Zeeuwse lading voor Albion WAAROM SHOREHAl DRIE NARCISSEN ALLES PLAT ROMEINEN REEDS IN- EN EXPORT NOG VOLLER KOERS DOVER 12 UUR PER ETMAAL BUS NAAR BRIGHTON Fi en uurtje later komen dan ook de twee pieren van Brighton in zicht, waarheen vanavond een bus zal rijden met de halve beman ning van dit schip als passagiers: op weg naar het cafetaria met de geroosterde haantjes, naar de bio scoop of het danspaleis. SAMEN UIT EN THUIS ZATERDAG 1 APRIL 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ef een soepele regelmaat zwaaien de gifgroene armen J-'-*- van twee mobiele kranen over het schip. Vaten en kisten, pakken en pallets met stukgoed worden handig en behoedzaam op de kade gezet. Wijn uit Spanje naast vlasvezelplaat uit Koe wacht, staalconstructies van Duits fabrikaat naast conserven uit Zuid-Beveland, zaaigoed van Walcherse origine, uien van Schouwse bodem: kortom Zeeuwse lading voor Albion, aange voerd in de ruimen van snelle lijnboten 's woensdags uit Vlis- singen vertrokken, de volgende dag al in de haven van Shore- ham, in een trotse folder de grootste handelshaven aan de En gelse zuidkust tussen Dover en Southampton genoemd. is het verschil in rechten, die er la ger zijn dan in Londen. Dit ver klaart de merkwaardige figuur, dat Zeeuwse goederen bestemd voor Londen goedkoper worden verscheept via Shoreham dan rechtstreeks naar Londen. De baardige kraandrijver volgt gespannen de handbewegingen van de man aan dek, razendsnelle vin gers, een sussend gebaar de geheimtaal van de haven. De zware handen van de kraan machinist bespelen vlug en zeker de handles in de stuur- cabine. Vlugge handen met een grote verantwoordelijk heid, die vanavond wellicht de pijltjes van het geliefde „darf'-spel zullen laten snor ren in het buurtcafé, daar vlak achter de sluizen. Nog een paar ton en dan wacht weer de televisie thuis, de halve liter draught, het bruinlauwe bier in de „pub" op de hoek. Nergens krijg je zulke goede ar beiders aan boord als hier in Sho reham bij Sea, zegt de kapitein. Het is een van de redenen, waarom de N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij in juni 1958 een lijn dienst opende tussen Amsterdam en Shoreham, in november 1959 gevolgd door een dienst Vlissin- gen-Snoreham. 13 e bloempot met drie ranke narcissen in de cabine van de baardige kraandrijver is tekenend voor de haven van Slioreham, waar plaats is voor poëtische gedachten. In Londen speelt alleen geld een rol. Loon en talrijke premies; „danger money", het beruchte ge- varengeld en „dirty money", wan neer de arbeiders bij het lossenn vuile handen krijgen. In Londen ook hebben de bootwer kers het alleen voor het zeggen. Boven hun hoofd zweeft de scha duw uit een nog nabij verleden; de dreigende vinger van de dictator, die hun vaders en grootvaders ter roriseerde en iedere ochtend op 'n rij dwong: „Jouw gezicht bevalt me, één dag werk voor tien shil- ing". Om de drie of vier mannen beef de vinger steken: één dag werk voor tien shilling. Aan die toestanden hebben de arbeiders in de Londense dokken een eind gemaakt. Drastisch, want ze hebben met de dreigende vinger de hele hand ge nomen. Minder tactvol optreden van een kapitein kan er vandaag de dag grote gevolgen hebben. Bij het minste of geringste leggen de bootwerkers het werk neer. Zo'n conflict kan in het ruim van 'n klein schip beginnen. Er behoe ven maar 'n paar mensen bij betrok ken te zijn. maar binnen enkele uren ligt de hele haven plat. Soms is het alleen maar een prestige kwestie, want er wordt goed ver diend. De arbeiders gaan niet zel den met een weekloon naar huis van 250. Gevolg: Londen is als haven niet populair bij de rederijen en men zoekt andere mogelijkheden. Sho reham o.a. vaart