Tachtigjarige opende nieuwe chr.
kleuterschool in Wissenkerke
UITGIFTE NIEUWE AANDELEN
N.V. DE SCHELDE VLISSINGEN
KAPITEIN VAN DER VELPEN
ONDERSCHEIDEN MET GOUD
JAARVERSLAG „DE SCHELDE"
VRIJDAG 17 FEBRUARI 1961
PROVINCIALE ZEEüW 8E COURANT
5
MODERN EN AAN DE EIS EN AANGEPAST GEBOUW
Burgemeester Van Halst: „Dit jaar
nog opening drie nieuwe scholen"
In de Noordbevelandse ge
meente Wissenkerke is donder
dagmiddag in het bijzijn van
een groot aantal genodigden de
nieuwe christelijke kleuter
school geopend. De officiële
opening werd verricht door de
83-jarige heer Joh. J. v. d.
Maas, reeds 54 jaar bestuurs
lid van de kleuterschoolvereni
ging, die de deur van het fraaie
nieuwe schooltje ontsloot. Na
vele jaren van voorbereidend
werk heeft de meer dan 100
jaar oude schoolvereniging ein
delijk de beschikking over een
modern en aan de eisen des
tijds aangepaste school. Het ge
bouwtje, dat in de „scholen-
wijk" van Wissenkerke is ver
rezen, telt één speel-werklokaal.
De nieuwe school is ontworpen door
het architectenbureau irs. Rothuizen
en 't Hoofd N.V. De school telt onge
veer veertig leerlingen, terwijl er
twee kleuterleidsters zijn.
„Eindelijk is een goede wens in ver
vulling gegaan", sprak ds. W Koole,
de voorzitter van de christelijke kleu
terschoolvereniging, tijdens een bij
eenkomst met de genodigden in ho
tel „De Kroon" te Wissenkerke. Hij
noemde de school een grote aanwinst.
Namens het bestuur bracht hij dank
aan allen, die bij deze totstandko
ming van de school waren betrok
ken.
„Een oude ti'aditïe is vaarwel ge
zegd", merkte ds. Koole op. De oude
christelijke kleuterschool aanvan
kelijk bewaarschool is 106 jaar
oud. „De school was tot op de draad
versleten", ging hij verder.
Speciaal richtte hij ach tot de
83-jarige heer Joh. J. v. d. Maas,
die gedurende 54 jaar als be
stuurslid en vice-voorzitter zijn
beste krachten aan de zaak van
het christelijk kleuteronderwijs
heeft gegeven. Ds. Koole dankte
de bejaarde onderwijspionier voor
zijn trouw, toewijding en inten
sieve belaugstelling voor het
schoolleven.
Opening
De laatste handeling, die de heer
v. d. Maas als bestuurslid van de
christelijke kleuterschoolvereniging
verrichtte was de opening van het
gebouw. Na het uitspreken van de
rede van ds. Koole trok het gezel
schap naar het enkele honderden
meters verder gelegen schooltje,
waar de kleuters de talrijke belang
stellenden aangenaam bezighielden
met het zingen van leuke leidjes.
Uit handen van Jannie Mauthaan
en Piet Heystek, beiden vijf jaar,
ontving de heer v. d. Maas de sleutel
van de school. In een korte speech
herinnerde deze eraan, dat hij het
christelijk onderwijs vele jaren heeft
gediend. Vervolgens ontsloot hij de
deur van de nieuwe school, waarna
de genodigden het fraai ingerichte
gebouwtje bezichtigen.
Uit handen van Jannie Mauthaan en
Piet Heystek ontving de 8S-jarige
heer Joh. J. v. d. Maas in Wissenker
ke donderdagmiddag de sleutel van
de nieuwe christelijke kleuterschool
in deze gemeente. Met die sleutel
verrichtte de heer v. d. Maas zijn
laatste handeling als bestuurslid van
de schoolvereniging: hij opende er
het nieuwe gebouwtje mee.
{Foto P.Z.C.)
