CABALLERO Eerste aandeelhoudersvergadering van V.W. wordt een kermis Favorieten te over in Olympia's Toer door Nederland voor amateurs TWEEHONDERD METER LANGE WARME-WORSTJESKRAAM ONTVOERING VAN ISRAËLIËR IN LONDEN GING NIET DOOR OLYMPIA'S RENNERSVELD DONDERDAG 8 JUNI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 OP 1 JULI MARS NAAR WOLFSBURG (Van onze correspondent in Bonn). Dat wordt op 1 juli een soort „Mars naar Wolfsburg'. Die dag- beeft er is opzettelijk een zaterdag voor gekozen, aangezien dan het grootste deel van de arbeidende bevolking der Bondsrepubliek vrij heeft in één der fabriekshallen van de Volkwagen-Werke de eerste aandeelhouders vergadering plaats sinds Westeuropa's grootste automobielfabriek uit het eigendom van de Westduitse staat gedeeltelijk is overgegaan in hauden van particuliere bezitters, die houders van de Volks(wagen)aandelen, die enkele maanden geleden op de markt kwamen. Deze privatisering is ge deeltelijk, omdat Aan de 600 miljoen mark waarop de nieuw vennoot schap is gekapitaliseerd (bij een werkelijke waarde van rond 2 mil jard mark) 240 miljoen mark in handen is gebleven van de Bondsrege ring en van de deelstaatregering van Nedcrsaksen - elk voor de helft. r voor de vier zetels, die voor de aan deelhouders eigenlijk nog maar vrij zijn. (Van de 18 zetels gaan er 6 I naar leden van het fabriekspersoneel I en van 8 willen Bonn en Hannover, I dat zij worden bezet door deskundi- gen uit het bedrijfsleven). Worst, geen bedden Het laat zich dus aanzien, dat men in Wolfsburg op 1 juli niet met 9 ui-en zal uitkomen. Dit be tekent, dat de aandeelhouders zul len moeten worden gelaafd. Een front van 200 meter lengte aan worstkiamen zal op het fabrieks terrein worden opgericht en een En nu staat, geheel naar de regelen van de vennootschappenkunst de eer ste aandeelhoudersvergadering voor de deur. Theoretisch bestaat de mo gelijkheid, dat alle anderhalf miljoen. Volkswagenaandeelhouders naar de Volkswagenstad Wolfsburg zullen stromen om een Raad van Toezicht te kiezen, om over het dividend (dat reeds over 1959 zal worden uitge keerd) te stemmen en misschien ook om te vragen wat de president-direc teur van de N.V., ir. Hein Nordhoff nu eigenlijk wel verdient. Zij heb ben er recht op dat te weten. Niemand in Wolfsburg gelooft, dat er anderhalf miljoen aandeelhouders naar de vergadering zullen komen. Vijftien procent der splinternieuwe „Aktionare" heeft aangetrokken door de sinds de emissie sterk ge stegen koersen die in sommige geval len tot boven de 1000 stegen zijn twee of drie aandelen reeds verkocht en „winst genomen". Zij zijn inmid dels geen aandeelhouder meer. Maar dan blijft er nog altijd ruim 1,2 mil joen aandeelhouders over. Niemand in Wolfsburg weet hoeveel aandeelhouders er wèl naar Wolfs burg zullen komen. De enige ver- gelijkingsmogelijkheïd is de eerste vergadering van volksaandeelhouders in de „Preussag". Dat was de eerste staatsonderneming, die door de re gering in Bonn werd geprivatiseerd. Er zijn 200.000 „Preussag"-volksaan- deelhouders. Van hen woonden rond 1000 de aandeelhoudersvergadering bij en toen sprak men al van een volksfeest. Voor de eerste aandeelhoudersverga dering der V.W.