Trein vertra gingen aan de orde van de dag Jood getuigde van z'n ,dood' in de gaskamer GED ESSI N E E R D WIT FRANSE BOEREN VEROVEREN BRETONS STADJE HET WEGVERVOER MOET MEER WERK IN MINDER TIJD DOEN VRIJDAG 9 JUNI 19(3.1 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 Personeel vindt marges op grote tussenstations te klein geworden (Van een speciale verslaggever) Sinds de sterk gewijzigde zomerdienstregeling 28 mei werd ingevoerd, is er bij de spoorwegen de voor ons land ongekende situatie ontstaan, dat de treinen niet meer op tijd rijden. Zo sterk is het vertrouwen van de duizenden treinreizigers in de vertrouwde spoorwegen hierdoor plotseling geschokt, dat velen, om tijdig te bestemder plaatse te kunnen zijn, veel vroeger van huis gaan dan onder normale omstandigheden nodig was. Vertragingen van tien minuten tot een half uur zijn ook op dit ogenblik nog schering en inslag. Verklaring In Utrecht verklaarde men ons dat de oorzaak hiervan slechts ten dele nas te wijten aan de nieuwe dienst1 regeling. Men schreef de tientallen vertragingen toe aan incidenten die op de lijnen de afgelopen dagen wa ren voorgekomen en repercussies hadden gehad tot in alle uithoeken van Nederland. Maar zo verklaarde men ons verder, juist deze donderdag" leken de moei lijkheden weer grotendeels overwon nen. Alleen een storing bij Woerden had nog wat onregelmatigheid in het verkeer gegeven. Overal elders liepen de treinen weer nagenoeg op tijd. Uit welke bron deze officiële zegsman zijn informaties geput heeft, is ons een raadsel gebleven. De eer ste de beste steekproef leerde, dat zelfs op een naar het schijnt vrij ongecompliceerd traject als dat van Amsterdam naar Den Helder nog vertragingen voorkwamen, variërend van enkele minuten tot een kwartier. Vrijwel geen enkele trein is donder dagmorgen nog op tijd geweest, ver klaarden ons enkele stationsem ployees op dit traject. Wat de oor zaak van deze, door velen als chao tisch aangevoelde spoorwegsituatie is, blijft vooralsnog een raadsel. Zeker, het spoorwegpersoneel moet nog aan de nieuwe dienstregeling wennen, maar in Utrecht weigert men te erkennen, dat de tijden te krap genomen zijn. Voordat deze nieuwe regeling werd ingevoerd, zijn de tijden nauwkeurig in de praktijk beproefd. Er bleken toen geen be zwaren, zo werd ons in Utrecht ver zekerd. Personeel Maar hel personeel op de treinen laat een ander geluid horen. Het zegt dat de overgangstijden op de grote tus senstations te krap zijn geworden. Waar anders een half uur speling bestond, is nu een speling van vijf of zes minuten. En wanneer men dan door een of andere misschien geringe oorzaak een achterstand op zijn reis schema heeft gekregen, is de marge te klein geworden voor correctie. Zelfs zonder storingen acht men de overgangstijden te krap geworden. Geen modelactie bij Spoorwegen De bona fide vervoersvakbonden noe men de berichten over modelacties die op het ogenblik onder het spoor wegpersoneel zouden worden ge voerd, overdreven. Er zijn, aldus deze bonden, ook onder het spoorwegpersoneel extreme ele menten die de nieuwe dienstregeling hebben aangegrepen om hun misnoe gen over de arbeidsvoorwaarden bij de N.S. tot uitdrukking te brengen en stemming onder het personeel ma ken. In wezen, zo verklaarde o.m. de voor zitter van de Nederlandse bond van vervoerspersoneel, de heer G. H. Alink, tegenover het A.N.P., heeft de nieuwe dienstregeling een grote verandering in de treinenloop ge bracht, waarop het personeel nog moet inspelen. De N.S. hebben daar bij extra overlast ondervonden door twee ontsporingen, blikseminslag en grote regenval. Wel heerst er onte vredenheid onder de spoormannen over allerlei beslissingen die de laat ste tijd zijn genomen, waaronder de late invoering van de arbeidstijdver korting. Het spoorwegpersoneel, aan gesloten bij de bona fide vakbonden, zal echter zich niet inlaten met de extremen die de nieuwe dienstrege ling aangrijpen om