loe litis let? Decorontwerper bij de televisie heeft slopend bestaan Een droge maart, een natte april MARTINEZ V akantiespr eiding blijft probleem £^{oreH, yew en sclmjven VANDAAG MORGEN BIJ DE TERUGKEER VAN DE ZWALUWEN katerdag 8 aprh; i96i PR OV177 C TALE ZEEUWSE COURANT 15 FOKKE DUETZ vertelt zijn ervaringen „De hongerwinter in Amster dam zal ik niet gauw ver geten. We luidden helemaal geen kolen meer en we zaten met dekens om in de kamer, terwijl de bloemen dik op de ruiten stonden. Ik heb toen een heel merkwaardige teke ning gemaakt. Op een dag kreeg ik ineens het gevoel dat ik moest gaan tekenen. Ik heb een stuk aquarelpa pier gepakt en ben met een deken om me heen geslagen aan het werk getogen. Mijn hand heb ik maar laten gaan en het werd een druiventros met bladeren. Het klinkt misschien hovaardig, maar het was bijna een christus- kop. Dit heeft mij een enor me geestelijke steun gege ven. Dit merkwaardige stuk levenser varing tekenden wij op uit de mond van Fokke Duetz, een van de (in dienstjaren) oudste decor ontwerpers van de N.T.S. Duetz werd op Java in de plaats Am- barawa geboren. Zijn vader was arts bij de Bataafse Petroleum Maatschappij. Hij werd telkens overgeplaatst en de kleine Fokke is heel Indië doorgereisd. Het laatste woonde hij in Medan op Sumatra en op zijn elfde jJfer. in 1921, is hij naar Nederland gekomen. „In Indië zat ik in de vijfde klas van de lagere school, maar het onderwijs was er niet zo goed en de kennis die ik er had vergaard was slechts goed ge noeg voor de tweede klas in Ne derland. Op het gymnasium heb ik het tot de vijfde klas gebracht. Ik ben eraf gegaan, omdat ik de kunst in wilde", aldus de heer Duetz. Opleiding Eerst heeft hij van 1927 tot 1930 de afdeling vrije kunst van de Academie te Den Haag gevolgd. Maar reeds toen openbaarde zich bij Fokke Duetz het verlangen decorontwerper te worden. Hij is daarom naar München getogen, om daar de colleges van de thea terklas van de Kunstacademie te volgen. „In 1933 beviel het me niet meet in Duitsland en toen ben ik naar Nederland teruggegaan. Mijn leermeester prof. Pretorius heb ik in 1953 in ons land terugge zien. Hij maakte namelijk de de cors voor de Wagnervereniging. Teruggekeerd in Nederland ging Fokke Duetz werken bij Eduard Veterman in Den Haag, waar hij veel lieeft geleerd van de prakti sche zijde van het toneeldeeor. Van 1935 tot 1939 is hij free lance ontwerper geweest. In dit laatste jaar kreeg hij een vaste, verplichte betrekking als soldaat in het Nederlandse leger. Precies veertien dagen voor de oorlog ook over Nederland losbarstte is Fok ke Duetz getrouwd. Hij had een week extra verlof gekregen, maar hij had daar nauwelijks van geno ten, of alle verloven werden inge trokken. In de oorlog is hij weer free lance geweest en na de oorlog kwam hij bij de film terecht. „In 1952 heeft de Amerikaan Dreyfuss hier 26 televisiefilms gemaakt. De hoofdrollen werden gespeeld door Amerikanen, maar de overige acteurs waren Neder landers. Cinetone verzorgde de produktie en we hebben in drie kwart jaar die 26 films gemaakt. Elke tien dagen kwam er een klaar en voor elke film moest ik tien a twaalf decors maken", al dus Duetz. Hij heeft hiermee een ervaring opgedaan die hem bijzonder ge schikt maakte voor het toen nog wel heel nieuwe medium televisie. Peter Swart werkte al bij de N.T.S., de tweede decorontwerper was overleden en men verzocht Fokke Duetz zijn plaats in tc nemen. Slopend bestaan Het is nu nog haasten en jachten bij do decorafdeling van de N.T.S. maar het is er rustig vergeleken bij zes, zeven jaar geleden. Swart en Duetz stonden er met zijn tweeën voor. In 1955-'56 is Swart geruime tijd ziek geweest en toen moest Duetz per week voor vier programma's decors ontwerpen. Later kwam