-Werke rekent men echter maar vast op tussen de 30.000 en 50.000 aanwezigen, maar het kun nen er net zo goed 100.000 of nog meer worden. De vergadering zal worden gehouden in een fabriekshal, die 30.000 mensen kan bevatten. Men heeft in Wolfs burg de proef op de som genomen door er vrijwel het gehele personeel in te verzamelen. Mochten er méér dan 30.000 komen dan wil men dat gene wat er in de hal wordt gezegd met luidsprekers over de fabriekster reinen toeteren. Dat gaat prachtig zolang het mooi weer is, maar waar men met de aandeelhouders moet blijven indien het eens ongunstig weer mocht zijn, is in Wolfsburg nog één van de onopgeloste raadselen. Strijd om zetels Er zijn nog vele andere onbekende factoren. Zo weet men b.v. niet hoe lang deze eerste aandeelhoudersver gadering zal duren. Ook hier kan men alleen maar vergelijken met de Preussag-aandeelhoudersvergadering Die duurde negen uren. Onder 30.000 (of 50.000 of 100.000 aanwezige aandeelhouders zijn er natuurlijk procentueel oneindig veel meer die het woord zullen willen voeren dan onder de 1000 Preussag-volksaan- deelhouders. Bovendien is om de zetels in de raad van toezicht reeds een enorme strijd ontbrand, niet in de laatste plaats omdat deze post een jaarlijkse ver goeding van 6000 mark met zich brengt. Er zijn ruim 200 kandidaten even lange rij tentjes met alcohol vrije dranken. En als de verga dering tot laat in de avond of tot diep in de nacht zou voortduren? Waar moeten de aandeelhouders dan blijven? Een stad met 67.000 inwoners kan geen 30.000 (of 50.000 of 100.000?) gasten onder brengen. De „Deutsche Bundes- bahn" heeft al vriendelijk be dankt voor de eer om midden in de nacht enkele tienduizenden Volkswagen-aandeelhouders van Wolfsburg naar bestemmingen in de Bondsrepubliek te transporte ren. Dat het vermoedelijk tot een „Mars naar Wolfsburg" zal komen is niet in de allerlaatste plaats de schuld van de Westduitse minister voor het beheer over de staatsbedrijven, dr. Wilhelmi, onder wie de privatisering der V.W.-Werke ressorteert. Hij heeft lange tijd de indruk laten voortbestaan alsof de fabriek de reiskosten naar de aandeelhouders vergadering voor zijn rekening zou nemen. Deze fictie is officieel inmid dels opgeruimd, maar vele volkswa genaandeelhouders geloven tot op de huidige dag, dat zij straks op kosten van „hun" fabriek een reisje naar Wolfsburg kunnen maken. Gerard Peters leidt de Caballero-plaeg In Olympia's Tour de sigaret die anders is dan andere! NEDERLANDSE NEGEN PROVINCIËN-RIT UITWISSELEN VOOR EICHMANN Onbekend bij Scotland Yard en ambassade Scotland Yard in Londen heeft ge weigerd commentaar te leveren op berichten, als zouden nazi-sympathi santen het plan hebben gekoesterd de Israëlische ambassadeur in En geland, Arthur Lourie, te ontvoeren en vast te honden totdat de vrijla ting van Eichmann zou zijn verkre gen. „We weten er niets van", aldus een woordvoerder van Scotland Yard, „we hebben geen commentaar op het verhaal". Volgens de Londense Daily Tele graph en de Daily Mail, dateerde het complot van oktober 1960. De nazi's zouden Lourie buiten zijn am bassadegebouw in Kensington hebben willen lokken, door gebruik te maken van een Rolls Royce van het type dat bij de ambassade in gebruik is. Itzliik Oenna, eerste secretaris van de Israëlische ambassade, zei niets van een complot af te weten en toon de zich zeer geamuseerd toen hem ervan verteld werd. De ontvoerders van Lourie, aldus de kranteberichten, hadden hem willen overbrengen naar een afgelegen huis bij de grens met Wales. Daar zou hij vastgehouden worden, totdat onder handelingen met de Israëlische rege ring over vrijlating van Adolf Eich mann, met succes waren bekroond. Volgens de Telegraph waren twaalf man bij het