Op„Vakschool Schoonhoven" leren
ook meisjes het „edele ambacht"
BAYER
ASPIRIN
Dan ozena)
C tot OZÓlitV
GOED
GEKLEED
GAAN
Veel snufjes voor de vrouw
op komende voorjaarsbeurs
„VERLANGLIJST"
voor het hele gezin
He
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
t
NIET-ALLEDAAGSE, MAAR BOEIENDE OPLEIDING
Voor gediplomeerde vrouwzelfde
kansen als voor mannelijke collega
(Van onze redactrice)
In één van de praktijklokalen van de „Vakschool Schoonhoven",
gevestigd aan een stil plein in het oude Schoonhoven, zitten
temidden van een aantal mannelijke leerlingen, meisjes in
witte jassen gebogen over een werkstuk. Eén van haar is bezig
met het vervaardigen van een zilveren sieraad: vijfhoekige
schakels worden voorzien van een „netwerkje" van zilveren
draadjes om straks te worden samengevoegd tot een armband.
Een tweede werkt aan een halssieraad dat als „finishing touch"
een versiering van stukjes email zal krijgen; een derde is in
de weer met een pannetje met kokende vloeistof, dat bij nadere
beschouwing een oxydeer-blad blijkt te zijn dat tot doel heeft
een zilveren ring een bepaald relief-effect te geven.
Deze meisjes, bezig met werkzaamheden die men op het eerste gezicht niet
als „typisch-vrouwelijk" zou karakteriseren bij het woord edelsmid im
mers denkt men allereerst aan een man! zijn drie van de tien vrouwelijke
leerlingen die de Vakschool Schoonhoven telt. Die tien vrouwelijke leer
lingen maken samen een achtste uit van de „bevolking" van deze school,
waar in totaal tachtig jonge mensen een opleiding volgen, die hen in staat
zal stellen in de toekomst een vak te beefenen, dat zeer nauw met het begrip
„schoonheid" is gelieerd: het juweliersvak.
Géén uitgesproken-mannelijke oplei
ding dus, de opleiding aan de Vak
school Schoonhoven! „Aan onze
school heeft altijd de gelegenheid tot
studie voor meisjes al bestaan", zegt
de heer M. L. Pauw, directeur van
instituut „Of hier uitsluitend meisjes
komen, afkomstig uit de kringen van
ons vak? Die zijn er natuurlijk wel
bij, maar even vaak komen de vrou
welijke leerlingen niet uit dat vak-
milieu. Ze komen omdat ze toevallig
de mogelijkheden hebben ontdekt die
deze opleiding ook aan een vrouw
biedt; ze komen hier ook wel via de
kunstnijverheidschool. Afgestudeerde
meisjes hebben in ons vak dezelfde
kansen en mogelijkheden als de jon
gens en er is bovendien uit vak
kringen ieder jaar enorm veel vraag
naar de door onze school afgeleverde
gediplomeerden".
Mogelij khed en
Wat die mogelijkheden zijn voor een
meisje, dat na enkele jaren studie
de Schoonhovense vakschool met
een diploma op zak verlaat De heer
Pauw noemt een paar voorbeelden: de
kunnen een
een juwe-
Jcfrijf krijgen, ze kunnen zelf
een zaak beginnen, ze kunnen ook
uurwerkmaakster worden als ze „fee
ling" hebben voor de horlogemakers-
richting. Voor zo'n technisch getint
beroep moeten ze dan wel zin voor
nauwkeurigheid hebben, aanleg voor
uiterst geconcentreerd werken ook.
„En enige artistieke neiging moet een
meisje dat op de vakschool komt, toch
ook wel hebben, alsmede een brede
algemene belangstelling", meent de
directeur.
Drie jaar duurt de opleiding, wan
neer men althans over een mulo
diploma of een gelijkwaardige
vooropleiding beschikt. „Die voor
opleiding is eigenlijk wel een van
onze problemen", zegt de heer
'Pauw. „Het is zo belangrijk dat
het algemeen peil van de leerlin
gen gelijk is, wanneer we hier met
een nieuwe lichting starten. Daar
om willen we het probleem van die
vooropleiding opvangen door een
vooropleidingsklas, waarmee we
komend najaar hopen te beginnen.
Zo kunnen lacunes, ontstaan door
het ontbreken van de vereiste di
ploma's, toch nog worden opge
vangen".
Na de driejarige opleiding volgt er
l praktijkjaar onder toezicht
welijke oud-leerlingen van de school
werkt als graveuse in de zaak van
haar vader.
