CABALLERO
Eerste aandeelhoudersvergadering
van V.W. wordt een kermis
Favorieten te over in Olympia's
Toer door Nederland voor amateurs
TWEEHONDERD METER LANGE
WARME-WORSTJESKRAAM
ONTVOERING VAN ISRAËLIËR
IN LONDEN GING NIET DOOR
OLYMPIA'S RENNERSVELD
DONDERDAG 8 JUNI 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
OP 1 JULI MARS NAAR WOLFSBURG
(Van onze correspondent in Bonn).
Dat wordt op 1 juli een soort „Mars naar Wolfsburg'. Die dag- beeft
er is opzettelijk een zaterdag voor gekozen, aangezien dan het grootste
deel van de arbeidende bevolking der Bondsrepubliek vrij heeft in
één der fabriekshallen van de Volkwagen-Werke de eerste aandeelhouders
vergadering plaats sinds Westeuropa's grootste automobielfabriek uit het
eigendom van de Westduitse staat gedeeltelijk is overgegaan in hauden
van particuliere bezitters, die houders van de Volks(wagen)aandelen, die
enkele maanden geleden op de markt kwamen. Deze privatisering is ge
deeltelijk, omdat Aan de 600 miljoen mark waarop de nieuw vennoot
schap is gekapitaliseerd (bij een werkelijke waarde van rond 2 mil
jard mark) 240 miljoen mark in handen is gebleven van de Bondsrege
ring en van de deelstaatregering van Nedcrsaksen - elk voor de helft.
r voor de vier zetels, die voor de aan
deelhouders eigenlijk nog maar vrij
zijn. (Van de 18 zetels gaan er 6
I naar leden van het fabriekspersoneel
I en van 8 willen Bonn en Hannover,
I dat zij worden bezet door deskundi-
gen uit het bedrijfsleven).
Worst, geen bedden
Het laat zich dus aanzien, dat
men in Wolfsburg op 1 juli niet
met 9 ui-en zal uitkomen. Dit be
tekent, dat de aandeelhouders zul
len moeten worden gelaafd. Een
front van 200 meter lengte aan
worstkiamen zal op het fabrieks
terrein worden opgericht en een
En nu staat, geheel naar de regelen
van de vennootschappenkunst de eer
ste aandeelhoudersvergadering voor
de deur. Theoretisch bestaat de mo
gelijkheid, dat alle anderhalf miljoen.
Volkswagenaandeelhouders naar de
Volkswagenstad Wolfsburg zullen
stromen om een Raad van Toezicht
te kiezen, om over het dividend (dat
reeds over 1959 zal worden uitge
keerd) te stemmen en misschien ook
om te vragen wat de president-direc
teur van de N.V., ir. Hein Nordhoff
nu eigenlijk wel verdient. Zij heb
ben er recht op dat te weten.
Niemand in Wolfsburg gelooft, dat
er anderhalf miljoen aandeelhouders
naar de vergadering zullen komen.
Vijftien procent der splinternieuwe
„Aktionare" heeft aangetrokken
door de sinds de emissie sterk ge
stegen koersen die in sommige geval
len tot boven de 1000 stegen zijn
twee of drie aandelen reeds verkocht
en „winst genomen". Zij zijn inmid
dels geen aandeelhouder meer. Maar
dan blijft er nog altijd ruim 1,2 mil
joen aandeelhouders over.
Niemand in Wolfsburg weet hoeveel
aandeelhouders er wèl naar Wolfs
burg zullen komen. De enige ver-
gelijkingsmogelijkheïd is de eerste
vergadering van volksaandeelhouders
in de „Preussag". Dat was de eerste
staatsonderneming, die door de re
gering in Bonn werd geprivatiseerd.
Er zijn 200.000 „Preussag"-volksaan-
deelhouders. Van hen woonden rond
1000 de aandeelhoudersvergadering
bij en toen sprak men al van een
volksfeest.
Voor de eerste aandeelhoudersverga
dering der V.W.-Werke rekent men
echter maar vast op tussen de 30.000
en 50.000 aanwezigen, maar het kun
nen er net zo goed 100.000 of nog
meer worden.