komplot betrokken. Als codenaam zouden zij hebben geko zen „I (voor Israël) Squad". Dat de samenzwering mislukt was, kwam doordat dé 12 gezworenen te weinig vertrouwelingen hadden kunnen ron selen, en doordat zij mensen hadden benaderd die naderhand loslippig werden jegens de politie. De organisator van het complot was volgens de Daily Mail een „rechtse extremist", die Eichmann bij toeval in 1959 in Oostenrijk had ontmoet. De mannen die voor het komplot wa ren uitgekozen, hadden hun betrouw baarheid moeten bewijzen door ont- Lute, Steenvoorden, Jansen en Miel Verstraete dingen naar eindzege (Van onze sportredacteur). WELGETELD 84 renners gaan vrijdag 9 juni op het Rem- brandtplein in Amsterdam „vliegend" van start voor de tiende Olympia's Toer door Nederland voor amateurs. Zes dagen lang zullen die 84 coureurs zich bezig houden met een soort Neder landse „Negen-provinciën-rit", want Zeeland en Groningen zijn de enige provincies, die tijdens de bijna 1100 kilometer lange tocht niet doorkruist worden... Overigens staat het bij voor baat al vast, dat lang niet alle renners inderdaad ook negen provinciën zullen zien, want het parkoers is weer lang en zwaar. En al staat er dan niet zoveel op het spel als vorig jaar uitzending naar de Olympische Spelen in Rome en naar de wereldkampioenschappen in Leipzig toch zal er een verwoede strijd geleverd worden in deze tiende Olympia's Toer. CEES LUTE ..wil revanche... Want opnieuw gaat deze belangrijke wielerronde met opvallend veel fa vorieten van start, favorieten, die van de eerste tot de laatste kilome ter Olympia's Toer met een zenuw- slopende spanning kunnen laden. Het kost niet de minste moeite om een tiental renners op te noe men, die stuk voor stuk een re- delijke kans hebben op de eind zege. Niettemin blijft het voor spellen van mogelijke winnaars een hachelijke zaak. Wie had bij voorbeeld vorig jaar gedacht, dat Gerard Wesseling, de rappe auto monteur uit Halfweg beslag zou leggen op de zege? Deze Gerard Wesseling zal bij de start een opvallende renner zijn: hij mag zich tijdens de eerste etappe tooien met de oranje leiderstrui. Alle °3 overige renners zullen Wesseling - die zondag amateurkampioen van Nederland werd graag van dit hel kleurige stuk textiel verlossen, maar er is toch wel één man in het bijzon der, die daar erg op gebrand is: Cees Lutè uit Castricum. Want het was deze Cees Lute, die vorig jaar by de start A an de laat ste etappe de oranje trui ook droeg en niemand twijfelde er toen meer aan: C-ees Lute zou winnaar Avorden van Olympia's Toer-1960. In een dra matische slotrit Averd Lute echter in de steek gelaten door zijn eigen ploegmakkers en ontgoocheld moest hij erA-aren, dat Gerard Wesseling hem in het zicht A-an de haA'en toch nog beroofde van de oA'erAAinning. Daarom is vooral Cees Lute gebrand op een revanche. „Miss Duitsland" werd in Beiroet „Miss Europa" In het casino van Maameltein, even buiten Beiroet, de hoofdstad van Lï- banon, is dinsdagavond de Westduitse jongedame Ingrun Moeckel tot „Miss Europa" A-oor 1962 gekozen. Een uit journalisten bestaande jjury van de zeventien landen, waaronder Nederland, die hun „schoonheidsko ninginnen" naar dit festijn hadden af gevaardigd, koos verder Ader „dauphi- nes" van Fraulein Moeckel. Tot eer ste „dauphine" werd gekozen „Miss Engeland" Arlette Isabel Dobson. tweede werd „Miss Zweden" Ingrid Andersson, derde „Miss Spanje" Car men Vevera en vierde „Miss Frank rijk" Yvette Degremont. wijding