MOEDIGE MENSEN KIEZEN
MORELE HERBEWAPENING
(Advertentie),
Radiorede van dr. Frank N. D. Buchman op de wereldconferentie voor Morele Herbewapening te Caux in Zwitserland
Deze rede werd op 2 juni door de AVRO over Hilversum II uitgezonden
TÏEZE MAAND veertig jaar geleden kwam een man naar
Oxford, die enige levenswijsheid had opgedaan, die enig
begrip had voor de gewoonten van Oost en West en menige
dag had doorgebracht met Gandhi in India en Sim Yat-sen in
China. In de landstreekdie thans Kerala wordt genoemd
ontmoette hij een Engelse bisschop, die zei: ,,U moet naar
Oxford gaan. Zij hebben daar de ervaring nodig, die U hebt
opgedaan
Al die veertig jaren is de overtuiging, die hij naar Oxford
bracht, steeds onderwerp van levendige discussie geweest
Mensen en volken zijn in beweging gebracht door diegenen, die
deze uitdaging verkozen of verwierpen.
EEN man uit Oxford, die 25 jaar iang
lid van het parlement is geweest en
een toI in de oplossing van de kwcstie-
Cyprus speelde, sprak zich deze week
in een openbaar debat uit voor deze
overtuiging. Een week tevoren sprak
de rector van een college er met klem
over, toen hij die grootse Afrikaanse
him Vrijheid voor een gehoor in Oxford
inleidde. Deze mannen en velen met
Sten zijn van .hetzelfde hout gesneden
als zij, die in de geschiedenis van
Engeland door hun besluit hoge begin
selen. lot de basis van het nationale
.leven hebben gemaakt. De titel van
dc rede, Moedige mensen kiezen, is
ontleend aan een boek. geschreven
door een man uit Oxford, over ditzelfde
onderwerp: nl. dat moedige mensen de
loop der geschiedenis veranderen.
De oorzaak is van morele aard
EEN van deze mensen in Oxford was
professor Strectcr. De boodschap
trof deze grote geleerde als een trompet
stoot. Zij daagde hem uit en raakte hem.
3n het stadhuis van Oxford zei hij in.
aanwezigheid van vele persoonlijk
heden uit de universiteit: „Ik heb dit
Werk gadegeslagen met wat de diplo
maten welwillende neutraliteit noemen.
Vaiiavond heb ik feen besluit genomen.
Deze laatste jaren heeft de wereld
situatie steeds meer reden tot neer
slachtigheid en wanhoop gegeven. Er
js overal veel goede wil, maar niet
jgenocg om onze ontzaglijke pro
blemen op te lossen: oorlog, klassen
strijd cn economische ineenstorting."
Eater zei hij: „De moderne samen
leving kan alleen, door een moreel
ontwaken gered worden. Dit kan. in
Engeland gebeuren. "Her. zal gebeuren,
als degenen, die leiding geven in
Engeland, leren, van God hun inspiratie
tc krijgen en door Hem hun koers te
laten, bepalen. Als Engeland op deze
manier bestuurd wordt, zou hel de
Wereld redden."
„Ik heb een besluit genomen."
Dat is dc sleutel.
Elf bekende figuren uit Oxford
legden de grondslag voor professor
Slreeters besluit. Onder hen waren:
de rector van Balliol, de rector van.
University College en anderen, die
later rectoren van colleges werden. Zij
Ijverden voor een rechtvaardige behan
deling cn. een eerlijke kans voor deze
boodschap. Een vloedgolf van-mensen
5n Oxford werd erdoor in. beweging
Sezet. Oxford werd in de wereld bekend
als drager van een revolutionair geloof.
Een andere grote man uit Oxford, de
Inmiddels overleden markies van Salis
bury, zei. in het Hogerhuis: „De
corzaak van de toestand, waarin de
"wereld verkeertis niet van economische,
maar van morele aard." In zijn woor
den klonk de overtuiging van prof.
