MORGEN start 44e R.A.I. voor tweewielers
Motorisering krijgt een steeds
grotere greep op de massa
5 I
i
II
Ontmoeting tussen oud en nieuw
Tweewielers nemen
bezit van de R.A.I.
I
IL
Opschuifsysteem van fiets tot auto
H
Haar probleem
Cijfers
NEDERLANDSE INDUSTRIE DEED
GOED WERK
U igenlijk maken we maar een wonderlijke
ontwikkeling mee in onze welvaartstaat.
Trouwens niet alleen wij, want overal in de
beschaafde wereld is de tendens merkbaar
tot motorisering van de massa. Het aantal
auto's stijgt schrikbarend; parkeerproble
men worden schier onoplosbaar, het verkeer-
vraagstuk maakt dagelijks meer mensen
radeloos. Het is nog niet zo verschrikkelijk
lang geleden, dat vrijwel alle automobielen,
die men langs de Nederlandse wegen zag
rijden „zakelijke voertuigen" waren. Tot
voor kort kon vrijwel niemand zich een pri-
ve-autootje permitteren, alleen voor genoe
gen. Dit is hard aan het veranderen.
In menig gezin worden de dubbeltjes nage
teld om nog eens te kijken, of er nu zo lang-
ZES MILJOEN FIETSEN
Volgens schatting heeft de Nederlandse bevolking thans de beschikking
over zo'n zes miljoen fietsen. Het zijn niet allemaal brandnieuwe kar
retjes, want volgens dezelfde schattingen is bijna de helft van het Ne
derlandse fietsenpark zes jaar en ouder en worden in ongeveer ander
half miljoen gezinnen fietsen gebruikt, die nodig aan vervanging toe
zijn. De Nederlandse rijwielindustrie laat niets onbeproefd om al deze
gezinshoofden aan het verstand te brengen, dat het nuttig en plezierig
is een goede fiets te hebben. Niet alleen door erop te wijzen, dat fietsen
gezond, aangenaam en goedkoop is inderdaad is de fiets het meest
economische vervoermiddel maar ook door die fiets steeds beter te
maken.
Het vreemde bij de bromfiets is,
dat men een zeer eenvoudig exem
plaar koopt dat zijn dan de
fietsers, die niet meer willen trap
pen dan wel een heel duur. in
de tussenklassen is weinig handel.
De bromfietsproducenten zien
uiteraard een grote markt naar be
neden naar de fietsers Naar
boven zullen ze ongetwijfeld klan
ten verliezen. Want die kopers van
de dure sportbrommer is in wezen
de man, die lonkt naar een kleine
motorfiets, maar deze nog net niet
kan betalen.
De motorfiets
ier zit een nieuwe mogelijkheid
De overgang van de b
naar de motor moet
De vooroorlogse fiets is in wezen
nog maar een voorwereldlijk geval,
vergeleken bij de glanzende karre
tjes, die men ons thans aanprijst.
De sportfiets heeft het pleit gewon
nen, de fiets is zelfs mode-artikel
geworden. Ongetwijfeld zal ze in
de toekomst iets terugwinnen van
haar oude glorie als recreatiemid
del. Als de overheid inziet, dat
fietspaden niet voor brommers be
stemd zijn en dat de fietser wel
eens alleen met zichzelf in de vrije
natuur wil verkeren. Zonder snel
heidsmaniakken en zonder benzi
nemonsters.
De brommer
Stappen we van de fiets af om
ons een brommer aan te schaf
fen. Het gaat zo gemakkelijk.
De RAI-heren hebben er zelfs een
foldertje aan gewaagd om de ex-
fietsers en toekomstige brommers
in te wijden in de gevaren van hun
nieuwe verkeersleven. Goed werk
van die heren, die tenminste be
grijpen, dat het ook gevaren mee
brengt, als men die brommer zo
simpel en eenvoudig gaat uitvoe-
ren, dat ook tante Mie er mee
overweg kan.
De bromfiets heeft zichzelf in
middels tot Nederlands vervoers
middel no 1 opgewerkt. In het af
gelopen jaar werd een record om
zet van brommers genoteerd en
niets wijst erop dat de produk-
tie terug zal lopen. Steeds meer
fietsers wagen een oogje aan de
fiets met het tankje, die trappen
overbodig maakt. De eerste stap
op weg naar de motorisering, het
eerste begin in het meeprofiteren
van de groeiende welvaart.
