PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
FRANKRIJK BREEKT OVERLEG IN EVIAN
PLOTSELING AF
Tweede Kamer aanvaardt grenswijziging Hulst
Algerijnen verklaren
zich tegen schorsing
Duitse treinbotsing
eist 38 doden
Bonn is verrast over
uitstel verdrag
HAVEN MATADI
WEER VOOR V.N.
Vandaag..
Spoorwegen
204e jaargang - no. 138
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: P. van de Velde en F. B.
W. Leertouwer en O. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 14 juni 1961
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per
m.m. Minlm. p. advertentie 4,—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
25 cent per regel met een minimum
van 1.25. ,3rieven bureau
van dit blad" 25 cent meer.
Giro no. 350300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: VHssingen Walstr. 58-80, tel. 2358 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643Middelburg,Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red.2078/3169, adv.237S)Goes Gr. Markt 2, tel. 8140 (b.g.g. red.7853, adv.5213); Oostburg, tel.2395; Terneuzen tel. 2116; Zierikzee red. tel. 2425. adra. tel. 2094.
JOXE„PERIODE VAN BEZINNING"
De Franse en Algerijnse delegaties te Evïan-les-Bains, bijeen
om de toekomst van Algerije te bespreken hebben dinsdag de
besprekingen voor de tijd van tien dagen a twee weken ge
schorst. De leider van de Franse delegatie en minister voor
Algerijnse zaken Louis Joxe, heeft dit nieuws tijdens een pers
conferentie bekendgemaakt. De stopzetting van liet overleg was
bedoeld als een „periode van bezinning", zei hij. „Op voorstel
van de Franse afvaardiging is besloten tot de schorsing", zei
Joxe.
Na afloop van de conferentie van zaterdag had men uit de toen
afgelegde verklaringen door beide delegatieleiders menen te
kunnen opmakén, dat een vastlopen van het overleg vrijwel
onoverkomenlijk zou zijn. Het is de eerste grote onderbreking
van de onderhandelingen sedert deze op 20 mei waren begonnen.
Een datum of plaats waar het over
leg zal worden voortgezet, werd niet
bepaald.
Men verwacht, dat, indien de onder
handelingen zullen worden hervat, dit
in een ander stadje langs de Frans-
Zwitserse grens zal geschieden.
De Franse regering heeft toegezegd
om Evian-les Bains vóór het toeris
tenseizoen, dat op 20 juni begint, te
zullen ontruimen.
De Gaulle gaat door
President De Gaulle heeft reeds ge
zegd zijn huidige campagne voor de
vorming van een „Algerijns Algerije"
te zullen voortzetten.
De Algerijnen hebbeu in hun hoofd
kwartier te Genève de Fransen de
schuld gegeven van het onderbreken
van de onderhandelingen.
In een dinsdag uitgegeven verklaring-
werd gezegd, dat de Algerijnen abso
luut tégen een schorsing waren ge
weest.
/•ij zeiden te hebben voorgesteld
woensdag of donderdag- een niéuwe
bijeenkomst te houden, tijdens welke
Gromyko wil geen
zwanen tellen
ïijdeils de dinsdag gehouden verga
dering- van de Geneefse vredesconfe
rentie over Laos heeft de Russische
minister van buitenlandse zaken,
Gromyko, een felle aanval gedaan
op het. Amerikaanse standpunt, dat
volgens hem was bepaald door het
streven de conferentie te doen mis
lukken.
Een andere uitleg kon Gromyko niet
vinden „voor het pogen onrealisti
sche controlemaatregelen in te voe
ren".
„Men kan niet eeuwig aan de oevers
van het meer van Genève de zwa
nen blijven tellen. Toch bestaat dit
gevaar als de Verenigde Staten en
zekere andere delegaties voortgaan
het werk van de conferentie te boy
cotten", aldus Gromyko.
13ij oen ontploffing 111 een chemische
fabriek in La Louvvierè, in het zuiden
van België, zijn negen arbeidei'8 ernstig
gewond.
zij enige voorstellen hadden willen
indienen. De Franse onderhandelaars
zouden dit hebben geweigerd.
De Algerijn'eri zouden ook hebben
aangedrongen op een beperking van
de schorsing tot ten hoogste acht da
gen. De Fransen zouden hebben ge
weigerd om een nieuwe datum voor
de hervatting van het overleg vast
te stellen.
