Amerikaanse ,Skybolt' in 1964 operationeel Indonesische bevolking koestert wrok tegen vreemdelingen Het mysterie van de Magdalena BOCHICA LEGDE DE BASIS VOOR DE CHIBCHASTAAT VRUDAG 14 APRIL, 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VANOUDS IS DE MAGDALENA-rivier Columbia's hartader. Van zuid naar'noord, over een afstand van 1600 kilometer, door snijdt zij het grootste gedeelte van het land, dat ongeveer de oppervlakte van Frankrijk, Duitsland en Engeland beslaat. Vroeger waren het ranke indiaanse vaartuigjes, die zilver stroomafwaarts vervoerden en zout of levensmiddelen op de terugweg. In onze tijd spelen de karakteristieke raderboten en platboomde schuiten een soortgelijke rol. De stroomloop van de Magdalena heeft eigenlijk dezelfde richting als de oude Indiaanse beschaving, die zich vroeger vooral van de hoogvlak ten in Ecuador en Peru over de om liggende gebieden verspreidde. De verwantschap tussen de Indiaanse talen in deze landen en die van Co lumbia getuigt hier nog van in woorden als „topu" (gouden speld) of „chuquy" (cuychi-regenboog). Evenals in de zuidelijker landen bleef de oude Indiaanse beschaving hoofdzakelijk beperkt tot de berg streken. Volgens de overlevering zakten in legendarische tijden twee vreemdelingen af naar de hoog vlakte van Bogot&. De eerste, ge naamd Garachacha, wijdde Sua- mo in als de plaats waar de Iraca (hogepriester) een beslissende rol zou spelen in het godsdienstig en staatkundig leven. Deze Iraca werd gekozen door een raad van vier opperhoofden. Maar even plotseling als Garachacha was gekomen, verdween hij weer, en voor altijd. Intussen werd zijn taak op staatkundig terrein voortgezet door zijn metgezel Bochica. Deze legde de basis voor de Chibchastaat, die bestond uit een federatie van landbouwge- meenschappen onder hun stam hoofden en met aan het hoofd twee vorsten. Zon en maan Ook Bochica bleef niet, al weet de Chibcha-mythologie over hem iets meer te vertellen: nadat hij had ge zorgd voor een goed georganiseerd staatsapparaat, trok hij zich twee duizend jaar in afzondering terug. Daarna koos hij zijn woonplaats in de zon („Sua"), die een nauwe ge meenschap onderhield met Chie (de maan). Daar de Chibcha-maatschap- pij volkomen op de seizoenen was afgestemd, is het geen wonder dat haar godsdienst was geïnspireerd door de krachten in de natuur. Het grootse landschap droeg hier ook toe bij. Maar bij hun godheden konden zij het toch niet stellen zonder de voorspraak van halfgoden, waaron der zij de legendarische Bicliica en Garachacha als de machtigsten re kenden. Inscripties Een deel van de chibcliataal en my thologie is tot de huidige dag door overlevering bekend aan liun af stammelingen. Ook liggen overal in hun vroeger rijk nog grote stenen verspreid, die allerlei inscripties dra gen met betrekking tot hun lcalen- Dit. beeld uit het Boven-Magdalena- gebied, waarvan een duplicaat in Bogota staat, heeft grote ogen en enorme hoektanden. der en hun levenswijze. Rondwande lende in „El Panogtico'het archeo logische museum van Bogotó, zagen wij een- aantal van deze stenen, toen onze aandacht viel op enkele grote stenen afgodsbeelden. De directeur van het museum, dr. Luis Duque Go mez, vertelde ons dat dit kopieën waren van de fameuze monoliten bij San Augustin aan de Boven-Magda- lena. Dit versterkte bij ons een van tevoren vaag gekoesterd plau: een bezoek te brengen aan dit weinig bekende oord. En een week later wa ren we al op weg. Nu is reizen in Columbia met zijn vele bergmassieven niet zo eenvou