Eind mei begint in de West conferentie Piraten in nette pakken... Lezers schrijven MAJOOR BOSSHARD KRIJGT TWEEDE GOODWILL-CENTRUM BEROEMD SPOORBOEKJE IS AAN HET EINDSTATION ZATERDAG 22 APRIL 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De strijd tegen commerciële zenders Ze dragen nette pakken en zien eruit als zakenlieden, maar voor de autoriteiten in Denemarken lui Zweden zijn ze „piraten". In Finland wordt die naam niet gebruikt maar is do weg die door liet parlement voert geno men om de strijd aan te binden tegen de „piraten zenders". Er zijn verschillende fronten waar de strijd zich afspeelt: een schip in de Sont tussen Denemarken en Zwe. den, een ander schip dat voor Stock holm heen en weer vaart, een kan toor in de binnenstad van Helsinki en een aantal radio- en t.v.-golfleng ten. Enige rechtstreekse verbinding tussen deze frontgebieden bestaat niet en de doelstellingen van de strijdenden mogen uiteen lopen, maar toch ligt aan het verwarrend geheel dezelfde vraag ten grondslag: kan de staat radio- en t.v.-zenders toestaan die niet door de regering gecontroleerd worden Met andere woorden kan particulier initiatief op het gebied van radio, en t.v.-uit- zcndingén rechtmatig zijn? De eigenaars van de drijvende zen- KURKPLATENFABR1EK IN DE AS GELEGD Een korte maar felle brand heeft om streeks het middaguur een gedeelte van de opslagruimten van de N.V. Nederlandse Kurkplatenfabriek aan de Langbroekerdijk te Driebergen in de as gelegd. Het vuur, dat waarschijnlijk is ont slaan door broei, vrat gretig aan de stapels kurkplaten. De geweldige dikke rookontwikkeling was tot ver in de omgeving te zien. De schade loopt vermoedelijk in de duizenden guldens. Tn de Cubaanse provincie Las Villas zijn dinsdag twintig personen gearres teerd na de ontdekking van een sabota- geplan in Sagua la Grande. Een hoeveel heid wapens, springstoffen en anti-Cas- tropropagandamateriaal werd In beslag genomen. Gekleed in een jachtkostuumbe staande uit een donkere jas, bruingele rijbroek en hoge laar zenverscheen mevrouw Kennedy op een bijeenkomst van, vosseja- gers in Upperville. President Ken nedy zon tegen zijn vrouw ge zegd hebben, dat zij het vosseja- gen moet opgevenomdat op het Witte Huis véle brieven worden bezorgd, waarin hiertegen be zwaar wordt gemaakt. Mevrouw Kennedy zou echter neen tegen haar echtgenoot ge zegd, hebben Zij heeft maatregelen genomen om in het vervolg aan vössejach- ten deel te nemen zonder, dat het publiek dit waarneemt. ders menen alle problemen opgelost te hebben door zich buiten de zoge naamde drie mijls zone begeven te hebben. De nationale wet houdt drie mijl buiten de kust op rechtsgeldig heid te bezitten en zelfs het volke renrecht biedt geen basis waarop iets tegen de piraten kan worden on dernomen. „Radio Nord" In de derde week van februari is een drijvend radiostation, dat buiten de 3 mijls zone in de archipel van Stockholm is „gevestigd", met zijn eerste proefprogramma's in de lucht gekomen. „Radio Nord" wordt ge leid door de consul van Nicaragua te Stockholm, Jack Kotschak, de eigenaars zijn voor liet merendeel Amerikanen. Radio Nord had vorig jaar al in de lucht zullen komen. De ene vertra ging volgde op de andere, en Kot schak zei telkens: „Over een maand of wat komt Radio Nord in de lucht". Maar het goede schip „Bon Jour" kreeg een gruwelijke storm tc verdu ren en het enige dat de aan boord staande zender uitzond was een drin gend S.O.S. Dat gebeurde vorig jaar december. V errassing Het schip werd naar de Westfinse haven Turku gesleept' waar het zes weken bleef liggen terwijl de meest geheimzinnige verhalen de ronde de den. Toen verdween het,, schip uit Turku met onbekende bestemming. Tot ieders verbazing kwam „Radio Nord" toen plotseling met lichte mu ziek in de