13 20 P en pagina over jonge mensen, kleuren en lijnen. Jonge mensen, gegrepen door de magische werking van kleur, vorm en compositie. Op zolderkamers worstelen ze vele uren met hun scheppingen. Vraag hen niet waarom ze schilderen. Ze weten het ant woord niet. Ze moeten wel en zijn zichzelf. it ieronder een greep uit de vele jonge schilders waarnaar „Tussen 13 en 20" heeft gespeurd. Dat de meesten uit Middel burg komen is te danken aan de opleidings mogelijkheid „Coloriet". Enkelen vinden hun weg naar een akedamie. Misschien horen we later meer van hen. Bij de foto's links boven, Daan Lemaire in zijn ate lier thuis. Daaronder en naar beneden Hènny Huser op „Coloriet" in de Middelburgse Kuiperspoort, Olga Geer» en (op de achtergrond) Liey Neve en Cees Roth in zijn kamertje aan de Middelburgse Korte Delft. Midden onder Els Hol- lebrandse voor haar nieuwste compositie rechts onder Ma rijke de Nooijer, worstelend met flessen op de „Coloriet". Daar boven Frans van de Ende uit Zierikzee en Liesbeth Huser die naar de academie in Rotterdam gaat. 0 GEK OP KLEUREN Daan Lemaire (19) uit Middel burg met pijp en dunne baard is gek op kleuren. Neem bijvoorbeeld zijn twee ge schilderde hanen, (de laatste werd onlangs voltooid) het zijn beschei den feesten van heldere, gloedvolle kleuren. „Ah, ik ben in Schaffhau- sen op de tentoonstelling Triumph der Farben geweest. Prachtig, en een kleuren! Kleuren! Het is ge woon jammer dat je dat niet in woorden kan vertellen... hier, kijk maar". Hij duwt ons de rijkelijk geïllustreerde catalogus ouder de ogen. „En in het echt waren die kleuren nog veel beter". Geen wonder dus dat Daan Le- maire's favoriete schilders Van Gogh, Klee Chagall, Utrillo en noem maar op zijn. Daan Lemaire schildert sedert en kele jaren. Heeft als vele anderen zijn „Coloriet"-tijd bij Jacques Prince achter de rug en zit sinds zijn mulo-examen van vorig jaar op de academie St. Joost in Breda. Hij experimenteert graag. Klod dert grote stukken hardboard en papier vol verf, drukinkt, beschil derde stukken karton, punaises, tabak, pastel, krijt.... „De zeventiende eeuw? Nee, die trekt me niet meer. 't Is knap hoor, dat wel...". „Ik weet nog niet wat ik later ga doen. Misschien in de vrije schil derkunst, misschien monumentale kunst. Ik weet liet nog niet. Maar ilc blijf schilderen. Dat is zeker!" Voorlopig hard doorwerken op St. Joost. 0 COMPOSITIES Henny Huser uft Middelburg onderwijzeres in Souburg is ook trouw lid van .Coloriet'. Al vele jaren. Ze doet het overigens rustig aan. Bouwt langzaam maar zeker aan composities van kleur vlakken en lijnen. Gestyleerde fles sen en vazen, of strait opgezette landschappen. Inderdaad, Prince is er duidelijk in te herkennen. Huize Huser in de Middelburgse Gortstraat is langzamerhand rijxe- lijk versierd met schilderstukken van Henny en zusje Liesbeth. Samen zitten ze dus op „Coloriet" en als all.es meeloopt gaan ze ook samen naar Rotterdam. Liesbeth naar de dagschool, Henny naar de avondschool, want overdag staat ze voor de klas. Een schilderij, ze doet er lang over. Rustig en secuur werken. Als ze in het ruime Kuiperspoortatelier komt zet ze de ezel klaar, trekt een soort schort aan en begint. Als ze het schort weer afdoet zijn er nieuwe kleuren, nieuwe lijnen. „Over een paar maanden ben ik er wel mee klaar", zegt ze met een glimlach. 0 PLANNEN Ülga Geers uit Middelburg vijf jaar „Coloriet" kan texenen. Handig en snel maakt ze een sterke Krabbel voor een schoolkrankaft en snel en handig zet ze de eerste 1 ijnen van een schilderstuk op haar doek: „man met baard". Olga won ver schillende prijzen in texenwedstrij- den en in de Kuiperspoort maakt ze zich vertrouwd met olieverf. Het zijn wel vaak koppen van mannen, bij voorkeur met baar den. (De laatste tijd). „Ilc schil der maar niet te vlug", zegt ze, „anders wordt het allemaal zo het zelfde". Op de foto zien we haar vriendin Lies Neve op de achter grond. Ook bezig met een kop. „Plannen?" „Ja, plannen voor de academie St. Joost in Breda. Olga en Lies zijn zeventien en Olga wil op de academie tekenen, Lies wilde in de fotografie. „Persfotografe misschien". „Gaan de plannen door?" doen we belangstellend. „Och, misschien wel. Het ziet er niet helemaal naar uit. We worden zoals gewoonlijk weer ontzettend tegengewerkt". En wat Olga betreft: „St. Joost? Ik vind het leuk om erop te zitten. Wat ik er dan moet doen weet ik no^ niet precies". En dat met een 0 GEKLUNGEL THUIS In een kleine kamer, hoog aan de smalle Middelburgse Lange Delft, staan en hangen de schil derijen van Cees Roth, een lange jongen van zeventien jaar, lang naar, achterover gekamd, „Maar, dat geldungel thuis is eigenlijk niets waard. Wat weet je dan van schilderen?" Dat zei Cees Roth twee jaar geleden. Het betekende: naar „Coloriet" om de hobby onder leiding van Jacq. Prince bij te schaven. Nu is schil deren voor hem geen hobby moer en de „Coloriet"-tijd is voorbij. Cees is na zijn mulo-examen vorig jaar september, naar de academie St. Joost in Breda gegaan. „Ik heb het er naar mijn zin, veel stillevens tekenen. Eike dag op en neer met de trein, net als Daan Lemai re. waarmee hij al lange tijd be vriend is. We kijken om ons heen in de klei ne kamer. Naar de vele kleuren en zelfportretten van Cees Roth. Hiel en daar is 't wat Van Goghachtig, beetje cubisme, tekeningen. „Wat is je favoriet schilder?" „Chagall", klinkt het overtuigd. „Ga je door met vrij schilderen „Nee, het zal wel reclame worden. Ja, reclame, dat geloof ik vast wel". 