Ruzie in „kabinet" vrije Algerijnen Expedities zoeken naar nieuwe wegen door de Sahara-woestijn Laatste voorbereidingen voor een groot onderzoek KAPPERS LIETEN PRESTATIES IN VLISSINGEN BEOORDELEN SMALDEEL VAN AMERIKA NAAR KONGO SPOORWEGPERSONEEL WIL IN MEI VIJFDAAGSE WERKWEEK BABY OP NIPPERTJE AAN DE DOOD ONTSNAPT IN HENGELO DINSDAG 7 MAART 1961 PKOVlNU-lALhi ZB BU W 8B OU KAN T l Met een atoomonderzeeboot onder het poolijs duiken is tegen woordig geen groter avontuur dan deelnemen aan een auto expeditie dwars door de Sahara. Dit weten de moedige onder zoekers, die nu bezig zijn de laatste voorbereidingen te treffen voor een groot avontuur in de Afrikaanse woestijn maar al te goed. Maar lum motief voor de tocht is niet de zucht naar buitengewone belevenissen. Veel meer willen zij onderzoeken, welke wegen de noordkust van Afrika met de bevolkte gebieden aan de andere kant van de eindeloos schijnende zandvlakte zouden kunnen verbinden. lJsgekoelde dranken De Berliet-Ténéré-expeditie had in vergelijking met haar voor gangers vele voordelen. In plaats van het gebruikelijke woestijn menu rijst en macaroni, aan gevuld met olie en gedroogd vlees konden ogen en gehemel te genieten van vers vlees, groen ten en fruit, die in een koelwagen werden meegevoerd. Bij iedere halteplaats werd ijsgeko'eld bier, vruchtesap en Franse wijn ge serveerd. Maar ondanks alles waren er nog vermoeienissen genoeg. Men reed van 's morgsen tot 's avonds, waar bij ieder voertuig een eigen positie innam, die werd bepaald door de reikwijdte van de radio. De weten schappelijke arbeid werd tijdens de tocht niet onderbroken. De hydro- geoloog deed om de vijftig kilome ter opmetingen. Als er een moeilijk traject voor de i boeg stond, pakte de geograaf zijn luchtkaarten, klom in de helikopter en vloog de expeditie vooruit. De oudheidkundigen en natuuronderzoe kers lieten halt houden, steeds als Toen in 1922 de onderzoekers Haardt en Adouin voor de eerste maal de Sahara in een auto hadden door kruist, was met hun expeditie een verbinding tussen Algiers en de bocht van de Niger geschapen. Maar van het in praktijk brengen van hun er varingen door een reusachtige ont sluiting van het land op verkeers gebied, is tot op heden niets geko men. Ditzelfde geldt voor de Berliet-Té néré-expeditie, die in november 1959 van Algiers uit met negen speciale vrachtauto's, zeven auto's, geschikt om door het terrein te rijden, een hefschroefvliegtuig en een licht vliegtuig in een van de dorste stre ken van de Sahara, het Ténérége- bied, een weg begon te zoeken naar het Tschadmeer. Daartussen lag nog een lange rij van andere expedities. Na de woestijnpioniers meestal militairen kwamen de geologen, de handelslieden en tenslotte de toeris ten. Het tijdperk van de ontdekkin gen moest daarna voor de Sahara eigenlijk voorbij zijn. Maar de wer kelijkheid ziet er desondanks geheel anders uit. Enkele streken van de woestijn zijn tegenwoordig nog voor nieuwsgie rige bezoekers afgesloten. Dit is in het westen Majabat al-lvubra, waar op een oppervlakte van meer dan 240.000 vierkante Idlometer geen bron is te vinden. Dit gebied is het middelpunt van het uitgebreide Ta- nezrouft- en Ténéré-district, dat zich meer dan 1000 kilometer van het noorden naar het zuiden en ruim 400 kilometer van het oosten naar het westen uitstrekt. Verder naar het oosten gaat de Sa hara over in de zelfs nog grotere Libische woestijn, die Egypte en de Soedanese Nijl van Libië eh Tschad scheidt. Deze woestijnen worden steeds over dezelfde routes door kruistzij voeren van oase tot oase, zodat de karavanen niet van de aan gegeven weg kunnen afwijken. Ook andere routes werden geprobeerd zij moeten echter steeds de „Ergs", het gebied van de hoge heuvels ver mijden, waar de voertuigen in de grond zakken als zij niet speciaal voor het rijden in dit gebied zijn uitgerust. Een van de voornaamste