Eind mei begint in
de West conferentie
Piraten in nette pakken...
Lezers schrijven
MAJOOR BOSSHARD KRIJGT
TWEEDE GOODWILL-CENTRUM
BEROEMD SPOORBOEKJE IS
AAN HET EINDSTATION
ZATERDAG 22 APRIL 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De strijd tegen
commerciële
zenders
Ze dragen nette pakken en zien
eruit als zakenlieden, maar voor
de autoriteiten in Denemarken
lui Zweden zijn ze „piraten". In
Finland wordt die naam niet
gebruikt maar is do weg die
door liet parlement voert geno
men om de strijd aan te binden
tegen de „piraten zenders".
Er zijn verschillende fronten waar
de strijd zich afspeelt: een schip in
de Sont tussen Denemarken en Zwe.
den, een ander schip dat voor Stock
holm heen en weer vaart, een kan
toor in de binnenstad van Helsinki
en een aantal radio- en t.v.-golfleng
ten. Enige rechtstreekse verbinding
tussen deze frontgebieden bestaat
niet en de doelstellingen van de
strijdenden mogen uiteen lopen,
maar toch ligt aan het verwarrend
geheel dezelfde vraag ten grondslag:
kan de staat radio- en t.v.-zenders
toestaan die niet door de regering
gecontroleerd worden Met andere
woorden kan particulier initiatief
op het gebied van radio, en t.v.-uit-
zcndingén rechtmatig zijn?
De eigenaars van de drijvende zen-
KURKPLATENFABR1EK
IN DE AS GELEGD
Een korte maar felle brand heeft om
streeks het middaguur een gedeelte
van de opslagruimten van de N.V.
Nederlandse Kurkplatenfabriek aan
de Langbroekerdijk te Driebergen in
de as gelegd.
Het vuur, dat waarschijnlijk is ont
slaan door broei, vrat gretig aan de
stapels kurkplaten. De geweldige
dikke rookontwikkeling was tot ver in
de omgeving te zien. De schade loopt
vermoedelijk in de duizenden guldens.
Tn de Cubaanse provincie Las Villas
zijn dinsdag twintig personen gearres
teerd na de ontdekking van een sabota-
geplan in Sagua la Grande. Een hoeveel
heid wapens, springstoffen en anti-Cas-
tropropagandamateriaal werd In beslag
genomen.
Gekleed in een jachtkostuumbe
staande uit een donkere jas,
bruingele rijbroek en hoge laar
zenverscheen mevrouw Kennedy
op een bijeenkomst van, vosseja-
gers in Upperville. President Ken
nedy zon tegen zijn vrouw ge
zegd hebben, dat zij het vosseja-
gen moet opgevenomdat op het
Witte Huis véle brieven worden
bezorgd, waarin hiertegen be
zwaar wordt gemaakt.
Mevrouw Kennedy zou echter
neen tegen haar echtgenoot ge
zegd, hebben
Zij heeft maatregelen genomen
om in het vervolg aan vössejach-
ten deel te nemen zonder, dat het
publiek dit waarneemt.
ders menen alle problemen opgelost
te hebben door zich buiten de zoge
naamde drie mijls zone begeven te
hebben. De nationale wet houdt drie
mijl buiten de kust op rechtsgeldig
heid te bezitten en zelfs het volke
renrecht biedt geen basis waarop
iets tegen de piraten kan worden on
dernomen.
„Radio Nord"
In de derde week van februari is
een drijvend radiostation, dat buiten
de 3 mijls zone in de archipel van
Stockholm is „gevestigd", met zijn
eerste proefprogramma's in de lucht
gekomen. „Radio Nord" wordt ge
leid door de consul van Nicaragua
te Stockholm, Jack Kotschak, de
eigenaars zijn voor liet merendeel
Amerikanen.
Radio Nord had vorig jaar al in de
lucht zullen komen. De ene vertra
ging volgde op de andere, en Kot
schak zei telkens: „Over een maand
of wat komt Radio Nord in de lucht".
