Anti-climax in Veerse Gat: eerste caisson strandde ZELF GEDAAN - ROXY VERDIEND 'xi Rosy?.ja, graag WOENSDAG 32 APRIL 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT HAARLEMSE BLOEMENMEISJES MET TULPEN IN WITTE HUIS Tien Haarlemse bloemenmeisjes die in de Verenigde Staten propa ganda maken voor Nederlandse bloemen, hebben gisteren Caroline Kennedy in het Witte Huis bloemen en een pop geschonken. De pop voor de 3-jarige dochter van het Amerikaanse staatshoofd had dezelfde dracht aan als de bloemenmeisjes blauw-witte ge bloemde japonnen, lichtblauwe mantels en blauw-witte hoedjes. De meisjes maakten een rondgang door het Witte Huis. Zij droe gen mandjes bij zich, gevuld met narcissen en tulpen. Andere Haarlemse bloemenmeisjes legden intussen bezoeken af aan sena toren en leden van het Huis van Afgevaardigden, die zij tulpen en narcissen schonken. Vandaag vertrekken de meisjes naar New York. (Slot van pag. 1 zoog de vloed nog steeds aan de caisson, die men door de sleepbo ten en met een lier op het land- lioofd langzaam naar binnen liet zakken. Een enkele kabel kon af en toe de druk niet weerstaan en knapte vonken spuwend kapot. Op de caisson bezweek op zeker moment zelfs krakend een bolder. En dit alles speelde zich af in een dichte mist, die nog altijd het zicht zeer beperkt maakte en ook nauwelijks doordrongen weid door de schijnwerpers van de sleepboten. Tenslotte het was inmiddels half twaalf echter bereikte de caisson, ogenschijnlijk zonder noemenswaardige schade, het rustiger water achter de dam men, waar de sleepboten de tot rust gekomen kolos op stroom hielden. Tegenslag Voor rijkswaterstaat was dit alles een vrijwel ondenkbare tegenslag. Alles was immers tot in de klein ste details geregeld, alle kansen waren in een zee van tijd gewikt en gewogen, tot op het laatste moment waren overal dieptepei lingen verricht, een radarinstalla tie volgde het stroombeeld van minuut tot minuut. En toch ...een stranding. Pas twee uur na die stranding had rijkswaterstaat er tegenover de zeer geïnteresseerde, zeer talrijke pers woorden voor. Een onbewogen hoofdingenieur directeur van de directie Delta werken Zuid, ir. H. A. M. C. Dib- bits, zei flegmatiek: „Per slot van rekening was de operatie met deze eerste van de zeven doorlaat- caissons een generale repetitie voor de volgende. En zie: er was uit deze generale repetitie voor ons vandaag heel wat te leren"! Een donker kijkende prof. ir. P. Ph. Jansen, hoofdingenieur-direc teur van de Deltadienst, deed er helemaal het zwijgen toe. Het was dan ook aan ir. M. J. W. de Lint, hoofd van de N.V. Dijksbouw, om de zaken duidelijk te stellen. „We hebben hier te maken met een constante zandbe- weging door de felle stromingen van en naar de Oosterscheldc", vertelde hij, terwijl gejaagde ra dio-reporters met- microfoons en kabeltjes goochelden om zijn woorden vast te leggen. „Steeds hebben we gebaggerd, maar plot seling was cr toch een zandbank- je, waarvan we het bestaan niet eens vermoedden", lichtte hij toe. Vrijdag nog was ter plaatse ge meten en toen bleek de diepte nog 7 a 8 meter. In luttele tijd moet deze zandbank gevormd zijn. Op het moment, dat deze uit leg gegeven werd, zat de 1.200.000 gulden kostbare doorlaat-caisson bijzonder rotsvast op de zandbodem geklonken. De kolos lag na melijk „twee meter uit zijn vlot", om het in zeemanstaal te zeggen. Dit betekende, dat de caissons twee meter water te kort kwam om drijvende te komen: ter plaatse is het Veerse Gat bij laag water slechts 3Yo meter diep, ter wijl het gevaarte 5y2 meter diep steekt..... Glorieus begin De dag was voor de Deltadienst en voor de N.V. Dijksbouw, die ver antwoordelijk zijn voor de afslui ting van hét Veerse Gat, zo glo rieus begonnen. Al in de loop van de nacht was in het ruim 400 me ter lange bouwdok tussen Veere en Vrouwenpolder £le eerste caïs- De eerste slag" is begonnen: de „Europa" lieejt in het bouwdok vast gemaakt aan de eerste caisson en deze Rotterdamse havensleepboot spant nu al zijn 1500 paardeler acht en in om beweging te krijgen in de be tonnen kolos. Èen helikopter met fil mende cineasten zorgt voor een pas send decor bij deze waterstaatkundi ge slioio. Foto