Salarisstructuur
aanleiding van
onrust bij N.T.S.
„HET MES", NEDERLANDS WERK
VAN INTERNATIONAAL NIVEAU
ZENDERWISSELING OM
DE VIER MAANDEN
ART 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
Advertentie
Een scène vit het K.R.O.-televisie
spel „Dienst op Golgotha", dat
donderdagavond op het scherm
kwam, onder regie van Luc van
Gent.
We zien v.l.n.r. Marie Hamel iMa
rch) Jo v. d. Ven (Jacob), Joh an
Schmitz (Judas), Bep Dekker
(Thamar) en John Leddy (een
Romeinse kapitein).
Eisen tenslotte
ingewilligd
Hoewel de kwestie al jaren
loopt, is er vooral de laatste
dagen nogal veel te doen over
de salarissen van het televi-
siepersoneel. Is er werkelijk
reden tot klagen, zal de bui
tenstaander vragen, want de
meesten hebben het gevoel
dat wie voor de televisie
werkt, zich in weelde kan ba
den. Het tegendeel is echter
Kort geleden spraken wij een ex-
cameraman, die enige tijd- gele
den tot regisseur bij een der om-
roepsecties werd benoemd. Hij be
hoorde tot de best gekwalificeer
de cameralieden (cameraman A
en verdiende daarmee 450 per
maand. Voor een getrouwde man
van 27 jaar, die een gezin moet
onderhouden, is het niet veel, ze
ker niet gezien de prestatie die hij
ervoor moet verrichten. Hij had
er toen al een veeljarige ervaring
bij de Nederlandse televisie opzit
ten. ,.Je zou zeggen 450 is niet
veel. maar dat is nog niet het erg
ste. Een cameraman B (één kwa
liteitsklas" lager dan een came
raman A) die vijf jaar ouder was
dan ik en die nauwelijks bij de TV
zat, verdiende bijna 700 per
maand, omdat de salarissen naar
leeftijd en niet naar dienstjaren RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
gaan. Nu ben ik regisseur en ie-
Stoel gewaardeerd
Ten slotte hebben wij een verant
woordelijke functionaris van een
dezer omroepverenigingen bereid
gevonden exacte gegeven en cij
fers te verstrekken, zodat we toch
een inzicht kunnen geven in de
beloningswijze bij de N.T.S. De
loonregeling, die tot nog toe geldt
ls in 1955 overeengekomen tussen
de drie bona fide vakbonden (Mer-
curius", „Sint-Franciscus" en
„Nederlandse Christelijke Beamb
ten Bond") enerzijds en de om
roepverenigingen anderzijds. Om
dat de onderhandelingen zo lang
hadden geduurd (toen ook al!)
werd de nieuwe loonregeling met
terugwerkende kracht tot 1 juli
1953 ingevoerd. Deze loonregeling
behelsde een classificatiestelsel
inet twaalf categorieën en alle
taken waren in klassen ingedeeld.
Men zou kunnen zeggen dat niet
de man zelf werd gewaardeerd,
maar de stoel waar hij op zat.
Het enige persoonlijke element,
dat er bij de vaststelling van het
salaris nog te pas kwam, waren de
leeftijd en een prestatïetoeslag.
We hebben al gezien tot welke on
billijkheid die salarisvaststelling
naar leeftijd leidt. In een bedrijf
als do televisie krijgt die onbil
lijkheid een des te sterker accent
omdat de produktie der program
ma's voor een belangrijk deel
wordt gedreven door jonge, en
vaak zeer jonge mensen. Dat ligt
met een nieuw medium voor de
hand en die jeugdigheid is dan
ook geen Nederlands verschijnsel.
Ook bij radio
Het klassificatiestelsel met de
daaraan gekoppelde leeftïjdssala-
risschaal is ontworpen door een
bekend bedrijfsadviesbureau op
verzoek van de omroepen en het
geld zowel voor de geluids- als de
beeldradio. Deze gelijkstelling van
radio- en tv-mensen lijkt onbillij
ker dan zij is. want de verwijzing
naar een bepaalde klas berust op
een taakomschrijving, die voor el
ke groep anders is. Van de in to
taal twaalf klassen zijn de eerste
drie voor wat het N.T.S.-probleem
betreft onbelangrijk, omdat ze
voor de huishoudelijke dienst,
chauffeurs, portiers e.d. zijn be
stemd. beroepen die met het ei
genlijke televisiewerk niet van
doen hebben.
