IGETEMDE OF GEREMDE MAMMOET?
Ontwerp nieuwe stijl
minder grimmig dan
de oude versie
BRUYNZEEL
RYNBENDE'S
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1961
f R O V 1 N V 1 ALE ZEEUWSE CJ O U RA. B T
Miilllllll!l!!!IIMI!llllillllll!i!l!!lll!!!i!llll!!ll!il!l!llll!lllll!!ll!llllllllll!!!l!!!IIIIM
I MINISTER IS OPTIMISTISCH GESTEMD 1
MINISTER CALS
...optimistisch gestemd...
VRIJHEID
Maar raadsels bleven
(Van een onderwijsmedewerker)
HP WEE-EN-EEN-HALF JAAR nadat de Nederlandse
onderwijswereld werd opgeschrikt door de indiening
van het „Ontwerp van wet tot regeling van het voort
gezet onderwijs", naderhand meer algemeen bekend ge
worden onder de naam „Mammoetwet", zal thans na het
Paasreces dit onderwerp in de Tweede Kamer in behande
ling komen; een gebeurtenis waarvan het belang voor de
toekomst van ons land moeilijk overschat kan worden.
Immers, indien van de jeugd de toekomst afhangt en de
jeugd voor een belangrijk deel wordt gevormd door de
school, moet men wel concluderen dat de behandeling van
dit wetsvoorstel een zaak van het allergrootste gewicht
is voor ons volk, hetgeen dan weer ten volle rechtvaardigt
dat wij aan de vooravond van deze gebeurtenis er hier
nog even bij stilstaan, al werd in de kolommen van dit
blad al eerder intensief aan de mammoet aandacht ge
schonken.
Bovendien verschilt liet uu
gewijzigde wetsontwerp
in bepaalde opzichten aan
zienlijk van de oorspronke
lijke versie en bevat de me
morie van antwoord ver
schillende interessante bij
zonderheden, die een nieuw
licht werpen op wat aanvan
kelijk raadselachtig leek.
Beschouwen wij in de eerste
plaats de toekomst van de huidi
ge h.b.s., dan valt op dat de mi
nister niet is gezwicht voor de op
hem door de voorstanders van een
vijfjarige vorm van v.w.o. uitge
oefende druk en „na rijp beraad"
de voordelen verbonden aan het
zesjarig maken van zijn atheneum
groter heeft geoordeeld dan de
nadelen: men moet zeggen dat hij,
indien hij hier had gecapituleerd,
wel een zeer centrale, misschien
wel de allerbelangrijkste gedachte
van het ontwerp zou hebben prijs
gegeven.
De minister wijst er nogmaals op
dat de gelijktrekking van de cur
susduur van het toekomstig vol
ledig voorbereidend wetenschap
pelijk bedoelde atheneum met die
van het gymnasium zal voorko
men dat de keuze tussen deze
beide richtingen van v.w.o. in de
toekomst nog mede bepaald wordt
door „uit onderwijskundig oog
punt irrelevante overwegingen
van cursusduur" en de kans dus
belangrijk groter wordt dat ieder
een het onderwijs kiest waarvoor
hij of zij krachtens aanleg het
meest geschikt is. Op een ander
punt is de minister echter wel
tegemoet gekomen aan de pro
testen van bepaalde kamerleden
en wel. waar het betreft het ver
plicht invoeren van het vak „een
voudig Latijn" op het atheneum:
ook hij is gaan inzien, zo heet
het, dat aan Latijn in deze vorm
weinig waarde moet worden toe
gekend.
BRUGKLAS
Een Juiste keu/.e van het voor
iedere leerling meest geëigen
de schooltype tracht het ont
werp bovendien nog te bevorde
ren door de- hier hooggeprezen,
daar zwaar verguisde brugklas.
Deze nieuwigheid, die, zoals men
weet, de overgang van lager
naar voortgezet onderwijs beoogt
1e vereenvoudigen en tevens het
probleem van de selectie nader tot
een oplossing moet brengen, werd
vooral van de zijde der voor
standers van het gymnasium ver
bitterd bestreden, en wel omdat
onder de vakken die in dat brug
jaar, samenvallend met liet eer
ste leerjaar van gymnasium,
atheneum, havo- en mavoschool,
onderwezen zullen gaan worden,
liet Latijn niet te vinden is, welk
\ak momenteel in de eerste klas
se van het gymnasium niet min
der dan 7 uur per week wordt
gegeven.
