pijn Arsenal Geen tweede atoomkoopvaarder zonder steun van de regering Koude oorlog tussen Rabat en Madrid nieuw VRA"|N- MUIZEMX PASTA VLOKKEN MAANDAG 24 APRIL 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DE „SAVANNAH" LIGT STARTKLAAR, MAAR... f Advertentie) Hoge bouwkosten vormen voor de reders groot obstakel (Van een onzer redacteuren) Terwijl men in tal van Westeuropese industriecentra nog gebogen zit over studieboeken en tekeningen, waaruit het antwoord moet komen op de vraag of de koopvaardij van de toekomst gebaat zal zijn met het in de vaart brengen van een atoomschip, staat men in de Verenigde Staten aan de, vooravond van het ogenblik, waarop de Savannah voor zijn eerste reis zee zal kiezen. Nog is niet bekend in welke havens dit eerste door kernenergie aangedreven koopvaardijschip wekom zal zijn, want zo hard men blokt om een inzicht in de economische mogelijkheden te krijgen, zo intensief houdt men zich als eventuele gastheren ook bezig met het probleem van veiligheid en verzekering. De reactor van de Savannah In aan bouw. Amerikaanse ingenieurs, die nauw bij de bouw van de Savannah be trokken zijn geweest, hebben meer dan eens officieel verklaard dat' dit schip even veilig is als welk ander conventioneel schip dan ook; de Amerikaanse regering heeft daar naast herhaalde malen betoogd dat niets is nagelaten om ook maar het geringste risico uit te bannen, maar niettemin heeft men nog geen vast omlijnd programma voor de eerste wereldreis van de Savannah kunnen opstellen. Dezer dagen kwam als reactie op de vele vragen, die daarover zijn gere zen, het veelzeggende bericht, dat dit programma inderdaad nog niet gereed is, maar dat het schip in ie der geval slechts die havensteden zal aandoen, die een officiële uitnodi ging daartoe aan de Amerikaanse regering hebben gericht. Hoeveel dat er zijn is nog niet te zeggen, vast staat slechts, dat de vertrekdatum voor de eerste reis reeds enige ma len is gewijzigd. Al enige jaren geleden kwamen de Amerikaanse schecpvaartmaat schappijen in beroering. Zij ston den om zo te zeggen aan de grens van hun mogelijkheden en grepen de beslissing van hun re gering om een atoomschip de Savannah te bouwen aan als een kans om te profiteren van de ervaring die bij de ontwikkeling van deze kern-eersteling zou wor den opgedaan. Drie belangrijke oliemaatschappijen en enkele on afhankelijke tankereigenaren stelden zich onmiddellijk met het departement van marine in ver binding om op de een of andere manier in het programma van de Savannah te worden opgenomen. Van officiële zijde kon men dan ook inderdaad van serieuze be langstelling voor de kornaandrïj- ving spreken, maar nog meer zeg gender was de verklaring van de Atoom-energiecommissie, dat er sinds de kiellegging van de Sa vannah van een ware ommezwaai hij ontwerpers, reders en scheeps bouwers sprake is. Plannen Er kwamen ook al vrij snel ernstige nlanncn om de Savannah niet al te lang het enige atoomschip te laten b'ijvcn. De Cities-Service Oil Com- pnhy benaderde de atoomcommissie met. de mogelijkheid een atoomtan ker te bouwen en hetzelfde deed de Gulf Oil Corporation, terwijl Esso Shipping zijn voornemen publiceerde één Van zijn bestaande tankers van een reactor te voorzien. Behalve de ze mm of meer omlijnde plannen hebben tal van Amerikaanse reders nog allerlei studieobjecten onderban den. Men mag steller, dat deze ken nelijk ernstig' bedoelde voornemens van belang zijn voor de ontwikke ling van een programma, dat de kernaandrijving van het zuiver we tenschappelijke naar het praktische vlak wil verplaatsen. Het is daar naast duidelijk, dat ook het energie plan van.de Amerikaanse Marine veel tot de nieuwe gedachtengang heeft bijgedragen en het is evenzeer van onschatbare waarde, dat de bouwers van straks een inzicht zul len kunnen hebben in de kosten. De Savannah komt de regering op om en nabij de veertig miljoen dollar te staan. 