Rompslomp rond dienstregelingen REISGIDS KOST ROND EEN JAAR AAN VOORBEREIDING Van Boschkapelle naar Ter Hole... Construeren van iets dat niet bestaat... PLANNEN VOOR BUSLIJN MIDDELBURG KAMPERLAND ÉÉN ZEEUWSE REISGIDS ZOU EEN WELDAAD ZIJN Oud-hoofdredacteur „M.C." nam initiatief PUZZEL OVER REIZIGERS- EN BEDRIJFSBELANGEN Passen en meten WANNEER MEN Zeeland wil „bereizen" slaat men er even de Zeeuwse reisgids op na en in enkele tellen is het duidelijk hoe laat de bus uit Boschkapelle aansluiting geeft naar Ter Hole. Maar wat de Zeeuwse reizigers in één oogop lag uit het boekje met bus-, spoor- en bootver bindingen lezen, kosttte de vervoersonderne- mers in Zeeland en ook daarbuiten ontelbare uren van voorbereiding. Ruwweg geschat zijn Spoorlijn als „ruggegraat" Het heeft dus nog al wat voeten in de aarde voordat de reisgids is samen gesteld, Juist omdat het zo mogelijk tot ieders tevredenheid moet ge schieden. Bij de samenstelling van hun dienstregeling gaan de busonder nemers uit van hetgeen zich er gedurende de acht reisgids-wintermaanden en de vier -zomermaanden zal afspelen op de „ruggegraat" van het Zeeuw se vervoer: de spoorlijn. Want wat de N.S.-dienstregelaars beslissen, ls toonaangevend voor het grootste deel van het busvervoer. De eerlijkheid gebied daarbij overigens te vermelden, dat de spoorwegmannen hoe voortreffelijk hun dienst ook is geregeld het de busvervoerders soms wel eens lastig kunnen maken. ters als vertegenwoordigers van de zes streekcommissies van plaatse lijke overheden er het hunne over opmerken, dan volgen besprekingen met de ondernemers en na dit voor overleg de halfjaarlijkse „dienstrege ling-vergadering' Deze conferentie, die wordt gepre sideerd door de rijkshoofdinspec teur voor het verkeer, wordt bij gewoond door vertegenwoordi gers van liet provinciaal bestuur, de spoorwegen, de kamers van koophandel, de P.T.T. (voor het postvervoer), de plaatselijke overheid en uiteraard ook door de ondernemers. Gedurende twee we ken kunnen de ondernemers de opmerkingen uit deze vergadering in hun dienstregelingen verwer ken en dan kan eindelijk het ver lossende telefoontje van de in spectie worden verwacht: „Laat uw dienstregeling maar druk ken" Daarna is alleen de offi ciële goedkeuringsbeschikking nog nodig, teneinde in de tussenlig gende tijd eventuele beroepen te kunnen behandelen. In Groningen Want als de N.S. bijvoorbeeld in Groningen het treinenschema veran dert, dan werkt dit verschil via de diverse Nederlandse spoorwegknoop punten door tot op de Zeeuwse lijn, met het gevolg, dat de bussen in de nieuwe gids een kwartier, twintig minuten of een half uur eerder of later moeten vertrekken. En dan moeten de busdirecties maar uitplui zen hoe zij daarbij de belangen van duizenden scholieren, ambtenaren en industrie-arbeiders kunnen beharti gen Voor de nieuwe zomerdiensticgeling, die nu ongeveer eind mei mag wor den verwacht, is het ontwerp van de Nederlandse Spoorwegengids begin december bekendgemaakt. Toen kon den dus de busondernemers aan het werk. Op 1 maart moesten zij hun ontwerp hebben ingediend bij de rijksverkeersinspectie in Middel burg. Wanneer het eenmaal zover is, ko men de chef van de afdeling perso nenvervoer bij deze dienst, de heer J. C. Matzingcr, en zijn mensen in het geweer. Want zij zijn het, die de dienstregelingen moeten goedkeuren; gemiddeld zijn ze een half jaar met de tabellen-in.ontwerp bezig De rijksverkeersinspectie moet na gaan: 1. Of de dienst uitgevoerd kan worden zonder dat de ondernemers in strijd komen met de wettelijke be palingen (maximum snelheid enz.); 2. Of in voldoende mate aan de be hoefte van de reizigers wordt vol daan; 3. Of de nodige aansluitingen worden gegeven en 4. Of de belangen van de