MOEDIGE MENSEN KIEZEN MORELE HERBEWAPENING (Advertentie), Radiorede van dr. Frank N. D. Buchman op de wereldconferentie voor Morele Herbewapening te Caux in Zwitserland Deze rede werd op 2 juni door de AVRO over Hilversum II uitgezonden TÏEZE MAAND veertig jaar geleden kwam een man naar Oxford, die enige levenswijsheid had opgedaan, die enig begrip had voor de gewoonten van Oost en West en menige dag had doorgebracht met Gandhi in India en Sim Yat-sen in China. In de landstreekdie thans Kerala wordt genoemd ontmoette hij een Engelse bisschop, die zei: ,,U moet naar Oxford gaan. Zij hebben daar de ervaring nodig, die U hebt opgedaan Al die veertig jaren is de overtuiging, die hij naar Oxford bracht, steeds onderwerp van levendige discussie geweest Mensen en volken zijn in beweging gebracht door diegenen, die deze uitdaging verkozen of verwierpen. EEN man uit Oxford, die 25 jaar iang lid van het parlement is geweest en een toI in de oplossing van de kwcstie- Cyprus speelde, sprak zich deze week in een openbaar debat uit voor deze overtuiging. Een week tevoren sprak de rector van een college er met klem over, toen hij die grootse Afrikaanse him Vrijheid voor een gehoor in Oxford inleidde. Deze mannen en velen met Sten zijn van .hetzelfde hout gesneden als zij, die in de geschiedenis van Engeland door hun besluit hoge begin selen. lot de basis van het nationale .leven hebben gemaakt. De titel van dc rede, Moedige mensen kiezen, is ontleend aan een boek. geschreven door een man uit Oxford, over ditzelfde onderwerp: nl. dat moedige mensen de loop der geschiedenis veranderen. De oorzaak is van morele aard EEN van deze mensen in Oxford was professor Strectcr. De boodschap trof deze grote geleerde als een trompet stoot. Zij daagde hem uit en raakte hem. 3n het stadhuis van Oxford zei hij in. aanwezigheid van vele persoonlijk heden uit de universiteit: „Ik heb dit Werk gadegeslagen met wat de diplo maten welwillende neutraliteit noemen. Vaiiavond heb ik feen besluit genomen. Deze laatste jaren heeft de wereld situatie steeds meer reden tot neer slachtigheid en wanhoop gegeven. Er js overal veel goede wil, maar niet jgenocg om onze ontzaglijke pro blemen op te lossen: oorlog, klassen strijd cn economische ineenstorting." Eater zei hij: „De moderne samen leving kan alleen, door een moreel ontwaken gered worden. Dit kan. in Engeland gebeuren. "Her. zal gebeuren, als degenen, die leiding geven in Engeland, leren, van God hun inspiratie tc krijgen en door Hem hun koers te laten, bepalen. Als Engeland op deze manier bestuurd wordt, zou hel de Wereld redden." „Ik heb een besluit genomen." Dat is dc sleutel. Elf bekende figuren uit Oxford legden de grondslag voor professor Slreeters besluit. Onder hen waren: de rector van Balliol, de rector van. University College en anderen, die later rectoren van colleges werden. Zij Ijverden voor een rechtvaardige behan deling cn. een eerlijke kans voor deze boodschap. Een vloedgolf van-mensen 5n Oxford werd erdoor in. beweging Sezet. Oxford werd in de wereld bekend als drager van een revolutionair geloof. Een andere grote man uit Oxford, de Inmiddels overleden markies van Salis bury, zei. in het Hogerhuis: „De corzaak van de toestand, waarin de "wereld verkeertis niet van economische, maar van morele aard." In zijn woor den klonk de overtuiging van prof. Strceter na, toen hij zei: „Als ik een uitdrukking mag bezigen, die algemeen, wordt gebruikt in een grote beweging, dio op dit ogenblik zich in dit land cn elders verbreidt: -wij hebben door God geleide mensen nodig om door God 5-cleide volken cn om een nieuwe wereld it krijgen. Alle andere opvattingen, die het economisch herstel beogen, zijn eigenlijk ontoereikend om het kwaad tot in de wortel aan te tasten." Ook hij nam een