De vergadering zal worden gehouden
in een fabriekshal, die 30.000 mensen
kan bevatten. Men heeft in Wolfs
burg de proef op de som genomen
door er vrijwel het gehele personeel
in te verzamelen. Mochten er méér
dan 30.000 komen dan wil men dat
gene wat er in de hal wordt gezegd
met luidsprekers over de fabriekster
reinen toeteren. Dat gaat prachtig
zolang het mooi weer is, maar waar
men met de aandeelhouders moet
blijven indien het eens ongunstig
weer mocht zijn, is in Wolfsburg nog
één van de onopgeloste raadselen.
Strijd om zetels
Er zijn nog vele andere onbekende
factoren. Zo weet men b.v. niet hoe
lang deze eerste aandeelhoudersver
gadering zal duren. Ook hier kan
men alleen maar vergelijken met de
Preussag-aandeelhoudersvergadering
Die duurde negen uren. Onder 30.000
(of 50.000 of 100.000 aanwezige
aandeelhouders zijn er natuurlijk
procentueel oneindig veel meer die
het woord zullen willen voeren dan
onder de 1000 Preussag-volksaan-
deelhouders.
Bovendien is om de zetels in de raad
van toezicht reeds een enorme strijd
ontbrand, niet in de laatste plaats
omdat deze post een jaarlijkse ver
goeding van 6000 mark met zich
brengt. Er zijn ruim 200 kandidaten
even lange rij tentjes met alcohol
vrije dranken. En als de verga
dering tot laat in de avond of tot
diep in de nacht zou voortduren?
Waar moeten de aandeelhouders
dan blijven? Een stad met 67.000
inwoners kan geen 30.000 (of
50.000 of 100.000?) gasten onder
brengen. De „Deutsche Bundes-
bahn" heeft al vriendelijk be
dankt voor de eer om midden in
de nacht enkele tienduizenden
Volkswagen-aandeelhouders van
Wolfsburg naar bestemmingen in
de Bondsrepubliek te transporte
ren.
Dat het vermoedelijk tot een „Mars
naar Wolfsburg" zal komen is niet
in de allerlaatste plaats de schuld
van de Westduitse minister voor het
beheer over de staatsbedrijven, dr.
Wilhelmi, onder wie de privatisering
der V.W.-Werke ressorteert.
Hij heeft lange tijd de indruk laten
voortbestaan alsof de fabriek de
reiskosten naar de aandeelhouders
vergadering voor zijn rekening zou
nemen. Deze fictie is officieel inmid
dels opgeruimd, maar vele volkswa
genaandeelhouders geloven tot op
de huidige dag, dat zij straks op
kosten van „hun" fabriek een reisje
naar Wolfsburg kunnen maken.
Gerard Peters
leidt de Caballero-plaeg
In Olympia's Tour
de sigaret die
anders is dan andere!
NEDERLANDSE NEGEN PROVINCIËN-RIT
UITWISSELEN VOOR EICHMANN
Onbekend bij Scotland
Yard en ambassade
Scotland Yard in Londen heeft ge
weigerd commentaar te leveren op
berichten, als zouden nazi-sympathi
santen het plan hebben gekoesterd
de Israëlische ambassadeur in En
geland, Arthur Lourie, te ontvoeren
en vast te honden totdat de vrijla
ting van Eichmann zou zijn verkre
gen.
„We weten er niets van", aldus een
woordvoerder van Scotland Yard,
„we hebben geen commentaar op het
verhaal".
Volgens de Londense Daily Tele
graph en de Daily Mail, dateerde
het complot van oktober 1960. De
nazi's zouden Lourie buiten zijn am
bassadegebouw in Kensington hebben
willen lokken, door gebruik te maken
van een Rolls Royce van het type
dat bij de ambassade in gebruik is.
Itzliik Oenna, eerste secretaris van
de Israëlische ambassade, zei niets
van een complot af te weten en toon
de zich zeer geamuseerd toen hem
ervan verteld werd.
De ontvoerders van Lourie, aldus de
kranteberichten, hadden hem willen
overbrengen naar een afgelegen huis
bij de grens met Wales. Daar zou hij
vastgehouden worden, totdat onder
handelingen met de Israëlische rege
ring over vrijlating van Adolf Eich
mann, met succes waren bekroond.
Volgens de Telegraph waren twaalf
man bij het komplot betrokken. Als
codenaam zouden zij hebben geko
zen „I (voor Israël) Squad". Dat
de samenzwering mislukt was, kwam
doordat dé 12 gezworenen te weinig
vertrouwelingen hadden kunnen ron
selen, en doordat zij mensen hadden
benaderd die naderhand loslippig
werden jegens de politie.