Wederom teruggekeerd in hotel „De
Kroon" werd het woord gevoerd door
een groot aantal genodigden, die de
schoolvereniging met het bereiken
van deze mijlpaal hun gelukwensen
aanboden. Woorden van felicitatie
sprak burgemeester J. van Halst,
die de school een „juweeltje" noem
de, waarmee ook het gemeentebe
stuur zeer is ingenomen. Hij ver
klaarde, dat nog dit jaar in de ge
meente Wissenkerke drie nieuwe
schoolgebouwen in gebruik zullen
worden genomen. Mevrouw J. Rosier
uit Eindhoven voerde het woord na
mens de bond van besturen van
christelijke kleuterscholen in Neder
land.
Achtervolgens boden hierna hun ge
lukwensen aan de architect P. J. 't
Hooft uit Goes, de heer A. v. d. Maas
namens de kerkeraden van de gere
formeerde en hervormde kerk in
Wissenkerke, de heer P. Dees na
mens de christelijke kleuterschool in
Geersdijk, de heer H. van Elven na
mens bestuur en personeel van de
christelijke mulo en de heer P. G. A.
de Lange namens bestuur en perso
neel van de christelijke lagere school
Tenslotte sprak ds. Koole een dank
woord.
Met claimrecht voor
oude aandeelhouders
De N.V. Nationaal Bezit van
aandelen Kon. Maatschappij
„De Schelde" te Vlissingen zal
overgaan tot uitgifte van
E 2.384.000,vijf procent prefe
rente in gewone aandelen con
verteerbare aandelen tot de
koers van 150 Slechts hou
ders van aandelen en/of certi
ficaten van „De Schelde" of de
N.V. Schelde-Nationaal Bezit
kunnen inschrijven en wel
een verhouding 1 op 3. Elk oud
aandeel of certificaat geeft dus
een claim voor aankoop van
een derde gedeelte van een
nieuw aandeel. Hierbij kan aan
getekend worden, dat de theo
retische waarde van de claim
berekend naar de beurskoers
der Schelde-aandelen op 16 fe
bruari j.I. (koers 430) f 575,
bedraagt. Dit betekent, dat de
koers vau een aandeel ex-claim
op 360 kan worden becijferd en
de koers van het nieuwe con
verteerbare aandeel op 322*4.
In het.prospectus voor de uitgifte van
de nieuwe aandelen deelt de directie
mede, dat de omzet aan reparatie
werkzaamheden op de scheepswerf
thans varieert tussen 10 en 15 van
de totale omzet. Voor een scheeps
werf is het echter gewenst, dat haar
capaciteit ongeveer gelijk is verdeeld
over nieuwbouw en reparatie. Aange
zien te Vlissingen voldoende ruimte
ontbreekt voor de gewenste uitbrei
dingen besloot de directie tot het
stichten van een werf aan het Zuid-
Sloe, waar reparatieschepen ten al
len tijde in en uit kunnen varen.
Eerste fase
Met de uitvoering van de eerste fase
zal op korte termijn worden begon
nen. De kosten van deze fase worden
geraamd op 85 miljoen gulden. Men
hoopt daarmee in 1963 gereed te zijn.
Van dat bedrag zal rond 25 miljoen
gulden uit eigen middelen worden ge
financierd.
Zes miljoen gulden zal beschikbaar
komen doordat institutionele beleg
gers, die gelden beschikbaar stelden
voor de nafinanciering van zes
vrachtschepen voor de Black Star Li
ne. bereid zijn daarvan in de jaren
1962 tot 1964 de aflossingen om te
zetten in een lening aan „De Schelde"
op lange termijn en ter grootte van
circa 6 miljoen gulden. Om tenslotte
het benodigde bedrag van 35 miljoen
gulden rond te maken wordt thans
een bedrag van ruim 2,3 miljoen aan
preferente converteerbare aandelen
uitgegeven tegen 150
Zelffinanciering
De directie vestigt er de aandacht op,
dat zij in de naoorlogse jaren voorna
melijk een politiek van zelffinancie
ring heeft gevolgd. Zo was in 1950
het saldo vlottende activa minus vlot
tende passiva negatief tot een bedrag
van circa S miljoen gulden en thans
is het positief tot een bedrag van
ruim 34 miljoen gulden.