Maar het goede schip „Bon Jour"
kreeg een gruwelijke storm tc verdu
ren en het enige dat de aan boord
staande zender uitzond was een drin
gend S.O.S. Dat gebeurde vorig jaar
december.
V errassing
Het schip werd naar de Westfinse
haven Turku gesleept' waar het zes
weken bleef liggen terwijl de meest
geheimzinnige verhalen de ronde de
den. Toen verdween het,, schip uit
Turku met onbekende bestemming.
Tot ieders verbazing kwam „Radio
Nord" toen plotseling met lichte mu
ziek in de ether. Overal ijlden ingeni
eurs met hun auto's rond om de ont
vangst van de zender te peilen.
Sinds 2 augustus 1958 was de eerste
piraat van Scandinavië, „Radio Mer
kuur" al in de lucht geweest. De zen
der staat aan boord van de „Cheeta
Mercur", 'n schip van een Zwitser dat
de vlag van Panama voerde. Waar
liet kapitaal vandaan gekomen is,
weet niemand nog. Er zijn wel namen
genoemd en de directeur van „Radio
Merkuur", Ib Fogh, schijnt liet mees
te geld gegeven te hebben, maar ze
kerheid lieeft niemand.
Inspirerend
Zulke voorbeelden werken inspirerend
en er zijn nieuwe piraten in aantocht.
„Codan T.V.", of commerciële Deense
televisie, is het plan van een jong
Deens echtpaar. Ole en Jutta Georg,
dat in Japan en Amerika een studie
van de commerciële t.v. heeft ge
maakt. Met twee miljoen kronen, af
komstig uit Amerika, willen zij aan
boord van het Noorse schip „Melan-
gen" binnenkort een t.v.-zendcr in
werking hebben.
Heger Lind, een radiotechnicus, heeft
gezegd tweemaal zoveel kapitaal te
hebben als de Georgs en over drie
madnden met commerciële televisie
in de lucht te zullen komen. En Ben
ny Knudsen, die het vak geleerd heeft
bij Radio Merkuur, is ook zoiets van
plan. Hij wil een drijvend radiosta
tion opzetten.
Alleen in Noorwegen maakt niemand
zich zorgen. Het weer voor de Noorse
kust heeft een atlantisch karakter en
het lijkt uitgesloten dat een drijvende
zender zich daarin kan handhaven.
Lichtschepen
Óf het moest een lichtschip zijn, zoals
er voor onze kust (Radio Veronica)
een ligt. Maar het gerucht wil dat de
Europese regeringen bij onderlinge
afspraak al besloten hebben de kopers
voor eventuele afgedankte lichtsche
pen heel nauwkeurig aan tie tand te
voelen
Vijfdaagse werkweek
bij radio en t.v.
De Nederlandse Radio-Unie, de Ne
derlandse Televisiestichting en de
Wereldomroep hebben na overleg met
de vakorganisaties besloten om in
gaande 29 april a.s. een begin te ma-
keu met de invoering van de vijf
daagse werkweek. Het wekelijks aan
tal arbeidsuren zal daarbij strikt
blijven gehandhaafd.
Garage Kost verliest
proces tegen Auto-Pon
De rechtbank in Utrecht heeft gister
morgen de vordering die het Amster
damse garagebedrijf Kost had inge
steld tegen Pon's Automobielhandel,
afgewezen.
Het garagebedrijf zag zich op 6 mei
1959 het dcalcrschap van de Volks,
wagen ontnomen. Het contract tus
sen het bedrijf en Pon's Automobiel
handel was niet verlengd, omdat ga
rage Kost weigerde de werkplaatsen
en showrooms uit te breiden, waar
door de Volkswagenclïënten genood
zaakt waren in een nauw Amster
dams straatje hun wagen te kopen
en te laten repareren.
