Tachtigjarige opende nieuwe chr. kleuterschool in Wissenkerke UITGIFTE NIEUWE AANDELEN N.V. DE SCHELDE VLISSINGEN KAPITEIN VAN DER VELPEN ONDERSCHEIDEN MET GOUD JAARVERSLAG „DE SCHELDE" VRIJDAG 17 FEBRUARI 1961 PROVINCIALE ZEEüW 8E COURANT 5 MODERN EN AAN DE EIS EN AANGEPAST GEBOUW Burgemeester Van Halst: „Dit jaar nog opening drie nieuwe scholen" In de Noordbevelandse ge meente Wissenkerke is donder dagmiddag in het bijzijn van een groot aantal genodigden de nieuwe christelijke kleuter school geopend. De officiële opening werd verricht door de 83-jarige heer Joh. J. v. d. Maas, reeds 54 jaar bestuurs lid van de kleuterschoolvereni ging, die de deur van het fraaie nieuwe schooltje ontsloot. Na vele jaren van voorbereidend werk heeft de meer dan 100 jaar oude schoolvereniging ein delijk de beschikking over een modern en aan de eisen des tijds aangepaste school. Het ge bouwtje, dat in de „scholen- wijk" van Wissenkerke is ver rezen, telt één speel-werklokaal. De nieuwe school is ontworpen door het architectenbureau irs. Rothuizen en 't Hoofd N.V. De school telt onge veer veertig leerlingen, terwijl er twee kleuterleidsters zijn. „Eindelijk is een goede wens in ver vulling gegaan", sprak ds. W Koole, de voorzitter van de christelijke kleu terschoolvereniging, tijdens een bij eenkomst met de genodigden in ho tel „De Kroon" te Wissenkerke. Hij noemde de school een grote aanwinst. Namens het bestuur bracht hij dank aan allen, die bij deze totstandko ming van de school waren betrok ken. „Een oude ti'aditïe is vaarwel ge zegd", merkte ds. Koole op. De oude christelijke kleuterschool aanvan kelijk bewaarschool is 106 jaar oud. „De school was tot op de draad versleten", ging hij verder. Speciaal richtte hij ach tot de 83-jarige heer Joh. J. v. d. Maas, die gedurende 54 jaar als be stuurslid en vice-voorzitter zijn beste krachten aan de zaak van het christelijk kleuteronderwijs heeft gegeven. Ds. Koole dankte de bejaarde onderwijspionier voor zijn trouw, toewijding en inten sieve belaugstelling voor het schoolleven. Opening De laatste handeling, die de heer v. d. Maas als bestuurslid van de christelijke kleuterschoolvereniging verrichtte was de opening van het gebouw. Na het uitspreken van de rede van ds. Koole trok het gezel schap naar het enkele honderden meters verder gelegen schooltje, waar de kleuters de talrijke belang stellenden aangenaam bezighielden met het zingen van leuke leidjes. Uit handen van Jannie Mauthaan en Piet Heystek, beiden vijf jaar, ontving de heer v. d. Maas de sleutel van de school. In een korte speech herinnerde deze eraan, dat hij het christelijk onderwijs vele jaren heeft gediend. Vervolgens ontsloot hij de deur van de nieuwe school, waarna de genodigden het fraai ingerichte gebouwtje bezichtigen. Uit handen van Jannie Mauthaan en Piet Heystek ontving de 8S-jarige heer Joh. J. v. d. Maas in Wissenker ke donderdagmiddag de sleutel van de nieuwe christelijke kleuterschool in deze gemeente. Met die sleutel verrichtte de heer v. d. Maas zijn laatste handeling als bestuurslid van de schoolvereniging: hij opende er het nieuwe gebouwtje mee. {Foto P.Z.C.) Wederom teruggekeerd in hotel „De Kroon" werd het woord gevoerd door een groot aantal genodigden, die de schoolvereniging met het bereiken van deze mijlpaal hun gelukwensen aanboden. Woorden van felicitatie sprak burgemeester J. van Halst, die de school een „juweeltje" noem de, waarmee ook het gemeentebe stuur zeer is ingenomen. Hij ver klaarde, dat nog dit jaar in de ge meente Wissenkerke drie nieuwe schoolgebouwen in gebruik zullen worden genomen. Mevrouw J. Rosier uit Eindhoven voerde het woord na mens de bond van besturen van christelijke kleuterscholen in Neder land. Achtervolgens boden hierna hun ge lukwensen aan de architect P. J. 't Hooft uit Goes, de heer A. v. d. Maas namens de kerkeraden van de gere formeerde en hervormde kerk in Wissenkerke, de heer P. Dees na mens de christelijke kleuterschool in Geersdijk, de heer H. van Elven na mens bestuur en personeel van de christelijke mulo en de heer P. G. A. de Lange namens bestuur en perso neel van de christelijke lagere school Tenslotte sprak ds. Koole een dank woord. Met claimrecht voor oude aandeelhouders De N.V. Nationaal Bezit van aandelen Kon. Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen zal overgaan tot uitgifte van E 2.384.000,vijf procent prefe rente in gewone aandelen con verteerbare aandelen tot de koers van 150 Slechts hou ders van aandelen en/of certi ficaten van „De Schelde" of de N.V. Schelde-Nationaal Bezit kunnen inschrijven en wel een verhouding 1 op 3. Elk oud aandeel of certificaat geeft dus een claim voor aankoop van een derde gedeelte van een nieuw aandeel. Hierbij kan aan getekend worden, dat de theo retische waarde van de claim berekend naar de beurskoers der Schelde-aandelen op 16 fe bruari j.I. (koers 430) f 575, bedraagt. Dit betekent, dat de koers vau een aandeel ex-claim op 360 kan worden becijferd en de koers van het nieuwe con verteerbare aandeel op 322*4. In het.prospectus voor de uitgifte van de nieuwe aandelen deelt de directie mede, dat de omzet aan reparatie werkzaamheden op de scheepswerf thans varieert tussen 10 en 15 van de totale omzet. Voor een scheeps werf is het echter gewenst, dat haar capaciteit ongeveer gelijk is verdeeld over nieuwbouw en reparatie. Aange zien te Vlissingen voldoende ruimte ontbreekt voor de gewenste uitbrei dingen besloot de directie tot het stichten van een werf aan het Zuid- Sloe, waar reparatieschepen ten al len tijde in en uit kunnen varen. Eerste fase Met de uitvoering van de eerste fase zal op korte termijn worden begon nen. De kosten van deze fase worden geraamd op 85 miljoen gulden. Men hoopt daarmee in 1963 gereed te zijn. Van dat bedrag zal rond 25 miljoen gulden uit eigen middelen worden ge financierd. Zes miljoen gulden zal beschikbaar komen doordat institutionele beleg gers, die gelden beschikbaar stelden voor de nafinanciering van zes vrachtschepen voor de Black Star Li ne. bereid zijn daarvan in de jaren 1962 tot 1964 de aflossingen om te zetten in een lening aan „De Schelde" op lange termijn en ter grootte van circa 6 miljoen gulden. Om tenslotte het benodigde bedrag van 35 miljoen gulden rond te maken wordt thans een bedrag van ruim 2,3 miljoen aan preferente converteerbare aandelen uitgegeven tegen 150 Zelffinanciering De directie vestigt er de aandacht op, dat zij in de naoorlogse jaren voorna melijk een politiek van zelffinancie ring heeft gevolgd. Zo was in 1950 het saldo vlottende activa minus vlot tende passiva negatief tot een bedrag van circa S miljoen gulden en thans is het positief tot een bedrag van ruim 34 miljoen gulden. De investeringen in de achterliggende tien jaren beliepen 42 miljoen gulden en de afschrijvingen totaal ruim 50 miljoen. De verzekerde waarde van het bedrijf beliep eind 1960 circa honderd miljoen gulden. Het emissieprospectus geeft ook een overzicht van de deelneming door „De Schelde" in andere bedrijven, waarvan de voornaamste is de deel neming (100%) in Bijker's Aanne mingsbedrijf. Dit bedrijf met rond 520 man personeel is tot medio 1962 met werk bezet en het zal over 1960 eveneens 12 dividend uitkeren. De deelneming in de Israël Shipyards Lt, bedraagt momenteel f 600.000. Gun Uzelf toch vaker die frisse, aparte charme van een betere toiletzeep toiletzeep Ukuntd'OR-roec-Uw- eigen-parfum kiezen V, uit 4 verschillende franse creaties. Er is tevens Shampoo d'Or in 4 parfums. Vxaag nu dus d'OR bij Uw winkelier: U komt er toch - hij heeft het» Vrachtauto oorzaak van kettingbotsing bij veer Anna-Jacobapolder Bij de aanlegsteiger van het veer Anna-Jacobapolder-Zijpe te An na-Jacobapolder ontstond donder dag een kettingbotsing, waarbij vier auto's waren betrokken. Om dat de veerpont tijdelijk niet voer vanwege de zware mist, stond een lange file wagens voor de aanleg plaats. De heer A. J. F. de K. uit Appeltern (Gr.), bestuurder van een vrachtauto met aanhangwa gen, reed op de laatste auto van ae rij in. Door de mist merkte hij deze niet op. De auto van de heer C. P. uit Den