Bitterheid
Deze situatie bestaat nu al zes
jaar zo' en het personeel begon
te geloven, dat zowel de vakbon
den als de werkgevers het er
maar bij lieten zitten. „Wij zijn
geen bouwvakarbeiders of me
taalbewerkers, die honderdduizen
den leden uitmaken. Als daar wat
loos is, lopen de vakbonden wel
hard. Maar ons groepje is voor de
vakbond van geen betekenis en
om ons maken ze zich niet dik",
aldus hebben wij van verschillen
de kanten met bitterheid horen
opmerken. De felle nachtvergade
ring van het personeel vorige
week woensdag heeft de vakbon
den en het N.T.S.-bestuur wak
ker geschud. Het is vrijwel zeker
dat alle eisen van het personeel,
op die befaamde nacht door de
vakbonden overgenomen, door de
N.T.S. zullen worden ingewilligd.
dereen denkt: die jongen zal het
wel goed hebben. Maar mijn
vrouw heeft nog geen strijkijzer,
we hbeben geen kleed op de vloer
en we beschikken maar over een
paar meubelen", aldus onze re
gisseur.
Topgeheim
Wie de salarisstructuur van de
N.T.S. bekijkt, moet tot de con
clusie komen, dat bovenaange
haalde regisseur geen woord heeft
overdreven. Het is onbegrijpelijk,
dat de vakbonden (in overleg met
het personeel overigens) een der
gelijke structuur hebben aan
vaard, waarbij leeftijd en niet
dienstjaren eu prestatie de hoofd
rol spelen. Intussen is het niet
gemakkelijk om inzage te krijgen
van de kwalifieatieklansen en bij
behorende salarisschalen. Bij de
N.T.S. zei men botweg, dat een
dergelijke lijst niet bestond. El
ders werd het bestaan wel toege
geven, maar liet Werd als een
soort topgeheim beschouwd, waar
niemand iets van mag weten.
Vreemder nog: een personeelslid
hoort van zijn werkgever, in wel
ke klas hij wordt ingedeeld en
wat zijn salaris bedraagt, zonder
dat hij mag weten wat de criteria
zijn voor de andere klassen. Hij
kan dus nooit met klem van ar
gumenten aantonen, dat hij eigen
lijk in een hogere klas thuis
hoort.
Toch tweede
t.v.-prógramma
in W.-Duitsland
De directeuren van de regionale
Westduitse radiostations hebben
woensdag op een bijeenkomst in
iHünchen besloten een afzonder
lijke maatschappij te stichten
voor het verzorgen van een
tweede televisieprogramma.
Zoals bekend, willen ook de
Westduitse staatspremiers een
t.v.-maatschappij oprichten, die
reeds in juli 1.962 met. uitzendin
gen zou moeten beginnen.
oven, 3ien en....
sclivijven
VANDAAG
T elevisie
Het zaterdagse N.C.R.V.-program-
ma wordt geopend met Memo. Om
half negen volgt dan een afleve
ring uit de meestal onderhoudende
filmreeks „Vader weet het beter",
waarin we deze keer zullen bele
ven hoe ma autorijles neemt hij pa,
iets wat in de beste huwelijken
tot de grootste ruzie kan leiden.
Om rijf voor negen Marinade, dat
ons meeneemt naar Zuid-Amerika.
Na dit amusement een ernstige
noot tot besluit: de herhaling van
de eerste aflevering in de filmreeks
over het land van de bijbel, ge
maakt door een team van de
N.C.R.V.
Om half negen brengt de Vlaamse
televisie weer de amusementsshow
„Zeg hé, spaar je mee!" in het
Amerikaanse theater van Brus
sel. Om kwart voor tien een inter
polfilm en om tien over tien het
quizprogramma ..Wie is wie" van
Paul van de Velde.
Radio
De Vara, laat 's middags om Kwart
voor twee opnamen horen van de
Dixieland All Stars. Om tien over
half drie kan men naar fragmen
ten uit de operette „Violettes Im-
geriales" van Scotte luisteren. De
'riezen kunnen hun oren om tien
over vier spitsen als (in het Fries)
de vraag wordt gesteld „Is it plat-
telan fran Fryslan ta weismiten
keard In „week' uit week in",
dat om vijf over acht voor de mi
crofoon komt, treedt o.a. de En
gelse zanger Bryan Johnson op.
die veertien dagen geleden in het
KJl.O.-t.v.progiamma „zaterdag
avondakkoorden" optrad.
