Herinneringen van Markies de Bradomin' Nieuw-Guineafilm naar Cannes DAG AMSTERDAM" Nieuwe schouwburg in Nijmegen 9 april klaar Openbaar Kunstbezit: nu ruim 100.000 leden Nederlandse werken naar internationale expositie Filmfestival Cannes Vocalisten-concours '61 in Den Bosch ZATERDAG 1 APRIL 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COTJRANT 1T In reeks „Onsierfelijken" Goed vertaald door L. P. J. Braat De herinneringen van de Markies de Bradomin" van Ramón del Valle-Inclan, die onder de hoofdtitel „Liefdessonates" in de reeks „De Onsterfelijken" van Contact verschenen, be staan uit vier delen, vier „sonates" de Lente-, Zomer-, Herst en Wintersonate. Zij verschenen afzonderlijk van 1902-1905. Valle-Inclan, geboren in 1869 in Galicië (en gestorven in 1935) was dus vóór in de dertig toen hij aan de creatie van zijn be faamde markies begon. Dit omvangrijke werk is een ty pisch tijdverschijnsel, een uit- bloeisel van het fin-de-siècle, maar dat het nog steeds gaarne gelezen wordt en bewondering weet te wekken, bewijst dat het boven zijn tijd uitreikt, en in die zin inderdaad onsterfelijk mag heten. Want een zo door en door esthetisch, geraffi neerd, morbide, de leuze ,,1'art- pour-l'art huldigend boek moet wel bijzondere kwaliteiten heb ben om heden ten dage nog te kunnen boeien. Letterkundige kroniek door RANS WARREN De sonate-titel wijst al op die eigen aardige vermenging van muziek en literatuur, die in de loop van de ne gentiende eeuw onstaan was een samengaan op zo geheel andere voet dan véél vroeger, toen muziek en li teratuur bij elkaar hoorden, toen een epos, een gedicht, gezongen, be geleid moesten worden. Heel sterk was de literaire inslag b.v. van Wag ner talloos de componisten die hun werken „legende", „poème", „rapso die" etc. noemden. Soms versmol ten muziek en literatuur haast vol komen, zoals in „Pelléas en Mélisan- de" van Debussy-Maeterlinck. Van hun kant gingen dichters en schrij vers do muzikaliteit van de taal meer en moor uitbuiten, en zij eigenden zich muzikale termen toe om hun wei-ken aan te duiden nocturne, madrigaal, aii-, sonate. Schilderkunst en literatuur gingen in die tijd even eens vaak een soort fusie aan ook hiervan treft men vele voorbeelden aan in het kunstige, barokke proza van Valle-Inclan. Hij is in de „Sonates" eigenlijk voornamelijk dichter, een over dadig, lyrisch dichter. De pracht van zijn taal, van zijn beel den, de intensiteit waarmee hij stem mingen weet op te roepen, bepalen voor het grootste gedeelte de waar de van het werk, want de structuur van de verhalen is tamelijk wankel, men moet daar niet kritisch aan tor nen. Men dient zich over te geven aan dit prachtige, evocerende ver tellen, aan de lusten van oor en in nerlijk oog, en de kritische zin moet zich in slaap laten wiegen. Het is een poëzie van murmelende fontei nen, van ziekelijke, beeldschone vrouwen met brandende moorse ogen, van rozen die ontbladeren on der een azuren hemel, van mooie, jonge meisjes met goudblond gol vend haar en trillende witte duifjes in de hand. En ook een poëzie met morbide en amorele onderstrpmen in de kelk van de prachtige geurige bloemen schuilt een droppel dodelijk vergif. Ook dit was van de tijd Valle-Inclan doet vaak denken aan Barbey d'Aurevilly (de markies van Bradomin noemt' hem ergens zijn vriend), en verder heeft hij veel te danken aan de Franse symbolisten en impressionisten, aan Verlaine, Maeterlinck met name, en aan die andere grote uit de tijd d'Annunzio. Het Nederlands Ballet studeert