Trein vertra gingen aan
de orde van de dag
Jood getuigde van z'n
,dood' in de gaskamer
GED
ESSI
N
E
E
R
D WIT
FRANSE BOEREN VEROVEREN
BRETONS STADJE
HET WEGVERVOER MOET MEER
WERK IN MINDER TIJD DOEN
VRIJDAG 9 JUNI 19(3.1
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
Personeel vindt marges op grote
tussenstations te klein geworden
(Van een speciale verslaggever)
Sinds de sterk gewijzigde zomerdienstregeling 28 mei werd
ingevoerd, is er bij de spoorwegen de voor ons land ongekende
situatie ontstaan, dat de treinen niet meer op tijd rijden. Zo
sterk is het vertrouwen van de duizenden treinreizigers in de
vertrouwde spoorwegen hierdoor plotseling geschokt, dat velen,
om tijdig te bestemder plaatse te kunnen zijn, veel vroeger
van huis gaan dan onder normale omstandigheden nodig was.
Vertragingen van tien minuten
tot een half uur zijn ook op dit
ogenblik nog schering en inslag.
Verklaring
In Utrecht verklaarde men ons dat
de oorzaak hiervan slechts ten dele
nas te wijten aan de nieuwe dienst1
regeling. Men schreef de tientallen
vertragingen toe aan incidenten die
op de lijnen de afgelopen dagen wa
ren voorgekomen en repercussies
hadden gehad tot in alle uithoeken
van Nederland.
Maar zo verklaarde men ons verder,
juist deze donderdag" leken de moei
lijkheden weer grotendeels overwon
nen. Alleen een storing bij Woerden
had nog wat onregelmatigheid in
het verkeer gegeven. Overal elders
liepen de treinen weer nagenoeg op
tijd. Uit welke bron deze officiële
zegsman zijn informaties geput heeft,
is ons een raadsel gebleven. De eer
ste de beste steekproef leerde, dat
zelfs op een naar het schijnt vrij
ongecompliceerd traject als dat van
Amsterdam naar Den Helder nog
vertragingen voorkwamen, variërend
van enkele minuten tot een kwartier.
Vrijwel geen enkele trein is donder
dagmorgen nog op tijd geweest, ver
klaarden ons enkele stationsem
ployees op dit traject. Wat de oor
zaak van deze, door velen als chao
tisch aangevoelde spoorwegsituatie
is, blijft vooralsnog een raadsel.
Zeker, het spoorwegpersoneel moet
nog aan de nieuwe dienstregeling
wennen, maar in Utrecht weigert
men te erkennen, dat de tijden te
krap genomen zijn. Voordat deze
nieuwe regeling werd ingevoerd, zijn
de tijden nauwkeurig in de praktijk
beproefd. Er bleken toen geen be
zwaren, zo werd ons in Utrecht ver
zekerd.
Personeel
Maar hel personeel op de treinen laat
een ander geluid horen. Het zegt dat
de overgangstijden op de grote tus
senstations te krap zijn geworden.
Waar anders een half uur speling
bestond, is nu een speling van vijf
of zes minuten. En wanneer men dan
door een of andere misschien geringe
oorzaak een achterstand op zijn reis
schema heeft gekregen, is de marge
te klein geworden voor correctie.
Zelfs zonder storingen acht men de
overgangstijden te krap geworden.
Geen modelactie
bij Spoorwegen
De bona fide vervoersvakbonden noe
men de berichten over modelacties
die op het ogenblik onder het spoor
wegpersoneel zouden worden ge
voerd, overdreven.
Er zijn, aldus deze bonden, ook onder
het spoorwegpersoneel extreme ele
menten die de nieuwe dienstregeling
hebben aangegrepen om hun misnoe
gen over de arbeidsvoorwaarden bij
de N.S. tot uitdrukking te brengen
en stemming onder het personeel ma
ken.
In wezen, zo verklaarde o.m. de voor
zitter van de Nederlandse bond van
vervoerspersoneel, de heer G. H.
Alink, tegenover het A.N.P., heeft
de nieuwe dienstregeling een grote
verandering in de treinenloop ge
bracht, waarop het personeel nog
moet inspelen. De N.S. hebben daar
bij extra overlast ondervonden door
twee ontsporingen, blikseminslag en
grote regenval. Wel heerst er onte
vredenheid onder de spoormannen
over allerlei beslissingen die de laat
ste tijd zijn genomen, waaronder de
late invoering van de arbeidstijdver
korting. Het spoorwegpersoneel, aan
gesloten bij de bona fide vakbonden,
zal echter zich niet inlaten met de
extremen die de nieuwe dienstrege
ling aangrijpen om stemming te ma
ken, aldus de heer Alink.