Cor Hcrmcler ver lichting brengen. In 1958 was Swart weer overwerkt en dit keer hield Duetz hem gezelschap de een was voor vier maanaen, de ander voor drie maanden uitge schakeld. Sindsdien is er een flin ke uitbreiding gekomen. Hoe komt nu een decor tot stand Vijf weken voor de uitzending van bijvoorbeeld een dramatische produktie op donderdagavond stapt de regisseur naar de decor ontwerper. Hij vertelt hem de in houd van het stuk, de sfeer, de tijd waarin het speelt en wat hij er zich van voorstelt. „Tijdens het vertellen vormt zich al een beeld en je gaat vast zit ten schetsen. Je bekijkt dan te vens de mogelijkheden van de ca mera's en de microfoonhengels, want die moeten overal bij kun nen komen. Aan het eind van dat eerste gesprek heb je al een vrij gedetailleerde schets van hoe je je de decors voorstelt", verklaart Fokke Duetz. Twee da gen later gaat deze uitgewerkte schets in lichtdruk naar de re gisseur. Twee weken later volgt een tweede bespreking. Behalve regisseur en decorontwerper zijn dan ook de geluidstechnicus, de beeldtechnicus, de leider van de cameraploeg,de belichter, de lei der van de decoruitvoering, de re- quisiteur en de assistente van de regisseur aanwezig. Weer wordt het hele stuk doorgenomen. De regisseur heeft zijn „mise en scene" gemaakt, de technici ma ken hun opmerkingen en de ont werper kan eventuele kleine ver anderingen in zijn decor aanbren gen. Ongeveer drie weken voor de uitzending krijgen allen, die de tweede bespreking hebben mee gemaakt, een plattegrond met zeer uitgebreide schetsen van het decor. De decoruitvoerders bou wen in de voorbereidingshal de stukken op. „Als ze eenmaal in de studio aan het werk gaan, staat de boel in een halve dag. Wat voor decors het ook zijn, ze zijn altijd in die halve dag gebouwd en daar neem ik iedere keer weer mijn petje voor af", aldus Duetz. De N.C.R.V.-televisie wijdde don derdagavond een uitzending aan het stuk „Ipliigeneia in Taurié" van Goethe in een nieuwe verta ling van Gerrït Kouwenaar en onder regie van Gerard Rekers. Op deze foto v. links n. rechts: Gnus Hermes als Orestes, Ramses Shaffy als Pylades en Ank van der Moer in de titelrol. RADIO- EN T.V.-RUBRIEK AAAA/VWWVVA/WVVA/VVVVVV» T elevisie Om tien voor half negen opent de K.R.O. zijn programma met „Brandpunt", waarin deze keer o.a. aandacht zal worden besteed aan kleurmogelijkheden en -effec ten in het verkeer. Om negen uur' Jos van der Valks „Zaterdag avondakkoorden" met o.a. Ilse Werner en om tien uur de tradi- tionelo Hitchcockfilm, deze keer goedgekeurd voor alle leeftijden. De Vlaamse t.v. zendt om half negen haar gebruikelijke „Wie is Wie"-show uit en komt om negen uur met een Catharine Valente- show, een muzikale film. Om kwart voor tien een Interpolfilm. Radio lïoefie Huetings „Down Town Jazz Band" speelt om kwart voor twee in het VARA-programma via Hil versum I. Om tien voor drie is er een discussie over do problemen rond do winkelsluiting op zater dag bij de vijfdaagse werkweek. Hieraan nemen deel J. Bons jr., directeur-generaal van de Bijen korf, B. Buitendijk, hoofdbestuurs lid van de Nederlandse Consumen tenbond, P. J. de Kruif, secretaris van het Nederlands Verbond van Middenstandsverenigingen en F. J. Willems, secretaris van de Al gemene Bond Mercurïus. Voorzit ter is IV. Thomassen, burgemeester van Enschede. De andere zender biedt in het K.R.O.-programma om acht uur populaire klassieken, waarin men werken van Bach, van Beethoven en Schubert kan horen. Deze wer ken worden uitgevoerd door het Radio Khmerorkest o.l.v. Maurits van den Berg. Solist is Jos Ver- koeyen, viool. Om tien over negen keert „Tierelantijnen" in de ether terug, waaraan o.a. Greetje Kauf- feld zal meewerken. V.P.R.O. STICHT WERKGROEP VOOR NATIONALE OMROEP (Van onze radio- en t.v.