Ook bij N.C.R. V. na 1945 veel veranderd PSHYCHO VERBLUFFEND WERK VAN MEESTER-REGISSEUR AMERIKAANS AVONTUUR VOOR JONGETJE UIT LAMBARENE oren, y&w en schrijven VANDAAG MORGEN ZATERDAG 22 APRIL 3 961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 FILMS IN ZEELAND pen in de kranten en op liet filmdoek. Het ligt er maar aan wat men van Hitchcock wil. Inderdaad is ..Psycho" minder reëel van inhoud als de mees te van zijn andere films. De „gewone mensen" ontbreken echter ook in deze geschiedenis niet en het begin van het verhaal, waarin een vermoeid kan toormeisje er met een klein kapitaal tje vandoor gaat, dat ze voor haar werkgever naar de bank zou brengen, moet voor iedereen, die het werke lijke leven in de film betrapt wil zien, wel aanvaardbaar zijn. Bizar wordt „Psycho" pas wanneev we geconfronteerd worden met de eerste vreemde figuur, de beheerder van het eenzame motel, waar in en waar rond zich de rest van 't verhaal afspeelt. Daar in een onwereldse om geving, komen we voor het eerst in aanraking met een sfeer die moeilijk te plaatsen valt en met een mens, wiens denken ons benauwd. Men kan zich als toeschouwer' niet meer oriënteren en is onvoorwaarde lijk overgeleverd aan de man achter dit geheim: Alfred Hitchcock. Daarin ligt juist de kracht van „Psycho" en vandaar ook die waarschuwende vin ger van de regisseur. - Men plaatst zich onbewust aan de zij de van het meisje, wanneer ze tegen over die „vreemde jongeman" prachtig gespeeld door Anthony Per kins komt te staan en hoe vreemd het ook moge klinken, de diefstal die tot deze ontmoeting geleid heeft, is niet belangrijk meer. Met het wegstoppen van de bankbil jetten in 't motel wordt dat deel van de film afgesloten, waarin de hand van Hitchcock nog herkenbaar was en begint „Psycho", de film die zoveel stof tot opwindende gesprekken heeft jegeven en die ondanks alles 'n enorm Twee vrolijke rolprenten in zondagmatinee De meningen zijn verdeeld over Hitchcock's thriller „Psyclio", die dit weekeinde in ALHAM- BRA (Vlissingen) en CITY (Mid delburg) vertoond wordt. Maar de enigszins teleurgestelden zijn toch verre in de minderheid. Zij die er meer van hadden ver wacht, werden waarschijnlijk onwillekeurig beïnvloed door de vrije overdreven voorreclame, die voor de film is gemaakt. De beroemde regisseur heeft zelf nogal geheimzinnig gedaan over zijn werk en herhaaldelijk verscheen zijn beeltenis, met de vinger waarschuwend op de lip- Voor de opnamen van de film Cleopatraliad men op de ter reinen van de Engelse Pinewood studio's de oude Egyptische ha venstad Alexandria nagebouwd. Door de ziekte van hoofdrolspeel ster Elizabeth Taylor heeft, men de film nog niet kunnen voltooien. De fïlmstad wordt nu afgebroken. De filmopnamen, die nu nog ont breken hoopt men in Egypte te maken. spannende rolprent is: een van Hitch- cocks beste, zo niet uitgesproken de beste. „De hel van Birma", Electro (.Middel burg) pretendeert geen gewone oor logsfilm te zijn, maar stelliug te ne men tegen het onzinnige van het oor logsbedrijf. Die bedoeling blijkt wel, maar veel meer dan een bedoeling is het niet geworden. De nadruk valt ondanks alle diepgaande gesprekken tussen een aalmoezenier, een vechtjas en een oorlogscorrespondent toch op het strijdelement. De hoofdrollen wor den gespeeld door Stanley Baker, Guy Rolfe en Leo McKern. „De laatste dagen van Pompei" voert body-builder Steve Reeves op het wit te doek van Grand (Goes). In een enorm spektakelstuk werdt hier 'n ta melijk vrije visie gegeven op de tot de verbeelding sprekende vernietiging van Pompei' door een eruptie van dc vulkaan Vesuvius. Meer nog dan deze uitbarsting spreken die van de mense lijke natuur, waarbij de heer Reeves een belangrijke rol speelt. In Luxor (Vlissingen) komen we plotseling tegenover een nieuw monster te staan, uitvinding van de Britse filmindustrie. Met op hol geslagen fantasie heeft men „De gemaskerde vleermuis" gecreëerd, een monstertje, dat in deze film een ware terreur uitoefent. Wél spannend, met Vincent Price en Agnes Moorehead in de belangrijk ste rollen. De matinee-voorstellingen van zondag brengen in Grand (Goes) „.Martin en Lewis als parachutisten", een dolle boel. in Alhambru (Vlissingen)„De beul" met Robert Taylor, terwijl in City (Middelburg) Bud Abbott en Lou Costello „Geintje met geesten" uitha len. Een gezellig programma dus. HITCHCOCK. Wereldkampioenschap biljarten op scherm (Van onze r.t.v.