PROVIHCIALE ZEEUWSE COURAHT K.L.M.-CHARTERVLIEGTUIG ONTPLOFT: 62 DODEN Twaalf Nederlanders omgekomen „SLOT HAAMSTEDE" krijgt komende zes jaar flinke beurt Werd vliegtuig door bliksem getroffen? Vand aag Ronde Tafel Orkest 204e jaargang - no. 126 Dagblad, uitgave van de Ilrma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. tien Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren W, Leertouwer en a. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7,00 p. lew.; Ir. p. p. 7,25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 31 mei 1961 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Minim, p. advertentie 4,—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vllsslngen Walstr. 68-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3043)Middelburg, Markt 51, tel. 3841 (b.g.g.red. 2078/3169, adv. 2373); Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg, tel. 2395; Ter neuzen tel. 2116; Zierikzee. red. tel. 2425, adm. tel. 2094. NACHTELIJK DRAMA AAN PORTUGESE KUST De waarde van de verongelukte D.C.- 8 bedraagt 25 miljoen gulden. De ma chine is. volledig verzekerd op de Londense markt. Het was de tiende van dé dertien machine?, die de K.L. M. heeft besteld. Het laatste ongeluk met een K.L.M.- vliegtuig geschiedde op 14 augustus 1958, dus bijna 3 jaar geleden, toen de super-constellation PH-LKM Hugo de Groot, bij Ierland in de Atlantische Oceaan stortte. Daarbij verloren de 91 passagiers-en de uit 8 leden be staande bemanning het leven. De verdwijning van de DC-8 gisteren vormt een triest slot van de loopbaan van de president-directeur van de K.L.M., de heer I. A. Aler, die tot en met vandaag zijn functie bekleedt. In verband met het ongeluk is de nieuwe .president-directeur van de K. L.M., drs. E. H. van der Beugel, die zich in de Verenigde Staten bevond, terstondnaar Nederland terugge keerd. Hij wordt vanmorgen uit New York op Schiphol terug-verwacht. Na enkele uren van onzekerheid en groeiende ongerustheid werd het de K.L.M.-directïe gisteren omstreeks het middaguur duidelijk dat er zich in de nacht van maandag op dinsdag, niet ver van de Portugese hoofdstad, een drama had afgespeeld dat, iraar men aanneemt, aan 62 mensen het leven heeft ge kost. De DC-8 Fridjhof Nansen, nog geen maand geleden in dienst genomen door de K.L.M., is even na het opstijgen van het vliegveld bij Lissabon neergestort. Na zes uur 's avonds ont dekte men op het strand te Mina, ongeveer zes kilometer ten zuiden van Caparica, het lijk van een meisje, waarvan een arm was afgerukt. De Portugese visser Jose bracht in de loop van de middag met zijn boot verscheidene stukken verschroeid me taal, kleding en brokstukken van bagage mee, die van het ver miste vliegtuig afkomstig bleken te zijn. Honderden Portugezen namen inten sief deel aan bergmgspogingen, maar de lioop dat er overlevenden zouden zijn, werd met het kwartier kleiner. Wel zijn in de loop van de nacht en kele lijken aangespoeld, die echter nog niet zijn geïdentificeerd. Men had gisteravond noch in Lissabon, nocht bij de K.L.M. enige aanwijzing waarop men een theorie zou kunnen opbouwen voor de oorzaak van de ramp. Het luchtvaartuig was nor maal gestart voor de reis Lissabon- Caracas. Bij de passagiersleden zijn, voor zover thans bekend, geen Neder landers. Van de bemanningsleden hadden twaalf dé Nederlandse natio naliteit. Wat er zich precies heeft 'afgespeeld, is nog een mysterie. Het vliegtuig was onder hevige regenval opgeste gen richting zee. Het moet slechts vier minuten na de start zijn neer gestort, gezien de plaats van de ge