Strceter na, toen hij zei: „Als ik een
uitdrukking mag bezigen, die algemeen,
wordt gebruikt in een grote beweging,
dio op dit ogenblik zich in dit land
cn elders verbreidt: -wij hebben door
God geleide mensen nodig om door God
5-cleide volken cn om een nieuwe wereld
it krijgen. Alle andere opvattingen, die
het economisch herstel beogen, zijn
eigenlijk ontoereikend om het kwaad
tot in de wortel aan te tasten."
Ook hij nam een besluit. En hij
nodigde de bovengenoemde man in
zijn huis uit ora daar de leiders van
Engeland te ontmoeten-en te bespreken
hoe zij gezamenlijk moreel en geestelijk
leiding konden geven aan een wereld,
die op het punt van ineenstorten stond.
Onder dc bomen vanHatfie'ld/wandelde
hij met vrienden, oude cn nieuwe,
onder wie ook lord Lytton, die later
zou zeggen, dat die wandeling een
onvergetelijke indruk op hem had
gemaakt.
De enige
IN het oosten van Londen, dc baker
mat van de Engelse arbeiders
beweging, waar Morele Herbewapening
van, stapel liep, zijn ook moedige
mensen, die kiezen. Eén van hen was
Tod Sloan, Kcir Hardies medestrijder
in de havens. Hij schreef: „Chaos kan
niet de overhand krijgen, als wij ons
voor Morele Herbewapening inzeilen,
dit beleven en in praktijk brengen. Hel
is werkelijk een lachende, levende, lief
hebbende, gehoorzame bereidheid om
God weer de leiding te geven. Voor
mij is dit de enige revolutie van belang -
do verandering van. de menselijke
natuur - cn het gebeurt.*'
Een ander was Ben Tillctt, pionier
van havenarbeidersbonden overal ter
wereld. Van zijn sterfbed zond hij de
volgende boodschap; „Zeg Frank Buch
man de strijd voort te zetten. U hebt
cem machtige internationale beweging.
Maak er gebruik van. Zij is de hoop van.
de toekomst. Zij zal de wereld doen
terugkeren tot gezond verstand."
De graaf van Atblonc. die voor hel
eerst in 1929 met deze boodschap in
aanraking kwam toen hij gouverneur-
generaal van Zuid-Afrika was, zei in
het begin van de oorlog in een radio
rede voor het Britse Gemenebest; „De
oproep tot Morele Herbewapening is
rond om de wereld gegaan en is een
bron van hoop voor miljoenen mannen
cn vrouwen. Staatshoofden, nationale,
stedelijke en industriële persoonlijk
heden van alle klassen, geloofsover
tuigingen en partijen hebben hierin dc
genezing voor die diepgewortelde ziekte-
van de geest verwelkomd, waaraan
onze beschaving lijdt.
Morele Herbewapening betekent ver
andering van hart, betekent die nieuwe
geest, die alle menselijke verhoudingen
moet bezielen. Het betekent de wil van
God tot voornaamste drijfveer te maken
zowel voor iedereen afzonderlijk als voor
het gezin en het volk."
Vuur uit de hemel
NAARMATE de ideologische strijd
heviger begon te worden, werd een
groeiende menigte door hel vuur van
deze pioniers gegrepen. Immers alleen
mensen, die in vuur en. vlam staan voor
wat goed en juist is, kunnen in deze tijd
ooit hopen mensen te overtuigen, die met
een brandende overtuiging het ver
keerde najagen. „Vuur uit de hemel",
aldus beschreef don Slurzo. patriot en
priester'uit Italië, Morele Herbewape
ning in een. boodschap, die hij aan, de
wereldconferentie in Mackinac zond.
Zijn denken bezielde de Christen-
Democratische partijen van. Jtalië,
.Frankrijk en Duitsland, die de wereld
drie grote Europeanen hebben, ge
schonken: minister-president de Gas-
pcri. minister-president Schumari cn
bondskanselier Adenauer.