daar wel bij. De arbeiders werken er op free lance- basis, worden weliswaar redelijk betaald maar verdienen niet de overdreven hoge bedragen, die hun Londense collega's in hun loonzak jes krijgen. Een ander voordcel voor de rede rijen en dus ok voor de exporteur Overigens is Shoreham geen ontdekking van de laatste jaren. De Romeinen die zich eeuwen geleden aan de kust van Sussex vestigden, zagen er al iets in en in het jaar duizend, zo wil de overlevering, had Shoreham een levendige handel met Normandië. Tot 1855 was de haven van Shore ham uitsluitend getijhaven. In dat jaar werd er een sluis gebouwd, die enkele jaren geleden werd ver groot en thans toegang geeft tot een uitgestrekt, modern geoutil leerd havengebied, waarin onder meer de loodsen van dc N.V. Hol landsche Stoomboot Maatschappij zijn gelegen. Van vier uur vóór hoog water tot vier uur na de vloed passeren H.S.M.-boten, sche pen met hout uit de Oostzeelanden en schepen met kolen voor de krachtcentrale aan de haven, de sluizen. De maatschappij huurt de loodsen van de Shoreham Harbour Trus tees, een lichaam, dat geen winst beoogt en waarin vijf gemeente besturen, die van Shoreham, Southwick, Portslade, Brighton en Hove, alsmede de plaatselijke nijverheid, de genationaliseerde elektriciteitsmaatschappij en de British Transport Commission ver tegenwoordigd zijn. „Reeds enkele malen konden we de havenrechten verlagen", vertelt captain A. G. Stephenson, belast met de dagelijkse leiding over het havencomplex. De activiteit op kaden en sche pen van de H.S.M. neemt in tussen gestaag toe. In de pe riode maart 1959 tot maart 1960 werd 34.000 ton vracht verplaatst. Hiervan betrof 31.000 ton import goederen en 3.000 ton export. Over de periode 19601961 schat men het totaal op circa 50.000 ton. Van die 31.000 ton in Shoreham aangevoerde lading was circa 2000 ton afkomstig uit Vlissingen, een gering kwantum, dat aantoont waar de schoen knelt. Iedere woensdag vertrekt een „stroom- boot" van de H.S.M. uit Vlissingen met uien, zaaigoed, stukgoed en vlasvezelplaat en sinds kort ook conserven. Bij deze enkele produk- ten is het echter gebleven en de dienst beantwoordt nog steeds niet helemaal aan de verwachtingen, die men er bij de opening in 1959 van had. Het aanbod van Zeeuwse land- en tuinbouwprodukten is nog te klein en gedeeltelijk is dat te 'wijten aan onbekendheid met deze uitstekende gelegenheid voor de export naar Engeland. Anderzijds houdt het conservatisme van voor al Engelse verladers een grootse ontwikkeling van de lijndienst VlissingenShoreham voorlopig nog tegen. Te weinig Britse afnemers van Zeeuwse produkten zien in, dat de moderne outillage van Shoreham's haven de vakbe kwaamheid, waarmee men' zich over de goederen ontfermt, het snelle vervoer van de kade naar Groot-Londen (anderhalf uur per vrachtauto), de zekerheid van tij dige aflevering cn de lagere trans portkosten reële voordelen zijn, waartegenover de verklaring: „Mijn grootvader en mijn vader hebben altijl over Londen inge voerd en waarom zou ik dat nu veranderen?" niet steekhoudend is. Maar ook in Zeeland leeft het be sef niet voldoende. De dienst Vlissingen-Shoreham is een unieke lijn. Maar de rui men zouden nog voller-kunnen. Dat zegt ook de kapitein van de „Zaanstroom"; als zijn schip wind en stroom mee met goedgestuwde lading, koers Dover, Westkapelie passeert. Het schip heeft de haven tegen de avond verlaten. De duizenvijftig fiaardekracht, die benedendeks uidruchtig hun plicht doen, garan deren een snelle (12 a 13 mijl per uur) en zekere overtocht. De kapitein in zijn monty-coat luistert naar de weerbenchten en steekt een verse bolknak op. De eerste stuurman controleert voor de laatste maal de lading, de