Vraag over dienstregeling
van Spoorwegen
Hel Tweede-Kamerlid Van den Heu
vel (K.VJ\) heeft aan de. minister
van verkeer en waterstaat een
schriftelijke vraag gesteld over de
zomerdienstregeling van de Neder
landse Spoorwegen.
Hij vraagt of de minister kan mee
delen, waarom de uitvoering van de
zomerdienstregeling, afgezien van
onvoorziene storingen, tot nu toe
minder goed is geslaagd.
Staat van beleg
in Bolivia
President Victor Paz Esteussoro van
Bolivia heeft woensdag voor het ge
hele land de staat van beleg afge
kondigd.
Dit besluit volgde op de ontmaske
ring van een communistische samen
zwering, zo werd in welingelichte
kringen in La Paz vernomen.
Alle grondwettelijke vrijheden zijn
ingetrokken.
Vijf minuten is voor het overstap
pen van passagiers en de verlading
van bagage, postzakken en expresse
goederen te weinig om de zaak soe
pel te laten lopen, aldus deze prak
tijkmensen. Uiteraard is de econo
mische afdeling van de spoorwegen
een andere mening toegedaan.
Maar, zo werd ons in Utrecht ver
zekerd, de kwestie heeft de volle
aandacht. Indien na ernstige stu
die van de thans beschikbaar ko
mende gegevens zou blijken dat
men te krap heeft gerekend, zal
niet worden geschroomd de situa
tie weer te herzien. Op welke ma
nier dit zou kunnen voor 1 okto
ber. wanneer er dus weer een
nieuwe dienstregeling verschijnt,
is ons niet duidelijk gemaakt.
Buiten beschouwing hebben we
daarbij gelaten dat er een instruc
tie zou zijn uitgegaan dat aan de
verloven van de spoormenseri in
geen geval mag worden getornd.
Zo serieus dient deze instructie
te worden genomen dat men om
wille van deze verloven zou willen
aanvaarden dat zonodig bepaalde
treinen uit de dienstregeling mo
gen vervallen.
Wat staat er eigenlijk chiquer dan wit. Niets immers! Wat past bij elke pantalon en bij
alle gelegenheden? Wit! En daarom is dit zo'n prettige mode: stralend witte sport-
shirts! Kerko maakt zé uit prachtige stoffen in liefst 15 witte weefselvariaties. Perfect
gesneden, chic en koel en met een handige brillezak (buk gerust. Uw zonnebril
valt er niet uit!). Stralend witte Kerko shirts voor een zonnige, zorgeloze zomer!
SANTOS - nieuw model met
omgeslagen halve mouw, die het
shirt een vlot. modieus en
mannelijk karakter geeft modems
2-aan-2-knoopsluiting
üttfe-or no-iron.
Octrooi aangevraagd.
ONDERPREFECT NEEMT DE WIJK
Toegangswegen met
tractors geblokkeerd
Naar schatting 5000 in de strijd om
het dagelijks brood geharde Bretonse
boeren hebben donderdag het stadje
Morlaix overgenomen, uit protest te
gen do scherpe daling der groente-
prijzen. Zij blokkeerden alle toe
gangswegen tot het plaatsje met
vrachtauto's en tractors. De meeste
boeren kwamen van de aardappel
velden rondom Plouscat, Taule en
Saint Pol de Léon.
De onderprefect Jean Seron en zijn
gezin zochten een toevlucht in het
politiebureau en Seron stuurde bood
schappen om hulp uit, terwijl de boe
ren zich op het stadsplein verzamel
den en vervolgens Serons kantoor
binnendrongen. De uit Rennes ge
stuurde manschappen van de orde-
politie. met stalen helmen op, arri
veerden pas toen de boeren hun bar
ricaden van tractors en vrachtauto's
hadden „afgebroken" en zich naar
hun noenmaal hadden begeven.
Naar schatting 2000 boeren vul
den 's middags opnieuw het stads
plein, onder net wakend oog van
de orde-politie. Een helikopter
hing boven het stadhuis, waar Se
ron in zijn kantoor terug was. De
boeren jouwden tegen de politie,
maar botsingen bleven achter
wege. De naar schatting 130 po
litiemannen gingen niet tot han
delen over.
De aanval op het kantoor van Seron
's ochtends, hing kennelijk samen
met de gevangenschap van dertien
Nederlandse Kabel kreeg
kredietfaciliteiten
voor uitbreiding
(Van onze Haagse redactie)
„De Nederlandse Kabelfabrieken
hebben bij een groep institutionele
beleggers kredietfaciliteiten verkre
gen, die het mogelijk maken de staal-
voorziening te vergroten en de wal-
serijen te Alblasserdam te verzwa
ren. Deze investeringen, waarin het
Hoogovenplan niet is begrepen, wij
zen een bedrag dat ligt boven de 100
miljoen gulden. Het uitbreidingsplan
wordt in fasen uitgevoerd, maar niet
is le zeggen hoeveel jaren hiermee
zullen gemoeid zijn. De financiering
is een moeilijk punt, want we mogen
geen risico's lopen".
