Nieuwe onderzoekingen over Zeeland G E D ESSI N E E R D WIT Karel I „KEUS VALT VAAK TE VLUG OP EENGEZINSWONING" HAMBURG WIL NIEUWE HAVEN IN WADDENZEE AANLEGGEN VRIJDAG 19 MEI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 M. P. de Bruin en M. H. Wilderom: de geschiedenis van Noord-Beveland Zeeland is de laatste jaren verrijkt met een schat van literatuur over zijn natuurkundige gesteldheid, vaak fysische geografie genoemd. In 1942 is over deze materie voor het eerst een geheel nieuw licht verspreid door mejuffrouw A. Vlam in haar proef schrift over het ontstaan van de Zeeuwse eilanden. Na de oorlog bewezen bodemkundige studies uit Wageningen de juistheid van haar visiezij waren een wetenschappelijk bij- produkt van de onderzoekingen voor de ruilverkavelingen. Be kende namen zijn die van Bennema, Van der Meer, Bakker en Kuipers, die heel ons gewest en zijn natuurkundig ontstaan hebben „geröntgend". De bijzonder indringende studies van mejuffrouw Gottschalk over het ontstaan van West Zeeuwsch- Vlaanderen (1955 en 1958) vonden hun oorsprong in geschied bronnen, waarvan een groot deel voor het eerst uit de Vlaamse archieven tevoorschijn kwam. Al deze studies liggen in de zuiver-wetenschappelijke sfeer. Ten behoeve van de bodemkun dige inventarisaties zijn daarnaast toegepast-wetenschappelijke onderzoekingen gedaan. Met name de nieuwe afwatering in het drie-eilandengebied vroeg daar om. Aau deze serie onderzoekingen is een nieuw werk toegevoegd dat met ere mag worden genoemd. De archivist bij het Rijksarchief M. P. de Bruin en de technische amb tenaar bij de Rijkswaterstaat 31. H. Wilderom hebben een werk geschreven over Noord-Beveland als deel I van een reeks die de titel draagt „Tussen afsluitdam- men en Deltadijken". Beide schrij vers, Zeeuwen van geboorte, heb ben reeds vele historische studies op' hun naam staan. De Bruin verzorgt in dit blad de rubriek Zelandica en in het Zeeuws Tijd schrift een soortgelijke kroniek. Men mag hem beschouwen als de beste kenner van Zelandica, wat de nieuwste publicaties betreft. Het nieuwe in de methode van deze stu die is dat de schrijvers gespeciali seerd zijn in het hanteren van his torische bronnen, respectievelijk in de kennis van natuurwetenschappe lijke samenhangen. Methodisch ligt tussen beide kennisprocessen een grote afstand die alleen een „twee ling" kan opvallen. De hiervoor be sproken- studies droegen een een zijdiger karakter, zonder dat dit overigens een nadeel betekende. Inhoudsopgave Een greep uit de inhoudsopgave van dit 300 pagina's tellende werk geeft een indruk van de aard van de stu die. De Noordbevelandse geschiedenis wordt gesplitst in vóór de ramp van 1530. het „drijvende" eiland tot 1598 en de inpolderingen sedertdien. Hier bij worden alle polders apart behan deld. In een speciaal hoofdstuk ko men de waterstaatkundige en his torische gegevens aan de orde; van alle polders is een kaartje opgeno men. Het boek wijdt verder uitvoe rig aandacht aan de dorpen, stel- bergen. de dijken, de oever- en dijkvallen, de stormvloeden, de wa terstaatkundige verdediging, het oever- en bodemonderzoek, de afwa teringsgeschiedenis, de havens, de wegen, de veren en de plannen tot vaste verbindingen. Met 100 teke ningen, 14 kaartreproducties en 102 foto's is het een vademecum voor Noord-Beveland geworden. Inpolderingen De beste indruk van de veelheid aan gegevens wordt verkregen door een bonte greep. De eerste bedijking na 1530 vond uiteraard midden in zee plaats. De Oud Noord-Beveland- polder (1598) is met zijn 1731 ha nog één van de acht grootste be dijkingen in Zeeland. Er werd 20 km. zeedijk