Ruzie in „kabinet"
vrije Algerijnen
Expedities zoeken naar nieuwe
wegen door de Sahara-woestijn
Laatste voorbereidingen
voor een groot onderzoek
KAPPERS LIETEN PRESTATIES
IN VLISSINGEN BEOORDELEN
SMALDEEL VAN
AMERIKA
NAAR KONGO
SPOORWEGPERSONEEL WIL IN
MEI VIJFDAAGSE WERKWEEK
BABY OP NIPPERTJE AAN DE
DOOD ONTSNAPT IN HENGELO
DINSDAG 7 MAART 1961
PKOVlNU-lALhi ZB BU W 8B OU KAN T
l
Met een atoomonderzeeboot onder het poolijs duiken is tegen
woordig geen groter avontuur dan deelnemen aan een auto
expeditie dwars door de Sahara. Dit weten de moedige onder
zoekers, die nu bezig zijn de laatste voorbereidingen te treffen
voor een groot avontuur in de Afrikaanse woestijn maar al
te goed. Maar lum motief voor de tocht is niet de zucht naar
buitengewone belevenissen. Veel meer willen zij onderzoeken,
welke wegen de noordkust van Afrika met de bevolkte gebieden
aan de andere kant van de eindeloos schijnende zandvlakte
zouden kunnen verbinden.
lJsgekoelde dranken
De Berliet-Ténéré-expeditie had
in vergelijking met haar voor
gangers vele voordelen. In plaats
van het gebruikelijke woestijn
menu rijst en macaroni, aan
gevuld met olie en gedroogd
vlees konden ogen en gehemel
te genieten van vers vlees, groen
ten en fruit, die in een koelwagen
werden meegevoerd. Bij iedere
halteplaats werd ijsgeko'eld bier,
vruchtesap en Franse wijn ge
serveerd.
Maar ondanks alles waren er nog
vermoeienissen genoeg. Men reed
van 's morgsen tot 's avonds, waar
bij ieder voertuig een eigen positie
innam, die werd bepaald door de
reikwijdte van de radio. De weten
schappelijke arbeid werd tijdens de
tocht niet onderbroken. De hydro-
geoloog deed om de vijftig kilome
ter opmetingen.
Als er een moeilijk traject voor de i
boeg stond, pakte de geograaf zijn
luchtkaarten, klom in de helikopter
en vloog de expeditie vooruit. De
oudheidkundigen en natuuronderzoe
kers lieten halt houden, steeds als
Toen in 1922 de onderzoekers Haardt
en Adouin voor de eerste maal de
Sahara in een auto hadden door
kruist, was met hun expeditie een
verbinding tussen Algiers en de bocht
van de Niger geschapen. Maar van
het in praktijk brengen van hun er
varingen door een reusachtige ont
sluiting van het land op verkeers
gebied, is tot op heden niets geko
men.
Ditzelfde geldt voor de Berliet-Té
néré-expeditie, die in november 1959
van Algiers uit met negen speciale
vrachtauto's, zeven auto's, geschikt
om door het terrein te rijden, een
hefschroefvliegtuig en een licht
vliegtuig in een van de dorste stre
ken van de Sahara, het Ténérége-
bied, een weg begon te zoeken naar
het Tschadmeer. Daartussen lag nog
een lange rij van andere expedities.
Na de woestijnpioniers meestal
militairen kwamen de geologen, de
handelslieden en tenslotte de toeris
ten. Het tijdperk van de ontdekkin
gen moest daarna voor de Sahara
eigenlijk voorbij zijn. Maar de wer
kelijkheid ziet er desondanks geheel
anders uit.
Enkele streken van de woestijn zijn
tegenwoordig nog voor nieuwsgie
rige bezoekers afgesloten. Dit is in
het westen Majabat al-lvubra, waar
op een oppervlakte van meer dan
240.000 vierkante Idlometer geen
bron is te vinden. Dit gebied is het
middelpunt van het uitgebreide Ta-
nezrouft- en Ténéré-district, dat zich
meer dan 1000 kilometer van het
noorden naar het zuiden en ruim 400
kilometer van het oosten naar het
westen uitstrekt.