Dit deelde de president-commissaris,
dr. ir. VV. Hupkes, mee op de donder
dagmiddag in Den Haag gehouden
aandeelhoudersvergadering, die zeer
druk werd bezocht.
Ir. Hupkes deelde op een desbetref
fende vraag mee, dat de orderporte
feuille op 31 december 1960 25 pro
cent groter was dan eind 1959. Met
do A'Olledige fusie tussen de Neder
landse Kabelfabriek en de Hollandse
draad- en kabelfabriek gaan zeker
tien jaar hoen, zei een der directeu
ren.
Van bestuurszijde wilde men niet uit
voerig antwoorden op de vraag over
de voorgenomen uitbreiding van het
kabelbedrijf te Delfzijl.
Aandeelhouders keurden de jaarstuk
ken goed. Het dividend wordt be
paald op 18 proeent. waarvan zes
procent reeds als interim-dividend
was- uitgekeerd.
boeren in Pont l'Abbé. Zij hadden
verleden week lucht gegeven aan hun
woede door tijdens de verkiezingen
voor de departementale raad een
stemlokaal te vernielen en de stem
biljetten op het plein te verbranden.
Nederlandse sleepboot
ramt motorschip
Twee doden
In de mondiug van de Eems is in
de nacht van woensdag op donderdag
het Duitse motorschip Aline door de
Nederlandse sleepboot Jan geramd.
De Aline zonk direct. Aan boord be
vonden zich de schipper en een
scheepsjongen. Beiden worden ver
mist en men is er zeker van dat zij
om het leven zijn gekomen.
Dividend Calvé Delft
In de algemene vergadering der
Fransch-Hollandsche Oliefabrieken
Nouveaux Etablissements Calvé-
Delft N.V. werd het dividend der ge
wone aandelen bepaald op 25 en
het dividend der cumulatief preferen
te aandelen op 7,9 Tot commis
saris in de plaats van mr, H. C.
Hintzen werd benoemd mr. G. H.
Hintzen.
Brand in zijdefabriek
te Nijmegen
Donderdag heeft een tamelijk korte,
maar felle brand gewoed in de z.g.
droogkanalen van de kunstzijdefa
briek Nyma In Nymegen. De droog
kanalen staan vol met spoelen ga
rens. Vermoedelijk heeft een dezer
spoelen door zelfontbranding brand
veroorzaakt. Het 25 meter lange en
7 meter brede droogkanaal stond
weldra in lichter laaie.
Dank zij snel ingrijpen der bedrijfs
brandweer en van de Nijmeegse
brandweer kon de vuurzee weldra
worden bedwongen. Men wist te
voorkomen dat drie andere kanalen
door het vuur werden aangetast. In
deze kanalen is waterschade veroor
zaakt.
HET PROCES-EICHMANN
Aangrijpend relaas van
lijden van Joodse jongens
In het proces-Eichmann, werd don
derdag getuigd door mevrouw7 Vera
Alexander, een in Slowakije geboren
kunst-recensente. Zij vertelde dat zij
blokleidster was geweest in de vrou
wenafdeling van het kamp-Ausch-
„ZES MIN ÉEN IS ZES"
Vergadering N.O.B. in
Amsterdams R.A.I.-gebouw
Het wegvervoer zal, als gevolg van
de vijfdaagse, meer werk in minder
tijd moeten doen. Onder het motto:
„Zes min één is zes" beraadde het
veertiende beroepsvervoer-congres
van de N.O.B.-wegtransport in het
R.A.I.-gebouw in Amsterdam zich
donderdag over de weerslag van de
arbeidstijdverkorting op het trans
portwezen.
Mr. C. G. J. C. Vinkesteijn, directeur-
generaal van het verkeer, die namens
staatssecretaris drs. E. G. Stijkel het
congres opende, zei over het probleem
om in zes min één werkdagen toch
het werk van zes dagen te doen, dat
de grenzen van de elasticiteit van 't
wegvervoer gelukkig nog niet bereikt
zijn.
Door mechanisering van laden en los
sen, juist verpakken en specialisatie,
zal op basis van doelmatige werk
methoden verhoging van produktivi-
teit, versnelling van arbeid dus, be
reikt kunnen worden.
De Amsterdamse burgemeester, mr.
