la collection CÉCILE
de menko
Honderdjarige kan na
20 jaren weer zien
DE NIEUWE EXCLUSIEVE COUTURE-STOFFEN VAN
EEN SERIE ZOMERSTOFFEN VAN INTERNATIONALE
ALLURE, DOOR VOORAANSTAANDE ONTWERPERS
SAMENGESTELD VOOR DE EUROPESE VROUW.
STOFFENHOF (naast Schuttershof) KROMME WEELE 1 - TEL. 4030 - MIDDELBURG
FIRMA J. VISSER-KOOLE noordstraat 20 - axel - telefoon 851.
FIRMA I. J. VAN DAALEN marktstraat 3 - aardenburg - telefoon 517
Het wachten is nu op
koninklijk telegram
Niet ondankbaar
SCHRIIVER'S STOFFENHUIS N.V.::"^
MENKO-STOFFEN VOORRADIG BIJ
550ste STAATSLOTERIJ 4e
VRIJDAG 3 MAART 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
VIENT DE PARAiTRE ZOJUIST UITGEKOMEN BIJ
UCT CTflCCCWDAl ü|C neeuwstraat 6—8 - telefoon 2940 - terneuzen
Ht I 0 I UrrtnrALtlO lange kerkstraat 44 - telefoon 5359 - goes
'T ynnCUIIIC 0P DE GR0TE MARKT SPECIAAL DAMESSTOFFEN
I lYlUUtnlilo W. J. DOM1NICUS Grote Markt 6 - Tel. 6015 - G O E S
OOGOPERATIE NA VAL
(Van onze correspondent
Peter Bishop)
Zij kan het wonder nog steeds
niet goed verwerken, de fra
giele, zilverharïge oude da
me: Zij opende haar ogen en
zag een zonnestraal, de
eerste na twintig jaar! „Ik
wist niet meer hoe blauw de
hemel en hoe groen het gras
is", zei miss Eliza Knell. „Ik
heb het gevoel, dat ik op
nieuw ben geboren Over
enkele weken wordt zij hon
derd jaar
Toen miss Knell voor de eerste maal
het licht van de wereld zag:, woed
de in Amerika de burgeroorlog:.
LEZERS SCHRIJVEN
Met belangstelling las ik het artikel
„Ondankbaar" in de steeds zeer in
teressante „Kantlijn" in uw blad
van 25 februari. Zelf ben ik automo
bilist Binds 3906. Na de oorlog rijd
ik echter zelf niet meer, maar heb
ik een chauffeur. Mijn ervaringen,
ook in het buitenland met de politie
zijn bijzonder prettig; ik heb nooit
een proces-verbaal gehad. Maakte ik
een fout, dan ging ik praten dat
doe ik nog zonodig om mijn excu
ses aan te bieden. Vooral in Zeeland
bestaat er een heel prettig contact.
De politie sarren is net als U schrijft
kwajongensgedoe. Anderzijds ver
oorzaakt dit een onprettige stem
ming in de automobielwereld.
De 60-kilometerlimiet is te laag en
van die van 70 wordt te weinig ge
bruik gemaakt. Het plaatsen van
vijftigrkilómeterbörden aan het be
gin van de kom ook al is er geen
huis te zien is absurd. Vooral
Rotterdam is daarom berucht. Het
controleven op dergelijke weggedeel
ten. wekt verbittering en terecht.
Dan wordt men boos op de agenten,
die handelen volgens de instructies
van hun superieuren. Men staart
zich blind op de te lage vijftig kilo
meter en de automobilist let meer op
zijn snelheidsmeter dan op het ver
keer op de weg. Dat alles zet kwaad
bloed. Maar men moet de'politie op
de weg die ik zeer waardeer en
die vaak een hopeloze taak heeft
niet de schuld geven én gentleman
blijven.
Kapel Ie (B.) J. v. Vr.
Zij was 29 jaar, toen Charles de
Gaulle geboren werd. Zij groeide
op met rijtuigen en paarden
nauwelijks nog met auto's. En nu
wacht zij ongeduldig tot men haar
zal toestaan naar de televisie te
kijken
Miss Knell was 80 toen haar ogen
vrij plotseling dienst weigerden.
„Het was verschrikkelijk", vertelt
ze. „Eerst wilde ik het niet gelo
ven. maar de meeste dingen gin
gen me niet meer zo goed af, ik
kon niet meer handwerken.
Elke dag werd het moeilijker de ste
ken nog te zien. tot het helemaal
niet meer ging. En daarna kon ik
niet eens meer mijn verwanten en
beste vrienden herkennen, de slui
er werd steeds dichter. Ten slotte
heb ik er in berust nooit meer te
kunnen zien".
Toen kwam het grote geluk, ver
momd als ongeluk: zij viel zo on-
i gelukkig, dat zij in een ziekenhuis
moest worden opgenomen, waar
zij van top tot teen grondig werd
onderzocht. Ook een oogarts
i kwam er bij, die liaar lang en
nauwkeurig onderzocht. De diag
nose luidde: grauwe staar. „Ik
kan U weer laten zien, miss
Knell", zei hij, „wanneer l' de
moed hebt voor een operatie. Zul
len wij het riskeren?"
i Nu zit de oude vrouw, opgewekt en
helder van geest in het zieken
huisbed. Vol verwachting zegt zc:
„Eigenlijk moest de koningin mij
nu met mijn honderdste verjaar
dag een telegram sturen. Dat zou
ik dan met mijn eigen ogen kun-
I nen lezen
KERKNIEUWS
XED. HERVORMDE KERK
Aangenomen de benoeming lot con
rector-stafdocent van Kerk en We
reld te Driebergen T. Poot te Middel-
harnis; de benoeming tot vicaris le
Dendermonde (B.) mej. M. E. War
ner te De Bilt (Utr.); bedankt voor
Hasselt J. van Wier te Putten; voor
Biezelinge (toezegging) W. B. de
Weerd te Nederhorst-den-Berg.