-redaeteur). De V.P.R.O. heeft een derde publikatie inzake de nationale omroep het licht doen zien. Het boekwerkje heet „Hoe nu verder?" en het bevat voornamelijk reacties op positieve en negatieve kritiek die in dag- en weekbladpers is uitgeoefend op het „plan voor een nationale omroep", dat de V.P.R.O. september vorig jaar heeft gepubliceerd. Tegelijkertijd is de oprichting van een werkgroep aangekondigd, die het vraagstuk van de nationale oplossing van het omroepproblecm nader zal bestuderen. De werkgroep is zeer breed samengesteld en alle belangrijke groeperingen van het Nederlandse volk zijn erin vertegenwoordigd. De groep bestaat uit: prof. dr. P. J. Bouman, ir. Z. Th. Fetter, F. J. Goedhart, prof. dr. J..de Graaf, L. Hanekroot, prof. dr. P. H. J. Idenburg, J. Kassies, dr. J. A. de Koning, ds. F. H. Landsman, ds. J. A. van Nieuwenhuijzen, prof. dr. G. C. van Niftrik, dr. E. Nordlohne. mr. dr. J. Ozinga, mr. dr. A. A. van Rhijn, prof. mr. dr. M. Rooij, ds. L. H. Ruitenberg, mevrouw J. F. Schou- wenaar-Franssen, mevrouw H. van Someren-Downer, dr. E. D. Spelberg, mr. dr. W. Verkade, mejuffrouw dr. A. de Waal, mr. G. E. van Walsum, prof. dr. J. A. M. 'Weterman. Aan de leden van deze werkgroep is gevraagd het V.P.R.O.-plan voor een nationale omroep als uitgangspunt te kiezen, zonder dat wordt verondersteld, dat elk lid van de werkgroep zich bij voor baat achter dit plan zou stellen. T elevisie In de Energiehal van Rotterdam worden zondagmiddag wedstrijden gespeeld om het tafeltenniskam pioenschap van Nederland. Van de belangrijkste partijen worden van half vijf tot zes uur zondagmiddag televisiereportages gegeven. In het A.V.R.O.-programma kan men 's avonds naar nieuwe kunst grepen van Pierre Janssen kijken. Om kwart voor negen Lou van Burg met „Een kwartje per se conde". De Vlaamse televisie zendt om half negen haar bekende amuse- mentssnow „Spaar je mee?" uit. Radio Om vijf voor tien laat Ben Levi weer de laatste opname horen uit Frankrijk in zijn rubriek „Met de Franse slag" (Hilversum I, A.V. R.O.). Over de andere zender kan men in het N.C.R.V.-programma om half zeven naar opnamen van het Concertgebouworkest o.l.v. Eduard van Beinum luisteren, met mede werking van Hubert Barwahser, fluit. Uitgevoerd wordt de suite no. 2 van Bach. Om acht uur via de K.R.O. het cabaretprogramma „De Halve Maan(d)". Beroemde componisten als Mahler, Strauss, Grieg, Saint-Saens, Clau de Debussy en Granados spelen om vijf voor tien eigen werk. Het be treft hier historische opnamen uit de jaren 1905—1913. ONDER ZEELANDS HOGE HEMEL Nu de eerste zwaluwen onze polders hebben overvlogen kunnen we ons realiseren, dat reeds een heel kwartaal van 1961 is verstreken. De terug keer van de zwaluwen blijkt steeds nauw verbonden aan de maand april, en wel zo, dat we ze vrij prompt in de eerste week kunnen verwach ten. Het is dan ook niet hele maal zonder reden, dat het volk in zijn spreekwijzen het verlangen naar de zomer en de teleurstellingen, die elk jaar weer op schijnbare te kenen van vroege vervulling van deze wensen volgen, aan de zwaluw heeft gekoppeld en niet aan een der vele an dere terugkerende vogels. Spelen bij andere vogels warmte, zonneschijn en voedsel als bij factoren een grote rol, de zwaluw houdt zich bij zijn trek blijkbaar voornamelijk aan de tijd. Wij zouden kunnen zeggen, dat de zonnestand hierin een hoofdrol speelt en de verdere factoren een bijrol vervullen. Eén zwaluw maakt dus nog geen zomer, enke le tientallen zullen dit evenmin doen, feitelijk vertellen die zo verlangend verwachte zwaluwen ons niet veel meer dan: Het is april. Nu dat weten wij ook van de kalender. Daaruit kan dus vol gen, dat we die eerste zwaluw meldingen best zouden kunnen missen, maar