Burgemeester mr. Joh. de Widt nam afscheid van Middelburg jSj tot lijfje Reparatie aanvulling beperkte scheep: Waarom zoudi u rei! betaiea als weinig kost? van AFWAS- MIDDEL 2 F li O V I N (J I A L R 6 hl E U W hi <J O U Li A N T DINSDAG '28 MAART 1901 SPIJT OVER SNELLE VERTREK Talrijke sprekers getuigden van hun waardering voor goede samenwerking De in Amersfoort benoemde burgemeester van Middelburg, mr. Joh. de Widt, heeft maandagmiddag tijdens een bijeenkomst in de Burgerzaal van het stadhuis afscheid genomen van de Zeeuwse hoofdstad. In zijn af scheidsrede memoreerde mr. De Widt de bijzonder goede verhoudingen in het college van b. en w. niet de raad, het gcmcentepersoneel en talrijke autoriteiten. Anderzijds werd de scheidende burgemeester door talrijke sprekers dank gebracht voor de prettige samenwerking, in welke dank ook mevrouw De Widt ten volle deelde. Deze bijeenkomst stond onder leiding van loco-burgemeester A. J. Berenpas, die evenals andere spre kers zijn spijt betuigde over het vertrek van mr. De Widt. „Al gun nen wij U do benoeming gaarne", werd hieraan toegevoegd. In zijn afscheidsrede heeft burge meester De Widt nog enkele mede delingen gedaan over de vorderingen van het Middelburgse bouwprogram ma. Hij achtte het niet onmogelijk, dat de raad binnenkort nieuwe voor stellen De Widts stedelijk gymnasium worden voorge lcgd. Een restauratieplan voor de Kloveniersdoelen is welhaast gereed en voor het stichten van het Delta- KERKKOOR WEG In Hoedekenskerke is het er dan toch van gekomen. Wat al lange tijd cell sombere voorspelling was, is nu werkelijkheid geworden: liet koor van de Nederlands hervormde kerk is opgeheven. Reeds enige tijd gele den schreven we op deze plaats, dat het voortbestaan van liet koor aan een zijden draad hing. Men heeft ge probeerd er nog iets aan te doen door om te schakelen op een ge mengd koor voor alle kerkelijke ge zindten, maar weer bleken er geeii tenoren te zijn. Toen heeft men het, tot grote teleurstelling van velen, maar opgegeven. STEEDS GROTER De motorisering van de Zeeuwse mosselkwekersvloot, die kort na de eerste wereldoorlog begon, vol trok zich voornamelijk in de ja ren twintig. Men begon toen niét motoren van 20 tot 30 pk, maai de schepen worden tegenwoordig steeds groter en sneller. Ook de motoren nemen in omvang toe, hetgeen kan worden geïllustreerd VERVOER „Ik kom nooit op tijd op die bridge- wedstrijd", dacht die Middelburger, tooi liij bij het wegrijden met zijn bromfiets een trapper verspeelde, 't Was een nauwgezet man en omdat hij beloofd had er om half acht te zullen zijn, wilde hij ook op dat tijd stip arriveren. Hij haastte zich met brommer naar een rijwielhersteller, die hel euvel in hoog tempo verhielp. Onze man eveneens in hoog tem po weer af. Al die snelheid kwam de bromfiets echter niet ten goede want. nauwelijks honderd meier ver der begöf de' trapper het wederom. ..Goeie grutjes", riep de man, of ivoor dén van ongeveer gelijke strek king, waarna hij de rijwielhersteller •iveer opzocht. Opnieuw werd de trap per vastgezet en dit keer in een iets minder hoog tempo. Hij hield het. maar het was intussen toch al bij achten, toen de bridger in het clublokaal arriveerde. Er was nog vrijwel niemand. ..Wordt hier vanavond niet gebrid gedvroeg hi<. nog nahijgend van 'al het. gehaast. Er werd wel gebridged, maar men begon een half uur later. En dat was aan een ieder per circulaire bekend gemaakt, behalve aan de bromfiet ser. Die had men vergeten. Voor de tweede maul die avond sprak hij Goeie grutjes". Of Woor den van ongeveer gelijke strekking... door de veranderingen aange bracht op de BRU 16 van de heer Jumelet, die zijn oude motor in ruilde voor een nieuwe van 160 pk. AANDACHT In Bru heeft men niet alleen aan dacht vóór groter wordende vissers scheepjes. De laatste tijd is hét. bij voorbeeld de brandweer, die zich ter plaatse in een bijzondere belangstel ling mag verheugen. Onlangs werd veel gesproken over de