van een synagoge. Daartoe hadden zij een varkenskop moeten spijkeren op de binnenkant van een toegangsdeur. Dit heeft klaarblijke lijk nooit plaatsgehad. Beide dagbladen zeiden dat de su- menzAveerders hun recruten probeer den te \Ainnen op drinkgelagen waar het met de eerbaarheid niet te strikt werd genomen. Een van de kamers waarin werd geconspireerd, Avas „A'ersierd" met hakenkruisen en de adelaar van het derde rijk. De gast heren droegen de uniform van Sturmführers en nazi-marsliederen vulden de achtergrond. Onder de gasten Avaren Duitse leden van de neo-nazistische Deutsche Reichs Partei, en Hongaarse fascis ten. Advertentie) Een tint lichter staat U veel fleuriger Was morgen gewoon thuis 2elf uw haar met POLYCLAIR-, shampoo en het komt prachtig- schoon rijk-glanzend en soepel- zacht tevoorschijn net die tint lichter, die zo- ar, veel nieuwe charme jPk geeft. Haal direct een tube POLYCLAIR (een specialiteit van POLYCOLOR kleursbampooI Sj Grote tube f. 2.65 OLYMPIA'S TOUR DOOR NEDERLAND Geladen Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllij Het renners veld voor Olympia's Toer door Nederland bestaat uit: Ploeg René Janssens (België): E. v. d. Ber, A. Cleys, R. Heuvel mans, G. Ivens, L. Verachtert, R. Vleugels en A. v. d. Weycr. Ploeg Gerard Peters: H. Buis (Vijfhuizen), R. v. d. Klooster (Rotterdam). C. Piers iHaarlem), E. Riethof (Haarlem), P. Steen voorden (Heemstede). J. Stolk (Dordrecht) en C. Visser (Sant poort Ploeg Jan Lambrichs: H. Duckers (Urniond). P. van Dijk (Zaan dam), A. Frissen (Kerkradc), H. Harings (Söheulders), J. van Pelt (Eindhoven), W. Swaneveld (Dordrecht) en J. de Waard (Rijsoord). Ploeg Toon Simons: A. van Aert (Achtmaal), L. van Dongen (Ma de), J. v. d. Koot (Zundert), A. Linders (Roosendaal A. Mertens Breda), C. Snepvangers (Zun dert) en L. Timmermans (Roo sendaal). Ploeg Henk de Vos: H. van Gent (Leiden). C. Hamelink, W. de Ja ger, G. Krielaart, J. Mesters, H, Veldkamp en J. de Vries (allen Den Haag). Ploeg Peter Post (Hoover): W. Dieperink (Barchum), J. Dokter (Enschede), H. Nijdam (Eelder- wolde), M. Snijder (Zwanenburg), P. Verwey (Gouda), A. Walra- vens (Den Bosch) en G. Wesse ling (Halfweg). Ploeg Arie VoorenA. v. d. Bos, C. Dullemans, Chr. Duyker, J. Hofland, J. Timmer, W. Zonne- veld (allen Beverwijk) en E. Lute (Castricum). m Ploeg Sjefke Janssen: J. Bastin (Voerendaal) E. Beckers (Schaes- bergen). L. Knops (Bocholtz). C. M Lute (Castricum), J. Schroeder m (Koningsbosch). F. Steuten (Weert) en E. Verstraete (Eede Zeeland). Ploeg Piet A'an Heusden: L. Alt- huizen (Den Haag), H- Koop- mans (Amsterdam), L. van der Meulen (Badhoevedorp), A. Post (Amstelveen), C. Sehuuring (Am- s sterdam), L. Sebregts (Nylen) en J. de Vries (Amsterdam). Ploeg Gerrit Schulte: A. Biemans (UIvenhout), H. Hoekstra (Ure- terp), J. Janssen (Nootdorp), J. ff Jochems (Achtmaal), K. de Jongh (West Graftdijk), A. Rutten (Haarlemmerliede) en L. van der Ven (Vlijmen). |j Ploeg Wim van Beck: L. Coehorst (Tilburg) II. de Hartog (Utrecht) p J. Hermes (Bcrkel), .T. van' der Heydcn (Veldhoven). J. Rol (Alk- maar), B. Solaro (Den Bosch) en A. van Nunen (België). Ploeg Jan Ladenius: J. Boog (La- ren), H. Schouten (Badhoeve- dorp), L. Hagman, F. van Lach- ren en J. Wuurman (allen Am- terop, J. Oudkcrk, W. van Smir- sterdam). Ongetwijfeld zal de man uit Castri cum. die vorig jaar geruime tijd zijn tenten in Zeeland bad opgeslagen, bij zonder geladen aan de start komen. maar is hij in