onder leiding van Serge Li far „Les Mirages" in, een nieuw ballet dat binnenkort in pre mière gaat. Op de bijgaande foto zien we v.l.n.r. Serge Li- far met Joan Cadzow en Peter Appel, met Marianna Hilarides irlens een van de repetities. Dan zijn er als invloeden de do lende ridder Don Quichot, en bo venal Bradomins voorganger Ca sanova, althans voor wat de gees telijke structuur van de markies aangaat, want deze is een zwer vende Don Juan, die vanaf de tijd dat hij lange blonde lokken droeg totdat hij sneeuwwit en éénarmig geworden was alle schone, edele meisjes en vrouwen in liefde deed ontvlammen. De vier sonates vertellen van zulke liefdes het zijn vier grootse lyrische stemmingsbeelden waarin de markies grote, voorbije liefdes oproept. In de Lentesonate is het de liefde voor een pril meisje dat op het punt staat in een klooster te gaan, in de Zomersonate de liefde voor een vurige Mexicaanse, een liefde onder exotische, tropische he melen, in de Herfstsonate de huive ringwekkende liefde voor een schone, stervende vrouw van even in de der tig, in de Wintersonate de laatste liefde voor een vijftienjarig kind'en voor een eveneens zieke gravin, die hem dwingt afscheid van haar te ne men. Dit alles speelt zich, daar de Markies de Bradomin een der eerste Spaanse edelen is, af in een verfijn de, luxueuze omgeving vol pracht en praal. Doch de markies kent ook de andere zijden van het leven, en hij is tevens een man van buitèngewone moed wanneer zijn arm op primi tieve manier afgezet moet worden, uit hij geen klacht. „Veracht de an deren en bemin uzelf niet" was zijn devies, en die dubbele negatie be paalt sterk de sfeer van het boek, dat, zoals zoveel fin-de-siècle litera tuur intens morbide, decadent en haast amoreel is. En vaak „onmoge lijk" voor de lezer van heden, men accepteert vele dingen enkel in het kader van de tijd waarin zij ontston den. Ik streef er niet naar, leerzaam te zijn, ik wens slechts te ver-\ strooien. Mijif ganse doctrine ligt besloten in een enkele zin Leve de bagatel Voor mij is te hebben leren glimlachen de grootste over winning van de mensheid" roept de Markies in de Wintersonate uit. Overdrijvend, maar met een grote kern van waarheid. En elders (pag. 315) „Ik beken dat ik bewondering heb voor die ongekunstelde zielen, die voor de toekomst der volken nog vertrou wen op oude en strenge deugden. Ik bewonder hen en heb medelij den met hen, omdat zij blind zijn voor ieder licht en nimmer besef fen zullen dat volken, evenals stervelingen, slechts gelukkig zijn wanneer zij datgene vergeten wat wij historisch bewustzijn noemen, om te geraken tot het blinde ge loof in de toekomst, die de top van goed en kwaad is en de dood overwint. Er zal echter een dag komen waarop in het geweten der levenden de zware uitspraak omhoog zal rijzen, die de nog niet geborenen veroordeelt. Welk een volk van transcendentale zonda ren. dat het waagt de zotskap te zetten op het gele doodshoofd dat de zielen der oude kluizenaars met sombere gedachten vei*vulde! Wat een volk van sierlijke cynici, dat de wet aller dingen door breekt, de hoogste wet, die de mieren met de sterren verenigt, en weigert leven te verwekken en zich in een vrolijke badplaats op de dood voorbereidt Zou dit niet het vermakelijkst denkbare einde van de wereld zijn, de bekroning van Sappho en Ganymedes De taal waarin dit grandioze, deca dente, lyrische boek geschreven is, eist het allerhoogste van de verta ler. L. P. J. Braat heeft zich van deze taak gekweten op een wijze die