PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT FRANKRIJK BREEKT OVERLEG IN EVIAN PLOTSELING AF Tweede Kamer aanvaardt grenswijziging Hulst Algerijnen verklaren zich tegen schorsing Duitse treinbotsing eist 38 doden Bonn is verrast over uitstel verdrag HAVEN MATADI WEER VOOR V.N. Vandaag.. Spoorwegen 204e jaargang - no. 138 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: P. van de Velde en F. B. W. Leertouwer en O. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 14 juni 1961 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Minlm. p. advertentie 4,—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1.25. ,3rieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 350300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: VHssingen Walstr. 58-80, tel. 2358 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643Middelburg,Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red.2078/3169, adv.237S)Goes Gr. Markt 2, tel. 8140 (b.g.g. red.7853, adv.5213); Oostburg, tel.2395; Terneuzen tel. 2116; Zierikzee red. tel. 2425. adra. tel. 2094. JOXE„PERIODE VAN BEZINNING" De Franse en Algerijnse delegaties te Evïan-les-Bains, bijeen om de toekomst van Algerije te bespreken hebben dinsdag de besprekingen voor de tijd van tien dagen a twee weken ge schorst. De leider van de Franse delegatie en minister voor Algerijnse zaken Louis Joxe, heeft dit nieuws tijdens een pers conferentie bekendgemaakt. De stopzetting van liet overleg was bedoeld als een „periode van bezinning", zei hij. „Op voorstel van de Franse afvaardiging is besloten tot de schorsing", zei Joxe. Na afloop van de conferentie van zaterdag had men uit de toen afgelegde verklaringen door beide delegatieleiders menen te kunnen opmakén, dat een vastlopen van het overleg vrijwel onoverkomenlijk zou zijn. Het is de eerste grote onderbreking van de onderhandelingen sedert deze op 20 mei waren begonnen. Een datum of plaats waar het over leg zal worden voortgezet, werd niet bepaald. Men verwacht, dat, indien de onder handelingen zullen worden hervat, dit in een ander stadje langs de Frans- Zwitserse grens zal geschieden. De Franse regering heeft toegezegd om Evian-les Bains vóór het toeris tenseizoen, dat op 20 juni begint, te zullen ontruimen. De Gaulle gaat door President De Gaulle heeft reeds ge zegd zijn huidige campagne voor de vorming van een „Algerijns Algerije" te zullen voortzetten. De Algerijnen hebbeu in hun hoofd kwartier te Genève de Fransen de schuld gegeven van het onderbreken van de onderhandelingen. In een dinsdag uitgegeven verklaring- werd gezegd, dat de Algerijnen abso luut tégen een schorsing waren ge weest. /•ij zeiden te hebben voorgesteld woensdag of donderdag- een niéuwe bijeenkomst te houden, tijdens welke Gromyko wil geen zwanen tellen ïijdeils de dinsdag gehouden verga dering- van de Geneefse vredesconfe rentie over Laos heeft de Russische minister van buitenlandse zaken, Gromyko, een felle aanval gedaan op het. Amerikaanse standpunt, dat volgens hem was bepaald door het streven de conferentie te doen mis lukken. Een andere uitleg kon Gromyko niet vinden „voor het pogen onrealisti sche controlemaatregelen in te voe ren". „Men kan niet eeuwig aan de oevers van het meer van Genève de zwa nen blijven tellen. Toch bestaat dit gevaar als de Verenigde Staten en zekere andere delegaties voortgaan het werk van de conferentie te boy cotten", aldus Gromyko. 