Anti-climax in Veerse
Gat: eerste caisson
strandde
ZELF GEDAAN - ROXY VERDIEND
'xi Rosy?.ja, graag
WOENSDAG 32 APRIL 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
HAARLEMSE BLOEMENMEISJES
MET TULPEN IN WITTE HUIS
Tien Haarlemse bloemenmeisjes die in de Verenigde Staten propa
ganda maken voor Nederlandse bloemen, hebben gisteren Caroline
Kennedy in het Witte Huis bloemen en een pop geschonken.
De pop voor de 3-jarige dochter van het Amerikaanse staatshoofd
had dezelfde dracht aan als de bloemenmeisjes blauw-witte ge
bloemde japonnen, lichtblauwe mantels en blauw-witte hoedjes.
De meisjes maakten een rondgang door het Witte Huis. Zij droe
gen mandjes bij zich, gevuld met narcissen en tulpen. Andere
Haarlemse bloemenmeisjes legden intussen bezoeken af aan sena
toren en leden van het Huis van Afgevaardigden, die zij tulpen
en narcissen schonken. Vandaag vertrekken de meisjes naar New
York.
(Slot van pag. 1
zoog de vloed nog steeds aan de
caisson, die men door de sleepbo
ten en met een lier op het land-
lioofd langzaam naar binnen liet
zakken. Een enkele kabel kon af
en toe de druk niet weerstaan en
knapte vonken spuwend kapot.
Op de caisson bezweek op zeker
moment zelfs krakend een bolder.
En dit alles speelde zich af in een
dichte mist, die nog altijd het
zicht zeer beperkt maakte en ook
nauwelijks doordrongen weid
door de schijnwerpers van de
sleepboten. Tenslotte het was
inmiddels half twaalf echter
bereikte de caisson, ogenschijnlijk
zonder noemenswaardige schade,
het rustiger water achter de dam
men, waar de sleepboten de tot
rust gekomen kolos op stroom
hielden.
Tegenslag
Voor rijkswaterstaat was dit alles
een vrijwel ondenkbare tegenslag.
Alles was immers tot in de klein
ste details geregeld, alle kansen
waren in een zee van tijd gewikt
en gewogen, tot op het laatste
moment waren overal dieptepei
lingen verricht, een radarinstalla
tie volgde het stroombeeld van
minuut tot minuut. En toch ...een
stranding. Pas twee uur na die
stranding had rijkswaterstaat er
tegenover de zeer geïnteresseerde,
zeer talrijke pers woorden voor.
Een onbewogen hoofdingenieur
directeur van de directie Delta
werken Zuid, ir. H. A. M. C. Dib-
bits, zei flegmatiek: „Per slot
van rekening was de operatie met
deze eerste van de zeven doorlaat-
caissons een generale repetitie
voor de volgende. En zie: er was
uit deze generale repetitie voor
ons vandaag heel wat te leren"!
Een donker kijkende prof. ir. P.
Ph. Jansen, hoofdingenieur-direc
teur van de Deltadienst, deed er
helemaal het zwijgen toe.
Het was dan ook aan ir. M. J.
W. de Lint, hoofd van de N.V.
Dijksbouw, om de zaken duidelijk
te stellen. „We hebben hier te
maken met een constante zandbe-
weging door de felle stromingen
van en naar de Oosterscheldc",
vertelde hij, terwijl gejaagde ra
dio-reporters met- microfoons en
kabeltjes goochelden om zijn
woorden vast te leggen. „Steeds
hebben we gebaggerd, maar plot
seling was cr toch een zandbank-
je, waarvan we het bestaan niet
eens vermoedden", lichtte hij toe.
Vrijdag nog was ter plaatse ge
meten en toen bleek de diepte nog
7 a 8 meter. In luttele tijd moet
deze zandbank gevormd zijn.
Op het moment, dat deze uit
leg gegeven werd, zat de
1.200.000 gulden kostbare
doorlaat-caisson bijzonder
rotsvast op de zandbodem
geklonken. De kolos lag na
melijk „twee meter uit zijn
vlot", om het in zeemanstaal
te zeggen. Dit betekende, dat
de caissons twee meter water
te kort kwam om drijvende
te komen: ter plaatse is het
Veerse Gat bij laag water
slechts 3Yo meter diep, ter
wijl het gevaarte 5y2 meter
diep steekt.....
Glorieus begin
De dag was voor de Deltadienst en
voor de N.V. Dijksbouw, die ver
antwoordelijk zijn voor de afslui
ting van hét Veerse Gat, zo glo
rieus begonnen. Al in de loop van
de nacht was in het ruim 400 me
ter lange bouwdok tussen Veere
en Vrouwenpolder £le eerste caïs-
De eerste slag" is begonnen: de
„Europa" lieejt in het bouwdok vast
gemaakt aan de eerste caisson en
deze Rotterdamse havensleepboot
spant nu al zijn 1500 paardeler acht en
in om beweging te krijgen in de be
tonnen kolos. Èen helikopter met fil
mende cineasten zorgt voor een pas
send decor bij deze waterstaatkundi
ge slioio. Foto P.Z.C.)