andere ondernemers niet op onredelijke wijze worden geschaad. Bovendien moet de rijksverkeersin spectie de tarieven goedkeuren. Elke busrit Vier punten dus, maar om te onder zoeken ol' de ondernemers daaraan voldoen moet elke busrit worden uit- gepuzzeld. Hoeveel is er veranderd, en waarom; is er voldoende tijd voor ziekenhuisbezoek; moeten de boot reizigers niet te lang wachten; en de treinreizigers; en de reizigers, die willen overstappen? Allemaal vra gen, waarop de heer Matzinger aan de hand van de ontwerpen een ant woord moet kunnen vinden. Vervolgens moet de rijkshoofdinspec teur er zijn fiat aan geven, verder kunnen de zes Zeeuwse burgemees- Niet alleen voor de recreatie, maar ook voor de N.V. Streek vervoer Walcheren opent de dam door het Veerse Gat per spectieven. /ij liet perspectie ven van bescheiden aard. Als de nieuwe weg over de dam klaar is, zal de N V. Streekvervoer Walcheren namelijk haar bus lijn MiddelburgVeereVrou wenpolder doortrekken naar Kamperland. Een desbetreffen de vergunning is reeds aange vraagd. Hoe hoog de frequen tie wordt weet directeur J. 1*. L. van Manen van de N.V. Streek vervoer Walcheren nog niet om dat dit van het vervoersaanbod afhankelijk is. Over de nieuwe lijn heeft de N.V. Streekvervoer overeenstemming bereikt met de A.M./., die reeds geruime tijd vanuit Goes een busdienst op Kamperland onderhoudt, de ondernemers er bijna het hele jaar mee be zig om ervoor te zorgen, dat hun reizigers op de minuut af de „gangen" van de honderden bus sen op de Zeeuwse wegen kunnen volgen. In de winter beginnen ze al aan de voorbereidingen van de zomerdienstregeling en als de zomer dienst-reisgids eenmaal verschenen is, dan duurt het niet lang meer of de busdirecties bui gen zich al weer over de cijfertjes, die de win- tergids vullen. In de uit al deze dienstregelingen ge vormde Zeeuwse reisgids staat dan ook letterlijk alles, wat maar enigs zins verbinding is. Bootdienstjes, die welhaast nergens te vinden zijn, zo als Yerseke - Gorishoek, Stavenisse Hoek van Ouwerkerk en Zijpe-Hoek van St.-Jacob bij Oude Tonge, ge zoekt ze niet vergeefs in de reis gids. Ook buiten Zeeland gelegen verbindingen zijn vermeld, waarvoor de betrokken ondernemers elk half jaar trouw hun tabellen naar de rijksverkeersinspectie opsturen, zo als die van Hulst-St.-Niklaas met de verbinding naar Antwerpen, of Knokke-Brugge, in Brabant naar Steenbergen en Oud-Vossemecr, Ber gen op Zoom-Putte plus de aanslui ting naar Antwerpen, of de verbin ding naar „Vrederust". We zouden geen Nederlander zijn wanneer we nimmer iets op de dienstregelingen hadden aan te mer ken. Soms moet de rijksverkeersin spectie er nog een aantal weken ex tra voor uittrekken om de klachten te behandelen Maar aan de an dere kant ondervinden de onderne mers ook medewerking, zoals kort geleden van Zeeuwse scholen, die hun lesroosters wijzigden om de busdirec ties niet voor onoverkomenlijke moei lijkheden te stellen. En zo wordt in eensgezinde samenwerking en na maanden van voorbereiding een reis gids verkregen, die de Zeeuwse reis- lustigen in staat stelt om zonder veel hoofdbrekens bus-, trein- of bootroute te kiezen. In een paar tellen Problemen over de verbinding van de beide Z.