Salarisstructuur aanleiding van onrust bij N.T.S. „HET MES", NEDERLANDS WERK VAN INTERNATIONAAL NIVEAU ZENDERWISSELING OM DE VIER MAANDEN ART 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 Advertentie Een scène vit het K.R.O.-televisie spel „Dienst op Golgotha", dat donderdagavond op het scherm kwam, onder regie van Luc van Gent. We zien v.l.n.r. Marie Hamel iMa rch) Jo v. d. Ven (Jacob), Joh an Schmitz (Judas), Bep Dekker (Thamar) en John Leddy (een Romeinse kapitein). Eisen tenslotte ingewilligd Hoewel de kwestie al jaren loopt, is er vooral de laatste dagen nogal veel te doen over de salarissen van het televi- siepersoneel. Is er werkelijk reden tot klagen, zal de bui tenstaander vragen, want de meesten hebben het gevoel dat wie voor de televisie werkt, zich in weelde kan ba den. Het tegendeel is echter Kort geleden spraken wij een ex- cameraman, die enige tijd- gele den tot regisseur bij een der om- roepsecties werd benoemd. Hij be hoorde tot de best gekwalificeer de cameralieden (cameraman A en verdiende daarmee 450 per maand. Voor een getrouwde man van 27 jaar, die een gezin moet onderhouden, is het niet veel, ze ker niet gezien de prestatie die hij ervoor moet verrichten. Hij had er toen al een veeljarige ervaring bij de Nederlandse televisie opzit ten. ,.Je zou zeggen 450 is niet veel. maar dat is nog niet het erg ste. Een cameraman B (één kwa liteitsklas" lager dan een came raman A) die vijf jaar ouder was dan ik en die nauwelijks bij de TV zat, verdiende bijna 700 per maand, omdat de salarissen naar leeftijd en niet naar dienstjaren RADIO- EN T.V.-RUBRIEK gaan. Nu ben ik regisseur en ie- Stoel gewaardeerd Ten slotte hebben wij een verant woordelijke functionaris van een dezer omroepverenigingen bereid gevonden exacte gegeven en cij fers te verstrekken, zodat we toch een inzicht kunnen geven in de beloningswijze bij de N.T.S. De loonregeling, die tot nog toe geldt ls in 1955 overeengekomen tussen de drie bona fide vakbonden (Mer- curius", „Sint-Franciscus" en „Nederlandse Christelijke Beamb ten Bond") enerzijds en de om roepverenigingen anderzijds. Om dat de onderhandelingen zo lang hadden geduurd (toen ook al!) werd de nieuwe loonregeling met terugwerkende kracht tot 1 juli 1953 ingevoerd. Deze loonregeling behelsde een classificatiestelsel inet twaalf categorieën en alle taken waren in klassen ingedeeld. Men zou kunnen zeggen dat niet de man zelf werd gewaardeerd, maar de stoel waar hij op zat. Het enige persoonlijke element, dat er bij de vaststelling van het salaris nog te pas kwam, waren de leeftijd en een prestatïetoeslag. We hebben al gezien tot welke on billijkheid die salarisvaststelling naar leeftijd leidt. In een bedrijf als do televisie krijgt die onbil lijkheid een des te sterker accent omdat de produktie der program ma's voor een belangrijk deel wordt gedreven door jonge, en vaak zeer jonge mensen. Dat ligt met een nieuw medium voor de hand en die jeugdigheid is dan ook geen Nederlands verschijnsel. Ook bij radio Het klassificatiestelsel met de daaraan gekoppelde leeftïjdssala- risschaal is ontworpen door een bekend bedrijfsadviesbureau op verzoek van de omroepen en het geld zowel voor de geluids- als de beeldradio. Deze gelijkstelling van radio- en tv-mensen lijkt onbillij ker dan zij is. want de verwijzing naar een bepaalde klas berust op een taakomschrijving, die voor el ke groep anders is. Van de in to taal twaalf klassen zijn de eerste drie voor wat het N.T.S.