Garage Kost eiste tijdens een lang
durige rechtszitting op 7 maart
jongstleden dat Pon de gederfde
winst groot 170.628,— zou vergoe
den.
Skiffeur verdronken bij
ongeval op Nieuwe Maas
Op de Nieuwe Maas, bij het eiland
Van Brïenenoord, is donderdag een
16-jarige Roterdamse scholier. Hans
O. Meijer, bij het skïffen om het leven
gekomen.
Zijn ranke roeiboot kwam in het
'schroefwalcr van een sleep en werd
onder enkele verankerde schepen ge
drukt. De jongen verdronk.
ZEVENTIENDE-EEUWS PAND GERESTAUREERD
Dank zij t.v. en gulheid
van vele Legervrienden
(Van één onzer verslaggevers).
Eind van het jaar zal majoor
A. ML Bossliardt, de organisa
trice van het goodwill-centrum
van het Leger des Heils in de
hoofdstad, de beschikking heb
ben over een tweede pand in het
hart van Amsterdams oude bin
nenstad. „Dank zij vooral de
presentatie van ons goodwill-
werk in februari 1959 voor de
televisie met de uitzending „An-
ders dan anderen", zegt majoor
Bossliardt.
„Welnee", zegt Bert Garthoff,
die de majoor destijds voor de
camera haalde, „dank zij het
werlc van het centrum zelf. Die
uitzending zou nooit zo'n suc
ces zijn geweest, wanneer de
kijkers niet in het hart waren
getroffen".
Hoe het zij, dank zij de hulp die na
die uitzending Van alle kanten werd
gegeven, heeft het Leger des Heils
voor het met ruimte kampende good
will-centrum aan de O.udczijdsachter-
Een 17e eeuws huis, dat de laatste
Bradshaw, het nauw
keurigste spoorboekje
ter wereld heeft na
122 jaren van kris
kras door Engeland
reizen zijn eindstation
bereikt. De uitgever,
cle firma Henry Black-
lock' and Cy. in Man
chester, hoeft do pu.
blikatie van het tot nu
toe driemaal per jaar
uitgegeven spoorboek,
Railway-Guide, om
economische redenen
gestaakt.
De eerste uitgave, in
bet jaar 1839 door de
kaartentekenaar Geor
ge Bradshaw samen
gesteld, bestond uit 8
bladzijden dienstrege
lingen en 5 bladzijden
landkaarten. Het jong
ste exemplaar van de
reisgids omvat 1225
pagina's, waarvoor al
leen al een voorberei
ding van het gecompli
ceerde zetwerk meer
dan 2000 arbeidsuren
vereiste. Maar daar
voor was clan ook elke
zijlijn, elke spoorver
binding, hoe onbelang.
rijk ook, vermeld als
mede alle door een net
werk van letters eiï
hiëroglyfen aangedui
de details over het
vervoer van bagage en
honden, avontuurlijke
aansluitingen en hal
ten op verzoek, die
men ook dc dag tevo
ren op elk station te
weten kan komen.
De humoristische au
teur en voormalige re
dactiechef van Punch,
sir Francis Gowley
Burnand, schreef eens
over de Bradshaw-
treinen: „Er zijn er
zelfs die wel vertrek
ken maar niet aanko
men: er zijn er die
aankomen, maar niet
vertrekken; en er zijn
treinen die noch aan.
komen noch vertrek
ken, maar wel stilhou
den op tussenstations".