dig, ook al omdat niet overal een trein heengaat en dat sommige delen ook per bus of auto niet zijn te be reiken. San Augustin is vanuit Bo- goté. niet direct naast de deur. De Columbiaanse hoofdstad ligt niet aan de Magdalena-rivier, maar aan een zijtak, de Funza. Gelukkig komen er veel buslijnen en ook een paar spoor lijnen in Bogotd samen. De trein aan de westelijke oever van de ri vier vertrok uit Honda, een schilder achtig stadje, dat de Spanjaarden in de zestiende eeuw hebben gesticht en dat nog vol huizen in koloniale stijl en nauwe straatjes is. Het land leek hier eerst droog, maar onverwachts werd het over al rondom groen: rijstvelden, die zorgvuldig worden bevloeid. Die velden danken hun bestaan aan de grote binnenlandse vraag, want veel Columbianen eten tweemaal per dag rijst. Tussen de velden liggen .overal cementen vloeren, waar de oogst terstond wordt gedroogd. In deze omge ving is het veel warmer dan in Bogota. Geen wonder, want het is hier slechts 250 meter boven de zee, terwijl de hoofdstad op ruim 2600 meter ligt. Overal groeit ook katoen, die we in grote balen zagen liggen op tussenstations, klaar voor verwerking in de fa brieken van Medelin. Columbia's belangrijkste handel- en indus triestad. Beter dan bus Naar Nederlandse maatstaven zijn veel treinen in Columbia, nog ouder wets en ze worden getrokken door stoomlocomotieven. Op de drukke lijnen worden deze echter geleidelijk vervangen door moderner dieselma- terieel. Toch is het. reizen per trein hier geriefelijker dan dat per bus. Meestal is er aanzienlijk minder stof, de zitplaatsen zijn veel rnïmer en er is minder gehos. Natuurlijk ontbreken aan de meeste stations ook niet de horden kruiers en pak jesdragers, die. een strijd voeren om de bagage door ramen van de cou- Eé's naar buiten of binnen te mogen rengeu. Met dergelijke mannen moet van tevoren een prijs voor him verdienste overeengekomen worden. Als echte zuiderlingen beginnen zij met een veelvoud van hun tarief te vragen, maar zij laten zich daarna netjes bepingelen tot een redelijk minimum. Waar vandaan m SINDS EEUWEN wordt de ff wetenschap geboeid door de uitgebreide collectie beelden aan de Boven-Magdalena, in M de Zuidamerikaanse republiek Columbia. Nog onlangs j| trachtte de Nederlandse ama- H teur-geoloog dr. Hans Feritz H door opgravingen in Ecuador meer licht te brengen in de herkomst van de cultuur, die deze beelden voortbracht. Een onzer medewerkers, die een bezoek heeft gebracht aan de Boven-Magdalena, vertelt hier H over de achtergrond van de oude Indiaanse beschaving, n waarin San Augustin een H schakel vormt. l¥llllllllllllllllll!llllilllllllllllllllllllllllll!llllllllll!llllllllllllllllllllllllllliif Onze bestemming was Nieva, het eindpunt van de spoorlijn en aan de bovenloop van de Magdalena, die hier over een afstand van een halve dagreis geen groter verval heeft dan 125 meter. Maar wat een verschil met de brede soms geelach tig gekleurde stroom van het kust land. Hier een kwieke tamelijk smalle en glasheldere rivier, die vaak tussen steile oevers naar be neden huppelt. Nieva is de hoofd stad van het departement provin cie Huila. Er wonen nu ongeveer 40.000 mensen, maar de stad is roy aal opgezet, zodat zij in de toekomst met het viervoudige van deze bevol king harmonisch van opzet zal blij ven. Hier stonden wij dan op de drempel van het voor-historische Columbia. VOLGENDE KEER: (slot) Afgoden met grote hoektanden Neef van minister De Pous met bromfiets verongelukt Gisternacht heeft de rijkspolitie