MORGEN start 44e R.A.I. voor tweewielers Motorisering krijgt een steeds grotere greep op de massa 5 I i II Ontmoeting tussen oud en nieuw Tweewielers nemen bezit van de R.A.I. I IL Opschuifsysteem van fiets tot auto H Haar probleem Cijfers NEDERLANDSE INDUSTRIE DEED GOED WERK U igenlijk maken we maar een wonderlijke ontwikkeling mee in onze welvaartstaat. Trouwens niet alleen wij, want overal in de beschaafde wereld is de tendens merkbaar tot motorisering van de massa. Het aantal auto's stijgt schrikbarend; parkeerproble men worden schier onoplosbaar, het verkeer- vraagstuk maakt dagelijks meer mensen radeloos. Het is nog niet zo verschrikkelijk lang geleden, dat vrijwel alle automobielen, die men langs de Nederlandse wegen zag rijden „zakelijke voertuigen" waren. Tot voor kort kon vrijwel niemand zich een pri- ve-autootje permitteren, alleen voor genoe gen. Dit is hard aan het veranderen. In menig gezin worden de dubbeltjes nage teld om nog eens te kijken, of er nu zo lang- ZES MILJOEN FIETSEN Volgens schatting heeft de Nederlandse bevolking thans de beschikking over zo'n zes miljoen fietsen. Het zijn niet allemaal brandnieuwe kar retjes, want volgens dezelfde schattingen is bijna de helft van het Ne derlandse fietsenpark zes jaar en ouder en worden in ongeveer ander half miljoen gezinnen fietsen gebruikt, die nodig aan vervanging toe zijn. De Nederlandse rijwielindustrie laat niets onbeproefd om al deze gezinshoofden aan het verstand te brengen, dat het nuttig en plezierig is een goede fiets te hebben. Niet alleen door erop te wijzen, dat fietsen gezond, aangenaam en goedkoop is inderdaad is de fiets het meest economische vervoermiddel maar ook door die fiets steeds beter te maken. Het vreemde bij de bromfiets is, dat men een zeer eenvoudig exem plaar koopt dat zijn dan de fietsers, die niet meer willen trap pen dan wel een heel duur. in de tussenklassen is weinig handel. De bromfietsproducenten zien uiteraard een grote markt naar be neden naar de fietsers Naar boven zullen ze ongetwijfeld klan ten verliezen. Want die kopers van de dure sportbrommer is in wezen de man, die lonkt naar een kleine motorfiets, maar deze nog net niet kan betalen. De motorfiets ier zit een nieuwe mogelijkheid De overgang van de b naar de motor moet De vooroorlogse fiets is in wezen nog maar een voorwereldlijk geval, vergeleken bij de glanzende karre tjes, die men ons thans aanprijst. De sportfiets heeft het pleit gewon nen, de fiets is zelfs mode-artikel geworden. Ongetwijfeld zal ze in de toekomst iets terugwinnen van haar oude glorie als recreatiemid del. Als de overheid inziet, dat fietspaden niet voor brommers be stemd zijn en dat de fietser wel eens alleen met zichzelf in de vrije natuur wil verkeren. Zonder snel heidsmaniakken en zonder benzi nemonsters. De brommer Stappen we van de fiets af om ons een brommer aan te schaf fen. Het gaat zo gemakkelijk. De RAI-heren hebben er zelfs een foldertje aan gewaagd om de ex- fietsers en toekomstige brommers in te wijden in de gevaren van hun nieuwe verkeersleven. Goed werk van die heren, die tenminste be grijpen, dat het ook gevaren mee brengt, als men die brommer zo simpel en eenvoudig gaat uitvoe- ren, dat ook tante Mie er mee overweg kan. De bromfiets heeft zichzelf in middels tot Nederlands vervoers middel no 1 opgewerkt. In het af gelopen jaar werd een record om zet van brommers genoteerd en niets wijst erop dat de produk- tie terug zal lopen. Steeds meer fietsers wagen een oogje aan de fiets met het tankje, die trappen overbodig maakt. De eerste stap op weg naar de motorisering, het eerste begin in het meeprofiteren