De investeringen in de achterliggende
tien jaren beliepen 42 miljoen gulden
en de afschrijvingen totaal ruim 50
miljoen. De verzekerde waarde van
het bedrijf beliep eind 1960 circa
honderd miljoen gulden.
Het emissieprospectus geeft ook een
overzicht van de deelneming door
„De Schelde" in andere bedrijven,
waarvan de voornaamste is de deel
neming (100%) in Bijker's Aanne
mingsbedrijf. Dit bedrijf met rond
520 man personeel is tot medio 1962
met werk bezet en het zal over 1960
eveneens 12 dividend uitkeren.
De deelneming in de Israël Shipyards
Lt, bedraagt momenteel f 600.000.
Gun Uzelf toch vaker die frisse, aparte charme van een
betere toiletzeep
toiletzeep
Ukuntd'OR-roec-Uw-
eigen-parfum kiezen V,
uit 4 verschillende
franse creaties.
Er is tevens Shampoo
d'Or in 4 parfums.
Vxaag nu dus d'OR bij Uw winkelier: U komt er toch - hij heeft het»
Vrachtauto oorzaak van
kettingbotsing bij veer
Anna-Jacobapolder
Bij de aanlegsteiger van het veer
Anna-Jacobapolder-Zijpe te An
na-Jacobapolder ontstond donder
dag een kettingbotsing, waarbij
vier auto's waren betrokken. Om
dat de veerpont tijdelijk niet voer
vanwege de zware mist, stond een
lange file wagens voor de aanleg
plaats. De heer A. J. F. de K. uit
Appeltern (Gr.), bestuurder van
een vrachtauto met aanhangwa
gen, reed op de laatste auto van
ae rij in. Door de mist merkte hij
deze niet op. De auto van de heer
C. P. uit Den Haag botste tegen
de voorstaande bestelauto, be
stuurd door A. S. uit Den Haag.
Die wagen ramde op zijn beurt
de bestelauto van de neer A. J. P.
uit Papendrecht.
De gevolgen bleven beperkt tot
materiële schade vooral aan de
personenauto van de heer P.
De toekomst
Wat betreft de vooruitzichten van
„De Schelde" voor de komende jaren,
zegt de directie:
De orderportefeuille per 31 december
1960 waarborgt een redelijke bezet
ting tot ultimo 1962, zodat voor de
jaren 1961 en 1962 rekening wordt
gehouden met een bevredigend resul
taat, hoewel verwacht moet worden,
dat dit lager zal zijn dan in 1960. In
januari 1961 mochten wij een op
dracht ontvangen voor de bouw van
2 motorvrachtschepen. In hoeven-e
het verder mogelijk zal zijn opdrach
ten voor de bouw van nieuwe schepen
te boeken, kan thans uiteraard nog
niet worden gezegd. Verschillende
onderhandelingen worden gevoerd.
Daarbij zal echter rekening moeten
worden gehouden met de scherpe con
currentie, die zowel in de sector van
de nieuwbouw als in die van de repa
raties heerst, alsmede met de nood
zaak om voor exportorders hulp te
verlenen bij de financiering. Wij ver
helen niet, dat de situatie in de
scheepvaart het niet waarschijnlijk
maakt, dat steeds een zo volledige
bezetting voor de nieuwbouw als in
het recente verleden mogelijk zal
zijn, al zijn er aanwijzingen, dat het
dieptepunt voor de scheepvaart ach
ter de rug is. De uitstekende staat,
waarin ons bedrijf te Vlissingen ver
keert, alsmede de thans tot uitvoe
ring te brengen plannen voor de
bouw van een nieuw reparatiebe
drijf aan het Zuid-Sloe doen ons ech
ter de verdere toekomst en ontwik
keling van het bedrijf met vertrou
wen tegemoet zien. Wij prijzen ons
voorts gelukkig, dat de achter ons
liggende jaren ons in staat hebben
gesteld de financiële positie van de
onderneming zodanig te versterken,
dat voor belangrijke investeringen,
die wij voor de boeg hebben, voor
slechts ongeveer één kwart van het
begrote bedrag een beroep op de ka
pitaalmarkt noodzakelijk is.