vonden wrakstukken. Inwoners van .....bestaat de Nederlandse Te levisie Stichting te Hilversum 10 jaar. ....treedt Zuid-Afrika uit het Britse Gemenebest en heeft de installatie plaats van de eer ste president van de Zuid-Afri kaanse republiek. WWWVVWVVVVW\A/WvVVV Korter uierken bij politie NiU de regering heeft besloten om voor de rijksambtenaren (vroegere 48-uur werkers) de wekelijkse ar beidstijd met ingang van 1 juli 1.961 te verkorten tot 46 uur en met ingang van .1 januari 1962 tot 45 uur, zal deze regeringsbeslissing oog voor de politie consequenties hebben, zo deelt liet ministerie van binnenlandse zaken mee. In de komende weken zal hieromtrent met de organisaties van politieperso neel, formeel overleg worden gepleegd. Het ligt in bet 'voornemen van de mi nister van binnenlandse zaken de bur gemeesters der gemeenten met ge meentepolitie zo spoedig mogelijk in de maand juni in te lichten omtrent de wijze waarop de arbeidstijdverkor ting voor de politie zal kunnen gelden, alsmede welke financiële en andere maatregelen de regering zich in ver band daarmede voorstelt. De minister heeft de burgemeesters echter reeds thans verzocht ermede rekening te houden dat de arbeidstijd voor de politie met ingang van 1 juli 1961 46 uur per week wordt: Geadvi seerd wordt de roosters voor de politie te doen opstellen uitgaande van 45 uur per week. Het 46ste uur per week dient dan buiten het rooster maar zonder betaling van overwerk, te wor den opgedragen. St.-Bernardpas weer open De Sint-Bernardpas is dinsdag met een korte plechtigheid weer openge steld voor het verkeer. Aan de plech tigheid werd deelgenomen door Zwit serse en Itaiaanse autoriteiten uit de grensstreken. het plaatsje Caparica vertelden een zware luchtexplosie te hebben, ge hoord. Hieruit concludeert rneri dat het vliegtuig in de lucht ontplofte. Vier minuten na de start van de Fr. Nansen is de laatste radio boodschap ontvangen. Deze be vatte een bericht van de gezag voerder aan de verkeerstoren. Men neemt aan dat hij iets wilde meedelen over een tijd, want hij had juist gezegd „geschatte" toen de uitzending afbrak. Beide tijden, zowel die van de dorpelin gen als die van de radiobood schap komen dus overeen. Even eens het feit dat het vliegtuig plotseling neerstortte en ontplof te. Er was voor vele uren brand stof aan boord. De Fr. Nansen vloog op het moment van de ramp op 2000 meter hoogte. Dit is de Thomas Alva Edisoneen DC-S van hetzelfde type als de ver ongelukte K.L-.M.-machine „Fridjhof Nansen". TWEE BABY'S De verongelukte bemanning was in Lissabon aan boord gegaan om de collega's af te lossen, die uit Rome waren gekomen. Nog voor de wrakstukken waren ge signaleerd, had de directeur-generaal van de rijksluchtvaartdienst, ir. W. F. Backer, opdracht gegeven dat een commissie van onderzoek zou afrei zen. Gisteravond laat vertrok dr. J. Zeldenrust van het gerechtelijk la boratorium naar Portugal. Volgens de voorlopige passagiers lijsten van de K.L.M., bevonden zich onder de passagiers 26 Venezolanen, 10 Spanjaarden, 5 Portugezen, 1 Ito.