Op„Vakschool Schoonhoven" leren ook meisjes het „edele ambacht" BAYER ASPIRIN Dan ozena) C tot OZÓlitV GOED GEKLEED GAAN Veel snufjes voor de vrouw op komende voorjaarsbeurs „VERLANGLIJST" voor het hele gezin He VRIJDAG 24 FEBRUARI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT t NIET-ALLEDAAGSE, MAAR BOEIENDE OPLEIDING Voor gediplomeerde vrouwzelfde kansen als voor mannelijke collega (Van onze redactrice) In één van de praktijklokalen van de „Vakschool Schoonhoven", gevestigd aan een stil plein in het oude Schoonhoven, zitten temidden van een aantal mannelijke leerlingen, meisjes in witte jassen gebogen over een werkstuk. Eén van haar is bezig met het vervaardigen van een zilveren sieraad: vijfhoekige schakels worden voorzien van een „netwerkje" van zilveren draadjes om straks te worden samengevoegd tot een armband. Een tweede werkt aan een halssieraad dat als „finishing touch" een versiering van stukjes email zal krijgen; een derde is in de weer met een pannetje met kokende vloeistof, dat bij nadere beschouwing een oxydeer-blad blijkt te zijn dat tot doel heeft een zilveren ring een bepaald relief-effect te geven. Deze meisjes, bezig met werkzaamheden die men op het eerste gezicht niet als „typisch-vrouwelijk" zou karakteriseren bij het woord edelsmid im mers denkt men allereerst aan een man! zijn drie van de tien vrouwelijke leerlingen die de Vakschool Schoonhoven telt. Die tien vrouwelijke leer lingen maken samen een achtste uit van de „bevolking" van deze school, waar in totaal tachtig jonge mensen een opleiding volgen, die hen in staat zal stellen in de toekomst een vak te beefenen, dat zeer nauw met het begrip „schoonheid" is gelieerd: het juweliersvak. Géén uitgesproken-mannelijke oplei ding dus, de opleiding aan de Vak school Schoonhoven! „Aan onze school heeft altijd de gelegenheid tot studie voor meisjes al bestaan", zegt de heer M. L. Pauw, directeur van instituut „Of hier uitsluitend meisjes komen, afkomstig uit de kringen van ons vak? Die zijn er natuurlijk wel bij, maar even vaak komen de vrou welijke leerlingen niet uit dat vak- milieu. Ze komen omdat ze toevallig de mogelijkheden hebben ontdekt die deze opleiding ook aan een vrouw biedt; ze komen hier ook wel via de kunstnijverheidschool. Afgestudeerde meisjes hebben in ons vak dezelfde kansen en mogelijkheden als de jon gens en er is bovendien uit vak kringen ieder jaar enorm veel vraag naar de door onze school afgeleverde gediplomeerden". Mogelij khed en Wat die mogelijkheden zijn voor een meisje, dat na enkele jaren studie de Schoonhovense vakschool met een diploma op zak verlaat De heer Pauw noemt een paar voorbeelden: de kunnen een een juwe- Jcfrijf krijgen, ze kunnen zelf een zaak beginnen, ze kunnen ook uurwerkmaakster worden als ze „fee ling" hebben voor de horlogemakers- richting. Voor zo'n technisch getint beroep moeten ze dan wel zin voor nauwkeurigheid hebben, aanleg voor uiterst geconcentreerd werken ook. „En enige artistieke neiging moet een meisje dat op de vakschool komt, toch ook wel hebben, alsmede een brede algemene belangstelling", meent de directeur. Drie jaar duurt de opleiding, wan neer men althans over een mulo diploma of een gelijkwaardige vooropleiding beschikt. „Die voor opleiding is eigenlijk wel een van onze problemen", zegt de heer 'Pauw. „Het is zo belangrijk dat het algemeen peil van de leerlin gen gelijk is, wanneer we hier met een nieuwe lichting starten. Daar om willen we het probleem van die vooropleiding opvangen door een vooropleidingsklas, waarmee we komend najaar hopen te beginnen. Zo kunnen lacunes, ontstaan door het ontbreken van de vereiste di ploma's, toch nog worden opge vangen". Na de driejarige opleiding volgt er l praktijkjaar onder toezicht welijke oud-leerlingen van de school werkt als graveuse in de zaak van haar vader. Industriële vormgeving „Dat graveervak Is