-redaeteur) Als gezamenlijk programma van A.V.R.O., K.R.O., VARA en V.P. R.O. zal morgenmiddag een recht streekse televisiereportage wor den gegeven van de slotpartijen in het toernooi wereldkampioen schappen biljarten driebanden, dat in Krasnapolsky te Amsterdam wordt gehouden. Deze reportage wordt in Eurovisie-verband over genomen door Denemarken. Duits land en België. Commentator is Ben de Graaf. Zilveren Roos voor beste Nederlandse film Het hoofdbestuur van de Nederland- sche Bioscoopbond heeft een jury aangewezen, die zal worden belast met de toekenning van de zilveren roos aan dc beste Nederlandse speel film, die sedert de bevrijding is ver vaardigd. Tot voorzitter van dc jury is benoemd prof. dr. N. R. A. Vroom. directeur van de rijksacademie voor j beeldende kunsten te Amsterdam. In de jury hebben verder zitting de filmcriticus A. C. P. Seyffert en de 1 schrijver Kees Stip. De zilveren roos voor de beste na oorlogse Nederlandse speelfilm zal worden uitgereikt tijdens de inter nationale filmweek Arnhem 1961. die van maandag 5 tot en met zaterdag 10 juni zal worden gehouden. Het hoofdbestuur van de Nederland- sche bioscoopbond heeft de zilveren roos vorig jaar ingesteld als blijk van erkenning voor bijzondere pres taties op het gebied van de film kunst. De prijs stelt een openbloei- ende roos voor ter grootte van negen tien centimeter. Ze is vervaardigd in het atelier van de bekende zilver- j smid Leo Bronx te Utrecht Invitatie uit V.S. Gewapend met een honkbalknuppel is donderdagmiddag een klein Afrikaans negerjongetje uit Frank fort op Schiphol aangekomen. Hij is de 11-jarige Sartufnin Auna en maakte de reis met de 36-jarige Amerikaanse journalist, Marty Gershan, die door een artikel iïi de „Stars and Stripes", een dag blad voor Amerikaanse militairen in Europa en Xoord-Afrika, het leven van Sarturnin ingrijpend be invloed heeft. Sarturnin viel verleden jaar op door zijn constante aanwezigheid in de omgeving van het hospitaal van dr. Albert Schweitzer in Lambe. rene. Gershan zag een door Sar turnin gemaakt model van een C-130 (een vrachtvliegtuig) en verbaasde zich er over dat een 10-jarige zo een getrouwe kopie kon maken van een vliegtuig. Hij kreeg van Saturnin het in balsa hout uitgevoerde vliegtuigje mee. Het artikel dat hij in „Stars and Stripes" maakte, werd gelezen door Ralph Smith, een rijke Ame rikaan, die hierop aanbood de jon ge Afrikaan te adopteren. Sartur nin. die had verteld graag eens naar Amerika te willen, zag zijn wens in vervulling gaan. In het begin van deze maand reisde Gershan weer naar .Afrika, op kosten van Ralph Smith, om Sar turnin op te halen en uaar Ame rika te brengen. Op 18 april ver liet het tweetal Lambarene en ging de reis via Leopoldville eii Brazzaville naar Frankfort, waar het hoofdkantoor van de militaire krant is. Vandaar ging het ver- der naar Amsterdam, waar eer gisteren een in keurige kleren ge stoken Sarturnin aankwam. Een blazer die hem was aangeboden door Amerikaanse militairen met het embleem van de Amerikaanse parachutisten op de borst, een van een sergeant gekregen petje met hetzelfde embleem, een honk- balknuppel - over de schouder en een honkbal in de hand, zo stapte hij trots als een pauw uit het vliegtuig. Wat hij wilde worden, wist hij nog niet te vertellen. „Misschien iets in de luchtvaart, maar dan wel op technisch gebied". In Lambarene ging hij op de Franse lagere school. Uit een boek dat hij kreeg van de vader van een van zijn vele Franse vriendjes, leerde hij al spoedig een mondvol Engelse woorden. „De rest leer ik in Amerika wel", sprak hij in perfect Frans. In Amerika zal hij op een lagere handelsschool voor negerjongens gaan. „Mijn vader is timmerman, maar dat wil ik nooit worden", besloot Sar turnin en niet een brede Iaeb, die zijn grote witte tanden zichtbaar maakte, verdween liij in een DC-8 toestel van de K.L.M. dat hem naar New York voerde. Meer ruimte voor amusement (Van onze radio- en t.v- redacteur). In onze zo rijk geschakeerde om- roepgeschiedenis heeft de N.C.R. V. met een geheel eigen kleur haar mozaïek gelegd. Deze om roepvereniging hield er in ver scheidene opzichten een van alle omroepverenigingen afwijkend standpunt, op na voor wat betreft de programmering. De tweede wereldoorlog echter heeft veel veranderd, óók in de N.C.R.V. In de naoorlogse radioprogram ma's werd veel meer ruimte ge maakt voor amusement. Jazzmu ziek stroomde ook via N.C.R.V.