-: liaan, 1 Chileen, een Franse dame en een man met een onbekende na tionaliteit. Men is nog in het onge wisse over het juiste aantal passa giers, omdat er ook nog twee ïiaby's aan boord waren en men niet weet of deze bij de ouders stonden inge schreven. BRONZEN PENNING De gezagvoerder van het toestel, de Nieuwzeelander Bergemann, ont ving in oktober 1956, nadat hij tien jaar lang voor de K.L.M. had gevlo gen, de bronzen vlieguren-penning, omdat hij meer dan 10.000 vlieguren had gemaakt. Denen beschoten Britse trawler De Britse admiraliteit heeft twee van haar schepen opgedragen een onderzoek in te stellen naar een in cident tussen een trawler uit Aber deen en een Deens schip, ter hoogte van de oostkust van de Faroer- eilanden. De trawler, Red Crusader genaamd, heeft gemeld, dat een gat in het schip was geslagen. Volgens andere berichten zou een vaartuig van de Deense visserijbescherming, de Niels Ebbesen, een granaat op do trawler hebben afgevuurd. Impasse in Genève duurt voort Een Britse zegsman heeft dinsdag meegedeeld, dat de Britse ambassa deur in de Sowjet-Unie, sir Frank Roberts, maandag opnieuw een ge sprek heeft gehad met de onder-mi nister van buitenlandse zaken, V. Koeznetsow. van nieuwe instructies naar de in ternationale commissie van toezicht in Laos. Sjah in Perzië teruggekeerd De sjah van Perzië en keizerin Farah zijn dinsdag per vliegtuig in Teheran teruggekeerd van een bezoek van twee weken aan Europa. Zij werden op het vliegveld begroet door premier Amini, leden van diens kabinet, militaire leiders en buiten landse diplomaten. Betrekkingen V.A.R. met Zuid-Afrika verbroken De Verenigde Arabische Republiek heeft dinsdag de diplomatieke be trekkingen met Zuid-Afrika verbro ken, nit protest tegen de rassenpoli tiek van dat land, zo is officieel in Cairo bekendgemaakt. Gezegd werd dat in de V.A.R. we gens de politiek van apartheid was besloten de republiek Zuid-Afrika, die vandaag wordt gesticht, niet te erkennen. De V.A.R. zal haar diplo matieke vestiging uit Pretoria terug trekken. j^dhtlijn (Van onze correspondent) Lissabon, dinsdagnacht De stille getuigen, die de Nederlandse onder zoekingscommissie aan de kust bij het plaatsje Caparica heeft gevonden aan het strand, bieden voorlopig geen enkel houvast voor definitieve con clusies over de aard en de oorzaak van de ramp met de DC-8 „Fridjhof Nansen". Er zijn weliswaar brok stukken van een vliegtuig aange spoeld, doch niet genoeg om deze in derdaad te identificeren als behorend tot de verongelukte DC-8. Uiteraard betekent dit niet, dat men niet over tuigd is, dat zij inderdaad van de „Fridjhof Nansen" zijn. Alle wrakstukken zijn in zeer kleine delen aangespoeld. Een vaststaande conclusie kan hieruit nog niet worden getrokken, doch de aard van de wrakstukken duidt ongetwijfeld op een explosie. De eerste indruk van deskundigen is bovendien, dat deze explosie in de lucht heeft plaatsge vonden. Zou de machine intact het wateroppervlak hebben geraakt, dan zouden de delen van de machine niet zou fijn verdeeld zijn.Er stond op het ogenblik van de ramp een storm aan de kust en bovendien onweerde het. Men acht het dan ook niet uit gesloten, dat de machine door de blik sem is getroffen. In elk geval dat zij, door welke oorzaak dan ook, in de lucht is geëxplodeerd. De bemanning van de verongelukte „Fridjhof Nansen": bovenste rij v. l.n.rgezagvoerder R. D. Bergemannde vlie gers R. M. Draaisma en J. R. W. Hoekstra, d,e navigator G. van Vuure de boordwerktuigkundi gen H. E. Westrik en J. W. Blommestein en de purser F. Linterman. Op de onderste rij v.l.n.r.: de purser J. Oosterling, de hofmeesters L. Boers- ,ma en 8. ff. Thio, de ste- ioardessen K. de Graaf en O. J. v. d. Berg, de purser Pablo Garrido en de steioardess M. I. Crespo Caldera. WERK WACHT OP RIJKSGOEDKEURING OP HEEL WAT vakantiekiekjes van toeristen, die de Schouwse Westhoek als oord van verpozing opzochten, staat het „Slot Haamstede" afgedrukt. Meestal genonfen van een plaats juist achter het toegangshek, waar het bordje „Ver boden Toegang" nog net een aantrekkelijk kijkje