Verder naar het oosten gaat de Sa
hara over in de zelfs nog grotere
Libische woestijn, die Egypte en de
Soedanese Nijl van Libië eh Tschad
scheidt. Deze woestijnen worden
steeds over dezelfde routes door
kruistzij voeren van oase tot oase,
zodat de karavanen niet van de aan
gegeven weg kunnen afwijken. Ook
andere routes werden geprobeerd
zij moeten echter steeds de „Ergs",
het gebied van de hoge heuvels ver
mijden, waar de voertuigen in de
grond zakken als zij niet speciaal
voor het rijden in dit gebied zijn
uitgerust.
Een van de voornaamste opgaven
van de expeditie van 1959 was, een
verbinding tot stand te brengen tus
sen zuidelijk Algiers, met zijn olie-
gebieden, en de Tschad, dat met zijn
veeteelt en zijn vleesproduktie een
goede handelspartner voor Algiers
zou zijn wanneer slechts tussen
beide gebieden goede wegen liepen.
De gehele expeditie was een labora
torium op wielen. Onder de vijftig
expeditieleden bevonden zich techni
ci voor het onderhoud van het wa
genpark, geleei'den. journalisten en
cineasten. Rijke voorraden brandstof
en levensmiddelen, om van de 5500
liter water nog maar niet te spre
ken, gaven de karavaan een actiera
dius van meer dan 1400 kilometer.
1 er iets interessants te bespeuren
viel. En 's avonds, terwijl het eten
werd klaargemaakt, schreef ieder de
gezamenlijke waarnemingen in zijn
dagboek, determineerde planten en
insecten en verpakte voorhistorische
vondsten. Onder meer werd daar
door bewezen, dat in het Ténéré-
gebied, tegenwoordig een van de
droogste gebieden ter wereld, gedu
rende verscheidene voorhistorische
perioden genoeg regen viel, om het
mogelijk te maken dat zich daar een
relatief dichte bevolking ontwikkel
de. Deze mensen leefden in de eerste
plaats van de opbrengst van rivieren
en meren, die reeds lang uitge
droogd zijn.
Bovendien blijkt uit 4000 tot 6000
jaar oude vondsten, zoals schilde
rijen, tekeningen en andere kunst
uitingen, dat in de Sahara eens die
ren als rhinocerossen, nijlpaarden, gi
raffen, olifanten en ontelbare runde
ren voorkwamen. De analyse van bo
dem- en kolenproeven wijst op fos
siele zaden van ceders, brandnetels,
aleppo-pijnbomen en van jeneverbes
struiken.
Twee routes
Voor onze tijd is echter nog belang
rijker, dat d<j expeditie over een af
stand van meer dan 8500 kilometer
waarvan ruim 4000 kilometer in
het Ténéré-gebied twee trans-Sa-
hara-routes, voor het vrachtvërvoer
over grote afstand, heeft opgemeten.
De geologen, geografen, botanici, ar
cheologen, oudheidkundigen, etnolo
gen en dierkundigen, staan versteld
over de natuurwetenschappelijke
rijkdommen van de woestijn.
Men mag, in verband hiermede, met
recht veel venvachten van de resul
taten van de voor dit jaar uitgestip-
Selde tweede expeditie. Hoe eerder
lijvende verkeerswegen door de Sa
hara worden aangelegd, des te meer
zal Afrika met de Middellandse Zee
en met Europa kunnen verbonden
blijven.