besluit. En hij nodigde de bovengenoemde man in zijn huis uit ora daar de leiders van Engeland te ontmoeten-en te bespreken hoe zij gezamenlijk moreel en geestelijk leiding konden geven aan een wereld, die op het punt van ineenstorten stond. Onder dc bomen vanHatfie'ld/wandelde hij met vrienden, oude cn nieuwe, onder wie ook lord Lytton, die later zou zeggen, dat die wandeling een onvergetelijke indruk op hem had gemaakt. De enige IN het oosten van Londen, dc baker mat van de Engelse arbeiders beweging, waar Morele Herbewapening van, stapel liep, zijn ook moedige mensen, die kiezen. Eén van hen was Tod Sloan, Kcir Hardies medestrijder in de havens. Hij schreef: „Chaos kan niet de overhand krijgen, als wij ons voor Morele Herbewapening inzeilen, dit beleven en in praktijk brengen. Hel is werkelijk een lachende, levende, lief hebbende, gehoorzame bereidheid om God weer de leiding te geven. Voor mij is dit de enige revolutie van belang - do verandering van. de menselijke natuur - cn het gebeurt.*' Een ander was Ben Tillctt, pionier van havenarbeidersbonden overal ter wereld. Van zijn sterfbed zond hij de volgende boodschap; „Zeg Frank Buch man de strijd voort te zetten. U hebt cem machtige internationale beweging. Maak er gebruik van. Zij is de hoop van. de toekomst. Zij zal de wereld doen terugkeren tot gezond verstand." De graaf van Atblonc. die voor hel eerst in 1929 met deze boodschap in aanraking kwam toen hij gouverneur- generaal van Zuid-Afrika was, zei in het begin van de oorlog in een radio rede voor het Britse Gemenebest; „De oproep tot Morele Herbewapening is rond om de wereld gegaan en is een bron van hoop voor miljoenen mannen cn vrouwen. Staatshoofden, nationale, stedelijke en industriële persoonlijk heden van alle klassen, geloofsover tuigingen en partijen hebben hierin dc genezing voor die diepgewortelde ziekte- van de geest verwelkomd, waaraan onze beschaving lijdt. Morele Herbewapening betekent ver andering van hart, betekent die nieuwe geest, die alle menselijke verhoudingen moet bezielen. Het betekent de wil van God tot voornaamste drijfveer te maken zowel voor iedereen afzonderlijk als voor het gezin en het volk." Vuur uit de hemel NAARMATE de ideologische strijd heviger begon te worden, werd een groeiende menigte door hel vuur van deze pioniers gegrepen. Immers alleen mensen, die in vuur en. vlam staan voor wat goed en juist is, kunnen in deze tijd ooit hopen mensen te overtuigen, die met een brandende overtuiging het ver keerde najagen. „Vuur uit de hemel", aldus beschreef don Slurzo. patriot en priester'uit Italië, Morele Herbewape ning in een. boodschap, die hij aan, de wereldconferentie in Mackinac zond. Zijn denken bezielde de Christen- Democratische partijen van. Jtalië, .Frankrijk en Duitsland, die de wereld drie grote Europeanen hebben, ge schonken: minister-president de Gas- pcri. minister-president Schumari cn bondskanselier Adenauer. Minister-pres ideht de "Gaspèrl sprak als zijn overtuiging uit, dat. Morele Herbewapening door „de wortels van het k waad van. de wereld aan te pakken hel wederzijds begrip tussen mensen cn volkenteweeg zal brengen, waar alle mensen naar verlangen." Minister-president Schuman schreef: „Morele Herbewapening brengt ons een nieuwe manier van. denken, die zich uit in daden. Dit houdt niet een verandering van politiek in. Het gaat om een verandering van mensen. De democratie en haar vrijheden kunnen alleen gered worden door dc kwaliteit van leven van hen, die in haar naam spreken."' Bondskanselier Adenauer kent de waarde van Morele Herbewapening. Hij zegt, dat het „een onzichtbare, maar doeltreffende rol heeft gespeeld bij het overbruggen van menings verschillen tussen de onderhandelende partijen bij belangrijke internationale overeenkomsten." Deze