Terecht achtte men dit gehele
vak dus ernstig bedreigd, daar
men meende te weten dat de mi-
nistei ui deze materie het z.g.
„Biliiei berg-rapport" tot leidraad
had. volgens hetwelk men van de
aldus verloren uren „niets meer
zou terugzien". Twee punten zou
den echter deze kringen thans
misschien enigszins gerust kun
nen stellen, en wel enerzijds de
nog steeds ondanks verzet van
bepaalde kamerleden open ge
houden mogelijkheid het vak La
tijn in de eerste klas van het
gymnasium toe te voegen aan de
voor het brugjaar verplichte vak
ken, zij het op beperkte schaal, en
anderzijds een uitlating van de
minister in de memorie van ant
woord, waurin men zou kunnen
lezen dat men dit aantal verloren
uren in de volgende leerjaren kan
inhalen. Ook voor dit brugjaar
geldt trouwens dat het een van de
grondslagen van het ontwerp
voimt waarvan men dus bezwaar
lijk kon verwachten dat de mi
nister erop zou terugkomen.
De zojuist aangestipte moge
lijkheid van.het toevoegen van
Latijn aan de verplichte brug-
jaarvakken brengt ons meteen op
een thans mede door een uit
gebreide toelichting nog dui
delijker dan in de oude vorm van
het ontwerp naar voren komend
aspect, namelijk de grotere vrij
heid die in de individuele scholen
gelaten wordt in de opstelling van
hun leerprogramma. Dit wordt
bereikt dooi- het vaststellen van
een minimumaantal wekelijkse
lesuren in de verplichte vakken
en een maximumaantal lessen,
dat gegeven mag worden. Tussen
deze beide aantallen ligt gemid
deld een marge van ongeveer 5
wekelijkse lesuren, die men zowel
kan aanwenden om verplichte
vakken intensiever te geven, als
ook om andere vakken aan het
programma toe te voegen.
Dit aantal vrije uren waarborgt
enerzijds een zekere vrijheid
t.a.v. het leerplan, doch voorkomt
anderzijds dat verschillende scho
len van eenzelfde type teveel uit-
eeu gaan lopen. Men moet toege
ven dat dit een zeker voordeel
meebrengt, er is gelegenheid hier
en daar een accent anders te
plaatsen; zo kan men met behulp
van dit systeem in de B-afdeling
van het gymnasium het in prin
cipe facultatief gestelde Grieks
onverkort handhaven of ook ge
heel laten vervallen en de vrije
uren deels aan het Latijn ten goe
de laten komen waardoor dit vak
op een hoger plan gebracht zou
kunnen worden dan thans bij de
B-Ieerlingeu liet geval pleegt te
zijn, deel aan andere niet-ver-
plichte vakken te wijden.
Op dc vraag aan welke vakken hij
hierbij zoal denkt, antwoordt de
minister: andere levende talen,
Fries, esperanto, wijbegeerte,
cultuurgeschiedenis, sterrekunde,
voordrachtskunst, verder voor het
atheneum Latijn en voor het
gymnasium Hebreeuws.
Men ziet het, er is keus in over
vloed. Dit alles is, het zij nog
maals gezegd, verheugend, maal
laten de kamerleden toch wel
goed bedenken dat dit alles in
houdsloos wordt indien er niet ter
dege garanties worden gegeven
aangaande het niveau waarop zo
wel verplichte als niet-verplichte
vakken gegeven worden.
EINDEXAMEN
Gelukkig ziet de minister deze
noodzaak in principe wel in,
wat duidelijk blijkt uit bet
feit dat hij het eindexamen niet
alleen wil handhaven tegen
over leden die het geheel wilden
afschaffen! doch zelfs de mo
menteel voor het gymnasium gel
dende regeling, waarbij de ge
committeerden, grotendeels uit
het hoger onderwijs afkomstig en
deskundig, zeer grote be
voegdheden bezitten, wil overne
men voor het gehele v.w.o.
Daar evenwel bij de grote toene
ming van het aantal kandidaten
in de laatste jaren het steeds
moeilijker wordt voldoende ge
schikte gecomitteerden te vinden,
stelt hij zich voor het aantal vak
ken waarin examen wordt afge
nomen te beperken tot gemiddeld
zes vakken per schooltype. Dit nu
Is o.i. ten zeerste te betreuren;
weliswaar wil men voor de niet
geëxamineerde vakken de rap
portcijfers laten meetellen, maar
deze behoeven natuurlijk geen
enkele waarborg te bieden voor
een redelijk niveau van onderwijs.
