Van en voor de boekenplank Een over serie fraaie fotoboeken geschiedenis der beeldhouwkunst EERSTE DELEN UIT „ACANTHUSREEKS" Werk van voornaam gehalte in bijzonder mooie uitgave ,De muze op school' Boekenweek 19ól JDE ONBEKENDE UREN": goed gekozen geschenk Afrekenen met bakerpraatjes Van alles wat - voor jong en oud DONDERDAG 23 FEBRUARI 1961 'ROV1NCIALB ZEEUWSE COURANT 13 p\ e laatste jaren verschijnen er zovele fraaie en zo kostbare U plaatwerken over beeldende kunst, dat men zich weieens afvraagt: boe bestaat het dat zij allemaal hun weg vinden. Deze vraag kan achterwege blijven voor de thans bij H. J. W. Becht's U.M. te Amsterdam verschijnende „Acanthusreeks", een serie bijdragen tot de geschiedenis der beeldhouwkunst, waarvan de twee eerste delen, gewijd aan het oude Egypte en het oude Griekenland, onlangs het licht zagen. Dit zijn pracht werken van een zo voornaam gehalte, dat wel geen enkele liefhebber van de beeldende kunsten ze zal willen missen. Het formaat is groot, 29,5x37 cm; ze bevatten een inleiding van 16 pagina's en daarna 32 foto's, die de gehele pagina beslaan. En al is de tekst nog zo goed, de foto's zijn het die het hem doen, die zijn magnifiek. De beroemde fotograaf K. L. Ke- nett verstaat de kunst een beeldhouwwerk zo te belichten, dat alle schoonheden van het werkstuk opvallend tot hun recht komen, en soms een gro ter werking op de beschouwer hebben dan wanneer men de beelden in museum of vitrine bekijkt. Die sublieme foto's werden in offset vrijwel vol maakt gereproduceerd. F. L. KENETT ...fotograaf Het ligt in de bedoeling de beeld houwkunst van alle tijden en be schavingen op deze wijze te presen teren; een welhaast onuitputtelijk terrein als men ziet hoe 'n klein gebied de thans verschenen delen nog maar bestrijken: van Egypte werden enkel het Nieuwe Rijk eh de Amarna-periode behandeld, van Griekenland enkel de sculptuur van het Parthenon. Een 20-tal delen zul len dan ook nodig zijn om een re presentatieve indruk te kunnen ge ven. De gehele serie staat onder re dactie van Sir Herbert Rèad, bekend publicist op het gebied van kunst, en van H. D. Molesworth, een der conservatoren van het Victoria and Albert-Museum te Londen De Ne derlandse bewerking is van prof. dr. Fr. W. S. van Thienen, dus ook in de beste handen. De fotograaf F. L. Kenett werd in 1924 te Berlijn geboren en hij kwam in 1939 naar Enge land, waar hij zijn opleiding in de fotografie kreeg aan de Guilford School of Art. Is de fotograaf uiteraard de voor naamste man voor het slagen van |lllllllllllllllilllllllllll!l!lllllllllllllllllllllllll!i!llllllllllillllllllllllllllllllf Hoofd van een knaap. Van het M H Parthenon fries. (Londen, H Brits Museum). Illustratie uit H „De beeldhouwkunst van het j oude Griekenland". deze boeken, de andere medewerkers behoren tot de topfiguren op het hen toevertrouwde terrein. Zo werd deel I, „De beeldbouwkunst van het oude Egypte" ingeleid door Chris- tiane Desroches Noblecourt, conser vatrice van de Nationale Musea van Frankrijk. Haar opstel voert ons binnen in „het wonderlijke avontuur van Amarna", de wereld van de fascinerende koning Amenophis IV (Echnaton), de tijd die aan die kunstperiode even voorafging en wat er uit voortvloeide. Dan komt die wonderbaarlijke charme, die betoverende, bijna vrouwelijke toets in de eerst zo strakke Egyptische kunst; een lieflijke adem, een beweeglijk heid, die de strenge monumentali teit van de oudere periodes door breekt. Dan wordt de kunst ook „menselijker": wie kent niet de gestalte van Echnaton: de boeien de dichterlijke kop met de haast vrouwelijke trekken op het smal- schouderige, buikige lichaam. Of de mooie Smenkerê, zijn broer en gunsteling, om te zwijgen van zijn gemalin, de „schoonste vrouw aller