Industriële
vormgeving
„Dat graveervak Is dan wel een rich
ting, waarvoor 'n bepaald tekentalent
nodig is. Maar wie gespecialiseerd
is in dit vak, kan ook belangrijke ar
beidsterreinen vinden buiten de juwe
liersbranche, namelijk op het gebied
van modellen maken", zegt de heer
Pauw en hij denkt hierbij dan voorna
melijk aan het enorme terrein dat in
de piastic-industrie nog braak ligt.
„Want plastic heeft mogelijkheden
maar het biedt helaas ook zo
veel mogelijkheden tot smaakbe-
derf! De voorbeelden van dat
smaakbederf zijn dagelijks links
en rechts te zien..." Op dat gebied,,
de industriële vormgeving, ziet de
directeur van de Vakschool
Schoonhoven dan ook bepaald wei
mogelijkheden voor afgestudeer
den van zijn school; vooral de re
sultaten van de modelleer- en ont-
werplessen vormen daarvoor uiter
aard een goed aanknopingspunt.
Of het meisje, dat de Schoonhovense
opleiding volgt, een andere instelling
ten opzichte van het werk heeft dan
haar mannelijke mede-leerlingen
„Meisjes hebben dit voordeel, dat ze j
bijvoorbeeld het sierraden maken ook
op een bepaalde praktische wijze be-
kijken; daardoor komen ze vaak tot
leukere werkmethoden", meent de
heer Pauw. „Ons onderwijs is overi-
het
Ileen vaardigheid is niet meer voldoen
de in ons vak; het inzicht is even be
langrijk als de vakbekwaamheid. De
leerlingen moeten in de toekomst ad
vies kunnen geven, ze moeten boven-
I dien weten dat in dit vak het geld-
verdienen niet op de eerste plaats mag
komen, maar dat het onafgebroken
zoeken naar en het dienen van de
schoonheid hier essentieel is, en dat ze
straks een taak hebben in de strijd
tegen het smaakbederf en de verwor
ding in alle soorten kunst..."
Naast de talen Nederlands, Duits en
Engels krijgt een leerling van de
Schoonhovense Vakschool lessen in
maatschappijleer, in de handelsvak
ken zoals boekhouden, .bedrijfsleer,
handelsrechts- en wetskennis, in de
exacte vakken en dan voorts in een
groot aantal theoretisch-technische
vakken treft men op het rooster bij
voorbeeld stijlleer, heraldiek, anato
mie, uurwerktechniek, technologie,
versieringstechnieken, edelsteenkunde
en etaleren aan; bij de praktische
vakken gaat het onder meer om vak
tekenen en vormgeving, graveren,
boetseren, ciseleren, emailleren en om
de praktijk van het edelsmeden en
uurwerkmaken. Een studie die dus
verscheidene ook voor de vrouw aan
trekkelijke facetten toont! En dio bo
vendien toekomstmogelijkheden heeft,
want de vraag uit vakkringen, zo ver
zekert de heer Pauw nogmaals, is ie
der jaar groot.
Een lekkende aardewerk vaas kan op een
heel simpele manier weer dicht worden
gemaakt: giet een scheut vers gekookte
melk in de vaas, giet de melk er na
vierentwintig uur weer uit en laat de
binnenkant van de vaas dan opdrogen.
Meestal zal het lek-euvel dan verdwenen
zijn, en anders kan deze „melk-methode"
nog een keertje worden toegepast.
(Adveiientte)
begrip
in alles gericht op
praktische bruikbaarheid, en we kun
nen het dan ook volmondig algemeen
vormend onderwijs noemen. Want al-
De mode wil, dat wij dit voorjaar weer
eens heel veel aandacht schenken aan
het plissé. In vrijwel alle Parijse mode
collecties van dit voorjaar komen geplis-
seerde modellen voor; rokken, maar ook
blouses en hele japonnen zijn geplisseerd.
en een bekend Parijs ontwerper heeft
zelfs een geheel geplisseerde mantel ge
toond op zijn voorjaarsshow. Wie haar
voorjaars- en zomergarderobe dus wil
aanvullen met zo'n geplooide rok. zoals
ze tegenwoordig in allerlei synthetische
en gemengde materialen vervaardigd wor
den, kan dit rustig doen: het plissé blijft
voorlopig nog wel even „en vogue"
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliül
Afgestudeerde meisjesleeTlin-
li zen van de Vakschool Schoon-
H hoven tijdens een show, geliou-
nog een
van de school, ën dan kunnen de
diplomeerde leerlingen hun vakkennis
en Inzichten in de praktijk brengen.