moedige mannen kozen. Thans dringt een wereldwijd leger voorwaarts op ieder continent. Viër weken geleden kwam een strijd groep van 150 mensen uit 24 landen aan in Brazilië, een. van de hoofddoelen van het Kremlin in Zuid-Amerika. Duizenden stroomden naar het Japanse toneelstuk De Tijgerdat het antwoord op-de onlustcn le Tokio laat zien. Nog eens duizenden, voor wie cr geen plaats was, 2agen .films, die antwoord geven op de strijd, tussen." rassen, klassen en, ideologieën. Dc President ontbood deze strijdr groep naar de hoofdstad, 'Brasilia. Aangevoerd door generaal Belhlcm, oud-ambassadeur vanBrazilië in Pakis tan cn Bolivië, de man, wjens besluit hen naar zijn continent -had doen komen, bracht een moderne groep van mannen en vrouwen met een brandende overtuiging een bezoek bij de President. De President hoorde de kleinzoon van Mahatma Gandhi spreken; een vroeger Mau-Mau-strijder uit Kenia; een man, die vroeger een van de belangrijkste communistische studentenleiders van Kerala is geweest; een. Amerikaanse onderwijsdeskundige, die door zijn ervaring met Morele l-lerbewapening ertoe gekomen was zijn leven aan het ncgeronderwijs in Amerika te wijden; de zoon van een Amerikaanse ambas sadeur in Brazilië en Peru; een Indiaans opperhoofd uit West-Canada: een Nigeriaans nationalist; een lid van dc bekende Japanse industriële familie Mitsui; een Frangaisc, die lid van het hoofdbestuur van de socialistische partij cn secretaris-generaal van drie miljoen socialistische vrouwen van Frankrijk is geweest cn een Britse schout-bij-nach(, afstammeling van lord Cochrane, die Chiii, Brazilië en Peru hielp bevrijden. Dr. trunk .X. D'. Backmandé grondlegger run Morele Herbewapening President Quadros verwelkomt MRA-strijdgroep De Coniere della. Sera, dié dit nieuws in. Italië publiceerde, schreef: „Pre sident Janio Quadros ontving vandaag' een delegatie van Morele Herbewape ning in zijn ambtswoning. Hij ontving hen hartelijk en zei: 'Ik heb het werk van Morele Herbewapening nu reeds enige jaren gevolgd. In ben ervan overtuigd, dal de wereld, zoals hij nu is, niot kan blijven voortbestaan, tenzij mensen het opnemen voor de idealen, waarvoor gij strijdt. De wanorde in de huidige wereld - op het ccpnömi'schc, sociale en politieke vlak - is te wijten, aan het feit, dat mensen zich niets meer gclegenlatenliggen aan geestelijke en morele waarden. Ik heb met diepe bewogenheid naar uw overtuiging ge luisterd. Ik wil u zeggen, dat jk-alles wat in mijn vermogen, ligt zal doen opdat wij in Brazilië de morele waarden van. onze beschaving beter 2ullen begrijpen.'- in antwoord op een uitnodiging om deel te nemen aan de conferentie voor Morele Herbewapening, die .1 juni te Caux, Zwitserland, begonnen is, zei Quadros: 'Ik zal een persoonlijke vertegenwoordiger zenden.' Toen, 'hij vernam, dat het Japanse toneelstuk De Tijger ter beschikking stond, telefoneerde hij de generaal, die aan het hoofd staat van zijn Militaire Huis en zei: 'Doe alles wat nódig is om Dc Tijger naar Brasilia te brengen. Geef instructies aan dc burgemeester om het theater te reserveren, stel transport in de stad ter beschikking, cn zorg er bovendien voor, dat dc lucht macht .hun ten dienste staat, zodat dit werk in stad na stadia alle bevolkings- ccnlravanBraziliëbekendkan worden.'" Generaal Bethlem schrijft in de pers over de invloed, die van deze strijd groep uitgaat: „Voor de eerste keer ontmoet het communisme op dit continent een positief alternatief en voor het eerst wordt het gedwóngen terug te trekken. ïn. Morele Her bewapening heb ik een ware revolutie gevonden. Wij Brazilianen worden voor dc uitdaging gesteld deze revolutie zowel aan communisten, als aan niét-, communisten en anticommunisten door te geven. Velen van ons waren verward tengevolge van