ether. Overal ijlden ingeni eurs met hun auto's rond om de ont vangst van de zender te peilen. Sinds 2 augustus 1958 was de eerste piraat van Scandinavië, „Radio Mer kuur" al in de lucht geweest. De zen der staat aan boord van de „Cheeta Mercur", 'n schip van een Zwitser dat de vlag van Panama voerde. Waar liet kapitaal vandaan gekomen is, weet niemand nog. Er zijn wel namen genoemd en de directeur van „Radio Merkuur", Ib Fogh, schijnt liet mees te geld gegeven te hebben, maar ze kerheid lieeft niemand. Inspirerend Zulke voorbeelden werken inspirerend en er zijn nieuwe piraten in aantocht. „Codan T.V.", of commerciële Deense televisie, is het plan van een jong Deens echtpaar. Ole en Jutta Georg, dat in Japan en Amerika een studie van de commerciële t.v. heeft ge maakt. Met twee miljoen kronen, af komstig uit Amerika, willen zij aan boord van het Noorse schip „Melan- gen" binnenkort een t.v.-zendcr in werking hebben. Heger Lind, een radiotechnicus, heeft gezegd tweemaal zoveel kapitaal te hebben als de Georgs en over drie madnden met commerciële televisie in de lucht te zullen komen. En Ben ny Knudsen, die het vak geleerd heeft bij Radio Merkuur, is ook zoiets van plan. Hij wil een drijvend radiosta tion opzetten. Alleen in Noorwegen maakt niemand zich zorgen. Het weer voor de Noorse kust heeft een atlantisch karakter en het lijkt uitgesloten dat een drijvende zender zich daarin kan handhaven. Lichtschepen Óf het moest een lichtschip zijn, zoals er voor onze kust (Radio Veronica) een ligt. Maar het gerucht wil dat de Europese regeringen bij onderlinge afspraak al besloten hebben de kopers voor eventuele afgedankte lichtsche pen heel nauwkeurig aan tie tand te voelen Vijfdaagse werkweek bij radio en t.v. De Nederlandse Radio-Unie, de Ne derlandse Televisiestichting en de Wereldomroep hebben na overleg met de vakorganisaties besloten om in gaande 29 april a.s. een begin te ma- keu met de invoering van de vijf daagse werkweek. Het wekelijks aan tal arbeidsuren zal daarbij strikt blijven gehandhaafd. Garage Kost verliest proces tegen Auto-Pon De rechtbank in Utrecht heeft gister morgen de vordering die het Amster damse garagebedrijf Kost had inge steld tegen Pon's Automobielhandel, afgewezen. Het garagebedrijf zag zich op 6 mei 1959 het dcalcrschap van de Volks, wagen ontnomen. Het contract tus sen het bedrijf en Pon's Automobiel handel was niet verlengd, omdat ga rage Kost weigerde de werkplaatsen en showrooms uit te breiden, waar door de Volkswagenclïënten genood zaakt waren in een nauw Amster dams straatje hun wagen te kopen en te laten repareren. Garage Kost eiste tijdens een lang durige rechtszitting op 7 maart jongstleden dat Pon de gederfde winst groot 170.628,— zou vergoe den. Skiffeur verdronken bij ongeval op Nieuwe Maas Op de Nieuwe Maas, bij het eiland Van Brïenenoord, is donderdag een 16-jarige Roterdamse scholier. Hans O. Meijer, bij het skïffen om het leven gekomen. Zijn ranke roeiboot kwam in het 'schroefwalcr van een sleep en werd onder enkele verankerde schepen ge drukt. De jongen verdronk. ZEVENTIENDE-EEUWS PAND GERESTAUREERD Dank zij t.v. en gulheid van vele Legervrienden (Van één onzer verslaggevers). Eind van het jaar zal majoor A. ML Bossliardt, de organisa trice van het goodwill-centrum van het Leger des Heils in de hoofdstad, de beschikking heb ben over een tweede pand in het hart van Amsterdams oude bin nenstad. „Dank zij vooral de presentatie van ons goodwill- werk in februari 1959 voor de televisie met de uitzending „An- ders dan anderen", zegt majoor Bossliardt. „Welnee", zegt Bert Garthoff, die de majoor destijds voor de camera haalde, „dank zij het werlc van het centrum zelf. Die uitzending zou nooit zo'n suc ces zijn geweest, wanneer de kijkers niet in het hart waren