Minister-pres ideht de "Gaspèrl sprak
als zijn overtuiging uit, dat. Morele
Herbewapening door „de wortels van
het k waad van. de wereld aan te pakken
hel wederzijds begrip tussen mensen cn
volkenteweeg zal brengen, waar alle
mensen naar verlangen."
Minister-president Schuman schreef:
„Morele Herbewapening brengt ons
een nieuwe manier van. denken, die
zich uit in daden. Dit houdt niet
een verandering van politiek in. Het
gaat om een verandering van mensen.
De democratie en haar vrijheden
kunnen alleen gered worden door dc
kwaliteit van leven van hen, die in haar
naam spreken."'
Bondskanselier Adenauer kent de
waarde van Morele Herbewapening.
Hij zegt, dat het „een onzichtbare,
maar doeltreffende rol heeft gespeeld
bij het overbruggen van menings
verschillen tussen de onderhandelende
partijen bij belangrijke internationale
overeenkomsten."
Deze moedige mannen kozen. Thans
dringt een wereldwijd leger voorwaarts
op ieder continent.
Viër weken geleden kwam een strijd
groep van 150 mensen uit 24 landen aan
in Brazilië, een. van de hoofddoelen
van het Kremlin in Zuid-Amerika.
Duizenden stroomden naar het
Japanse toneelstuk De Tijgerdat het
antwoord op-de onlustcn le Tokio laat
zien. Nog eens duizenden, voor wie
cr geen plaats was, 2agen .films, die
antwoord geven op de strijd, tussen."
rassen, klassen en, ideologieën.
Dc President ontbood deze strijdr
groep naar de hoofdstad, 'Brasilia.
Aangevoerd door generaal Belhlcm,
oud-ambassadeur vanBrazilië in Pakis
tan cn Bolivië, de man, wjens besluit
hen naar zijn continent -had doen
komen, bracht een moderne groep van
mannen en vrouwen met een brandende
overtuiging een bezoek bij de President.
De President hoorde de kleinzoon van
Mahatma Gandhi spreken; een vroeger
Mau-Mau-strijder uit Kenia; een man,
die vroeger een van de belangrijkste
communistische studentenleiders van
Kerala is geweest; een. Amerikaanse
onderwijsdeskundige, die door zijn
ervaring met Morele l-lerbewapening
ertoe gekomen was zijn leven aan het
ncgeronderwijs in Amerika te wijden;
de zoon van een Amerikaanse ambas
sadeur in Brazilië en Peru; een Indiaans
opperhoofd uit West-Canada: een
Nigeriaans nationalist; een lid van dc
bekende Japanse industriële familie
Mitsui; een Frangaisc, die lid van het
hoofdbestuur van de socialistische
partij cn secretaris-generaal van drie
miljoen socialistische vrouwen van
Frankrijk is geweest cn een Britse
schout-bij-nach(, afstammeling van lord
Cochrane, die Chiii, Brazilië en Peru
hielp bevrijden.
Dr. trunk .X. D'. Backmandé grondlegger run Morele Herbewapening
President Quadros verwelkomt
MRA-strijdgroep
De Coniere della. Sera, dié dit nieuws
in. Italië publiceerde, schreef: „Pre
sident Janio Quadros ontving vandaag'
een delegatie van Morele Herbewape
ning in zijn ambtswoning. Hij ontving
hen hartelijk en zei: 'Ik heb het werk
van Morele Herbewapening nu reeds
enige jaren gevolgd. In ben ervan
overtuigd, dal de wereld, zoals hij nu
is, niot kan blijven voortbestaan, tenzij
mensen het opnemen voor de idealen,
waarvoor gij strijdt. De wanorde in de
huidige wereld - op het ccpnömi'schc,
sociale en politieke vlak - is te wijten,
aan het feit, dat mensen zich niets
meer gclegenlatenliggen aan geestelijke
en morele waarden. Ik heb met diepe
bewogenheid naar uw overtuiging ge
luisterd. Ik wil u zeggen, dat jk-alles
wat in mijn vermogen, ligt zal doen
opdat wij in Brazilië de morele waarden
van. onze beschaving beter 2ullen
begrijpen.'-
in antwoord op een uitnodiging om
deel te nemen aan de conferentie voor
Morele Herbewapening, die .1 juni te
Caux, Zwitserland, begonnen is, zei
Quadros: 'Ik zal een persoonlijke
vertegenwoordiger zenden.'