te Aalsmeer de identiteit kunnen vast stellen van de bromfietser, die op de Van Kleef kade door een bus werd overreden en op slag werd gedood. Het slachtoffer is de 35-jarige kwe ker K. W. de Pous uit Aalsmeer. Hij was een neef van de minister van eco nomische zaken. (Advertentie) ULTRASONISCH RAKETWAPEN Reikwijdte van 1600 km MarS MET HEERLIJKE ROOMCARAMEL NlUS MET VERS GEBRANDE HAZELNOTEN Twee reuzensigaren, dik genoeg i om een mens te bevatten, hangen onder de draagvlakken van een machtige machine. „Skybolt" wor den ze genoemd, wat zoveel als „He- melpijl" betekent. Deze „pijlen" kun nen van een hoogte van 12.000 me ter bijzonder nauwkeurig op een 1600 kilometer verder liggend doel geschoten worden.... het zijn lucht- grond raketten. Dit nieuwe afstandwapen van de Amerikaanse strategische lucht macht wordt door vaste brandstof elementen aangedreven. De traag- heidsnavigatie verzekert een juist geleide vlucht. Twee raketmotoren verlenen de meer dan tien meter lan ge raket een snelheid van vele keren groter dan het geluid. De raket kan naar behoefte met conventionele en nuclaire oorlogskoppen worden uit gerust. „Wij beproeven de Skybolt momen teel op z'n vliegeigensc-happen", ver klaarde kolonel M. F. L.. „en met de ervaringen die we er mee op doen zijn we tevreden. Als de B-52 straal- bommenwerper in grote aantallen ter beschikking komt, kunnen we de Skybolt in het verband van onze ma noeuvres opnemen, om op de oefen terreinen grote doelen te bestrijken. De uitwerking van de raketten is buitengewoon groot. Met een snel heid van vele malen groter dan het geluid stormen ze op hun doel af. Een afweerwapen hiertegen bestaat niet. Ze vliegen zo snel dat ook de radar bijna geen vat meer op de pro jectielen heeft. Met elektrisch voortgedreven wagen tjes wordt 't wapen onder de draag vlakken van het moedervliegtuig ge reden, daarna heft men het monster door middel van hydraulische kra nen op en wordt aan de vleugels ver ankert. De vliegtuigcommandant kan de Skybolt afvuren op elk ge- NATIONALITEITSGEVOEL VERSTERKEN Chinese inwoners zien de toekomst donker in Toen vorig jaar de „vriend en helper van Indonesië", Nikita Kroesjtsjevv zijn triomfale in tocht in Djakarta maakte, klonk plotseling uit de menigte een vreemde kreet. „Hij ziet er uit als een Europeaan", riep een jonge Indonesiër, terwijl hij wees op de „oubollige" Sowjet- russische partijleider. De man, die deze opmerking maakte, was het slachtoffer geworden van de drukke Indonesische propaganda. Zonder onderbreking volgen cam pagnes tegen het kolonialisme en het imperialisme elkaar op. Voor de een voudige man is het begrip kolonialis me onafscheidelijk verbonden met een blanke huidskleur. De uitroep van deze Indonesiër is een bijna klassiek voorbeeld van de groteske gevolgen, waartoe een voortdurende beïnvloeding van het bewustzijn kan leiden; ook als deze propaganda oor spronkelijk was bedoeld om het na tionaliteitsgevoel te versterken. Het voorval tijdens het bezoek van Kroesjtsjew was van onschuldige aard. Andere gevolgen van deze voortdurende propaganda tegen het kolonialisme zijn veel ernstiger. Alle Europeanen van welke nationali teit ook ondervinden de groeiende vijandigheid van de Indonesische be volking tegenover vreemdelingen. Er is nog een bevolkingsgroep in In donesië, die last heeft van deze vij andigheid. Dat zijn de ongeveer 2^5 millioen Chinezen, die in .Indonesië wonen. Voorheen hadden zij bijna de gehele kleinhandel in handen, vooral op het platteland van Java. De win keliers