tijden", Nefertiti, en hun dochtertjes, die ook van een buitengewone schoonheid waren (afb. 17 in het boek). Deze afbeelding 17 brengt, ons tot het enige (lichte) bezwaar, dat we tegen deze fraaie afbeeldingen heb ben: door een kopje, dat in werke lijkheid 11 cm hoog is, te reprodu ceren op een grootte van 30 cm, trekt men het beeld wat scheef. Een dergelijke vergroting werd herhaal delijk toegepast. Men vergelijke dan bijvoorbeeld de bekende kop van Ne fertiti uit Berlijn (verkleind op afb. 13 en 14, vergroot op het frontispie ce) met dit kopje, dat vermoedelijk Het speciaal voor jongeren uit gegeven bundeltje gedichten in de Muzereeks is ditmaal ge titeld „De Muze op school" („berekking hebben op de school en dus op het lecen"). De samensteller, W. van Beu- sekom, heeft op originele wijze poëzie „gekoppeld" aan de schoolvakken, de directeur, de leraren en de leerlingen. Er is zonder meer een uitstekende en zeker aan het doel beantwoor dende keuze gemaakt. Daarbij heeft Van Beusekom de moed fehad oo kenige verzen van oorgaans als te „ouderwets" geldende dichters als De Ge- nestet, Jacob Cats, Beets en Staring op te nemen. De illu straties (van Peter van Straa- ten) zijn redelijke te noemen. Het boekje is tijdens de Boe kenweek verkrijgbaar voor de kleine prijs van 0.90. van haar dochter is. Kent men de werken niet uit eigen aanschouwing, dan dreigt men er op deze wijze een verkeerde voorstelling van te krij gen, óók al staan de afmetingen er bij aangegeven. Het is interessant te zien, dat vele foto's gemaakt wer den in het Leidse Museum van Oud heden, dat een hoogst belangrijke collectie Egyptische kunst uit deze periode bevat. In deel n, „De beeldhouwkunst van het Oude Griekenland", behan delt Nikolas Yalouris, directeur van het Museum te Olympia de sculptuur van het Parthenon, en wel voornamelijk de „Elgin Marbles", de onschatbare groepen die lord Elgin in 1801 naar Engeland heeft over gebracht en die in het Brits Museum staan opgesteld. Deze inleiding van Yalouris is buitengewoon boeiend en levendig, zij geeft een goed inzicht in de eeuw van Pericles en van Phi dias, de beeldhouwer die met het oppertoezicht belast was bij de* bouw van het Parthenon. Ook in dit deel is de fotografie van een buitenge wone schoonheid, zij doet haast ver geten dat dit divine beeldhouwwerk vrijwel zonder uitzondering zo deer lijk beschadigd is. We bevelen deze prachtwerken met de meeste warmte aan; de serie be looft een der schoonste reeksen kunstboeken van deze tijd te worden. H. J. W. Becht's U.M., Amsterdam. Kop uit de Amarna Periode ParijsLouvre). Illustratie uit ,J)e beeldhouwkunst van het oude Egypte". De boekenweek staat voor de deur. De 26ste al weer en ook H ditmaal wordt dit evenement van: „de Vereniging ter be- H vordering van de belangen n des Boekhandels" geopend met een gala-avond in het Am- sterdamse Concertgebouw. Vrijdagavond spreekt prof. mr. ff I. A. Diepenhorst daar een openingswoord en vervolgens ff zal het Concertgebouworkest ê§e onder leiding van Bernard Hai- ff tink de ouverture Cyrano de ff Bergerac van Wagenaar ten gehore brengen. Daarna is het M woord aan Wim Kan en na de pauze danst het Nederlands j§ Ballet onder leiding van Sonia p Gaskell en met begeleiding van ff het Concertgebouworkest „La ff Boutique Fantasque" van Ros- sini. Het befaamde Schrijvers- ff bal zal geopend worden door enige auteurs, onder wie Bel- campo, Manuel van Loggem en p Eli Asser, die samen met le- den van het Nederlands Ballet de cancan uit La Boutique Fan- p tasque zullen dansen. Waar mee ff de tot en met zaterdag 4 maart durende boekenweek weer fees- M telljk zal zijn ingeluid. IlllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllM Ook dit jaar biedt de Ne derlandse boekverkoper gedurende