'De reactor alleen al vroeg tien miljoen dollar. Drie jaar varen Deze reactor een waterreactor voorzien van samengeperste lucht werkt volgens het principe dat water onder hoge druk kan worden verhit tot hoge tempera tuur zonder dat het kookt. De stoom, die men verkrijgt door de hitte te stuwen naar water onder lage druk, drijft de turbines aan. Het inwendige van de reactor is samengesteld uit 5248 zogenaam de rods, die gevuld zijn met 683.000 korreltjes uranium-oxy- de. De rods zijn vervat in 32 brandstofelementen, die vier bnn- dels van 41 van deze rods bevat ten. Het water'wordt verhit door atoomsplitsingen in de reactor. Men heeft berekend dat de Savan nah 300.000 mijl kan afleggen, voor dat hij nieuwe brandstof moet in nemen. Dat betekent dat hij drie jaar aan een stuk door kan blijven varen. Het ligt voor de hand dat de reders, en hun economische medewerkers, veel van de Savannah zullen kunnen leren, al dient daarbij vermeld te worden, dat het schip niet om de commercie in de vaart wordt ge bracht, maar in de eerste plaats aldus een officiële lezing uit Wash ington om het vreedzaam gebruik van atoomenergie te bevorderen. Door geregeld op buitenlandse han delsroutes te varen en allerlei we reldhavens te bezoeken, zal het schip, naar men verwacht, de angst van velen voor atoomkracht vermin deren. Men streeft er inmiddels naar voor de Savannah een vaste route uit te stippelen. Haast hoeft men daarbij overi gens niet te maken, want voorlo pig staat een groot aantal reizen met atoomgeleerden op het pro gramma en dat betekent ook, dat de zeven grote Amerikaanse scheepvaartmaatschappijen, die het schip binnen het verband van hun organisatie willen laten va ren, nog even geduld zullen moe ten oefenen. Lange route In scheepvaartkringen kan men de mening beluisteren, dat kernaandrij ving het beste kan worden gebruikt voor olietankers van ongeveer 38.000 ton. Deze tankers worden over het al gemeen ingezet op de langere routes, lossen en laden automatisch en varen ;emiddeld twee maal zo snel als de .ileinere vrachtboten. Grote tankers hebben meestal tien procent van hun laadruimte voor brandstof nodig; door op kernaandrijving over te gaan zou den zij die ruimte voor kracht kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor grote vrachtboten. Voor andere koopvaar ders en voor passagiersschepen valt dit voordeel volgens scheepvaartdes kundigen weg. Die schepen immers zijn veelal kleiner, doen haven na ha ven aan en hebben dus ook niet veel ruimte voor brandstof nodig. Boven dien vullen zij zelden de gehele be schikbare ruimte. Ladingvoordeel telt voor hen dus niet ernstig mee. Wel licht zouden kleinere en lichtere reac toren met lagere atoombrandstof hier wel van dienst kunnen zijn, maar vol gens ingewijden zou dit toch niet eer der dan over een jaar of vijftien spe len. In Washington is men de mening toegedaan, dat een hoge produktivi teit de sleutel tot het succes van atoomschepen zal blijken te zijn. In een officiële verklaring heet het, dat de meest economische snelheid tussen de achttien en de twintig mijl ligt dertien mijl is voor conventionele schepen normaal en dat men dan door meer vracht sneller te kunnen vervoeren voor deel boekt. In tijd van oorlog biedt een atoomschip nog als extra voor deel zijn onafhankelijkheid van ei gen of buitenlandse olie. Nog geen eigen geld Maar afgezien van de vraag of atoom- schepen economisch zullen kunnen va- j ren vormen ook de hoge