Toen, 'hij vernam, dat het Japanse
toneelstuk De Tijger ter beschikking
stond, telefoneerde hij de generaal, die
aan het hoofd staat van zijn Militaire
Huis en zei: 'Doe alles wat nódig is om
Dc Tijger naar Brasilia te brengen.
Geef instructies aan dc burgemeester
om het theater te reserveren, stel
transport in de stad ter beschikking, cn
zorg er bovendien voor, dat dc lucht
macht .hun ten dienste staat, zodat dit
werk in stad na stadia alle bevolkings-
ccnlravanBraziliëbekendkan worden.'"
Generaal Bethlem schrijft in de pers
over de invloed, die van deze strijd
groep uitgaat: „Voor de eerste keer
ontmoet het communisme op dit
continent een positief alternatief en
voor het eerst wordt het gedwóngen
terug te trekken. ïn. Morele Her
bewapening heb ik een ware revolutie
gevonden. Wij Brazilianen worden
voor dc uitdaging gesteld deze revolutie
zowel aan communisten, als aan niét-,
communisten en anticommunisten door
te geven. Velen van ons waren verward
tengevolge van onze morele compro
missen. Ik heb door verandering
klaarheid gekregen. Wij moeten wak
ker worden. De ideologische oorlog
woedt iceds om ons heen. De weg, die
Brazilië inslaat, volgt Zuid-Amerika.
De toestand is hoogst ernstig. Een oud-
minister van buitenlandse zaken heeft
mij gezegd: 'Cuba heeft ons op derand
van oorlog gebracht. Morele Her
bewapening kan de laatste hoop zijn.
Als Brazilië dit aanvaardt, zal de
wereld het aanvaarden." Dc minister
van oorlog zei: 'Wij zullen alles doen,
wat wij kunnen, om Brazilië tot hoofd
kwartier van het antwoord, te .maken.
U hebt in Morele Herbewapening dc
idee, dié zal. zegevieren.'
In de Katholieke Universiteit van
Sao Paulo, waar, naar men zegt, 80%
van de'Studenten pro-Castro zijn. zei
een priester-professor: 'Sinds u uw
tilms.cn toneelstukken hebt vertoond
cn. ónze universiteit hebt toegesproken,
zijn er geen politieke betogingen meer
geweest. Morele Hérbewapening wordt
overal besproken.'
Een missionaris, die uit noord-
Brazilië was gekomen, waar de com
munisten kleine legers en guerilla-
benden in de heuvels trainen, zei
'Brazilië is er net'zo aan toe als Spanje
voor de burgeroorlog. Kunt u mijn
vrachtauto volladen met uw literatuur,
zodat ik die in alle steden langs dc
Amazone kan verspreiden
De eigenaar van een nationale
courant zei mij: 'Velen van ons hebben
hun geloof verloren. Wij hebben het
dank zij Morele Herbewapening weer
teruggevonden.' Dc president-directeur
van de grootste krant van Zuid-
Amerika zei: 'Morele Herbewapening
is niet alleen een idee op mars. I-Iet
is een leger op mars. Onze krant staat
u ter beschikking. Iedereen moet met
deze idee bereikt worden.'
„De onontkoombare keus voor Zuid-
Amerika," aldus de slotsom van generaal
Bethlem, „Is Morele Herbewapening of
communisme. In. deze strijd zullen wij
nooit overwinnen, tenzij wij mensen
Veranderen. "Wij Zijn erop uit, een
schoonmaak te houden in ons land cn in
de wereld. Ik heb besloten mijn hele
leven voor deze strijd tc geven."