van de groeiende welvaart. De RAI zal geen daverende nieuwe brommerprimeurs laten zien. Er zijn uiteraard de nodige verbete ringen, uiterlijk en inwendig. Er is opnieuw aandacht besteed aan de veiligheid van de fiets, aan de be trouwbaarheid van het mechanis me, aan de fraaiheid van de uit voering. De bromfiets heeft de pe riode van de kinderschoenen nu wel definitief achter de rug. Het is een volwassen vervoermiddel ge worden, dat dit jaar zijn positie consolideert. De snelheidsbeper king heeft de construteurs ge holpen bij het ontwerpen van een degelijke fiets. Die beperking kwam de krachtbron ten goede, die nu onder alle omstandigheden voldoende kracht opbrengt, n Pro bleem van de brommer Ts nog al tijd het geluid, maar de oplossing daarvan ligt meer bij de berijder dan het voertuig zelf. van de brommer «mak kelijker worden gemaakt. Dat zou betekenen, dat veel van die brom- nozems met hun versierde sturen op een echt motortje zouden kun nen overstappen, dus een rijbewijs moeten halen en van de fietspaden verdwijnen. Ze zouden er zelf veel schik aan beleven, ze zouden het verkeer ermee ontlasten. De handel het is op deze RAI te zien richt haar blikken op deze duurdere brommers. Ze komt aan de markt met heel lichte motor fietsjes, met heel lichte scootertjes en met mopeds, die we in Duits land bijvoorbeeld veel zien. Er zijn voorbeeldige motortjes bij, met ge ringe cilinderinhoud maar met for midabele prestaties, met zeer re delijke snelheden en uitstekend comfort. In deze motortjes zit ze ker dezelfde kracht als in de vroe- gere (populaire) 125 machientjes. *e ontwikkeling van „snel"-brom- mer naar kleine motorfiets wordt niet geremd door het feit, dat wie van een brommer naar de motor fiets wil overstappen een rijbewijs nodig heeft, zo betogen de in deze materie deskundigen. Deze brom beren weten zo langzamerhand wel weg in het verkeer en kunnen (en willen) ongetwijfeld zonder al te veel pijn een bewijs van rijvaar digheid halen. Neen, er zijn andere factoren, die de overgang in de weg staan. Fi nanciële. Want voor brommers geldt niet en voor motoren en zamerhand niet een klein wagentje af kan... De groep plezier-autorijders neemt toe. Maar dat wil niet zeggen, dat iedereen zich nu maar binnen afzienbare tijd een eigen wagen kan veroorloven. Het is een soort opschuifsysteem. Wie vroeger op een motor fietsje reed, schaft zich misschien nu een vierwieler aan, wie in het verleden een brom mertje kon rijden, koopt zich nu een scooter en wie een jaar of wat geleden nog op de fiets naar z'n werk ging, is nu aan de brom mer toe. Zo komt er een verruiming van de markt voor alle categorieën. Zo is iedereen tevreden: de klant, die immers een stapje hoger klimt op de verkeersladder; de leve rancier, die steeds zijn klantenkring ziet groeien. scooters wel de weeldebelasting, waardoor een klein motorfietsje of scootertje direct veel duurder wordt dan een brommer. En dan zijn er de afbetalingsvoorschriften, die volgens de RAI-mensen voor motor en scooter discriminerend zijn, vergeleken bij alle andere zaken, die men op afbetaling koopt Maar zoals gezegd, de industrie gaat nu toch serieus werk maken van de kleine motor en scooter. Zij spreekt van de „bantammers". De lichtgewicht motorfietsjes komen uit diverse windstreken en de prijs ligt veelal nog net onder de dui zend gulden: DKW (zeer moderne uitvoering), Honda, Kreidler en Ducbock, alle in de 50 cc klasse, de Puch met 60 cc en de Zundapp met een zeer sterke 75 cc motor. Op het gebied van de motoren is er een heel lichte tendens tot prijs verlaging. Dat is gedeeltelijk 'n ge volg van de verlaging