stemming te ma ken, aldus de heer Alink. Vraag over dienstregeling van Spoorwegen Hel Tweede-Kamerlid Van den Heu vel (K.VJ\) heeft aan de. minister van verkeer en waterstaat een schriftelijke vraag gesteld over de zomerdienstregeling van de Neder landse Spoorwegen. Hij vraagt of de minister kan mee delen, waarom de uitvoering van de zomerdienstregeling, afgezien van onvoorziene storingen, tot nu toe minder goed is geslaagd. Staat van beleg in Bolivia President Victor Paz Esteussoro van Bolivia heeft woensdag voor het ge hele land de staat van beleg afge kondigd. Dit besluit volgde op de ontmaske ring van een communistische samen zwering, zo werd in welingelichte kringen in La Paz vernomen. Alle grondwettelijke vrijheden zijn ingetrokken. Vijf minuten is voor het overstap pen van passagiers en de verlading van bagage, postzakken en expresse goederen te weinig om de zaak soe pel te laten lopen, aldus deze prak tijkmensen. Uiteraard is de econo mische afdeling van de spoorwegen een andere mening toegedaan. Maar, zo werd ons in Utrecht ver zekerd, de kwestie heeft de volle aandacht. Indien na ernstige stu die van de thans beschikbaar ko mende gegevens zou blijken dat men te krap heeft gerekend, zal niet worden geschroomd de situa tie weer te herzien. Op welke ma nier dit zou kunnen voor 1 okto ber. wanneer er dus weer een nieuwe dienstregeling verschijnt, is ons niet duidelijk gemaakt. Buiten beschouwing hebben we daarbij gelaten dat er een instruc tie zou zijn uitgegaan dat aan de verloven van de spoormenseri in geen geval mag worden getornd. Zo serieus dient deze instructie te worden genomen dat men om wille van deze verloven zou willen aanvaarden dat zonodig bepaalde treinen uit de dienstregeling mo gen vervallen. Wat staat er eigenlijk chiquer dan wit. Niets immers! Wat past bij elke pantalon en bij alle gelegenheden? Wit! En daarom is dit zo'n prettige mode: stralend witte sport- shirts! Kerko maakt zé uit prachtige stoffen in liefst 15 witte weefselvariaties. Perfect gesneden, chic en koel en met een handige brillezak (buk gerust. Uw zonnebril valt er niet uit!). Stralend witte Kerko shirts voor een zonnige, zorgeloze zomer! SANTOS - nieuw model met omgeslagen halve mouw, die het shirt een vlot. modieus en mannelijk karakter geeft modems 2-aan-2-knoopsluiting üttfe-or no-iron. Octrooi aangevraagd. ONDERPREFECT NEEMT DE WIJK Toegangswegen met tractors geblokkeerd Naar schatting 5000 in de strijd om het dagelijks brood geharde Bretonse boeren hebben donderdag het stadje Morlaix overgenomen, uit protest te gen do scherpe daling der groente- prijzen. Zij blokkeerden alle toe gangswegen tot het plaatsje met vrachtauto's en tractors. De meeste boeren kwamen van de aardappel velden rondom Plouscat, Taule en Saint Pol de Léon. De onderprefect Jean Seron en zijn gezin zochten een toevlucht in het politiebureau en Seron stuurde bood schappen om hulp uit, terwijl de boe ren zich op het stadsplein verzamel den en vervolgens Serons kantoor binnendrongen. De uit Rennes ge stuurde manschappen van de orde- politie. met stalen helmen op, arri veerden pas toen de boeren hun bar ricaden van tractors en vrachtauto's hadden „afgebroken" en zich naar hun noenmaal hadden begeven. Naar schatting 2000 boeren vul den 's middags opnieuw het stads plein, onder net wakend oog van de orde-politie. Een helikopter hing boven het stadhuis, waar Se ron in zijn kantoor terug was. De boeren jouwden tegen de politie, maar botsingen bleven achter wege. De naar schatting 130 po litiemannen gingen niet tot han delen over. De aanval op het kantoor van Seron 's ochtends, hing kennelijk samen met de gevangenschap van dertien Nederlandse Kabel kreeg kredietfaciliteiten voor uitbreiding (Van onze Haagse redactie) „De Nederlandse Kabelfabrieken hebben bij een groep institutionele beleggers kredietfaciliteiten verkre gen, die het mogelijk maken de staal- voorziening te vergroten en