FORD
AN G LI A DELUXE
NU
f 5495,
BATAVUS
SKELTERSPORT verovert grote
populariteitin ons land
M. DE DREU Co's N.V.
VAN DEN DRIEST
Nóg meer nuttige last!
GARAGEBEDRIJF VAN OEVEREN
WEEZEP0EL
Per boot, bus of trein, iaat de P.Z.C. uw reisgenoot zijn
FIRMA W. A. DE GROENE ZN.
heeft NU al een PEUGEOT 403 „1" voor 8780 -
Rijwielen - bromfietsen
scooters motoren
17LJ. Jeremiasse - §oes
DE REGT - GOES
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAS 31 DECEMBER 1960 f.5765.-
AF FABRIEK - AMSTERDAM
Vraag ons om ten proefrit
MIDDELBURG - Zusterstraat 34 - Telef. 2972-4261
geforceerde motorkoeling voor en achtei
volle naafremmen geheel gesloten keltingkasl
voor en achter diepe spatborden twee extra
trommels onder de bagagedrager voor gereed
schap etc. zware telescopp-vering voor en achter
PUCH VS 50 L 2 Versn. f. 670.—
PUCH VS 50 LH Hoog stuur 2 Versn. f. 655.—
PUCH VS 50 D 3 Versn. f. 695.—
PUCH VS 50 L Sport 2 Versn. f. 720.—
Prettige betalingsregeling.
Bestel tijdig om teleurstelling te
voorkomen.
GRAVENSTRAAT 18
TEL. 01180-2410 - MIDDELBURG
DEALER VOOR ZEELAND
YERSEKE - TELEFOON 01130-348-410
Wenst U een nieüwe
hulpmotor
Neem dit jaar dan
eens een
Leverbaar in diverse
kleuren en uitvoering.
Ook voor het uitvoeren van
REPARATIES zijn wij het voor
deligste adres.
j RIJWIELHUIS
TELÈF. 7219 - WIJNGAARDSTRAAT 37 - GOES
PROVINCIALE
ZEEUWSE
COURANT
met meer dan
30.000 abonnees
het meest
gelezen dagblad
in Zeeland
NIET KOPPELEN
NIET SCHAKELEN
Zonder inspanning door de grootste drukte. Twee
handen aan het stuur. Twee ogen voor weg en ver
keer. Veiliger kan het niet, vermoeidheid kent U niet.
een buitengewone auto
voor een gewone prijs
OFF. DAF-DEALER
ANJELIERSTRAAT 5-7 GOES
TEL. 01100-6810-6817
W'egUggjng Niet alleen voor de sportieve rijder Ook degene die wel
eens in een moeilijke verkeerssituatie is terechtgekomen weet werkelijke
wegligging te waarderen
Alléén PEUGEOT stuurt als een trein en
remt als een blok
Qeuqeot
FIRMA JOOSSE ZN., Nieuw- en Sint-Joosland
dealer voor Walcheren
PIK'S GARAGEBEDRIJF, GOES
dealer voor Zuid- en Noord-Beveland
GARAGE ELENBAAS, BRUINISSE
dealer voor Sohomven-Duiveland
De niéuwste modellen in grote verscheiden
heid voorradig.
Ook in lederen bromfietskleding
zijn wij ruim gesorteerd.
TELEFOON 6063
De specialst in het vervoer op
2 wielen.
Let op de service
TEL. 6358
DEALER VOOR GOES
Simpelste wagen,
die men zich
denken kan
EEN SKELTER is het meest simpe
le wagentje, dat men zich den
ken kan. Een gemotoriseerde
zeepkist eigenlijk. Het is een
kaal chassis zonder carosserie,
maar met vier wielen, met een
stuur, remmen meestal alleen op
de achterwielen en natuurlijk een
motor, al dan niet met versnel
lingsbak. De wielen zijn scoo-
terwielen of nog kleiner, de mo
tor is meestal afkomstig uit een
brom- of motorfiets.
De skelterspovt is hard bezig een
grote populariteit tc veroveren in
ons land, hoewel het rijden met
skelters trouwens alleen is toege
staan op speciale banen. De open
bare weg is voor een skelter taboe.
Een van de eerst zaken, die (inter
nationaal) zijn vastgesteld is de
maximum cilinderinhoud.
Wij kennen in Nederland klassen
tot 50 cc (bromfietsmotortjes en
voorts klassen van resp. 100, 125
cn 200 cc. Voor de zware skelters
worden niet alleen motorfietsmo
toren gebruikt, maar in enkele
gevallen ook stationaire motoren
zonder versnellingen. Favoriet
is hot monteren van twee van die
stationaire motoren van elk 100
ee. Ze drijven elk één achterwiel
aan, hetgeen groto (vooral stuur-)
voordelen biedt.