aan gelegd met mand en krui wagen. Pas tegen 1900 werd het werk gemecha niseerd met werkspoor, locomotieven, baggermo lens, zandzuigers e.d. Van de 33 polders gingen er later 6 verloren. Met het Drieeilandenplan is er een landwinst van 1840 ha. of 27% van de landoppervlakte van Noord-Beveland. De dor pen die in 1530 verloren gingen herrezen niet of kwamen op een andere plaats terug. Vooral in de 18e eeuw is de noordkust sterk aangetast. De indij kingen in 1818 van de Soelekerkepolder in het zuidwesten kostte f 154.000 of nog geen f 400 per ha; de eerste koolzaadoogst bracht bruto f105000 op. Dijkvallen Noord-Beveland is altijd zwaar door dijk- en oe- vervallen geteisterd. Se dert 1800 vonden er in Zeeland 1000 plaats waarvan 240 op Noord- Beveland. De grootste val is van 1889 aan de calamiteuze Vlietepolder met een omvang van t miljoen m3. De laatste is van 1958 (850.000 m3). Het topjaar van de val len, die een diepte van enige tientallen meters kunnen bereiken, viel omstreeks 1887. Zij vin den vaak plaats in bed dingen van oude, verzan de kreken. Het al driekwarteeuw toegepaste verdedigings stelsel van vaste punten - dat ook aan het Zuid Sloe wordt aangewend - voorkomt erger. Toch is het een zegen dat 1400 ha. door 't Drieeilanden plan aan waterkering Is is onttrokken. Een grafiek van de stormvloedstanden sedert 1855 ad strueert de noodzaak van het Delta plan nog eens. De in de glooiingen geïnvesteerde kapitalen vertegen woordigen een waarde van 2100 per ha. Eiland van zand Het ontstaan van de Kamperlandse duinen is belangwekkend beschreven. Vóór 1875 kwam de Schotmansplaat aan Noord-Beveland vast te liggen. De brandingsrichels werden kunst matig in duinen omgezet, die om trent 1925 hun hoogtepunt bereikten. Noord-Beveland vormt één grote zandmassa onder de kleilagen. Het veen is grotendeels door de over stroming van 1530 verdwenen. De voormalige kreken bleven dan ook laag liggen, terwijl zij meestal in Zeeland door insluiting van het veen hoogtepunten vormen. Isolement Ging men in de lSe eeuw van Wis- senkerke naar Goes dan liep men 7 km naar Kortgene, ging per roei boot naar Wolfaartsdijk, vervolgens te voet naar het veer dat verbinding- gaf naar Zuid-Beveland en tenslot te liep men weer 4 km naar Goes. Wilde men naar Rotterdam via Yer- seke en Tholen dan was men er nog niet zo maar. Alle vaste verbindings- plannen worden in het werk beschre ven, voordat het drle-eilandenpian (ƒ82 miljoen) aan de orde komt. De conflicten van vandaag zijn slechts een echo van de uit het verleden, zo lezen wij: van wie is de aanwas?, hoe groot moet de bijdrage van hogerhand zijn? het verplaatsen van de haven van Geersdijk, grensconflicten en prestige-strijd tussen waterbou wers. Dit 'boek verdient onze volle sym pathie en bewondering. Het is een grootse onderneming van twee men sen die wel veel van Zeeland moeten houden. Dat zij het oulangs aan de Koningin mochten aanbieden zal hen een groot genoegen hebben gedaan. De drukkers Littooy en Olthoff te Middelburg leggen er ook eer mee in. Wij hopen dat het boek goed ver kocht zal worden en dat de schrij vers daarin inspiratie zullen vinden hun plannen voor meerdere delen te verwerkelijken. Het eerst is nu Schouwen-Duiveland aan de beurt. De publicatie zal samenvallen met de voltooiing van de Grevelingcndam in 1964. Wat staat er eigenlijk chiquer dan wit. Niets immers! Wat past bij elke pantalon en bij alle gelegenheden? Wit! En daarom is dit zo'n prettige mode: stralend witte sport- shirts Kerko maakt ze uit prachtige stoffen in liefst 15 witte weefselvariaties. Perfect gesneden, chic en koel en met