13ij oen ontploffing 111 een chemische fabriek in La Louvvierè, in het zuiden van België, zijn negen arbeidei'8 ernstig gewond. zij enige voorstellen hadden willen indienen. De Franse onderhandelaars zouden dit hebben geweigerd. De Algerijn'eri zouden ook hebben aangedrongen op een beperking van de schorsing tot ten hoogste acht da gen. De Fransen zouden hebben ge weigerd om een nieuwe datum voor de hervatting van het overleg vast te stellen. Dinsdagochtend hébhen ouden van dagen uit seven Nederlandse ge meenten bij het Paleis Soestdijk ge defileerd voor koningin Juliana. Fo to: de delegatie uit Berlicuni onder leiding van burgemeester rnr. J. M. Bartels, bood de koningin een fraaie pop aan, die, getuige deze stralende foto, bijsonder in de smaak viel. De Verenigde Naties zullen over eni ge tijd de haven Matadi weer in gebruik kunnen nemen. Dit zal een verlichting betekenen voor de vol kerenorganisatie ïn Kongo, omdat de aanvoer van voorraden en troepen via andere havens enige miljoenen dollars aan extra transportkosten heeft gevraagd. Sedert maart toen de V.N.-soldaten door de Kongolezen uit de haven Matadi werden verdreven, moesten de Verenigde Naties gebruik maken van de havenstad Dar-es-Salaam. Al le V.N.-versterkingen moesten per vliegtuig naar de republiek worden gebracht en evenzo diende dit te ge schieden met de vertrekkende afde lingen. Serieuze etaleurs Wandelaars in de Engelse stad Bexleyheath namen maandag avond nauwelijks notitie van etaleurs die drukdoende waren in een plaatselijke juweliers winkel. Maar gisteren zocht de politie van Bexleyheath naar de twee koele lieden die de zaak heb ben beroofd van horloges tot een bedrag van achthonderd Engelse ponden. DOOR ONVEILIG SIGNAAL AARDGASSEN IN 'T GEDING In Duitsland spreekt men Beide wagenvoerders kwamen ook om Tussen Esslïngen en Mettingen, op Korte afstand van Stuttgart, zijn dinsdagmiddag omstreeks vijf uur twee lokaaltreinen vol forensen op een spoorbaan waar slechts één spoor gebruikt werd, met een daverende slag frontaal gebotst. Tenminste 38 mensen, onder wie de beide wagenvoer ders, vonden de dood en 43 an deren liepen ernstige verwondin gen op. De treinen waren zogenaamde „rail bussen" dieseltreinen, waarvan de voorste wagen als motorrijtuig fun geert. Op vele korte trajecten in West-Duitsland worden dergelijke korte, kléine en snelle treinen ge bruikt. Onveilig signaal De beide railbussen moeten elk on geveer 50 km per uur hebben gere den toen zij, vermoedelijk omdat de wagenvoerder van een railbus een on veilig signaal niet had opgemerkt, tegen elkaar' sloegen. De slag weer klonk tot ver in de omtrek. Politie en brandweer, alsmede spoor wegpersoneel en vrijwilligers, begon nen direct met liet reddings- en ber gingswerk. De doden werden langs de oever van de rivier gelegd en bedelft met kledingstukken en dekens uit de ziekenauto's. Wrakstukken, kleren en lichamen lagen tot ver in de om trek van de treinwrakken verspreid. Het automatische wissel, dat werd bediend door de passerende treinen, had normaal gefunctioneerd, maar een van de wagenvoerders had een van „nieuwe eisen Het besluit van de speciale com missie van de Nederlandse Tweede Kamer om Tiaar verslag over het Nederlands-Westduitse „Gcneralbereiiiigungsvertrag", dal na moeizame en jarenlauge onderhandelingen in april van liet vorige jaar eindelijk kon worden geparafeerd, voorlopig aan te houden tot over een twee tal punten door de Westduitse regering opheldering is ver schaft, heeft Bonn verrast. Het gaat hier om de gevolgen van de zogenaamde „spaltungstheorie", waardoor vermogenswaarde van Ne derlandse ondernemingen in de Bondsrepubliek zouden worden aan getrokken als vergoeding voor Duit se aandeelhouders dezer firma's, wier bezit als vijandelijk vermogen na de oorlog in Nederland werd geconfis- gisterochtend aangebracht rood waarschuwingslicht, en een onveilig sein op enige afstand hiervan, gene geerd volgens een spoorwegfunc tionaris vermoedelijk omdat hij de nieuwe situatie niet kende. 