bouwkosten al een enorm obstakel. Kost de bouw van 38.000 tons tanker ongeveer 12 miljoen dollar, een tanker met kern- aandrijving vraagt nog altijd 18 mil joen dollar. Kost de voortstuwing van de eerste twee miljoen dollar per jaar, de tweede komt op drie miljoen dol lar per jaar. Een Amerikaanse voor spelling dat het nog wel een aantal jaren zal duren tot 1968 zegt men voordat er van een economische vaart met atoomschcpen sprake kan zijn, lijkt dan ook gewettigd. De reders staan op het standpunt dat zij in ieder geval voorlopig niets kun nen doen zonder de steun van de rege ring, waaruit de conclusie mag wor den getrokken dat het Washington is waarvan de toekomst van de Ameri kaanse scheepvaart-conventioneel dan wel met kernaandrijving afhangt. Er gaan inmiddels stemmen op voor een bijdrage van regeringszijde gelijk aan het verschil tussen een normale en een atoomtanker. De reders zouden dan bovendien de speciale opleiding van de bemanningen voor hun reke ning nemen. De regering van haar kant hamert er op, dat de scheepsei genaren bereid moeten zijn geld in de zaak te steken en voegt daaraan toe, dat het goed voor het prestige van de Verenigde Staten zou zijn als men door de bouw van particuliere atoom schepen een bijdrage zou kunnen leve ren tot het vreedzaam gebruik van kernenergie. Toch blijven do reders wat gere serveerd als het er op aankomt ei gen geld op tafel te leggen. Voor al ook omdat men er bang voor is, dat de reactor van over vijf jaar al weer sterk verouderd zal zijn. Die mening krijgt bovendien voed sel door het feit, dat men thans bezig is verscheidene typen te ont wikkelen, waarbij blijkt dat de technische ontwikkeling groot is. Maar niet alleen dat de Teactoren beter worden, zij worden ook goed koper. En daarom wacht men nog even af. Het Amerikaanse a.s. Savannah, dat binnenkort voor het. eerst see sal kiesen. DE ONTVOERING IN DE SAHARA Neemt gij mijn oliezoekers dan haal ik bij U gijzelaars (Van een speciale correspondent) Een gangsterstuk met Wild-West methoden, dat zowel in Span je als in Marokko de gemoederen verhitte, heeft zich enige tijd geleden afgespeeld in het eenzame woestijnzand van de Sahara. De vrijwel onbewoonde gebieden in het zuiden van Marokko, waar het verloop van de grenzen niet af nauwelijks vaststaat, zijn sinds enige tijd een geliefd reisdoel van internationale olie prospectors. Bij Tarfaya, op; Marokkaans gebied, werken Italiaanse specialisten sa men met de Marokkaanse autoritei ten, enkele kilometers zuidelijk, in de Spaanse Sahara, gaan de technici van de Amerikaanse Union Oil Cy. hand in hand met de Spaanse Com- pania Herica de Petroleos om het on deraardse vloeibare goud naar de woestijnoppervlakte te brengen. Het werk van de Amerikaans-Spaanse olieboorders was Marokko reeds im mer een doorn in het oog, omdat Ra bat het gebied van de Spaanse Sa hara tot Marokko rekent en de sol daten van Franco er liefst zo snel mogelijk uit zou willen verdrijven. Op 11 maart laaide het smeulende vuur op. De Spaanse autoriteiten arresteerden vier Italiaanse in- f Advertentie) ROEIT ZÉ GENADELOOS UIT genieurs en één Marokkaan on der voorwendsel van illegale grensoverschrijding. Marokko be weerde daarentegen dat de vijf mannen zich op Marokkaans ge bied hadden bevonden en dat de Spaanse soldaten met agressieve bedoelingen het Marokkaanse ter ritorium hadden betreden. Maar nog voor de aard van deze grens- schending officieel onderzocht kon worden, hadden de Noord- Afrikanen al naar eigen recht ge zocht. De stam der Rguibates die in dit gebied van de Spaanse Sa hara woont, roofde bij een over val op de hoorplaats 11 prospec tors van de Ibcro Amerikaanse Petroleum Mij. en