Een strijdgroep van Morde Herbewapening verlaat hei Algemeen Hoofdkwartier
van de Force Publico Poliiielroepenin Sao Panto, na to gijn ontvangen door dc
commandant. De groep stond onder leiding van dc Braziliaanse generaal Hi Bethlem
(links) en generaal Tnoue'uit Japan. Ook aanwezig waren William Puwtey (ka'.),
wiens vader ambassadeur in-Brazilië en Peru is geweest: Pajmohun Gandhi, kleinzoon
van Mahatma Gandhi; JJ'oghale Amata Nigeriaen Koitsji MbHta, voorzitter van de
Japanse Internationale Stiidcntcnmj'crontic (1.20,000 leden).
Deze geweldige vloedgolf
Generaal carpentier. uit
Frankrijk, dienaar van zijn vader
land in menige veldtocht en oud-
heveihebber van de Centraal-europcse
landstrijdkrachten in dc NAVO, die
naar Brazilië vloog om zich bij deze
strijdgroep te voegen, richtte het woord
tot een massaal gehoor in Rio de
Janeiro. „Uit. het hart van de beste
mensen," zei hij, „moet deze geweldige
vloedgolf van. Morele Herbewapening
opwellen die over het communisme
zal- zegevieren. In deze ideologische
oorlog moeten wij het communisme
confronteren met een andere ideologie
cn deze is Morele Herbewapening. Ik
ben er ten volle van overtuigd en
daarom ben ik hier om een oorlog le
voeren.
Wij hebben tactiek, strategie en
middelen nodig. Sommige mensen
denken dat een strategie tot stand komt
doordat mensen, die de verantwoorde
lijkheid dragen op politiek gebied, dc
hoofden bij elkaar steken, maar ik
geloof dit niet. Ik heb de afgelopen
tien jaar in de kranten- veel gelezen
over mannen, die in Washington,
Parijs cn .andere grote hoofdsteden
geconfereerd hebben. Maar het ant
woord zal komen van alle vrije mensen
die voor Morele Herbewapening
strijden."
Arbeiders en miluairc-n vinden op
basis van deze ideologie eenheid.
Damasio Cardoso, militante leider van
havenarbeiders van. Rio, zei tegen
al zijn mede-arbeiders cn hun gezinnen:
„Ik bid God, dat wat in mijn gezin is
gebeurd, in'elk gezin, in dc havens
zal gebéuren. Wij zijn of vóór God of
tegen God. Dc keus voor ons allen is
Morele Herbewapening of commu
nisme."
De Katholieke priester in de havens,
die, voordat Cardoso veranderde, niet de
wijk, waarin zeshonderd havenarbeiders
en hun gezinnen wonen, kon binnengaan,
voegde hieraan toe: „Aan de vruchten
zult gc hen kennen. Morele Herbewape
ning is een boom. U kunt baar vruchten
zien. Morele Herbewapening is een
veel krachtiger wapen geworden dan
de militaire wapens van Rusland of
Amerika. Jlet: krachtigste wapen is
absolute eerlijkheid, reinheid, onzelf
zuchtigheid en liefde. Ik wil hier ver
klaren dat Morele Herbewapening in
mij een vriend, bewonderaar en mede
werker heeft."
Dc begaafde kunstenaar Louis Byles
uit Jamaica, nog geen 150 km van Cuba,
spreekt namens velen in Zuid-Amerika
cn het Caraïbische gebied, wanneer hij
zegt: „Wij hebben nog maar weinig
tijd." Hij speelt Lu dc film De Bekroning
de rol van de overtuigde communist,
die gegrepen wordt door het vuur van
een betere ideologie. Hij heeft kort
geleden deze film aan de leiders van zijn
eiland laten zieiu Een van dc regerings
ambtenaren zei: „Dit is geen, film."Dit
is God. Wij moeten het onmiddellijk
aan heel Jamaica laten zien. Het is
precies wat-wij nodig hebben."