-Vlaanderens Bijna tijdens elke halfjaarlijkse conferentie van de autoriteiten en onder nemers, die bij de samenstelling van de zomer- en winterdienstregeling zoals die in de Zeeuwse Reisgids wordt opgenomen, betrokken zijn, worden er opmerkingen gemaakt over de verbinding tussen Oost- en West- Zeeuwsch-V laander en. Het „oosten" kan namelijk via Oostburg nimmer snel doorreizen naar Cadzand of Belgisch Knolcke, het „toesten" van West-Zeeuwsch-Vlaanderen moet altijd wanneer het via Oostburg rijdt wachten op de doorverbinding tiaar de overige gemeenten. Onderling sluiten de bussen in Oostburg wel aan, maar dan naar en van Breskens-boot. Zij moeten datmet het oog op sluitende verbindingen, wel doen. Dit aansluitingsprobleem tussen „oost" en „west" is alleen op te vangen met extra bussen, maar de opbrengsten in dit gebied laten het niet toe om meer bussen in te lassen. In ettelijke tientallen enorme folio-vellen krijgen de ambtena ren van de rijksverkeersinspectie in Zeeland het ontwerp van de dienstregelingen door de busondernemingen toegezonden. Rit voor rit moeten zij onderzoeken of aan de belangen van reizigers en collega-ondernemers is gedacht. Eerst na een lange weg te hebben afgelegd komt de Zeeuvjse reisgids in de vorm, zoals rechts op de foto te zien is, in handen van de reislustige Zeeuwen. V^AA^^A/VVVVVVWVWV^VWVVVW*WVVVW**V*V*/*/*** DE „VROLIJKE TIPPELAARS" ZEIDEN: „EEN ALGEMENE Zeeuwse reisgids zou een weldaad zijn". Dat zeiden „De vrolij ke tippelaars" tot elkaar, toen zij op een mooie zomer dag in mei 1938 ergens op een Zeeuws kruispunt op een bus stonden te wachten Die „Vrolijke tippelaars" waren en kele Middelburgse ingezetenen, die elke zondag een wandeltocht door een bepaald deel van de pro vincie maakten, waarheen zij zich per bus of tram begaven. Maar ze wisten bijna nooit, wanneer ze aansluitende bussen of trams had den. Soms bracht een reisgids wel uitkomst, maar meestal beschik ten ie niet over een dienstrege ling van de bus, waarmee zij hun tocht moesten vervolgen. Een van die tippelaars, dr. S. S. Smeding, de oud-hoofdredacteur van de Middelburgse Courant, op perde toen op die meidag van 1938 het idee van één Zeeuwse reisgids. Dr. Smeding stapte de volgende dag naar de toenmali ge rijksinspecteur van het ver keer, die hij enthousiast voor het plan wist te krijgen. En de man, die ging uitzoeken wat er zo al nodig was voor een allesomvat tende reisgids en die later de ge- De Zeeuwse Reisgids. Hoeveel Zeeuwen hebben dit nuttige boekwerkje in de 23 jaar van zijn bestaan al niet ter hand genomen om in één oogopslag aan de weet te komen hoe laat hun bus vertrekt of ivanneer hij aansluiting geeft naar de plaats van bestemming? „Construeren van iets dat niet bestaat". Zo noemt de heer M. A. P. de Vries, chef exploitatie van de N.V. Streekver voer Walcheren zijn puzzel: het in elk aar zetten van een dienstregeling. Tweemaal per jaar wordt de lieer De Vries hiermee geconfronteerd. In de winter laat hij zijn gedachten gaan over de komende zomerdienstregeling en wanneer in de zomermaanden Wal cheren overstroomd wordt door toeris ten, buigt de heer De Vries zich in het kantoor op de Middelburgse Markt reeds over de nieuwe tabelletjes voor de winterdienst. Tweemaal per jaar een puzzel, waarbij twee belangen tegen elkaar afgewogen moeten wor den: het belang van de reizigers en de bedrijfs resultaten. Geen gemakkelijke opgaaf, want beide komen nogal eens in botsing met elk aar. Zo'n hoog mogelijke frequentie? Goed, maar dan moet er ook een vervoersaanbod zijn en hier schort het wel eens aan. Vooi"al gedu rende de wintermaanden, wanneer de meeste van de negen lijnen waarvoor een organisa tie van tachtig man en dertig bussen ingescha keld is nog een verlies te zien geven. De zomer biedt gelukkig betere perspectieven. En hiermee wordt bij de samenstelling van de zomerdienstregeling uiteraard rekening ge houden. Reeds in februari heeft de heer De Vries zijn gedachten laten gaan over de nieuwe regeling, met als uitgangspunt de zomerdienst van de N.S. Bijtijds ontvangt hij het ontwerp van het spoorwegboekje, waarop verder wordt gewerkt. Op papier wordt er gepast en gemeten. Bus sen vertrekken en komen aan. andere diensten worden er op aangesloten en langzamerhand komt een