Burgemeester mr. Joh. de Widt
nam afscheid van Middelburg
jSj tot lijfje
Reparatie aanvulling
beperkte scheep:
Waarom
zoudi u
rei!
betaiea als
weinig
kost?
van
AFWAS-
MIDDEL
2
F li O V I N (J I A L R 6 hl E U W hi <J O U Li A N T
DINSDAG '28 MAART 1901
SPIJT OVER SNELLE VERTREK
Talrijke sprekers getuigden van hun
waardering voor goede samenwerking
De in Amersfoort benoemde burgemeester van Middelburg, mr. Joh. de
Widt, heeft maandagmiddag tijdens een bijeenkomst in de Burgerzaal van
het stadhuis afscheid genomen van de Zeeuwse hoofdstad. In zijn af
scheidsrede memoreerde mr. De Widt de bijzonder goede verhoudingen in
het college van b. en w. niet de raad, het gcmcentepersoneel en talrijke
autoriteiten. Anderzijds werd de scheidende burgemeester door talrijke
sprekers dank gebracht voor de prettige samenwerking, in welke dank
ook mevrouw De Widt ten volle deelde. Deze bijeenkomst stond onder
leiding van loco-burgemeester A. J. Berenpas, die evenals andere spre
kers zijn spijt betuigde over het vertrek van mr. De Widt. „Al gun
nen wij U do benoeming gaarne", werd hieraan toegevoegd.
In zijn afscheidsrede heeft burge
meester De Widt nog enkele mede
delingen gedaan over de vorderingen
van het Middelburgse bouwprogram
ma. Hij achtte het niet onmogelijk,
dat de raad binnenkort nieuwe voor
stellen
De Widts
stedelijk gymnasium worden voorge
lcgd. Een restauratieplan voor de
Kloveniersdoelen is welhaast gereed
en voor het stichten van het Delta-
KERKKOOR WEG
In Hoedekenskerke is het er dan
toch van gekomen. Wat al lange tijd
cell sombere voorspelling was, is nu
werkelijkheid geworden: liet koor
van de Nederlands hervormde kerk
is opgeheven. Reeds enige tijd gele
den schreven we op deze plaats, dat
het voortbestaan van liet koor aan
een zijden draad hing. Men heeft ge
probeerd er nog iets aan te doen
door om te schakelen op een ge
mengd koor voor alle kerkelijke ge
zindten, maar weer bleken er geeii
tenoren te zijn. Toen heeft men het,
tot grote teleurstelling van velen,
maar opgegeven.
STEEDS GROTER
De motorisering van de Zeeuwse
mosselkwekersvloot, die kort na
de eerste wereldoorlog begon, vol
trok zich voornamelijk in de ja
ren twintig. Men begon toen niét
motoren van 20 tot 30 pk, maai
de schepen worden tegenwoordig
steeds groter en sneller. Ook de
motoren nemen in omvang toe,
hetgeen kan worden geïllustreerd
VERVOER
„Ik kom nooit op tijd op die bridge-
wedstrijd", dacht die Middelburger,
tooi liij bij het wegrijden met zijn
bromfiets een trapper verspeelde, 't
Was een nauwgezet man en omdat
hij beloofd had er om half acht te
zullen zijn, wilde hij ook op dat tijd
stip arriveren. Hij haastte zich met
brommer naar een rijwielhersteller,
die hel euvel in hoog tempo verhielp.
Onze man eveneens in hoog tem
po weer af. Al die snelheid kwam
de bromfiets echter niet ten goede
want. nauwelijks honderd meier ver
der begöf de' trapper het wederom.
..Goeie grutjes", riep de man, of
ivoor dén van ongeveer gelijke strek
king, waarna hij de rijwielhersteller
•iveer opzocht. Opnieuw werd de trap
per vastgezet en dit keer in een iets
minder hoog tempo.
Hij hield het. maar het was intussen
toch al bij achten, toen de bridger in
het clublokaal arriveerde.