GEREFORM. KERKEN
Beroepen te Zandvoort P. J. O. de
Bruijne te Zaandam; beroepen te
Exm'orra-Allingawier eii Tjerkwenl
en te Oosternijkerk L. R. Krol, kan
didaat te Scheveningen. Examens:
de classis Barendrecht heeft prépa
ratoir geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heren M. Kievit, Ha
venstraat 47 te Numansdorp en .T.
de Waard te Rijsoord, die terstond
beroepbaar zijn.
GEREFORM. GEMEENTEN
Bedankt voor Dordrecht P. Hon-
koop te Yerseke; voor Nieuwcrkerk.
Scheveningen, Tricht en voor Vlis-
singen C. van Dam te Rotterdam-Z.:
beroepen te Vlaardingen A. Vergunst
te Rotterdam-C.
En natuurlijk ook bij
I
GANZEPOORTSTRAAT -GOES
12e lijst
HOGE PRIJZEN
1500 9012 10279 1000 2487
34420 20003 21478 f200 2532
14440 15143 17656 17830 18180
2024 256 281 385
S45 861 915
1003 210 455 468
4011 057 146 192
R47 Ctfl Q09
5078 267 329 473 555 65S 713
6062 084 239 283 391 479 773
7149 235 305 642 767 845 S5S S65 889
«032 043 102 215 438 518 663 708 839 879
*161 383 285 S70 879 407 557 576 633 644
661 731 719 818 882 902 959 978
10047 073 340 183 302 208 245 366 409 569
591 661 70S
11034 115 126 169 474 579 678 719 968
rJ8?,?JlM63 13991 400 1344 1863 1932 4491 9834 11782
3123 S3®/ 6052 6758 S653 8738 8962 12093 12850 13792
1S266 18342 39200 20150 20520 20940 21491 21660
PRIJZEN VAN J 80.—
32008 032 129 403 523 60S 739 794 871
13177 218 251 324 352 412 452 460 579 629
656 671 725 737 760 956 995
14065 205 254 277 324 330 406 673 703 75B
15043 399 277 298 379 475 673 749 S04
160S3 259 261 267 313 324 335 424 453 510
901 957
11015 189 232 367 375 400 424 483 580 639
727
18126 344 343 377 398 813 902
19004 030 035 120 338 248 313 474 689 796
806 809 825 845 891 961
50032 071 284 313 346 411 423 570 681 730
742 761 883 S84 999
*1132 335 153 247 310 325 403 407 445 597
618 645 887 935 9S1
SOI
010
27.-;
491
642
936
007
299
467
764
073
078 105 199
425 449 504
900 909 914
099 115 318
327 369 383
566 625 632
872 878 901
041 072 106
329 354 356
492 499 534
651 654 662
970 996
012 056 063
343 866 381
542 544 593
767 820 843
138 138
445 463
654 661
904 914
129 133
359 438
535 540
717 761.
067 073
386 432
597 599
873 913
084 107 162
412 461 470
727 755 760
103
376
587
L 281 302 310
i 579 588 697
184 238 241
479 491 505
68S 70S 722
975 992
15S 166 216
464 465 470
545 573 607
S60 S6S 906
168 382 217
444 449 45S
614 666 728
915 919 930
359 372 400
590 596 610
893 944 971
303 348 361
509 514 524
795 797 803
1I4 190 196
337 349 3S1
530 544 567
690 730 758
957 996
217 231 235
349 359 406
623 636 665
877 895 906
171 275 280
492 545 550
762 799 859
135 143 14S
422 435 455
632 637 64S
862 864 878
12021 043
234 24S
554 560
869 923
13014 084
314
541
771
955
303
535
736
926
34016
213
435
66S
SSl
35032
276
495
798
16043
235
637
848
17018
199
381
583
879
18012
220
376
553 664 706
929 955 960
087 091 106
253 272 328
585 597 617
933 955
094 158 166
350 363 3S7
601 604 619
773 796 806
958 992
045 047 109
243 248 264
491 502 535
763 766 804
950 9S6
094 096 156
343 350 383
515 567 619
857 860 932
072 073 075
311 312 423
672 700 754
911 945
032 084 106
231 259 281
396 432 455
722 726 740
975 992 993
047 052 «70
241 268 305
417 430 443
613 656 667
934 985 989
088 099 131
377 384 410
714 743 758 760 769
108 113 1S1
356 37S 433
625 634 670
222 230 246
449 481 300
649 695 696
835 853 855
158 1SS 206
323 352 361
545 547 598
805 818 S37
170 206 220
385 398 420
622 631 725
954 989
131 134 13S
445 526 556
758 765 767
146 159 190
302 334 348
461 479 505
763 791 797
093 131 136
307 325 326
495 503 509
730 74S 777
132 364 203
413 517 567
925 951 956
199 203
50S 535
674 705
256 292
504 506
721 727
885 S97
207 208
389 405
617 653
843 855
227 244
449 470
764 795
143 217
618 635
786 816
194 398
374 377
568 574
844 872
152 368
333 345
523 554
785 824
223 264
596 617
960 982
21029 C
256
538 f
0 049 075 120 132 349 156 206 212
2^4 36° 373 384 403 455 517
3 529 542 564 601 609 665 669 697
1 lil Zf6 795 812 332 835 339 S6S
5 973 9S5 994
l 084 136 142 245 148 389 203 326
Hl 291 302 322 350 387 449 497
5 634 693 703 727 737 756 796 837
L 883 910 929 960 978