VEERTIG JAAR OP PROVINCIALE BOOT
Commissaris der koningin
reikte eremedaille uit
„Het heeft Hare Majesteit de Ko
ningin behaagd, U de eremedaille
in goud, verbonden aan de Orde
van Oranje Nassau, toe te ken
nen," Dit zei dc commissaris der
koningin in de provincie Zeeland,
jhr. nir. A. F. C'. de Casembroot,
gisteren tot de kapitein eerste
klas der Provinciale Stoomboot
diensten, de lieer I. van der Vcl-
pen, die op deze dag in zijn
woonplaats Walsoordén zijn 40-
jarig jubileum vierde.
Het heeft overigens weinig ge
scheeld of de commissaris, die
eeu vergadering in Den Haag
had laten schieten om kapitein
Van der Velpen de onderschei
ding persoonlijk uit te reiken, had
door de dichte mist Zeeuwsch-
Vluanderen niet kunnen bereiken.
„Maar dank zij de goede vaar-
capaciteiten van uw collega P.
Brouwer ben ik vanmorgen toch
van Vlissingen naar Breskens
kunnen varen", zo zei hij tot de
jubilerende kapitein. „Dan hebt
U meer geluk gehad dan mijn
oudste dochter", aldus de heer
Van der Velpen, „want die staat
al van gistermiddag vier uur in
Kruiningen te wachten om over
te steken".
„Ik had er echt behoefte aan om
U persoonlijk te komen felicite
ren", zo vervolgde de commissa
ris. „omdat U nog een van die
weinige overgeblevenen- bent van
die prachtige groep van oude ge
zagvoerders. Een man, die ook
tijdens de oorlog voor de goede
zaak heeft gewerkt, maar boven
dien een man met een blanco
conduitestaat en een houding,
waarop niets valt aan te mer
ken". Ook namens het college
van Gedeputeerde Staten van
Zeeland bracht bij de jubilerende,
kapitein dank voor alles wat hij
voor de Provinciale Stoomboot
diensten heeft verricht.
Ook Hontenisse's burgemeester,
de heer C. J. van Hootegem, me
moreerde die prachtige staat van
dienst. „De koninklijke onder
scheiding is dan ook dubbel en
dwars verdiend", aldus de burge
meester, die verder, de hoop uit
sprak, dat de heer Van der Vel
pen de korte tijd, die hij nog bij
de Provincie heeft te dienen, ge
lukkig mag varen.
„Er valt aan deze goede en
waarderende woorden weinig toe
te voegen", zo begon de directeur
der Provinciale Stoombootdien
sten, mr. J. L. Nieuwenhuis.
„Maar toch wil ik nog gaarne
onderstrepen, dat iK als directeur
niets dan lof voor U heb en dat
(Slot van pag. 1)
115 ha gekocht, onder de voorwaar
den, zoals deze zijn gesteld door het
ministerie van financiën. De over
dracht van dit terrein zal plaatsvin
den zodra de minister van financiën
de hiertoe, ingevolge de wet van 24
januari 1952, vereiste goedkeuring
van ELM. de Koningin heeft ontvan
gen.
Inmiddels zijn door ons bestellingen
geplaatst voor twee dokken met in
richtingen, afbouwkade, kraanbanen
en de benodigde gebouwen. In het
begin van 1961 wordt met de werk
zaamheden begonnen, terwijl ver
wacht mag worden dat de inbedrijf-
stelling in de loop van 1963 zal
plaatsvinden.
In verband hiermede hebben wij ge
meend het reeds voor dit doel gere
serveerde bedrag ad f 8.000.000,te
moeten verhogen tot f 10.000.000,
Ord er portefeuille
Het prijspeil op de zeevrachtenmarkt
bleef ook gedurende het verslagjaar
op een laag niveau, aldus de Schelde-
directie.
Door het toenemen van de wereld
handel in de afgelopen twee jaar
steeg het vervoersaanbod voor de lijn-
vaart.