-probleem betreft onbelangrijk, omdat ze voor de huishoudelijke dienst, chauffeurs, portiers e.d. zijn be stemd. beroepen die met het ei genlijke televisiewerk niet van doen hebben. Bitterheid Deze situatie bestaat nu al zes jaar zo' en het personeel begon te geloven, dat zowel de vakbon den als de werkgevers het er maar bij lieten zitten. „Wij zijn geen bouwvakarbeiders of me taalbewerkers, die honderdduizen den leden uitmaken. Als daar wat loos is, lopen de vakbonden wel hard. Maar ons groepje is voor de vakbond van geen betekenis en om ons maken ze zich niet dik", aldus hebben wij van verschillen de kanten met bitterheid horen opmerken. De felle nachtvergade ring van het personeel vorige week woensdag heeft de vakbon den en het N.T.S.-bestuur wak ker geschud. Het is vrijwel zeker dat alle eisen van het personeel, op die befaamde nacht door de vakbonden overgenomen, door de N.T.S. zullen worden ingewilligd. dereen denkt: die jongen zal het wel goed hebben. Maar mijn vrouw heeft nog geen strijkijzer, we hbeben geen kleed op de vloer en we beschikken maar over een paar meubelen", aldus onze re gisseur. Topgeheim Wie de salarisstructuur van de N.T.S. bekijkt, moet tot de con clusie komen, dat bovenaange haalde regisseur geen woord heeft overdreven. Het is onbegrijpelijk, dat de vakbonden (in overleg met het personeel overigens) een der gelijke structuur hebben aan vaard, waarbij leeftijd en niet dienstjaren eu prestatie de hoofd rol spelen. Intussen is het niet gemakkelijk om inzage te krijgen van de kwalifieatieklansen en bij behorende salarisschalen. Bij de N.T.S. zei men botweg, dat een dergelijke lijst niet bestond. El ders werd het bestaan wel toege geven, maar liet Werd als een soort topgeheim beschouwd, waar niemand iets van mag weten. Vreemder nog: een personeelslid hoort van zijn werkgever, in wel ke klas hij wordt ingedeeld en wat zijn salaris bedraagt, zonder dat hij mag weten wat de criteria zijn voor de andere klassen. Hij kan dus nooit met klem van ar gumenten aantonen, dat hij eigen lijk in een hogere klas thuis hoort. Toch tweede t.v.-prógramma in W.-Duitsland De directeuren van de regionale Westduitse radiostations hebben woensdag op een bijeenkomst in iHünchen besloten een afzonder lijke maatschappij te stichten voor het verzorgen van een tweede televisieprogramma. Zoals bekend, willen ook de Westduitse staatspremiers een t.v.-maatschappij oprichten, die reeds in juli 1.962 met. uitzendin gen zou moeten beginnen. oven, 3ien en.... sclivijven VANDAAG T elevisie Het zaterdagse N.C.R.V.-program- ma wordt geopend met Memo. Om half negen volgt dan een afleve ring uit de meestal onderhoudende filmreeks „Vader weet het beter", waarin we deze keer zullen bele ven hoe ma autorijles neemt hij pa, iets wat in de beste huwelijken tot de grootste ruzie kan leiden. Om rijf voor negen Marinade, dat ons meeneemt naar Zuid-Amerika. Na dit amusement een ernstige noot tot besluit: de herhaling van de eerste aflevering in de filmreeks over het land van de bijbel, ge maakt door een team van de N.C.R.V. Om half negen brengt de Vlaamse televisie weer de amusementsshow „Zeg hé, spaar je mee!" in het Amerikaanse theater van Brus sel. Om kwart voor tien een inter polfilm en om tien over tien het quizprogramma ..Wie is wie" van Paul van de Velde. Radio De Vara, laat 's middags om Kwart voor twee opnamen horen van de Dixieland All Stars. Om tien over half drie kan men naar fragmen ten uit de operette „Violettes Im- geriales" van Scotte luisteren. De 'riezen kunnen hun oren om tien over vier spitsen als (in het Fries) de vraag wordt gesteld „Is it plat- telan fran Fryslan ta weismiten keard In „week' uit week in", dat om vijf over acht voor de mi crofoon komt, treedt o.a. de En gelse zanger Bryan Johnson op. die veertien dagen geleden in het KJl.O.