Geen strafvervolging in
zaak Oudewater
Er zal geen strafvervolging worden
ingesteld tegen de militair, die vorig
jaar februari in Oudewater een aan
randing zou hebben geënsceneerd,
waarvan dë Bussunise burger ambte
naar van liet ministerie van defensie
de heer J. F. van der Putten volgens
zijn zeggen de dader had moeten
zijn. De Rotterdamse substituut-offi
cier van justitie, mr. I. H. van de
Roemer, heeft dezer dagen het door
de rijksrecherche in opdracht van de
Haagse procureur-generaal mr. D. J.
van Gilse, samengestelde dossier in
handen gesteld van de auditeur-mili
tair van de krijgsraad te velde west
in Den Haag, aangezien naar zijn
mening de burgerlijke rechter zich
in deze zaak onbevoegd zal moeten
verklaren.
De auditeur-militair, mr. W. J. Smits
deelde het A.N.P. desgevraagd mede,
dat „van enig door een militair ge
pleegd strafbaar feit niets is geble
ken. Zodat er van onze kant dan ook
goen aanleiding bestaat iets te on
dernemen".
Ongeveer veertien dagen geleden
deelde de substituut-officier van jus
titie, mr. Van de Roemer, mede dat
het onderzoek in de zaak Oudewater
bijna was voltooid en dat hij op korte
termijn zou beslissen of tot een straf
vervolging zou worden overgegaan.
In afwachting van deze beslissing
liet hij nog een onderzoek instellen
naar een bepaald detail van de zaak.
Het resultaat van het totale onder
zoek heeft hij woensdag jl. ter be
schikking gesteld van de auditeur
militair, mr. F. van der Dussen. om
dat naar zijn mening de krijgsraad
de aangewezen instantie was voor de
behandeling van deze zaak. Het is
een omvangrijk dossier geworden, zo
zei mr. Van de Roemer, die voorts
mededeelde dat de auditeur-militair
:ch wel niet op korte termijn een
u'deel zou kunnen vormen. De au-
liteur-militair mr Smits ontkende
ten stelligste dat uit het dossier het
vorig jaar februari door de rijkspoli
tie te Oudewater opgestelde proces
verbaal is verdwenen.
ZEEUWSE PROMINENTEN AAN HET WERK
Gedurfde gooi naar
kampioenschap
Bühler, tot de conclu
sie: „Het peil gaat hoe
ger hoe meer voor-
De Zeeuwse kappers
hebben maandag niet
allemaal een vrije mid
dag gehad. Met enkele
tientallen waren zij
naar Vlissïngen getrok
ken om daar in het
Concertgebouw voor
één dag een „voorbeeld-
salon" in te richten.
Zenuwachtig tikten de
schuren; de dames- en
herenkappers lieten er
hun fantasie de vrije
loop; onder hun handen
groeiden zo de meest
exclusieve en uiteenlo
pende modellen, waar
mee de ontwerpers een
gedurfde gooi deden
naar het landelijk
kampioenschap.
De Nederlandse Bond
van Technische Clubs
voor het Kappersbedrijf
had maandag namelijk
zes juryleden naar
Vlissingen gedirigeerd
om er een oordeel te
vellen over de presta
ties van de Zeeuwse
prominenten in het vak.
Het is daar in het Con
certgebouw aan het
eind van de middag en
tot diep in dc nacht
een groot „coiffure-
feest" geworden, waar
bij de dames- en heren
kappers en de kappers
bedienden tenslotte met
een bloemenhulde en
een hoge klassering
werden toegejuicht,
's Middags rond vijf
uur werden de spiegels
klaargezet en startten
de deelnemers met hun
vakwedstrijd. „Knippen
en opmaken naar een
vrij model", „watergolf
uitkappen tot een mo
dern dagkapsel; versie
ringen niet toege
staan". Zo zag de op
gaaf op de inschrij
vingsformulieren er
uit.
Met veel vakwerk to
gen zij aan het werk.
