HET STARTSCHOT VOOR
de op€/taile
MICHELINIX
IS GEVALLEN!
PRIJSVRAAG georganiseerd door de
PRIJZENLIJST
WAT U MOET DOEN:
TO
22
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 4 MAART 1961
N.V. Ned. Banden-Industrie MICHELIN met 500 prijzen, ter waarde van f 65.000.-
1ste prijs: personenwagen t.w.v. 115.000,- ScI1 6csc"olcr
7 en 8c prijs: vliegvakantie 2 pers.
2de prijs: personenwagen t.w.v. f 8.500,-
3de prijs: personenwagen t.w.v. f 7.500,-
4de prijs: personenwagen t.w.v. f 6.000,-
1 9 en 10e prijs: TV toestel
11 t/in 15c prijs: Radio.
j 16 t/m 20c prijs: Radio.
1 21 t/in 30c prijs: Fototoestel
31 t/m 40e prijs: Elektr. buisli. app..
j 41 t/m 50c prijs: Geschenkboii te Lesleden
j bij juwelier
ƒ1.500.- l 71 t/m lOOe prijs: sortering wijn
ƒ1.000.- 100 waardebonnen te besteden bij uw Auto-
500.- I inobielbedrijf
300.- 100 graminolbonplatcnbonuen
100 boekenbonncn
250.
150.
100.. I
100 bioscoopbonnen
.die t.w.v.
75.-
50..
25..
20..
15..
10..
PRIJSVRAAG
REGLEMENT
De N.V. Nederlandsche Banden-Industrie Michelin sclirijft eenprijsvraaguit-, genaamd OPERATIE „X"
mét vijfhonderd prijzen ter waarde van f 65.000.-.
1* Iedereen in Nederland woonachtig, en in het bezit van een geldig rijbewijs, kan aan deze prijs
vraag éénmaal deelnemen.
2. De prijsvraag begint op 4 maart 1961 en eindigt 15 april 1961.
3. De prijsvraag heeft betrekking op de brandstofbesparing, die verkregen wordt door het rijden op
Micbelin „X" banden.
4. Bijzonderheden over de proeven:
Er zijn tien proeven gehouden op verschillende wegen enmet verschillende merkeni -wagens.
Voor elke proef zijn twee wagens genomen van hetzelfde merk, type en-bouwjaar en met ongeveer
dezelfde kilometerstand.
Onder controle van commissarissen werden beide wagens vóór het vertrek gecontroleerd en afge
steld, zodat twee zo identiek mogelijke wagens verkregen werden.
De ene wagen stond op conventionele banden (oorspronkelijke afmeting), de anderö op de overeen
komende afmeting Michelin „X" banden. Beide wagens hebben, met normale belasting, in aan
wezigheid van twee onafhankelijke automobiel-technische commissarissen, twee dagen achtereen
volgens, achter elkaar rijdend, onder dezelfde weg- en weersomstandigheden gereden.
De hoeveelheid brandstof was elke dag voor elke wagen precies dezelfde, van hetzelfde merk en
octaangehalte.
De eerste dag moest de wagen met conventionele banden stoppen wegens gebrek aan brandstof;
de wagen op „X" banden zette zijn weg nog een zeker aantal kilometers voort dankzij de bespaarde
brandstof. Om elk door rijstijl of wagen veroorzaakt verschil uit te schakelen heeft de volgende dag
een tegenproef plaatsgehad. Na onderlinge verwisseling van de banden hebben de wagens hetzelfde
traject nogmaals afgeleg&in tegenovergestelde richting, of in dezelfde richting waar het een circuit
betrof.
De officiële resultaten van deze proeven zijn onder verzegeld couvert in bewaring gegeven aan
Notaris mr. F. A. de Gelder te Amsterdam.
5. De deelnemer aan deze prijsvraag moet op de antwoordstrook:
le in kolom A invullen de op „X" banden op de eerste dag en op de tweede dag door dc wagens
méér afgelegde kilometers. Hieronder vindt de deelnemer alle gegevens over de tien proef
ritten.
2e in kolom B invullen de opt elling van beide getallen uit kolom A.
3e de getallen in kolom B optellen.
6. Het formulier moet duidelijk leesbaar worden ingevuld, er mogen geen-telfouten, doorhalingen of
verbeteringen in voorkomen. Antwoordstroken, die aan één dezer voorwaarden niet voldoen, worden
terzijde gelegd.
