevinden zich aan de rechterzijde van
de weg. Indien zij zich aan de linkerzijde van de weg bevinden,
dan wordt dit aangegeven met (l.v.d.w.).
2 Een oriënteringspunt, dat op de routebeschrijving tussen aan-
halingstekens staat, duldt op een tekst of cijfer dat op c-n
bord, paal, hois enz., voorkomt. Voorbeeld: staat er „GARA
GE" L., dan betekent dit, dat men bij het woord GARAGE links
moet. Staan er meerdere woorden op een bord dan wordt dit aan
gegeven met enz.; voorbeeld „GARAGE enz." Aanduidingen van
teksten gebeurt met HOOFDLETTERS.
3 Wegen waarvoor een inrtjverbod geldt en niet zichtbaar dood-
lopende wegen tellen mee als weg. Zichtbaar doodlopende
wegen voorzien van een bord DOODLOPENDE WEG, parti
culiere inritten en inrijpoorten tellen NIET mee als weg.
a Wegen waarvan de rijbanen gescheiden zijn door groenstroken
Mgi of plantsoen worden als één weg aangemerkt.
.Links passeren betekent rechts laten liggen.
6 Indien niet anders aangegeven, blijft men steeds de weg volgen
m met hetzelfde wegdek.
7 Controles zijn kenbaar aan een witte vlag met groene letters
P.Z.C. CONTROLE. Deze controles bevinden zich rechts van
de weg. Bij de controles moet men stoppen. In het zicht er
van mag niet gestopt, zig-zag gereden of gekeerd worden. Het mis
sen van een controle of het aandoen van een schijncontrole wordt
bestraft met 50 strafpunten.
8 Voor elke minuut, die men te vroeg of te laat bij een tijd-
m controle komt, krijgt men 1 straf punt. Tussen 3 tijdcontroles
moeten de deelnemers zich zo nauwkeurig mogelijk houden
aan de gemiddelde snelheid. Een deelnemer, die 31 of meer minuten
te laat bij een tijdcontrole komt, krjjgt 50 strafpunten.
In tegenstelling tot het K.NJVI.V.-reglement begint men in
de P.Z.C.-RIT ook dan met een schone lei.
Wanneer men echter, gerekend over het hele traject, 46 of meer
minuten te laat bij de finishcontrole komt, wordt men niet ge
klasseerd. De klokken van de starters en tijdcontroleurs worden
gelyk gezet met de telefoontijd. Alle controles zijn 15 minuten voor
de officiële passeertyd geopend en slniten 30 minuten na de officiële
passeertijd.
9 Bovendien zijn er geheime controles, deze beoordelen eventuele
verkeersfouten. Elke deelnemer is verplicht zyn startnummers
die voor de rit uitgereikt worden duidelijk zichtbaar voor en
achter op zijn voertuig te bevestigen. Dit op straffe van strafpun
ten b\j de geheime controles, die in samenwerking met de Vereniging
voor Veilig Verkeer opgesteld zyn. Fouten, waargenomen door deze
controles, worden bestraft met 70 strafpunten.
i» ft Winnaar wordt de deelnemer, die het minst aantal straf-
punten heeft. Voor 3 klassen auto-, motor of scooter-,
bromfiets wordt een wisselbeker beschikbaar gesteld.
Deze wordt het eigendom van de winnaar, die driemaal achtereen
of vijfmaal in totaal wint.
UDe P.Z.C. wijst elke verantwoordelijkheid af voor enig onge-
val, de deelnemer, de passagier, het ingeschreven voertuig
overkomen, of door hen veroorzaakt, voor, tijdens of na
dc P.Z.C.-rit, alsmede voor ongevallen en wetsovertredingen, door
de deelnemers veroorzaakt of begaan.
De deelnemers aan de P.Z.C.-rit onderwerpen zich door
hun Inschrijving aan dit reglement.
In gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de
wedstrijdcommissie.
Controle
Tijd
contro
leur
Officiële
rijtijd
Werke
lijke
rijtljcl
Verschil
in
minuten
Straf
punten
7
40
44
4
4
6
21
3
3
5
28
32
4
4
4
32
45
13
13
3
25
30
5
5
2
30
61
31
50
1
14
16
2
2
Totaal
190
246
81
STARTKAART: anders dan anders
Het berekenen van het aantal lydstrafpunten zal by de I\Z.C.-rit enigs
zins anders geschieden dan men gewoon is. Hoe de startkaarten zyn
samengesteld, ls te zien op onderstaande schema's. Naast de kolom „wer
kelijke passeertijd", die door de tijdcontroleurs ingevuld wordt, is een
kolom officiële rijtijd. In deze kolom wordt het aantal minuten ingevuld,
dat de rijder officieel moet rijden tussen twee tijdcontroles. In de kolom
„werkelijke rijtyd" komt het aantal minuten, dat hij werkelijk over deze
afstand heeft gereden. Bijkans in één oogopslag is dus het aantal tijd-
strafpunten te zien.
Komt 56 minuten na de officiële finishtijd binnen en wordt derhalve niet
Controle
Tijd
contro
leur
Officiële
rijtijd
Werke
lijke
rijtijd
Verschil
in
minuten
Straf
punten
7
6
5
4
3
2
1
40
21
28
32
25
30
14
42
19
30
35
24
31
14
2
2
2
3
1
1
0
2
2
2
3
1
1
0
Totaal
190
195
11
Geklasseerd:
Controle
Tijd
Contro
leur
Officiële
rijtijd
Werke
lijke
rijtijd
Verschil
in
minuten
Straf
punten
7
6
5
4
3
2
1
40
21
28
32
25
30
14
48
25
26
28
56
29
13
.8
4
2
4
31"
1.
1
S
4 -
2
4
50
1
,1
Totaal
190
225
70
De prijzen de foto toont het
duidelijk mogen er zijn. Er
zijn wisselbekers voor drie
klassen: voor auto's: voor de
■motoren en de scooters; voor
de brommers.
De ivisselbeker wordt eigen
dom van de deelnemer, die
driemaal achtereenvolgens of
vijfmaal in totaal wint. Daar
naast zijn er nog bekers en
andere prijzen. Bovendien ont
vangt elke deelnemer, die zijn
startkaart aan de finish inle
vert, een 'P.Z.C.-vaantje.
Foto P.Z.C.).
9Jw
,j
ho.hclwy2.er
„12., 2.
Kerk rechts laten
liggen.
le.we^ L- eh links
aam U ouden
indien niebs aonqeqeven
4£falb\xfea blyvetv vóij^n.
(weo^mefc betxelfde u/ea^el^