De wilde vaart ondervindt nog steeds
een deprimerende invloed van de deel
neming aan de graanvaart door een
wisselende hoeveelheid tankertonna
ge, welke in het verslagjaar op een
zeker ogenblik zelfs het peil van 1
miljoen ton deadweight bereikte.
Mede door het op grote schaal uit de
vaart nemen en slopen van schepen
is het prijspeil op de droge-vrachten-
markt enigszins verbeterd.
Als gevolg van deze vrachtprijsont
wikkeling zijn vooral de reders van
lijndiensten in de markt geweest voor
nieuwe tonnage. Het prijspeil der con
tracten bleef echter beneden de kost
prijs. De te grote nieuwbouwcapaci-
teit in de wereld, heeft uiteraard
eveneens een prijsdruklcende invloed
uitgeoefend.
Seriebouw
Teneinde de fabrïcagekosten zo laag
mogelijk te houden, wordt gestreefd
naar een zo groot mogelijke stand
aardisatie. Het effect hiervan is ui
teraard het grootst bij opdrachten
voor meer schepen van eenzelfde ty
pe. In dit verband verheugt het de
directie te kunnen vermelden, dat van
de Black Star Line te Accra in Gha
na opdracht werd ontvangen voor de
levering van 6 motorvrachtschepen
met een draagvermogen van 9400 ton
d.w. elk.
Op verzoek en ten behoeve van ge
noemde rederij zijn door de Schelde
nog twee identieke schepen besteld
bij Orenstein-Koppel und Lübecker
Mascl^inenbau A.G. te Lübeck.
Deze schepen worden geheel volgens
Schelde-ontwerp gebouwd en worden
eveneens van Schelde-Sulzer hoofd
motoren voorzien.
Lichte schade bij botsing
Woensdagmiddag omstreeks drie uur
is op de hoek Kerkplein-Ooststraat
te Kapelle een bus van de A.M.Z. uit
Wemeldinge, bestuurd door de heer
T., in botsing gekomen met een be
stelauto, bestuurd door de heer J. R.
uit Rotterdam. Er deden zich geen
persoonlijke ongelukken voor. Beide
voertuigen liepen lichte materiële
schade op. Beide voertuigen kwamen
uit tegenovergestelde richting.
de samenwerking tussen de di
rectie en U altijd heel prettig
is geweest. Slechts eenmaal was
U het niet eens met mijn voor
stel, namelijk om gezagvoerder
te worden op een grotere boot.
Maar uw gehechtheid aan uw
geboorteland hebben wij toen we
ten te eerbiedigen. Ook als direc
tie doet. het ons buitengewoon
veel genoegen, dat U een konink
lijke onderscheiding is toege
kend", aldus de heer Nieuwen
huis, die besloot met het uitspre
ken van de hoop dat kapitein
Van der Velpen ook straks na
zijn pensionering nog met veel
genoegen aan zijn fraaie carrière
zal terugdenken. Namens de di
rectie bood hij hem de bij dit
jubileum passende enveloppe aan.
Kapitein Van der Velpen, die
overigens liever vaart dan spee
ches afsteekt, dankte de hoge
bezoekers niet enkele welgekozen
«■oorden.
Uiteraard heeft hij in de loop
van de dag nog talrijke felicita
ties in ontvangst moeten nemen
van de bemanningsleden, vrien
den en kennissen.
Bezetting
De totale waarde van onze order
portefeuille bedroeg per 31 de
cember 1960 rond f 270.000.000.
Hiermede is een redelijke bedrijfs
bezetting tot ultimo 1962 gewaar
borgd.
Van de in portefeuille zijnde opdrach
ten inclusief de reeds in bewerking
zijnde orders kunnen als belangrijk
ste genoemd worden: 13 schepen, na
melijk 9 motorvrachtschepen, waar
van 6 van 9400 ton, 2 van 12.000 ton
en 1 van 14.500 ton;
3 motortankschepen, waarvan 2 van
32.000 ton en 1 van 19.000 ton; 1
turbinetankschip van 32.00 ton.
Voorts 4 Schelde-Sulzer dieselmoto
ren; 1 complete scheepsmachine-in
stallatie (leveren en monteren); 6
landketels (waarvan 1 met inbe
grip van de staalconstructie voor
het gebouw); 18 tandwielkasten; 3
lichtmetalen gordijngevels.