De RAI zal geen daverende nieuwe
brommerprimeurs laten zien. Er
zijn uiteraard de nodige verbete
ringen, uiterlijk en inwendig. Er is
opnieuw aandacht besteed aan de
veiligheid van de fiets, aan de be
trouwbaarheid van het mechanis
me, aan de fraaiheid van de uit
voering. De bromfiets heeft de pe
riode van de kinderschoenen nu
wel definitief achter de rug. Het
is een volwassen vervoermiddel ge
worden, dat dit jaar zijn positie
consolideert. De snelheidsbeper
king heeft de construteurs ge
holpen bij het ontwerpen van een
degelijke fiets. Die beperking
kwam de krachtbron ten goede,
die nu onder alle omstandigheden
voldoende kracht opbrengt, n Pro
bleem van de brommer Ts nog al
tijd het geluid, maar de oplossing
daarvan ligt meer bij de berijder
dan het voertuig zelf.
van de brommer
«mak
kelijker worden gemaakt. Dat zou
betekenen, dat veel van die brom-
nozems met hun versierde sturen
op een echt motortje zouden kun
nen overstappen, dus een rijbewijs
moeten halen en van de fietspaden
verdwijnen. Ze zouden er zelf veel
schik aan beleven, ze zouden het
verkeer ermee ontlasten.
De handel het is op deze RAI te
zien richt haar blikken op deze
duurdere brommers. Ze komt aan
de markt met heel lichte motor
fietsjes, met heel lichte scootertjes
en met mopeds, die we in Duits
land bijvoorbeeld veel zien. Er zijn
voorbeeldige motortjes bij, met ge
ringe cilinderinhoud maar met for
midabele prestaties, met zeer re
delijke snelheden en uitstekend
comfort. In deze motortjes zit ze
ker dezelfde kracht als in de vroe-
gere (populaire) 125 machientjes.
*e ontwikkeling van „snel"-brom-
mer naar kleine motorfiets wordt
niet geremd door het feit, dat wie
van een brommer naar de motor
fiets wil overstappen een rijbewijs
nodig heeft, zo betogen de in deze
materie deskundigen. Deze brom
beren weten zo langzamerhand
wel weg in het verkeer en kunnen
(en willen) ongetwijfeld zonder al
te veel pijn een bewijs van rijvaar
digheid halen.
Neen, er zijn andere factoren, die
de overgang in de weg staan. Fi
nanciële. Want voor brommers
geldt niet en voor motoren en
zamerhand niet een klein wagentje af kan...
De groep plezier-autorijders neemt toe.
Maar dat wil niet zeggen, dat iedereen zich
nu maar binnen afzienbare tijd een eigen
wagen kan veroorloven. Het is een soort
opschuifsysteem. Wie vroeger op een motor
fietsje reed, schaft zich misschien nu een
vierwieler aan, wie in het verleden een brom
mertje kon rijden, koopt zich nu een scooter
en wie een jaar of wat geleden nog op de
fiets naar z'n werk ging, is nu aan de brom
mer toe. Zo komt er een verruiming van de
markt voor alle categorieën. Zo is iedereen
tevreden: de klant, die immers een stapje
hoger klimt op de verkeersladder; de leve
rancier, die steeds zijn klantenkring ziet
groeien.
scooters wel de weeldebelasting,
waardoor een klein motorfietsje of
scootertje direct veel duurder
wordt dan een brommer. En dan
zijn er de afbetalingsvoorschriften,
die volgens de RAI-mensen voor
motor en scooter discriminerend
zijn, vergeleken bij alle andere
zaken, die men op afbetaling koopt
Maar zoals gezegd, de industrie
gaat nu toch serieus werk maken
van de kleine motor en scooter. Zij
spreekt van de „bantammers". De
lichtgewicht motorfietsjes komen
uit diverse windstreken en de prijs
ligt veelal nog net onder de dui
zend gulden: DKW (zeer moderne
uitvoering), Honda, Kreidler en
Ducbock, alle in de 50 cc klasse,
de Puch met 60 cc en de Zundapp
met een zeer sterke 75 cc motor.
Op het gebied van de motoren is
er een heel lichte tendens tot prijs
verlaging. Dat is gedeeltelijk 'n ge
volg van de verlaging van het ta
rief van de weeldebelasting en
voor wat de landen van de Euro-
markt betreft van de verlaging
van het Invoerrecht. Van sommige
Engelse merken is de prijs iets ge
stegen.
