FORD AN G LI A DELUXE NU f 5495, BATAVUS SKELTERSPORT verovert grote populariteitin ons land M. DE DREU Co's N.V. VAN DEN DRIEST Nóg meer nuttige last! GARAGEBEDRIJF VAN OEVEREN WEEZEP0EL Per boot, bus of trein, iaat de P.Z.C. uw reisgenoot zijn FIRMA W. A. DE GROENE ZN. heeft NU al een PEUGEOT 403 „1" voor 8780 - Rijwielen - bromfietsen scooters motoren 17LJ. Jeremiasse - §oes DE REGT - GOES PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAS 31 DECEMBER 1960 f.5765.- AF FABRIEK - AMSTERDAM Vraag ons om ten proefrit MIDDELBURG - Zusterstraat 34 - Telef. 2972-4261 geforceerde motorkoeling voor en achtei volle naafremmen geheel gesloten keltingkasl voor en achter diepe spatborden twee extra trommels onder de bagagedrager voor gereed schap etc. zware telescopp-vering voor en achter PUCH VS 50 L 2 Versn. f. 670.— PUCH VS 50 LH Hoog stuur 2 Versn. f. 655.— PUCH VS 50 D 3 Versn. f. 695.— PUCH VS 50 L Sport 2 Versn. f. 720.— Prettige betalingsregeling. Bestel tijdig om teleurstelling te voorkomen. GRAVENSTRAAT 18 TEL. 01180-2410 - MIDDELBURG DEALER VOOR ZEELAND YERSEKE - TELEFOON 01130-348-410 Wenst U een nieüwe hulpmotor Neem dit jaar dan eens een Leverbaar in diverse kleuren en uitvoering. Ook voor het uitvoeren van REPARATIES zijn wij het voor deligste adres. j RIJWIELHUIS TELÈF. 7219 - WIJNGAARDSTRAAT 37 - GOES PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT met meer dan 30.000 abonnees het meest gelezen dagblad in Zeeland NIET KOPPELEN NIET SCHAKELEN Zonder inspanning door de grootste drukte. Twee handen aan het stuur. Twee ogen voor weg en ver keer. Veiliger kan het niet, vermoeidheid kent U niet. een buitengewone auto voor een gewone prijs OFF. DAF-DEALER ANJELIERSTRAAT 5-7 GOES TEL. 01100-6810-6817 W'egUggjng Niet alleen voor de sportieve rijder Ook degene die wel eens in een moeilijke verkeerssituatie is terechtgekomen weet werkelijke wegligging te waarderen Alléén PEUGEOT stuurt als een trein en remt als een blok Qeuqeot FIRMA JOOSSE ZN., Nieuw- en Sint-Joosland dealer voor Walcheren PIK'S GARAGEBEDRIJF, GOES dealer voor Zuid- en Noord-Beveland GARAGE ELENBAAS, BRUINISSE dealer voor Sohomven-Duiveland De niéuwste modellen in grote verscheiden heid voorradig. Ook in lederen bromfietskleding zijn wij ruim gesorteerd. TELEFOON 6063 De specialst in het vervoer op 2 wielen. Let op de service TEL. 6358 DEALER VOOR GOES Simpelste wagen, die men zich denken kan EEN SKELTER is het meest simpe le wagentje, dat men zich den ken kan. Een gemotoriseerde zeepkist eigenlijk. Het is een kaal chassis zonder carosserie, maar met vier wielen, met een stuur, remmen meestal alleen op de achterwielen en natuurlijk een motor, al dan niet met versnel lingsbak. De wielen zijn scoo- terwielen of nog kleiner, de mo tor is meestal afkomstig uit een brom- of motorfiets. De skelterspovt is hard bezig een grote populariteit tc veroveren in ons land, hoewel het rijden met skelters trouwens alleen is toege staan op speciale banen. De open bare weg is voor een skelter taboe. Een van de eerst zaken, die (inter nationaal) zijn vastgesteld is de maximum cilinderinhoud. Wij kennen in Nederland klassen tot 50 cc (bromfietsmotortjes en voorts klassen van resp. 100, 125 cn 200 cc. Voor de zware skelters worden niet alleen motorfietsmo toren gebruikt, maar in enkele gevallen ook stationaire motoren zonder versnellingen. Favoriet is hot monteren van twee van die stationaire motoren van elk 100 ee. Ze drijven elk één achterwiel aan, hetgeen groto (vooral stuur-) voordelen biedt. Een skelter is veilig," Dat komt in d$ eerste plaats omdat zo'n apparaat tengevolge van de laag geplaatste zit van de berijder in werkelijk heid lang niet zo hard gaat als het lijkt. Stuift men met een snelheid van 50 