Dinsdagochtend hébhen ouden van
dagen uit seven Nederlandse ge
meenten bij het Paleis Soestdijk ge
defileerd voor koningin Juliana. Fo
to: de delegatie uit Berlicuni onder
leiding van burgemeester rnr. J. M.
Bartels, bood de koningin een fraaie
pop aan, die, getuige deze stralende
foto, bijsonder in de smaak viel.
De Verenigde Naties zullen over eni
ge tijd de haven Matadi weer in
gebruik kunnen nemen. Dit zal een
verlichting betekenen voor de vol
kerenorganisatie ïn Kongo, omdat de
aanvoer van voorraden en troepen
via andere havens enige miljoenen
dollars aan extra transportkosten
heeft gevraagd.
Sedert maart toen de V.N.-soldaten
door de Kongolezen uit de haven
Matadi werden verdreven, moesten
de Verenigde Naties gebruik maken
van de havenstad Dar-es-Salaam. Al
le V.N.-versterkingen moesten per
vliegtuig naar de republiek worden
gebracht en evenzo diende dit te ge
schieden met de vertrekkende afde
lingen.
Serieuze etaleurs
Wandelaars in de Engelse stad
Bexleyheath namen maandag
avond nauwelijks notitie van
etaleurs die drukdoende waren
in een plaatselijke juweliers
winkel.
Maar gisteren zocht de politie
van Bexleyheath naar de twee
koele lieden die de zaak heb
ben beroofd van horloges tot
een bedrag van achthonderd
Engelse ponden.
DOOR ONVEILIG SIGNAAL
AARDGASSEN IN 'T GEDING
In Duitsland spreekt men
Beide wagenvoerders
kwamen ook om
Tussen Esslïngen en Mettingen,
op Korte afstand van Stuttgart,
zijn dinsdagmiddag omstreeks
vijf uur twee lokaaltreinen vol
forensen op een spoorbaan waar
slechts één spoor gebruikt werd,
met een daverende slag frontaal
gebotst. Tenminste 38 mensen,
onder wie de beide wagenvoer
ders, vonden de dood en 43 an
deren liepen ernstige verwondin
gen op.
De treinen waren zogenaamde „rail
bussen" dieseltreinen, waarvan de
voorste wagen als motorrijtuig fun
geert. Op vele korte trajecten in
West-Duitsland worden dergelijke
korte, kléine en snelle treinen ge
bruikt.
Onveilig signaal
De beide railbussen moeten elk on
geveer 50 km per uur hebben gere
den toen zij, vermoedelijk omdat de
wagenvoerder van een railbus een on
veilig signaal niet had opgemerkt,
tegen elkaar' sloegen. De slag weer
klonk tot ver in de omtrek.
Politie en brandweer, alsmede spoor
wegpersoneel en vrijwilligers, begon
nen direct met liet reddings- en ber
gingswerk. De doden werden langs de
oever van de rivier gelegd en bedelft
met kledingstukken en dekens uit de
ziekenauto's. Wrakstukken, kleren
en lichamen lagen tot ver in de om
trek van de treinwrakken verspreid.
Het automatische wissel, dat werd
bediend door de passerende treinen,
had normaal gefunctioneerd, maar
een van de wagenvoerders had een
van „nieuwe eisen
Het besluit van de speciale com
missie van de Nederlandse
Tweede Kamer om Tiaar verslag
over het Nederlands-Westduitse
„Gcneralbereiiiigungsvertrag",
dal na moeizame en jarenlauge
onderhandelingen in april van
liet vorige jaar eindelijk kon
worden geparafeerd, voorlopig
aan te houden tot over een twee
tal punten door de Westduitse
regering opheldering is ver
schaft, heeft Bonn verrast.
Het gaat hier om de gevolgen van
de zogenaamde „spaltungstheorie",
waardoor vermogenswaarde van Ne
derlandse ondernemingen in de
Bondsrepubliek zouden worden aan
getrokken als vergoeding voor Duit
se aandeelhouders dezer firma's, wier
bezit als vijandelijk vermogen na de
oorlog in Nederland werd geconfis-
gisterochtend aangebracht rood
waarschuwingslicht, en een onveilig
sein op enige afstand hiervan, gene
geerd volgens een spoorwegfunc
tionaris vermoedelijk omdat hij de
nieuwe situatie niet kende.