een handige brillezak (buk gerust, Uw zonnebril valt er niet uit!). Stralend witte Kerko shirts voor een zonnige, zorgeloze zomer! SEMI SPORT - «IIround door de geraffineerd gesneden boord - open en gesloten te dragen - overdag een vlot sportshif 's avonds een modieus uitgaans-s Octroo» aangevraagd. RAPPORT HOOG- OF LAAGBOUW: Grondkosten drukken bij laagbouw zwaar „Laag of hoog bouwen en wonen?" Dit is de titel van een rapport, dat de minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid vandaag is aangebo den namens het Instituut voor Volks huisvesting en Stedebouw. In dit rap port wordt een in verschillend op zicht afwijkend oordeel gegeven van hetgeen veelal van wetenschappe lijke en niet-wetenschappelijke kant over het onderwerp van de keuze en toepassing der woonvormen naar vo ren wordt gebracht. „„Het is van groot belang de bevol king als geheel meer bewust te ma ken van het belang van goede volks huisvesting en van de offers, die daarvoor gebracht moeten worden", aldus het zojuist verschenen rapport. De commissie is van oordeel, dat geen der onderscheiden woonvormen (eengezinshuis, middelhoge etage- bouw en hoogbouw) zonder meer de voorkeur verdient boven alle andere. De commissie waarschuwt tegen een sterk idealiseren van het eengezins- hiiis, verkiest drie-etagebouw boven vier of vijf etages zonder lift en be schouwt hoogbouw met lift als een belangrijke woonvorm die zeker ver der ontwikkeld dient te worden, doch die niet in aanmerking komt voor alle gezinscategorieën. Zij noemt een aantal voorwaar den waaraan bij de toepassing van middelhoge bouw voldaan zou moeten worden om een goede ont plooiingsmogelijkheid van het ge zinsleven te verzekeren. Daarbij worden meer ruimte in de woning en afdoende geluidsisolatie tussen de woningen .als eerste eisen ge steld. De commissie is van oordeel, dat het verschil in grondgebruik wel degelijk een rol dient te spelen bij de keuze van de woonvormen, vooral wanneer het gaat om stadsuitbreidingen van enige omvang, waarbij verschillende aanspraken op de beschikbare ruimte tegen elkander afgewogen dienen te worden. De commissie heeft zich in het bijzonder bezig gehouden met de invloed van de bouwwijze op de grondkosten en is daarbij tot de con- clusie gekomen, dat de grpndkosten hoewel in sterke mate afhankelijk van de inrichting van het stedebouw- kundige plan over het geheel ge nomen voor eengezinshuizen zeer aanmerkelijk meer bedragen dan voor middelhoge bouw of hoogbouw in gelijkwaardige stedebouwkundige situatie. „De publieke opinie is te gemakkelijk in haar uitingen van voorkeur voor het eengezinshuis, zonder daar de ruimtelijke en financiële consequen ties van te kunnen overzien", zo zegt de commissie in haar rapport. Deze reusachtige „pillendoos" staat in de Amerikaanse staat Illinois: het is een reparatiewerkplaqts voor tank wagons, die de grootste in zijn soort ter wereld wordt genoemd. Het bouw sel is opgetrokken uit 893 zeshoekige platen staal, aan elkaar gelast en versterkt door een „web" van stalen buizen aan de buitenzijde. Door deze constructiewijze - is de ruimte binnen geheel vrij en behoeven er geen pila ren e.d. gébruikt te worden. Het ge bouw is zo groot, dat een voetbalveld er gemakkelijk een plaats in kan krijgen. De grootste hoogte is 40 me ter en de diameter is 125 meter. TUSSEN SCHARHORN EN NEUWERK Voor atoomlankers en koopvaardij-„duikboten! _5km Fig.69 n Noord-Beveland Hamburg wil in' de Waddenzee tus sen de eilanden Scharhörn en Neu- werk, voor de monding van de Elbe, een haven voor de opslag van mas sagoederen bouwen, die een vaar waterdiepte heeft van 20 