Dc werkelijke slacht
offers van het ver
dwijnen van de Brad
shaw zullen echter de
talloze „fauteuil-reizi
gers" zijn die tot dus
verre hun avonden
vulden met het zoeken
naar de langste ver
binding tussen twee
punten. Zij hebben
zich nooit geschaamd
voor deze hobby. Ten
slotte hangt George
Bradshaw's portret in
de National Portrait
Gallery en in de Engel
se literatuur wordt
zijn Railway-Guide
herhaaaldelijk ge
noemd. Niet in het
minst bij Sherlock Hol
mes. die nog liever zijn
Watson dan zijn Brad
shaw zou gemist heb
ben.
burgwal voor 17.000 gulden een oud
en verwaarloosd pand kunnen kopen,
jaren in gebruik geweest is als vod-
denpakhuis, maar omtrent 1640 sta
tige woning was van meester Wil
lem van Ruytenburgh. heer van
Vlaardingen en Vlaardingcrambacht
en raad en schepen van de koop
mansstad Amsterdam. Rembrandt
heeft deze voorname burger van de
stad geschilderd. Op de voorgrond
van diens beroemde Nachtwacht
staat hij als luitenant van de schut
terij in fonkelend geel en wit en goud
borduursel martiaal met ruiterlaar-
zen en sporen naast kapitein Frans
Banning Cocq.
Het goodwill-centrum was reeds eer
der burghzaat van de Amsterdamse
wallen geworden met de ingebruik
neming van het uit 1581 daterende
pand d'Leuwenburgh het oudste
stenen huis van Amsterdam aan
de Oudezijdsvoorburgwal 14.
Van hieruit startte majoor Boss-
hardt in 194S haar geestelijk en
maatschappelijk werk onder de be
volking van de oude binnenstad dat
thans mag rekenen op medewerking
van enige honderden vrijwilligers en
op financiële steun van vele duizen
den.
Echtpaar achter tapkast
In het nieuwe pand wordt behalve
ruimten voor de bejaarden-sociëteit,
voor de bijeenkomsten van de vrou
wenbond en voor velerlei jeugdwerk
ook de ruimte geboden voor een op
vangcentrum voor vrouwen en meis
jes uit juist deze buurt, die geen on
derdak meer hebben.
Wie ziet wat 't goodwill-centrum in
de afgelopen jaren aan werk heeft
verzet en steun heeft gegeven aan
medemensen, begrijpt dat dit pand
nodig was voor nieuwe activitei
ten. „Sinds 1951 hebben we voor
enkele guldens zondags een café.
zaaltje in de Oudezijdsaimsteog,
een zijstraat van de Warmoes-
straat, ter beschikking gehad voor
evangelisatiesamenkomsten, zegt
mejuffrouw Bossliardt.
Vaak is het gebeurd dat we uren
moesten zoeken om de sleutel voor
het onooglijke zaaltje in handen te
krijgen. Een enkele keer lukte het
zelfs niet en vergaderden we weer
in de openlucht, hoewel we ook wel
eens de deur hebben geforceerd om
binnen te komen.
Voor merkwaardige situaties is dc
majoor daar wel komen té staan. De
caféhouder, die het zaaltje ook wel
gebruikte als slaapruimte, herinnert
de majoor zich niet zonder humor.
„Eenmaal heb ik een echtpaar of wat
ervoor doorging achter de tapkast
gevonden en het voor de keus moe
ten stellen zich tot kwart over twaalf
die ochtend koest te houden of on
middellijk, voordat de dienst dus was
begonnen, op te staan. Ze verkozen
het eerste. Wie weet wat voor uit
werking ons samenzijn op dit twee
tal lieeft gehad. Maar geen van de
bezoekers heeft hun stille aanwezig
heid ooit gemerkt.
Bromfietsverbod op
Vlissingse Boulevard
Naar aanleiding van uw artikel „An
ti Brom" in de P.Z.C. van 19 april,
ben ik zo vrij het niet helemaal 'met
U eens te zijn. Bij mijn weten is dat
nog steeds mijn goed recht in ons
land, alhoewel ik het niet meer ze
ker weet na liet bromverbod op de
boulevard te Vlissingcn. Notabene
één van Vlissingens breedste en vei
ligste straten voor bromfietsers ver
boden. Beseft de schrijver van dit
stukje en met hem b. cn w. eigenlijk
wel dat dit een zeer ondemocratische
maatregel is en dat zeer vele brom-
feitsers, die aan z.g. dodenritten géén
behoefte hebben hierdoor zijn gehan
dicapt? Kennelijk berijdt schrijver
geen bromfiets, wellicht een auto.