de week „het Ge schenk" aan. Een geschenk, wederom een novelle, waar voor we na de lezing echt wel een hartelijk „dank U wel" kunnen laten horen. „De onbekende uren" is eigenlijk een genoeglijk verhaal tegen een gruwelijke achtergrond. Het ge geven is nog actueel. Er wordt een zesjarig miljonairszoontje (Rim) gekidnapt. Maar in tegen stelling tot de afgrijselijke ge beurtenissen, die zich de laatste tijd met een zekere regelmaat voordoen, en waarbij vermiste jongetjes vrijwel steeds het le ven laten, wordt dit jongetje geen hoofdhaar gekrenkt. Inte gendeel! Het driemanschap uit de onderwereld, dat dit kind heeft meegelokt, is het uitsluitend be gonnen om de losprijs van een kwart miljoen en stelt er een eer in de knaap weer gaaf af te leve ren. Dat stuit op subtiele moeilijkhe den. Want hoewel deze kinderroof wat de eerste en de laatste akte betreft voortreffelijk is geënsceneerd, hebben de kerels toch een belangrijk detail over het hoofd gezien, n.l. hoe je als louche driemanschap een welop gevoed en beleefd zesjarig kind enkele dagen bezig houdt zonder dat het al te nadrukkelijk naar zijn ouders gaat verlangen. Hun vallen en opstaan in deze si tuatie is vermakelijk, maar het verhaal blijft spannend en inte ressant doordat het geheel vanuit de jongen Rim is beschreven. „De onbekende uren" is een titel, die geheel de sfeer, waarin de ge kidnapte jongen leeft, weergeeft. „Papa komt je halen", zeggen ze. maar wanneer? Waarom ben ik hier? Het zijn geen boze man nen, waarvoor mama altijd waar schuwt, want ze geven mij een kopje chocolade en een kleurboek en een autootje om mee te spelen, en ze zijn, net als mama bang, dat ik verkouden zal worden De auteur, nu nog de Grote Geheimzinnige Geschenk schrijver, faalt vrijwel geen ogenblik in de bedoeling achter de waarnemingen van een zesja rig kind de werkelijkheid van vol wassenen te tekenen. Naar veel moet de lezer gissen zoals naar de voorgeschiedenis van Claude alias Peter alias de Jongen, een 18-jarige nozemachtige knaap, die het kind gedurende de afwe zigheid van de onsmakelijke Garo en de uitgekookte Bleek moet bewaken. Is hij een „on echte" zoon van Rims vader? Men zou het denken tè oordelen naar zijn vragen aan Rim en zijn wrange puber-monologen. Boeiend is het gevecht van het kind tegen slaap en wanhoop uit gebeeld. Met een bewonderens waardig optimisme grijpt het zich aan iedere strohalm vast en houdt dit vol tot het de apotheek binnenwandelt en zich gehoor zaam en geheel volgens opdracht meldt als Richard Coral. Wij vinden het een knap verhaal. Er gebeurt niets lugubers, geen wanhopige ouders, geen enerve rende speurtochten, alleen de be levenissen van het jochie op de vieze, kleine zolder, waar hij slechts uitzicht heeft op de flit sende lichtreclame voor zijn va ders autobanden: de aan- en uit gaande letters, die de naam Co- ral vormen. Zijn eigen naam. zijn enig houvast in de onbekende uren. Wij schreven het reeds: we zijn echt wel blij met dit nieuwe Ge schenk. Het boekje doet denken aan de uitvoering van een moder ne pocket met dien verstande, dat net panier van aanzienlijk be tere kwaliteit is. De talrijke illustraties van Lucie Kurpers- hoek ondersteunen de sfeer van het verhaal op treffende wijze. Gelijk bekend wordt het Ge schenk gedurende de Boekenweek (25 februari4 maart) door de boekverkoper cadeau gegeven bij aankoop van minstens 5,aan Nederlandse boeken. Illustratie van Lucie Kurpers- hoek uit het boekenweekge schenk ,fie onbekende uren". In zijn boek „Bastions van het onverstand" bindt de Amerikaanse hoogleraar Bergen Evans de strijd aan met fabeltjes over die ren en mensen, die nog steeds opgeld doen en door velen als opper ste wijsheid worden be schouwd. Vaak immers wordt hog geloof ge hecht aan