op het middeleeuwse landgoed toestaat. Een slot, compleet met gracht, brug en een gemetselde toog als laatste restant van een fors poortgebouw. Juist deze laatste herinnering aan tijden, toen statige koetsiers met paarden over de brug en via deze doorgang hun paarden en wagens naar binnen lieten rollen, zal voorlopig op de foto's van honderden toekomstige toeristen verdwenen zijn. Het poortgebouw zoals historici het overblijfsel noemen wordt nog één keer, nauwkeurig in tekening gebracht, opgemeten en gefotografeerd en daar na gesloopt. Rimpels in ongeruste voorhoofden zullen onmiddellijk verdwijnen, wanneer daaraan wordt toege voegd, dat dit wat onverantwoord lijkende karweitje in goede han den is en alleen maar wordt uit gevoerd in belang- van het slot. Deze slo'op is namelijk een onder deel van de eerste fase in het restauratieplan, dat tlians wordt voorbereid en in totaal een be drag van f 700.000 zal vergen. Wanneer de bouwlieden eenmaal van het landgoed vertrokken zul len zijn men trekt er vijf tot zes jaar voor uit en de naam loze vennootschap het kasteel weer in zijn oude luister zal heb ben hersteld, zal de nu totaal ver zakte brugpoort er weer staan: als een trekpleister voor vele fo to- en filmlenzen. Compleet met het wapen van Witte van Haam- Eerste fase zal 2,5 jaar vergen VVWWWVWVWWv\VW stede, dat tussen de historische steen wordt geflankeerd door het helmteken van Jacob van den Eijnde, de herbouwer uit de ze ventiende eeuw. De Haamstede naren, die „hun" kasteel een beetje in de gaten houden, kun nen daar in die omgeving van de slotgrachten af en toe de Middel burgse architect, de heer M. J. J. van Beveren, aan het werk zien. Hij zet er de eerste lijnen op pa pier voor de restauratie van „Slot Haamstede", dat zowel van bin nen als van buiten op het ogen blik in een slechte staat ver keert. Weinig pretenties Zodra, de rijksgoedkeuring af komt, begint men met bet herstel len van de oorlogsschade. De brug over de slotgracht komt daarbij het eerst aan de beurt. Deze ver binding tussen toegangshek en slotplein in 18e eeuwse steen gerestaureerd telt vier bogen. Vroeger heeft hier waarschijn lijk een houten ophaalbrug gele gen. Qua stevigheid heeft de brug in haar huidige toestand weinig pretenties meer: zij is geheel uit- eengezakt en hard aan een op knapper toe. Dan komen de wal- muren in aanmerking voor een beurt onder de handen van de restaurateurs. Dit alles zal onge veer 2% jaar vergen. De volgende fasen van het herstel aan dit eeuwenoude slot in 1226 wordt er voor het eerst melding van ge maakt staan nog niet vastom lijnd op papier. Toch ziet de heer Van Beveren het plan al in gro ve lijnen voor zich. Zie slot pag. 2 kol. 2) In Den Haag is een ronde-tafel conferentie begonnen over het statuut van het koninkrijk. Su riname wil meer vrijheid dan het huidige statuut biedt. Het wil zelf onderhandelen met bepaalde landen, die hulpprogramma's financieren of die nauwe economische betrekkingen met Suriname onderhouden. Dit soort onderhandelingen liep tot nu toe over Nederland en dat vindt men een omweg. Suriname wil voorts een ander standpunt innemen dan Neder land tegenover bepaalde ontwikke lingen in Afrika. De voorzichtige neutraliteit van Nederland jegens Afrika werd in Suriname niet ge waardeerd. Voor Nederland ligt deze Suri naamse zaak heel eenvoudig. Het Nederlandse volk is be paald niet in een stemming om nee te zeggen als de Surinamërs meer vrijheid willen op het stuk van bui tenlandse zaken enz. Suriname kan dus altijd krijgen wat het vraagt. Maar ligt de zaak aan de