getroffen". Hoe het zij, dank zij de hulp die na die uitzending Van alle kanten werd gegeven, heeft het Leger des Heils voor het met ruimte kampende good will-centrum aan de O.udczijdsachter- Een 17e eeuws huis, dat de laatste Bradshaw, het nauw keurigste spoorboekje ter wereld heeft na 122 jaren van kris kras door Engeland reizen zijn eindstation bereikt. De uitgever, cle firma Henry Black- lock' and Cy. in Man chester, hoeft do pu. blikatie van het tot nu toe driemaal per jaar uitgegeven spoorboek, Railway-Guide, om economische redenen gestaakt. De eerste uitgave, in bet jaar 1839 door de kaartentekenaar Geor ge Bradshaw samen gesteld, bestond uit 8 bladzijden dienstrege lingen en 5 bladzijden landkaarten. Het jong ste exemplaar van de reisgids omvat 1225 pagina's, waarvoor al leen al een voorberei ding van het gecompli ceerde zetwerk meer dan 2000 arbeidsuren vereiste. Maar daar voor was clan ook elke zijlijn, elke spoorver binding, hoe onbelang. rijk ook, vermeld als mede alle door een net werk van letters eiï hiëroglyfen aangedui de details over het vervoer van bagage en honden, avontuurlijke aansluitingen en hal ten op verzoek, die men ook dc dag tevo ren op elk station te weten kan komen. De humoristische au teur en voormalige re dactiechef van Punch, sir Francis Gowley Burnand, schreef eens over de Bradshaw- treinen: „Er zijn er zelfs die wel vertrek ken maar niet aanko men: er zijn er die aankomen, maar niet vertrekken; en er zijn treinen die noch aan. komen noch vertrek ken, maar wel stilhou den op tussenstations". Dc werkelijke slacht offers van het ver dwijnen van de Brad shaw zullen echter de talloze „fauteuil-reizi gers" zijn die tot dus verre hun avonden vulden met het zoeken naar de langste ver binding tussen twee punten. Zij hebben zich nooit geschaamd voor deze hobby. Ten slotte hangt George Bradshaw's portret in de National Portrait Gallery en in de Engel se literatuur wordt zijn Railway-Guide herhaaaldelijk ge noemd. Niet in het minst bij Sherlock Hol mes. die nog liever zijn Watson dan zijn Brad shaw zou gemist heb ben. burgwal voor 17.000 gulden een oud en verwaarloosd pand kunnen kopen, jaren in gebruik geweest is als vod- denpakhuis, maar omtrent 1640 sta tige woning was van meester Wil lem van Ruytenburgh. heer van Vlaardingen en Vlaardingcrambacht en raad en schepen van de koop mansstad Amsterdam. Rembrandt heeft deze voorname burger van de stad geschilderd. Op de voorgrond van diens beroemde Nachtwacht staat hij als luitenant van de schut terij in fonkelend geel en wit en goud borduursel martiaal met ruiterlaar- zen en sporen naast kapitein Frans Banning Cocq. Het goodwill-centrum was reeds eer der burghzaat van de Amsterdamse wallen geworden met de ingebruik neming van het uit 1581 daterende pand d'Leuwenburgh het oudste stenen huis van Amsterdam aan de Oudezijdsvoorburgwal 14. Van hieruit startte majoor Boss- hardt in 194S haar geestelijk en maatschappelijk werk onder de be volking van de oude binnenstad dat thans mag rekenen op medewerking van enige honderden vrijwilligers en op financiële steun van vele duizen den. Echtpaar achter tapkast In het nieuwe pand wordt behalve ruimten voor de bejaarden-sociëteit, voor de bijeenkomsten van de vrou wenbond en voor velerlei jeugdwerk ook de ruimte geboden voor een op vangcentrum voor vrouwen en meis jes uit juist deze buurt, die geen on derdak meer hebben. Wie ziet wat 't goodwill-centrum in de afgelopen jaren aan werk heeft verzet en steun heeft gegeven aan medemensen, begrijpt dat dit pand nodig was voor nieuwe activitei ten. „Sinds 1951 hebben we voor enkele guldens zondags een café. zaaltje in de Oudezijdsaimsteog, een zijstraat van de Warmoes- straat, ter beschikking gehad voor evangelisatiesamenkomsten, zegt mejuffrouw