regeling tot stand, waarna een grafi sche voorstelling van de materieelomloop ver vaardigd wordt. Aa.i de hand daarvan wordt een zo gunstig mogelijke „omloop" op de lijnen vastgesteld, die ook weer afhankelijk is van het vervoersaanbod. En daarover is in Zeeland bepaald niet te juichen. Bij de samenstelling gaat echter de in de voorgaande jaren opgedane ervaring ook een rol spelenzoals iedere zaken man weten de busondernemingen op dit gebied zo ongeveer wel wat er te koop is Een ander punt, waarmee rekening gehouden moet worden is de snelheid, die op bepaalde trajecten gereden kan worden. Dit is voor een belangrijk deel afhankelijk van het aantal bus haltes, het vervoersaanbod en de wegen Wanneer dc heer De Vries de talrijke proble men heeft opgelost en zijn ontwerp vervolgens de „vcrkeersconferentie" is gepasseerd kan de nieuwe dienstregeling naar de drukkerij om ln de Zeeuwse reisgids gepubliceerd te worden. gevens bundelde, werd nog en thousiaster. Die eerste samenstel ler van de Zeeuwse reisgids is de huidige directeur van de provin ciale stoombootdiensten, mr. J. L. Nieuwenhuis, toen ambtenaar op de rijksverkeersinspectie, waar van hij later ook rijksinspecteur werd. Op zaterdag 20 augustus 1938 werd de Zeeuwse reisgids „geboren" en uitgegeven door een uit enkele Zeeuwse dagbladen bestaande uit geversgroep. Gedurende de oor logsjaren verscheen de reisgids zeer onregelmatig en na verloop van tijd werd de uitgave zelfs stopgezet. Na de oorlog werd de uitgave weer ter hand genomen door de tegenwoordige uitgevers, nog steeds zoals voorheen in nauwe samenwerking met de rijksverkeersinspectie en de ver schillende ondernemers. REIZIGERS OP „zijgraatjes" De „ruggegraat" van bet Zeeuwse vervoer is de spoorlijn, waarheen da gelijks tientallen bussen vin ontel bare dwarsverbindingen of „zij graatjes" de reizigers vervoeren. Daarvoor zorgen in Zeeland zes streekvervoersmaatschappijende R.T.M. op Sehouwen-Duiveland, de T.A.D. op Tholen, de N.V. Streek vervoer Walcheren op Walcheren, de A.M.Z. op Zuid- en Noord-Beveland, de S.B.M. en de Z.V.T.M. in Z. Vlaanderen. Zij verzorgen twee soor ten vervoer: het doorgaande, dat over het algemeen op de „rugge- graat"-centra is gericht, en het plaatselijke. De Walcherse dorpen zijn verbonden met Middelburg, waar de bussen de aansluiting op de treinen verzorgen. Noord-Beveland en de „zak" van Z.- Beveland zijn geöriëteerd op Goes, de rest van Zuid-Beveland heeft zelf stations, terwijl van Kruiningen een busdienst naar de veerdienst Krui- ningen-Perkpolder rijdt. Het weste lijk deel van West Zeeuwseh-Vlaan deren bereikt de „ruggegraat" via Breskens en de veerdienst naar Vlis- singen, overig Zeeuwsch-Vlaanderen uit het oosten ook via Bres kens en via Perkpolder-Kruiningen het Kruiningse station, waarbij nog de verbinding zij het als tertiair aangeduid Terneuzen-Hoedekens- kerke naar Goes komt. De derde groep eilanden de noordelijke is voor het grootste deel op het sta tion Bergen op Zoom geörienteerd, met uitzondering uiteraard van de reizigers, die via Zierikzee en straks de Katser veerhaven naar Goes en verder reizen. Het plaatselijk verkeer op Walche ren is gericht op Middelburg en Vlis- singen met extra bussen voor groepsvervoer naar „De Schelde". Het Bevelahdse vervoer is op Goes gericht, terwijl Zeeuwsch-Vlaande ren verschillende streekcentra heeft: Oostburg, Terneuzen, Sas van Gent, Axel en Hulst. In het noorden richt het interne vervoer zich naar Zie rikzee en "s zomers bovendien naar het Westhoek-strand, en wat Tho len betreft gedeeltelijk naar de stad Tholen en gedeeltelijk naar Ber gen op Zoom. Voor het grootste deel betreft het hier dus afgeronde ver voersgebieden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5