De werkelijke keus in Afril
Er zijn moedige mannen voor nodig
om het continent van Afrika tc bevrijden
cn een te maken en te redden. Philip
Yundla, die gekozen werd om als woord
voerder op te treden voor dc 600.000
Afrikanen, van Johannesburg en een
van dc oprichters van dc goudmijn-
werkershond is, zegt; „Er heerst grote
verbittering in ons land. Zuid-Afrika
wordt gebruikt om het Oosten op basis
van huidskleur van het Westen tc
scheiden, maar waar het werkelijk om
gaat is niet huidskleur, maar karakter.
Niet alleen de blanken moeten in Zuid-
Afrika veranderen. Wij moeten óók ver
anderen. Wij hebben het nodig cnIk.
wil, dat ieder dit beseft."
Vundla verkoos de ideologie, die een
heid brengt cn verwierp verdeeldheid.
Zijn keus kostte hom bijna zijn leven,
dat extremisten.'hem.probeerden tc ont
nemen, maar zijn standvastigheid heeft
bij vriend en vijand respect afge
dwongen.
In Kenia, dat wederom bedreigd
wordt met bloedvergieten cn chaos,
stond de afdclingssecretaris van een
Afrikaanse partij voor de keiis lussen
twee ideologieën. Hij zei: „Ik bezat een
vliegkaarlje naar de communistische
conferentie van Afrikaanse.leiders. Jn
plaats daarvan ging ik naar dc confe
rentie voor Morele Herbewapening.
Ik wist niet, dal cr dergelijke mensen
waren, die vastbesloten zijn drastisch
af tc rekenen met haat, angst en zelf
zucht.' Onze leiders zijn naar die. andere
conferentie gegaan met een kalebas vol
met de wateren der vrijheid, Dc com
munisten hebben, cr gaten in geprikt en
onze vrijheid stroomt eruit, Morele
Herbewapening zal de lekken stoppen,
zodat ware vrijheid kan blijven voort
bestaan. Ik moet het licht van dit ant
woord geven aan ons land in duistcr-
Eeu vroegere leidster van de Mau-
Mau, die acht jaar gevangen heeft ge
zeten, zei: „Hier is mijn haat tegen dc
blanken opgehouden. Wij vrouwen
hebben cr veel loc bijgedragen, dat ons
volk, in de verkeerde richting- geleid
werd. Wij moeten nu alles geven voor
dc herbouw vair het land." Zij vroeg
haar kinderen naast haar te komen
staan en zei tot ieder van hen: „Ver
geef mij. Jk ben vol haat geweest en heb
jullie in haat opgevoed."
Een voormalige dislrictssecrefaris
van de Mau-Mau zei: „Verbittering is
de ziekte in ons land geweest. Vanuit
mijn hart en mijn gezin verspreidde die
zich als een vuur, totdat er overal bloed
vloeide cn chaos heerste. God geve ons
allen nieuwe harten, zodat wij nog op
tijd in orde kunnen brengen, wat ver
keerd is."
Iedereen moei deze Dim zien
r\P de recente conferentie voor Afri-
kaanse staatshoofden te Monrovia
werd een speciale-voorstelling van De
Bekroning met daverend applaus be
groet. „Wij zijn u dank verschuldigd,"
zei President Tubman. „Iedereen in het
land moet deze film zien." Hij voegde
eraan toe: „lk zal alles wat mogelijk is
in het werk stellen om dr, Buclnnan deze
zomer in C'aux te ontmoeten." Twee van
dc zes bladzijden van het aan de confe
rentie gewijde nummer van TheLtberian
Age brachten het nieuws van Morele
Herbewapening en legden cr de nadruk
op, dat „Afrika verloren kan gaan in
hei drijfzand van het materialisme van
Oost en West. Leiders van Afrika ver
welkomen Morele Herbewapening, om-
dal het de hechte grondslag is, waarop
een continent vrij van haal, vrij.van.
angst en vrij van hebzucht opgebouwd
kan worden."