nieuwe brandweersirene, die belooft veel la waai te zullen maken en nu gaat het voornamelijk over het chassis van de nieuwe brandweerauto, dat dezer da gen arriveerde en eerst moet worden ingereden, alvorens het naar de fa briek terugkeert om als echte brand weerauto te kunnen worden afgele verd. DUIVEN VRIEND Wanneer een duïvenhouder ver huist, raken zijn diertjes snel aan het vei'Wildêren. Ze zoeken liet oude hok op, maar vinden er niet de bekende goede verzorging. An dere duiven sluiten Zich soms bij hen aan en tenslotte ontstaat een toestand, die de echte duivénlief- hebber een doorft in het oog is. Er zijn echter dierenvrienden, die zieh over de verschoppelingen ontfermen. Zo deed tenminste de heer A. S. de Koning uit Bruinis- se in duivensportkringen geen onbekende die zich over een dergelijke groep vogels ontfermde door een hele kolonie in zijn hok te sluiten en te verzorgen," ZELDZAAM Zuiddorpc is een schuttersgilde rijk en dat schuttersgilde, St. Sehastiaan, bestaat dit jaar niet minder dan 440 jaar! Hier mag toch wel van een zeldzaam jubileum worden gespro ken. Het gilde beschikt nog over een authentiek document, van Philips II, waarbij liet octrooi werd vernieuwd, dat op 20 december 1521 door Karei V werd verleend aan het „Gilde van de Handboog St. Sehastiaan" te Zuiddorpc. Men hééft besloten de herdenking niet op 20 december, maar op 30 april èn mCl te vieren. Gedurende deze twee dagen zal Zuid dorpc in het teken van grootse schie tingen staan. VROEGERTJE VI. Er is in deze hoek al herhaalde lijk geconstateerd, dat) het voor jaar zijn tijd ver vooruit is, dit jaar. Hier nog een bewijs: langs de spoorlijn bij het station to Vlissiugén vond de heer jp. Ver meulen uit. Souburg zaterdag een nest met drie jonge lijsters. Vroe gertjes....!! Tijdens een bijeenkomst in de Bur gerzaal van het Middelburgse stad huis, heeft dc in Amersfoort benoem de burgemeester van Middelburg van de Zeeuwse hoofdstad afscheid ge nomen. Op dc foto: aandachtig vol gen de aanwezigen mr. Joh. dc Widt's afscheidsrede. Op de eerste rij ach ter de raadsleden het gezin van bur gemeester De Widt. (Foto P.Z.C.) museum is een inter-provineiale werkgroep ingesteld, die het beste doet verwachten, aldus de burge meester. Mr. De Widt deelde voorts mee, dat de brandweerkazerne in een vergevorderd stadium van voor bereiding is en dat de bouwplaats voor een nieuw politiebureau klaar ligt: in samenwerking met de com missaris van politic is de gemeente lijke architect bezig de plannen voor te bereiden. Bouwprogramma Met grote waardering sprak mr. De Widt over de samenwerking met .de dübbelstads-partner VlisSingen. Hij hoopte, dat deze samenwerking ge continueerd zal worden en lot uit eindelijk succes zal leiden. Voor het structuurplan van Middelburg achtte de burgemeester de studie van tal rijke moeiliike'ptoblemen vereist: hij noemde onder meer de verbindingen tussen de tegenwoordige stad en de toekomstige uitbreidingen in zuid oostelijke richting, de invalswegen, dè omgeving van liet station en de verbinding tussen binnenstad en nieuwe wijken. De burgemeester wijdde vervolgens aandacht aan een grove balans van in laatste drie jaar tot stand ge komen projecten. Hij noemde hierbij nieuwe scholen. de vernieuwde brandweeruitrusting, het centrum vóór bejaarden, de turnzaal gecom bineerd met „De Schakel", de uit breidingsplannen voor de Schouw burg. De dertig woningwetwoningen, die Middelburg voor 1961 kreeg toe gewezen, noemde mr. De Widt een druppel od een gloeiende plaat, te meer" daar het aantal woningzoeken den regelmatig stijgt en thans dc negenhónderd is gepasseerd! Ook in de categorie betere midden- slaiidswoningen is de toestand bij- Advertentie) Praktischzo'n smakelijk voorraadje! Hero dubbele sperzieboontjes vallen altijd in cle smaak! En kijk cr is keus: naast fijn ook normaal, 'n Sortering naar grootte, maar steeds die éne Hero topkwaliteit Maatschappelijk werksters in Middelburg bijeen Op