G. van Hall, klonken deze woorden
kennelijk als muziek in de oren. In
zijn welkomstwoord tot de congres
sisten zeide hij. dat de overheid door
het toepassen van snelle laad- en los
methoden ten zeerste gebaat zal zijn.
De grachten en straten van de bin
nenstad worden vaak en veel geblok
keerd door transportmaterieel.
Diep ging ir. W. H. Kruijff, voorzit
ter van het centraal-sociaal werkge
versverbond, op de weerslag van de
arbeidstijdverkorting voor het weg
vervoer in.
De heer A. M. Jansen, hoofd van de
afdeling „Intern transport" van de
„Eigen Vervoersorganisatie" E VO)
gaf nadien de vaktechnische moge
lijkheden aan om met optimaal effect
het „zes min één is zes" te verwe
zenlijken.
In de middaguren is met behulp van
demonstraties althans het mechani
sche deel van deze doelstelling ge
ïllustreerd.
Dit plaatje zal op het eerste gezicht
wel schrik teweegbrengen bij de
echte Amsterdam-liefhebbers: gaat
men nu ook al de vertrouwde beurs
bengel vervangen door een of ander
elektronisch monster...^. f
Nauwkeuriger beschouwing van het
plaatje levert echter de oplossing.
Voor de fotografen onder de lezers
merken wij op. dat de mogelijkheid
tot deze opname tot staiul kwam
door middel van een 20 cm telelens
op een kleinbeeldcamera.
witz, waar zq in april 1942 werd ge
ïnterneerd. Zij zei dat zij de kanip-
dokter Josef Mengele goed had ge
kend en dat zij tenminste één van
zijn experimenten met „menselijke
proefkonijnen" had gezien.
Mevrouw Alexander getuigde dat een
Hongaarse jodin erin slaagde haar
kind mee te nemen naar de barak,
hetgeen streng verboden was. Toen
Irma Greese, de commandante van
het vrouwenkamp dit vernam, haal
den SS'ers het meisje weg „en wier
pen het in het vuur". Die nacht pleeg
de de moeder zelfmoord op de ge
ëlektrificeerde prikkeldraadversper
ring.
Nachum Hoch, Roemeen van geboorte
getuigde dat hij in de gaskamer van
Auschwitz was geweest om te wor
den gedood. Hij had zijn redding te
danken aan het feit dat de nazi's plot
seling extra werkkrachten nodig had
den om aardappelen te lossen. Dit ge
beurde in 1944, na een opstand en
massale uitbraak van joodse jongens
van tussen de 14 en 16. De volgende
dag waren alle jongens weer gepakt.
„We moesten in de richting van de
crematoria marcheren. Toen we wei
gerden te lopen, vuurden de SS'ers
naar onze voeten.
We gingen een grote zaal binnen die
op een badhuis leek. Aan de muur
waren haken met nummers. We kre
gen bevel ons uit te kleden en onze
kleding op te hangen en het nummer
van de haak te onthouden. Maar de
jongens wisten dat dit een list was
en weigerden zich te ontkleden. De
SS'ers begonnen toen opnieuw te vu
ren, in het gebouw. Tenslotte trok
ken de jongens hun kleren uit en
wierpen die op een hoop, ten teken
van protest. We moesten in groepen
van vijf staan.
Zingen
Een lid van de joodse crematorium-
ploeg riep ons in het joods toe: „Laat
niet zien dat je bang bent, vooruit,
zingen". Ik huiverde en kon geen ge
luid uitbrengen. Maar anderen begon
nen een gebed en sommigen zongen
zelfs". Toen werd een grote deur ge
opend en werden we een zaal binnen
geduwd die geheel donker was, I>p-
halve dat wat licht door de open deur
scheen.
Dc deur werd gesloten en voor het
eerst hoorde ik huilen. Een paar mi
nuten later werd de deur weer open
gemaakt en kregen we bevel naar de
zelfde wachtkamer terug te ^aan",
aldus Hoch.
De kampcommandant, een lange
nazi, misschien wel Rudolf Höss,
hoewel Hoek daar niet zeker van
was, liet de jongens om de beurt
kniebuigingen maken en naar de
andere muur en terugrennen. Een
van de leiders van de opstand riep
wat naar de commandant en die
riep terug ..zwijn" en beval dat hij
naar de gaskamers terug mocsi
Hoch zei dat op die manier 50
jongens werden uitgekozen. De
rest, 900 a 1000, moest naar de
gaskamer terug.
„Ik heb geen van hen meer gezien",
aldus Hoch. Later vernam hij dat hij
op die manier de dood was ontsnapt
doordat de nazi's extra werkkrachten
nodig hadden om aardappelen te los
sen uit een trein.
TEN DELE DOOR KRAPPE DIENSTREGELING