opgaven van de expeditie van 1959 was, een verbinding tot stand te brengen tus sen zuidelijk Algiers, met zijn olie- gebieden, en de Tschad, dat met zijn veeteelt en zijn vleesproduktie een goede handelspartner voor Algiers zou zijn wanneer slechts tussen beide gebieden goede wegen liepen. De gehele expeditie was een labora torium op wielen. Onder de vijftig expeditieleden bevonden zich techni ci voor het onderhoud van het wa genpark, geleei'den. journalisten en cineasten. Rijke voorraden brandstof en levensmiddelen, om van de 5500 liter water nog maar niet te spre ken, gaven de karavaan een actiera dius van meer dan 1400 kilometer. 1 er iets interessants te bespeuren viel. En 's avonds, terwijl het eten werd klaargemaakt, schreef ieder de gezamenlijke waarnemingen in zijn dagboek, determineerde planten en insecten en verpakte voorhistorische vondsten. Onder meer werd daar door bewezen, dat in het Ténéré- gebied, tegenwoordig een van de droogste gebieden ter wereld, gedu rende verscheidene voorhistorische perioden genoeg regen viel, om het mogelijk te maken dat zich daar een relatief dichte bevolking ontwikkel de. Deze mensen leefden in de eerste plaats van de opbrengst van rivieren en meren, die reeds lang uitge droogd zijn. Bovendien blijkt uit 4000 tot 6000 jaar oude vondsten, zoals schilde rijen, tekeningen en andere kunst uitingen, dat in de Sahara eens die ren als rhinocerossen, nijlpaarden, gi raffen, olifanten en ontelbare runde ren voorkwamen. De analyse van bo dem- en kolenproeven wijst op fos siele zaden van ceders, brandnetels, aleppo-pijnbomen en van jeneverbes struiken. Twee routes Voor onze tijd is echter nog belang rijker, dat d<j expeditie over een af stand van meer dan 8500 kilometer waarvan ruim 4000 kilometer in het Ténéré-gebied twee trans-Sa- hara-routes, voor het vrachtvërvoer over grote afstand, heeft opgemeten. De geologen, geografen, botanici, ar cheologen, oudheidkundigen, etnolo gen en dierkundigen, staan versteld over de natuurwetenschappelijke rijkdommen van de woestijn. Men mag, in verband hiermede, met recht veel venvachten van de resul taten van de voor dit jaar uitgestip- Selde tweede expeditie. Hoe eerder lijvende verkeerswegen door de Sa hara worden aangelegd, des te meer zal Afrika met de Middellandse Zee en met Europa kunnen verbonden blijven. Geen strafvervolging in zaak Oudewater Er zal geen strafvervolging worden ingesteld tegen de militair, die vorig jaar februari in Oudewater een aan randing zou hebben geënsceneerd, waarvan dë Bussunise burger ambte naar van liet ministerie van defensie de heer J. F. van der Putten volgens zijn zeggen de dader had moeten zijn. De Rotterdamse substituut-offi cier van justitie, mr. I. H. van de Roemer, heeft dezer dagen het door de rijksrecherche in opdracht van de Haagse procureur-generaal mr. D. J. van Gilse, samengestelde dossier in handen gesteld van de auditeur-mili tair van de krijgsraad te velde west in Den Haag, aangezien naar zijn mening de burgerlijke rechter zich in deze zaak onbevoegd zal moeten verklaren. De auditeur-militair, mr. W. J. Smits deelde het A.N.P. desgevraagd mede, dat „van enig door een militair ge pleegd strafbaar feit niets is geble ken. Zodat er van onze kant dan ook goen aanleiding bestaat iets te on dernemen". Ongeveer veertien dagen geleden deelde de substituut-officier van jus titie, mr. Van de Roemer, mede dat het onderzoek in de zaak Oudewater bijna was voltooid en dat hij op korte termijn zou beslissen of tot een straf vervolging zou worden overgegaan. In afwachting van deze beslissing liet hij nog een onderzoek instellen naar een bepaald detail van de zaak. Het resultaat van het totale onder zoek heeft hij woensdag jl. ter be schikking gesteld van de auditeur militair, mr. F. van der Dussen. om dat naar zijn mening de krijgsraad de aangewezen instantie was voor de