Ten aanzien van één der motortank
schepen van 32.000 ton is met de re
derij overeengekomen, dat de bestel
ling eventueel gewijzigd kan worden
in een bestelling voor twee motor-
vrachtschepen van 14.800 ton d.w.
Uit een bij het jaarverslag I960 ge
voegde grafiek blijkt, dat de order
portefeuille een top bereikte in 1956
met ruim 400 miljoen gulden en daar
na geleidelijk daalde tot 1959, maar
voor 1960 bijna stationair bleef.
Samenwerking
In het verslag is voorts vermeld dat
met de bouw van de werf te Haifa
door de Israël Shipyards Ltd., in wel
ke onderneming „de Schelde" deel
neemt, dit jaar een aanvang is ge
maakt.
Hierdoor konden aan de Nederlandse
industrie enkele belangrijke op
drachten worden verstrekt, mede
doordat van Nederlandse zijde een
krediet aan de Israëlische onderne
ming werd verleend.
De in 1959 mede door „de Schelde"
opgerichte N.V. Neratoom mocht en
kele belangrijke opdrachten tot stand
brengen voor de vervaardiging van
onderdelen voor een Italiaanse kern
energiecentrale en voor het bekende
Engelse „Dragon-project".
Investeringen
Aan vernieuwingen en moderniserin
gen kwam in 1960 voor een bedrag
van f 3.248,497,gereed.
Het totaalbedrag der lopende bestel
lingen voor investeringsdoeleinden
bedroeg per ultimo 1960 rond
f 1.700.000.—.
Nieuw produkt
„Teneinde ook de economische basis
van onze machinefabriek te Verbre
den, hebben wij van de Siemag A.G.
te Dahlbruch de produktie en de ver
koop van haar afdeling zuigercom
pressoren overgenomen. Het betreft
hier compressoren van grote afme
tingen, in het bijzonder bestemd voor
de chemische industrie en het gas-
transport.
Voor de fabricage van deze compres
soren behoeven geen investeringen
van enige omvang plaats te vinden.
Personeel
Op 31 december 1960 waren 3592 per
sonen (vorig jaar 3624) in dienst van
de vennootschap.
Overeenkomstig het in 1958 goedge
keurde reglement winstdeling werd in
1960 een bedrag van rond f 1.000.000
aan het personeel uitgekeerd.
In december 1960 heeft nog een ex
tra-uitkering van 11&% plaatsgevon
den.
Aan salarissen. Ionen en sociale las
ten werd in 1960 een bedrag van
f 25.800.000,— betaald.
Ten aanzien van de invoering van de
45-urige werkweek vermeldt het ver
slag dat met ingang van 1 januari
1961 de 45-urige werkweek en de
werkclassificatie werden ingevoerd.
In verband met de verkorting van de
middagpauze moest een zeer belang
rijke uitbreiding aan de kantineruim-
tcn worden gegeven.
Winstdeling
Wordt het voorstel van de directie
om over 1960 12 dividend uit te
keren door de aandeelhouders in
hun vergadering van 6 maart 1961
goedgekeurd, dan zal overeenkom
stig het Reglement Winstdeling aan
het personeel 5 winstuitkering
worden uitbetaald. Voor hen, die 10
of meer dienstjaren hebben 2ai de
uitkering echter hoger liggen in
verband met de toe te passen an-
cienmteitsfactor.
Bij 10-20 dienstjaren wordt 5 y2
uitgekeerd, bij 20-30 dienstjaren
??~ea kij 30 en meer dienstjaren
Resultaten
De directie constateert in het jaar
verslag, dat de financiële positie van
Schelde" gezond is en dat het in
1960 behaalde resultaat gunstig ge
noemd kan worden.
Aan afschrijvingen wordt voorgesteld
een bedrag van ruim 7 miljoen gul
den, terwijl voor uitbreiding gereser
veerd zal worden 2 miljoen. Het te
verdelen winstsaldo beloopt 2,2 mil
joen gulden,