Tien over half elf vraagt Ton van
Duinhoven ons weer „niet storen"
en precies een uur later komt de
goeie ouwe Count Basy onze aan
dacht voor hem en zijn orkest vra
gen. Dat gebeurt allemaal via Hil
versum I.
De andere zender (k.r.o.) biedt'om
vier minuten over twaalf 's mid
dags ook al een paar oude beken
den, namelijk bet pianoduo Ra-
wicz en Landauer, dat samen met
het orkest van Mantovani o.a. het
befaamde Warsaw Concerto van
Addinsell zal spelen.
Om half acht vraagt de K.R.O. de
aandacht voor „Jazz Express" met
muziek uit de oude en nieuwe we-
reld, ons gepresenteerd door Ton
Kool. Om tien over negen tenslot
te het orkest van Norne Paramor,
dat fragmenten speelt uit „My
fair lady".
MORGEN
T elevisie
ln samenwerking met de Baycri-
sche Jtundf-unk geeft de Vara oin
tien over acht 't programma „Hoe
leef ik in het buitenland".
Na de laatste politieke ontwikke
lingen. die dr. L. de Jong om kwart
over negen bespreekt, volgt tien
minuten later „Vanavond bij Bru
ce".
De Vlaamse televisie geeft do ge
hele avond uitslagen van de parle
mentsverkiezingen. Er is echter
nog tijd voor een relais van de Ne
derlandse zaterdagavondakkoor-
den, omstreeks kwart voor negen.
Radio
De A.V.R.O. brengt oin twintig mi
nuten over acht het eerste deel vim
een oorspronkelijk hoorspel in drie
delen, „Het kapseizen van de ka-
permeulcn".
Eerder neemt over deze zender
Hilversum I) de Vara het vak van
stewardess op de hak om twintig
over zeven.
De K.R.O. houdt het ook bij een
hoorspel, „Spel van liet kruis om
half tien.
Ongerept als de natuur
FILMS IN ZEELAND
Speelfilm, die voor honderd
procent film is
Gisteravond ging in ALHAM-
BKA (Vlissingen) voor Wal
cheren in première de jongste
Nederlandse speelfilm „Het
Mes", een werk waarmee Fons
Rademakers zijn naam als on
ze voornaamste regisseur in het
serieuze genre opnieuw beves
tigd heeft. Na een vrij lange
periode van experimenteren, die
een nogal ontmoedigend resul
taat had, is het verschijnen van
„Het Mes" een hoopvolle ver
ademing.
„IJet Mes", vervaardigd naar de uit
stekende, gelijknamige novelle van
Hugo Claus, die ook het scenario
voor zijn rekening nam, is een speel
film van zeer goed gehalte en ligt
op internationaal niveau. Hets onder
werp, het eeuwige en onvermijdelijke
conflict tussen de volwassen wor
dende jongen (Reitze van der Lin
den) en de hem voorgaande genera
tie behelzend, is fijn getroffen en de
licaat behandeld, evenals de kinder
lijke relatie van de dertienjarige
Thomas tot zijn vriendinnetje Toni
(Marie Louise Videc) uiterst scherp
in filmtaal is omgezet. Het verhaal
van die prille en ongebonden vriend
schap speelt in het Limburgse heu
velland. tegen het decor van bossen,
wuivende graanvelden en een oud en
schilderachtig kasteel.
Dit decor houdt evenwel niet in dat
„Het Mes" een romantische geschie
denis is: de film is vaak beklemmend
met pakkende scènes, waarin het le
ven als het ware op heterdaad is be
trapt. Dit gevoel krijgt men onder
Scène uit „Het Mes". Ellen Vogel
speelt de rol van de moeder in Fons
Rademalcers jongste speelfilm.
meer bij het zien van de opnamen
in het bos, wanneer Thomas en Toni
het frisse soel van kamperende
jeugdclub-jongens en -meisjes be
spieden en wanneer Thomas latei-
een kinderlijke aanval doet op zijn
vriendinnetje met het befaamde mes,
waaraan de film zijn naam ont-
leet. Het wapen, een offermes, ge
stolen van een missietentoonstelling,
is het bijna magische voorwerp, dat
in de film een katalytischef unctie
heeft.