Bossliardt. Vaak is het gebeurd dat we uren moesten zoeken om de sleutel voor het onooglijke zaaltje in handen te krijgen. Een enkele keer lukte het zelfs niet en vergaderden we weer in de openlucht, hoewel we ook wel eens de deur hebben geforceerd om binnen te komen. Voor merkwaardige situaties is dc majoor daar wel komen té staan. De caféhouder, die het zaaltje ook wel gebruikte als slaapruimte, herinnert de majoor zich niet zonder humor. „Eenmaal heb ik een echtpaar of wat ervoor doorging achter de tapkast gevonden en het voor de keus moe ten stellen zich tot kwart over twaalf die ochtend koest te houden of on middellijk, voordat de dienst dus was begonnen, op te staan. Ze verkozen het eerste. Wie weet wat voor uit werking ons samenzijn op dit twee tal lieeft gehad. Maar geen van de bezoekers heeft hun stille aanwezig heid ooit gemerkt. Bromfietsverbod op Vlissingse Boulevard Naar aanleiding van uw artikel „An ti Brom" in de P.Z.C. van 19 april, ben ik zo vrij het niet helemaal 'met U eens te zijn. Bij mijn weten is dat nog steeds mijn goed recht in ons land, alhoewel ik het niet meer ze ker weet na liet bromverbod op de boulevard te Vlissingcn. Notabene één van Vlissingens breedste en vei ligste straten voor bromfietsers ver boden. Beseft de schrijver van dit stukje en met hem b. cn w. eigenlijk wel dat dit een zeer ondemocratische maatregel is en dat zeer vele brom- feitsers, die aan z.g. dodenritten géén behoefte hebben hierdoor zijn gehan dicapt? Kennelijk berijdt schrijver geen bromfiets, wellicht een auto. Maar ook hiermee kan men doden ritten houden. Nog deze week zag ik een Vlissingse midden stander, met zijn gloednieuwe wagen, met een snelheid van minstens 80 km over de boulevard scheuren. Moet er' nu ook maar een verbod voor au to's ingevoerd worden? Zou U dat ook zo toejuichen Eén algeheel verbod uitvaardigen is cle weg van de minste weerstand kie zen en dat gaat er hier öp lijken. Voor de politic ligt hier een taak om tegen de snelheidsmaniakken op te treden en cle langzame bromfietsers rustig te laten genieten van de bou levard. Hopelijk zullen er „vrienden van de bromfiets" zijn die met succes zullen protesteren tegen deze onsympathie ke maatregel. Vlissingen Bromfiëtser Bevreemding Het betoog in uw „Kantlijn" van za terdag 15 april 1961 heeft bij mij zeker zoveel bevreemding gewekt als het daarin genoemde van Fedde Schurer in zijn Friese Koerier bij U. Onder de titel „Karl of Simon" tracht U duidelijk tc maken dat ie mand die het kapitalisme afwijst (en dus daarmee de kapitalistische instellingen zoals het grootwinkelbe drijf) niet bij deze instellingen zou behoren te kopen (en eventueel aan prijsvragen deelnemen). Ik heb de consequentie van uw be toog eens trachten te trekken voor de door U genoemde mevrouw Bak ker en daarmee voor allen die 'het met de kapitalistische maatschap- pijvorm oneens zijn. En dan komt men tot vreemde dingen. Mag b.v. mijnheer Bakker een Terlenka-pan- talon dragen Nee immers, want de A.K.U. is zeker niet minder kapita listisch dan Simon de Wit. En wat te denken van zijn verdere gardero be. die voor een niet onbeduidend deel door de (ook niet bepaald op socialistische leest geschoeide) Twentse textielindustrie zal zijn ge leverd Arme heer Bakker, die zich in de consequentie van zijn politieke inzichten „gehuld" ter Staten-Gene- raal moet begeven. En dat zeker niet per auto, want aan benzine verdient de Shell. Ook zal hij het zonder licht en radio thuis moeten stellen, want een wereldconcern als Philips mag hij zeker geen cent laten verdienen. Och, ik zou door kunnen gaan en met dat van de heer Bakker zou het leven van alle anti-kapitalistische Nederlanders onmogelijk worden, omdat zij zich niet mogen kleden, voeden, laten vervoeren, niet mogen j