P.Z.C.) Reddingsmiddelen genoeg op le doorlaat-caisson Is een doorlaat-caisson een vaartuig? „Ja", zei de scheep vaartinspectie, „zo gauw er een sleepboot voor ligt en het ge vaarte gaat varen, is het inder daad een vaartuig". De conse quentie is, dat er op deze cais son zoals op ieder vaartuig ook reddingsmiddelen aan wezig moeten zijnEn dus was de caisson, die gisteren naar het sluitgat werd gesleept en zo noodlottig strandde, be hangen met twintig reddings boeien en twintig reddingsves ten! „Al zijn we dan aan de grond gelopen en al was de si tuatie bij het vlot komen even precair, we hebben ze toch niet nodig gehad", zei een water staatstechnicus gisteravond laat met enige dankbaar heid in zijn stem son gaan dobberen, nadat vier dof grommende pompen de waterbal- last hadden weggezogen. En er kwam in de letterlijke be tekenis des woords ook geen vuiltje aan de lucht, toen de Rot terdamse sleepboten „Europa", „Groenland", „Chili" en „Zuid pool" in de prille ochtendzon omstreeks negen uur het ge vaarte in de boeien sloegen: de gevangen caisson lag klaar voor zijn eerste en laatste reis. En klokslag half elf barstte de beloofde waterstaatkundige show pas werkelijk los, toen de mach tige „Europa" met al zijn 1500 paardekrachten in de kabels ging hangen en er tergend langzaam beweging kwam in de betonnen kolos. Camera's van de Duitse en Nederlandse t.v., van journaal diensten en van cineasten-met- een-opdracht begonnen tevreden te snorren als een gelukkig spin nende kattenfamilie. Slippend op zijn machtige wieken scheerde zelfs een marine-helikopter met assistent van Bert Haanstra ijzingwekkend dicht langs de caïs- sonwand. Enig nadenken Luttele minuten later reeds bracht een snel opkomende ne velbank echter reeds angst in de harten van de tientallen camera- lieden en van de ...waterstaats technici. Al op weg naar hei) sluitgat een vaarroute van om en nabij twee kilometer gebeurde, cr iets, dat de aannemingsmaat schappij de N.V. Dijksbouw en de Deltadienst tot nadenken moet hebben gestemd: bij tijd en wijle raakte de 5.50 meter diep steken de caisson de bodem- Tot gruwelijke ergernis van rijks waterstaat en van een ieder, die een camera in de hand klemde, rolde de aanvankelijk lichte nevel zich langzaam maar zeker uit tot en compacte mistdeken. En toen de traag voortglijdende sleep eenmaal het sluitgat was ge passeerd kreeg de Zierikzeese af deling van het Koninklijk Ne derlands Meteorologisch Instituut definitief gelijk. Dichte mistban ken, die nu nog boven de zee han gen, drijven naar de kust, had de ze afdeling 's morgens al voor speld. En prompt sloeg omstreeks half één alles potdicht boven het Veerse Gat: een wereld zonder kleur met hier en daar vaag op doemende vormen in grijze tinten. Geen begrip In die enge wereld raakte de leek op welk schip of scheepje dan ook al spoedig ieder begrip voor afstand en richting kwijt. Maar zelfs de Rotterdamse havensleep boten hadden het in deze besloten ruimte zonder aanknopingspunten kennelijk moeilijk met oriëntatie en navigatie. Urenlang moesten deze sleepboten de caisson op stroom houden, wachtend op het moment van laag water om de kolos boven het sluitgat te brengen, waar deze eersteling pas tegen half zes tot zinken moest worden gebracht. Inmiddels kostte het de opvallend ouderwetse stoomboot „Jan Blan ken" van de rijkswaterstaat uit Dordrecht alle moeite om enigs zins verkeerregelend op te treden. Een grote zwerm scheepjes cir kelde namelijk om de Rotter „Doe-het-zel£" geeft veel voldoening. Kijk: het werk komt prachtig „uit de verf"! Nu even de kwast weggelegd en... tjonge, wat smaakt zo'n Boxy fijn! Alleen Roxy heeft het uiterst dunne Elfin papier. Zo geniet 8 méér van de beste tabakken uit Amerika. damse havensleepboten, die bij Voor ir. H. A. M. C. Dibbits, hoofd tijd en wijle alarmerende fluitsto- ingenieur-directeur van de directie ten over het water joegen om an- <lcve schippers op do uitgezette Deltawerken. 