behandeling van deze zaak. Het is een omvangrijk dossier geworden, zo zei mr. Van de Roemer, die voorts mededeelde dat de auditeur-militair :ch wel niet op korte termijn een u'deel zou kunnen vormen. De au- liteur-militair mr Smits ontkende ten stelligste dat uit het dossier het vorig jaar februari door de rijkspoli tie te Oudewater opgestelde proces verbaal is verdwenen. ZEEUWSE PROMINENTEN AAN HET WERK Gedurfde gooi naar kampioenschap Bühler, tot de conclu sie: „Het peil gaat hoe ger hoe meer voor- De Zeeuwse kappers hebben maandag niet allemaal een vrije mid dag gehad. Met enkele tientallen waren zij naar Vlissïngen getrok ken om daar in het Concertgebouw voor één dag een „voorbeeld- salon" in te richten. Zenuwachtig tikten de schuren; de dames- en herenkappers lieten er hun fantasie de vrije loop; onder hun handen groeiden zo de meest exclusieve en uiteenlo pende modellen, waar mee de ontwerpers een gedurfde gooi deden naar het landelijk kampioenschap. De Nederlandse Bond van Technische Clubs voor het Kappersbedrijf had maandag namelijk zes juryleden naar Vlissingen gedirigeerd om er een oordeel te vellen over de presta ties van de Zeeuwse prominenten in het vak. Het is daar in het Con certgebouw aan het eind van de middag en tot diep in dc nacht een groot „coiffure- feest" geworden, waar bij de dames- en heren kappers en de kappers bedienden tenslotte met een bloemenhulde en een hoge klassering werden toegejuicht, 's Middags rond vijf uur werden de spiegels klaargezet en startten de deelnemers met hun vakwedstrijd. „Knippen en opmaken naar een vrij model", „watergolf uitkappen tot een mo dern dagkapsel; versie ringen niet toege staan". Zo zag de op gaaf op de inschrij vingsformulieren er uit. Met veel vakwerk to gen zij aan het werk. Nauwlettend en kri tisch op de vingers ge keken door soms las tige juryleden en ge- interesseerde vakbroe ders. i)c werktijden waren precies uitgekiend. Wie daarbij over de schreef ging, zakte onmiddel lijk iu puntental. Tech niek, afwerking en op maak oftewel lijn, wa ren de criteria, waar mee de prestaties op hun mérites werden be keken. En daarbij kwam onder meer do voorzitter van de N.T. B.O.K., de heer A. langei uit". uit' Een opmerking, die met een gul applaus werd geïncasseerd en waarop de leden van de Amsterdamse band „The merry rowdies" duidelijk lieten horen, dat zij er ook nog wa ren. Een dergelijke mu zikale hulde kregen ook de verschillende prijswinnaars. Met 357 punten klasseerde dhr. J. H. Kuper uit Vlis singen zich aan de*kop in de afdeling heren vak, terwijl de heer F. A. de Betué uit LJzen- dijke in de afdeling be dienden met de hoogste eer ging strijken. Mej. M. R. N. Dierick uit Aardenburg sleepte met 246 punten de eerste prijs bij de da mesbedienden in de wacht. Voor het dames- vak was het de heer Th. M. van Kouteren uit Aardenburg, die een totaal van 267 punten van de jury kreeg. Op de foto is hij aan het werk aan zijn model, waarvoor zijn echtge note bereidwillig fun geerde. (Foto P.Z.C.) Deze luchtfoto laat zien hoe enige duizenden mensen H.M. Koningin Ju liana bij het paleis Huis ten Bosch in Den Haag hulde brachten in verband met haar 12y»-jarig regeringsjubi leum. (Luchtfoto A.N.P.) De Amerikaanse marine heeft beslist dat een Amerikaans smaldeel dat een beleefdheids bezoek aan Zuïd-Afrïka zou brengen, in plaats daarvan naar de wateren bij Kongo moet gaan om zich beschikbaar te houden voor de U.N.O. De woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken, Lincoln White, wees er met nadruk op dat deze Amerikaanse stap»,.niet de min ste unilaterale betekenis" had. White legde uit dat de Verenigde Staten er niet aan dachten zich direct te mengen in de strijd die tijdens het weekeind was uitgebroken tussen Kongolese soldaten en het U.N.O.