de wal- serijen te Alblasserdam te verzwa ren. Deze investeringen, waarin het Hoogovenplan niet is begrepen, wij zen een bedrag dat ligt boven de 100 miljoen gulden. Het uitbreidingsplan wordt in fasen uitgevoerd, maar niet is le zeggen hoeveel jaren hiermee zullen gemoeid zijn. De financiering is een moeilijk punt, want we mogen geen risico's lopen". Dit deelde de president-commissaris, dr. ir. VV. Hupkes, mee op de donder dagmiddag in Den Haag gehouden aandeelhoudersvergadering, die zeer druk werd bezocht. Ir. Hupkes deelde op een desbetref fende vraag mee, dat de orderporte feuille op 31 december 1960 25 pro cent groter was dan eind 1959. Met do A'Olledige fusie tussen de Neder landse Kabelfabriek en de Hollandse draad- en kabelfabriek gaan zeker tien jaar hoen, zei een der directeu ren. Van bestuurszijde wilde men niet uit voerig antwoorden op de vraag over de voorgenomen uitbreiding van het kabelbedrijf te Delfzijl. Aandeelhouders keurden de jaarstuk ken goed. Het dividend wordt be paald op 18 proeent. waarvan zes procent reeds als interim-dividend was- uitgekeerd. boeren in Pont l'Abbé. Zij hadden verleden week lucht gegeven aan hun woede door tijdens de verkiezingen voor de departementale raad een stemlokaal te vernielen en de stem biljetten op het plein te verbranden. Nederlandse sleepboot ramt motorschip Twee doden In de mondiug van de Eems is in de nacht van woensdag op donderdag het Duitse motorschip Aline door de Nederlandse sleepboot Jan geramd. De Aline zonk direct. Aan boord be vonden zich de schipper en een scheepsjongen. Beiden worden ver mist en men is er zeker van dat zij om het leven zijn gekomen. Dividend Calvé Delft In de algemene vergadering der Fransch-Hollandsche Oliefabrieken Nouveaux Etablissements Calvé- Delft N.V. werd het dividend der ge wone aandelen bepaald op 25 en het dividend der cumulatief preferen te aandelen op 7,9 Tot commis saris in de plaats van mr, H. C. Hintzen werd benoemd mr. G. H. Hintzen. Brand in zijdefabriek te Nijmegen Donderdag heeft een tamelijk korte, maar felle brand gewoed in de z.g. droogkanalen van de kunstzijdefa briek Nyma In Nymegen. De droog kanalen staan vol met spoelen ga rens. Vermoedelijk heeft een dezer spoelen door zelfontbranding brand veroorzaakt. Het 25 meter lange en 7 meter brede droogkanaal stond weldra in lichter laaie. Dank zij snel ingrijpen der bedrijfs brandweer en van de Nijmeegse brandweer kon de vuurzee weldra worden bedwongen. Men wist te voorkomen dat drie andere kanalen door het vuur werden aangetast. In deze kanalen is waterschade veroor zaakt. HET PROCES-EICHMANN Aangrijpend relaas van lijden van Joodse jongens In het proces-Eichmann, werd don derdag getuigd door mevrouw7 Vera Alexander, een in Slowakije geboren kunst-recensente. Zij vertelde dat zij blokleidster was geweest in de vrou wenafdeling van het kamp-Ausch- „ZES MIN ÉEN IS ZES" Vergadering N.O.B. in Amsterdams R.A.I.-gebouw Het wegvervoer zal, als gevolg van de vijfdaagse, meer werk in minder tijd moeten doen. Onder het motto: „Zes min één is zes" beraadde het veertiende beroepsvervoer-congres van de N.O.B.-wegtransport in het R.A.I.-gebouw in Amsterdam zich donderdag over de weerslag van de arbeidstijdverkorting op het trans portwezen. Mr. C. G. J. C. Vinkesteijn, directeur- generaal van het verkeer, die namens staatssecretaris drs. E. G. Stijkel het congres opende, zei over het probleem om in zes min één werkdagen toch het werk van zes dagen te doen, dat de grenzen van de elasticiteit van 't wegvervoer gelukkig nog niet bereikt zijn. Door mechanisering van laden en los sen, juist verpakken en specialisatie, zal op basis van doelmatige werk methoden verhoging van produktivi- teit, versnelling van arbeid dus, be reikt kunnen worden. De Amsterdamse burgemeester, mr. G. van Hall, klonken deze woorden kennelijk als muziek in de oren. In zijn welkomstwoord tot de congres sisten zeide hij. dat de overheid