Er was nog vrijwel niemand.
..Wordt hier vanavond niet gebrid
gedvroeg hi<. nog nahijgend van
'al het. gehaast.
Er werd wel gebridged, maar men
begon een half uur later. En dat was
aan een ieder per circulaire bekend
gemaakt, behalve aan de bromfiet
ser. Die had men vergeten.
Voor de tweede maul die avond
sprak hij Goeie grutjes". Of Woor
den van ongeveer gelijke strekking...
door de veranderingen aange
bracht op de BRU 16 van de heer
Jumelet, die zijn oude motor in
ruilde voor een nieuwe van 160
pk.
AANDACHT
In Bru heeft men niet alleen aan
dacht vóór groter wordende vissers
scheepjes. De laatste tijd is hét. bij
voorbeeld de brandweer, die zich ter
plaatse in een bijzondere belangstel
ling mag verheugen. Onlangs werd
veel gesproken over de nieuwe
brandweersirene, die belooft veel la
waai te zullen maken en nu gaat het
voornamelijk over het chassis van de
nieuwe brandweerauto, dat dezer da
gen arriveerde en eerst moet worden
ingereden, alvorens het naar de fa
briek terugkeert om als echte brand
weerauto te kunnen worden afgele
verd.
DUIVEN VRIEND
Wanneer een duïvenhouder ver
huist, raken zijn diertjes snel aan
het vei'Wildêren. Ze zoeken liet
oude hok op, maar vinden er niet
de bekende goede verzorging. An
dere duiven sluiten Zich soms bij
hen aan en tenslotte ontstaat een
toestand, die de echte duivénlief-
hebber een doorft in het oog is.
Er zijn echter dierenvrienden, die
zieh over de verschoppelingen
ontfermen. Zo deed tenminste de
heer A. S. de Koning uit Bruinis-
se in duivensportkringen geen
onbekende die zich over een
dergelijke groep vogels ontfermde
door een hele kolonie in zijn hok
te sluiten en te verzorgen,"
ZELDZAAM
Zuiddorpc is een schuttersgilde rijk
en dat schuttersgilde, St. Sehastiaan,
bestaat dit jaar niet minder dan 440
jaar! Hier mag toch wel van een
zeldzaam jubileum worden gespro
ken. Het gilde beschikt nog over een
authentiek document, van Philips II,
waarbij liet octrooi werd vernieuwd,
dat op 20 december 1521 door Karei
V werd verleend aan het „Gilde van
de Handboog St. Sehastiaan" te
Zuiddorpc. Men hééft besloten de
herdenking niet op 20 december,
maar op 30 april èn mCl te vieren.
Gedurende deze twee dagen zal Zuid
dorpc in het teken van grootse schie
tingen staan.
VROEGERTJE VI.
Er is in deze hoek al herhaalde
lijk geconstateerd, dat) het voor
jaar zijn tijd ver vooruit is, dit
jaar. Hier nog een bewijs: langs
de spoorlijn bij het station to
Vlissiugén vond de heer jp. Ver
meulen uit. Souburg zaterdag een
nest met drie jonge lijsters. Vroe
gertjes....!!
Tijdens een bijeenkomst in de Bur
gerzaal van het Middelburgse stad
huis, heeft dc in Amersfoort benoem
de burgemeester van Middelburg van
de Zeeuwse hoofdstad afscheid ge
nomen. Op dc foto: aandachtig vol
gen de aanwezigen mr. Joh. dc Widt's
afscheidsrede. Op de eerste rij ach
ter de raadsleden het gezin van bur
gemeester De Widt.
(Foto P.Z.C.)
museum is een inter-provineiale
werkgroep ingesteld, die het beste
doet verwachten, aldus de burge
meester. Mr. De Widt deelde voorts
mee, dat de brandweerkazerne in
een vergevorderd stadium van voor
bereiding is en dat de bouwplaats
voor een nieuw politiebureau klaar
ligt: in samenwerking met de com
missaris van politic is de gemeente
lijke architect bezig de plannen voor
te bereiden.