President Tubman is het eens met de
maharadja van Mysore, die ter gele
genheid van een voorstelling van De
Bekroning zei: „Dc enige hoop voor de
mensheid is, dat wij geen duim breed
wijken voor de machten van het kwaad,
of zij van binnen of van buiten, komen.
Dc menselijke natuur is van dien aard,
dat het niet vanzelf spreekt, dat in een
futloze of onverschillige, wereld het
goede automatisch over het kwaad 2al
zegevieren. Het is van het grootste be
lang, dat wij dit werk van Morele Her
bewapening met onyer.lauwdc ijver
voortzetten. De bewapening van morele
beginselen is onzichtbaar, maar, is
weergaloos sterk, en hét daarbij beho
rend leger omvat de hele mensheid, óf
zou die althans moeten.; -omvatten.
Laten wij allen, zowel enkelingen als
vólken; zelf dienst nemen in dil leger."
Vanuit Gehève, waar hct lot van be
langrijke delen van hetAziatische cn
"Rangoon, door honderd monniken en
hogere ambtenaren. Zij 'rijn juist ont
vangen in Oxford door de rectoren van
twee colleges, door de burgemeester
van de stad en de voorzitter van de stu
dentenvereniging. Men liet hun d©
kamers in Christ Church zien, waar dit
werk veertig jaar geleden is begonnen.
Deze woorden komen van een man
op zijn S3e verjaardag, die een lang
leven in vele delen van de aarde, waar
hij mensen ontmoette en leerde kennen,
heeft doorgebracht; een man, die in
1915 de eerste van acht bezoeken bracht
aan Japan en daar te gast was bij dege
nen, die de grondslagen voor het mo
derne zaken- en bedrijfsleven van Japan
legden: baron Sakatani cn burggraaf
Shibusawa, wiens kleinzoon, een mi
nister van financiën, wiens achterklein
zoon en zelfs wiens achter-achterklein
zoon deel uitmaken van deze strijd
macht. Zij komen deze zomer samen
met oud-premier Kisji en andere voor
aanstaande Japanners naar Caux oni
eenheid te smeden tussen dc staatslie
den van de vrije wereld. Zij" zetten, het
werk voort, waarvan generaal Ho Jing-
tsjin, oud-premjor van. China, zei:
„Meer eenheid is tussen de volken van
Azië tot stand gebracht op dc confe
rentie van Morele Herbewapening op
dc Filippijnen dan in tien jaren van
diplomatieke activiteit na de oorlog.'"
Deze woorden komen van een man,
die persoonlijk bevriend is geweest
met de onderkoningen en gouverneurs
van India cn met de mannen, die hen
bestreden en die beide groepen tot el
kaar bracht; die uit eigen waarneming
op de hoogte is van de problemen van.
Afrika, sinds 1929 en die ruim vijftig
jaren, de staatslieden van Europa en
Noord- cn Zuid-Amerika kent. Hij
heeft twee materialistische ideologieën
zich zien ontplooien en. hij heeft do
vernietiging in twee wereldoorlogen,
de terugtocht der vrijheid on thans da
opmars van een machtig antwoord
gezien.
een keus
-1T7ÏJ staan voor een wereldrevolutie»'
Slechts drie mogelijkheden bliivett
ons. Wij kunnen toegeven en er zijn er,
die dat juist willen. Of wij kunnen heft
uitvechten cn dat betekent liet risiko vans
een wereldomvattende zelfmoord. 01" wij
kunnen een betere ideologie aannemen,
die ons de volgende stap vooruit voor do
communistische en ook voor de niet*
communistische wereld laat zien. WaC
Studenten in de rechten van de Katholieke universiteit van Sao Paulo luisteren naar de
ideologie van Morele Herbewapening. De belangstelling was zó groot dat colteges
moesten worden afgelast. De vice-president, van de studentenvereniging zei: „Dit is
de ideologie, die wij nodig hebbenEen Katholieke priester middenvoegde hief
aan toe: Uhebt. hier iets gezaaiddat geweldige vruchten zal voortbrengen. Het is
dringend nodig."