Deze delicate kwestie is momen
teel zeer actueel. Keeds tijdens
de lopende cursus wilden bepaal
de departementale stromingen
een dergelijke ontkrachting van
het eindexamen bij K.B. doorvoe
ren, doch zij vonden zulk een
krachtige tegenstand uit de on
derwijswereld, met name van de
hoogleraren-gecommitteerden op
Iiun weg, dat de staatssecretaris
zich genoodzaakt zag het reeds
getekende K.B. terug te nemen.
Ook toen gold als argument voor
de bedoelde maatregel het gebrek
aan bruikbare gecommitteerden
voor het zo sterk toegenomen
aantal kandidaten, die later blijk
baar ineens toch weer te vinden
waren. Nu wil het geval dat niet
iedereen van de juistheid van dit
argument voldoende overtuigd is,
daar men meent te weten dat het
aantal potentiële gecommitteer
den de laatste jaren aanzienlijk is
toegenomen, zelfs sterker dan de
aantallen examinandi, en wel
door de zeer sterke uitbreiding
der wetenschappelijke staven aan
de universiteiten. Vele, zeer com
petente en dikwijls zelf uit het
v.li.m.o. afkomstige wetenschap
pelijke ambtenaren zouden kun
nen worden ingeschakeld, terwijl
bovendien een stellig niet mis
plaatste verhoging der honorering
van dit examineren ook de geest
drift zou verhogen. Degenen die
aldus redeneren en dat zijn er zeer
velen onder de bonafide dienaren
van het v.h.m.o., vragen zich dan
ook af of de minister wie kenne
lijk zelf aan het peil van het on
derwijs veel gelegen is dit
blijkt uit talrijke zinsneden uit
de memorie van antwoord in
deze toch niet gedeeltelijk het
slachtoffer is geworden van een
verkeerde voorstelling van zaken
door bovengenoemde kennisverso
bering voorstaande kringen.
OPHEFFING
toch de ongewijzigde norm van
gemiddeld 16 leerlingen in elk der
beide hoogste leerjaren zien te j
halen, hetgeen in de genoemde
aanlooptijd zeker waarschijnlijk j
moet worden geacht.
OPRICHTING
Een andere zaak die speciaal
Zeeland moet interesseren is
de ontwikkeling van de situa
tie rond de „opheffingsnormen"
iart. 101). Over geen enkel on
derdeel van het gehele ontwerp is
m de afgelopen jaren meer te
doen geweest. En terecht: vele
scholen zagen zich met opheffing
bedreigd en luidden met veel mis
baar de noodklok, oudervereni
gingen, schoolbesturen, curatoria,
ja zelfs gemeentelijke en provin
ciale colleges wendden zich met
protestschriften tot de minister
en ook vele kamerleden gordden
zich aan het een en ander op te
merken. Begrijpelijkerwijs was
ieder ingewijde den ook zeer be
nieuwd of deze frontale aanval
op de gewraakte innovatie gevol
gen zou hebben in de nieuwe ver
sie: dit nu blijkt inderdaad het
geval te zijn; de minister heeft.
iekening houdend met de belan
gen van minder dicht bevolkte
streken de opheffingsnormen in
gemeenten met minder dan 50.000
inwoners voor de afdelingen gym
nasium en atheneum van lycea
gebracht van resp. 12 en 15 op
resp. 8 en 10: door deze royale
verlaging zouden vele der be
dreigde gymnasiale afdelingen in
onze provincie al dadelijk gered
zijn; in de gevaarlijke zone blij
ven echter nog voorlopig de gym
nasiale afdelingen aan het Open
baar lyceum te Oostburg en dat
te Zierikzee, terwijl ook de afde
ling m.m.s. (in de toekomst te be
schouwen als een havo-school)
aan het katholiek lyceum te
Hulst in zijn bestaan bedreigd
wordt.
Al valt dit uiteraard te betreu
ren uit een oogpunt van onder-
vvijsspreidiug, tocli moet een ge
voel van vreugde en voldoening
prevaleren, waar de schade, die
gevreesd werd zo aanzienlijk be
perkt blijkt te blijven. Bovendien
lezen we nog verder geruststel
lends in de memorie van ant
woord, zoals, dat de minister er
van uitgaat dat aan iedere school
vanaf het ogenblik dat de nieuwe
wcL van bracht wordt zeker nog
eeiF'aanlooptijd van (i jaren, d.w.z.
niet een te verwachten overgangs
periode van ongeveer 8 a li) jaar,
zal worden gegund, alvorens de
nieuwe „opheffingsnormen" toe
gepast gaan worden.