wonen Een vraag: mag ik in dc voetbalpool spelen, terwijl ik van mening ben dat dc overheid behoort tc zorgen voor voldoende sportaccommodatie? Mag ik een lootje kopen van de voetbalclub van mijn katholieke leerlingen, als ik verzuiling een van de grote zwakheden van de Neder landse gemeenschap acht Zou het mevrouw De Quay niet tot eer strekken als zij zo breed van ge dachten was, dat zij het, niet met 'n politieke partij verbonden, Humanis tisch Verbond zou steunen De po litieke integriteit van de Eerste Mi nister zou daar geheel buiten staan. Wanneer mevrouw Bakker en velen met haar bij bet grootwinkelbedrijf kopen doen zij dat niet om de on dernemers rijker tc maken (al is dat dan ook het gevolg), maar om dat de artikelen daar dikwijls enkele centen goedkoper te verkrijgen zijn en iedere huisvrouw zal moeten rondkomen met de inhoud van haar portemonnee. Zelfs zij die Karl vol gen zullen bij Simon cn de zijnen te biecht moeten. I In de hoop dat dit betoog U niet te zeer zal bevreemden en met dank voor de plaatsruimte, hoogachtend, Vlissingen. M. van der Zee. Naschrift: Er is inderdaad enige bevreemding bij ons ontstaan, want de ageachte briefschrijver heeft het over iets geheel anders dan de be wuste kantlijn. Het ging daarin al lerminst om de vraag of genoemde mevrouw Bakker alleen maar bij niet-kapitalistische zaken kan ko pen. Wil zij haar gezin instandhou den, dan zal zij daartoe wel ver plicht zijn. Waar het echter hier om ging was of mevrouw Bakker geheel onverplicht mocht meedoen aan een prijsvraag, die duidelijk als propa ganda voor het grootwinkelbedrijf was bedoeld en uiteraard omzetver- groting als uitgangspunt had. Het ging om het maken van jubelende slagzinnen, die de lof van het onder havige bedrijf verkondigden. En dat is een heel andere zaait. Een derge lijke activiteit lijkt ons voor een lid van de C.P.N. het risico mee te bren gen van kritiek. Kritiek zowel van links als van rechts. Er is wel dege lijk verschil tussen gedwongen ko pen en vrijwillige propaganda. Het is voorts onjuist om in dit ver band, zoals de briefschrijver doet, tegendver. elkaar te zetten voetbal pool en overheidszorg voor de sport, steun aan een katholieke voetbalclub en verzuiling. Tegenover elkaar dienden hier te staan: voetbalpool en principiële verwerping van elke vorm van loterij, steun aan een ka tholieke voetbalclub en anti-katho lieke opvattingen. Overigens was het belangrijkste in het bewuste stuk de vraag: mag een politieke tegenstander gebruik maken van een zaak zoals zich die hier heeft voorgedaan. Schurer in de Friese Koerier meende van niet. Wij daarentegen geloven van wel. Red. P.Z.C. Respect en tranen van dankbaarheid De nuchtere dagblad, en adverten tiebladlezer van deze tijd wrijft dikwijls zijn ogen uit. wanneer hij de bespottelijke advertenties van zakenlieden leest, die schijnbaar de dag van vandaag hun kooppubliek waar ze van bestaan, nog steeds voor half zacht verslijten. Iedere Vier van de grootste drijvende bok ken van Nederland hebben donder dagavond onder de gemeente Nieuw- Bêierland in de Hoekse Waard een 1200 ton metend Duits motorschip ..De West Schiffahrt 7'\ van het land in de waterweg het Spui gelild. Het schip, dat afkomstig is uit Hamburg, was op 21 maart l.l. tijdens storm weer op het Spui uit het roer gelo pen en tientallen meters ver het land opgeschoven. Eerder ondernomen po gingen om het vaartuig met sleden van de wal in het water te krijgen, waren alle op niets uitgelopen. Foto: Groot was de belangstelling toen het schip in de greep van de machtige bokken langzaam naar het water zwaaide. maand een jubileum en grote kop pen van ..Feest U mee?'T of zoals laatst „Wij laten U feesten, wij hebben zelf geen tijd om te feesten" doen toch wel heel erg bespottelijk aan. Lezen