speciale vermelding verdient. Zijn Nederlands is prachtig, het heeft de muzikale verfijning, precisie van uit drukking, barokke overdaad, raffine- ir „DAG AMSTERDAM" ii de titel van een grootscheepse fototen toonstelling, die tot 8 mei wordt gehouden in het Stedelijk Muse um in Amsterdam. Een definitie van deze ex positie is moeilijk te geven. Met een motto als bijvoorbeeld „Men sen van Amsterdam" komt men er niet. De vele foto's, die de op bouw bepaalden, zeg gen méér. De collectie vertelt als het ware een verhaal over Am sterdam, gecomponeerd door Han G. Hoekstra, die er zelf dichter lijk het volgende over schreef: de stad is er al maar we maken haar over. ze is een warm, koel ding dat telkens van kleur verschiet; een harde korst bekleed met zacht mensenvlees, vlees van onbereken bare, in elkaar grij pende door elkaar le vende mensen, de stad is een stenen magneet, we stormen op haar af. we omar men haar. we kruipen in haar ingewanden en knikken elkaar toe uit de ramen van onze collectief beleefde een zaamheid. wat v/e vandaag verder ook zijn, we zijn tijdgeno ten. en amsterdam is am- sterdam is amsterdam. Op de foto: „de nieu we generatie", zoals Bart Sprenkeling die zag. ment en suggestieve kracht die het origineel eist. Het is een herschep ping van buitengewone kwaliteit, wat het esthetische en wat veront rustende genot van deze lectuur niet weinig verhoogt. Liefdes- Vert. L. P. J. Braat. Uitgave Contact/Amsterdam. Een interieuropname van de nieuwe Stadsschouwburg te Nijmegenwelke op ,9 april a.s. doos de minister van 0.7c. en w. officieel zal worden geopend. De foto geeft een beeld van het (zeer diepe) toneel. Bij de stichting Openbaar Kunst bezit heeft het aantal inge schrevenen op de radiocursus de 100.000 overschreden. Hiermee is in deze sinds 5 jaar be staande cursus voor kunstzinnige vorming, die destijds met een ra diotoespraak en opwekking tot deelneming door H.K.H. Prinses Beatrix werd ingeleid, een nieuw record bereikt, dat bijna 8000 ho ger ligt dan op dezelfde datum van het vorige jaar. Aan de 100.000ste cursist, zowel als Nederland zal met een belangrijke inzending vertegenwoordigd zijn op een internationale tentoonstelling, „Franse schilderkunst van Dela croix tot Picasso", die in april en mei in de Wolfsburger Stadthalle wordt gehouden op initiatief van prof. dr. ing. H. Nordhoff, directeur-generaal van een autofabriek. Nederland zal zestien werken inzen den, waaronder een Seurat, een Van Gogh, een Renoir en een Sisley uit het Kröller-Müller-museum. De expositie in Wolfsburg is de groot ste tentoonstelling van Franse wer ken uit de afgelopen 120 jaar, die ooit in Duitsland werd gehouden. „De hemel en de modder (Van een onzer redacteuren) Naar wij vernemen zal de film, die de Frans-Ne derlandse expeditie onder lei- ding van de journalist-schrij- ver-ontdekkingsreïziger Pier re Dominique Gaisseau vorig jaar op Nederlands Nieuw- Guinea heeft opgenomen, op het filmfestival in Cannes worden gepresenteerd onder de titel „Le ciel et la boue" „De hemel en de modder". In Frankrijk zal deze rol prent, die tot nu toe slechts in enge kring is vertoond, zeer vermoedelijk na de pre sentatie in Cannes in roula tie worden gebracht. Het is nog de vraag of dat ook in Nederland het geval zal kunnen zijn; er blijken namelijk tal van opnamen in voor tc ltomen, die het zelfs in Frankrijk moeilijk hebben gemaakt de keuring te passeren. Voor vertoning in Ne derland zou er fors de schaar in moeten worden gezet, wat de film, volgens