Maar ook hiermee kan men doden
ritten houden. Nog deze week
zag ik een Vlissingse midden
stander, met zijn gloednieuwe wagen,
met een snelheid van minstens 80
km over de boulevard scheuren. Moet
er' nu ook maar een verbod voor au
to's ingevoerd worden? Zou U dat
ook zo toejuichen
Eén algeheel verbod uitvaardigen is
cle weg van de minste weerstand kie
zen en dat gaat er hier öp lijken.
Voor de politic ligt hier een taak om
tegen de snelheidsmaniakken op te
treden en cle langzame bromfietsers
rustig te laten genieten van de bou
levard.
Hopelijk zullen er „vrienden van de
bromfiets" zijn die met succes zullen
protesteren tegen deze onsympathie
ke maatregel.
Vlissingen Bromfiëtser
Bevreemding
Het betoog in uw „Kantlijn" van za
terdag 15 april 1961 heeft bij mij
zeker zoveel bevreemding gewekt
als het daarin genoemde van Fedde
Schurer in zijn Friese Koerier bij U.
Onder de titel „Karl of Simon"
tracht U duidelijk tc maken dat ie
mand die het kapitalisme afwijst
(en dus daarmee de kapitalistische
instellingen zoals het grootwinkelbe
drijf) niet bij deze instellingen zou
behoren te kopen (en eventueel aan
prijsvragen deelnemen).
Ik heb de consequentie van uw be
toog eens trachten te trekken voor
de door U genoemde mevrouw Bak
ker en daarmee voor allen die 'het
met de kapitalistische maatschap-
pijvorm oneens zijn. En dan komt
men tot vreemde dingen. Mag b.v.
mijnheer Bakker een Terlenka-pan-
talon dragen Nee immers, want de
A.K.U. is zeker niet minder kapita
listisch dan Simon de Wit. En wat
te denken van zijn verdere gardero
be. die voor een niet onbeduidend
deel door de (ook niet bepaald op
socialistische leest geschoeide)
Twentse textielindustrie zal zijn ge
leverd Arme heer Bakker, die zich
in de consequentie van zijn politieke
inzichten „gehuld" ter Staten-Gene-
raal moet begeven. En dat zeker niet
per auto, want aan benzine verdient
de Shell. Ook zal hij het zonder licht
en radio thuis moeten stellen, want
een wereldconcern als Philips mag
hij zeker geen cent laten verdienen.
Och, ik zou door kunnen gaan en
met dat van de heer Bakker zou het
leven van alle anti-kapitalistische
Nederlanders onmogelijk worden,
omdat zij zich niet mogen kleden,
voeden, laten vervoeren, niet mogen j
wonen
Een vraag: mag ik in dc voetbalpool
spelen, terwijl ik van mening ben
dat dc overheid behoort tc zorgen
voor voldoende sportaccommodatie?
Mag ik een lootje kopen van de
voetbalclub van mijn katholieke
leerlingen, als ik verzuiling een van
de grote zwakheden van de Neder
landse gemeenschap acht
Zou het mevrouw De Quay niet tot
eer strekken als zij zo breed van ge
dachten was, dat zij het, niet met 'n
politieke partij verbonden, Humanis
tisch Verbond zou steunen De po
litieke integriteit van de Eerste Mi
nister zou daar geheel buiten staan.
Wanneer mevrouw Bakker en velen
met haar bij bet grootwinkelbedrijf
kopen doen zij dat niet om de on
dernemers rijker tc maken (al is
dat dan ook het gevolg), maar om
dat de artikelen daar dikwijls enkele
centen goedkoper te verkrijgen zijn
en iedere huisvrouw zal moeten
rondkomen met de inhoud van haar
portemonnee. Zelfs zij die Karl vol
gen zullen bij Simon cn de zijnen
te biecht moeten.