zaken, die tegen een nuchter on derzoek niet bestand zouden zijn, als men dat er maar eens op toepaste. Prof. Bergen Evans wist in dit geestige en leerzame boek op een aantal misvattingen, waar het mensdom zich dagelijks schuldig aan maakt. Misvattingen ten aanzien van de ver- de schillen in rassen, inferioriteit van ae vrouw of de immorali teit van niet-westerse volken, om er maar een paar te noemen. Vooral de afrekening van de schrijver met verhaaltjes over kinde ren, die bij de wolven zijn opgevoed, is bij zonder geestig. In de tectiveromans en grie zelverhalen is onge bluste kalk nog steeds de grote vernietiger van bezwarend bewijs materiaal, maar in werkelijkheid vormt kalk met het vet uit de onderhuidse weefsels een zeepachtige verbin ding, die zowel bestand is tegen vraatzuchtige insekten als tegen de micro-organismen, die ontbinding veroorza ken. De schrijvers van detectiveromans moes ten beter weten, want de schrijver Oscar Wil de heeft de proef op de som genomen en heeft zich op eigen verzoek in ongebluste kalk la ten begraven en toen men zijn lijk twee jaar later opgroef, was het nog gaaf. Helaas zijn niet alle bewijzen in het boek zo overtuigend gegeven als het voorbeeld van de ongebluste kalk, maar toch zijn de ont hullingen zeker het le zen waard. „Bastions van het on verstand" werd uitge geven bij H. P. Leo polds uitgeversmaat schappij te Den Haag, de uitstekende verta ling is van Walter IJzerdraat. PRISMA-JTJNIORES. De Prisma-ju- niores beleven een bloeitijd. Bijna dagelijks verschijnen er nieuwe werkjes in de handel. Het zijn vaak onderhoudende pockets, waarin de hoofdpersoon óf het gevaar met op zet riskeren óf onbewust in de peri kelen geraken. In beide gevallen le veren ze echter een gezonde dosis spanning op voor de lezer. En dat is ten slotte de bedoeling. Nieuwe uit gaven zijn: John Arthur Vaughax- Ontsnapping uit de wildernis; Mac- holms Saville De jacht op de ta lisman; William Mayne de onder aardse gang; Anthony Richardson Vakantie bij de zeerovers en Eilis Dillon Het geheim van de spelonk. DE HOBBIT eveneens een Prisma- boek, geschreven door professor J. R. R. Tolkien, brengt de lezer in een wonderlijke wereld van rijke fantasie, die bevolkt is met een nieuw soort mythologische wezens, de Hobbits. Met tovenaars, elfen, trollen en dwergen vormen de Hob bits het eigenaardige volkje waar over professor Tolkien vol humor en spitse levenswijheid schrijft. De Hobbit Bilbo Bannings beleeft een serie enerverende avonturen, die alle even oorspronkelijk zijn. „DE LAATSTE PASSAGIER", de geschiedenis rond het alleraardigste hondje Kwikkie, waarover dezelfde titel een Cefa-film werd uitgebracht, is nu voor de jeugd ook in boekvorm verschenen. Verlucht met vele aardi ge opnamen uit de film en gehuld in een frisse kleurrijke omslag maakte uitgeverij G. F. Callenbach, Nijkerk, er een aantrekkelijk .werkje van, LAND IN DE VERTE is voor een jong Engels meisje Australië, waar zij haai- tante een kort, onverwachts bezoek bracht en dat haar toen ge weldig heeft geboeid. Toch lag al dit fascinerende in de sfeer van het gewo ne, alledaagse leven, waarmee mees ter verteller Nevil Shute zijn Neder landse lezers in een vertaling van A. E. Wolfson (Ad. M. C. Stok) zo in teressant laat kennismaken. Met als stramien de belevenissen van het meisje op en om de Australische farm geeft Shute treffend het karak teristiek verschil tussen het oude Europa en het nieuwe, hedendaagse Australië. „DE VERLICHTE BESCHUITROL", Even geheimzinnig als de titel en daarbij voorzien van een ruime dosis fantasie is dit verhaal over avontu ren van een journalist. Kinderen van 8-12 jaar zullen zeker genieten van dit grappige boekje van Mirjan Noordenbos (uitg. De Arbeiders pers). „KOERSENGELAND" Onder