dan wel een rich ting, waarvoor 'n bepaald tekentalent nodig is. Maar wie gespecialiseerd is in dit vak, kan ook belangrijke ar beidsterreinen vinden buiten de juwe liersbranche, namelijk op het gebied van modellen maken", zegt de heer Pauw en hij denkt hierbij dan voorna melijk aan het enorme terrein dat in de piastic-industrie nog braak ligt. „Want plastic heeft mogelijkheden maar het biedt helaas ook zo veel mogelijkheden tot smaakbe- derf! De voorbeelden van dat smaakbederf zijn dagelijks links en rechts te zien..." Op dat gebied,, de industriële vormgeving, ziet de directeur van de Vakschool Schoonhoven dan ook bepaald wei mogelijkheden voor afgestudeer den van zijn school; vooral de re sultaten van de modelleer- en ont- werplessen vormen daarvoor uiter aard een goed aanknopingspunt. Of het meisje, dat de Schoonhovense opleiding volgt, een andere instelling ten opzichte van het werk heeft dan haar mannelijke mede-leerlingen „Meisjes hebben dit voordeel, dat ze j bijvoorbeeld het sierraden maken ook op een bepaalde praktische wijze be- kijken; daardoor komen ze vaak tot leukere werkmethoden", meent de heer Pauw. „Ons onderwijs is overi- het Ileen vaardigheid is niet meer voldoen de in ons vak; het inzicht is even be langrijk als de vakbekwaamheid. De leerlingen moeten in de toekomst ad vies kunnen geven, ze moeten boven- I dien weten dat in dit vak het geld- verdienen niet op de eerste plaats mag komen, maar dat het onafgebroken zoeken naar en het dienen van de schoonheid hier essentieel is, en dat ze straks een taak hebben in de strijd tegen het smaakbederf en de verwor ding in alle soorten kunst..." Naast de talen Nederlands, Duits en Engels krijgt een leerling van de Schoonhovense Vakschool lessen in maatschappijleer, in de handelsvak ken zoals boekhouden, .bedrijfsleer, handelsrechts- en wetskennis, in de exacte vakken en dan voorts in een groot aantal theoretisch-technische vakken treft men op het rooster bij voorbeeld stijlleer, heraldiek, anato mie, uurwerktechniek, technologie, versieringstechnieken, edelsteenkunde en etaleren aan; bij de praktische vakken gaat het onder meer om vak tekenen en vormgeving, graveren, boetseren, ciseleren, emailleren en om de praktijk van het edelsmeden en uurwerkmaken. Een studie die dus verscheidene ook voor de vrouw aan trekkelijke facetten toont! En dio bo vendien toekomstmogelijkheden heeft, want de vraag uit vakkringen, zo ver zekert de heer Pauw nogmaals, is ie der jaar groot. Een lekkende aardewerk vaas kan op een heel simpele manier weer dicht worden gemaakt: giet een scheut vers gekookte melk in de vaas, giet de melk er na vierentwintig uur weer uit en laat de binnenkant van de vaas dan opdrogen. Meestal zal het lek-euvel dan verdwenen zijn, en anders kan deze „melk-methode" nog een keertje worden toegepast. (Adveiientte) begrip in alles gericht op praktische bruikbaarheid, en we kun nen het dan ook volmondig algemeen vormend onderwijs noemen. Want al- De mode wil, dat wij dit voorjaar weer eens heel veel aandacht schenken aan het plissé. In vrijwel alle Parijse mode collecties van dit voorjaar komen geplis- seerde modellen voor; rokken, maar ook blouses en hele japonnen zijn geplisseerd. en een bekend Parijs ontwerper heeft zelfs een geheel geplisseerde mantel ge toond op zijn voorjaarsshow. Wie haar voorjaars- en zomergarderobe dus wil aanvullen met zo'n geplooide rok. zoals ze tegenwoordig in allerlei synthetische en gemengde materialen vervaardigd wor den, kan dit rustig doen: het plissé blijft voorlopig nog wel even „en vogue" lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliül Afgestudeerde meisjesleeTlin- li zen van de Vakschool Schoon- H hoven tijdens een show, geliou- nog een van de school, ën dan kunnen de diplomeerde leerlingen hun vakkennis en Inzichten in de praktijk brengen. Twee vrouwelijke leerlingen doen op den