-t.v.progiamma „zaterdag avondakkoorden" optrad. Tien over half elf vraagt Ton van Duinhoven ons weer „niet storen" en precies een uur later komt de goeie ouwe Count Basy onze aan dacht voor hem en zijn orkest vra gen. Dat gebeurt allemaal via Hil versum I. De andere zender (k.r.o.) biedt'om vier minuten over twaalf 's mid dags ook al een paar oude beken den, namelijk bet pianoduo Ra- wicz en Landauer, dat samen met het orkest van Mantovani o.a. het befaamde Warsaw Concerto van Addinsell zal spelen. Om half acht vraagt de K.R.O. de aandacht voor „Jazz Express" met muziek uit de oude en nieuwe we- reld, ons gepresenteerd door Ton Kool. Om tien over negen tenslot te het orkest van Norne Paramor, dat fragmenten speelt uit „My fair lady". MORGEN T elevisie ln samenwerking met de Baycri- sche Jtundf-unk geeft de Vara oin tien over acht 't programma „Hoe leef ik in het buitenland". Na de laatste politieke ontwikke lingen. die dr. L. de Jong om kwart over negen bespreekt, volgt tien minuten later „Vanavond bij Bru ce". De Vlaamse televisie geeft do ge hele avond uitslagen van de parle mentsverkiezingen. Er is echter nog tijd voor een relais van de Ne derlandse zaterdagavondakkoor- den, omstreeks kwart voor negen. Radio De A.V.R.O. brengt oin twintig mi nuten over acht het eerste deel vim een oorspronkelijk hoorspel in drie delen, „Het kapseizen van de ka- permeulcn". Eerder neemt over deze zender Hilversum I) de Vara het vak van stewardess op de hak om twintig over zeven. De K.R.O. houdt het ook bij een hoorspel, „Spel van liet kruis om half tien. Ongerept als de natuur FILMS IN ZEELAND Speelfilm, die voor honderd procent film is Gisteravond ging in ALHAM- BKA (Vlissingen) voor Wal cheren in première de jongste Nederlandse speelfilm „Het Mes", een werk waarmee Fons Rademakers zijn naam als on ze voornaamste regisseur in het serieuze genre opnieuw beves tigd heeft. Na een vrij lange periode van experimenteren, die een nogal ontmoedigend resul taat had, is het verschijnen van „Het Mes" een hoopvolle ver ademing. „IJet Mes", vervaardigd naar de uit stekende, gelijknamige novelle van Hugo Claus, die ook het scenario voor zijn rekening nam, is een speel film van zeer goed gehalte en ligt op internationaal niveau. Hets onder werp, het eeuwige en onvermijdelijke conflict tussen de volwassen wor dende jongen (Reitze van der Lin den) en de hem voorgaande genera tie behelzend, is fijn getroffen en de licaat behandeld, evenals de kinder lijke relatie van de dertienjarige Thomas tot zijn vriendinnetje Toni (Marie Louise Videc) uiterst scherp in filmtaal is omgezet. Het verhaal van die prille en ongebonden vriend schap speelt in het Limburgse heu velland. tegen het decor van bossen, wuivende graanvelden en een oud en schilderachtig kasteel. Dit decor houdt evenwel niet in dat „Het Mes" een romantische geschie denis is: de film is vaak beklemmend met pakkende scènes, waarin het le ven als het ware op heterdaad is be trapt. Dit gevoel krijgt men onder Scène uit „Het Mes". Ellen Vogel speelt de rol van de moeder in Fons Rademalcers jongste speelfilm. meer bij het zien van de opnamen in het bos, wanneer Thomas en Toni het frisse soel van kamperende jeugdclub-jongens en -meisjes be spieden en wanneer Thomas latei- een kinderlijke aanval doet op zijn vriendinnetje met het befaamde mes, waaraan de film zijn naam ont- leet. Het wapen, een offermes, ge stolen