- commando. Het Zuidafrikaanse be zoek werd alleen maar uitgesteld op dat de U.N.O. over de schepen zou kunnen beschikken als de volkeren organisatie die nodig had voor ver dere hulp. Hoger dividend Daalderop De raad van commissarissen en de raad van bestuur van de N.V. Ko ninklijke Metaalwarenfabrieken v/h J. N. Daalderop en Zonen hebben be sloten op de op 27 maart a.s. te hou den algemene vergadering van aan deelhouders voor te stellen het divi dend te verhogen van 10 tot 11%, waarin de in 1960 uitgegeven aande len voor de helft zullen delen. MILITAIRE BASES ALS INZET Tegenstelling tussen burgers en militairen Een woordvoerder van de Alge rijnse „voorlopige regering" in Cairo heeft maandag gezegd, dat de Algerijnse „revolutio naire raad" moet bijeenkomen om het vredesaanbod van pre sident Charles de Gaulle te be spreken alvorens liet Algerijn se „kabinet" met Frankrijk be gint te onderhandelen. Deze mededeling volgde op berich ten dat in het Algerijnse „kabinet" meningsverschillen waren gerezen over het aanbod van de Gaulle. Vol- iiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiinii Eerste kivietsei 1 voor koningin M Koningin Juliana heeft gister- li; morgen op paleis Soestdijk het eerste kievitsei ontvangen. Het werd haar, aangeboden M door de 23-jarige heer J. Wit- teveen uit Vaassen, die het ei zaterdag vond. Bij de aanbie- ding van het ei was tevens aanwezig de burgemeester van Epe, mr. C. N. Renken. lillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllillllllllilllllllll GESCHIL MET N.S.JLIRECTIE Directie prefereert van oktober 1961 af Naar aanleiding van het ernstige ver schil van mening tussen de directie van de Nederlandse Spoorwegen en de vakverenigingen over het tijdstip, waarop de arbeidstijdverkorting bij de N. S. dient te worden ingevoerd, vernemen wij van de zijde van de personeelsraad van de Nederlandse Spoorwegen, dat dit orgaan zich thans apart heeft gewend tot het col lege van rjjksbemiddelaars om alsnog toestemming te krygen tot invoering van de arbeidstijdverkorting ingaan de 28 mei aanstaande. De invoering van de verkorting van de arbeidstijd van 48 tot 45 uur per week en van de vijfdaagse werkweek kwam eind 1959 in het georganiseer de overleg bij dc Nederlandse Spoor wegen in behandeling. Van meet af aan hebben de bedrijfsleiding en vak beweging mogelijkheden gezien om de arbeidstijdverkorting te realiseren zonder vergroting van het persq- neelbestand en zonder aantasting van de dienstuitvoering en dienstbe- tooh van de N.S. Om deze op theore tische beschouwingen gebaseerde ver wachting te toetsen aan de praktijk is met medewerking van zeer veel personeelsleden van alle niveaus in het bedrijf een diepgaand onderzoek ingesteld naar efficiency-maatrege- len en het opstellen van dienstroos ters op basis van de vijfdaagse werk week. Oktober 1961 Omdat de directie zich maakte, dat op. grond van de nor men de arbeidstijdverkorting eerst op 1 april 1962 gerealiseerd kan worden, heeft zij zich laten voor lichten door daartoe competente autoriteiten in Den Haag. De tot uitdrukking gebrachte zorg van de spoorwegdirectie is mede aan leiding geweest dat men de spoor wegleiding liet weten dat een voorstel aan de desbetreffende au toriteiten om per 1 oktober 1961 tot een algehele invoering van de 45-urige arbeidsweek bij de N.S. over te gaan, juist is. De directie van de N.S. heeft het voorstel van de vakorganisaties om een eerdere invoeringsdatum van de arbeidstijdverkorting afgewezen. De vakorganisaties zijn van mening, dat zij zich bij deze weigering van de directie niet kunnen neerleggen. Zrj hebben aan het college van rijks bemiddelaars toetsing van de voor stellen tot arbeidstijdverkorting aan de voor het gehele bedrijfsleven gel dende gedragsregels gevraagd en ver zocht het voorstel tot invoering van deze arbeidstijdverkorting per 28 mei in behandeling te nemen. Zij hebben voor de behandeling van dit voorstel tevens steun gevraagd aan de minister