Surinaamse kant wel zo ge makkelijk Om op die vraag een indirect ant woord te geven is het stellen van enkele nieuwe vragen mis schien welhaast voldoende. Kan een land, dat in 1951 omstreeks 230.000 inwoners telde een eigen buitenland se politiek voeren Kan een land, waar de bevolking bestaat uit groe pen, die sterk verschillen in 'ras en godsdienst tot een eigen politiek ko men, terwijl die groepen nog in het geheel niet naar elkaar toe gegroeid zijn Van de 230.000 zielen (telling 1952) in Suriname belijden er meer dan 60.000 de islam en meer dan 40.000 de Hindoe-gods dienst. In feite hebben daar de Aziaten en hun afstammelingen de meerder heid over de biet-Aziaten en de niet- ehristenen over de christenen. Dit geeft enorme verschillen in le vensbeschouwing en dus ook In kijk op de buitenlandse politiek. Het is uitgesloten, dat er thans on der de inwoners van Suriname een algemene opinie zou bestaan over de buitenlandse politiek van het land. Tot nog toe is de buitenlandse poli tiek van Sui'iname enigermate „slui merend" geweest, omdat Nederland deze politiek behartigde. Gaatech ter Suriname zelf die politiek behar tigen, dan kan daaiStoch eigenlijk al leen maar een toenemende binnen landse onenigheid uit voort komen. Het is daarom, dat de herziening van hét koninkrïjksstatuut wel heel ge makkelijk ligt voor Nederland, maar heel riskant is voor Suriname. Zij kan daar rustverstorend werken. In de Nieuwe Rotterdamse Cou rant stond deze week een kort verslagje over het studie-weèk- end dat de Vereniging voor Instru mentale Muziek had gehouden in de jeugdherberg te Bergen op Zoom en daarin werd meegedeeld, dat deze vereniging wil komen tot de oprich ting van een eigen Zeeuws symfo nie-orkest. Van deze mededeling heb ben wij met enige verbazing kennis genomen: het is namelijk de derde van deze aard in de afgelopen tijd. Soortgelijke plannen kon men ook horen van de Stichting Zeeuws Ka merorkest, die in Goes een basis heeft, terwijl voorts het Zeeuws Ka mermuziekgezelschap leraren van de muziekschool pretenties in de ze richting heeft. Weliswaar is in de beide laatste gevallen niet zo duidelijk gesproken over een „Zeeuws symfonieorkest", maar wel over een eigen taak in de cultuur spreiding. Tenslotte is er nog een vierde activiteit: Jan Out tevens dirigent van de Instrumentale werkt aan een rapport over de kan sen van een Zeeuws orkest. Het wordt door dit alles wel erg druk rond de Zeeuwse cultu rele subsidiepot. En wie enigs zins op de hoogte is van de geldmid delen der provincie zal besenen, dat hier een spreekwoord van toepas sing kan zijn, dat we met grote schroom neerschrijven nu het over zo'n hoogstaand onderwerp gaat: „vele varkens maken de spoeling dun". Vermoedelijk zal dan ook ex- ti-a-steun aan één van bovengenoem de groepen om tot een uitbouw te komen, niet zonder gevolgen kunnen blijven voor het overige culturele werk. De vraag is nu: wordt het niet eens tijd, dat de Zeeuwse Culturele Ad viesraad de totaliteit van deze zaken s grondig onder de loep neemt? Zulk een advies kan voor Ged. Sta ten een steun zijn bij het bepalen van het beleid. Dat er behoefte is één advies, dat het gehele com plex van muziek-beoefening en even tuele uitbouw omvat, is wel duide lijk. Hoezeer incidentele initiatieven overigens ook zijn toe te juichen. Franse ambtenaren staken niet De bonden van de Franse ambtena ren hebben dinsdag de staking van hun leden, die op zes juni zou begin nen, afgelast, nadat zij met de rege ring een „bestand" hadden geslotem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 1