onze morele compro missen. Ik heb door verandering klaarheid gekregen. Wij moeten wak ker worden. De ideologische oorlog woedt iceds om ons heen. De weg, die Brazilië inslaat, volgt Zuid-Amerika. De toestand is hoogst ernstig. Een oud- minister van buitenlandse zaken heeft mij gezegd: 'Cuba heeft ons op derand van oorlog gebracht. Morele Her bewapening kan de laatste hoop zijn. Als Brazilië dit aanvaardt, zal de wereld het aanvaarden." Dc minister van oorlog zei: 'Wij zullen alles doen, wat wij kunnen, om Brazilië tot hoofd kwartier van het antwoord, te .maken. U hebt in Morele Herbewapening dc idee, dié zal. zegevieren.' In de Katholieke Universiteit van Sao Paulo, waar, naar men zegt, 80% van de'Studenten pro-Castro zijn. zei een priester-professor: 'Sinds u uw tilms.cn toneelstukken hebt vertoond cn. ónze universiteit hebt toegesproken, zijn er geen politieke betogingen meer geweest. Morele Hérbewapening wordt overal besproken.' Een missionaris, die uit noord- Brazilië was gekomen, waar de com munisten kleine legers en guerilla- benden in de heuvels trainen, zei 'Brazilië is er net'zo aan toe als Spanje voor de burgeroorlog. Kunt u mijn vrachtauto volladen met uw literatuur, zodat ik die in alle steden langs dc Amazone kan verspreiden De eigenaar van een nationale courant zei mij: 'Velen van ons hebben hun geloof verloren. Wij hebben het dank zij Morele Herbewapening weer teruggevonden.' Dc president-directeur van de grootste krant van Zuid- Amerika zei: 'Morele Herbewapening is niet alleen een idee op mars. I-Iet is een leger op mars. Onze krant staat u ter beschikking. Iedereen moet met deze idee bereikt worden.' „De onontkoombare keus voor Zuid- Amerika," aldus de slotsom van generaal Bethlem, „Is Morele Herbewapening of communisme. In. deze strijd zullen wij nooit overwinnen, tenzij wij mensen Veranderen. "Wij Zijn erop uit, een schoonmaak te houden in ons land cn in de wereld. Ik heb besloten mijn hele leven voor deze strijd tc geven." Een strijdgroep van Morde Herbewapening verlaat hei Algemeen Hoofdkwartier van de Force Publico Poliiielroepenin Sao Panto, na to gijn ontvangen door dc commandant. De groep stond onder leiding van dc Braziliaanse generaal Hi Bethlem (links) en generaal Tnoue'uit Japan. Ook aanwezig waren William Puwtey (ka'.), wiens vader ambassadeur in-Brazilië en Peru is geweest: Pajmohun Gandhi, kleinzoon van Mahatma Gandhi; JJ'oghale Amata Nigeriaen Koitsji MbHta, voorzitter van de Japanse Internationale Stiidcntcnmj'crontic (1.20,000 leden). Deze geweldige vloedgolf Generaal carpentier. uit Frankrijk, dienaar van zijn vader land in menige veldtocht en oud- heveihebber van de Centraal-europcse landstrijdkrachten in dc NAVO, die naar Brazilië vloog om zich bij deze strijdgroep te voegen, richtte het woord tot een massaal gehoor in Rio de Janeiro. „Uit. het hart van de beste mensen," zei hij, „moet deze geweldige vloedgolf van. Morele Herbewapening opwellen die over het communisme zal- zegevieren. In deze ideologische oorlog moeten wij het communisme confronteren met een andere ideologie cn deze is Morele Herbewapening. Ik ben er ten volle van overtuigd en daarom ben ik hier om een oorlog le voeren. Wij hebben tactiek, strategie en middelen nodig. Sommige mensen denken dat een strategie tot stand komt doordat mensen, die de verantwoorde lijkheid dragen op politiek gebied, dc hoofden bij elkaar steken, maar ik geloof dit niet. Ik heb de afgelopen tien jaar in de kranten- veel gelezen over mannen, die in Washington, Parijs cn .andere grote hoofdsteden geconfereerd hebben. Maar het ant woord zal komen van alle vrije mensen die voor Morele Herbewapening strijden." Arbeiders en miluairc-n vinden op basis van deze ideologie eenheid. Damasio Cardoso, militante leider van