de suggestieve titel „Koers... Engeland" zijn twee boeken van de Nederlandse oorlogscorrespondent Ton Beers in één band gebracht. Het is een complete uitgave van „Govert Pits" en „Hou vol Govert". De titel „Koers... Engeland" geeft nog eens duidelijk aan, welke avonturen Ton Beers, die tijdens de tweede wereld oorlog was verbonden aan de Ko ninklijke Marine, hier heeft geschre ven. Hij doet dat in een pakkende stijl en weet door zijn meeslepende verteltrant de spanning voortdurend gaande te houden. Het boek werd geïllustreerd door Bob Uschi en Pie- ter Ktilin en verscheen bij „Nieuwe Wieken" in Amstelveen. DE WERELD IN 1960 De t.v.-commentator dr. L. de Jong, de man die als directeur van het Oorlogsdocumentatieinstituut dage lijks inzage heeft van de politieke voorbereidingen van de tweede we reldoorlog, schrijft wekelijks in Vrij Nederland een politiek commentaar. Die van het afgelopen jaar zijn bij Meulenhoff in pocketvorm versche nen. Voor wie spoedig vergeet, is dit boekje een prachtig aide-de-mémoire. De topconferentie, het aftreden van Pinay, de revolutie in Turkije, de zaak Oberlander en het Castro-re- gime herleven in korte stukjes. Men behoeft het niet in alles met de schrij ver eens te zijn b.v. zijn visie op de rassenscheiding en de „martelingen" in Algerije, om het boekje te waar deren. Veel is alweer veranderd, maar dat is het lot van alle politiek- overzichtschrijvers. PRESIDENT KENNEDY De Duits-Amerikaanse journalist Joachim Jösten, die in 1933 uit Duitsland naar Amerika uitweek en daar als buitenlands redacteur aan een dagblad is verbonden, beschreef de levensgang van de nieuwe Ameri kaanse president. In de Prisma-reeks verscheen een Nederlandse pocket- vorm. Het boekje geeft niet alleen een kijkje op de levensgang van Eisenhouwers opvolger, maar doet de lezer het grote politieke wereld gebeuren der laatste decennia be leven. „ALLEEN OP DE WERELD", het overbekende verhaal van Hector Ma- lot, dat in de loop der jaren reeds on telbare kinderen heeft geboeid en het nog altijd blijkt te „doen", is nu als Helm-pocket verschenen in een Ne derlandse bewerking van Sandor Kis. RUSLAND ONDER KROESTSJEW De Engelse journalist Edward Crankchavv, die al vele boeken op zijn naam heeft staan, onder meer enkele romans en een werk over de Gestapo, werkte van 1941 tot 1943 als militair-attaché bij de Engelse ambassade In Moskou. Hij schreef enkele boeken over dit voor het wes ten nog steeds geheimzinnige land. Bij de vele Prismarpockets is nu ook het laatste boek van van Crankshaw verschenen: „Rusland onder Kroesj- tsjew". De schrijver legt vooral de nadruk op het „gevangen zitten in het verleden" van de Russische lei ders. Men kan niet van richting ver anderen, al zou men dat tegenover het immense Chinese gevaar graag doen. Crankshaw probeert te bewij zen dat het Sowjetrijk niet meer bij machte is de wereldrevolutie succes vol te beëindigen. Het land vil vre de en de leiders willen actie- In deze strijd staat Kroesjtsjew op de hoog ste post. De auteur voorziet nog veel strijd, die in de Sowiet-staat altijd met executies gepaard gaat. „ZEVEN MAN IN DE MORGEN" Bij De bezige Bij, Amsterdam, ver scheen het historische verhaal van de Duitse wreedheden in Tsjecho- Slowakije, de onverbiddelijke Tsjechische tegenstand en het eind van het gehate rijksprotector Hey- drich. Een der aangrijpendste hwoofd stukken is het beleg van een kerk door de Duitsers, waar in één dei- grafgewelven een groep verzetslieden zich verbergt. Zeven man in de mor en. boeiend leesbaar geschreven en :eurig uitgevoerd is een monument ter ere van de Tsjechische verzets strijders. Vooral voor de opgroeiende jeugd een boek, dat van harte kan worden aanbevolen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 13