eerste „meester" luistert met voldoening naar het regelmatig gestamp van de imponerende diesel. En terwijl de stewart de koffie voor de nacht klaar zet, bootsman en matrozen het laadgerei zeevast sjorren, ver glijdt aan stuurboord de Zeeuwse kust in de schemering. Vormen van huizen, hotels, Lakens en boeien vervagen; worden licht puntjes, tot ook die verdwijnen. Terwijl de helft van de veertien bemanningsleden in touw is, slaapt de rest. Zo werkt ie dereen minstens twaalf uur per et maal op dit schip van bijna 500 ton. Tijdens de wacht van de tweede stuurman (er zijn twee stuurlui en twee werktuigkundigen aan boord) komt de volgende ochtend de En gelse kust in zicht en wordt ver der genavigeerd op de markante punten aan de wal: de krijtrotsen van Dover, de kale landtong van Dungeness met zijn eeuwige hen gelaars er wordt gebouwd, maar wat kun je door de kijker niet zien de badplaatsen Bex- hill en Eastbourne, net beroemde Beachy Head, krijtrots van in drukwekkende afmetingen met een vuurtorentje in de zee er voor en dande Seven Sisters, zeven witte heuvels, die in duizenden toe ristenfolders, maar ook op de zeekaarten prijken. „Het zijn er eigenlijk acht", telt de eerste stuurman en hij neemt nog een slok van zijn vierde glas karne melk (op doktersattest, want hij heeft pas geelzucht gehad). Shoreham is nu nog een kwartier tje verwijderd. De huisjes aan de wal krijgen kleur, wanneer we na deren en terwijl de stewart thee rondbrengt stapt de loods aan boord. Hij neemt zelf het roer in handen en even later liggen we in de sluis. Wanneer we nog eens tien minuten verder zijn zwaaien de groene kraanarmen al over het dek. Shoreman blijkt een vriendelijk stadje te zijn, met prachtige bun galows in keurige tuintjes, dat zich echter verschuilt achter een facade van grauwe huizen aan een drukke hoofdweg, die zes plaatsen met elkaar verbindt: Worthing (3 mijl westelijk), Shoreham, South wick, Portslade, Hove en Brighton (drie mijl oostelijk van de haven). Over die weg rijdt 's avonds de bus naar Brighton, langs de haven vol zeiljachten tSho reham heeft naast een aantal wer ven ook een club van amateur-kik vorsmannen en enkele jachtvereni- gingen langs het grintstrandje van Hove met z'n blauwe badcab- nes naar Brighton's beroemde bou- le vard. Het wordt een bioscoopje en een geroosterd haantje voor de boots man, voor de „meesters", de twee de stuurman en de kok; een dans je voor dc matrozen. En.. sa men uit, 'samen thuis. De laatste bus rijdt om kwart voor elf. In de messroom wordt dan nog wat nagekaart cn krijgt de eerste stuurman, die dc wacht had, de avonturen van Tommy en Jerry en van „de dikke en de aunne" te ho ren. De stemming is opperbest, want morgerr begint de thuisreis. Geen gek Teven op deze lijn. Iede re week thuis. Vandaag in Shore ham, 'overmorgen in Amsterdam en dan weer naar Vlissingen om nieuwe lading. ZEEUWSE LA DING VOOR ALBION. Bijna twee jaar geleden, om precies te zijn in november 1959 stelde de N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amster dam een lijndienst voor vrachtvervoer in tussen Vlissingen en Shoreham. De rederij stelde de P.Z.C. onlangs in de gelegenheid om zich in Shoreham op de hoogte te stellen van de gang van zaken en een onzer redacteuren maakte een reis mee met het m.s. Zaansfroom. De foto's tonen links van boven naar beneden: De stuurman stelt de koers vast. ....en geeft die door aan de man achter het roer. Zeelui staan voor niets: matjes kloppen in de haven. De kok in de kombuis. Midden en rechts boven: Iaden in Sho reham. Hieronder: Voor en achterDe „meester" en zijn assistent bij hun diesel. Een baardig gelaat en drie ranke narcissen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5