het' tegendeel is hier van grote betekenis. De natte maand april, volgens de volksuitspraak in de titel, is van groot belang voor de ontwikkeling van de natuur, nadat een droge maart de vóórontwikkeling heeft gestimuleerd, maar zo'n natte april kan ons psychisch danig dwars zitten. Dan is de zwaluw- Advertentie) O., tnan t. i/ri, I <c-n ioten .j melding tegelijkertijd een steun voor de lioop op dc zomer en een rem voor een te hoog gespannen verwachting. Ze zijn er weer, de winter is nu definitief uit on danks het witte hoedje, dat de grillige aprilmaand ons soms nog eens wil opzetten. Zo'n natte maand houdt ons bo vendien véél te veel binnenshuis en wordt oorzaak, dat diverse nieuwkomers op het gebied van bloemen, vogels en insekten on gemerkt op het toneel aanwezig zijn. Wie lette er op, dat de pink sterbloemen rond Pasen al in volle fleur stonden? Straks staan ze uitgebloeid zon der dat hun verblijdende rol in het mensenleven tot zijn recht is gekomen. In dat opzicht zijn we als de bijen: schijnt het zonnetje dan vliegen we uit, gaan de stand van het gewas bekijken (ook in de natuur) en we verblijden ons over elk nieuw bloemenkleurtje, zelf elk insektenpakje (de hom mels!) dat tegen de groene onder grond van grassen en kruiden meer afsteekt dan voorheen. Zelfs de altijd groene naalddragers doen er aan mee, vaak heel petite- rig en dan toch bijzonder fraai. Let nu eens op de diverse coni feren, de den, de larix, maar ook op die sierheesters met hun plat te waaiervormige takjes, die als met in elkaar geschoven schub ben zijn overdekt. In de overdadig kleurige voorjaarstuinen en park versieringen schijnen ze niet meer dan een wat andere, frisse of donkere nuance van groen. Dichterbij bekeken vinden we nu aan cypressen de roodgeschubde manlijke bloeikegeltjes aan de topjes van deze takjes, telkens zo'n karmijnrood schubje tussen twee bruine, telkens een bruine tussen twee rode. Maar kom niet één dag te laat, want dan is er van het rood niets meer tc zien en zijn de takjes schimmelig wit geworden. Kom ook niet één dag te vroeg, want dan ziet men slechts een veel korter donker kegeltje een knopje. Het is dus mogelijk, dal zelfs' een goed opmerker het fraaie voorjaarskleedje van de cypres pas leert kennen, als hij er bij toeval met de neus vlak op wordt geduwd Het geheim? De onontwikkelde manlijke kegeltjes verschijnen in dc vorm van een donker knopje. Dit knopje bestaat als alle conifc- renkegeltjes uit schubben, die de onontwikkelde meeldraden be schermen. Bij de cypres drukken de helmknoppen, die rood zijn de ze schubjes uiteen, zodat vlak voor ze rijp zijn deze kegeltjes uit rode en bruine schubben schij nen te bestaan. Barsten deze helmknoppen dan storten ze een overvloedige massa stuifmeelkor- rcltjes uit van minimale grootte i't zijn windbloeiers') en weg is het rood, terwijl het witte stuif meel als een schimmelaanslag de omliggende bladschubben over dekt. Maar dicht in de omgeving staan de ronde groene vrouwlijke kegeltjes, die profijt trekken van die witte poederlaag. Het is dus mogelijk, dat het verlangen de eerste zwaluw te zien ons op een vochtige dag het huis uitlokt en juist het toeval in de hand speelt, dat ons met dit kortston dig voorjaarskleed van de cypres doet kennismaken. Regen of geen regen, we zullen dus (als Strijbos ons in het arti kel van woensdag adviseerde) ter dege moeten opletten, willen be paalde interessante gebeurtenis sen in de natuur ons niet ontgaan. De eerste zwaluwen zijn meest geen blijvers. Ze hebben op onze breedte hun reis nog niet voltooid, hun doel ligt noordelijker en zo is het nodig andere meldingen niet te verzuimen. Wanneer komt de eerste blijver onder de zwalu wen! Wij horen graag nog lang over het binnenkomen (overko men) van