ingewijden, veel af breuk zou doen. De vele magische rituelen, die er in verwerkt zijn, zouden het evenwel onmogelijk maken de film in haar oorspron kelijke vorm op het witte doek te brengen. Overigens schijnt de heer Gaisseau er de voorkeur aan te geven, de plannen, die hij met betrekking tot „Le ciel et la boue" heeft, pas bekend te maken nadat-zij in Cannes is vertoond.. Tot de autoriteiten, die haar reeds hebben gezien en be- wonderd-behoren onder an deren president De Gaulle en pre- mier Macmillan, die beiden zeer onder de indruk waren van Gais- seaus verrichtingen. Nederlan ders, die de film uit hoofde van hun functie hebben gezien, be schrijven haar als adembene mend; niet alleen om de fraaie natuuropnamen, maar vooral om de wijze waarop tal van tot dus verre onbekende gebruiken van onbekende stammen op het cellu loid zijn vastgelegd. H2t zal op 2 april precies een jaar geleden zijn, dat de heer Gaisseau en de leden van zijn expeditie na een doorsteek van kust tot kust op het schiereiland Hotekang tegenover Hollandia in de bewoonde wereld terugkeerden. Zeven maanden daarvoor was men met vijf prauwen gestart in Kepi in Zuid Nieuw-Guinea. De expeditie, waarvan ook een Ne derlandse bestuursambtenaar deel uitmaakte,, bestond uit 73 man. aan de instelling die zich indertijd als allereerste liet inschrijven, resp. mej. L. H. Verbeek, Regu liersgracht 98, Amsterdam en de Stichting Christelijk Nijverheids Onderwijs te Alphen a/d Rijn zal een dezer dagen een werk van een levend Nederlands kunste naar ten geschenke worden aan geboden. Tevens heeft het bestuur van Open baar Kunstbezit ter gelegenheid van dit heuglijke feit een fonds gesticht, waaruit leerlingen van kweekscholen en de hogere klas sen van middelbare scholen bui ten de grote centra, in staat wor den gesteld dóór groepsreizen, on der deskundige leiding de vele Nederlanse musea te bezoeken om ons vaderlandse cultuurbezit beter te leren kennen. In totaal 29 landen zullen deelnemen aan het veertiende internationale filmfestival van Cannes, met een vijftigtal inzendingen. Aan het festival, dat van 3 tot 18 mei zal worden gehouden, zullen tal van acteurs, producenten en regis seurs luister bijzetten. De eerste filmtitels die naar prijzen zullen meedingen zijn al bekend. West-Duitsland komt met „Der letzte Zeuge", Engeland met „The Mark", Noorwegen met „Linie" en Japan met „Ototo". Polen zendt in „Moeder Joanna van de engelen", een film die in het land zelf op heftige kritiek is gestuit van de zijde van de katholieke kerk. Het gegeven gaat over kloosterzusters, die van de duivel bezeten zijn en worden bezworen door een priester, :hte Van 2 t.m. 6 september zal in 's-Her- togenbosch het internationaal voca listenconcours 1961 worden gehou den. Er zijn vier eerste prijzen, be staande uit een medaille met een daaraan verbonden geldprijs van van 1000 en vier tweede prijzen van 500 beschikbaar gesteld. Aan de beste operazanger kan de prijs van de Nederlandse Opera, bestaan de uit een optreden met de Neder landse Opera, worden toegekend. De beste vocalist van het concours ont vangt de prijs van d - stad 's-Herto- genbosch. Bovendien wordt een stu dietoelage van 500 als aanmoedi gingsprijs beschikbaar gesteld voor een talentvolle niet-prijswinnaar. De jury bestaat uit: Manus Wil- lemsen, voorzitter, Frans van Amels- voort, Helene Bouvier, Scipio Colom bo. Lode Devos, Roy Henderson, Eli sabeth Hongen, Julius Patzak, Frans Vroons - en Annie Woud.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 9