havenarbeiders van. Rio, zei tegen al zijn mede-arbeiders cn hun gezinnen: „Ik bid God, dat wat in mijn gezin is gebeurd, in'elk gezin, in dc havens zal gebéuren. Wij zijn of vóór God of tegen God. Dc keus voor ons allen is Morele Herbewapening of commu nisme." De Katholieke priester in de havens, die, voordat Cardoso veranderde, niet de wijk, waarin zeshonderd havenarbeiders en hun gezinnen wonen, kon binnengaan, voegde hieraan toe: „Aan de vruchten zult gc hen kennen. Morele Herbewape ning is een boom. U kunt baar vruchten zien. Morele Herbewapening is een veel krachtiger wapen geworden dan de militaire wapens van Rusland of Amerika. Jlet: krachtigste wapen is absolute eerlijkheid, reinheid, onzelf zuchtigheid en liefde. Ik wil hier ver klaren dat Morele Herbewapening in mij een vriend, bewonderaar en mede werker heeft." Dc begaafde kunstenaar Louis Byles uit Jamaica, nog geen 150 km van Cuba, spreekt namens velen in Zuid-Amerika cn het Caraïbische gebied, wanneer hij zegt: „Wij hebben nog maar weinig tijd." Hij speelt Lu dc film De Bekroning de rol van de overtuigde communist, die gegrepen wordt door het vuur van een betere ideologie. Hij heeft kort geleden deze film aan de leiders van zijn eiland laten zieiu Een van dc regerings ambtenaren zei: „Dit is geen, film."Dit is God. Wij moeten het onmiddellijk aan heel Jamaica laten zien. Het is precies wat-wij nodig hebben." De werkelijke keus in Afril Er zijn moedige mannen voor nodig om het continent van Afrika tc bevrijden cn een te maken en te redden. Philip Yundla, die gekozen werd om als woord voerder op te treden voor dc 600.000 Afrikanen, van Johannesburg en een van dc oprichters van dc goudmijn- werkershond is, zegt; „Er heerst grote verbittering in ons land. Zuid-Afrika wordt gebruikt om het Oosten op basis van huidskleur van het Westen tc scheiden, maar waar het werkelijk om gaat is niet huidskleur, maar karakter. Niet alleen de blanken moeten in Zuid- Afrika veranderen. Wij moeten óók ver anderen. Wij hebben het nodig cnIk. wil, dat ieder dit beseft." Vundla verkoos de ideologie, die een heid brengt cn verwierp verdeeldheid. Zijn keus kostte hom bijna zijn leven, dat extremisten.'hem.probeerden tc ont nemen, maar zijn standvastigheid heeft bij vriend en vijand respect afge dwongen. In Kenia, dat wederom bedreigd wordt met bloedvergieten cn chaos, stond de afdclingssecretaris van een Afrikaanse partij voor de keiis lussen twee ideologieën. Hij zei: „Ik bezat een vliegkaarlje naar de communistische conferentie van Afrikaanse.leiders. Jn plaats daarvan ging ik naar dc confe rentie voor Morele Herbewapening. Ik wist niet, dal cr dergelijke mensen waren, die vastbesloten zijn drastisch af tc rekenen met haat, angst en zelf zucht.' Onze leiders zijn naar die. andere conferentie gegaan met een kalebas vol met de wateren der vrijheid, Dc com munisten hebben, cr gaten in geprikt en onze vrijheid stroomt eruit, Morele Herbewapening zal de lekken stoppen, zodat ware vrijheid kan blijven voort bestaan. Ik moet het licht van dit ant woord geven aan ons land in duistcr- Eeu vroegere leidster van de Mau- Mau, die acht jaar gevangen heeft ge zeten, zei: „Hier is mijn haat tegen dc blanken opgehouden. Wij vrouwen hebben cr veel loc bijgedragen, dat ons volk, in de verkeerde richting- geleid werd. Wij moeten nu alles geven voor dc herbouw vair het land." Zij vroeg haar kinderen naast haar te komen staan en zei tot ieder van hen: „Ver geef mij. Jk ben vol haat geweest en heb jullie in haat opgevoed." Een voormalige dislrictssecrefaris van de Mau-Mau zei: „Verbittering is de ziekte in ons land geweest. Vanuit mijn hart en mijn gezin verspreidde die zich als een vuur, totdat er overal bloed vloeide cn chaos heerste. God geve ons allen nieuwe harten, zodat wij nog op