Haag botste tegen de voorstaande bestelauto, be stuurd door A. S. uit Den Haag. Die wagen ramde op zijn beurt de bestelauto van de neer A. J. P. uit Papendrecht. De gevolgen bleven beperkt tot materiële schade vooral aan de personenauto van de heer P. De toekomst Wat betreft de vooruitzichten van „De Schelde" voor de komende jaren, zegt de directie: De orderportefeuille per 31 december 1960 waarborgt een redelijke bezet ting tot ultimo 1962, zodat voor de jaren 1961 en 1962 rekening wordt gehouden met een bevredigend resul taat, hoewel verwacht moet worden, dat dit lager zal zijn dan in 1960. In januari 1961 mochten wij een op dracht ontvangen voor de bouw van 2 motorvrachtschepen. In hoeven-e het verder mogelijk zal zijn opdrach ten voor de bouw van nieuwe schepen te boeken, kan thans uiteraard nog niet worden gezegd. Verschillende onderhandelingen worden gevoerd. Daarbij zal echter rekening moeten worden gehouden met de scherpe con currentie, die zowel in de sector van de nieuwbouw als in die van de repa raties heerst, alsmede met de nood zaak om voor exportorders hulp te verlenen bij de financiering. Wij ver helen niet, dat de situatie in de scheepvaart het niet waarschijnlijk maakt, dat steeds een zo volledige bezetting voor de nieuwbouw als in het recente verleden mogelijk zal zijn, al zijn er aanwijzingen, dat het dieptepunt voor de scheepvaart ach ter de rug is. De uitstekende staat, waarin ons bedrijf te Vlissingen ver keert, alsmede de thans tot uitvoe ring te brengen plannen voor de bouw van een nieuw reparatiebe drijf aan het Zuid-Sloe doen ons ech ter de verdere toekomst en ontwik keling van het bedrijf met vertrou wen tegemoet zien. Wij prijzen ons voorts gelukkig, dat de achter ons liggende jaren ons in staat hebben gesteld de financiële positie van de onderneming zodanig te versterken, dat voor belangrijke investeringen, die wij voor de boeg hebben, voor slechts ongeveer één kwart van het begrote bedrag een beroep op de ka pitaalmarkt noodzakelijk is. VEERTIG JAAR OP PROVINCIALE BOOT Commissaris der koningin reikte eremedaille uit „Het heeft Hare Majesteit de Ko ningin behaagd, U de eremedaille in goud, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau, toe te ken nen," Dit zei dc commissaris der koningin in de provincie Zeeland, jhr. nir. A. F. C'. de Casembroot, gisteren tot de kapitein eerste klas der Provinciale Stoomboot diensten, de lieer I. van der Vcl- pen, die op deze dag in zijn woonplaats Walsoordén zijn 40- jarig jubileum vierde. Het heeft overigens weinig ge scheeld of de commissaris, die eeu vergadering in Den Haag had laten schieten om kapitein Van der Velpen de onderschei ding persoonlijk uit te reiken, had door de dichte mist Zeeuwsch- Vluanderen niet kunnen bereiken. „Maar dank zij de goede vaar- capaciteiten van uw collega P. Brouwer ben ik vanmorgen toch van Vlissingen naar Breskens kunnen varen", zo zei hij tot de jubilerende kapitein. „Dan hebt U meer geluk gehad dan mijn oudste dochter", aldus de heer Van der Velpen, „want die staat al van gistermiddag vier uur in Kruiningen te wachten om over te steken". „Ik had er echt behoefte aan om U persoonlijk te komen felicite ren", zo vervolgde de commissa ris. „omdat U nog een van die weinige overgeblevenen- bent van die prachtige groep van oude ge zagvoerders. Een man, die ook tijdens de oorlog voor de goede zaak heeft gewerkt, maar boven dien een man met een blanco conduitestaat en een houding, waarop niets valt aan te mer ken". Ook namens het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland bracht bij de jubilerende, kapitein dank voor alles wat hij voor de Provinciale Stoomboot diensten heeft verricht. Ook Hontenisse's burgemeester, de heer C. J. van Hootegem, me moreerde die prachtige staat van dienst. „De koninklijke onder scheiding is dan ook dubbel en dwars verdiend", aldus de burge meester, die verder, de hoop uit sprak, dat de heer Van der Vel pen de korte tijd, die hij nog bij de Provincie heeft te dienen, ge lukkig mag varen. „Er valt aan deze goede en