het Afrikaanse continent op de confe
renties over Laos cn Algerije besproken
wordt, sprak een Zwitsers hoofdredac
teur voor een van de krachtigste-radio
zenders van Europa, die miljoenen
mensen aan beide 2ijden van het IJzeren
Gordijn bereikt. Hij zei: „Tussen dc
verwarring wegens de grot© verschei
denheid. van plaatscn'van samenkomst,
perskamers, dclcgatichoofdkwartiercn
cn politiebewaking bewegen zich dc
mannen en vrouwen van Morele Her
bewapening, die van Caux, hoog boven
het meer van Genève, naar beneden zijn
gekomen, cn die met een zeer overtui
gend besef van toewijding zowel vriend
als vijand hun Pinksterboodschap
brengen. Deze spréékt immers ook over
het overwinnen van moeilijkheden in
dc samenkomsten van politici van Oost
en West cn haalt de uitspraak van
Schuman aan, dat hij alleen in Caux
aanmoediging cn hoop had gevonden."
De idee, die de .Boeddhistische landen
weet te winnen, kan beslissend zijn. voor
de toekomst van Azië. Vooraanstaande
personen, uit Japan, Laos, Cambodja,
Zuid-Vietnam, Thailand, Birma, Cey
lon en India zijn ervan overtuigd, dat
Morele Herbewapening de ideologie
met het antwoord is. Het Boeddhisme
zal vermoedelijk binnenkort de staats
godsdienst van Birma worden. Vijf hoge
abten uit dit land zijn naar Caux ge
komen om te bespreken, hoe de Boed
dhistische wereld in de ideologische
strijd gemobiliseerd kan wórden. Deze
eerwaarde personages werd uitge
leide gedaan op het vliegveld van
wij nooit met enige kans van slagen
kunnen doen,, is de situatie een beetje
oplappen door net te doen alsof do
fundamentele geschillen niet bestaat*
of er niet. toe doen en evenmin door to
veronderstellen, dat een ideologischa
uitdaging beantwoord kan worden met
uitsluitend economische, politieke of
militaire .middelen. In de tegenwoordige
tijd zijn absolute morele maatstaven
niet meer alleen een kwestie van het
privé-lêven. Zij zijn de voorwaarden
voor het voortbestaan van onze landen.
Wij moeten het vuil in ons nationale
leven, ons politieke leven, ons econo
mische leven,- ons levert op school et*
in het gezin wegbranden door een ver
andering in mensen. Waar ook mensen
een ander mens in hun leven de plaats
laten innemen, die alleen aan God!
toekomt, daar is slavernij begonnen,
„Mensen moeten kiezen door God la
worden geregeerd of zij veroordelen
zichzelf ertoe door tirannen .overheerst
te worden."
In dc strijd tussen goed cn ktvaad be*
staat geen neutraliteit. Geen land kan
op een goedkope manier gered worden.
Het zal ons het beste deel van ons leven
cn de bloem van onze volken kosten omi
de mensheid te redden. Als wij helemaal
alles voor God inzetten, zullen wjf
„Dan doet dc man van moed zijn keus,
Terwijl de lafaard 't vechten slaakt.
Tot velen volgen zonder vrees
V Geloof, door hen tot dan verzaakt
Deze pagina wordt evenals de hele actie van Morele Herbewapening gefinancierd
door de offers van mensen uit alle lagen van de maatschappijdie vast besloten zijn
om da tuauwffd urn. luw M%tl m tie wereld te brengm
Giften en verzoeken om inlichtingen kunnen gezonden worden aan:
Amalwstaiat 10, Deu liaag, gironummer 974