De Japanse Honda motorfiets, die
een Europese primeur was op de
vorige RAI, is in ongelooflijk korte
tijd ingeburgerd in ons land. Er
komt nu een nieuw model, een
zeer snelle 250 cc sportmachine,
uitgerust met dubbele carburateur,
km-teller en toerenteller in één
klok en veel mooie technische de
tails. De tour-Honda is in enkele
Er rijden op het ogenblik
meer dan 1.000.ooo
bromfietsen
opzichten gewijzigd en verbeterd.
Er komen een paar andere Japan
se machines bij.
De Engelsen hebben hun vroeger
nogal rommelige machines een wat
moderner vorm gegeven. De Itali
anen leggen zich vooral toe op de
lichte motor met een felle kracht
bron en een laag geplaatst stuur,
waardoor men een sportfietsje
krijgt. Een bijzonderheid is de aan
bieding van een Italiaanse nieuwe
ling met een zeer oude naam, na
melijk DKW. Een Italiaanse fa
briek heeft de 125 en 250 cc DKW
motoren als basis genomen voor
een eigen motorfiets, die nu de
Zweirad Union de produktie van
motoren groter dan 50 cc heeft ge
staakt de naam DKW mag voe
ren. Over het algemeen kan men
van de motoren op de RAI zeg
gen, dat ze technisch weer iets zijn
verbeterd, dat de luxe weer wat
is toegenomen en dat in vele ge
vallen het vermogen van de moto
ren weer is. gestegen, met als re
sultaat feller acceleratie en 'n ho
gere topsnelheid, hetgeen het spor
tieve genoegen van net motorrij
den ten goeae komt.
De scooter
En dan tenslotte de scooter. De
jongste loot aan de stam'van
de tweewielers. Een loot, die
snel uitgegroeid is. En die onge
twijfeld snel zal blijven groeien.
Grotere scooters zijn niet te ver
wachten op deze RAI maar wel
kleinere, want ook hier is de „ban-
tamklasse" binnen komen wande
len. Met kleine scootertjes, die
soms net zoveel scooter als motor
zijn, maar die zeker een grote aan
trekkingskracht zullen uitoefenen
op de bromfietsers. Enkele voor
beelden zijn de Italiaanse COMO
en de Laverda, resp. met een 50ce
tweetactmotor en een 50 cc kop-
kleppertje die beide onder de
duizend gulden zijn geprijsd,
waarvoor men een rijbewijs nodig
heeft, maar die mogen rijden tus
sen het grote verkeer en zo hard
als ze kunnen. Tot de bantammers
behoort ook nog de Capri,' met een
80 cc krachtbron, geschikt voor
twee personen.
De overgang van motor naar
scooter wil toch nog maar geen
succes worden. De teveel met
plaatwerk versierde motor vindt
geen genade in de ogen van de
sportieve motorrijder. De motor
rijder is meestal een sportief man,
die de snelheid mint. die weer en
wind trotseert en het eigenlijk wel
heerlijk vindt, als de modder hem
eens lekker over de schoenen loopt.
De scooterman- en vrouw zijn ei
genlijk mensen voor de auto.
Het feit dat ze aan de voor vuil
en stof beschermende scooter de
voorkeur geven boven de veel spor
tievere motor, bewijst, dat ze ei
genlijk de nog beter beschermende
auto zouden profiteren. Waarmee
we maar willen zeggen, dat de cy
clus van de welvaartsvermeerde
ring rond is. Want hier zwijgt de
tweewieler. Wie het nog beter
krijgt en al op een scooter rijdt,
hoort de volgende maal thuis bij
de grote RAI.
VERKOOP VAN BROMFIETSEN
NAAR PRIJSKLASSE
liffgajawal
Minder dan 45Q g/d.g
25
IA50 gld. tot 650 gld.f,
M 1
5ÜV la
De vérkoop naar prijsklasse. In
deze grafiek is duidelijk zichtbaar
hoe ae omzet van bromfietsen in
de hoogste prijsklasse aanmerke
lijk stijgt ten koste van de beide
andere categorieën.