staat te winnen Het valt niet te verbloemen: zo goed in vorm als vorig jaar is Lute nog niet. Tóen won hij reeds enkele klas siekers, nü trad hij nog maar nau welijks op de voorgrondDat zegt overigens wel iets, maar niet alles. Want dikwijls komt het voor, dat renners juist in etappewedstrij den plotseling hun vorm vinden. Een uitstekend voorbeeld is de Zeeuw Piet Rentmeester, die in het begin A'an dit seizoen enigszins van slag leek, maar die in de ZAvaar bezette Ronde van Duitsland een prachtige derde plaats in het algemeen klasse ment bereikte. Lute heeft echter af te rekenen met heel wat rivalen. Zo is Jan Jansen uit Nootdorp een fa voriet onder favorieten. Tn de (Belgische) Ronde der Ne gen Provinciën reed hij A'oortref- ïelyk,' in de klassieke Ronde van Noord-Holland Avas liy onbetwist de sterkste en in enkele plaatse lijke koersen (onder meer in Vlij men) joeg hij gedecideerd naar de overwinning. Een belangrijke fac tor is bovendien dat Jan Jansen zich gesteund Aveet door een bij zonder sterke ploeg: het team van Gerrit Schulte. Kees de Jongh uit Westgraftdijk zelf ook tot de favorieten behorend - Leo van de Ven. Biemans en Hoek stra zijn enkele van de sterrenren- ners van deze ploeg. Gerrit Schulte zal er op gebrand zijn om zijn team naar de over winning in het ploegenklassement te dirigeren en ongetAvijfeld is de ploeg daar sterk fa\'oriet voor, maar bovendien zal deze sterke groep zoveel steun aan één man kunnen geven, dat de gebrilde Jan Jansen een sterke troef voor de eindzege is. Veel bijstand llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ KMIEL VERSTRAETE veel plannen.4-ggc Wielergeneraal en ploegleider Gerrit Scliulte heeft echter een belangrijke tegenstander tijdens deze ronde in de figuur van de ploegleider oud-wereld kampioen Gerard Peters. Deze be faamde oud-renner heeft namelijk ook een rappe favoriet onder zijn leiding: Piet Steenvoorden uit Heem stede, die onder meer de klassieke Ronde van Zuid-Holland won. Ren ners als Henk Buis uit Vijfhuizen en Coentje Visser uit Santpoort zullen deze Steenvoordcr heel wat bijstand kunnen leveren. Ook Gerard Wesseling kan onder tussen rekenen op de voorlichting van een man met bijzonder A'eel koers- inzicht: Peter Post is ploegleider van het team, waarin Wesseling start. Diepering, Nijdam en Walravens zijn de renners, die Wesseling zullen hel pen bij het verdedigen van de oranje trui. Met het opsommen van al die namen is overigens het arsenaal A-an faAo- rieten nog lang niet uitgeput. De ZeeuAv Emiel Verstraete uit Eede, gehard in de Ronde van Tunesië, heeft bijvoorbeeld grote plannen. En de Nederlanders doen er ook goed aan de Belgen Leon Sebregts. G. Wens en L. Verachtert in hel oog te houden. Inderdaad zullen alleen de allersterk- sten zich bij de kanshebbers kunnen handhaven. De derde en vierde etap pe door het heuvelachtige Limburgse land zullen de krachten A'an vele ren ners slopen, AA'aarna de monsteretap pe van Zutphen naar Leeuwarden met gedeelten over zandAvegen het uiterste van de karavaan vergen. Wie na die vijfde etappe nog in liet zadel zit, mag dan alleen nog hopen, dat er geen zuidwester wind staatDe zesde en laat ste etappe gaat namelijk van Leeuwarden over de afsluitdijk naar Amsterdam. Deze laatste etappe kan het algemeen klasse ment tenslotte nog belangrijk be- invloeden en evenals vorig jaar een „zekere winnaar" op het laat ste moment uitschakelen.^.*»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5