P.Z.C.-rit biedt „elck wat wils" aan honderden weggebruikers 1 12 13, Trofeeën van winnaars VOOR GEVORDERDEN EN BEGINNELINGEN.. Veler medewerking was spontaan... IN HEI LEVEN van alle dag ïs een automobilist, een motorrijder, een bromfietser of een scooterrijder reeds een waakzaam man. Maar zater dag a.s. zullen enkele bonder den weggebruikers op de grote verkeerswegen en de kleine landweggetjes van Zuid-Beveland en Walcheren wel opvallend oplettend zijn. Dat zijn dan de deelnemers aan de P.Z.C.-rit, die op deze dag gehouden wordt! Die op lettendheid is beslist noodza kelijk, want de deelnemers zullen onderweg heel wat raadseltjes van uiteenlo pende aard moeten oplos sen! Sinds jaar en dag al zijn er vele weggebruikers, die dank zij hun vervoermiddel ontspanning kun nen zoeken in vele ritten: oriënta- tieritten, kaartleesritten, pijltjes- ritten, puzzelritten, knobbelritten, enzovoort enzovoort. Vooral de laatste jaren echter is de belang stelling voor sport-op-wielen stor menderhand toegenomen. Iedere rit, die georganiseerd wordt, „voorziet dan ook in een behoef te", om eens een veel gebruikte uitdrukking te bezigen. Eens per jaar wil ook de Pro vinciale Zeeuwse Courant in deze behoefte voorzienEn Inschrijving en start VOOR EEN ieder lid of geen i lid van een club staat de in- i schrijving voor de P.Z.C.-rit op zaterdag 1 juli open. De start voor auto's, motoren en scooters is van 17.01 tot 18.40 voor ho- i tel „De Korenbeurs" op de Markt te Goes. De deelnemers- in-spe kunnen daar van kwart voor vier tot kwart voor vijf inschrijven. Er zal op de Markt in Goes voor ruime par- i keergelegenheid worden ge- zorgd. De brommers starten j dezelfde tijd bij café „Van de Dries" in Lewedorp. Ook zij i kunnen voor de start nog in- j schrijven. De finish is voor een i vertrouwde plaats: op de Mid- j delburgse Markt voor het kan- i toor van de Provinciale Zeeuw- i se Courant. Inschrijfgeld: 75 cent voor brommers: eén gul- j den vijftig voor de overige I motorvoertuigen. DE LENGTE van het parkoers i voor auto's, .motoren en scoo- i tcrs is ongeveer 74 kilometer j en voor brommers circa 45 j kilometer. De gemiddelde snel- heid is laag: 30 kilometer voor j auto's, motoren en scooters en 18 kilometer voor brommers. I Dit is gedaan in verband met j extra opgaven voor rijders en j passagiers. Ook zullen er ge- i heime controles worden inge- j steld (in samenwerking met de Vereniging voor Veilig Ver- i keer). Deze controles zullen j eventuele verkeersfouten „ho- j noreren" met strafpunten. Er j zijn uitsluitend goed berijd- j bare wegen in het parkoers i opgenomen. daarom houdt onze krant op zaterdag a.s. de P.Z.C.-rit. On middellijk moet daaraan ech ter toegevoegd worden, dat het de P.Z.C. onmogelijk was ge weest deze rit te organiseren, als zy niet de spontane mede werking had gekregen" van vrijwel alle Zeeuwse auto-, mo tor-, scooter- en bromfiets- clubs. Zo zijn zaterdag ongeveer 50 le den van deze verenigingen belan geloos in de weer om de organisa tie soepel te doen verlopen. Bij zonder belangrijk bij de voorberei ding van deze rit was ook de me dewerking van „Veilig Verkeer", de rijkspolitie en de gemeentepoli tie van Goes en Middelburg. Het is overigens beslist geen rit geworden, die alleen door een geroutineerde deelnemer tot een goed einde kan wor den gebracht. Het evenement biedt „elck wat wils". De rit is namelijk zodanig van op zet, dat enerzijds de gerouti neerde rijder alle zeilen zal moeten bijzetten, maar dat anderzijds iedere onbekende in deze sport juist de P.Z.C.- rit kan aangrijpen voor een eerste kennismaking. Voor deze rit is dan ook een spe ciaal reglement opgesteld, dat afwijkt van de bekende reglementen, die gewoonlijk worden gebruikt. Voor deze rit geldt dus geen en kel ander reglement. Het regle ment voor de P.Z.C.-rit ziet er als volgt uit: lement-reglement-reglement-regl De oriënteringspunten bevinden zich aan de rechterzijde van de weg. Indien zij zich aan de linkerzijde van de weg bevinden, dan wordt dit aangegeven met (l.v.d.w.). 2 Een oriënteringspunt, dat op de routebeschrijving tussen aan- halingstekens staat, duldt op een tekst of cijfer dat op c-n bord, paal, hois enz., voorkomt. Voorbeeld: staat er „GARA GE" L., dan betekent dit, dat men bij het woord GARAGE links moet. Staan er meerdere woorden op een bord dan wordt dit aan gegeven met enz.; voorbeeld „GARAGE enz." Aanduidingen van teksten gebeurt met HOOFDLETTERS. 