De organisator van het complot was
volgens de Daily Mail een „rechtse
extremist", die Eichmann bij toeval
in 1959 in Oostenrijk had ontmoet.
De mannen die voor het komplot wa
ren uitgekozen, hadden hun betrouw
baarheid moeten bewijzen door ont-
Lute, Steenvoorden, Jansen en Miel
Verstraete dingen naar eindzege
(Van onze sportredacteur).
WELGETELD 84 renners gaan vrijdag 9 juni op het Rem-
brandtplein in Amsterdam „vliegend" van start voor de tiende
Olympia's Toer door Nederland voor amateurs. Zes dagen lang
zullen die 84 coureurs zich bezig houden met een soort Neder
landse „Negen-provinciën-rit", want Zeeland en Groningen zijn
de enige provincies, die tijdens de bijna 1100 kilometer lange
tocht niet doorkruist worden... Overigens staat het bij voor
baat al vast, dat lang niet alle renners inderdaad ook negen
provinciën zullen zien, want het parkoers is weer lang en zwaar.
En al staat er dan niet zoveel op het spel als vorig jaar
uitzending naar de Olympische Spelen in Rome en naar de
wereldkampioenschappen in Leipzig toch zal er een verwoede
strijd geleverd worden in deze tiende Olympia's Toer.
CEES LUTE
..wil revanche...
Want opnieuw gaat deze belangrijke
wielerronde met opvallend veel fa
vorieten van start, favorieten, die
van de eerste tot de laatste kilome
ter Olympia's Toer met een zenuw-
slopende spanning kunnen laden.
Het kost niet de minste moeite
om een tiental renners op te noe
men, die stuk voor stuk een re-
delijke kans hebben op de eind
zege. Niettemin blijft het voor
spellen van mogelijke winnaars
een hachelijke zaak. Wie had bij
voorbeeld vorig jaar gedacht, dat
Gerard Wesseling, de rappe auto
monteur uit Halfweg beslag zou
leggen op de zege?
Deze Gerard Wesseling zal bij de
start een opvallende renner zijn: hij
mag zich tijdens de eerste etappe
tooien met de oranje leiderstrui. Alle
°3 overige renners zullen Wesseling
- die zondag amateurkampioen van
Nederland werd graag van dit hel
kleurige stuk textiel verlossen, maar
er is toch wel één man in het bijzon
der, die daar erg op gebrand is: Cees
Lutè uit Castricum.
Want het was deze Cees Lute, die
vorig jaar by de start A an de laat
ste etappe de oranje trui ook droeg
en niemand twijfelde er toen meer
aan: C-ees Lute zou winnaar Avorden
van Olympia's Toer-1960. In een dra
matische slotrit Averd Lute echter in
de steek gelaten door zijn eigen
ploegmakkers en ontgoocheld moest
hij erA-aren, dat Gerard Wesseling
hem in het zicht A-an de haA'en toch
nog beroofde van de oA'erAAinning.
Daarom is vooral Cees Lute gebrand
op een revanche.
„Miss Duitsland" werd in
Beiroet „Miss Europa"
In het casino van Maameltein, even
buiten Beiroet, de hoofdstad van Lï-
banon, is dinsdagavond de Westduitse
jongedame Ingrun Moeckel tot „Miss
Europa" A-oor 1962 gekozen.
Een uit journalisten bestaande jjury
van de zeventien landen, waaronder
Nederland, die hun „schoonheidsko
ninginnen" naar dit festijn hadden af
gevaardigd, koos verder Ader „dauphi-
nes" van Fraulein Moeckel. Tot eer
ste „dauphine" werd gekozen „Miss
Engeland" Arlette Isabel Dobson.
tweede werd „Miss Zweden" Ingrid
Andersson, derde „Miss Spanje" Car
men Vevera en vierde „Miss Frank
rijk" Yvette Degremont.
wijding van een synagoge. Daartoe
hadden zij een varkenskop moeten
spijkeren op de binnenkant van een
toegangsdeur. Dit heeft klaarblijke
lijk nooit plaatsgehad.
Beide dagbladen zeiden dat de su-
menzAveerders hun recruten probeer
den te \Ainnen op drinkgelagen waar
het met de eerbaarheid niet te strikt
werd genomen. Een van de kamers
waarin werd geconspireerd, Avas
„A'ersierd" met hakenkruisen en de
adelaar van het derde rijk. De gast
heren droegen de uniform van
Sturmführers en nazi-marsliederen
vulden de achtergrond.