Met het mes begint de film, maar
ook zonder mes zou Thomas het aan
de stok gekregen hebben met Oscar
(Paul Cammermans) de huisleraar,
die de jongen zijn moeder ontneemt
en zou de kindervriendschap met
Toni tot een eind zijn gekomen. Nu
gebeurt dat laatste met de symboli
sche begrafenis van het gestolen
voorwerp.
Claus en Rademakers wisten een
proces van jaren terug te brengen
tot een film van nog geen twee
uur; zonder een enkel hiaat, dat het
verhaal minder echt zou maken.
„Het Mes" is een stukje fel geobser
veerd leven, zo goed gespeeld, dat
men maar zelden het gevoel heeft,
dat er gespeeld wordt. Na een wat
brokkelig begin, ook goed van foto
grafie en met een passende muzikale
achtergrond, die de gehele film door
functionele begeleiding vormt, ge
maakt door Pim Jacobs. De film is
dit weekeinde verder nog te zien in
Alhambra (Vlissingen) en City thea
ter (Middelburg).
Voor de liefhebbers van avonturen
films is er een goede gelegenheid
in Grand (Goes) naar de kleuren-
produktïe „Salomo en de konin
gin van Schèba" wordt vertoond
een rolprent die vooral vele pitte-
reske opnamen telt en waarin fel
le kleuren van romantisch decors
en fantastische kleding de film
maken samen met spectaculaire
strijdscenes. De hoofdrollen wor
den gespeeld door Gina Lollobrigi-
da en Yul Bruynner.
„Mijn man is bij de F.B.I.", Electro
(Middelburg) is een zeer aardige ci
nematografische mengeling van
ernst en humor, gevolg van een zeer
De gebruikelijke zenderwisseling
tussen de AVKO en de Vara ener
zijds en de K.R.O. en N.C.R.V. an
derzijds, zal in het vervolg niet
meer om de drie, maar om de vier
maanden geschieden.
Het resultaat van dit N.R.U.-be-
sluït is, dat nu om het andere jaar
een van de twee gr oepen omroep
verenigingen op Hilversum I zal
zenden gedurende het laatste
kwartaal. Omdat de ontvangst van
Hilversum II (298 m) in sommige
delen van het land minder is dan
de ontvangst van Hilversum I
achtte men het onbillijk, dat steeds
dezelfde omroepverenigingen
juist in de laatste maanden van het
jaar uitzonden over de minder gun
stige zender.
ingewikkelde situatie bij de F.B.I.,
Amerika's door schrijvers en filmers
meest geromantiseerde organisatie.
Tony Curtis en Dean Martin spelen
de rollen van twee F.B.I.-ambtenaren
en het ligt dan eigenlijk reeds voor
de hand, dat de humor bij de gehei
me dienst is binnengeslopen. Aanlei
ding voor kostelijke grappen is er
voldoende, want Janet Leigh, wat hu
mor betreft ook lang niet onbegaafd,
zien we als de echtgenoot van een
der ambtshalve zeer geheimzinnig
doende heren en wanneer zij zich
met het werk van haar man wil be
moeien gaat het onvermijdelijk mis.
LTJXOR (Vlissingen i vertoont
„Le Capitain", een avonturenfilm
van het Robin Hoodtype. waarin
het nu en dan heel vrolijk toe
gaat, het geen de Nederlandse on
dertitel „De vrolijke vrijbuiter"
trouwens reeds verraadt. Jean
Marais, de befaamde karakterspc-
ler vervult de belangrijkste rol en
bewijst dat hij van alle markten
thuis is. Zij tegenspeelster is de
mooie Elsa Martinelli.
Enkele theaters hebben dit weekein
de speciale zondagmiddagvoorstellin-
gen. Alhambra (Vlissingen) vertoont
een vrolijke rolprent met Dean Mar
tin en Jerry Lewis: „Three Ring
Circus", City (Middelburg) brengt
eveneens een film in het luchtige
genre, te weten „Pijn en gijn in de
kazerne", terwijl Grand (Goes) een
western op het programma heeft
staan, namelijk „Mannen zonder
wet".