- microfoons de huiskamers binnen en cabaret werd niet langer te licht bevonden. Waren dit al in grijpende wijzigingen in de N.C. R.V.-programmering, revolutio nair was de intrede van de pro- testans-christelijke omroep in de televisie. Nu, na tien jaar Ne derlandse televisie, onderscheidt de N.C.R.V. zich in wezen niet zo sterk meer van de andere om roepverenigingen. Er is geen en kele televisie-mogelijkheid, die de N.C.R.V. om principiële redenen ongebruikt laat. Omdat wij het gevoel hadden, dat deze „verregaandheid" wellicht weerstanden zou oproepen bij de bevolkingsgroep, waar de N.C.R. V. als de dagelijkse huisvriend wordt beschouwd, hebben wij in een gesprek met het hoofd van de televisiedienst van deze om roep, de heer Dick Simons, onder andere gevraagd naar de reacties op de N.C.R.V.-televisieprogram- ma's. „Wij hebben de normale correspondentie met kijkende mensen en de hoeveelheid die wij binnenkrijgen is niet groter dan bij andere omroepverenigingen. We hebben het gevoel, nee ik kan gerust stellen:'we hebben de zekerheid én uit de correspon dentie, én uit wat er op onze pro vinciale vergaderingen naar vo ren komt, dat onze leden geheel instemmen met het gevoerde be leid. We hebben 430.000 leden en dat moet U toch wat zeggen. Het betekent immers, dat onze aan hang in brede kring zit en niet alleen uit de orthodoxe groep komt. Met de programmering hebben we dan ook niet meer moeilijkheden dan de anderen, al programmeren we wel anders. We voelen ons misschien wat meer genoopt om zelf programma's te maken, die anderen in het bui tenland kopen. Maar dat heeft een plausibele reden. Op,deze ma nier willen we proberen t.v.-men- sen voor de toekomst te kweken, als we meer zendtijd krijgen", zet de heer Simons uiteen. Kritische vragen Die provinciale vergaderingen, waarover de lieer Sinïons sprak, worden elk voorjaar in de ver schillende irovineies gehouden en elk lid van de N.C.R.V. is daar welkom. Elke vergadering wordt door enige honderden mensen be zocht en zij bespreken onder an dere het programmabeleid. „Er zijn dan wel eens kritische vra gen, maar als je uitlegt hoe de vork in de steel zit, is de vra gensteller meestal bevredigd. Na tuurlijk blijven er kritici, die be paalde programma's niet. pruimen. Maar deze problemen kent iedere omroeporganisatie, ook in liet bui tenland. We kunnen dan alleen nog maar adviseren: als je het er niet mee eens bent, zet jp toe stel dan af, aldus de lieer Si mons. U zult ook zien, dat we liet ko- H et N.C.R.V.-t.v.-programma ..Marinade'' wordt zaterdag a.s. o.m. uitgevoerddoor twee arties tendie letterlijk met de brokken zitten. Hel zijn Harry de Groot en Colea Serban, die respectieve lijk met een gebroken pols en een gebroken vinger zitten.... Voor re gisseur Fred Benavente zon dit nieuws natuurlijk uiterst, slecht zijn daarom overleggen beide lijdenden eerst even onder elkaar hoe zij het hem zo voorzichtig mogelijk konden vertellen. m mend halfjaar steeds meer dingen uit het buitenland zullen betrek ken in samenwerking met Neder landse correspondenten", aldus de heer Simons. Omdat er vaak na vraag is naar teksten, zowel door „Den Haag" als door de andere omroepcomponenten. is er bij de N.C.R.V. een „standing orders", een permanente opdracht, om .al het gesproken woord van de actualiteiten-uitzendingen op de band vast te leggen, iets wal trou wens bij de andere omroepvereni gingen ook gewoonte is „Het komt nogal aan In de actualiteitenrubrieken tracht men de behandelde zaken van zoveel mogelijk kanten te belich ten. „Ik ben er niet voor om wat dan ook eenzijdig te belichten. We houden ons aan de journalis tieke gewoonte oin alle partijen te horen. Dat is niet verwonder lijk, want een deel van de staf lieeft een journalistieke