'queerd. Verder om 't aanboren door Westduitse confessionairs van de Ne derlandse aardgasvoorraden in Gro ningen, onder de Eemsmonding. Op grond van de reacties in het Ne derlandse parlement dat het Ne derlands-Duitse verdrag nog moet ratificeren, wat de bondsdag al heeft gedaan heeft de Nederlandse re- fering aan Bonn voorgesteld nieuwe esprekingen te voeren ter ophelde ring van deze problemen. Het aan deel in het probleem is in het Ne- dérlands-Düitse verdrag zodanig ge régeld, dat naai* de mening van Den Haag -— daarmede alle aanspra ken van de Duitse aandeelhouders van de baan zijn. De Westduitse legering heeft daar mee ingestemd. De betreffende aan deelhouders willen nu langs juridi sche weg deze regeling aanvechten en ondergraven. Dit zou voor de Ne derlandse belangen in de Bondsrepu bliek onoverzienbare gevolgen kun nen hebben. De kwestie van de aardgasboringen in de Eemsmond is naar Neder lands inzicht nieuw en kan derhal ve ïu het verdrag niet worden gere geld. Het is een van die problemen, waarvan de verdragspartners over eenkwamen, dat zy ze in vriendschap zonden regelen. Deze afspraak gold voor alle vraagstukken, die in liet verdrag niet waren voorzien. Terwijl de Westduitse kranten en de omroep spreken over „nieuwe Ne derlandse eisen", is men in Westduit se regeringskringen met de kwalifi caties wat voorzichtiger. De staatssecretaris ran nancirii hebben aan de Tweede Kamer machtiging gevraagd om fi nanciële tiicdcucrlcing te verlenen aan de oprichting en exploitatie van een nationaal congresgebouw in Den Haag. Hel gebouw sat een grote congressaal voor maximaal 2000 'personen krijgen, twee kleinere zalen met resp. 500 en J/00 zitplaatsen en een aantal ver gaderzalen van verschillende grootte met in totaal ruim 600 plaat sen. Verder komen er delegatiekamers, werkkamers, ruimten voor radio, televisie en pers en administratie, een café, èen restaurant, een winkelruimte, en een souterrain, dat. a.m. voor sportbeoefening kan worden gebruikt. Minister zal herindeling O. Z.-Vlaanderen bespoedigen (Van onze parlementaire redacteur). Hoewel er nog al wat bezwaren tegen aangevoerd waren, heeft de Tweede Kamer dinsdag zon der hoofdelijke stemming haar goedkeuring gehecht aan een wetsontwerp tot wijziging van de grens tussen de gemeente Hulst en de gemeenten Honte- nisse, Graauw en Langendam, Clinge, St. Jansteen en Vogel waarde. De S.G.P. kreeg aante kening dat zij tegen het ont werp was. Namens laatstgenoemde fractie ver klaarde de heer Kodde, dat het voor de vestiging van industrie niet nodig is om aan Hulst meer grondgebied te geven. De industrie kan namelijk ook terecht in St. Jansteen en in Clinge. De lieer Kodde was er tegen om een aantal mensen tegen hun wil bij een andere gemeente onder te brengen. Met name verzette hij zich er tegen, dat aan St. Jansteeri kracht wordt ontnomen om Hulst tot ontwikkeling te brengen, hoewel Hulst uit zich zelf ten bate van de industrialisering weinig tot stand heeft gebracht. Hulst heeft een begerig oog op het goede gedeelte van de naburige ge meenten geslagen om er zelf beter van te worden, vond hij. Het gebied dat aan Hulst zal worden toegevoegd is niet sterk op Hulst georiënteerd. St. Jansteen zal aan kracht in