Nauwlettend en kri
tisch op de vingers ge
keken door soms las
tige juryleden en ge-
interesseerde vakbroe
ders.
i)c werktijden waren
precies uitgekiend. Wie
daarbij over de schreef
ging, zakte onmiddel
lijk iu puntental. Tech
niek, afwerking en op
maak oftewel lijn, wa
ren de criteria, waar
mee de prestaties op
hun mérites werden be
keken. En daarbij
kwam onder meer do
voorzitter van de N.T.
B.O.K., de heer A.
langei
uit".
uit'
Een opmerking, die
met een gul applaus
werd geïncasseerd en
waarop de leden van de
Amsterdamse band
„The merry rowdies"
duidelijk lieten horen,
dat zij er ook nog wa
ren. Een dergelijke mu
zikale hulde kregen
ook de verschillende
prijswinnaars. Met 357
punten klasseerde dhr.
J. H. Kuper uit Vlis
singen zich aan de*kop
in de afdeling heren
vak, terwijl de heer F.
A. de Betué uit LJzen-
dijke in de afdeling be
dienden met de hoogste
eer ging strijken. Mej.
M. R. N. Dierick uit
Aardenburg sleepte
met 246 punten de
eerste prijs bij de da
mesbedienden in de
wacht. Voor het dames-
vak was het de heer
Th. M. van Kouteren
uit Aardenburg, die een
totaal van 267 punten
van de jury kreeg. Op
de foto is hij aan het
werk aan zijn model,
waarvoor zijn echtge
note bereidwillig fun
geerde.
(Foto P.Z.C.)
Deze luchtfoto laat zien hoe enige
duizenden mensen H.M. Koningin Ju
liana bij het paleis Huis ten Bosch in
Den Haag hulde brachten in verband
met haar 12y»-jarig regeringsjubi
leum.
(Luchtfoto A.N.P.)
De Amerikaanse marine heeft
beslist dat een Amerikaans
smaldeel dat een beleefdheids
bezoek aan Zuïd-Afrïka zou
brengen, in plaats daarvan
naar de wateren bij Kongo
moet gaan om zich beschikbaar
te houden voor de U.N.O.
De woordvoerder van het ministerie
van buitenlandse zaken, Lincoln
White, wees er met nadruk op dat
deze Amerikaanse stap»,.niet de min
ste unilaterale betekenis" had. White
legde uit dat de Verenigde Staten
er niet aan dachten zich direct te
mengen in de strijd die tijdens het
weekeind was uitgebroken tussen
Kongolese soldaten en het U.N.O.-
commando. Het Zuidafrikaanse be
zoek werd alleen maar uitgesteld op
dat de U.N.O. over de schepen zou
kunnen beschikken als de volkeren
organisatie die nodig had voor ver
dere hulp.
Hoger dividend Daalderop
De raad van commissarissen en de
raad van bestuur van de N.V. Ko
ninklijke Metaalwarenfabrieken v/h
J. N. Daalderop en Zonen hebben be
sloten op de op 27 maart a.s. te hou
den algemene vergadering van aan
deelhouders voor te stellen het divi
dend te verhogen van 10 tot 11%,
waarin de in 1960 uitgegeven aande
len voor de helft zullen delen.
MILITAIRE BASES ALS INZET
Tegenstelling tussen
burgers en militairen
Een woordvoerder van de Alge
rijnse „voorlopige regering" in
Cairo heeft maandag gezegd,
dat de Algerijnse „revolutio
naire raad" moet bijeenkomen
om het vredesaanbod van pre
sident Charles de Gaulle te be
spreken alvorens liet Algerijn
se „kabinet" met Frankrijk be
gint te onderhandelen.
Deze mededeling volgde op berich
ten dat in het Algerijnse „kabinet"
meningsverschillen waren gerezen
over het aanbod van de Gaulle. Vol-
iiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiinii
Eerste kivietsei 1
voor koningin
M Koningin Juliana heeft gister-
li; morgen op paleis Soestdijk
het eerste kievitsei ontvangen.