Bouwprogramma
Met grote waardering sprak mr. De
Widt over de samenwerking met .de
dübbelstads-partner VlisSingen. Hij
hoopte, dat deze samenwerking ge
continueerd zal worden en lot uit
eindelijk succes zal leiden. Voor het
structuurplan van Middelburg achtte
de burgemeester de studie van tal
rijke moeiliike'ptoblemen vereist: hij
noemde onder meer de verbindingen
tussen de tegenwoordige stad en de
toekomstige uitbreidingen in zuid
oostelijke richting, de invalswegen,
dè omgeving van liet station en de
verbinding tussen binnenstad en
nieuwe wijken.
De burgemeester wijdde vervolgens
aandacht aan een grove balans van
in laatste drie jaar tot stand ge
komen projecten. Hij noemde hierbij
nieuwe scholen. de vernieuwde
brandweeruitrusting, het centrum
vóór bejaarden, de turnzaal gecom
bineerd met „De Schakel", de uit
breidingsplannen voor de Schouw
burg. De dertig woningwetwoningen,
die Middelburg voor 1961 kreeg toe
gewezen, noemde mr. De Widt een
druppel od een gloeiende plaat, te
meer" daar het aantal woningzoeken
den regelmatig stijgt en thans dc
negenhónderd is gepasseerd!
Ook in de categorie betere midden-
slaiidswoningen is de toestand bij-
Advertentie)
Praktischzo'n smakelijk voorraadje!
Hero dubbele sperzieboontjes
vallen altijd in cle smaak!
En kijk cr is keus: naast fijn
ook normaal, 'n Sortering naar
grootte, maar steeds die
éne Hero topkwaliteit
Maatschappelijk werksters
in Middelburg bijeen
Op uitnodiging van de stichting Zee
land voor maatschappelijk en cultu
reel werk werd maandag in café
restaurant „Wöhlcr" te Middelburg
een bijeenkomst gehouden voor
maatschapper ik werksters van. de
levensbeschouwelijke organen.
Tijdens de morgenvergadering gaf
dis. M. C. Verburg, de directeur van
het Ë.T.I., enkele kanttekeningen bij
de economische ontwikkeling van
Zeeland, waarop een groot aantal
vragen gesteld werden, 's Middags
sprak een maatschappelijk werkster
van het A.I.B. de stichting Alge
mene Individuele Blindenbelangen
mèj. F. Schuitema, over de revali
datie en de opvang van blinden. Zij
zette de doelstellingen van de stich
ting uiteen on verklaarde hierbij,
dat Nederland als enig land over een
revalidatiecentrum voor blinden be
schikt, namelijk in de Schansenberg
bij Loenen.
Tijdens dc provinciale contactdag,
die in liet najaar gehouden wordt,
zal de kinderbescherming onderwerp
van bespreking vormen.
zonder moeilijk, nu steeds nieuwe in
stanties zich in Middelburg vestigen
of bestaande zich uitbreiden, waarbij
de burgemeester ook dacht aan de
verheugende activiteit in de indus
triële sector.
Mr. De Widt hoopte, dat dc afge
lopen periode als het begin van
een tijdperk van hernieuwde bloei
mag worden aangemerkt. „Wan
neer ik daaraan dan een beschei
den bijdrage mag hebben gele
verd, hoop ik, dat mijn schakel in
de keten niet ccr. te zwakke is
geweest", aldus de burgemeester.
Geen wanklank
Hij verklaarde de dames en lieren le
den van de raad zeer erkentelijk te
zijn voor de prettige wijze, waarop
steeds vergaderd is, „Geen enkele
wanklank verstoorde ooit onze bij
eenkomsten", aldus de burgemeester,
die hetzelfde verklaarde tot de lieren
J. W. Kögeler, jhr. mr. T. A. J. W.
Schorer en L. J. van 't Westeridê, die
in zijn ambtsperiode deel uitmaakten
van het college van b en w.