van het ta rief van de weeldebelasting en voor wat de landen van de Euro- markt betreft van de verlaging van het Invoerrecht. Van sommige Engelse merken is de prijs iets ge stegen. De Japanse Honda motorfiets, die een Europese primeur was op de vorige RAI, is in ongelooflijk korte tijd ingeburgerd in ons land. Er komt nu een nieuw model, een zeer snelle 250 cc sportmachine, uitgerust met dubbele carburateur, km-teller en toerenteller in één klok en veel mooie technische de tails. De tour-Honda is in enkele Er rijden op het ogenblik meer dan 1.000.ooo bromfietsen opzichten gewijzigd en verbeterd. Er komen een paar andere Japan se machines bij. De Engelsen hebben hun vroeger nogal rommelige machines een wat moderner vorm gegeven. De Itali anen leggen zich vooral toe op de lichte motor met een felle kracht bron en een laag geplaatst stuur, waardoor men een sportfietsje krijgt. Een bijzonderheid is de aan bieding van een Italiaanse nieuwe ling met een zeer oude naam, na melijk DKW. Een Italiaanse fa briek heeft de 125 en 250 cc DKW motoren als basis genomen voor een eigen motorfiets, die nu de Zweirad Union de produktie van motoren groter dan 50 cc heeft ge staakt de naam DKW mag voe ren. Over het algemeen kan men van de motoren op de RAI zeg gen, dat ze technisch weer iets zijn verbeterd, dat de luxe weer wat is toegenomen en dat in vele ge vallen het vermogen van de moto ren weer is. gestegen, met als re sultaat feller acceleratie en 'n ho gere topsnelheid, hetgeen het spor tieve genoegen van net motorrij den ten goeae komt. De scooter En dan tenslotte de scooter. De jongste loot aan de stam'van de tweewielers. Een loot, die snel uitgegroeid is. En die onge twijfeld snel zal blijven groeien. Grotere scooters zijn niet te ver wachten op deze RAI maar wel kleinere, want ook hier is de „ban- tamklasse" binnen komen wande len. Met kleine scootertjes, die soms net zoveel scooter als motor zijn, maar die zeker een grote aan trekkingskracht zullen uitoefenen op de bromfietsers. Enkele voor beelden zijn de Italiaanse COMO en de Laverda, resp. met een 50ce tweetactmotor en een 50 cc kop- kleppertje die beide onder de duizend gulden zijn geprijsd, waarvoor men een rijbewijs nodig heeft, maar die mogen rijden tus sen het grote verkeer en zo hard als ze kunnen. Tot de bantammers behoort ook nog de Capri,' met een 80 cc krachtbron, geschikt voor twee personen. De overgang van motor naar scooter wil toch nog maar geen succes worden. De teveel met plaatwerk versierde motor vindt geen genade in de ogen van de sportieve motorrijder. De motor rijder is meestal een sportief man, die de snelheid mint. die weer en wind trotseert en het eigenlijk wel heerlijk vindt, als de modder hem eens lekker over de schoenen loopt. De scooterman- en vrouw zijn ei genlijk mensen voor de auto. Het feit dat ze aan de voor vuil en stof beschermende scooter de voorkeur geven boven de veel spor tievere motor, bewijst, dat ze ei genlijk de nog beter beschermende auto zouden profiteren. Waarmee we maar willen zeggen, dat de cy clus van de welvaartsvermeerde ring rond is. Want hier zwijgt de tweewieler. Wie het nog beter krijgt en al op een scooter rijdt, hoort de volgende maal thuis bij de grote RAI. VERKOOP VAN BROMFIETSEN NAAR PRIJSKLASSE liffgajawal Minder dan 45Q g/d.g 25 IA50 gld. tot 650 gld.f, M 1 5ÜV la De vérkoop naar prijsklasse. In deze grafiek is duidelijk zichtbaar hoe ae omzet van bromfietsen in de hoogste prijsklasse aanmerke lijk stijgt ten koste van de beide andere categorieën. De leerlingen van het instituut voor de autohandel in Driebergen hebben zich de vingers afgelikt