Rekening houdend met zelfs maar
een bescheiden bevolkingsaanwas
en een steeds toenemende belang
stelling voor het v.w.o. is dan
zeker ook ten aanzien van Oost
burg nog een zeker optimisme ge
rechtvaardigd. evenals voor het
enige Zeeuwse gymnasium te
Middelburg. Het is namelijk zeer
tekenend voor de nieuwe depar
tementale voorkeur voor grote
scholen en scholengemeenschap
pen dat slechts de normen van
lycea in kleine plaatsen verlaagd
zijn maar niet die voor zelfst.an
dige athenea en gymnasia, die
men in het nieuwste pedagogisch
jargon als categoriale scholen
pleegt aan te duiden. Daardooi
moet men in Middelburg, wil men
zijn zelfstandigheid behouden.
r-r-, en aanzien van de „oprich-
riehtingsnormen" van artikel
63 is het niet te verwonde-
ren dat daarin geen wijziging is
aangebracht, daar de zaken daar
toch wel anders liggen en men
niet met eenmaal verworven j
rechten te doen heeft; iedereen
zal begrijpen dat opheffen van j
iets bestaands een veel ernstiger
ingreep betekent ,da,n niet oprich-
ten van iets nieuws. Tegen deze
voorgestelde maatregel was dan j
ook nauwelijks verzet gerezen.
Een innovatie in de regeling der j
bevoegdheden kan men voorts j
aantreffen in de toegevoegde ar-
tikelen 33a, 33b, 33c. Er zullen i
drie graden van bevoegdheid wor-
den ingesteld, ongeveer overeen-
komend met de huidige onder
scheiding tussen doctoraal of
m.o.B, kandidaats of m.o. A en
l.o., waarbij als begrijpelijke con
sequentie ran de gemeenschappe
lijke brug-klas bevoegdheidsgraad
II voldoende geacht wordt voor
het eerste leerjaar van v.w.o. en
havo. Zeker vermelding verdient
nog het feit dat impliciet een
hoognodige pedagogisch-didac-
tïsche opleiding voor toekomstige
leraren in het uitzicht wordt ge
steld.
Samenvattend kan men zeggen
dat deze mammoet-wet nieu
we stijl minder grimmig en
ook wel iets minder vaag aandoet
dan de oude versie. Veel is zeker
duidelijker geworden. Dit neemt
echter niet weg dat er nog vele
raadsels overblijven; b.v. wat gaat
de inhoud worden van de havo-
school Sommige ingewijden
hoort men wel fluisteren dat de
eerste achter de schermen ont
stane concept-regelingen wei
nig goeds voorspellen en doen
vrezen dat aan deze nieuwe
maatschappijschool, eigenlijk de
oude li.b.s., zoals door Thorbecke
bedoeld, een zo mager leerplan-
gegeven gaat worden, dat het
bedrijfsleven er wellicht niet zo
veel voor zou kunnen voelen haar
lagere kader uit de abituriënten
ervan te recruteren en dat dus
weer tal van niet zéér-begaafden
toch maar atheneum of gymna
sium zullen gaan bevolken om
daar de goede leerlingen geeste- i
lijk aan de benen te gaan hangen, i
Dat dit niets minder dan rampza- i
lig zou zijn. en een van de werke
lijk grote grondgedachten van de j
wet zou frusteren, is iedere insl-
der duidelijk. Men kan slechts I
hopen en bidden dat het meevalt.
Dat men niet meer kan doen
vindt zijn reden in de betreurens
waardige omstandigheid, dat de
wet deze dingen zelf niet auide-
lijk uitwerkt, maar aan algemene
maatregelen van bestuur overlaat.
Ook de kwestie van het Grieks op
het gymnasium-B blijft een raad
sel; de minister noemt wel drie of
vier mogelijkheden die hij alle
openlaat; wij willen slechts even
wijzen op de mogelijkheid dit vak
volledig te schrappen.