achter grond, ikzelf incluis. We schro men ook niet om öp tenen te gaan staan en ik kan U zeggen: 't komt nogal aan, als wij wat op de t.v. doen", zegt de heer Simons. „Kleurentelevisie? Nee, daar tref fen we nog geen enkele voorberei ding voor. We zijn er in Neder land op geen stukken na aan toe. Je hebt nog nergens in Europa kleuren-t.v. en waarom zouden wij voorop lopen? Dat is trouwens precies zo met het tweede pro gramma. Daar wordt maar over gepraat, maar dat is nog nergens in Europa. De Duitsers gaan er mee beginnen, maar ja. die heb ben ook geld", en de heer Simons fluit met een verlekkerd gezicht tussen zijn tanden. Toch vindt hij wel, dat nadat de grens van der tig uur voor het bestaande net is bereikt, de volgende stap een tweede net moet zijn. „Dan is er een keuzemogelijkheid", zegt hij. Laten we hopen. Want als die twee netten hetzelfde worden ge ëxploiteerd als de twee Hilver- sumse geluidsomroepzenders, dan wordt die keuzemogelijkheid aan zienlijk beperkt, omdat dan via beide netten gelijksoortige pro gramma's worden uitgezonden. Maar ach misschien dragen wc met deze wijsheid (z)uilen naar Athene. Een werkfoto uit Marinade, het amusementsprogramma van de N. C.R.V. op zaterdagavond. RADIO- EN T.V.-RUBRIEK /WWWVVWVWWVMVWVW T elevisie Vanavond brengt de N.C.R.V. twee prachtige programma's op liet scherm. Om hall' negen,, De lente in bet hoofd", een kleinkunstpro- grarmna waaraan o.a. meewerken Sonja Oosternian cn Matthieu van Eysden. Het tweede programma dat aan de luchtige kant is heet „Marina de" en komt om tien voor half tien op het scherm. Deze keer heeft het programma oen Roe. meens tintje, medewerkenden zijn Colea Serban. de Engelse nxond- accordeon-virtüoos Tom Rily en het viool-duo Sem Nijveen en Ben ny Behr. Daartussen is om vijf voor negen een nieuwe aflevering in de serie „Vader weet het beter". De Vlaamse T.V. brengt om half negen eerst de zesde reportage over „De Kongo nu", daarna om vijf voor negen een interpol-film en vervolgens neemt men om tien voor half tien het programma „Marinade" van de N.C.R.V. over. Radio In het VARA-programma kan men via Hilversum I om kwart voor twee 's middags luisteren naar „The New Orleans Syncopaters" o.l.v. Jan Burgers, 's Avonds om vijf over acht het gebruikelijke amusementsprogramma „Week uit week in". Over de andere zender kan men in liet K.R.O.-programma om acht uur luisteren naar populaire klas sieken, waarin deze keer een his torische opname uit 1939 wordt Televisie De K.R.O. begint om 8 uur met de rubriek „In woord en beeld" samen gesteld door Ad. Zonneveld. Hier na volgt, om tien over acht, de vijfde aflevering in de serie een akters „Poging tot gesprek" door Jef Heydendael. Om vijf over half negen begint een nieuwe afleve ring in de televisiefilmserie „The four just men". Het Amsterdams Kunstmaanorkest, onder leiding van Anton Kersjes, besluit het K.R.O.-programma om negen uur met een populair-klassiek concert. Om tien uur brengt de N.T.S. de rubriek „Sport in beeld". De Vlaamse televisie presenteert om half negen het amusementspro gramma „Zeg hé, spaar je mee?". Radio DE A.V.R.O. brengt om vijf over acht via Hilversum I opnamen van de bekende gospel-zangeres Mahalia Jackson. Om negen uur volgt een programma met muziek uit vier windstreken. Via Hilver sum II presenteert de K.R.O. om achtuur „De halve maan(d)" en om vijf over half negen een con cert door het Promenade Orkest, onder leiding van Harry de Groot. Anti-Portugese organisatie Nationalistische leiders uit Portuge se overzeese gebieden hebben donder dag in Casablanca een organisatie gevormd, die hun strijd voor onaf hankelijkheid moet coördineren. Deze organisatie, die te Casablanca wordt gevestigd, zal zich bezig houden met het krijgen van steun voor de op standelingen in Angola en het mobi liseren van de wereldopinie tegen de „fascistische onderdrukking" in de Portugese overzeese bezittingen. In resoluties die aan het einde van een conferentie van drie dagen wer den aanvaard, deden de nationalis tische leiders een beroep op alle vre delievende staten om een diplomatie ke en economische boycot van Por tugal te organiseren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7