door het toepassen van snelle laad- en los methoden ten zeerste gebaat zal zijn. De grachten en straten van de bin nenstad worden vaak en veel geblok keerd door transportmaterieel. Diep ging ir. W. H. Kruijff, voorzit ter van het centraal-sociaal werkge versverbond, op de weerslag van de arbeidstijdverkorting voor het weg vervoer in. De heer A. M. Jansen, hoofd van de afdeling „Intern transport" van de „Eigen Vervoersorganisatie" E VO) gaf nadien de vaktechnische moge lijkheden aan om met optimaal effect het „zes min één is zes" te verwe zenlijken. In de middaguren is met behulp van demonstraties althans het mechani sche deel van deze doelstelling ge ïllustreerd. Dit plaatje zal op het eerste gezicht wel schrik teweegbrengen bij de echte Amsterdam-liefhebbers: gaat men nu ook al de vertrouwde beurs bengel vervangen door een of ander elektronisch monster...^. f Nauwkeuriger beschouwing van het plaatje levert echter de oplossing. Voor de fotografen onder de lezers merken wij op. dat de mogelijkheid tot deze opname tot staiul kwam door middel van een 20 cm telelens op een kleinbeeldcamera. witz, waar zq in april 1942 werd ge ïnterneerd. Zij zei dat zij de kanip- dokter Josef Mengele goed had ge kend en dat zij tenminste één van zijn experimenten met „menselijke proefkonijnen" had gezien. Mevrouw Alexander getuigde dat een Hongaarse jodin erin slaagde haar kind mee te nemen naar de barak, hetgeen streng verboden was. Toen Irma Greese, de commandante van het vrouwenkamp dit vernam, haal den SS'ers het meisje weg „en wier pen het in het vuur". Die nacht pleeg de de moeder zelfmoord op de ge ëlektrificeerde prikkeldraadversper ring. Nachum Hoch, Roemeen van geboorte getuigde dat hij in de gaskamer van Auschwitz was geweest om te wor den gedood. Hij had zijn redding te danken aan het feit dat de nazi's plot seling extra werkkrachten nodig had den om aardappelen te lossen. Dit ge beurde in 1944, na een opstand en massale uitbraak van joodse jongens van tussen de 14 en 16. De volgende dag waren alle jongens weer gepakt. „We moesten in de richting van de crematoria marcheren. Toen we wei gerden te lopen, vuurden de SS'ers naar onze voeten. We gingen een grote zaal binnen die op een badhuis leek. Aan de muur waren haken met nummers. We kre gen bevel ons uit te kleden en onze kleding op te hangen en het nummer van de haak te onthouden. Maar de jongens wisten dat dit een list was en weigerden zich te ontkleden. De SS'ers begonnen toen opnieuw te vu ren, in het gebouw. Tenslotte trok ken de jongens hun kleren uit en wierpen die op een hoop, ten teken van protest. We moesten in groepen van vijf staan. Zingen Een lid van de joodse crematorium- ploeg riep ons in het joods toe: „Laat niet zien dat je bang bent, vooruit, zingen". Ik huiverde en kon geen ge luid uitbrengen. Maar anderen begon nen een gebed en sommigen zongen zelfs". Toen werd een grote deur ge opend en werden we een zaal binnen geduwd die geheel donker was, I>p- halve dat wat licht door de open deur scheen. Dc deur werd gesloten en voor het eerst hoorde ik huilen. Een paar mi nuten later werd de deur weer open gemaakt en kregen we bevel naar de zelfde wachtkamer terug te ^aan", aldus Hoch. De kampcommandant, een lange nazi, misschien wel Rudolf Höss, hoewel Hoek daar niet zeker van was, liet de jongens om de beurt kniebuigingen maken en naar de andere muur en terugrennen. Een van de leiders van de opstand riep wat naar de commandant en die riep terug ..zwijn" en beval dat hij naar de gaskamers terug mocsi Hoch zei dat op die manier 50 jongens werden uitgekozen. De rest, 900 a 1000, moest naar de gaskamer terug. „Ik heb geen van hen meer gezien", aldus Hoch. Later vernam hij dat hij op die manier de dood was ontsnapt doordat de nazi's extra werkkrachten nodig hadden om aardappelen te los sen uit een trein. TEN DELE DOOR KRAPPE DIENSTREGELING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 3