Tevens memoreerde mr. De Widt de
vriendelijke hulpvaardigheid en des
kundigheid van oud-gemeentesecre
taris Koene. Dc burgemeester ver
klaarde, dat mr. J. Hooij zich een
waardig opvolger getoond heeft. Mr.
De Widt bracht vervolgens dank aan
de hoofden van dienst voor dc goede
samenwerking, het gemec-nte-perso-
ncel en de bodes, inclusief de heef P.
C. Muller, die deze dag weer voor
„herhalingsoefeningen onder de wa
penen" was. Een speciaal woord van
waardering sprak mr. De Widt tot
het politiekorps: ook sprak hij zijn
erkentelijkheid uit voor de prettige
contacten met de autoriteiten op al
lerlei gebied, alsmede met de Wal-
chefse ambtsgenoten. De burgemees
ter eindigde met tc verklaren, dat hij
de verdere ontwikkeling van Middel
burg met grote belangstelling zal
blijven volgen.
„Dit zo snelle vertrek spijt ons",
ze! wethouder Berenpas, want: „het
is Voor een gemeente van groot be
lang, dat degene, die met dc dage
lijkse leiding zijn belast niet te snel
wisselen".
Hierbij wees de wethouder c-rop. dat
een lang burgemeesterloos tijdperk
(Zie slot pag. 5 kol. 1
Bevrijdt U
van reumatiek, spit. ischias, hoofd
en zenuwpijnen. Neem daarvoor
Togal, het middel bij uitnemendheid,
dan kan baten, waar andere falen.
Togal zuivert de nieren en is veilig
voor hart en maag. Bij apotheek en
drogist 0.95, 2.40, 8.88.
Tijdens de afscheidsbijeenkomst van
Middelburgs burgemeester, mr. Joh.
de Widt, bood zijn Vlissingse collega,
mr. B. Kolff, het in een lijst gevatte
structuurplan van beide steden, als
blijvende herinnering, aan.
Op cle foto toont mr. De Widt het
ontvangen geschenk.
(Foto P.Z.C.)
IR. KAPSENBERG BIJ AFSCHEID .-
Visie op stand van
zaken voor de toekomst
„De aanmaak van grote schepen
in deze jaren is beperkt geweest
en deze bepèrkte aanmaak zal
waarschijnlijk nog enige jaren
moeten voortduren, aleer do we-
reldvloot een capaciteit heeft be
reikt, waarop de normale sehe-
penproduktie weer kan beginnen".
Dit stelde ir. C. Kapsenberg
maandagmiddag in een afscheids
toespraak tot allen, die liem bij
zijn vertrek uit) de directie van de
Koninklijke Maatschappij „De
Schelde" te Ylissingen officieel
uitgeleide deden
In een uitvoerig dankwoord richt
te hij zich tot de vele aanwezigen
en roemde hij de weldoende saam
horigheid en de voldoening, die
het werken op „De Schelde" ty-
peerden. In een gedocumenteerd
betoog stelde de heer Kapsenberg
daarna dè huidige stand van za
ken in de scheepsbouw en zijn
verwachtingen voor de naaste en
verdere toekomst aah de orde.
„Het mag niet ontkend worden,
dat wij in de voorafgaande jaren
de conjunctuur mee gehad heb
ben. Evenmin mag worden ont
kend, dat de conjunctuur vandaag
aan de dag in dc écheeps» eiï ma-
chihebouw minder gunstig is,
Zekerheden Voor do toekomst Zijn
slechts waanwijsheden", zo ver
volgde de heer Kapsenberg. Af
gaande op de publikaties van
Lloyd's Register stolde hij vofVol-
gens vast, dat de vervoerscapaci
teit van de Wereldvloot sinds dc
oorlog jaar in jaar enorm is ge
stegen cn dat deze capaciteit voor
driekwart Wordt geleverd döör
schepen boven de 60Ó0 brt: sche
pen, diè op grote Wéfvóh Wol'den
gebouwd.
