BEL
1.65
2.50
2.75
3.95
4.75
prettige gevoel iets nieuws aan te
- trekken beleeft U
bekend en betrouwbaar sinds 1912
LAGE PRIJZEN
hulp in de huishouding
een loodgieter.
KOPPEJAN,
De krant kunt u niet missen geen dag!
twee verpleeghulpen.
Is dit het eind
van alle avontuur...?
Waar is de „dom", de koperen montuur,
en waar de rookkast... waar de pakking-ringen...?
Zijn het alleen nog maar herinneringen...?
DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN - UW SPOORWEGEN!
16
PROVINCIALS ZBBUWBB COURANT
wmmmmmmrr, dSÊÊMÊfa.
reinigt uw kleding met zoveel zorg en zo perfect dat ze weer als nieuw wordt.
wanneer uw kleding terugkomt van DE ZON
de stof voelt weer als nieuw aan,
de kleuren zijn weer fleurig en fris,
de coupe is weer fantastisch en
alle vlekken zijn verdwenen. Geen wonder
de modernste methode wordt toegepast,
daardoor geen slijtage of risico.
Bel DE ZON het is nu de beste tijd.
Winkels en depots in geheel Zeeland.
VOORDELEN BIJ DE ZON
thuisbezorgen
GOES, telefoon 7310,
Wijngaardstraat 17.
MIDDELBURG, telefoon 3135,
Segeersstraat 20.
VLISSINGEN.
TERNEUZEN, telefoon 3653,
Vlooswijkstraat 26.
SOUBURG, telefoon 585,
IMiddelburgsestraat 27.
rok,
pantalon,
sweater
colbert
japon
kostuum,
mantel,
demi
regenjas
Mevrouw ELBIN, Nassau-
laan 15, Wassenaar, zoekt
voor begin april een vol
ledige, liefst ervaren
voor dag en nacht in gezin
met 1 kind. Inlichtingen zo
als leeftijd, referenties ge-
eist.
Gevraagd
Kamperfoeliestraat 21,
GOES
Kinderen, waar je
met plezier naar
kijkt, zijn klnde-
9 ren, die naar har-
Q telust spelen en
j ravotten op
DOVERS SCHOENEN
Het verpleeghuis „Ter Hoo-
ge" bij Middelburg vraagt
Leeftijd vanaf 17 jaar. Vol
ledig lager onderwijs. Soil.
Stichting „Verpleeg- en
Rusthuizen Midden-Zee
land", Dam 73, Middelburg.
DE
SPOORWEGEN
SPREKEN
2. HET „THERMISCH RENDEMENT"
hoger is. Een stoomlocomotief is een slokop, een kolenvreter,
die met warmte royaal omspringt. Natuurlijk, de drijfstangen
draaien en ze jagen „de kar" over de rails. Maar heel wat in
die zwarte koperomrande buik opgewekte warmte gaat de lucht
in en ontsnapt uit de sissende stoomleidingen.
De brandstoffenrekening van de N.S. over I960 beliep ruim
58 miljoen gulden. Zonder ontstoming zou het bedrag bijna
tweemaal zo hoog zijn geweest. Dat scheelt een slok op..,
een plaatsbewijs. U reist goedkoper dank zij het hoge ther
misch rendement*
Het Nederlandse spoorwegnet is volledig ontstoomd,
wordt voor 100°/0 elektrisch en dieselelektrisch
bereden. Uniek in Europa.
Dat was het commentaar van Melis Stokein 1939
op de elektrificatie van de spoorwegen. De oorlog
heeft de „ontstoming" van ons bedrijf aanvankelijk vertraagd,
uiteindelijk wellicht sterk bespoedigd. Op 7 januari 1958
droeg de toenmalige President der Nederlandsche Spoor
wegen, Dr. Ir. F. Q. den Hollander, de laatste stoomlocomotief,
de N.S. 3737, over aan het Spoorwegmuseum. Zij wordt
er goed verzorgd.
Elektrische tractie is niet alleen .schoner* dan stoom. Dat is
óók belangrijk en het is de stations, emplacementen en zelfs
de reizigers aaa te zien. Het c ook goedkóper, omdat - en
daar komt dan het fraaie woord uic de kop - omdat het
„thermisch rendement", de warmteopbrengst, raus driemaal