I In de hoop dat dit betoog U niet te
zeer zal bevreemden en met dank
voor de plaatsruimte, hoogachtend,
Vlissingen. M. van der Zee.
Naschrift: Er is inderdaad enige
bevreemding bij ons ontstaan, want
de ageachte briefschrijver heeft het
over iets geheel anders dan de be
wuste kantlijn. Het ging daarin al
lerminst om de vraag of genoemde
mevrouw Bakker alleen maar bij
niet-kapitalistische zaken kan ko
pen. Wil zij haar gezin instandhou
den, dan zal zij daartoe wel ver
plicht zijn. Waar het echter hier om
ging was of mevrouw Bakker geheel
onverplicht mocht meedoen aan een
prijsvraag, die duidelijk als propa
ganda voor het grootwinkelbedrijf
was bedoeld en uiteraard omzetver-
groting als uitgangspunt had. Het
ging om het maken van jubelende
slagzinnen, die de lof van het onder
havige bedrijf verkondigden. En dat
is een heel andere zaait. Een derge
lijke activiteit lijkt ons voor een lid
van de C.P.N. het risico mee te bren
gen van kritiek. Kritiek zowel van
links als van rechts. Er is wel dege
lijk verschil tussen gedwongen ko
pen en vrijwillige propaganda.
Het is voorts onjuist om in dit ver
band, zoals de briefschrijver doet,
tegendver. elkaar te zetten voetbal
pool en overheidszorg voor de sport,
steun aan een katholieke voetbalclub
en verzuiling. Tegenover elkaar
dienden hier te staan: voetbalpool en
principiële verwerping van elke
vorm van loterij, steun aan een ka
tholieke voetbalclub en anti-katho
lieke opvattingen.
Overigens was het belangrijkste in
het bewuste stuk de vraag: mag
een politieke tegenstander gebruik
maken van een zaak zoals zich die
hier heeft voorgedaan. Schurer in
de Friese Koerier meende van niet.
Wij daarentegen geloven van wel.
Red. P.Z.C.
Respect en tranen
van dankbaarheid
De nuchtere dagblad, en adverten
tiebladlezer van deze tijd wrijft
dikwijls zijn ogen uit. wanneer hij
de bespottelijke advertenties van
zakenlieden leest, die schijnbaar de
dag van vandaag hun kooppubliek
waar ze van bestaan, nog steeds
voor half zacht verslijten. Iedere
Vier van de grootste drijvende bok
ken van Nederland hebben donder
dagavond onder de gemeente Nieuw-
Bêierland in de Hoekse Waard een
1200 ton metend Duits motorschip
..De West Schiffahrt 7'\ van het land
in de waterweg het Spui gelild. Het
schip, dat afkomstig is uit Hamburg,
was op 21 maart l.l. tijdens storm
weer op het Spui uit het roer gelo
pen en tientallen meters ver het land
opgeschoven. Eerder ondernomen po
gingen om het vaartuig met sleden
van de wal in het water te krijgen,
waren alle op niets uitgelopen.
Foto: Groot was de belangstelling
toen het schip in de greep van de
machtige bokken langzaam naar het
water zwaaide.
maand een jubileum en grote kop
pen van ..Feest U mee?'T of zoals
laatst „Wij laten U feesten, wij
hebben zelf geen tijd om te feesten"
doen toch wel heel erg bespottelijk
aan.
Lezen we nu weer een grote adver
tentie met een uitnodiging, res
pect tc komen betonen voor een
zakenman die 50 jaar in zaken is en
door de tegenwoordige beschermen
de maatregelen de wind heeft mee-
gehad. Men wil dat nu gezamenlijk
vieren. Dat ook personeel aan die
vooruitgang heeft mee geholpen
wordt nimmer vermeld en nog
steeds weigert men dit personeel
de vrije zaterdagmiddag te geven.
