BEL 1.65 2.50 2.75 3.95 4.75 prettige gevoel iets nieuws aan te - trekken beleeft U bekend en betrouwbaar sinds 1912 LAGE PRIJZEN hulp in de huishouding een loodgieter. KOPPEJAN, De krant kunt u niet missen geen dag! twee verpleeghulpen. Is dit het eind van alle avontuur...? Waar is de „dom", de koperen montuur, en waar de rookkast... waar de pakking-ringen...? Zijn het alleen nog maar herinneringen...? DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN - UW SPOORWEGEN! 16 PROVINCIALS ZBBUWBB COURANT wmmmmmmrr, dSÊÊMÊfa. reinigt uw kleding met zoveel zorg en zo perfect dat ze weer als nieuw wordt. wanneer uw kleding terugkomt van DE ZON de stof voelt weer als nieuw aan, de kleuren zijn weer fleurig en fris, de coupe is weer fantastisch en alle vlekken zijn verdwenen. Geen wonder de modernste methode wordt toegepast, daardoor geen slijtage of risico. Bel DE ZON het is nu de beste tijd. Winkels en depots in geheel Zeeland. VOORDELEN BIJ DE ZON thuisbezorgen GOES, telefoon 7310, Wijngaardstraat 17. MIDDELBURG, telefoon 3135, Segeersstraat 20. VLISSINGEN. TERNEUZEN, telefoon 3653, Vlooswijkstraat 26. SOUBURG, telefoon 585, IMiddelburgsestraat 27. rok, pantalon, sweater colbert japon kostuum, mantel, demi regenjas Mevrouw ELBIN, Nassau- laan 15, Wassenaar, zoekt voor begin april een vol ledige, liefst ervaren voor dag en nacht in gezin met 1 kind. Inlichtingen zo als leeftijd, referenties ge- eist. Gevraagd Kamperfoeliestraat 21, GOES Kinderen, waar je met plezier naar kijkt, zijn klnde- 9 ren, die naar har- Q telust spelen en j ravotten op DOVERS SCHOENEN Het verpleeghuis „Ter Hoo- ge" bij Middelburg vraagt Leeftijd vanaf 17 jaar. Vol ledig lager onderwijs. Soil. Stichting „Verpleeg- en Rusthuizen Midden-Zee land", Dam 73, Middelburg. DE SPOORWEGEN SPREKEN 2. HET „THERMISCH RENDEMENT" hoger is. Een stoomlocomotief is een slokop, een kolenvreter, die met warmte royaal omspringt. Natuurlijk, de drijfstangen draaien en ze jagen „de kar" over de rails. Maar heel wat in die zwarte koperomrande buik opgewekte warmte gaat de lucht in en ontsnapt uit de sissende stoomleidingen. De brandstoffenrekening van de N.S. over I960 beliep ruim 58 miljoen gulden. Zonder ontstoming zou het bedrag bijna tweemaal zo hoog zijn geweest. Dat scheelt een slok op.., een plaatsbewijs. U reist goedkoper dank zij het hoge ther misch rendement* Het Nederlandse spoorwegnet is volledig ontstoomd, wordt voor 100°/0 elektrisch en dieselelektrisch bereden. Uniek in Europa. Dat was het commentaar van Melis Stokein 1939 op de elektrificatie van de spoorwegen. De oorlog heeft de „ontstoming" van ons bedrijf aanvankelijk vertraagd, uiteindelijk wellicht sterk bespoedigd. Op 7 januari 1958 droeg de toenmalige President der Nederlandsche Spoor wegen, Dr. Ir. F. Q. den Hollander, de laatste stoomlocomotief, de N.S. 3737, over aan het Spoorwegmuseum. Zij wordt er goed verzorgd. Elektrische tractie is niet alleen .schoner* dan stoom. Dat is óók belangrijk en het is de stations, emplacementen en zelfs de reizigers aaa te zien. Het c ook goedkóper, omdat - en daar komt dan het fraaie woord uic de kop - omdat het „thermisch rendement", de warmteopbrengst, raus driemaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 16