Het werd haar, aangeboden
M door de 23-jarige heer J. Wit-
teveen uit Vaassen, die het ei
zaterdag vond. Bij de aanbie-
ding van het ei was tevens
aanwezig de burgemeester
van Epe, mr. C. N. Renken.
lillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllillllllllilllllllll
GESCHIL MET N.S.JLIRECTIE
Directie prefereert van
oktober 1961 af
Naar aanleiding van het ernstige ver
schil van mening tussen de directie
van de Nederlandse Spoorwegen en
de vakverenigingen over het tijdstip,
waarop de arbeidstijdverkorting bij
de N. S. dient te worden ingevoerd,
vernemen wij van de zijde van de
personeelsraad van de Nederlandse
Spoorwegen, dat dit orgaan zich
thans apart heeft gewend tot het col
lege van rjjksbemiddelaars om alsnog
toestemming te krygen tot invoering
van de arbeidstijdverkorting ingaan
de 28 mei aanstaande.
De invoering van de verkorting van
de arbeidstijd van 48 tot 45 uur per
week en van de vijfdaagse werkweek
kwam eind 1959 in het georganiseer
de overleg bij dc Nederlandse Spoor
wegen in behandeling. Van meet af
aan hebben de bedrijfsleiding en vak
beweging mogelijkheden gezien om
de arbeidstijdverkorting te realiseren
zonder vergroting van het persq-
neelbestand en zonder aantasting
van de dienstuitvoering en dienstbe-
tooh van de N.S. Om deze op theore
tische beschouwingen gebaseerde ver
wachting te toetsen aan de praktijk
is met medewerking van zeer veel
personeelsleden van alle niveaus in
het bedrijf een diepgaand onderzoek
ingesteld naar efficiency-maatrege-
len en het opstellen van dienstroos
ters op basis van de vijfdaagse werk
week.
Oktober 1961
Omdat de directie zich
maakte, dat op. grond van de nor
men de arbeidstijdverkorting eerst
op 1 april 1962 gerealiseerd kan
worden, heeft zij zich laten voor
lichten door daartoe competente
autoriteiten in Den Haag. De tot
uitdrukking gebrachte zorg van
de spoorwegdirectie is mede aan
leiding geweest dat men de spoor
wegleiding liet weten dat een
voorstel aan de desbetreffende au
toriteiten om per 1 oktober 1961
tot een algehele invoering van de
45-urige arbeidsweek bij de N.S.
over te gaan, juist is.
De directie van de N.S. heeft het
voorstel van de vakorganisaties om
een eerdere invoeringsdatum van
de arbeidstijdverkorting afgewezen.
De vakorganisaties zijn van mening,
dat zij zich bij deze weigering van
de directie niet kunnen neerleggen.
Zrj hebben aan het college van rijks
bemiddelaars toetsing van de voor
stellen tot arbeidstijdverkorting aan
de voor het gehele bedrijfsleven gel
dende gedragsregels gevraagd en ver
zocht het voorstel tot invoering van
deze arbeidstijdverkorting per 28 mei
in behandeling te nemen.
Zij hebben voor de behandeling van
dit voorstel tevens steun gevraagd
aan de minister van verkeer en wa
terstaat, de leden van de Eerste
en Tweede Kamer, alsmede de Stich
ting van de Arbeid.
gens Algerijnse zegslieden waren de
militairen in het „kabinet" het niet
eens met de eisen van de Gaulle dat
de Franse militaire bases in Algerije
zouden blijven gehandhaafd. De bur
gerlijke leden van het „kabinet" wil
len het aanbod wel aanvaarden om
zo tot een geleidelijke oplossing van
het Algerijnse probleem te komen:
eerst onafhankelijkheid verkrijgen
en later trachten de kwestie van de
militaire bases en de kwestie van de
Sahara In behandeling te nemen.