en de geldschieters in de dor pen waren bijna altijd Chinezen. Dit alles heeft er weinig toe bijgedragen om de Chinezen in Indonesië geliefd te maken. Het is daarom niet ver wonderlijk, dat zij na het vertrek van de Hollanders het slachtoffer werden van het Indonesische natio naliteitsgevoel. In 1959 besloot de Indonesische rege ring om de Chinezen te verbieden handel te drijven in het land. De on geveer 30.000 door deze maatregel getroffen winkeliers werden voor de keus gesteld: of hun bedrijf opgeven, maar in het dorp blijven wonen: of zich aansluiten bij dè nieuwe Indo nesische genootschappen, die de Chi nese kleinhandel moesten vervangen; of hun woonplaats verlaten en zich in de overbevolkte steden een nieuw bestaan zoeken. Begin vorig jaar echter keurde de regering van communistisch China een, reeds in 1955 vastge. steld, besluit goed, over het dub bele staatsburgerschap van de in het buitenland verblijvende Chi nezen. Dit hield in, dat alle Chi nezen of voor China of voor In donesië moesten kiezen. Zij, die voor Indonesië kozen, werden door het handelsverbod niet ge troffen. Van de 2,5 millioen Chi nezen hebben er nu volgens de wenst ogenblik, zodra de elektroni sche systemen het doel gevonden en mathematisch gelocaliseerd hebben, en deze gegevens doorgegeven zijn aan het rekensysteem van de raket. De elektronische uitrusting van de Skybolt weegt alleen al meer dan een ton. Ze maakt een automatische doelzoeking mogelijk en een nauw keurige navigatie ook op de groot ste hoogten. De Amerikaanse lucht macht had in eerste instantie slechts een oefengroep samengesteld. Als aansluiting op de lopende proeven wordt een groot aantal Slcybolt-een- heden opgeleid, die een belangrijk gedeelte van de strategische lucht macht zullen gaan vormen". „Gelooft TJ niet dat een zware ra ket een storende Invloed zal uitoefe nen op de vliegeigensehappen", i* onze vraag. „Dankzij acro-dynami- selie vormgeving en de scherpgepun te kop beïnvloeden ze de vlucht- stabiliteit in geen enkel opzicht. Na het afschieten van de „Hemelpijlen" moeten wij natuurlijk bïjtrimmen. maar dat gaat zelfs in de slaap". Vanaf 1.964 zullen de eerste Skybolt- eenheden operationeel worden.' Een gedeelte daarvan zal ook overzee worden gestationeerd om de slag kracht van de Amerikaanse voor posten op Europees gebied te ver groten. officiële berichten uit Djakarta anderhalf miljoen voor Indonesië gekozen; 80.000 hebben voor Clii- f^kozen (van hen zijn er 50.000 naar hun vaderland terug gekeerd). Toch ziet de Chinese bevolking van Indonesië de toekomst donker in. En niet ten onrechte, want vooral op Java is het leedvermaak van de in heemse bevolking over de misère van hun Chinese medeburgers groot, „De Chinezen hebben vroeger met de Ne derlanders samengespannen, daar voor moeten zij nu boeten", zo is de simpele verklaring van het Indone sische volk. Vanaf 1 juni van dit jaar zal het de drie, op Java verschijnende, Chinese kranten verboden zijn in Chinese let tertekens te drukken. Do vrees van de vertwijfelde Chinezen leidt soms tot vreemde gevolgen. Zo bericht een Duitse ondernemer op Java, dat en kele van zijn Chinese werknemers met veel ijver Duits leren, zodat zij later, als zij geen bestaan meer kun nen vinden in Indonesië en ook niet meer terug kunnen keren naar rood- China, in Duitsland een nieuw be staan kunnen opbouwen. De Russische ruimtevaarder Gararin. gefotografeerd met zijn echtgenote Velentina en zijn dchtertje Lena. Adrirtentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7