Reddingsmiddelen genoeg
op le doorlaat-caisson
Is een doorlaat-caisson een
vaartuig? „Ja", zei de scheep
vaartinspectie, „zo gauw er een
sleepboot voor ligt en het ge
vaarte gaat varen, is het inder
daad een vaartuig". De conse
quentie is, dat er op deze cais
son zoals op ieder vaartuig
ook reddingsmiddelen aan
wezig moeten zijnEn dus
was de caisson, die gisteren
naar het sluitgat werd gesleept
en zo noodlottig strandde, be
hangen met twintig reddings
boeien en twintig reddingsves
ten! „Al zijn we dan aan de
grond gelopen en al was de si
tuatie bij het vlot komen even
precair, we hebben ze toch niet
nodig gehad", zei een water
staatstechnicus gisteravond laat
met enige dankbaar heid in zijn
stem
son gaan dobberen, nadat vier dof
grommende pompen de waterbal-
last hadden weggezogen.
En er kwam in de letterlijke be
tekenis des woords ook geen
vuiltje aan de lucht, toen de Rot
terdamse sleepboten „Europa",
„Groenland", „Chili" en „Zuid
pool" in de prille ochtendzon
omstreeks negen uur het ge
vaarte in de boeien sloegen: de
gevangen caisson lag klaar voor
zijn eerste en laatste reis.
En klokslag half elf barstte de
beloofde waterstaatkundige show
pas werkelijk los, toen de mach
tige „Europa" met al zijn 1500
paardekrachten in de kabels ging
hangen en er tergend langzaam
beweging kwam in de betonnen
kolos. Camera's van de Duitse en
Nederlandse t.v., van journaal
diensten en van cineasten-met-
een-opdracht begonnen tevreden
te snorren als een gelukkig spin
nende kattenfamilie. Slippend op
zijn machtige wieken scheerde
zelfs een marine-helikopter met
assistent van Bert Haanstra
ijzingwekkend dicht langs de caïs-
sonwand.
Enig nadenken
Luttele minuten later reeds
bracht een snel opkomende ne
velbank echter reeds angst in de
harten van de tientallen camera-
lieden en van de ...waterstaats
technici.
Al op weg naar hei) sluitgat
een vaarroute van om en nabij
twee kilometer gebeurde, cr
iets, dat de aannemingsmaat
schappij de N.V. Dijksbouw en de
Deltadienst tot nadenken moet
hebben gestemd: bij tijd en wijle
raakte de 5.50 meter diep steken
de caisson de bodem-
Tot gruwelijke ergernis van rijks
waterstaat en van een ieder, die
een camera in de hand klemde,
rolde de aanvankelijk lichte nevel
zich langzaam maar zeker uit tot
en compacte mistdeken.
En toen de traag voortglijdende
sleep eenmaal het sluitgat was ge
passeerd kreeg de Zierikzeese af
deling van het Koninklijk Ne
derlands Meteorologisch Instituut
definitief gelijk. Dichte mistban
ken, die nu nog boven de zee han
gen, drijven naar de kust, had de
ze afdeling 's morgens al voor
speld. En prompt sloeg omstreeks
half één alles potdicht boven het
Veerse Gat: een wereld zonder
kleur met hier en daar vaag op
doemende vormen in grijze tinten.
Geen begrip
In die enge wereld raakte de leek
op welk schip of scheepje dan
ook al spoedig ieder begrip voor
afstand en richting kwijt. Maar
zelfs de Rotterdamse havensleep
boten hadden het in deze besloten
ruimte zonder aanknopingspunten
kennelijk moeilijk met oriëntatie
en navigatie.
Urenlang moesten deze sleepboten
de caisson op stroom houden,
wachtend op het moment van
laag water om de kolos boven het
sluitgat te brengen, waar deze
eersteling pas tegen half zes tot
zinken moest worden gebracht.
Inmiddels kostte het de opvallend
ouderwetse stoomboot „Jan Blan
ken" van de rijkswaterstaat uit
Dordrecht alle moeite om enigs
zins verkeerregelend op te treden.
Een grote zwerm scheepjes cir
kelde namelijk om de Rotter
„Doe-het-zel£" geeft veel voldoening. Kijk:
het werk komt prachtig „uit de verf"! Nu
even de kwast weggelegd en... tjonge, wat
smaakt zo'n Boxy fijn!
Alleen Roxy heeft het uiterst dunne Elfin papier. Zo geniet 8
méér van de beste tabakken uit Amerika.
damse havensleepboten, die bij Voor ir. H. A. M. C. Dibbits, hoofd
tijd en wijle alarmerende fluitsto- ingenieur-directeur van de directie
ten over het water joegen om an-
<lcve schippers op do uitgezette Deltawerken. 7md, <1 er op dit vio-
kabel van de „Europa"--opmerk-,- fhent nog geen reden om bedenkelijk'
ie kijkenHoewel er al een lichte
waarop waas voor de andere caissons is ge-
trokken, ziet hij de zaalc nog zon
nig in nu hij kijkt naar het naar
zaam te maken.