tijd in orde kunnen brengen, wat ver keerd is." Iedereen moei deze Dim zien r\P de recente conferentie voor Afri- kaanse staatshoofden te Monrovia werd een speciale-voorstelling van De Bekroning met daverend applaus be groet. „Wij zijn u dank verschuldigd," zei President Tubman. „Iedereen in het land moet deze film zien." Hij voegde eraan toe: „lk zal alles wat mogelijk is in het werk stellen om dr, Buclnnan deze zomer in C'aux te ontmoeten." Twee van dc zes bladzijden van het aan de confe rentie gewijde nummer van TheLtberian Age brachten het nieuws van Morele Herbewapening en legden cr de nadruk op, dat „Afrika verloren kan gaan in hei drijfzand van het materialisme van Oost en West. Leiders van Afrika ver welkomen Morele Herbewapening, om- dal het de hechte grondslag is, waarop een continent vrij van haal, vrij.van. angst en vrij van hebzucht opgebouwd kan worden." President Tubman is het eens met de maharadja van Mysore, die ter gele genheid van een voorstelling van De Bekroning zei: „Dc enige hoop voor de mensheid is, dat wij geen duim breed wijken voor de machten van het kwaad, of zij van binnen of van buiten, komen. Dc menselijke natuur is van dien aard, dat het niet vanzelf spreekt, dat in een futloze of onverschillige, wereld het goede automatisch over het kwaad 2al zegevieren. Het is van het grootste be lang, dat wij dit werk van Morele Her bewapening met onyer.lauwdc ijver voortzetten. De bewapening van morele beginselen is onzichtbaar, maar, is weergaloos sterk, en hét daarbij beho rend leger omvat de hele mensheid, óf zou die althans moeten.; -omvatten. Laten wij allen, zowel enkelingen als vólken; zelf dienst nemen in dil leger." Vanuit Gehève, waar hct lot van be langrijke delen van hetAziatische cn "Rangoon, door honderd monniken en hogere ambtenaren. Zij 'rijn juist ont vangen in Oxford door de rectoren van twee colleges, door de burgemeester van de stad en de voorzitter van de stu dentenvereniging. Men liet hun d© kamers in Christ Church zien, waar dit werk veertig jaar geleden is begonnen. Deze woorden komen van een man op zijn S3e verjaardag, die een lang leven in vele delen van de aarde, waar hij mensen ontmoette en leerde kennen, heeft doorgebracht; een man, die in 1915 de eerste van acht bezoeken bracht aan Japan en daar te gast was bij dege nen, die de grondslagen voor het mo derne zaken- en bedrijfsleven van Japan legden: baron Sakatani cn burggraaf Shibusawa, wiens kleinzoon, een mi nister van financiën, wiens achterklein zoon en zelfs wiens achter-achterklein zoon deel uitmaken van deze strijd macht. Zij komen deze zomer samen met oud-premier Kisji en andere voor aanstaande Japanners naar Caux oni eenheid te smeden tussen dc staatslie den van de vrije wereld. Zij" zetten, het werk voort, waarvan generaal Ho Jing- tsjin, oud-premjor van. China, zei: „Meer eenheid is tussen de volken van Azië tot stand gebracht op dc confe rentie van Morele Herbewapening op dc Filippijnen dan in tien jaren van diplomatieke activiteit na de oorlog.'" Deze woorden komen van een man, die persoonlijk bevriend is geweest met de onderkoningen en gouverneurs van India cn met de mannen, die hen bestreden en die beide groepen tot el kaar bracht; die uit eigen waarneming op de hoogte is van de problemen van. Afrika, sinds 1929 en die ruim vijftig jaren, de staatslieden van Europa en Noord- cn Zuid-Amerika kent. Hij heeft twee materialistische ideologieën zich zien ontplooien en. hij heeft do vernietiging in twee wereldoorlogen, de terugtocht der vrijheid on thans da opmars van een machtig antwoord gezien. een keus -1T7ÏJ staan voor een wereldrevolutie»' Slechts drie mogelijkheden bliivett ons. Wij kunnen toegeven en er zijn er, die dat juist willen. Of wij kunnen heft uitvechten cn dat betekent liet risiko vans een wereldomvattende zelfmoord. 