van verkeer en wa terstaat, de leden van de Eerste en Tweede Kamer, alsmede de Stich ting van de Arbeid. gens Algerijnse zegslieden waren de militairen in het „kabinet" het niet eens met de eisen van de Gaulle dat de Franse militaire bases in Algerije zouden blijven gehandhaafd. De bur gerlijke leden van het „kabinet" wil len het aanbod wel aanvaarden om zo tot een geleidelijke oplossing van het Algerijnse probleem te komen: eerst onafhankelijkheid verkrijgen en later trachten de kwestie van de militaire bases en de kwestie van de Sahara In behandeling te nemen. De militaire groep in het „kabinet" Krim, vice-premier, minister van zou worden geleid door Belkassem buitenlandse zaken en voorzitter van het oorlogscomité, en door Abdelha- fiz Bousouf, minister van bewape ning. De burgers worden geleid door premier Ferhat Abbas en Mohamed Yezid, minister van voorlichting. De woordvoerder deelde mede. dat de militaire leiders de wens hadden geuit dat de revolutionai re raad over de kwestie zou be raadslagen. De raad bestaat uit meer dan 50 leden en vergadert doorgaans in Libye. De raad vormt de tussenpersoon tussen het „kabinet" en het alge mene congres van het nationale bevrijdingsfront. Vragen aan minister over consumptieaardappelen De Tweede-Kamerleden, de heren Do Ruiter (c.h.u.) en Mellema fc.h.u.) hebben aan de minister van landbouw en visserij de volgende schriftelijke vragen gesteld: Is het de minister bekend, dat de markt voor aardappelen thans heel slecht is en consumptieaardappelen thans worden verhandeld voor prij zen van ongeveer 5 per 100 kg? Is het de minister bekend, dat zo wel bij verbouwer als handelaar een paniek dreigt te ontstaan met het gevolg, dat men aardappelen voor zeer lage prijzen van de hand doet? Is de minister bereid b.v. door het uit de markt nemen van een kwan tum aardappelen steun aan de markt te verlenen en de handel weer in nor male banen te leiden? Prof. Dorgelo overleden Zondagnacht omstreeks één uur is in het Diaconessenziekenhuis te Eindhoven waar hij ehïge tijd gele den werd opgenomen, overleden prof. dr. H. B. Dorgelo, rector-magnifïcus van de technische hogeschool te Eindhoven. Zondag was hem nog op zijn ziek bed door de burgemeester van Eind hoven, ir. Witte, meegedeeld dat hij benoemd was tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij was de eerste rector van de T.H. in Eind hoven, die op 19 september 1957 door H. M. de Koningin officieel werd geopend. AUTO'S KWAMEN IN HUIZEN TERECHT Wieg werd geheel onder vallend puin bedolven (Van onze correspondent) Een brok puin van anderhalve meter kwam precie^ naast een één-jarige baby terecht toen gistermorgen om acht uur twee vrachtauto's een drietal huizen aan de Enschedesestraat in Hengelo binnenreden. De wieg lag geheel onder het puin bedol ven, doch de baby kreeg geen schrammetje. Ook verder viel het letsel van dege nen die bij dit ingewikkeld ongeval waren betrokken mee. De chauffeur die het ongeluk veroorzaakte, de 29- jarige G. P. K. te Dintelo, werd met zware kneuzingen in het rooms-ka- tholiek ziekenhuis opgenomen. De chauffeur van de andere vrachtauto bleef ongedeerd. De 25-jarige wielrijder J. A. X. uit Hengelo liep een gekneusde linkerschouder op. Het ongeluk gebeurde doordat K„ die een zwa re truck met oplegger van een expeditiebedrijf uit Enschede be stuurde, een voor hem rijdende tankwagen wilde inhalen. Hij raakte daarbij een verkeersgelei der op de hoek van de straat. K. verloor de macht over het stuur en drukte de tankwagen naar rechts waardoor de fietser ernstig in de knel kwam. De truck schoof door en verdween voor de helft in perceel nr. 261. De tankwagen schoof de twee naastgelegen huizen binnen waarin het gevaarte vrijwel geheel ver dween. De woningen werden zo goed als geheel gesloopt. OOK TËNÉ RE-GEBIED GEEN HINDERNIS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 3