de trekkers, maar ik hoop ook op vele meldingen onder het motto: de zwaluwen zijn bij mij op de nestplaats terugge keerd! De eerste zwaluw maakt ieder er op attent: let op! Straks komen ze weer bij ons. En zo zien we dat we toch aan de kalen der niet genoeg hebben en zelfs niet aan een hotel in de vuurto ren van Westkapelle om te weten, dat de datum van één april is gepasseerd. Bent U er ingelopen? De Cadzandse cn „Erremuse" zwaluwen niet, die lieten wijselijk 1 april passeren en kwamen pas de volgende dag. Een wijze raad, lees de „gevaarlijke" P Z.C. één dag te laat en de kans er in te lopen is voorbij. i P.S. Niet aan de redactie vertel len a.u.b.). Advertentie) de sigaar waarmee His Lordship zich zo van adel voelt HQNNEUR een hoog- geklasseerde sigaar voor 31 cf. Propaganda zonder resultaat A.N.W.B. doet bedrijfsleven en onderwijs verwijt Het kost u even veel als u meteen een goed hor loge koopt ...een Prisma! Dan bent u zeker van 'n mooién goed horloge! j (Van onze Haagse redactie) j „Beschamend en beangstigend" heeft de vice-voorzitter van de A.N.W.B., de heer P. F. Zim merman gistermorgen bij de opening van Goed Kamp, het resultaat van twaalf jaar ijve ren voor een betere vakantie- spreiding genoemd. Alle pogin gen van de stichting recreatie om medewerking te krijgen van de onderwijsinstanties en het bedrijfsleven zijn vastgelopen op een gebrek aan begrip voor het economisch en sociaal be lang van de spreiding. Hij deed ccn poging alsnog iets voor de vakantiespreiding te berei ken. „In een land dat een mammoet wet kan baren, moet het toch mo gelijk zijn", zo zei hij. „met mede werking van onderwijs eu bedrij ven de vakantieperiode van één propvolle maand te verlengen tot een van twee minder drukke maan den: van 1 juli tot 31 augustus. De heer Zimmerman betoogde dat door spreiding van de va kanties de bedrijven in de logies- verstrekkende sector economi scher geëxploiteerd kunnen wor den en derhalve goekoper voor de gasten kunnen zijn. Dit geldt ook voor aanverwante bedrijven als reisbureaus, vervoersbedrij ven, de vermaaksindustrie e.d. In de 70 kilometer lange kust strook van de randstad Holland zijn dringend nieuwe, goed ge outilleerde kampeerterreinen, bungalowparken en hotels nodig. Het is onmogelijk deze accommo daties te vormen, indien men slechts op één maand volledige bezetting kan hopen. Hindernissen Om tot een redelijke vakantiesprei ding te komen zullen drie belangrij ke hindernissen genomen moeten worden 1. Het onderwijs, dat zeker de va kanties over twee maanden zal moeten spreiden. 2. Het bedrijfsleven, waarin tal van fabrikanten voorkomen die het voltallige personeel collectief va kantie geven en in die tijd de fabriek sluiten. Dit gebeurt dan mede door het ontbreken van de spreiding in het onderwijs in de drukste maand: 35 juli tot 15 augustus. 3. De gezelligheidsdrang van talloze vakantiegangers, die zich niet cloor schoolkinderen gebonden we ten aan augustus, maar niettemin in die maand op de drukste plaat sen neerstrijken omdat het dan zo gezellig is. Doelgerichte pro paganda voor deze groep is nodig. De vice-voorzitter van de A.NAV.B. meende dat er, aangezien alle Ne derlanders bij het probleem van de vakantiespreiding zijn betrokken, thans eindelijk wel eens ernst ge maakt mag worden met de oplos- De viercntwintig-uurstakirig van de Franse douane-ambtenaren, die donder dagmorgen zeven uur is^ begonnen, beeft voor de luchtreizigers geen moeilijkhe den opgeleverd. Op Orly verschenen SO van de 230 douane-ambtenaren niet op hun werk en op Le Bourget bleven er 13 van de 130 weg. De meeste stakings brekers zijn lid van de communistische vakbond C.G.T., die zich tegen dc sta king heelt uitgesproken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7