0 VAK-WERK Kleurige vlakken In composities van horizontaal en verticaal. Daarmee is het bescheiden oeuvre van Els Hollebrandse (21) uit Middelburg ver aangeduid. Nog niet helemaal, want de kleur-vak ken staan vaak haarfijn naast el kaar, nauwkeurig afgewogen en uitgebalanceerd. Bij Els thuis, in de Latijnseschool- straat te Middelburg prijken fiere schilderstukken aan de muien, voor de trotse ogen van familie leden. Een „autokerkhof" een „havengezicht". „Ja", geeft ze toe, „de invloed van leermeester Jac ques Prince Els is ook op „Co loriet" is duidelijk waarneem baar. Gaat misschien wel over". Els tekent overigens hele dagen, maar dan op de tekenkamer van de Vitrite Works in haar woon plaats. Vijf jaar „Coloriet" hebben haar toch zeker veel vaardigheid en schildergenoegen gegeven. „Verdere schilderplannen? Als ik feld had ging ik naar de academie t. Joost in Breda..." 0 GEEN TALENT Ik heb geen talent, maar ik vind het leuk". Dat zegt Marijke de - Nooijer (21), als we op „Colo riet" over haar schoudeT de flessen bekijken die ze aan het schilderen is. Marijke dagelijks op de provin ciale griffie te Middelburg werkt er hard aan. Secuur, ernstig brengt ze lijnen en kleurvlakken aan. Langzaam maar zeker groeit het schilderij, het stil leven waarin ze probeert de moei lijke materie olieverf meester te worden. Jacques Prince springt soms even bij, zet hier of daar een markante toets en Marijke schil dert weer verder. „Ja, het is leuk. Thuis ontwerp ik graag rokken en gordijnen die ik zelf beschilder". Al twee jaar bezoekt ze „Coloriet" in de Kuiperspoort. „Je leert er in ieder geval iets. Jonge mensen moesten meer schilderen". 0 NIET ABSTRACT Liesbeth Huser zit voor haar eindexamen mulo. Geslaagd of niet, ze gaat in september naar de academie in Rotterdam. Vrij schilderen. Liesbeth is achttien jaar en schildert al verschrikkelijk lang. Zeven en een half jaar op „Coloriet" „Nee, niet abstract. Nooit ab stract zelfs! Vroeger waren het al tijd bloemen". Heel veel bloemen. Kleurige boe ketten, levendig en sterk opgezet. „Maar het wordt een maniertje", geeft ze toe. Voor haar is de ,Colo- riet"-tijd overigens voorbij. Veel geleerd, maar „je moet je op een gegeven moment wel losmaken van de invloed van Prince", vindt ze. Thuis prijken vele schilderijen aan muren op alle verdiepingen. „Kijk", zegt ze, en wijst op een havengezicht in strakke effen kleurvlakken, „dat is nog te veel Prince, maar zo wil ik het niet blijven doen". Van latere datum zijn er kleurige, met vaste hand opgezette schilderijen (plakkaat verf) die een eigen stijl verraden. r De bloemen gaan er een beetje uit. f Liesbeth heeft veel geschilderd en Ui, faat er dus mee door. „In Rotter- am". rMM „Voor tekenlerares misschien?" „Nee, niet voor tekenlerares. Voor frik? Foei! Vrije academie!" 0 VINGEROEFENINGEN Vingeroefeningen en experi menten". Zo noemt Frans van de Ende (21) uit Zierik zee zijn bescheiden schreden op het pad der schilderkunst. Experimen ten die enige tijd worden afgeremd door militaire dienst. Hij heeft het tot vaandrig ge schopt. Wellicht een hele opgaaf voor iemand met artistieke kwali teiten? „Zo zo....", zeggen wij. „Ach, waarom weet ik niet", zegt Frans. Met zijn gedachten is hij eigenlijk al in Amsterdam op de tekenaca demie. In september wil hij er heen. Dan moet hij werk laten zien. Werk dat hij in zijn gymnasium tijd al eens bekroond zag met een tweede prijs van het Klassiek Ver bond. Zijn vingeroefeningen hangen en liggen hoog in zijn atelier aan het Zierikzeese havenplein. „Van alles wat en van allerlei technieken", noemt hij het, „want een eigen stijl, zolang men daarover kan spieken, heb ik nog niet. Je geeft de verschillende invloeden op je ei gen wijze weer". Frans v. d. Ende heeft deze wijze van weergeven zelf ontwikkeld. Ondanks de in vloeden: Een oorspronkelijke ma nier van werken en een geweldige produktie van geabstraheerde en non-figuratieveprodukten. Frans van de Ende „gaat door in I de kunst" „Financieel moet je wel een beetje doordenken. Daarom word ik te- I kenleraar. Dan beschik je boven- I dien over veel vrije tijd". -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5