Twee vrouwelijke leerlingen doen op den ter gelegenheid van een di-
het ogenblik haar praktijkjaar en ploma-uitreiking; zij fungeer-
werken allebei als goudsmid. Een an- den toen als amateur-maime-
der voorbeeld van de richting, die i quins en toonden sieraden dio
meisjes met een Schoonhovens diplo- zij zelf hadden ontworpen en
ma kunnen uitgaan: een van de vrou- vervaardigd.
KS32EWÏÖ
en nu ook
kinder-
Aspirin
aangename smaak
aan kinderen aangepaste
dosering
veiligheidssluiting
krachtig
beproefd
geheesmlddolen Veilig
BAYER ASPIRIN
in élk gezin „gezien"!
Een vrouwelijke leerling van de
„Vakschool Schoonhoven" brengt
haar tot nu toe verworven kennis in
de praktijk: zij is bezig met de af
werking va/n een door haar vervaar
digd sieraad.
Advertentie)
Er kunnen 7 grote melkfleiisn
Prijzen viraf f 478.»
Qjetuknecht
Imp. N.V, Mtatar - Apddaora
voor veilig-werken-in-huis
,Er was eens": handleiding
Er waren eens (en er zijn nog
steeds!) vrouwen die de veiligheid
thuis niet voldoende in acht nemen
Ze klimmen op stoelen Inplaats van
op een veilig werlttrapje, of ze
staan op een onveilige liuishoud-
trap, ze maken halsbrkende toe
ren bij het ramenzemen, lopen tij
dens het werk op hooggehakte
schoenen.... en ze veroorzaken door
al deze dingen huishoudelijke on
gevallen die voorkomen hadden
kunnen worden. Voor die vrouwen
Is er voor een dubbeltje een aller
aardigst foldertje te koop, waarin
op rijm en geïllustreerd te lezen
valt, wat men moet doen om thuis
veilig te werken. Het foldertje heet
„Er was eens", en het is een uit
gave van het Veiligheidsinstituut,
dat in Amsterdam-Zuid op 't adres
Hobbemastraat 22 gevestigd is.
Als het U soms eens mocht gebeu
ren, dat U een uitnodiging ont
vangt om een spreekbeurt te
vervullen voor een of andere vrou
wengroep, dan kunt U er de klok op
gelijk zetten dat met een kans van
stellig één of twee dit verzoek wordt
aangevuld met: liefst een boekbe
spreking.
Voor het geval zo'n belevenis nog
gloednieuw voor U is, gelieve U dan
te weten dat dit ogenschijnlijk een
kwestie van zeer eenvoudige voorbe
reidingen is.
U neemt voor dit doel een boek dat
U zelf wel aardig ligt, en waarvan U
vooral de strekking bijzonder kunt
waarderen. U let er en passant ook
nog wel even op dat de behandelde
stof voldoende materiaal biedt om er
eventueel een anderhalf uur onbe
kommerd mee vol te praten.
Terwijl die stof dan tevens zo geva
rieerd is en zoveel overhoop haalt dat
er ook van die kant geen gevaar
voor een geeuwend gehoor dreigt.
Als U dit alles nu nog keurig voor
ziet van een inleidend praatje om
trent de persoon van de auteur en
een pakkend slot dat een streep on
der die mooie strekking zet dan
kunt U met dit aangenaam geheel
rustig een uitgebreide tournee gaan
maken, waarbij succes verzekerd is.
(Advertentie)
begint met
nylons
Van moeders wordt naast vele an
dere zaken verlangd dat ze een,
ijzeren geheugen hebben. Een geheu
gen dat alle grote en kleine wensen
en verlangens van het hele gezin feil
loos registreert: het verzoek van de
heer des huizes om zijn schoenen
naar de schoenmaker te brengen, de
noodkreet van de oudste zoon over
de knopen die aan zijn winterjas ont
breken, de waarschuwing van de
jongste dochter dat ze haar handdoek
in het vervolg gewóón in de wasbak
laat liggen, wanneer er geen lus aan
wordt gezetEn omdat het geheu
gen van moeder nu eenmaal niet van
écht ijzer is, vergeet ze wel eens zo'n
verzoek.