7. Inzendingen, onder gesloten enveloppe, als brief gefrankeerd te richten aan: OPERATIE „X",
Postbus X> Amsterdam. Enveloppen, die een later poststempel dragen dan 15.4.1961, worden terzijde
gelegd. Voor vermissing of beschadiging van enveloppe of inhoud, ontstaan voor of tijdens de verzen
ding, wordt niet ingestaan. Aangetekende zendingen worden niet geaccepteerd.
8. Van deelneming zijn uitgeslotenhet personeel van de N.V. Nederlandsche Banden-Industrie Michelin.
al degenen, die aan de proeven hehbehdeelgenomen alsmede hun familieleden en het personeel van'het
Reclame- Service Bureau Laurens A."Daane N.V.
9. Na sluitingsdatum:-zullen de verzegelde couverts met de werkelijke resultaten door Notaris Mr. P.
A. 'de Gelder worden geopend. Alsdan zullen de inzendingen worden geopend en de. in kolom B in
gevulde getallen vergeleken met de werkelijke resultaten.
10. Per 100 meter verschil met het werkelijk resultaat zal 1 strafpunt worden gegeven. De deelnemer, dia
in totaal voor de 10 proeven het geringste aantal strafpunten heeft, is winnaar van de eerste prijs.
De eerstvolgende ontvangt de tweede prijs, enz.
U. Tussen deelnemers met een gelijk aantal strafpunten zal worden heslist door een nieuwe sbrafpunten-
berekening te maken, uitgaande van de getallen in kolom A. In het hoogstonwaarschijnlijke geval
dat er daarna nog gelijkluidende inzendingen zouden overblijven, zal het lot heslissen.
32. De uitslag van de prijsvraag en de namen van de hoofdprijswinnaars zullen worden gepubliceerd op
21 juni 1961. Alle prijswinnaars ontvangen schriftelijk bericht.
13. Prijsvraagformulieren zijn bij de erkende automobiel- en'autobandenbedrijven gratis verkrijgbaar.
Deel.nameiseveneens mogelijk middels het in de dagbladen afgedrukte formulier.
14, De deelnemers verklaren kennis genomen te hebben van dit reglement en hiermede akkoord te gaan
door het simpele feit van hun deelname.
Over deze prijsvraag en de uilslag kan niet worden gecorrespondeerd.
1
I
ANTWOORDSTROOK
Naam-
Lees aanaacntig onaerstaanae raoei mee gegevens over proeven.
1
1
vuiaeantwoorastrooKinvoigensaeaanwijzingeninart.ovan net regiement,
knip de antwoordstrook af en zend deze als brief aan:
OPERATIE 'X' - Postbus X - Amsterdam.
1
I
I
t
1
rov.:
Nr. Rijbewijs:
GEGEVENS OVER DE PROEVEN
1
1
1
A
Méér afgelegde
afstanden met
"X" banden
in kilometers
(tot op 1/10 km
nauwkeurig)
B
Opgetelde
afstanden
van kolom
A
Deze kolom
MET
beschrijven
1
1
Gebruikte
wagens
type en bouwjaar
Data en
Btarttijden
van de
proeven
Plaats van
vertrek
Gevolgde route
stop
plaats
op
Micbelin
wegen
kaart nr.
Ge
bruikte
brand
stof
Gemid
delde
snelheid
km/u
Weersomstandig
heden
Afstanden,
afgelegd met
da
conventionele
banden
i
DAF-comblnatle
A 1600 DD 490
1959
le dag
25.16L. 7.5511
station Cal ter, Helft
(aan de snelweg)
Rotterdam - Breda - Eindhoven-Helmond -
Venray - Gennep - Nijmegen - Arnhem -
E 36 - E 8 - richting Den Haag
C. vak IB
Diesel
65
droog, sterk#
oostenwind
283,2
Ie dag
2a (toe
2S. lhl.. 8.05 U
Idem
Idem
6. vale 13
droog, zwakke
313,1
2
FORD-bestelwagen
FK 1250
1960
ledag
80.1.6E.12.41U
station BP bij Amsterdam
(voor Motel)
N 80 - (Meppel) E 35 - Assen - Groningen -
Heoronveen
B, vak 7
Super
83
droog, sterke
westenwind
327,8
2a flag
Sb 1.61.. 7.2211
station Shell Beetsterrwaag
idem la tegenovergestelde richting.