Een skelter is veilig," Dat komt in d$
eerste plaats omdat zo'n apparaat
tengevolge van de laag geplaatste
zit van de berijder in werkelijk
heid lang niet zo hard gaat als het
lijkt. Stuift men met een snelheid
van 50 kilometer over de baan, dan
geeft het de indruk alsof men min
stens 80 rijdt.
De wendbaarheid is ongelooflijk
groot, zodat fouten heel gemakkelijk
kunnen worden gecorrigeerd, zonder
dat er iets gebeurd. Bovendien is de
wegligging van de skelter zodanig,
dat omslaan praktisch uitgesloten is.
Daartoe dragen de kleine wielen veel
bij.
Oorspronkelijk mochten de banden
niet groter zijn dan 28 centimeter
doorsnede. Omdat deze maat in ons
land en ook in andere Europese lan
den erg moeilijk te krijgen was, zijn
nu ook kleine scooterbanden toege
staan, maar de tendens is toch naar
de kleinere bandjes, omdat deze een
llllllllllllllllllll'lllllllllllllllllllllllll^
Vragenlijst
M Deelnemers aan de P.Z.C.-rit jj|
H zullen ook nog een vragenlijst
H krijgen voorgelegd. Voor de |f
s beantwoording van deze via- H
M Sen z^l een extra prijs beschik-
g baar worden gesteld. Boven- §1
dien kan deze opgave de be-
y slissing brengen als twee of M
H meer rijders gelijk eindigen. H
imillU!U!l!!U!!lll!lU!!!llUllllllilUU!!!!l!]lIlUlIll!U!i!!IllIIIllUUUillll!I!iiIn
lagere bouw mogelijk maken en ze
blijken bij botsingen (die gelnkkig
altijd goed aflopen) veiliger te zijn.
Skelteren is enkele jaren geleden in
de Verenigde Staten van Amerika
ontstaan en werd daar in zeer korte
tijd populair. Het waren vooral de
Amerikaanse militairen die deze
nieuwe sport naar Europa brachten,
In korte tijd schoten in Engeland de
skelterfabrieken als paddestoelen uit
de grond en Italië, Frankrijk, Duits
land, België en Nederland volgden
spoedig.
Vorig jaar werden in ons land al
heel wat wedstrijden gehouden. Dit
jaar zullen er zeker meer volgen*
want er zijn al tal van speciale
skelterbanen en ook het aantel ge-
importeerde en in Nederland ge
fabriceerdeechte skelters neemt
aanzienlijk toe.
Of skelteren duur is? Een complete
skelter kost ƒ700 a ƒ1500 naar ge
lang de uitvoering cn de motor, die
men wenst. Goedkoper kan men
echter ook terecht. Waarom niet een
voudig begonnen met een bouwpak
ket en een gebruikte motor? Voor
een paar honderd gulden kan men
een goede combinatie kopen, en ook
daarmee zijn successen lang niet uit
gesloten. De jongste ontwikkeling
van de skeltersport in Nederland is
de oprichting van dc Stichting Kar
ting Nederland eind vorig jaar.
Deze stichting neemt de toezicht
houdende functie van de K.X.A.C.
over. Zij tracht haar doel te be
reiken „door banden te leggen tus
sen de beoefenaars van de karting-
sport, het bevorderen van wed
strijden, het geven van technische
voorlichting, het doen verschijnen
van publikaties op het karting-
gebied en het verlenen van mede
werking bij het inrichten van
wedstrijd- en oefenbanen, het
onderhouden van contacten met
buitenlandse organisaties etc.
De stichting propageert het
Telegram uit Italië
Tot ver buiten de Nederlandse
grenzen is er belangstelling
voor dc P.Z.C.-rit... Dat bleek
uit een telegram, dat de orga
nisatie uit Italië ontving.- De
heren J. van der Peijl uit Goes
en J. Traas uit Middelburg
verstuurden dit telegram. Zij
lieten welen, dat zij twee dagen
eerder dan gepland was vap
hun vakantie uit Italië zullen
terugkomen om de P.Z.C.-rit
mee te rijden!
Vanzelfsprekend is de belang-
i stelling voor deze rit in Zee-
j land groot, maar ook uit an-
j dere provincies kwamen reeds
i aanmeldingen binnen.
1ll|i|,,lllllllllllllllillllllllllllllilllllllllllllllll||llllllllllllllllllllllll||||||||||illl
woord „karting" in plaats van skel
teren, omdat Nederland het enige
land ter wereld is, dat de nieuwe
sport anders dan met „karting" be
titelt (bovendien ls „skelter" toch
geen echt Nederlands woord). De
voertuigjes heten In het buitenland
algemeen „karts" en de sport „kar
ting", aldus dc Stichting Karting
Nederland.