ter gelegenheid van een di- het ogenblik haar praktijkjaar en ploma-uitreiking; zij fungeer- werken allebei als goudsmid. Een an- den toen als amateur-maime- der voorbeeld van de richting, die i quins en toonden sieraden dio meisjes met een Schoonhovens diplo- zij zelf hadden ontworpen en ma kunnen uitgaan: een van de vrou- vervaardigd. KS32EWÏÖ en nu ook kinder- Aspirin aangename smaak aan kinderen aangepaste dosering veiligheidssluiting krachtig beproefd geheesmlddolen Veilig BAYER ASPIRIN in élk gezin „gezien"! Een vrouwelijke leerling van de „Vakschool Schoonhoven" brengt haar tot nu toe verworven kennis in de praktijk: zij is bezig met de af werking va/n een door haar vervaar digd sieraad. Advertentie) Er kunnen 7 grote melkfleiisn Prijzen viraf f 478.» Qjetuknecht Imp. N.V, Mtatar - Apddaora voor veilig-werken-in-huis ,Er was eens": handleiding Er waren eens (en er zijn nog steeds!) vrouwen die de veiligheid thuis niet voldoende in acht nemen Ze klimmen op stoelen Inplaats van op een veilig werlttrapje, of ze staan op een onveilige liuishoud- trap, ze maken halsbrkende toe ren bij het ramenzemen, lopen tij dens het werk op hooggehakte schoenen.... en ze veroorzaken door al deze dingen huishoudelijke on gevallen die voorkomen hadden kunnen worden. Voor die vrouwen Is er voor een dubbeltje een aller aardigst foldertje te koop, waarin op rijm en geïllustreerd te lezen valt, wat men moet doen om thuis veilig te werken. Het foldertje heet „Er was eens", en het is een uit gave van het Veiligheidsinstituut, dat in Amsterdam-Zuid op 't adres Hobbemastraat 22 gevestigd is. Als het U soms eens mocht gebeu ren, dat U een uitnodiging ont vangt om een spreekbeurt te vervullen voor een of andere vrou wengroep, dan kunt U er de klok op gelijk zetten dat met een kans van stellig één of twee dit verzoek wordt aangevuld met: liefst een boekbe spreking. Voor het geval zo'n belevenis nog gloednieuw voor U is, gelieve U dan te weten dat dit ogenschijnlijk een kwestie van zeer eenvoudige voorbe reidingen is. U neemt voor dit doel een boek dat U zelf wel aardig ligt, en waarvan U vooral de strekking bijzonder kunt waarderen. U let er en passant ook nog wel even op dat de behandelde stof voldoende materiaal biedt om er eventueel een anderhalf uur onbe kommerd mee vol te praten. Terwijl die stof dan tevens zo geva rieerd is en zoveel overhoop haalt dat er ook van die kant geen gevaar voor een geeuwend gehoor dreigt. Als U dit alles nu nog keurig voor ziet van een inleidend praatje om trent de persoon van de auteur en een pakkend slot dat een streep on der die mooie strekking zet dan kunt U met dit aangenaam geheel rustig een uitgebreide tournee gaan maken, waarbij succes verzekerd is. (Advertentie) begint met nylons Van moeders wordt naast vele an dere zaken verlangd dat ze een, ijzeren geheugen hebben. Een geheu gen dat alle grote en kleine wensen en verlangens van het hele gezin feil loos registreert: het verzoek van de heer des huizes om zijn schoenen naar de schoenmaker te brengen, de noodkreet van de oudste zoon over de knopen die aan zijn winterjas ont breken, de waarschuwing van de jongste dochter dat ze haar handdoek in het vervolg gewóón in de wasbak laat liggen, wanneer er geen lus aan wordt gezetEn omdat het geheu gen van moeder nu eenmaal niet van écht ijzer is, vergeet ze wel eens zo'n verzoek. Een remedie tegen dat vergeten is de „verlanglijst van het hele gezin". Het kan een groot vel papier zijn dat, met een polloodje ernaast, een vaste plaats op een schrijfbureau of in een kast krijgt; handiger nog is een bloc note waaraan een potlood of ballpoint met een draadje wordt bevestigd. Op deze blocnote schrijven de gezinsle den hun noodkreten neer: over pan talons die opgeperst of dassen die ontvlekt moeten worden, over een jurk waarin een extra zoom moet, om dat het geval zo „ouderwets lang" is