0. vale 2,3
Super
63
natte wegen, 2 uur
legen. z.w. wind
290,2
3
LEYLAMD-autobus
LCRT Worldmaster
1959
lo dag
14J2.60.. 8J9U
station Caltex Goos
(naast het Station)
Breda - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem -
Hengelo - ZwoUo
8, vak 8
Diesel
55
tot 10 u. droog,
daarna natto sneeuw,
zwakke oostenwind
295,0
2a dag
13J2.60.. 8.56 a
station Golf Zwolle
(naast het Station)
Hengelo - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch -
Goes - Vllssingen
2, vak 14
Dleeel
£3
bU vertrek Ijzel. daarna
droog, oostenwind
311,1
1
ledag
station Esso. begin
Afsluitdijk (FrO
Afsluitdijk - Alkmaar - Haarlem - Hoofddorp - E 9
- (Utrecht) E 36 - Ede - O Dterlo - Apeldoorn -
6. vak 18
Diesel
53
lichte regen
316,2
4
comb. L 55-34A
1960
Heerde - Kampen - Sneek - Afsluitdijk.
ji
2e dag
2e dag
22.12.60., 8.08 u
station Shell, Rijksweg
Bolsward
Idem
5, vak 18
Diesel
62
's morgens regen
's middags droog
sterke w. wind
336,7
5
FORD ZEPHYR
1960
le dag
16J2B0.. o.io n
(Engeland) Chequers gar.
Bricketwood (34 km n.w. v.
Londen, kruising M1/A405)
Watford - Denham - High Wycombe-Burford -
Broadway - Stratford' on' Avon - Warwick -
Weedon -Ml- richting Londen.
830. vak8
Super
63
bewolkt, lichto wind
289,8
1
1602.60.. 9.2)11
Zdezn
Hem
830, vak 8
Super
68
droog, koud, matige
277,6
§1
6
MERCEDES 190
I960
ledsg
25. 2.01.. 8.10 a
(Frankrijk) lsto station
Azur na Le Mans richting
Laval
Laval - Hennen - Kt. Brieuo - Gulngamp.
58, vak 10
Super
30
droog, mooi weer
geen wind
237,2
2e dag
25.1.61..15 JOU
station Total. 10, rne
St, Nicolas - Guincamp
Idem in tegenovergestelde richting.
60. vak 12
Super
77
droog, mooi weer
253,0
2e dag
7
OPEL REKORD
„1500" 1958
le dag
15,12.60. .10.25 U
(DnitsL/Ned.) station Esso
Wilhelmstr. - Siegen -
Weidenau
Siegen - Olpe - Benaberg - Autoweg Aken -
Maastricht - Hasselt - Eindhoven - Den Bosch.
2, vak 18
Bensin#
63
•o morgens sneeuw en
regen, 'a middags droog
285,1
2e dag
2e dag
1SJ2.60/.104S V.
station- Shell Brabant 1
Den Bosch
Idem In tegenovergesteld# richting.
202. vak 18
Benzin#
63
3/4 van,het tralect droog
daarna natto wegen
277,1
8
PEUGEOT 405
1960
ledag
(BelglB) station ShoU
Oostende - Menen - Gent - St. Niklaas
\,"1 roek Brussel via Ringweg.
8, vak 18
Super
78
droog. tamelUIc
306,2
richting Oostende
2e dag
1.12.60.. asiu
Hem
Idem ln tegenovergestelde richting:
S, vak 18
Super
rt
1/3 u. regen, tamelijk
310,6
9
RENAULT
DAUPHINE I960
2e dag
28.11.60.. 8.45 U
(Frankrijk) station ES30
route da la Barraquo,
Clermont - Ferrand
N141 - Limoges - Angoulême - Salutes
li*137 Rccheforb - Li Bochelle.
TL vak 1
Beasü»
65
droog,plaatselijk liebte
mist, geen wind
365,8
le dag
29 dag
30.1L&3.. T.ö U
station Mobil Ast»
(t. Z. r. La BocbeUe)
Idem in tegenovergestelde richting.
W. vak IS
Bastin#
es
mooi weer. lichte mlet
voor Limoge#
370,8
2e dag ..J
10
VOLKSWAGEN
De Luxe 1360
ledag
10.SJEL .1130 a
staöanEsso, Adralralitslts-
kade, Botterdam
Snelweg Arnhem - Zutfc-n Apeldoorn
Diemerbrug - Schiphol - Voorburg -
snelweg richting Utrecht
G, vak 13
Super
Ti
droog, tamelijk sterke
s.w. vrind
300,7
le dag
2e dag
12. 2.61.. 7.35 B
Idem
6, vak 12
Supar
2 u. hevige regen,
daarna droog, zwakke
z.w. wind
284,5
In de vakjes van kolom A en B moet op elke stippellijn één getal worden ingevuld.
gBMapflgH *9 Iffttranptengmot dén üttetmnnl Mimi Bu>frfe>rflfi l-emmt.
Totaal der méér
afgelegde
afstanden