„De toename van de vervoersca
paciteit echter gaat ver uit bo
ven datgene, wat met een rede
lijk optimisme ais eeh gemiddelde
groei is te verantwoorden, gezien
de behoefte aan scheepsruimte.
In feite begon dc groei van dé
wereldvloot abnormaal to worden
in 1.957, het jaar, waarin oOk de
recessie In de scheepvaart begon.
Dat deze abnormale groei op ge
lijke wijze nog jaren kan door
gaan, is direct onaannemelijk. Het
ïeit is er al, dat het aantal tè-
watergelflten grote schépen in I
1959 en 1960 sterk is gedaald. De-
ze daling zal zich in 1961 wel I
voortzetten*.
Dc aanmaak van grote Sche
pen lil déze jaren is beperkt
geweest en deze beperkte aan
maak zal waarschijnlijk nog
enige jaren moeten voortdu
ren, aleer de wereldvloot een
capaciteit heeft bereikt, waar
op de normale schepehproduk-
tie weer kan beginnen.
Dit betekent een harde strijd voor
het verkrijgen van orders, liet
streven naar Uit.n'Sté efficiency,
een niet volledige Wcrfbézetting,
althans voor de wenen in de
vrije wereld.
Aanvulling
Natuurlijk kunnen er gelukkigen
onder zijn. Laten wij hopen, dat
ook „De Schelde" lot deze zon
dagskinderen zal behóren". Aan
vulling met reparatie-Opdrachten
vond lieör Rapsanbèrg dó voor
do hand liggende en noodzakelijke
oplossing. Dè uitbreiding voor 're
paratie aan het Sloe noemde hij
dan ook oeii ware uitkómst, mis
schien thans meer dan óóit.
Om duidelijker te zijn gaf de
hoer Kapsenberg daarna nog een
gemiddelde 450 (niet exact,
zoals hij zei) van hot beperkte
aantal grote schépen, dat per jaar
zal kunnen worden gebouwd. En
daaraan verbond hij nog de re
strictie: „Dit aantal was vièr jaar
geleden voldoende om de werven
goed van werk te voorzien. Sinds
dien zijn cle werven groter en ef
ficiënter geworden. Hoe lang zal
het nog duren eer liet jaarlijks
te vervaardigen Aantal schepen
slechts door een zeer beperkt
aantal werkelijk hoog ontwikkel
de werven :rvaardigcl kan cn zal
worden?", zo vroeg ir. Kapsen
berg zich daarom vervolgens af.
„Het is daarbij ondenkbaar, dat
alle bestaande werven deze evo
lutie kunnen volbrengen. Er zul
len er zijn, die een slechte kans
maken. Het streven naar integra
tie zal ook op ons gebied zijn
moeizame weg moeten vinden".
Tenslotte deed hij de suggestie
zicli te richten op een bouwwijze,
die een minimum aan werkuren
paart aan goede werkomstandig
heden. „Deze ontwikkeling is
naar zijn mening waarschijnlijk
en geen koortsachtige fantasie.
Er is nog tijd, maar het is ook
tijd om er hu rekening mee te
houden".
Examens
Voor liet schriftelijk gedeelte van
het examen commies-titulair bij
's-rijksbélastingèn slaagde dc lieer
M. A. van Riet, werkzaam op de in
spectie van de belastingen te Goes.
dubro
HET MODERNE
IN DE GROENE
KNIJPFLES
ENKELE BUIEN
Opklaringen maar ook plaatselijk
enkele regen-, liagel- of sneeuwbuien.
Matige tot krachtige, aan de kust
aanvankelijke harde noordwestelijke
wind. Weinig verandering in tempe
ratuur.