Een remedie tegen dat vergeten is de
„verlanglijst van het hele gezin". Het
kan een groot vel papier zijn dat, met
een polloodje ernaast, een vaste
plaats op een schrijfbureau of in een
kast krijgt; handiger nog is een bloc
note waaraan een potlood of ballpoint
met een draadje wordt bevestigd. Op
deze blocnote schrijven de gezinsle
den hun noodkreten neer: over pan
talons die opgeperst of dassen die
ontvlekt moeten worden, over een
jurk waarin een extra zoom moet, om
dat het geval zo „ouderwets lang" is
Een dergelijk geheugensteuntje
spaart tijd en vaak óók boze woor-
denl
de landen rondom de op modegebiedwant
Stille Zuidzee, uit voor hem is er een
uit nog nieuzo soort stropdas
J~" waarvan het model is
Öp de Voorjaars-
beursdie over en
kele zoeken van Spanje
IS tot en met 22 meer verre oorden.
maart in Utrecht Soortgelijke werk- geïnspireerd op de
zal worden gehouden, doeken zijn er voor oude Griekse vaas die
zullen heel wat zaken autobezitters, maar „amphora" wordt ge-
te zien zijn die de be- dazi staan er autootjes noemd.
langstellingssfeer van of azito-onderdelen op Verder kondigen de
de vrouw raken. De afgebeeld.
ziieziwe „koffer-kin
derwagen" zvordt er
geëxposeerd, er zijn
demonstraties met
*.p modegebied
I brengt de z
jaarbeurs
vaatwasmachine die meer vilten
automatisch izi korte met opvallende deco-
organisatoren diverse
ziieuwtjes op verwar-
mingsgebied aan,
vuur- waaronder een sy-
onder steem voor een een-
rokken trale verzcarming die
J door een gasgeyer ge
voed wordt. Voor kin-
tijd twee dozijn bor- raties,' zoals Picasso-
den, tzoaalf kopjes of achtige ogen.... De deren is er opblaas-
glazen, schalen en meisjesrokken hebben baar speelgoed, en
komznen toast, spoelt een wat minder bi- zcie graag 'een tuin
en droogt, er zijn zarre garnering: af- kabouter in zijn tuin-
stofdoeken te zien beeldingen van ver- tje heeft, kan op de
met exotische motie- keersbriga'diertjes voorjaarsbeurs een
ven. Die stofdoeken met overstekende kin- exemplaar van pias
zijn namelijk bedrukt deren. Ook de man tic uitzoeken, dat af-
met landschapjes: uit zvordt niet vergeten zoasbaar is.
Variatie op thema „kip"
Italiaanse kipperagout
Spaghetti en kipperagoüt zijn de
voornaamste bestanddelen voor een
Italiaanse kipperagoüt. die met wei
nig moeite kan worden gemaakt en
dus goed past op het menu voor zon
dag, de dag waarop veel huisvrouwen
het wel graag een beetje gemakkelijk
hebben in de keuken. Er is een pond
kippepoelet voor nodig, dat gewassen
wordt en in een pan gelegd met een
paar takjes peterselie, een gesneden
uitje, twee kruidnagelen en drie ge
schrapte, in plakjes gesneden worte
len. Giet er zoveel water op dat het
kippevlees er net onder ligt, voeg wat
zout toe en laat het poelet in ongeveer
een uur zachtjes gaar koken. Leg het
poelet midden op een schotel en giet
er een gebonden saus over, gemaakt
van vijrtig gram boter, vijftig gram
bloem, een klein blikje tomatenpuree,
twee ons gaargekookte champignons
en een halve liter van het gezeefde
kooknat. Om het kippevlees wordt een
rand gaargekookte spaghetti gelegd.
waardoor wat geraspte kaas ls ge
mengd. Ook over de saus kan nog
wat kaas worden gestrooid. Een sla-
tje van witlof kan de „frisse toets"
vormen bij deze kipschotel.
Een „koffer-kinderwagen'
Jonge en aanstaande moeders zullen
zich ongetwijfeld interesseren voor de
oplossing, die een Nederlandse kinder,
wagenfabriek meent te hebben gevon
den voor het „kinderwagen-ruimte
probleem". Het is een kinderwagen
die een minimum aan opbergruimte
nodig heeft en gemakkelijk kan wor
den meegenomen in auto, trein, tram
of bus. Als het apparaat is opgevou
wen, ziet het eruit als een rechthoe
kige koffer zonder uitsteeksels; een
koffer waarin niet alleen wielen, kap
en duwer verborgen zitten, maar ook
het beddegoed. Met één handbewe
ging wordt de koffer getransformeerd
in een geriefelijk rijtuigje voor jonge
wereldburgers.
W'
ant ondanks alle technische en
economische vooruitgang is de
mens van tegenwoordig in li
teraire smaak nog niet veel verder
gevorderd «dan de oosterling die op
een straathoek neerhurkt om naar
een beroepsverteller te luisteren. Hij,
en vooral zij, wil een verhóal horen-
Vertel ons wat, en geef ons daarbij
het gevoel dat wij er ook nog, zoals
dat past. wat van „van meenemen":
daar is het ons in de eerste plaats
om te doen, zegt zo'n vriendelijk ver
zoek. U moet maar voor ons kiezen;
wij gaan er eens lekker voor zitten
om naar het verhaal te luisteren.