01" wij kunnen een betere ideologie aannemen, die ons de volgende stap vooruit voor do communistische en ook voor de niet* communistische wereld laat zien. WaC Studenten in de rechten van de Katholieke universiteit van Sao Paulo luisteren naar de ideologie van Morele Herbewapening. De belangstelling was zó groot dat colteges moesten worden afgelast. De vice-president, van de studentenvereniging zei: „Dit is de ideologie, die wij nodig hebbenEen Katholieke priester middenvoegde hief aan toe: Uhebt. hier iets gezaaiddat geweldige vruchten zal voortbrengen. Het is dringend nodig." het Afrikaanse continent op de confe renties over Laos cn Algerije besproken wordt, sprak een Zwitsers hoofdredac teur voor een van de krachtigste-radio zenders van Europa, die miljoenen mensen aan beide 2ijden van het IJzeren Gordijn bereikt. Hij zei: „Tussen dc verwarring wegens de grot© verschei denheid. van plaatscn'van samenkomst, perskamers, dclcgatichoofdkwartiercn cn politiebewaking bewegen zich dc mannen en vrouwen van Morele Her bewapening, die van Caux, hoog boven het meer van Genève, naar beneden zijn gekomen, cn die met een zeer overtui gend besef van toewijding zowel vriend als vijand hun Pinksterboodschap brengen. Deze spréékt immers ook over het overwinnen van moeilijkheden in dc samenkomsten van politici van Oost en West cn haalt de uitspraak van Schuman aan, dat hij alleen in Caux aanmoediging cn hoop had gevonden." De idee, die de .Boeddhistische landen weet te winnen, kan beslissend zijn. voor de toekomst van Azië. Vooraanstaande personen, uit Japan, Laos, Cambodja, Zuid-Vietnam, Thailand, Birma, Cey lon en India zijn ervan overtuigd, dat Morele Herbewapening de ideologie met het antwoord is. Het Boeddhisme zal vermoedelijk binnenkort de staats godsdienst van Birma worden. Vijf hoge abten uit dit land zijn naar Caux ge komen om te bespreken, hoe de Boed dhistische wereld in de ideologische strijd gemobiliseerd kan wórden. Deze eerwaarde personages werd uitge leide gedaan op het vliegveld van wij nooit met enige kans van slagen kunnen doen,, is de situatie een beetje oplappen door net te doen alsof do fundamentele geschillen niet bestaat* of er niet. toe doen en evenmin door to veronderstellen, dat een ideologischa uitdaging beantwoord kan worden met uitsluitend economische, politieke of militaire .middelen. In de tegenwoordige tijd zijn absolute morele maatstaven niet meer alleen een kwestie van het privé-lêven. Zij zijn de voorwaarden voor het voortbestaan van onze landen. Wij moeten het vuil in ons nationale leven, ons politieke leven, ons econo mische leven,- ons levert op school et* in het gezin wegbranden door een ver andering in mensen. Waar ook mensen een ander mens in hun leven de plaats laten innemen, die alleen aan God! toekomt, daar is slavernij begonnen, „Mensen moeten kiezen door God la worden geregeerd of zij veroordelen zichzelf ertoe door tirannen .overheerst te worden." In dc strijd tussen goed cn ktvaad be* staat geen neutraliteit. Geen land kan op een goedkope manier gered worden. Het zal ons het beste deel van ons leven cn de bloem van onze volken kosten omi de mensheid te redden. Als wij helemaal alles voor God inzetten, zullen wjf „Dan doet dc man van moed zijn keus, Terwijl de lafaard 't vechten slaakt. Tot velen volgen zonder vrees V Geloof, door hen tot dan verzaakt Deze pagina wordt evenals de hele actie van Morele Herbewapening gefinancierd door de offers van mensen uit alle lagen van de maatschappijdie vast besloten zijn om da tuauwffd urn. luw M%tl m tie wereld te brengm Giften en verzoeken om inlichtingen kunnen gezonden worden aan: Amalwstaiat 10, Deu liaag, gironummer 974

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 20