we nu weer een grote adver tentie met een uitnodiging, res pect tc komen betonen voor een zakenman die 50 jaar in zaken is en door de tegenwoordige beschermen de maatregelen de wind heeft mee- gehad. Men wil dat nu gezamenlijk vieren. Dat ook personeel aan die vooruitgang heeft mee geholpen wordt nimmer vermeld en nog steeds weigert men dit personeel de vrije zaterdagmiddag te geven. Wanneer we dc belachelijke lintjes regen zien, die toch allang uit de tijd is. moet ons toch van het hart dat vele miljoenen stillen in den lande vooral de huismoeders die dag en nacht slamen om meer dan 50 jaar dikwijls, hun gezin goed voor den dag te laten komen met alle ondank van dien, toch veel meer respect afdwingen, maar de gouden medaille is er niet bij. Gelukkig hebben deze kleine men sen dit respect niet nodig, zij doen hun werk in stilte en dank baarheid en betalen zelf hun klei ne jubileafeestjes. Het doet dan ook wel heel naief aan dat grote zakenlieden zich op de borst kloppende den volke vertonen met een „Feest U mee" of „Toon uw respect". Wij willen dat in en kele sobere woorden betitelen als: kinderlijke hoogmoed welke te denken geeft! Of misschien is de suggestie nuttig om op moederdag eens een lintjesregen te laten neer dalen, een moedermedaille of des noods ook een vadermedaille uit respect voor de stille trouwe dien sten in gezin en werk. en uit waar dering voor het feit, dat ze door te kopen de middenstand groot maken. Goes Een middenstander MINISTER KORTHALS OP SCHIPHOL Opdat buitenwereld weet hoe verhoudingen zijn In de tweede helft van mei zal hetzij in Willemstad, hetzij in Paramaribo, de ronde-tafel-conferentie tussen de drie rijksdelen worden geopend. Do eerste fase van de R.T.C. zal van korte duur zijn (maximaal 1. week). Doel: het formuleren van dc wensen in do drie landen van liet koninkrijk. Daarna zouden dc besprekingen wor den geschorst en zou een werkcom- missio kunnen worden gevormd, die zich in de vraagstukken kan verdie pen en die hopelijk de bestaande wenseii en mogelijkheden kan con cretiseren. Deze commissie zou dan een programma kunnen opstellen, dat als basis kan dienen voor het verdere gedeelte van dc It.T.C. Dit deelde de vice-minister-president, drs. H. A. Korthals, mede. nadat hij vrijdag samen met de lieer A. Jon kers, hoofd van zijn kabinet, in een DC-8 machine van de K.L.M. van zijn reis door de west op Schiphol was teruggekeerd. De Nederlandse regering is akkoord gegaan met het voorstel van de An tilliaanse regering deze eerste R.T.C.-besprekïngen in de west te houden. ..Suriname meent dat haar ont wikkeling herziening van het sta tuut noodzakelijk maakt", aldus minister Korthals, „en dat som mige artikelen van het statuut anders dienen te worden geïnter preteerd. De Nederlandse rege ring heeft van stonde af aan posi tief tegenover de gedachte van een R.T.C. gestaan, maar wij wensten een goede voorberei ding". Thans was de minister echter ook van mening, dat er met dc R.T.C. spoed moet worden betracht. „Wan neer men tezamen gaat in konink- rijksverband", zo zei hij, „dan is het goed, dat men precies weet welke nu de onderlinge betrekkingen van de landen in dat koninkrijk zijn. Men moet deze bekijken in het licht van de moderne ontwikkeling en deze zo spoedig mogelijk vastleggen om spanningen te voorkomen". Hij achtte het bepaald nodig dc con ferentie niet te lang te laten duren, „opdat de buitenwereld weet hoe de verhouding tussen de drie landen is". Dit achtte hij van belang in verband met de economische en financiële ontwikkeling van' het koninkrijk, „want het is duidelijk dat eventueele investeerders hun belangen afwegen In het licht van de plaats, die de lan den in het konïnkrïjksverband ieder innemen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 19