Een dergelijk geheugensteuntje spaart tijd en vaak óók boze woor- denl de landen rondom de op modegebiedwant Stille Zuidzee, uit voor hem is er een uit nog nieuzo soort stropdas J~" waarvan het model is Öp de Voorjaars- beursdie over en kele zoeken van Spanje IS tot en met 22 meer verre oorden. maart in Utrecht Soortgelijke werk- geïnspireerd op de zal worden gehouden, doeken zijn er voor oude Griekse vaas die zullen heel wat zaken autobezitters, maar „amphora" wordt ge- te zien zijn die de be- dazi staan er autootjes noemd. langstellingssfeer van of azito-onderdelen op Verder kondigen de de vrouw raken. De afgebeeld. ziieziwe „koffer-kin derwagen" zvordt er geëxposeerd, er zijn demonstraties met *.p modegebied I brengt de z jaarbeurs vaatwasmachine die meer vilten automatisch izi korte met opvallende deco- organisatoren diverse ziieuwtjes op verwar- mingsgebied aan, vuur- waaronder een sy- onder steem voor een een- rokken trale verzcarming die J door een gasgeyer ge voed wordt. Voor kin- tijd twee dozijn bor- raties,' zoals Picasso- den, tzoaalf kopjes of achtige ogen.... De deren is er opblaas- glazen, schalen en meisjesrokken hebben baar speelgoed, en komznen toast, spoelt een wat minder bi- zcie graag 'een tuin en droogt, er zijn zarre garnering: af- kabouter in zijn tuin- stofdoeken te zien beeldingen van ver- tje heeft, kan op de met exotische motie- keersbriga'diertjes voorjaarsbeurs een ven. Die stofdoeken met overstekende kin- exemplaar van pias zijn namelijk bedrukt deren. Ook de man tic uitzoeken, dat af- met landschapjes: uit zvordt niet vergeten zoasbaar is. Variatie op thema „kip" Italiaanse kipperagout Spaghetti en kipperagoüt zijn de voornaamste bestanddelen voor een Italiaanse kipperagoüt. die met wei nig moeite kan worden gemaakt en dus goed past op het menu voor zon dag, de dag waarop veel huisvrouwen het wel graag een beetje gemakkelijk hebben in de keuken. Er is een pond kippepoelet voor nodig, dat gewassen wordt en in een pan gelegd met een paar takjes peterselie, een gesneden uitje, twee kruidnagelen en drie ge schrapte, in plakjes gesneden worte len. Giet er zoveel water op dat het kippevlees er net onder ligt, voeg wat zout toe en laat het poelet in ongeveer een uur zachtjes gaar koken. Leg het poelet midden op een schotel en giet er een gebonden saus over, gemaakt van vijrtig gram boter, vijftig gram bloem, een klein blikje tomatenpuree, twee ons gaargekookte champignons en een halve liter van het gezeefde kooknat. Om het kippevlees wordt een rand gaargekookte spaghetti gelegd. waardoor wat geraspte kaas ls ge mengd. Ook over de saus kan nog wat kaas worden gestrooid. Een sla- tje van witlof kan de „frisse toets" vormen bij deze kipschotel. Een „koffer-kinderwagen' Jonge en aanstaande moeders zullen zich ongetwijfeld interesseren voor de oplossing, die een Nederlandse kinder, wagenfabriek meent te hebben gevon den voor het „kinderwagen-ruimte probleem". Het is een kinderwagen die een minimum aan opbergruimte nodig heeft en gemakkelijk kan wor den meegenomen in auto, trein, tram of bus. Als het apparaat is opgevou wen, ziet het eruit als een rechthoe kige koffer zonder uitsteeksels; een koffer waarin niet alleen wielen, kap en duwer verborgen zitten, maar ook het beddegoed. Met één handbewe ging wordt de koffer getransformeerd in een geriefelijk rijtuigje voor jonge wereldburgers. W' ant ondanks alle technische en economische vooruitgang is de mens van tegenwoordig in li teraire smaak nog niet veel verder gevorderd «dan de oosterling die op een straathoek neerhurkt om naar een beroepsverteller te luisteren. Hij, en vooral zij, wil een verhóal horen- Vertel ons wat, en geef ons daarbij het gevoel dat wij er ook nog, zoals dat past. wat van „van meenemen": daar is het ons in de eerste plaats om te doen, zegt zo'n vriendelijk ver zoek. U moet maar voor ons kiezen; wij