Onder de gasten Avaren Duitse leden
van de neo-nazistische Deutsche
Reichs Partei, en Hongaarse fascis
ten.
Advertentie)
Een tint lichter
staat U veel
fleuriger
Was morgen gewoon thuis 2elf
uw haar met POLYCLAIR-,
shampoo en het komt prachtig-
schoon rijk-glanzend en soepel-
zacht tevoorschijn net die
tint lichter, die zo- ar,
veel nieuwe charme jPk
geeft. Haal direct
een tube
POLYCLAIR
(een specialiteit van
POLYCOLOR
kleursbampooI Sj
Grote tube f. 2.65
OLYMPIA'S TOUR DOOR NEDERLAND
Geladen
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllij
Het renners veld voor Olympia's
Toer door Nederland bestaat uit:
Ploeg René Janssens (België): E.
v. d. Ber, A. Cleys, R. Heuvel
mans, G. Ivens, L. Verachtert, R.
Vleugels en A. v. d. Weycr.
Ploeg Gerard Peters: H. Buis
(Vijfhuizen), R. v. d. Klooster
(Rotterdam). C. Piers iHaarlem),
E. Riethof (Haarlem), P. Steen
voorden (Heemstede). J. Stolk
(Dordrecht) en C. Visser (Sant
poort
Ploeg Jan Lambrichs: H. Duckers
(Urniond). P. van Dijk (Zaan
dam), A. Frissen (Kerkradc), H.
Harings (Söheulders), J. van
Pelt (Eindhoven), W. Swaneveld
(Dordrecht) en J. de Waard
(Rijsoord).
Ploeg Toon Simons: A. van Aert
(Achtmaal), L. van Dongen (Ma
de), J. v. d. Koot (Zundert), A.
Linders (Roosendaal A. Mertens
Breda), C. Snepvangers (Zun
dert) en L. Timmermans (Roo
sendaal).
Ploeg Henk de Vos: H. van Gent
(Leiden). C. Hamelink, W. de Ja
ger, G. Krielaart, J. Mesters, H,
Veldkamp en J. de Vries (allen
Den Haag).
Ploeg Peter Post (Hoover): W.
Dieperink (Barchum), J. Dokter
(Enschede), H. Nijdam (Eelder-
wolde), M. Snijder (Zwanenburg),
P. Verwey (Gouda), A. Walra-
vens (Den Bosch) en G. Wesse
ling (Halfweg).
Ploeg Arie VoorenA. v. d. Bos,
C. Dullemans, Chr. Duyker, J.
Hofland, J. Timmer, W. Zonne-
veld (allen Beverwijk) en E. Lute
(Castricum). m
Ploeg Sjefke Janssen: J. Bastin
(Voerendaal) E. Beckers (Schaes-
bergen). L. Knops (Bocholtz). C. M
Lute (Castricum), J. Schroeder m
(Koningsbosch). F. Steuten
(Weert) en E. Verstraete (Eede
Zeeland).
Ploeg Piet A'an Heusden: L. Alt-
huizen (Den Haag), H- Koop-
mans (Amsterdam), L. van der
Meulen (Badhoevedorp), A. Post
(Amstelveen), C. Sehuuring (Am- s
sterdam), L. Sebregts (Nylen) en
J. de Vries (Amsterdam).
Ploeg Gerrit Schulte: A. Biemans
(UIvenhout), H. Hoekstra (Ure-
terp), J. Janssen (Nootdorp), J. ff
Jochems (Achtmaal), K. de Jongh
(West Graftdijk), A. Rutten
(Haarlemmerliede) en L. van der
Ven (Vlijmen). |j
Ploeg Wim van Beck: L. Coehorst
(Tilburg) II. de Hartog (Utrecht) p
J. Hermes (Bcrkel), .T. van' der
Heydcn (Veldhoven). J. Rol (Alk-
maar), B. Solaro (Den Bosch) en
A. van Nunen (België).
Ploeg Jan Ladenius: J. Boog (La-
ren), H. Schouten (Badhoeve-
dorp), L. Hagman, F. van Lach-
ren en J. Wuurman (allen Am-
terop, J. Oudkcrk, W. van Smir-
sterdam).