uitnodiging van de stichting Zee land voor maatschappelijk en cultu reel werk werd maandag in café restaurant „Wöhlcr" te Middelburg een bijeenkomst gehouden voor maatschapper ik werksters van. de levensbeschouwelijke organen. Tijdens de morgenvergadering gaf dis. M. C. Verburg, de directeur van het Ë.T.I., enkele kanttekeningen bij de economische ontwikkeling van Zeeland, waarop een groot aantal vragen gesteld werden, 's Middags sprak een maatschappelijk werkster van het A.I.B. de stichting Alge mene Individuele Blindenbelangen mèj. F. Schuitema, over de revali datie en de opvang van blinden. Zij zette de doelstellingen van de stich ting uiteen on verklaarde hierbij, dat Nederland als enig land over een revalidatiecentrum voor blinden be schikt, namelijk in de Schansenberg bij Loenen. Tijdens dc provinciale contactdag, die in liet najaar gehouden wordt, zal de kinderbescherming onderwerp van bespreking vormen. zonder moeilijk, nu steeds nieuwe in stanties zich in Middelburg vestigen of bestaande zich uitbreiden, waarbij de burgemeester ook dacht aan de verheugende activiteit in de indus triële sector. Mr. De Widt hoopte, dat dc afge lopen periode als het begin van een tijdperk van hernieuwde bloei mag worden aangemerkt. „Wan neer ik daaraan dan een beschei den bijdrage mag hebben gele verd, hoop ik, dat mijn schakel in de keten niet ccr. te zwakke is geweest", aldus de burgemeester. Geen wanklank Hij verklaarde de dames en lieren le den van de raad zeer erkentelijk te zijn voor de prettige wijze, waarop steeds vergaderd is, „Geen enkele wanklank verstoorde ooit onze bij eenkomsten", aldus de burgemeester, die hetzelfde verklaarde tot de lieren J. W. Kögeler, jhr. mr. T. A. J. W. Schorer en L. J. van 't Westeridê, die in zijn ambtsperiode deel uitmaakten van het college van b en w. Tevens memoreerde mr. De Widt de vriendelijke hulpvaardigheid en des kundigheid van oud-gemeentesecre taris Koene. Dc burgemeester ver klaarde, dat mr. J. Hooij zich een waardig opvolger getoond heeft. Mr. De Widt bracht vervolgens dank aan de hoofden van dienst voor dc goede samenwerking, het gemec-nte-perso- ncel en de bodes, inclusief de heef P. C. Muller, die deze dag weer voor „herhalingsoefeningen onder de wa penen" was. Een speciaal woord van waardering sprak mr. De Widt tot het politiekorps: ook sprak hij zijn erkentelijkheid uit voor de prettige contacten met de autoriteiten op al lerlei gebied, alsmede met de Wal- chefse ambtsgenoten. De burgemees ter eindigde met tc verklaren, dat hij de verdere ontwikkeling van Middel burg met grote belangstelling zal blijven volgen. „Dit zo snelle vertrek spijt ons", ze! wethouder Berenpas, want: „het is Voor een gemeente van groot be lang, dat degene, die met dc dage lijkse leiding zijn belast niet te snel wisselen". Hierbij wees de wethouder c-rop. dat een lang burgemeesterloos tijdperk (Zie slot pag. 5 kol. 1 Bevrijdt U van reumatiek, spit. ischias, hoofd en zenuwpijnen. Neem daarvoor Togal, het middel bij uitnemendheid, dan kan baten, waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is veilig voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40, 8.88. Tijdens de afscheidsbijeenkomst van Middelburgs burgemeester, mr. Joh. de Widt, bood zijn Vlissingse collega, mr. B. Kolff, het in een lijst gevatte structuurplan van beide steden, als blijvende herinnering, aan. Op cle foto toont mr. De Widt het ontvangen geschenk. (Foto P.Z.C.) IR. KAPSENBERG BIJ AFSCHEID .