kilometer over de baan, dan geeft het de indruk alsof men min stens 80 rijdt. De wendbaarheid is ongelooflijk groot, zodat fouten heel gemakkelijk kunnen worden gecorrigeerd, zonder dat er iets gebeurd. Bovendien is de wegligging van de skelter zodanig, dat omslaan praktisch uitgesloten is. Daartoe dragen de kleine wielen veel bij. Oorspronkelijk mochten de banden niet groter zijn dan 28 centimeter doorsnede. Omdat deze maat in ons land en ook in andere Europese lan den erg moeilijk te krijgen was, zijn nu ook kleine scooterbanden toege staan, maar de tendens is toch naar de kleinere bandjes, omdat deze een llllllllllllllllllll'lllllllllllllllllllllllll^ Vragenlijst M Deelnemers aan de P.Z.C.-rit jj| H zullen ook nog een vragenlijst H krijgen voorgelegd. Voor de |f s beantwoording van deze via- H M Sen z^l een extra prijs beschik- g baar worden gesteld. Boven- §1 dien kan deze opgave de be- y slissing brengen als twee of M H meer rijders gelijk eindigen. H imillU!U!l!!U!!lll!lU!!!llUllllllilUU!!!!l!]lIlUlIll!U!i!!IllIIIllUUUillll!I!iiIn lagere bouw mogelijk maken en ze blijken bij botsingen (die gelnkkig altijd goed aflopen) veiliger te zijn. Skelteren is enkele jaren geleden in de Verenigde Staten van Amerika ontstaan en werd daar in zeer korte tijd populair. Het waren vooral de Amerikaanse militairen die deze nieuwe sport naar Europa brachten, In korte tijd schoten in Engeland de skelterfabrieken als paddestoelen uit de grond en Italië, Frankrijk, Duits land, België en Nederland volgden spoedig. Vorig jaar werden in ons land al heel wat wedstrijden gehouden. Dit jaar zullen er zeker meer volgen* want er zijn al tal van speciale skelterbanen en ook het aantel ge- importeerde en in Nederland ge fabriceerdeechte skelters neemt aanzienlijk toe. Of skelteren duur is? Een complete skelter kost ƒ700 a ƒ1500 naar ge lang de uitvoering cn de motor, die men wenst. Goedkoper kan men echter ook terecht. Waarom niet een voudig begonnen met een bouwpak ket en een gebruikte motor? Voor een paar honderd gulden kan men een goede combinatie kopen, en ook daarmee zijn successen lang niet uit gesloten. De jongste ontwikkeling van de skeltersport in Nederland is de oprichting van dc Stichting Kar ting Nederland eind vorig jaar. Deze stichting neemt de toezicht houdende functie van de K.X.A.C. over. Zij tracht haar doel te be reiken „door banden te leggen tus sen de beoefenaars van de karting- sport, het bevorderen van wed strijden, het geven van technische voorlichting, het doen verschijnen van publikaties op het karting- gebied en het verlenen van mede werking bij het inrichten van wedstrijd- en oefenbanen, het onderhouden van contacten met buitenlandse organisaties etc. De stichting propageert het Telegram uit Italië Tot ver buiten de Nederlandse grenzen is er belangstelling voor dc P.Z.C.-rit... Dat bleek uit een telegram, dat de orga nisatie uit Italië ontving.- De heren J. van der Peijl uit Goes en J. Traas uit Middelburg verstuurden dit telegram. Zij lieten welen, dat zij twee dagen eerder dan gepland was vap hun vakantie uit Italië zullen terugkomen om de P.Z.C.-rit mee te rijden! Vanzelfsprekend is de belang- i stelling voor deze rit in Zee- j land groot, maar ook uit an- j dere provincies kwamen reeds i aanmeldingen binnen. 1ll|i|,,lllllllllllllllillllllllllllllilllllllllllllllll||llllllllllllllllllllllll||||||||||illl woord „karting" in plaats van skel teren, omdat Nederland het enige land ter wereld is, dat de nieuwe sport anders dan met „karting" be titelt (bovendien ls „skelter" toch geen echt Nederlands woord). De voertuigjes heten In het buitenland algemeen „karts" en de sport „kar ting", aldus dc Stichting Karting Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 11