waarderende woorden weinig toe te voegen", zo begon de directeur der Provinciale Stoombootdien sten, mr. J. L. Nieuwenhuis. „Maar toch wil ik nog gaarne onderstrepen, dat iK als directeur niets dan lof voor U heb en dat (Slot van pag. 1) 115 ha gekocht, onder de voorwaar den, zoals deze zijn gesteld door het ministerie van financiën. De over dracht van dit terrein zal plaatsvin den zodra de minister van financiën de hiertoe, ingevolge de wet van 24 januari 1952, vereiste goedkeuring van ELM. de Koningin heeft ontvan gen. Inmiddels zijn door ons bestellingen geplaatst voor twee dokken met in richtingen, afbouwkade, kraanbanen en de benodigde gebouwen. In het begin van 1961 wordt met de werk zaamheden begonnen, terwijl ver wacht mag worden dat de inbedrijf- stelling in de loop van 1963 zal plaatsvinden. In verband hiermede hebben wij ge meend het reeds voor dit doel gere serveerde bedrag ad f 8.000.000,te moeten verhogen tot f 10.000.000, Ord er portefeuille Het prijspeil op de zeevrachtenmarkt bleef ook gedurende het verslagjaar op een laag niveau, aldus de Schelde- directie. Door het toenemen van de wereld handel in de afgelopen twee jaar steeg het vervoersaanbod voor de lijn- vaart. De wilde vaart ondervindt nog steeds een deprimerende invloed van de deel neming aan de graanvaart door een wisselende hoeveelheid tankertonna ge, welke in het verslagjaar op een zeker ogenblik zelfs het peil van 1 miljoen ton deadweight bereikte. Mede door het op grote schaal uit de vaart nemen en slopen van schepen is het prijspeil op de droge-vrachten- markt enigszins verbeterd. Als gevolg van deze vrachtprijsont wikkeling zijn vooral de reders van lijndiensten in de markt geweest voor nieuwe tonnage. Het prijspeil der con tracten bleef echter beneden de kost prijs. De te grote nieuwbouwcapaci- teit in de wereld, heeft uiteraard eveneens een prijsdruklcende invloed uitgeoefend. Seriebouw Teneinde de fabrïcagekosten zo laag mogelijk te houden, wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke stand aardisatie. Het effect hiervan is ui teraard het grootst bij opdrachten voor meer schepen van eenzelfde ty pe. In dit verband verheugt het de directie te kunnen vermelden, dat van de Black Star Line te Accra in Gha na opdracht werd ontvangen voor de levering van 6 motorvrachtschepen met een draagvermogen van 9400 ton d.w. elk. Op verzoek en ten behoeve van ge noemde rederij zijn door de Schelde nog twee identieke schepen besteld bij Orenstein-Koppel und Lübecker Mascl^inenbau A.G. te Lübeck. Deze schepen worden geheel volgens Schelde-ontwerp gebouwd en worden eveneens van Schelde-Sulzer hoofd motoren voorzien. Lichte schade bij botsing Woensdagmiddag omstreeks drie uur is op de hoek Kerkplein-Ooststraat te Kapelle een bus van de A.M.Z. uit Wemeldinge, bestuurd door de heer T., in botsing gekomen met een be stelauto, bestuurd door de heer J. R. uit Rotterdam. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Beide voertuigen liepen lichte materiële schade op. Beide voertuigen kwamen uit tegenovergestelde richting. de samenwerking tussen de di rectie en U altijd heel prettig is geweest. Slechts eenmaal was U het niet eens met mijn voor stel, namelijk om gezagvoerder te worden op een grotere boot. Maar uw gehechtheid aan uw geboorteland hebben wij toen we ten te eerbiedigen. Ook als direc tie doet. het ons buitengewoon veel genoegen, dat U een konink lijke onderscheiding is toege kend", aldus de heer Nieuwen huis, die besloot met het uitspre ken van de hoop dat kapitein Van der Velpen ook straks na zijn pensionering nog met veel genoegen aan zijn fraaie carrière zal terugdenken. Namens de di rectie bood hij hem de bij dit jubileum passende enveloppe aan. Kapitein Van der Velpen, die overigens liever vaart dan spee ches afsteekt, dankte de hoge bezoekers niet enkele welgekozen «■oorden. Uiteraard heeft hij in de loop van de dag nog talrijke felicita ties in ontvangst moeten nemen van de bemanningsleden, vrien den en kennissen. Bezetting De totale waarde van onze order portefeuille