van een missietentoonstelling, is het bijna magische voorwerp, dat in de film een katalytischef unctie heeft. Met het mes begint de film, maar ook zonder mes zou Thomas het aan de stok gekregen hebben met Oscar (Paul Cammermans) de huisleraar, die de jongen zijn moeder ontneemt en zou de kindervriendschap met Toni tot een eind zijn gekomen. Nu gebeurt dat laatste met de symboli sche begrafenis van het gestolen voorwerp. Claus en Rademakers wisten een proces van jaren terug te brengen tot een film van nog geen twee uur; zonder een enkel hiaat, dat het verhaal minder echt zou maken. „Het Mes" is een stukje fel geobser veerd leven, zo goed gespeeld, dat men maar zelden het gevoel heeft, dat er gespeeld wordt. Na een wat brokkelig begin, ook goed van foto grafie en met een passende muzikale achtergrond, die de gehele film door functionele begeleiding vormt, ge maakt door Pim Jacobs. De film is dit weekeinde verder nog te zien in Alhambra (Vlissingen) en City thea ter (Middelburg). Voor de liefhebbers van avonturen films is er een goede gelegenheid in Grand (Goes) naar de kleuren- produktïe „Salomo en de konin gin van Schèba" wordt vertoond een rolprent die vooral vele pitte- reske opnamen telt en waarin fel le kleuren van romantisch decors en fantastische kleding de film maken samen met spectaculaire strijdscenes. De hoofdrollen wor den gespeeld door Gina Lollobrigi- da en Yul Bruynner. „Mijn man is bij de F.B.I.", Electro (Middelburg) is een zeer aardige ci nematografische mengeling van ernst en humor, gevolg van een zeer De gebruikelijke zenderwisseling tussen de AVKO en de Vara ener zijds en de K.R.O. en N.C.R.V. an derzijds, zal in het vervolg niet meer om de drie, maar om de vier maanden geschieden. Het resultaat van dit N.R.U.-be- sluït is, dat nu om het andere jaar een van de twee gr oepen omroep verenigingen op Hilversum I zal zenden gedurende het laatste kwartaal. Omdat de ontvangst van Hilversum II (298 m) in sommige delen van het land minder is dan de ontvangst van Hilversum I achtte men het onbillijk, dat steeds dezelfde omroepverenigingen juist in de laatste maanden van het jaar uitzonden over de minder gun stige zender. ingewikkelde situatie bij de F.B.I., Amerika's door schrijvers en filmers meest geromantiseerde organisatie. Tony Curtis en Dean Martin spelen de rollen van twee F.B.I.-ambtenaren en het ligt dan eigenlijk reeds voor de hand, dat de humor bij de gehei me dienst is binnengeslopen. Aanlei ding voor kostelijke grappen is er voldoende, want Janet Leigh, wat hu mor betreft ook lang niet onbegaafd, zien we als de echtgenoot van een der ambtshalve zeer geheimzinnig doende heren en wanneer zij zich met het werk van haar man wil be moeien gaat het onvermijdelijk mis. LTJXOR (Vlissingen i vertoont „Le Capitain", een avonturenfilm van het Robin Hoodtype. waarin het nu en dan heel vrolijk toe gaat, het geen de Nederlandse on dertitel „De vrolijke vrijbuiter" trouwens reeds verraadt. Jean Marais, de befaamde karakterspc- ler vervult de belangrijkste rol en bewijst dat hij van alle markten thuis is. Zij tegenspeelster is de mooie Elsa Martinelli. Enkele theaters hebben dit weekein de speciale zondagmiddagvoorstellin- gen. Alhambra (Vlissingen) vertoont een vrolijke rolprent met Dean Mar tin en Jerry Lewis: „Three Ring Circus", City (Middelburg) brengt eveneens een film in het luchtige genre, te weten „Pijn en gijn in de kazerne", terwijl Grand (Goes) een western op het programma heeft staan, namelijk „Mannen zonder wet".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7