'queerd. Verder om 't aanboren door
Westduitse confessionairs van de Ne
derlandse aardgasvoorraden in Gro
ningen, onder de Eemsmonding.
Op grond van de reacties in het Ne
derlandse parlement dat het Ne
derlands-Duitse verdrag nog moet
ratificeren, wat de bondsdag al heeft
gedaan heeft de Nederlandse re-
fering aan Bonn voorgesteld nieuwe
esprekingen te voeren ter ophelde
ring van deze problemen. Het aan
deel in het probleem is in het Ne-
dérlands-Düitse verdrag zodanig ge
régeld, dat naai* de mening van
Den Haag -— daarmede alle aanspra
ken van de Duitse aandeelhouders
van de baan zijn.
De Westduitse legering heeft daar
mee ingestemd. De betreffende aan
deelhouders willen nu langs juridi
sche weg deze regeling aanvechten
en ondergraven. Dit zou voor de Ne
derlandse belangen in de Bondsrepu
bliek onoverzienbare gevolgen kun
nen hebben.
De kwestie van de aardgasboringen
in de Eemsmond is naar Neder
lands inzicht nieuw en kan derhal
ve ïu het verdrag niet worden gere
geld. Het is een van die problemen,
waarvan de verdragspartners over
eenkwamen, dat zy ze in vriendschap
zonden regelen. Deze afspraak gold
voor alle vraagstukken, die in liet
verdrag niet waren voorzien.
Terwijl de Westduitse kranten en de
omroep spreken over „nieuwe Ne
derlandse eisen", is men in Westduit
se regeringskringen met de kwalifi
caties wat voorzichtiger.
De staatssecretaris ran
nancirii hebben aan de Tweede Kamer machtiging gevraagd om fi
nanciële tiicdcucrlcing te verlenen aan de oprichting en exploitatie
van een nationaal congresgebouw in Den Haag. Hel gebouw sat
een grote congressaal voor maximaal 2000 'personen krijgen, twee
kleinere zalen met resp. 500 en J/00 zitplaatsen en een aantal ver
gaderzalen van verschillende grootte met in totaal ruim 600 plaat
sen. Verder komen er delegatiekamers, werkkamers, ruimten voor
radio, televisie en pers en administratie, een café, èen restaurant,
een winkelruimte, en een souterrain, dat. a.m. voor sportbeoefening
kan worden gebruikt.
Minister zal herindeling
O. Z.-Vlaanderen bespoedigen
(Van onze parlementaire redacteur).
Hoewel er nog al wat bezwaren
tegen aangevoerd waren, heeft
de Tweede Kamer dinsdag zon
der hoofdelijke stemming haar
goedkeuring gehecht aan een
wetsontwerp tot wijziging van
de grens tussen de gemeente
Hulst en de gemeenten Honte-
nisse, Graauw en Langendam,
Clinge, St. Jansteen en Vogel
waarde. De S.G.P. kreeg aante
kening dat zij tegen het ont
werp was.
Namens laatstgenoemde fractie ver
klaarde de heer Kodde, dat het voor
de vestiging van industrie niet nodig
is om aan Hulst meer grondgebied te
geven. De industrie kan namelijk ook
terecht in St. Jansteen en in Clinge.
De lieer Kodde was er tegen om een
aantal mensen tegen hun wil bij een
andere gemeente onder te brengen.
Met name verzette hij zich er tegen,
dat aan St. Jansteeri kracht wordt
ontnomen om Hulst tot ontwikkeling
te brengen, hoewel Hulst uit zich
zelf ten bate van de industrialisering
weinig tot stand heeft gebracht.
Hulst heeft een begerig oog op het
goede gedeelte van de naburige ge
meenten geslagen om er zelf beter
van te worden, vond hij. Het gebied
dat aan Hulst zal worden toegevoegd
is niet sterk op Hulst georiënteerd.