De leerlingen van het instituut voor de autohandel in
Driebergen hebben zich de vingers afgelikt bij een
bijzondere kluif; het in elkaar zeiten van een Benz-
Velo automobiel uit 1894. Deze oudste in Nederlands
bezit zijnde auto is in onderdelen uit het buitenland
naar Nederland gebracht en door de eigenaar toe
vertrouwd aan de zorgen van het automuseum in
Driebergen, dat met deze aanwinst v\ee zeven van
de acht. oudste auto's in Nederland herbergt. De
ouugoaiende beschikt niet over een reserveband of
lantarens noch over een claxon; de banden zijn n.l.
van massief rubberbij avond werd er niet mee ge
reden en ook zonder claxon laat deze Benz met ge
heel houten bovenbouw zich duidelijk genoeg ho
ren... De topsnelheid van het wagentje is 20 km per
uur.... Foto: De bar oude en de nieuwe tijd op één
plaatje gevangen. Gevaar op de weg f Nou ja...
Zeker driekwart van alle Nederlanders zuigelingen
en ouden van dagen meegerekend - is in het bezit van
een tweewieler. Van een fiets, brommer, motor of scooter.
Nederland is van oudsher het land van de fiets geweest,
de auto mag dan ook hier zijn opmars naar de massa zijn
begonnen, de fiets en daarmee de brommer of nog zwaar
dere tweewielers zullen zich nooit en te nimmer helemaal
uit de wielen laten rijden. Daarvoor is het voertuig op
twee wielen te gemakkelijk hanteerbaar, te sportief en...
te voordelig.
Van 2 februari tot en met 5 maart zal de tweewieler in
het middelpunt van de belangstelling staan. De fraaie en
dure automobielen hebben dan het prachtige nieuwe
R.A.I.-gebouw te Amsterdam verlaten om plaats te maken
voor hun goedkopere vriendjes.
De vierenveertigste RAI-tentoonstelling voor tweewielers be
slaat in totaal een oppervlakte van niet minder dan 19.000m2,
hetgeen meer is dan ooit tevoren. Het aantal exposanten is ge
stegen tot ruim 130. Ze laten 37 merken bromfietsen, ruim dertig
merken motorfietsen en 25 merken 'scooters zien. Ook is er op deze
tentoonstelling plaats gereserveeed voor een enkele autoscooter en
voor de skelters. De inzending van de rijwiel- en bromfietsleveran
ciers is overwegend Nederlands, de internationale deelneming spreekt
uit inzendingen gemotoriseerde twee- en driewielers uit Italië, Enge
land, Duitsland, Oostenrijk, België, Tsjecho-Slowakije, Frankrijk,
Zweden, Zuid-Slavië, Japan en de Verenigde Staten. Voor het eerst
zal de bezoekers de gelegenheid worden gegeven, een aantal nieuwe
bromfietsen te proberen. Daartoe wordt een speciale proefritbaan
aangelegd in de Noordhal van de RAI.
Ongetwijfeld zal het de exposanten op deze expositie niet aan
belangstelling ontbreken. De tweelwieler spreekt immers nog
altijd tot de verbeelding van de mens. Hij kan staan dromen
bij een prachtige slee op de auto-RAI, maar hij kan met de porte
monnee in de hand naar de tweewieler-RAI gaan. Dat is ook wat
waard. Er is nu voor iedereen wat bij: voor de kleuter, die net het
stepje is ontgroeid en die nu op een kleuterfietsje moet wonderlijk
genoeg zonder dat papa er nog aan te pas komt om als leermeester
op te treden, zo ingeburgerd is de fiets in deze generatie en voor
oma, die niet zo best meer mee kan en die dus het trappen eraan wil
geven om over te stappen op het brommertje.
OP GE BINNENLANDSE MARKT OPGENOMEN AANTALLEN
l ruw iele
n]
socr
1956
1957
1958
1959
1960
300
i
i
._n_^ 1 200
too
aan
kal x 1000
\bromfu
Vroeger hielden veel dames
§i niet van helmen. Omdat ze niet
hielden van het leren vólk van
s de motormaniakken. Maar fe
ll genwoordig is dat heel wat an-
m ders. Je hoeft niet eens meer
zo heel erg sportief te zijn
voor een tweewieler. Zelfs
H voor de sjieksten onder de sjie-
ken is er de scooter. En dan
Ij kunnen een wollen sjaal en een
H vrolijke helm heel flatteus zo'n
vrouwenkopje doen uitkomen.