Er wordt in dit verband met geen
woord gerept van de even belang-
rijke als voor de haud liggende
noodzaak om de splitsing tussen j
A. en B. te verleggen tot na het
tweede leerjaar, daar het zinloos
is leerlingen twee jaren lang i
Griekse grammatica te onderwij-
zen zonder daarna de oogst te
gaan binnenhalen door het lezen j
van Homerus of Plato. In een zo j
vroeg stadium van de opleiding
als het einde van het tweede leer-
jaar zijn echter in vele gevallen j
nog niet voldoende gegevens over i
de aanleg der leerlingen voor- i
handen om een verantwoorde j
keuze mogelijk te maken; om I
nog maar niet eens te spreken
van de aanzienlijke financiële
consequenties.
OPTIMISME I
Zal de behandeling in de Twee
de Kamer nog belangrijke
wijzigingen tot gevolg h eb
ben? De minister heeft zelf voor
zijn vertrek naar Egypte, waar hij
vertoeft op uitnodiging van dé
V.A.R. om persoonlijk kennis te
nemen van de situatie rond de
bedreigde oudheden, doch waar
hij ook stellig nog genoeg tijd
over zal houden om kracht op te
doen voor de komende strijd, zich
in zeer optimistische zin uitgela
ten; liij zeide op een ruime meer
derheid te rekenen voor zijn mam
moet, doch ook op enige amende
menten. Welke zouden dat kun
nen zijn? Zal men er van confes
sionele zijde nog in slagen om ook
de oprichtingsnormen wat omlaag
te wrikken? Zal het Latijn in de
brugklas van het gymnasium nog i
sneuvelen? Zal een serieus, dege
lijke waarborgen biedend eind- i
examen uit het vuur worden ge-
IVij wagen ons niet aan gissingen
en zien reikhalzend uit naar de
zo belangrijke debatten die einde
april een aanvang zullen nemen,
waarbij het voor ons als Zeeuwen j
een speciale reden tot \oldoeuing i
en geruststelling is dat een gloed-
nieuw Zeeuws Kamerlid, boven
dien een zeer deskundig ouder-
wijsspecialist eu een knap spre
ker hieraan zal deelnemen. Wij
wensen hem een goede en sueces-
vollc strijd tegen een ondier dat.
ceils ietwat in ziju vaart ge
remd. misschien wel geheel ge
temd zal kunnen worden.
Ben enquete onder de tra.mpassa-i
giers van de Duitse stad München
heeft uitgemaakt, dat men geen prijs
stelt op het voorrecht te mogen ro-
ken tijdens de rit althans 85
van de tra/mgébruikera bleken voor
stander van niet-roken te zijn. De
directie van de tram heeft daarop de
nu nutteloze asbakjes uit de wagens
laten halen en in de remises laten
opslaan. Reeds meer dan 2000 stuks
hébben nu al een plaatsje in de ma-
gazijnen van de tram gevonden.
(Advertentie)
Bestek met nazi-embleem
uit ziekenhuis gebannen
De administrateur van een Westber-
iijns ziekenhuis is door het stadsbe
stuur geschorst, omdat er een ver
keerd embleem stond op een aantal
messen en vorken, die door de patiën
ten gebruikt werden. Het gebeurde in
het Beliring.ziekenhuis, dat onder
stedelijk beheer staat. Een joodse pa
tiënte kr«eg haar maaltijd opgediend
met een mes en vork, waarop het
Nazi hakenkruis voorkwam. Zij
kreeg prompt een hartaanval.
Het incident heeft in West-Berlijn
evenveel beroering gewekt als wan
neer Adolf Eichïhann er plotseling
verschenen zou zijn om op zijn mis
daden te pochen. Men begon onmid
dellijk een diepgaand onderzoek,
waarbij bleek, dat van de 5500 mes
sen en vorken in het ziekenhuis er
62 nog steeds het hakenkruisem
bleem droegen. Zij waren in de laden
blijven liggen, nadat het ziekenhuis
was overgenomen van de Duitse
weermacht. De affaire werd bespro
ken in dc Westberlijnse stadsraad en
de administrateur werd geschorst.
Een storm in een glas water? Voor
de Westberlijners niet.
Wethouder Joachim Lipschitz ver
klaarde, dat er voor bestek met de
Swastika in de stad evenmin plaats
was als voor levende Nazi's.
Vijfdaagse werkweek in
grote havens
Het college van rijksbemiddelaars
heeft zijn goedkeuring verleend aan
de voorstellen van de Scheepvaart-
Vereniging Zuid, de Scheepvaart-
Vereniging Noord en de erkende
werknemersorganisaties tot invoe
ring van een vijfdaagse werkweek
voor nïet-continubedrijven in de ha
vens van Amsterdam en Rotterdam.