bij een bijzondere kluif; het in elkaar zeiten van een Benz- Velo automobiel uit 1894. Deze oudste in Nederlands bezit zijnde auto is in onderdelen uit het buitenland naar Nederland gebracht en door de eigenaar toe vertrouwd aan de zorgen van het automuseum in Driebergen, dat met deze aanwinst v\ee zeven van de acht. oudste auto's in Nederland herbergt. De ouugoaiende beschikt niet over een reserveband of lantarens noch over een claxon; de banden zijn n.l. van massief rubberbij avond werd er niet mee ge reden en ook zonder claxon laat deze Benz met ge heel houten bovenbouw zich duidelijk genoeg ho ren... De topsnelheid van het wagentje is 20 km per uur.... Foto: De bar oude en de nieuwe tijd op één plaatje gevangen. Gevaar op de weg f Nou ja... Zeker driekwart van alle Nederlanders zuigelingen en ouden van dagen meegerekend - is in het bezit van een tweewieler. Van een fiets, brommer, motor of scooter. Nederland is van oudsher het land van de fiets geweest, de auto mag dan ook hier zijn opmars naar de massa zijn begonnen, de fiets en daarmee de brommer of nog zwaar dere tweewielers zullen zich nooit en te nimmer helemaal uit de wielen laten rijden. Daarvoor is het voertuig op twee wielen te gemakkelijk hanteerbaar, te sportief en... te voordelig. Van 2 februari tot en met 5 maart zal de tweewieler in het middelpunt van de belangstelling staan. De fraaie en dure automobielen hebben dan het prachtige nieuwe R.A.I.-gebouw te Amsterdam verlaten om plaats te maken voor hun goedkopere vriendjes. De vierenveertigste RAI-tentoonstelling voor tweewielers be slaat in totaal een oppervlakte van niet minder dan 19.000m2, hetgeen meer is dan ooit tevoren. Het aantal exposanten is ge stegen tot ruim 130. Ze laten 37 merken bromfietsen, ruim dertig merken motorfietsen en 25 merken 'scooters zien. Ook is er op deze tentoonstelling plaats gereserveeed voor een enkele autoscooter en voor de skelters. De inzending van de rijwiel- en bromfietsleveran ciers is overwegend Nederlands, de internationale deelneming spreekt uit inzendingen gemotoriseerde twee- en driewielers uit Italië, Enge land, Duitsland, Oostenrijk, België, Tsjecho-Slowakije, Frankrijk, Zweden, Zuid-Slavië, Japan en de Verenigde Staten. Voor het eerst zal de bezoekers de gelegenheid worden gegeven, een aantal nieuwe bromfietsen te proberen. Daartoe wordt een speciale proefritbaan aangelegd in de Noordhal van de RAI. Ongetwijfeld zal het de exposanten op deze expositie niet aan belangstelling ontbreken. De tweelwieler spreekt immers nog altijd tot de verbeelding van de mens. Hij kan staan dromen bij een prachtige slee op de auto-RAI, maar hij kan met de porte monnee in de hand naar de tweewieler-RAI gaan. Dat is ook wat waard. Er is nu voor iedereen wat bij: voor de kleuter, die net het stepje is ontgroeid en die nu op een kleuterfietsje moet wonderlijk genoeg zonder dat papa er nog aan te pas komt om als leermeester op te treden, zo ingeburgerd is de fiets in deze generatie en voor oma, die niet zo best meer mee kan en die dus het trappen eraan wil geven om over te stappen op het brommertje. OP GE BINNENLANDSE MARKT OPGENOMEN AANTALLEN l ruw iele n] socr 1956 1957 1958 1959 1960 300 i i ._n_^ 1 200 too aan kal x 1000 \bromfu Vroeger hielden veel dames §i niet van helmen. Omdat ze niet hielden van het leren vólk van s de motormaniakken. Maar fe ll genwoordig is dat heel wat an- m ders. Je hoeft niet eens meer zo heel erg sportief te zijn voor een tweewieler. Zelfs H voor de sjieksten onder de sjie- ken is er de scooter. En dan Ij kunnen een wollen sjaal en een H vrolijke helm heel flatteus zo'n