St. Jansteen zal aan kracht in
boeten; het was voor de heer Kod
de de vraag of Hulst er baat bij
vindt. Wel heeft St. Jansteen er
schade door. Het zal namelijk on
geveer 25.000 minder uit het ge
meentefonds ontvangen. De staat
kundig gereformeerde afgevaar
digde, die in het algemeen sterk
tegen grenswijzigingen gekant is,
wilde Hulst wel helpen, zei liïj,
maar niet op de wijze van liet
wetsontwerp.
Herindeling
Een andere Zeeuw, die over het wets
ontwerp sprak, de heer Van Dongen
(k.v.p.) burgemeester van Aarden
burg, oordeelde milder over de grens
wijziging, zij het, dat ook hij beden
kingen had. Er bestaan nog niet uit
gewerkte plannen om te komen tot
een gemeentelijke herindeling van
oostelijk Zeeuwsch-Vlaandëren. De
heer Van Dongen verheugde zich er
over dat de minister van binnenland
se zaken, mr, Toxopeus, de noodza
kelijkheid ervan inziet. Wil dit ge
bied tot ontplooiing komen, dan moet
het beschikken over een krachtige
centrumgemeente.
De minister vreest, zo bleek uit
de toelichting op het wetsontwerp,
dat in de eerste tien jaar nog wel
niets van een nieuwe gemeente
lijke indeling in oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen zal komen.
De heer Van Dongen vond dit jam
mer, maar hij wilde Hulst toch
niet zo lang laten wachten. Daar
om achtte hij het wetsontwerp no
dig. Aan de andere kant voelde
hij echter wel dat de gemeentelijke
herindeling in gevaar kan komen
of althans kan worden vertraagd,
als nu incidenteel tot de wijziging
van gemeentegrenzen van Hulst
besloten wordt. Het zwaarst voor
hem woog evenwel dat aan Hulst
de gelegenheid tot culturele en in
dustriële ontwikkeling wordt gebo
den. Eigenlijk zou men nog ver
der moeten gaan, meende hij.
Hulst zou kansen moeten hebben
zoals Terneuzen en zoals St. Ni-
I klaas even over de grens in Bel
gië.
Opschieten
De heer Van Dongen vreesde, dat
men door de grenswijziging van Hulst
de kern haalt uit het plan tot ge
meentelijke herindeling. Die herinde
ling, zo spoorde hij aan, dient vlug
ger tot stand te komen.
Overigens was hij van oordeel, dat
als men nu niet een gedeelte van St.
Jansteen de industriewijk „De Tra-
gel" bij Hulst voegt, dit geen en
kel nadeel voor Hulst zou opleveren.
St. Jansteen zou men ermee dienen,
(Zie slot pag. 4 kol. 4
...is het 150 jaar geleden, dat
de Amerikaanse schrijfster
Hairiet Elizabeth Beecher, die
later huwde met Calvin Stowe
en die wereldnaam verwierf
door haar boek tegen de slaver
nij „De negerhut van Oom
Tom", te Lichfield (Conn.)
werd geboren.
...is het 100 jaar geleden, dat
de Nederlandse schilder en li
thograaf Abraham D. van Bo
ven" te Vlissingen overleed.
j^AhtlijK
De misère met de nieuwe dienst
regeling van de Nederlandsche
Spoorwegen was toch wel een
beetje schokkend voor het Neder
landse volk, nadat het jarenlang in
het aangename besef had geleefd,
dat de stiptheid van de Nederlandsche
Spoorwegen aan gans de wereld ten
voorbeeld gesteld kon worden. Dat
verbaast zich ook enigszins pijnlijk
over de vage beschouwingen uit het
spoorweghoofdkwartier te Utrecht.
Tot gisteren toe ontbrak het krach
tige woord, dat iedere Nederlander
verwachtte: „morgen is de dienst
normaal". Inplaats van die toezeg
ging, kwamen verklaringen over een
samenloop van omstandigheden, over
personeelsgebrek, lange overwerktij-
den, technische storingen enz.
Elke dag deed zich blijkbaar een
nieuwe samenloop voor, want de
zomerdienstrege-
ling heeft nog
geen dag geklopt.
Dat kon maar
weinig vertrouwen
wekken en nu dan
de directie van de Nederlandsche
Spoorwegen uiteindelijk toch is ge
komen met de verzekering, dat alles
gedaan zal worden om de nieuwe
dienstregeling stipt uit te voeren,
blijft er nog wel enige afwachtende
argwaan bestaan.