boeten; het was voor de heer Kod de de vraag of Hulst er baat bij vindt. Wel heeft St. Jansteen er schade door. Het zal namelijk on geveer 25.000 minder uit het ge meentefonds ontvangen. De staat kundig gereformeerde afgevaar digde, die in het algemeen sterk tegen grenswijzigingen gekant is, wilde Hulst wel helpen, zei liïj, maar niet op de wijze van liet wetsontwerp. Herindeling Een andere Zeeuw, die over het wets ontwerp sprak, de heer Van Dongen (k.v.p.) burgemeester van Aarden burg, oordeelde milder over de grens wijziging, zij het, dat ook hij beden kingen had. Er bestaan nog niet uit gewerkte plannen om te komen tot een gemeentelijke herindeling van oostelijk Zeeuwsch-Vlaandëren. De heer Van Dongen verheugde zich er over dat de minister van binnenland se zaken, mr, Toxopeus, de noodza kelijkheid ervan inziet. Wil dit ge bied tot ontplooiing komen, dan moet het beschikken over een krachtige centrumgemeente. De minister vreest, zo bleek uit de toelichting op het wetsontwerp, dat in de eerste tien jaar nog wel niets van een nieuwe gemeente lijke indeling in oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen zal komen. De heer Van Dongen vond dit jam mer, maar hij wilde Hulst toch niet zo lang laten wachten. Daar om achtte hij het wetsontwerp no dig. Aan de andere kant voelde hij echter wel dat de gemeentelijke herindeling in gevaar kan komen of althans kan worden vertraagd, als nu incidenteel tot de wijziging van gemeentegrenzen van Hulst besloten wordt. Het zwaarst voor hem woog evenwel dat aan Hulst de gelegenheid tot culturele en in dustriële ontwikkeling wordt gebo den. Eigenlijk zou men nog ver der moeten gaan, meende hij. Hulst zou kansen moeten hebben zoals Terneuzen en zoals St. Ni- I klaas even over de grens in Bel gië. Opschieten De heer Van Dongen vreesde, dat men door de grenswijziging van Hulst de kern haalt uit het plan tot ge meentelijke herindeling. Die herinde ling, zo spoorde hij aan, dient vlug ger tot stand te komen. Overigens was hij van oordeel, dat als men nu niet een gedeelte van St. Jansteen de industriewijk „De Tra- gel" bij Hulst voegt, dit geen en kel nadeel voor Hulst zou opleveren. St. Jansteen zou men ermee dienen, (Zie slot pag. 4 kol. 4 ...is het 150 jaar geleden, dat de Amerikaanse schrijfster Hairiet Elizabeth Beecher, die later huwde met Calvin Stowe en die wereldnaam verwierf door haar boek tegen de slaver nij „De negerhut van Oom Tom", te Lichfield (Conn.) werd geboren. ...is het 100 jaar geleden, dat de Nederlandse schilder en li thograaf Abraham D. van Bo ven" te Vlissingen overleed. j^AhtlijK De misère met de nieuwe dienst regeling van de Nederlandsche Spoorwegen was toch wel een beetje schokkend voor het Neder landse volk, nadat het jarenlang in het aangename besef had geleefd, dat de stiptheid van de Nederlandsche Spoorwegen aan gans de wereld ten voorbeeld gesteld kon worden. Dat verbaast zich ook enigszins pijnlijk over de vage beschouwingen uit het spoorweghoofdkwartier te Utrecht. Tot gisteren toe ontbrak het krach tige woord, dat iedere Nederlander verwachtte: „morgen is de dienst normaal". Inplaats van die toezeg ging, kwamen verklaringen over een samenloop van omstandigheden, over personeelsgebrek, lange overwerktij- den, technische storingen enz. Elke dag deed zich blijkbaar een nieuwe samenloop voor, want de zomerdienstrege- ling heeft nog geen dag geklopt. Dat kon maar weinig vertrouwen wekken en nu dan de directie van de Nederlandsche Spoorwegen uiteindelijk toch is ge komen met de verzekering, dat alles gedaan