bracht deze „gijzelaars" onder beschutting van de duisternis over de Marok kaanse grens. De Spanjaarden zonden daarop hun vier Italianen naar Las Palmas op de Canarische eilanden en overhan digden hen aan de Italiaanse consul- generaal, die daar juist een rustige vakantie wilde doorbrengen. De ge vangen Marokkaan kreeg een pak slaag en werd daarna naar huis ge stuurd. Maar intussen was de weder zijdse roof van oliearbeiders reeds het onderwerp geworden van diplo matieke verwikkelingen. Madrid zond een officiële protestnota naar Rabat, die door het Marokkaanse ministerie van buitenlandse zaken wijselijk niet werd geaccepteerd. Hierop dreigde Spanje opnieuw de grensschending en de roof van per soneel der oliemaatschappijen voor het forum der Verenigde Naties te brengen. Tegelijkertijd zond Fran co's ministerie van marine de kruiser Canaria3 met 3500 soldaten en nog twee kleinere oorlogsschepen naar het zeegebied tegenover de Spaanse Sahara. Nu pas was men in Rabat bereid de U ontvoerde prospectors waaron der mensen met Amerikaanse, En gelse en Franse nationaliteit op vrije voeten te stellen. Koning Has san II van iMarokko bleef mets over dan de ambassadeurs van de Ver enigde Staten, Frankrijk, Engeland en Spanje voor een bijzondere audi ëntie uit te nodigen en op hoffelijk diplomatieke wijze de zaak ab acta te leggen. Intussen niet zonder met opgeheven wijsvinger te verklaren dat de vrijlating der elf oliezoekers twee betekenissen had: een geste om ontspanning teweeg te brengen maar ook een waarschuwing aan iedereen die thans nog de trouw der Sahara- bewoners aan Marokko in het ge ding zou willen brengen. RAADSLID TE STEIN GEREHABILITEERD In de donderdagavond gehouden ver gadering van de raad der gemeente Stein-Limburg heeft burgemeester R. Korten het raadslid L. Houben, die vorige maand een nacht onschuldig in de cel van de rijkspolitie gevangen 1* gehouden, nadat de gemeenteontvan ger een bedrag van 5.000 in de kas vermiste, het gedupeerde raadslid volledig, gerehabiliteerd. De verdenking vie Idestijds op het raadslid omdat deze op "het kantoor van de ontvanger bij de geopende brandkast had getelefoneerd. Bij onderzoek kwam de volgende dag echter een boekingsfout aan het licht, waarna het raadslid in allerijl in vrij heid werd gesteld. De burgemeester gaf een korte uiteenzetting van het gebeurde, hetgeen door hem als ook door de gemeenteontvanger ten zeer ste wordt betreurd. Met nadruk wees de burgemeester erop, dat het raads lid Houben, dat met deze openbare rehabilitatie door de burgemeester genoegen nam geheel vrijuit gaat. Menderes zou grondwet hebben geschonden Ex-premier Adnan Menderes en ex- president Celal Bayar van Turkije, ziin tiidens het nroces van Yassiada, schuldig: bevonden aan overtreding van artikel 146 van de Turkse straf wet, dat de doodstraf stelt op schen ding van de grondwet. Het feit dat Menderes, Rayar en drie van hun medeverdachten werden schuldig be vonden, houdt in, dat de doodstraf moet worden uitgesproken, doch Is op zichzelf technisch bezien geen ter doodveroordeling. De vonnissen zullen pas worden ge veld als het gehele proces ten einde is. Reeds driemaal eerder is Mende res schuldig bevonden aan misdaden waarop de doodstraf staat. Bayar is tweemaal eerder schuldig bevonden aan een dergeliik misdrijf. Overigens zal het eigenlijke proces vermoedelijk pas in juni kunnen wor den afgesloten. Advertentie) Wie Arsenal rookt, is in zijn element. Die weet dat hij een goed merk heeft opgedoken! Geniet van het koninklijke formaat en de kostelijke melange. Overal, bovenal, Arsenal /net R DTERN PHARMAC£HTUCHÏ FABAIEX HILVERSUM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7