Ik heb mij altijd, vriendelijk maar
beslist, tegen de tendens van een der
gelijk verzoek gekeerd. Het bevat
namelijk, onder de schijn van goed
willige bereidheid, nogal wat gevaar
lijke elementen.
O"
Advertentie;
Gun Uzelf toch vake)
betere toiletzeep
die frisse, aparte charme van een
Ukuntd'OR-raet-Uw-
eigen-parfum kiezen
uit 4 verschillende
franse creaties.
Er is tevens Shampoo
d'Or in 4 parfums.
Vraag nu dus «TOR, bij Uw wiokeUec: U komt er toch - bij beeft bet»
m te beginnen belemmert het de
kritische zelfwerkzaamheid van
de lezeres en die hebben wij
juist zo broodnodig. Er wordt al zo
hard met alle mogelijke middelen
gewerkt om haar kritische zin volle
dig te verlammen.
De befaamde damesbladen, om één
factor te noemen, die bijna ontstel,
lend hoge oplage-cijfers halen, spin
nen wat haar lectuurbehoeften be
treft de vrouw zachtjes in tot een
wat doezelig wereldvreemd wezen
dat uitsluitend in een marsepeinen
sprookjeswereld ronddrentelt.
Men vraagt zich. deze vervolgverha
len lezend, verbijsterd af wie toch de
oorlogen, de revoluties, de moorden,
doodslagen, aanrandingen, echtbreu
ken, bankberovingen en zo het een
en ander op hun geweten hebben
waar de wereld blijkbaar enkel be
volkt is met beminnelijk glimlachen
de, volstrekt onbaatzuchtige schepse
len, die, zo zij al een ogenblik de nei_
ging voelen opkomen om zich minder
welwillend te gedragen enkel maar
in een paar helderblauwe kinderogen
behoeven te kijken om weer in het
rechte spoor te zwenken.
aar zelfs de lezeres die zich aan
een eigen keuze van lectuur
waagt, wordt door dit principe
van „liefst een boekbespreking" toch
weer de gemakkelijke kant opgedre
ven van lezen op aanbeveling.
Het feit, dat de meeste vrouwen op
geen stukken na de auteur kunnen
noemen van een boek, 'dat zij naar
haar eigen zeggen, in één ruk hebben
uitgelezen dat feit spreekt op zijn
letterlijkst, boekdelen.
Zij gaan niet af op een handelsmerk,
maar op de aanbeveling van een
buurvrouw, een vriendin, de spreek
ster op haar maandvergadering of de
assistente van de leeszaal.
Wat die mooi, spannend, aandoenlijk
of nobel van strekking vinden moet
zij zelf nodig ook eens in handen ne
men. Wie het boek geschreven heeft
doet er lang zoveel niet toe als wie
het boek vóór haar gelezen heeft.
et is natuurlijk een onschuldig
genoegen om zo aan de hand
van andermans opinie te kuie
ren, maar het houdt de lezeres wel
permanent in de kinderschoenen. En
dat is uiteindelijk in velerlei opzicht
toch een gevaarlijke gemakzucht.
Want het belet vele vrouwen niet al
leen om werkelijk goed te leren le
zen het belemmert haar ook in
datgene wat de werkelijke volwas
senheid uitmaakt: het vormen van
een eigen oox-deel.
Vandaar dat vele vrouwen zo over
matig geschokt worden door de ge
beurtenissen in haar eigen tijd- Zo
min, als zij begrepen noe mensont
erend de slavernij was, honderd jaar
geleden, zomin hadden zij voor twin
tig jaar enig idee van de gruwelen
die het nationaaLsocialisme bedreef
en beseffen zij vandaag iets van de
verderfelijke nawerking die de twee
de wereldoorlog nog altijd op de sa
menleving uitoefent.
Wie volwassen wil worden moet al
lereerst en voortdurend willen weten,
om zo tot nadenken, en een eigen
oordeel te komen. En waardoor is
dat moeilijke doel beter te bereiken
dan door lezen?
Wie werkelijk lezen wil leren, moet
allereerst beginnen zich een eigen
boekenlijst samen te stellen. Boekbe
sprekingen, in woord en druk. kun
nen daarbij natuurlijk als uitgangs
punt dienen, en het zou velen al een
eind op weg helpen wanneer zij be
gonnen met het verzamelen van re
censies en het opschrijven van titels
die een belangwekkende inhoud belo
ven.
Als dit adviseren dan maar vooral
aansporing blijft, en geen oorzaak
van levenslang napraten.
SASKIA.