zal worden om de nieuwe dienstregeling stipt uit te voeren, blijft er nog wel enige afwachtende argwaan bestaan. Er is stellig enige grond voor die argwaan. Het zal namelijk niet mogelijk zijn op korte termijn te voorzien in het personeelsgebrek bij de Nederlandsche Spoorwegen en wanneer inderdaad personeelsgebrek een der hoofdoorzaken is geweest bij het scheeflopen van de nieuwe dienstregeling, wel, dan is een kwa de kans op storing altijd aanwezig. Men zal daarover niet te licht moe ten denken. Er is al een. paar jaar op de arbeidsmarkt een hevige strijd gaande om personeel en het lijkt uit gesloten, dat de spoorwegen daarbij aan het langste eind zouden trekken. De spoorwegen hebben tot nog toe niet de gemakkelijkste werktijden te bieden en in verhouding tot die werk tijden zijn ook de lonen niet bijster hoog. Er zijn industrieën, die in haar per soneelsadvertenties zeggen: „Kom bij ons, het is er zo gezellig". Wel die gezelligheid is er bij de spoor wegen werkelijk niet altijd bij en vooral de vrije tijd van de spoorweg mannen ligt dikwijls in de „ongezel lige uren". Er zal bij de spoorwegen een an der „werkklimaat" geschapen moeten worden, dat aangepast is bij de vijfdaagse werkweek in an dere bedrijven, want het is zeker, dat bedrijven mèt de vijfdaagse werk week een voorsprong hebben bij de personeelswerving, vooral onder de jongeren. Vorige week bleek in een bepaald overheidsbedrijf nog eens duidelijk hoe sterk juist de jongeren gesteld zrjn op een vrije zaterdag. ïn dat bedrijf moest overwerk verricht wor den op de vrije zaterdag en van de 1200 mannen en vrouwen, waren 300 tot overwerk bereid. Bij die 300 waren echter maar 20 ongehuwden, met andere woorden: het bijzonder grote aantal jonge mensen in dat bedrijf liet vrijwel volledig verstek gaan. Een ander werkklimaat bij de spoor wegen is dus nodig en het zou wel eens kunnen blijken, dat het op stellen van een nieuwe dienstrege ling heel wat eenvoudiger is dan het scheppen van zo'n nieuw kli maat! Koraalzee verloor geen motor Het DC-7C toestel van de K.L.M., dat zondagochtend boven de Atlantische Oceaan in ernstige moeilijkheden ge raakte en een motor verloor, is niet de Ph-Dsm Koraalzee geweest, doch de Ph-Dsn Noordzee. Terwijl overal werd gemeld dat het de Koraalzee was, die op een opzienbarende wijze aan een dreigende ramp ontsnapte, stond dit toestel rustig aan dc grond op het vliegveld van Lissabon. Toestand van overlevenden Sirius gaat vooruit De commissie van onderzoek die maandag uit Nederland in Cairo aankwam, weigerde commentaar te geven op wat mogelijk de oorzaak zou zijn geweest van het ongeluk. K.L.M.-functionarissen zeiden, dat de mogelijkheid van sabotage bij geen enkel vliegongeluk over het hoofd mocht worden gezien. Een zegsman in het Dar Elsjifa-zic- kenhuis zei, dat de overlevenden van de ramp, met inbegrip van de gezag voerder, „tekenen van vooruitgang vertonen". Op de plaats van het ongeluk hield de politie nog altijd de wacht. Men speurt nog steeds naar de overblijf selen van de 69 gouden staven die worden vermist. Onderhandelingen in Cuba tractor-mens begonnen De president van Cuba, Dorticos, heeft dinsdag de Amerikaanse com missie ontvangen, «lie in Havauna is aangekomen om te onderliaudelen over de levering van tractors ïn ruil voor de bevrijding van 1214 gevan genen. De vier Amerikaanse onderhande laars hadden tevoren een bezoek ge bracht aan een ziekenhuis in Ha vanna waar de gevangenen zich, sinds hun gevangenneming in april, bevinden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 1