Wanneer we dc belachelijke lintjes
regen zien, die toch allang uit de
tijd is. moet ons toch van het hart
dat vele miljoenen stillen in den
lande vooral de huismoeders die
dag en nacht slamen om meer dan 50
jaar dikwijls, hun gezin goed voor
den dag te laten komen met alle
ondank van dien, toch veel meer
respect afdwingen, maar de gouden
medaille is er niet bij.
Gelukkig hebben deze kleine men
sen dit respect niet nodig, zij
doen hun werk in stilte en dank
baarheid en betalen zelf hun klei
ne jubileafeestjes.
Het doet dan ook wel heel naief aan
dat grote zakenlieden zich op de
borst kloppende den volke vertonen
met een „Feest U mee" of „Toon
uw respect". Wij willen dat in en
kele sobere woorden betitelen als:
kinderlijke hoogmoed welke te
denken geeft! Of misschien is de
suggestie nuttig om op moederdag
eens een lintjesregen te laten neer
dalen, een moedermedaille of des
noods ook een vadermedaille uit
respect voor de stille trouwe dien
sten in gezin en werk. en uit waar
dering voor het feit, dat ze door te
kopen de middenstand groot maken.
Goes Een middenstander
MINISTER KORTHALS OP SCHIPHOL
Opdat buitenwereld weet
hoe verhoudingen zijn
In de tweede helft van mei zal hetzij
in Willemstad, hetzij in Paramaribo,
de ronde-tafel-conferentie tussen de
drie rijksdelen worden geopend. Do
eerste fase van de R.T.C. zal van
korte duur zijn (maximaal 1. week).
Doel: het formuleren van dc wensen
in do drie landen van liet koninkrijk.
Daarna zouden dc besprekingen wor
den geschorst en zou een werkcom-
missio kunnen worden gevormd, die
zich in de vraagstukken kan verdie
pen en die hopelijk de bestaande
wenseii en mogelijkheden kan con
cretiseren. Deze commissie zou dan
een programma kunnen opstellen,
dat als basis kan dienen voor het
verdere gedeelte van dc It.T.C.
Dit deelde de vice-minister-president,
drs. H. A. Korthals, mede. nadat hij
vrijdag samen met de lieer A. Jon
kers, hoofd van zijn kabinet, in een
DC-8 machine van de K.L.M. van
zijn reis door de west op Schiphol
was teruggekeerd.
De Nederlandse regering is akkoord
gegaan met het voorstel van de An
tilliaanse regering deze eerste
R.T.C.-besprekïngen in de west te
houden.
..Suriname meent dat haar ont
wikkeling herziening van het sta
tuut noodzakelijk maakt", aldus
minister Korthals, „en dat som
mige artikelen van het statuut
anders dienen te worden geïnter
preteerd. De Nederlandse rege
ring heeft van stonde af aan posi
tief tegenover de gedachte van
een R.T.C. gestaan, maar wij
wensten een goede voorberei
ding".
Thans was de minister echter ook
van mening, dat er met dc R.T.C.
spoed moet worden betracht. „Wan
neer men tezamen gaat in konink-
rijksverband", zo zei hij, „dan is het
goed, dat men precies weet welke nu
de onderlinge betrekkingen van de
landen in dat koninkrijk zijn. Men
moet deze bekijken in het licht van
de moderne ontwikkeling en deze zo
spoedig mogelijk vastleggen om
spanningen te voorkomen".
Hij achtte het bepaald nodig dc con
ferentie niet te lang te laten duren,
„opdat de buitenwereld weet hoe de
verhouding tussen de drie landen is".
Dit achtte hij van belang in verband
met de economische en financiële
ontwikkeling van' het koninkrijk,
„want het is duidelijk dat eventueele
investeerders hun belangen afwegen
In het licht van de plaats, die de lan
den in het konïnkrïjksverband ieder
innemen."