3 Wegen waarvoor een inrtjverbod geldt en niet zichtbaar dood- lopende wegen tellen mee als weg. Zichtbaar doodlopende wegen voorzien van een bord DOODLOPENDE WEG, parti culiere inritten en inrijpoorten tellen NIET mee als weg. a Wegen waarvan de rijbanen gescheiden zijn door groenstroken Mgi of plantsoen worden als één weg aangemerkt. .Links passeren betekent rechts laten liggen. 6 Indien niet anders aangegeven, blijft men steeds de weg volgen m met hetzelfde wegdek. 7 Controles zijn kenbaar aan een witte vlag met groene letters P.Z.C. CONTROLE. Deze controles bevinden zich rechts van de weg. Bij de controles moet men stoppen. In het zicht er van mag niet gestopt, zig-zag gereden of gekeerd worden. Het mis sen van een controle of het aandoen van een schijncontrole wordt bestraft met 50 strafpunten. 8 Voor elke minuut, die men te vroeg of te laat bij een tijd- m controle komt, krijgt men 1 straf punt. Tussen 3 tijdcontroles moeten de deelnemers zich zo nauwkeurig mogelijk houden aan de gemiddelde snelheid. Een deelnemer, die 31 of meer minuten te laat bij een tijdcontrole komt, krjjgt 50 strafpunten. In tegenstelling tot het K.NJVI.V.-reglement begint men in de P.Z.C.-RIT ook dan met een schone lei. Wanneer men echter, gerekend over het hele traject, 46 of meer minuten te laat bij de finishcontrole komt, wordt men niet ge klasseerd. De klokken van de starters en tijdcontroleurs worden gelyk gezet met de telefoontijd. Alle controles zijn 15 minuten voor de officiële passeertyd geopend en slniten 30 minuten na de officiële passeertijd. 9 Bovendien zijn er geheime controles, deze beoordelen eventuele verkeersfouten. Elke deelnemer is verplicht zyn startnummers die voor de rit uitgereikt worden duidelijk zichtbaar voor en achter op zijn voertuig te bevestigen. Dit op straffe van strafpun ten b\j de geheime controles, die in samenwerking met de Vereniging voor Veilig Verkeer opgesteld zyn. Fouten, waargenomen door deze controles, worden bestraft met 70 strafpunten. i» ft Winnaar wordt de deelnemer, die het minst aantal straf- punten heeft. Voor 3 klassen auto-, motor of scooter-, bromfiets wordt een wisselbeker beschikbaar gesteld. Deze wordt het eigendom van de winnaar, die driemaal achtereen of vijfmaal in totaal wint. UDe P.Z.C. wijst elke verantwoordelijkheid af voor enig onge- val, de deelnemer, de passagier, het ingeschreven voertuig overkomen, of door hen veroorzaakt, voor, tijdens of na dc P.Z.C.-rit, alsmede voor ongevallen en wetsovertredingen, door de deelnemers veroorzaakt of begaan. De deelnemers aan de P.Z.C.-rit onderwerpen zich door hun Inschrijving aan dit reglement. In gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdcommissie. Controle Tijd contro leur Officiële rijtijd Werke lijke rijtljcl Verschil in minuten Straf punten 7 40 44 4 4 6 21 3 3 5 28 32 4 4 4 32 45 13 13 3 25 30 5 5 2 30 61 31 50 1 14 16 2 2 Totaal 190 246 81 STARTKAART: anders dan anders Het berekenen van het aantal lydstrafpunten zal by de I\Z.C.-rit enigs zins anders geschieden dan men gewoon is. Hoe de startkaarten zyn samengesteld, ls te zien op onderstaande schema's. Naast de kolom „wer kelijke passeertijd", die door de tijdcontroleurs ingevuld wordt, is een kolom officiële rijtijd. In deze kolom wordt het aantal minuten ingevuld, dat de rijder officieel moet rijden tussen twee tijdcontroles. In de kolom „werkelijke rijtyd" komt het aantal minuten, dat hij werkelijk over deze afstand heeft gereden. Bijkans in één oogopslag is dus het aantal tijd- strafpunten te zien. Komt 56 minuten na de officiële finishtijd binnen en wordt derhalve niet Controle Tijd contro leur Officiële rijtijd Werke lijke rijtijd Verschil in minuten Straf punten 7 6 5 4 3 2 1 40 21 28 32 25 30 14 42 19 30 35 24 31 14 2 2 2 3 1 1 0 2 2 2 3 1 1 0 Totaal 190 195 11 Geklasseerd: Controle Tijd Contro leur Officiële rijtijd Werke lijke rijtijd Verschil in minuten Straf punten 7 6 5 4 3 2 1 40 21 28 32 25 30 14 48 25 26 28 56 29 13 .8 4 2 4 31" 1. 1 S 4 - 2 4 50 1 ,1 Totaal 190 225 70 De prijzen de foto toont het duidelijk mogen er zijn. Er zijn wisselbekers voor drie klassen: voor auto's: voor de ■motoren en de scooters; voor de brommers. De ivisselbeker wordt eigen dom van de deelnemer, die driemaal achtereenvolgens of vijfmaal in totaal wint. Daar naast zijn er nog bekers en andere prijzen. Bovendien ont vangt elke deelnemer, die zijn startkaart aan de finish inle vert, een 'P.Z.C.-vaantje. Foto P.Z.C.). 9Jw ,j ho.hclwy2.er „12., 2. Kerk rechts laten liggen. le.we^ L- eh links aam U ouden indien niebs aonqeqeven 4£falb\xfea blyvetv vóij^n. (weo^mefc betxelfde u/ea^el^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 9