Een watervlug vletje,
Biezeveld en ir. H. Wiggers
tijdelijk hadden gemonsterd,
moest eenmaal scherp uitwijken buiten slepen van de eerste doorlaat-
voor een plotseling opdoemende
en al fel achteruitslaande sleep
boot „Johanna".
Op niveau
Op dat moment omstreeks
kwart voor vijf was het dui
delijk, dat er voor deze water
staatstechnici alle aanleiding was
voor een „conferentie op hoog
niveau". Eén hoek van de caisson
was namelijk reeds bijzonder ste
vig met de zeebodem verbonden.
Weliswaar was de „Europa" weer
opnieuw met al zijn 1500 paarde-
krachten in de kabels gaan han
gen om die bovenkant van de cais
son iets om te trekken en zo
ruimte te maken onder één zijde
van het gevaarte, maar het bleef
bij een vruchteloze poging.
Op het watervlugge vletje, dat in
middels door de mist vas opge
slokt en nu ergens rond de gestran
de caisson draaide, werd een onge
twijfeld koortsachtig overleg ge-
pleg door de heren Jansen, Dibbits,
Biezeveld en AViggers. Het resul
taat? „Ga maar naar liuis!", schal
de een stem over het water, toen
het bootje weer uit de mist opdook
en zich bij de andere scheepjes met
belangstellenden voegden. „I-Iet
evenement is uitgesteld tot mor
gen", werd er wat laconiek
nog aan toegevoegd.
Een ieder kon dus naar huis gaan,
maar de bemannigen van de Rot
terdamse havensleepboten beslist
niet. Want centimeter voor centi
meter steeg het water weer en om
negen uur was de vloed zover op
gekomen, dat de ongelukkige door
laat-caisson langzaam maar zeker
weer vrij van de zuigende bodem
kwam. Een langdurig gevecht be-'
caisson. Ir. N. Biezeveld, geheel links
blikt ook nog onbezorgd in het rond.
Foto P.Z.C.J
Kruiningse caisson moet
nog even geduld hebben
Het overbrengen van de Phoe-
nix-caisson uit Kruiningen naar
het Veerse Gat is als gevolg
van de stranding van de eerste
doorlaat-caisson 24 uur /uitge
steld. De Kruiningse caisson,
die gebruikt wordt als reserve
wanneer er werkelijk iets mis
gaat met een andere caisson,
zou namelijk worden gehaald
door de vier Rotterdamse ha
vensleepboten, die ook betrok
ken zijn bij het werk In het
Veerse Gat. Deze sleepboten
konden echter als gevolg van
de stranding van de doorlaat-
caisson hun post in het Veerse
Gat niet verlaten. De Kruining
se caisson zal nu donderdag
morgen op weg naar Veere
gaan.
gon toen voor de „Europa", de
„Chili", de „Groenland" en de
„Zuidpool". Met de caisson „koer
sten" zij weer door het sluitgat
om heel de lange nacht de caisson
ergens tussen veere en Vrouwen
polder op stroom te houden: ge
reed voor de volgende poging om
het gevaarte aan de grond te zet
ten. vanavond omstreeks half ze
ven.
GESTOLEN ETSEN VAN
REMBRANDT TERECHT
De 32-jarige verpleger W. M. van
der P. uit Haarlem, die half decem
ber aangehouden was omdat hij werd
verdacht van de diefstal van twee
etsen van Rembrandt uit het Teylers
museum te Haarlem en destijds* ont
kende de etsen gestolen te hebben,
heeft thans verklaard wel de etsen
weggenomen te hebben.
Hij had ze begraven in een tuin van
de Provinciale Planologische Dienst
aan de Stolbergstraat te Haarlem.
Daar heeft de politie de etsen opge
graven in tegenwoordigheid van de
officier van justitie mr. G. W. F.
van der Valk Bouman en de com
missaris van politie te Haarlem, de
heer W. J. Gorter. De etsen hadden
een cataloguswaarde van 31.000.
De etsen waren verpakt in ribkarton
en dichtgeplakt met plastic. Ze wa
ren onbeschadigd, dank zij de goede
verpakking.
PER 1 MEI BANKEN OP
ZATERDAG DICHT
De Nederlandse Bankiersvereniging
heeft zich genoodzaakt gezien met in
gang van mei de tot dusver bestaande
regeling, waarbij de banken één keer
per maand en wel op de derde zater
dag gesloten blijven, uit te breiden tot
een volledige zaterdagsluiting.
Dit besluit is tot stand gekomen na
overleg met de Rotterdamsche Ban-
kiersvereeniging en de Bond voor de
Geld- en Effectenhandel in de Provin
cie.
Het besluit tot invoering van de vijf
daagse werkweek is genomen in nau
we samenwerking met de werkgevers
vereniging voor het bankbedrijf, die
over de daaraan verbonden consequen
ties voor de regeling der arbeidsvoor
waarden overleg heeft gepleegd met
de betrokken werknemersorganisaties.