Er is stellig enige grond voor die
argwaan. Het zal namelijk niet
mogelijk zijn op korte termijn
te voorzien in het personeelsgebrek
bij de Nederlandsche Spoorwegen en
wanneer inderdaad personeelsgebrek
een der hoofdoorzaken is geweest bij
het scheeflopen van de nieuwe
dienstregeling, wel, dan is een kwa
de kans op storing altijd aanwezig.
Men zal daarover niet te licht moe
ten denken. Er is al een. paar jaar
op de arbeidsmarkt een hevige strijd
gaande om personeel en het lijkt uit
gesloten, dat de spoorwegen daarbij
aan het langste eind zouden trekken.
De spoorwegen hebben tot nog toe
niet de gemakkelijkste werktijden te
bieden en in verhouding tot die werk
tijden zijn ook de lonen niet bijster
hoog.
Er zijn industrieën, die in haar per
soneelsadvertenties zeggen: „Kom
bij ons, het is er zo gezellig". Wel
die gezelligheid is er bij de spoor
wegen werkelijk niet altijd bij en
vooral de vrije tijd van de spoorweg
mannen ligt dikwijls in de „ongezel
lige uren".
Er zal bij de spoorwegen een an
der „werkklimaat" geschapen
moeten worden, dat aangepast
is bij de vijfdaagse werkweek in an
dere bedrijven, want het is zeker, dat
bedrijven mèt de vijfdaagse werk
week een voorsprong hebben bij de
personeelswerving, vooral onder de
jongeren.
Vorige week bleek in een bepaald
overheidsbedrijf nog eens duidelijk
hoe sterk juist de jongeren gesteld
zrjn op een vrije zaterdag. ïn dat
bedrijf moest overwerk verricht wor
den op de vrije zaterdag en van
de 1200 mannen en vrouwen, waren
300 tot overwerk bereid. Bij die 300
waren echter maar 20 ongehuwden,
met andere woorden: het bijzonder
grote aantal jonge mensen in dat
bedrijf liet vrijwel volledig verstek
gaan.
Een ander werkklimaat bij de spoor
wegen is dus nodig en het zou wel
eens kunnen blijken, dat het op
stellen van een nieuwe dienstrege
ling heel wat eenvoudiger is dan
het scheppen van zo'n nieuw kli
maat!
Koraalzee verloor
geen motor
Het DC-7C toestel van de K.L.M., dat
zondagochtend boven de Atlantische
Oceaan in ernstige moeilijkheden ge
raakte en een motor verloor, is niet
de Ph-Dsm Koraalzee geweest, doch
de Ph-Dsn Noordzee. Terwijl overal
werd gemeld dat het de Koraalzee
was, die op een opzienbarende wijze
aan een dreigende ramp ontsnapte,
stond dit toestel rustig aan dc grond
op het vliegveld van Lissabon.
Toestand van overlevenden
Sirius gaat vooruit
De commissie van onderzoek die
maandag uit Nederland in Cairo
aankwam, weigerde commentaar te
geven op wat mogelijk de oorzaak
zou zijn geweest van het ongeluk.
K.L.M.-functionarissen zeiden, dat
de mogelijkheid van sabotage bij
geen enkel vliegongeluk over het
hoofd mocht worden gezien.
Een zegsman in het Dar Elsjifa-zic-
kenhuis zei, dat de overlevenden van
de ramp, met inbegrip van de gezag
voerder, „tekenen van vooruitgang
vertonen".
Op de plaats van het ongeluk hield
de politie nog altijd de wacht. Men
speurt nog steeds naar de overblijf
selen van de 69 gouden staven die
worden vermist.
Onderhandelingen in Cuba
tractor-mens begonnen
De president van Cuba, Dorticos,
heeft dinsdag de Amerikaanse com
missie ontvangen, «lie in Havauna is
aangekomen om te onderliaudelen
over de levering van tractors ïn ruil
voor de bevrijding van 1214 gevan
genen.
De vier Amerikaanse onderhande
laars hadden tevoren een bezoek ge
bracht aan een ziekenhuis in Ha
vanna waar de gevangenen zich,
sinds hun gevangenneming in april,
bevinden.