vrouwenkopje doen uitkomen. H De helm schiep tot nu toe evenwel een schier onoplosbaar probleem. Dat was het akelig stugge plukje haar, dat altijd maar weer onder het nekleer van die helm uit wilde kruipen tussen de helm en de kraag van het vrolijk gekleurde jas- je. Gélukkig zijn er altijd in- j§ telligente uitvinders, die pro- blemen als deze weten op te lossen. De oplossing is name- H lijk gevonden in haar. De nieuwste damesvalhelm heeft namelijk onderaan het nek- leer een kunstmatige pruik, in s fraaie permanent wave. Het s weerbarstige eigen lokje gaat hieronder gegarandeerd schuil. Illllllllllllllllllllllllllllllllll In de loop der laatste jaren heeft de verkoop van bromfietsen énrij wielen een ongelijkwaardige ont- wikkelnig doorgemaakt. In de loop der jaren 1958 en 1959 was de terugang in verhouding van rijwielen vrij aanzienlijk doch reeds tijdens 1959 en m het jaar 1960 trad een volledig herstel op. De verkoop van bromfietsen be woog zich in 1960 in een voortdu rend opgaande lijn. In I960 werden in ons land 2255 mo torrijwielen geïmporteerd en 9711 scooters. De belangrijkste motorle verancier was Japan met 601 moto- ren> gevolgd door Tsjechoslowakiie met 582 en West-Duitsland met 436. Er werd één motor geïmporteerd uit Amerika De scooters kwamen voornamelijk uit België en Luxemburg (3823) en daar na uit West-Duitsland. Het aantal motoren, waarvoor in 1960 een kentekenbewijs werd afge geven was 2464, tegen 3160 in 1959 en 3535 in 1958. Voor scooters waren deze cijfers 9883, 10221 en 8758. Er kwamen in 't afgelopen jaar 242.100 bromfietsen in ons land beschikbaar tegen 186.800 in 1959 en 154.100 in 1958. Gewone fietsen kwamen er 527.300 bij, tegen 506.600 in 1959 en 388.900 in 1958. Motorconstructeurs stichtten nieuwe bedrijfstak De Nederlandse indu strie heeft, wat betreft de produktie van brom fietsen, voor een bij zonder zware taak ge staan. Nederland was van nature het land van de fietser. Menige vreemdeling keek zijn ogen uit in Amsterdam als hij op het spitsuur die wriemelende fiet- senmenigte zag. De Ne derlandse flets was be roemd in heel de we reld. Maar toen kwam de brommer. En wij, met onze uitstekende frame-technici en fict- senfabrieken wilden graag onze rol meespe len. De kwestie was helaas, dat we geen motorfubrleken hadden. Het is voor Nederland iets om trots op te zijn, dat we ons hierdoor niet lieten beïnvloeden. De motorfabrieken werden als het ware uit de grond gestampt en wat hierbij gepres teerd werd, is 'lang niet mis. Elke beginnende indu strie, zelfs al werkt men met buitenlandse licenties, heeft een strijd te voeren met aanloopmoeilijkheden, kinderziekten en der gelijke- Men begint maar niet zo met de fabricatie van zulke ge compliceerde produk- ten als de verbran dingsmotor nu eenmaal is. Slechts de ingewij den kunnen doorgron den hoe groot het aan tal moeilijkheden en vraagstukken is ge weest, dat moest wor den opgelost en ook werd opgelost voor dat het ogenschijnlijk zo eenvoudige brom fietsmotortje qua pres taties en levensduur volwassen was, 't Is de Nederlandse motorcon structeurs gelukt en daarmede werd, de ba sis gelegd voor een nieuwe tak van bedrijf. Deze periode van strijd heeft natuurlijk ook slachtoffers geëist, veelbelovende mei'ken en fabriekjes zijn ver dwenen, gesneuveld in de zware concurrentie strijd, welke nu een. maal op een open markt woedt. Maar toch heeft Nederland op dit ogenblik een bromfietsenindustrie, die internationaal een woordje meespreekt. Die zelfds constructief toonaangevend ge noemd kan worden in de wereld van de brom mers. t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 18