bedroeg per 31 de cember 1960 rond f 270.000.000. Hiermede is een redelijke bedrijfs bezetting tot ultimo 1962 gewaar borgd. Van de in portefeuille zijnde opdrach ten inclusief de reeds in bewerking zijnde orders kunnen als belangrijk ste genoemd worden: 13 schepen, na melijk 9 motorvrachtschepen, waar van 6 van 9400 ton, 2 van 12.000 ton en 1 van 14.500 ton; 3 motortankschepen, waarvan 2 van 32.000 ton en 1 van 19.000 ton; 1 turbinetankschip van 32.00 ton. Voorts 4 Schelde-Sulzer dieselmoto ren; 1 complete scheepsmachine-in stallatie (leveren en monteren); 6 landketels (waarvan 1 met inbe grip van de staalconstructie voor het gebouw); 18 tandwielkasten; 3 lichtmetalen gordijngevels. Ten aanzien van één der motortank schepen van 32.000 ton is met de re derij overeengekomen, dat de bestel ling eventueel gewijzigd kan worden in een bestelling voor twee motor- vrachtschepen van 14.800 ton d.w. Uit een bij het jaarverslag I960 ge voegde grafiek blijkt, dat de order portefeuille een top bereikte in 1956 met ruim 400 miljoen gulden en daar na geleidelijk daalde tot 1959, maar voor 1960 bijna stationair bleef. Samenwerking In het verslag is voorts vermeld dat met de bouw van de werf te Haifa door de Israël Shipyards Ltd., in wel ke onderneming „de Schelde" deel neemt, dit jaar een aanvang is ge maakt. Hierdoor konden aan de Nederlandse industrie enkele belangrijke op drachten worden verstrekt, mede doordat van Nederlandse zijde een krediet aan de Israëlische onderne ming werd verleend. De in 1959 mede door „de Schelde" opgerichte N.V. Neratoom mocht en kele belangrijke opdrachten tot stand brengen voor de vervaardiging van onderdelen voor een Italiaanse kern energiecentrale en voor het bekende Engelse „Dragon-project". Investeringen Aan vernieuwingen en moderniserin gen kwam in 1960 voor een bedrag van f 3.248,497,gereed. Het totaalbedrag der lopende bestel lingen voor investeringsdoeleinden bedroeg per ultimo 1960 rond f 1.700.000.—. Nieuw produkt „Teneinde ook de economische basis van onze machinefabriek te Verbre den, hebben wij van de Siemag A.G. te Dahlbruch de produktie en de ver koop van haar afdeling zuigercom pressoren overgenomen. Het betreft hier compressoren van grote afme tingen, in het bijzonder bestemd voor de chemische industrie en het gas- transport. Voor de fabricage van deze compres soren behoeven geen investeringen van enige omvang plaats te vinden. Personeel Op 31 december 1960 waren 3592 per sonen (vorig jaar 3624) in dienst van de vennootschap. Overeenkomstig het in 1958 goedge keurde reglement winstdeling werd in 1960 een bedrag van rond f 1.000.000 aan het personeel uitgekeerd. In december 1960 heeft nog een ex tra-uitkering van 11&% plaatsgevon den. Aan salarissen. Ionen en sociale las ten werd in 1960 een bedrag van f 25.800.000,— betaald. Ten aanzien van de invoering van de 45-urige werkweek vermeldt het ver slag dat met ingang van 1 januari 1961 de 45-urige werkweek en de werkclassificatie werden ingevoerd. In verband met de verkorting van de middagpauze moest een zeer belang rijke uitbreiding aan de kantineruim- tcn worden gegeven. Winstdeling Wordt het voorstel van de directie om over 1960 12 dividend uit te keren door de aandeelhouders in hun vergadering van 6 maart 1961 goedgekeurd, dan zal overeenkom stig het Reglement Winstdeling aan het personeel 5 winstuitkering worden uitbetaald. Voor hen, die 10 of meer dienstjaren hebben 2ai de uitkering echter hoger liggen in verband met de toe te passen an- cienmteitsfactor. Bij 10-20 dienstjaren wordt 5 y2 uitgekeerd, bij 20-30 dienstjaren ??~ea kij 30 en meer dienstjaren Resultaten De directie constateert in het jaar verslag, dat de financiële positie van Schelde" gezond is en dat het in 1960 behaalde resultaat gunstig ge noemd kan worden. Aan afschrijvingen wordt voorgesteld een bedrag van ruim 7 miljoen gul den, terwijl voor uitbreiding gereser veerd zal worden 2 miljoen. Het te verdelen winstsaldo beloopt 2,2 mil joen gulden,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 13