7md, <1 er op dit vio- kabel van de „Europa"--opmerk-,- fhent nog geen reden om bedenkelijk' ie kijkenHoewel er al een lichte waarop waas voor de andere caissons is ge- trokken, ziet hij de zaalc nog zon nig in nu hij kijkt naar het naar zaam te maken. Een watervlug vletje, Biezeveld en ir. H. Wiggers tijdelijk hadden gemonsterd, moest eenmaal scherp uitwijken buiten slepen van de eerste doorlaat- voor een plotseling opdoemende en al fel achteruitslaande sleep boot „Johanna". Op niveau Op dat moment omstreeks kwart voor vijf was het dui delijk, dat er voor deze water staatstechnici alle aanleiding was voor een „conferentie op hoog niveau". Eén hoek van de caisson was namelijk reeds bijzonder ste vig met de zeebodem verbonden. Weliswaar was de „Europa" weer opnieuw met al zijn 1500 paarde- krachten in de kabels gaan han gen om die bovenkant van de cais son iets om te trekken en zo ruimte te maken onder één zijde van het gevaarte, maar het bleef bij een vruchteloze poging. Op het watervlugge vletje, dat in middels door de mist vas opge slokt en nu ergens rond de gestran de caisson draaide, werd een onge twijfeld koortsachtig overleg ge- pleg door de heren Jansen, Dibbits, Biezeveld en AViggers. Het resul taat? „Ga maar naar liuis!", schal de een stem over het water, toen het bootje weer uit de mist opdook en zich bij de andere scheepjes met belangstellenden voegden. „I-Iet evenement is uitgesteld tot mor gen", werd er wat laconiek nog aan toegevoegd. Een ieder kon dus naar huis gaan, maar de bemannigen van de Rot terdamse havensleepboten beslist niet. Want centimeter voor centi meter steeg het water weer en om negen uur was de vloed zover op gekomen, dat de ongelukkige door laat-caisson langzaam maar zeker weer vrij van de zuigende bodem kwam. Een langdurig gevecht be-' caisson. Ir. N. Biezeveld, geheel links blikt ook nog onbezorgd in het rond. Foto P.Z.C.J Kruiningse caisson moet nog even geduld hebben Het overbrengen van de Phoe- nix-caisson uit Kruiningen naar het Veerse Gat is als gevolg van de stranding van de eerste doorlaat-caisson 24 uur /uitge steld. De Kruiningse caisson, die gebruikt wordt als reserve wanneer er werkelijk iets mis gaat met een andere caisson, zou namelijk worden gehaald door de vier Rotterdamse ha vensleepboten, die ook betrok ken zijn bij het werk In het Veerse Gat. Deze sleepboten konden echter als gevolg van de stranding van de doorlaat- caisson hun post in het Veerse Gat niet verlaten. De Kruining se caisson zal nu donderdag morgen op weg naar Veere gaan. gon toen voor de „Europa", de „Chili", de „Groenland" en de „Zuidpool". Met de caisson „koer sten" zij weer door het sluitgat om heel de lange nacht de caisson ergens tussen veere en Vrouwen polder op stroom te houden: ge reed voor de volgende poging om het gevaarte aan de grond te zet ten. vanavond omstreeks half ze ven. GESTOLEN ETSEN VAN REMBRANDT TERECHT De 32-jarige verpleger W. M. van der P. uit Haarlem, die half decem ber aangehouden was omdat hij werd verdacht van de diefstal van twee etsen van Rembrandt uit het Teylers museum te Haarlem en destijds* ont kende de etsen gestolen te hebben, heeft thans verklaard wel de etsen weggenomen te hebben. Hij had ze begraven in een tuin van de Provinciale Planologische Dienst aan de Stolbergstraat te Haarlem. Daar heeft de politie de etsen opge graven in tegenwoordigheid van de officier van justitie mr. G. W. F. van der Valk Bouman en de com missaris van politie te Haarlem, de heer W. J. Gorter. De etsen hadden een cataloguswaarde van 31.000. De etsen waren verpakt in ribkarton en dichtgeplakt met plastic. Ze wa ren onbeschadigd, dank zij de goede verpakking. PER 1 MEI BANKEN OP ZATERDAG DICHT De Nederlandse Bankiersvereniging heeft zich genoodzaakt gezien met in gang van mei de tot dusver bestaande regeling, waarbij de banken één keer per maand en wel op de derde zater dag gesloten blijven, uit te breiden tot een volledige zaterdagsluiting. Dit besluit is tot stand gekomen na overleg met de Rotterdamsche Ban- kiersvereeniging en de Bond voor de Geld- en Effectenhandel in de Provin cie. Het besluit tot invoering van de vijf daagse werkweek is genomen in nau we samenwerking met de werkgevers vereniging voor het bankbedrijf, die over de daaraan verbonden consequen ties voor de regeling der arbeidsvoor waarden overleg heeft gepleegd met de betrokken werknemersorganisaties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7