Ongetwijfeld zal de man uit Castri
cum. die vorig jaar geruime tijd zijn
tenten in Zeeland bad opgeslagen, bij
zonder geladen aan de start komen.
maar is hij in staat te winnen
Het valt niet te verbloemen: zo goed
in vorm als vorig jaar is Lute nog
niet. Tóen won hij reeds enkele klas
siekers, nü trad hij nog maar nau
welijks op de voorgrondDat
zegt overigens wel iets, maar niet
alles. Want dikwijls komt het voor,
dat renners juist in etappewedstrij
den plotseling hun vorm vinden. Een
uitstekend voorbeeld is de Zeeuw
Piet Rentmeester, die in het begin
A'an dit seizoen enigszins van slag
leek, maar die in de ZAvaar bezette
Ronde van Duitsland een prachtige
derde plaats in het algemeen klasse
ment bereikte. Lute heeft echter af
te rekenen met heel wat rivalen. Zo
is Jan Jansen uit Nootdorp een fa
voriet onder favorieten.
Tn de (Belgische) Ronde der Ne
gen Provinciën reed hij A'oortref-
ïelyk,' in de klassieke Ronde van
Noord-Holland Avas liy onbetwist
de sterkste en in enkele plaatse
lijke koersen (onder meer in Vlij
men) joeg hij gedecideerd naar de
overwinning. Een belangrijke fac
tor is bovendien dat Jan Jansen
zich gesteund Aveet door een bij
zonder sterke ploeg: het team van
Gerrit Schulte.
Kees de Jongh uit Westgraftdijk
zelf ook tot de favorieten behorend
- Leo van de Ven. Biemans en Hoek
stra zijn enkele van de sterrenren-
ners van deze ploeg.
Gerrit Schulte zal er op gebrand
zijn om zijn team naar de over
winning in het ploegenklassement
te dirigeren en ongetAvijfeld is de
ploeg daar sterk fa\'oriet voor,
maar bovendien zal deze sterke
groep zoveel steun aan één man
kunnen geven, dat de gebrilde Jan
Jansen een sterke troef voor de
eindzege is.
Veel bijstand
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
KMIEL VERSTRAETE
veel plannen.4-ggc
Wielergeneraal en ploegleider Gerrit
Scliulte heeft echter een belangrijke
tegenstander tijdens deze ronde in de
figuur van de ploegleider oud-wereld
kampioen Gerard Peters. Deze be
faamde oud-renner heeft namelijk
ook een rappe favoriet onder zijn
leiding: Piet Steenvoorden uit Heem
stede, die onder meer de klassieke
Ronde van Zuid-Holland won. Ren
ners als Henk Buis uit Vijfhuizen en
Coentje Visser uit Santpoort zullen
deze Steenvoordcr heel wat bijstand
kunnen leveren.
Ook Gerard Wesseling kan onder
tussen rekenen op de voorlichting van
een man met bijzonder A'eel koers-
inzicht: Peter Post is ploegleider van
het team, waarin Wesseling start.
Diepering, Nijdam en Walravens zijn
de renners, die Wesseling zullen hel
pen bij het verdedigen van de oranje
trui.
Met het opsommen van al die namen
is overigens het arsenaal A-an faAo-
rieten nog lang niet uitgeput. De
ZeeuAv Emiel Verstraete uit Eede,
gehard in de Ronde van Tunesië,
heeft bijvoorbeeld grote plannen. En
de Nederlanders doen er ook goed
aan de Belgen Leon Sebregts. G.
Wens en L. Verachtert in hel oog
te houden.
Inderdaad zullen alleen de allersterk-
sten zich bij de kanshebbers kunnen
handhaven. De derde en vierde etap
pe door het heuvelachtige Limburgse
land zullen de krachten A'an vele ren
ners slopen, AA'aarna de monsteretap
pe van Zutphen naar Leeuwarden
met gedeelten over zandAvegen het
uiterste van de karavaan vergen.
Wie na die vijfde etappe nog in
liet zadel zit, mag dan alleen nog
hopen, dat er geen zuidwester
wind staatDe zesde en laat
ste etappe gaat namelijk van
Leeuwarden over de afsluitdijk
naar Amsterdam. Deze laatste
etappe kan het algemeen klasse
ment tenslotte nog belangrijk be-
invloeden en evenals vorig jaar
een „zekere winnaar" op het laat
ste moment uitschakelen.^.*»