meter en de grootste door kernenergie aange dreven supertankers en de onder wa ter varende koopvaardijschepen van de toekomst zal kunnen opnemen. De tegenwoordige havens van Ham burg zijn geschikt voor schepen met een draagvermogen van ten hoogste 45.000 ton. De moderne omslag- en andere ha veninstallaties. alsmede buisleidin gen en spoorwegaansluitingen zullen er voor zorgen, dat de lading fan de schepen langs de snelste weg op de plaats van bestemming komt. Niemand kan evenwel zeggen, wan neer met de bouw van deze voorha ven zal worden begonnen. Wellicht pas over 10 of 15 jaar, zo meent men op het stadhuis van Hamburg, maar men voegt hieraan toe. dat het ook langer of korter kan duren. De eerste voorbereidende beslis sing voor het voorhavenproject is reeds gevallen. De afgelopen week heeft de senaat van Ham burg een verdrag met Neder-Sak- sen goedgekeurd, waarbij wordt vastgesteld, dat de eilanden Scharhörn en Neuwerk en het daartussen liggende wad tot het gebied van Hamburg behoren. Het verdrag moet nu nog worden goedgekeurd door de parlementen van Neder-Saksen en Hamburg. Hamburg meent, dat de geprojec teerde voorhaven de zeer grote sche pen van de toekomst ideale mogelijk heden biedt. De stroombedding van de Elbe zal het mogelijk maken de pieren onmiddellijk aan de vaarweg in de Noordzee te leggen, een voor deel, dat tot dusverre nog geen en kele haven in Noord-Europa heeft. Er zal een terrein van 9000 ha be schikbaar zijn voor industrievesti ging. Door gunstige ligging ten op zichte van het Noord-Oostzeekanaal en van het Westduitse net van bin nenwateren zal de haven de liggings voordelen van de havens aan de Rijn monding in belangrijke mate kunnen compenseren. De Duitse minister van verkeer, dr. Seebohm, heeft reeds toegezegd, dat de aansluiting van de voorhaven aan het achterland door een autowegver- binding tussen Bremen en Cuxhaven zal worden verbeterd. ELEGANT Dit jaar dertigduizend man naar La Courtine Evenals in de twee voorgaande jaren zullen in 1961 Nederlandse troepen oefenen in het kamp van La Cour tine. Tussen 14 juni vertrek van liet eerste detachement en 13 november terugkeer van de laatste kauip- staf zullen 30.000 man in opeen volgende transporten van Nederland uit naar Frankrijk worden verplaatst en omgekeerd. De feitelijke oefentijd te La Cour tine is verdeeld in twee perioden van 6 weken, namelijk van 10 juli tot en met 19 augustus voor de le divisie 7 december, en van 11 september tot en met 21 oktober voor de 4e divisie en de lichte brigade. Enige leger korpstroepen zijn ingedeeld zowel in de eerste als in de tweede periode. Gedurende elke periode zullen twee brigades met aanvullende onderdelen beurtelings drie weken oefeningen uitvoeren in compagnies-, bataljons-, en tenslotte in brigadeverband. De verplaatsingen geschieden weder om via bivakterreinen te Mourmelon nabij Reims en te Bourges. Vaste kampstaven verblijven gedurende de volledige oefentijd te Moui*melon en te Bourges, terwijl de kampstaf te La Courtine voor elk der twee pe riodes wordt gevormd uit onderdelen van de betreffende divisie. Matroos verdronken in Vlaardingen Tijdens het zeeklaar maken van het motorloggerschip VL 97 „Prinses Ju liana" van de Doggermaatschappij N.V. te Vlaardingen is gistermorgen de 24-jarïge matroos Andries van Eijk uit Den Haag van de loopplank gevallen en in de Koningin Wilhel- minahaven verdronken. Na ruim een half uur dreggen kon het stoffelijk overschot worden geborgen. De man was gehuwd en laat een vrouw en één kind achter. „TUSSEN AFSLUIT DAMMEN EN DELTADIJKEN" Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7