H De helm schiep tot nu toe
evenwel een schier onoplosbaar
probleem. Dat was het akelig
stugge plukje haar, dat altijd
maar weer onder het nekleer
van die helm uit wilde kruipen
tussen de helm en de kraag
van het vrolijk gekleurde jas-
je. Gélukkig zijn er altijd in-
j§ telligente uitvinders, die pro-
blemen als deze weten op te
lossen. De oplossing is name-
H lijk gevonden in haar. De
nieuwste damesvalhelm heeft
namelijk onderaan het nek-
leer een kunstmatige pruik, in
s fraaie permanent wave. Het
s weerbarstige eigen lokje gaat
hieronder gegarandeerd schuil.
Illllllllllllllllllllllllllllllllll
In de loop der laatste jaren heeft
de verkoop van bromfietsen énrij
wielen een ongelijkwaardige ont-
wikkelnig doorgemaakt. In de
loop der jaren 1958 en 1959 was
de terugang in verhouding van
rijwielen vrij aanzienlijk doch
reeds tijdens 1959 en m het jaar
1960 trad een volledig herstel op.
De verkoop van bromfietsen be
woog zich in 1960 in een voortdu
rend opgaande lijn.
In I960 werden in ons land 2255 mo
torrijwielen geïmporteerd en 9711
scooters. De belangrijkste motorle
verancier was Japan met 601 moto-
ren> gevolgd door Tsjechoslowakiie
met 582 en West-Duitsland met 436.
Er werd één motor geïmporteerd uit
Amerika
De scooters kwamen voornamelijk uit
België en Luxemburg (3823) en daar
na uit West-Duitsland.
Het aantal motoren, waarvoor in
1960 een kentekenbewijs werd afge
geven was 2464, tegen 3160 in 1959
en 3535 in 1958. Voor scooters waren
deze cijfers 9883, 10221 en 8758. Er
kwamen in 't afgelopen jaar 242.100
bromfietsen in ons land beschikbaar
tegen 186.800 in 1959 en 154.100 in
1958. Gewone fietsen kwamen er
527.300 bij, tegen 506.600 in 1959 en
388.900 in 1958.
Motorconstructeurs
stichtten nieuwe
bedrijfstak
De Nederlandse indu
strie heeft, wat betreft
de produktie van brom
fietsen, voor een bij
zonder zware taak ge
staan. Nederland was
van nature het land
van de fietser. Menige
vreemdeling keek zijn
ogen uit in Amsterdam
als hij op het spitsuur
die wriemelende fiet-
senmenigte zag. De Ne
derlandse flets was be
roemd in heel de we
reld. Maar toen kwam
de brommer. En wij,
met onze uitstekende
frame-technici en fict-
senfabrieken wilden
graag onze rol meespe
len. De kwestie was
helaas, dat we geen
motorfubrleken hadden.
Het is voor Nederland
iets om trots op te zijn,
dat we ons hierdoor
niet lieten beïnvloeden.
De motorfabrieken
werden als het ware
uit de grond gestampt
en wat hierbij gepres
teerd werd, is 'lang niet
mis.
Elke beginnende indu
strie, zelfs al werkt
men met buitenlandse
licenties, heeft een
strijd te voeren met
aanloopmoeilijkheden,
kinderziekten en der
gelijke- Men begint
maar niet zo met de
fabricatie van zulke ge
compliceerde produk-
ten als de verbran
dingsmotor nu eenmaal
is. Slechts de ingewij
den kunnen doorgron
den hoe groot het aan
tal moeilijkheden en
vraagstukken is ge
weest, dat moest wor
den opgelost en ook
werd opgelost voor
dat het ogenschijnlijk
zo eenvoudige brom
fietsmotortje qua pres
taties en levensduur
volwassen was, 't Is de
Nederlandse motorcon
structeurs gelukt en
daarmede werd, de ba
sis gelegd voor een
nieuwe tak van bedrijf.
Deze periode van strijd
heeft natuurlijk ook
slachtoffers geëist,
veelbelovende mei'ken
en fabriekjes zijn ver
dwenen, gesneuveld in
de zware concurrentie
strijd, welke nu een.
maal op een open
markt woedt. Maar
toch heeft Nederland
op dit ogenblik een
bromfietsenindustrie,
die internationaal een
woordje meespreekt.
Die zelfds constructief
toonaangevend ge
noemd kan worden in
de wereld van de brom
mers. t