Teneinde het noodzakelijke werk (het
gereedmaken van schepen, lichters,
auto's e.d.) op zaterdag en zondag
voortgang te doen vinden, is daarbij
bepaald dat de werknemers verplicht
zijn zich eenmaal per drie weken
voor dit werk beschikbaar te houden.
De nieuwe regeling zal in beide ha
vens op 26 februari a.s. van kracht
worden. Zij houdt voorts in dat in
belangrijke deien van het bedrijf de
normale arbe.dóweek wordt terugge
bracht vèn 45'X uur tot 43KX-
Na langdurige besprekingen ls de me
dewerking van Herbert von Karajan aan
de Salzburger Feslspiele van dil jaar ver
zekerd. Vorig jaar was de dirigent als
kunstzinnig leider van de Feslspiele te
ruggetreden.
Uitstapje van wolf in
Londen eindigde droeuig
Londen heeft woensdag voor het
eerst in 500 jaar weer eens een
wolf door de straten zien lopen.
Helaas worgde „Devïl Face", een
140 pond zware Canadese hout-
wolf. zichzelf, toen behulpzame
handen probeerden hem uit een
riool te redden.
Devil Face, eigendom van mevrouw
June Flytche die hem en zijn
soortgenoot van de Londense die
rentuin had gekocht, ontsnapte
woensdagmorgen uit zijn hok.
sprong over een muurtje van nog
geen meter en was aan de haal.
„Hij doet geen kwaad", riep me
vrouw Flytche vertwijfeld uit.
„Als men tenminste niet denkt
met een hond te doen te hebben
en hem aait".
De jacht van twee uur eindigde,
toen de vijftienjarige Michael
Hold Devil Face vond in een
rioo! tussen een hotel en het kerk
hof naast mevrouw Flytches wo
ning.
Ondernemende persfotografen klom
men oneerbiedig over de grafzer
ken, terwijl de politie tweehon
derd nieuwsgierige kinderen op
een afstand probeerde te houden.
Agenten, gewapend met. speciale
nétten, liéten een halsband om
Devil Faces nek vallen.
Don Williams, lid van de koninklijke
vereniging voor dierenbescher
ming liet zich bij het diér in de
riool zakken. „Ik was bezig hem
te muilkorven en zachte windsels
om de poten te doen. toen Devil
Face plotseling meegaf. Dood
haalden wij hem op", aldus Willi
ams, vol spijt dat zijn zending
was mislukt.
Londen had een wolf. Devil Face
had Londen gezien.
SCHOOLFILM OVER
ACTIE TOLTÈN
De Stichting Nederlandse Onderwijs
Film heeft besloten de actie Toltèn,
zoals dip in de afgelopen maanden
door de X.IÏ.L". en X.T.S- is gevoerd
voor de herbouw van het Chileense
kustdorpje Toltèn, met de speciaal
voor deze actie gemaakte film „Tol
len" voort te zetten op de Neder
landse scholen.
De stichting stelt daartoe alle Ne
derlandse scholen in de gelegenheid
tussen 1 maart en 15 juli de film aan
te vragen en in eigen school en klas
te vertonen.
f Advertentie f
dè Hollandse 'jonge'
jonge
White tabel dubbele Ware
"f 8£S pe/ liter fles eiefaöef
„DE AMBTENAAR",
BEELDJE VOOR UTRECHT
Zaterdag a.s. zal dc gemeentesecre
taris van Utrecht, prof. dr. B. de
Goede, als „eerste ambtenaar der ge
meente" het fonteinbeeldje „De
ambtenaar" onthullen. He't beeldje
is op 5 mei I960 ter gelegenheid van
de viering van het bevrijdingsfeest
door de organisatoren van dit feest
aan het gemeentebestuur aaugebo
den.
Als plaats voor dit beeldje is het
pleintje voor de achteringang van het
stadhuis gekozen.
Het bronzen fonteinbeeldje is ont
worpen door Louis Dusee en vervaar
digd door Leo Broni's edelsmiase.
Het stelt een zittende figuur voor.
Het gesmede hekwerk, dat het beeld,
je geheel omsluit, is eveneens ont
worpen door de heer Dusee.
Op de fonteinbak die tevens als voet
stuk dienst doet, is de volgende tekst
van Jan Engelman aangebracht: „Ik
dien de vroedschap en de burgerij,
ik leef, laat leven, laat den burger
vrij".