gaan er eens lekker voor zitten om naar het verhaal te luisteren. Ik heb mij altijd, vriendelijk maar beslist, tegen de tendens van een der gelijk verzoek gekeerd. Het bevat namelijk, onder de schijn van goed willige bereidheid, nogal wat gevaar lijke elementen. O" Advertentie; Gun Uzelf toch vake) betere toiletzeep die frisse, aparte charme van een Ukuntd'OR-raet-Uw- eigen-parfum kiezen uit 4 verschillende franse creaties. Er is tevens Shampoo d'Or in 4 parfums. Vraag nu dus «TOR, bij Uw wiokeUec: U komt er toch - bij beeft bet» m te beginnen belemmert het de kritische zelfwerkzaamheid van de lezeres en die hebben wij juist zo broodnodig. Er wordt al zo hard met alle mogelijke middelen gewerkt om haar kritische zin volle dig te verlammen. De befaamde damesbladen, om één factor te noemen, die bijna ontstel, lend hoge oplage-cijfers halen, spin nen wat haar lectuurbehoeften be treft de vrouw zachtjes in tot een wat doezelig wereldvreemd wezen dat uitsluitend in een marsepeinen sprookjeswereld ronddrentelt. Men vraagt zich. deze vervolgverha len lezend, verbijsterd af wie toch de oorlogen, de revoluties, de moorden, doodslagen, aanrandingen, echtbreu ken, bankberovingen en zo het een en ander op hun geweten hebben waar de wereld blijkbaar enkel be volkt is met beminnelijk glimlachen de, volstrekt onbaatzuchtige schepse len, die, zo zij al een ogenblik de nei_ ging voelen opkomen om zich minder welwillend te gedragen enkel maar in een paar helderblauwe kinderogen behoeven te kijken om weer in het rechte spoor te zwenken. aar zelfs de lezeres die zich aan een eigen keuze van lectuur waagt, wordt door dit principe van „liefst een boekbespreking" toch weer de gemakkelijke kant opgedre ven van lezen op aanbeveling. Het feit, dat de meeste vrouwen op geen stukken na de auteur kunnen noemen van een boek, 'dat zij naar haar eigen zeggen, in één ruk hebben uitgelezen dat feit spreekt op zijn letterlijkst, boekdelen. Zij gaan niet af op een handelsmerk, maar op de aanbeveling van een buurvrouw, een vriendin, de spreek ster op haar maandvergadering of de assistente van de leeszaal. Wat die mooi, spannend, aandoenlijk of nobel van strekking vinden moet zij zelf nodig ook eens in handen ne men. Wie het boek geschreven heeft doet er lang zoveel niet toe als wie het boek vóór haar gelezen heeft. et is natuurlijk een onschuldig genoegen om zo aan de hand van andermans opinie te kuie ren, maar het houdt de lezeres wel permanent in de kinderschoenen. En dat is uiteindelijk in velerlei opzicht toch een gevaarlijke gemakzucht. Want het belet vele vrouwen niet al leen om werkelijk goed te leren le zen het belemmert haar ook in datgene wat de werkelijke volwas senheid uitmaakt: het vormen van een eigen oox-deel. Vandaar dat vele vrouwen zo over matig geschokt worden door de ge beurtenissen in haar eigen tijd- Zo min, als zij begrepen noe mensont erend de slavernij was, honderd jaar geleden, zomin hadden zij voor twin tig jaar enig idee van de gruwelen die het nationaaLsocialisme bedreef en beseffen zij vandaag iets van de verderfelijke nawerking die de twee de wereldoorlog nog altijd op de sa menleving uitoefent. Wie volwassen wil worden moet al lereerst en voortdurend willen weten, om zo tot nadenken, en een eigen oordeel te komen. En waardoor is dat moeilijke doel beter te bereiken dan door lezen? Wie werkelijk lezen wil leren, moet allereerst beginnen zich een eigen boekenlijst samen te stellen. Boekbe sprekingen, in woord en druk. kun nen daarbij natuurlijk als uitgangs punt dienen, en het zou velen al een eind op weg helpen wanneer zij be gonnen met het verzamelen van re censies en het opschrijven van titels die een belangwekkende inhoud belo ven. Als dit adviseren dan maar vooral aansporing blijft, en geen oorzaak van levenslang napraten. SASKIA.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5