De militaire groep in het „kabinet"
Krim, vice-premier, minister van
zou worden geleid door Belkassem
buitenlandse zaken en voorzitter van
het oorlogscomité, en door Abdelha-
fiz Bousouf, minister van bewape
ning. De burgers worden geleid door
premier Ferhat Abbas en Mohamed
Yezid, minister van voorlichting.
De woordvoerder deelde mede.
dat de militaire leiders de wens
hadden geuit dat de revolutionai
re raad over de kwestie zou be
raadslagen. De raad bestaat uit
meer dan 50 leden en vergadert
doorgaans in Libye.
De raad vormt de tussenpersoon
tussen het „kabinet" en het alge
mene congres van het nationale
bevrijdingsfront.
Vragen aan minister over
consumptieaardappelen
De Tweede-Kamerleden, de heren Do
Ruiter (c.h.u.) en Mellema fc.h.u.)
hebben aan de minister van landbouw
en visserij de volgende schriftelijke
vragen gesteld:
Is het de minister bekend, dat de
markt voor aardappelen thans heel
slecht is en consumptieaardappelen
thans worden verhandeld voor prij
zen van ongeveer 5 per 100 kg?
Is het de minister bekend, dat zo
wel bij verbouwer als handelaar een
paniek dreigt te ontstaan met het
gevolg, dat men aardappelen voor
zeer lage prijzen van de hand doet?
Is de minister bereid b.v. door het
uit de markt nemen van een kwan
tum aardappelen steun aan de markt
te verlenen en de handel weer in nor
male banen te leiden?
Prof. Dorgelo overleden
Zondagnacht omstreeks één uur is
in het Diaconessenziekenhuis te
Eindhoven waar hij ehïge tijd gele
den werd opgenomen, overleden prof.
dr. H. B. Dorgelo, rector-magnifïcus
van de technische hogeschool te
Eindhoven.
Zondag was hem nog op zijn ziek
bed door de burgemeester van Eind
hoven, ir. Witte, meegedeeld dat hij
benoemd was tot ridder in de Orde
van de Nederlandse Leeuw. Hij was
de eerste rector van de T.H. in Eind
hoven, die op 19 september 1957
door H. M. de Koningin officieel
werd geopend.
AUTO'S KWAMEN IN HUIZEN TERECHT
Wieg werd geheel onder
vallend puin bedolven
(Van onze correspondent)
Een brok puin van anderhalve
meter kwam precie^ naast een
één-jarige baby terecht toen
gistermorgen om acht uur twee
vrachtauto's een drietal huizen
aan de Enschedesestraat in
Hengelo binnenreden. De wieg
lag geheel onder het puin bedol
ven, doch de baby kreeg geen
schrammetje.
Ook verder viel het letsel van dege
nen die bij dit ingewikkeld ongeval
waren betrokken mee. De chauffeur
die het ongeluk veroorzaakte, de 29-
jarige G. P. K. te Dintelo, werd met
zware kneuzingen in het rooms-ka-
tholiek ziekenhuis opgenomen. De
chauffeur van de andere vrachtauto
bleef ongedeerd.
De 25-jarige wielrijder J. A. X.
uit Hengelo liep een gekneusde
linkerschouder op. Het ongeluk
gebeurde doordat K„ die een zwa
re truck met oplegger van een
expeditiebedrijf uit Enschede be
stuurde, een voor hem rijdende
tankwagen wilde inhalen. Hij
raakte daarbij een verkeersgelei
der op de hoek van de straat.
K. verloor de macht over het stuur
en drukte de tankwagen naar rechts
waardoor de fietser ernstig in de
knel kwam. De truck schoof door en
verdween voor de helft in perceel nr.
261. De tankwagen schoof de twee
naastgelegen huizen binnen waarin
het gevaarte vrijwel geheel ver
dween. De woningen werden zo goed
als geheel gesloopt.
OOK TËNÉ RE-GEBIED GEEN HINDERNIS