- Visie op stand van zaken voor de toekomst „De aanmaak van grote schepen in deze jaren is beperkt geweest en deze bepèrkte aanmaak zal waarschijnlijk nog enige jaren moeten voortduren, aleer do we- reldvloot een capaciteit heeft be reikt, waarop de normale sehe- penproduktie weer kan beginnen". Dit stelde ir. C. Kapsenberg maandagmiddag in een afscheids toespraak tot allen, die liem bij zijn vertrek uit) de directie van de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Ylissingen officieel uitgeleide deden In een uitvoerig dankwoord richt te hij zich tot de vele aanwezigen en roemde hij de weldoende saam horigheid en de voldoening, die het werken op „De Schelde" ty- peerden. In een gedocumenteerd betoog stelde de heer Kapsenberg daarna dè huidige stand van za ken in de scheepsbouw en zijn verwachtingen voor de naaste en verdere toekomst aah de orde. „Het mag niet ontkend worden, dat wij in de voorafgaande jaren de conjunctuur mee gehad heb ben. Evenmin mag worden ont kend, dat de conjunctuur vandaag aan de dag in dc écheeps» eiï ma- chihebouw minder gunstig is, Zekerheden Voor do toekomst Zijn slechts waanwijsheden", zo ver volgde de heer Kapsenberg. Af gaande op de publikaties van Lloyd's Register stolde hij vofVol- gens vast, dat de vervoerscapaci teit van de Wereldvloot sinds dc oorlog jaar in jaar enorm is ge stegen cn dat deze capaciteit voor driekwart Wordt geleverd döör schepen boven de 60Ó0 brt: sche pen, diè op grote Wéfvóh Wol'den gebouwd. „De toename van de vervoersca paciteit echter gaat ver uit bo ven datgene, wat met een rede lijk optimisme ais eeh gemiddelde groei is te verantwoorden, gezien de behoefte aan scheepsruimte. In feite begon dc groei van dé wereldvloot abnormaal to worden in 1.957, het jaar, waarin oOk de recessie In de scheepvaart begon. Dat deze abnormale groei op ge lijke wijze nog jaren kan door gaan, is direct onaannemelijk. Het ïeit is er al, dat het aantal tè- watergelflten grote schépen in I 1959 en 1960 sterk is gedaald. De- ze daling zal zich in 1961 wel I voortzetten*. Dc aanmaak van grote Sche pen lil déze jaren is beperkt geweest en deze beperkte aan maak zal waarschijnlijk nog enige jaren moeten voortdu ren, aleer de wereldvloot een capaciteit heeft bereikt, waar op de normale schepehproduk- tie weer kan beginnen. Dit betekent een harde strijd voor het verkrijgen van orders, liet streven naar Uit.n'Sté efficiency, een niet volledige Wcrfbézetting, althans voor de wenen in de vrije wereld. Aanvulling Natuurlijk kunnen er gelukkigen onder zijn. Laten wij hopen, dat ook „De Schelde" lot deze zon dagskinderen zal behóren". Aan vulling met reparatie-Opdrachten vond lieör Rapsanbèrg dó voor do hand liggende en noodzakelijke oplossing. Dè uitbreiding voor 're paratie aan het Sloe noemde hij dan ook oeii ware uitkómst, mis schien thans meer dan óóit. Om duidelijker te zijn gaf de hoer Kapsenberg daarna nog een gemiddelde 450 (niet exact, zoals hij zei) van hot beperkte aantal grote schépen, dat per jaar zal kunnen worden gebouwd. En daaraan verbond hij nog de re strictie: „Dit aantal was vièr jaar geleden voldoende om de werven goed van werk te voorzien. Sinds dien zijn cle werven groter en ef ficiënter geworden. Hoe lang zal het nog duren eer liet jaarlijks te vervaardigen Aantal schepen slechts door een zeer beperkt aantal werkelijk hoog ontwikkel de werven :rvaardigcl kan cn zal worden?", zo vroeg ir. Kapsen berg zich daarom vervolgens af. „Het is daarbij ondenkbaar, dat alle bestaande werven deze evo lutie kunnen volbrengen. Er zul len er zijn, die een slechte kans maken. Het streven naar integra tie zal ook op ons gebied zijn moeizame weg moeten vinden". Tenslotte deed hij de suggestie zicli te richten op een bouwwijze, die een minimum aan werkuren paart aan goede werkomstandig heden. „Deze ontwikkeling is naar zijn mening waarschijnlijk en geen koortsachtige fantasie. Er is nog tijd, maar het is ook tijd om er hu rekening mee te houden". Examens Voor liet schriftelijk gedeelte van het examen commies-titulair bij 's-rijksbélastingèn slaagde dc lieer M. A. van Riet, werkzaam op de in spectie van de belastingen te Goes. dubro HET MODERNE IN DE GROENE KNIJPFLES ENKELE BUIEN Opklaringen maar ook plaatselijk enkele regen-, liagel- of sneeuwbuien. Matige tot krachtige, aan de kust aanvankelijke harde noordwestelijke wind. Weinig verandering in tempe ratuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 2