Atoomschip „Savannah" niet vóór zomer 1962 in Rotterdam DRIJVEND „BERGINGSEILAND" AAN NEDERLAND VERKOCHT VALENTIJNHULDE VOOR VEEL VERDIENSTELIJK WERK SLECHTS ÉÉN VROUW HAD DE HUWELIJKSZWENDELAAR DOOR HEER IN LONDENS VERKEER WIST DE WEG NIET MEER WOENSDAG 15 FEBRUARI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 Op wereldreis met atoomgeleerden Papierwinkel houdt op (Van onze Haagse redactie) Naar wij vernemen zal liet Amerikaanse atoomschip Sa vannah, de eerste door kern energie voortgestuwde koop vaarder ter wereld, niet voor volgend jaar een bezoek aan de Rotterdamse haven brengen. Het verdrag, dat voor het be zoek van de Savannah met de Amerikaanse regering moet worden gesloten, heeit men door het uitblijven van de nood zakelijke gegevens, nog niet kunnen opstellen. Naar ons van de zijde van het mi nisterie van algemene zaken werd meegedeeld zijn deze gegevens ver vat in zes lijvige boekwerken, die naast elkaar staande een lengte van driekwart meter vormen. De stu diecommissie, die met de voorberei ding van een en ander is belast, be schikt tot nu toe slechts over één van deze boekwerken, zoals de zaken er thans voorstaan kan de Savannah op zijn vroegst in de zomer van 1962 in Rotterdam worden verwacht. Het lag aanvankelijk in de bedoeling Ne derland reeds deze zomer aan te doen. Wereldreis De Amerikaanse regering raakt daarmee achter op het programma, dat zij voor de Savannah heeft op gesteld. Een van de belangrijkste punten daaruit is door het onderne men van een wereldreis te bevorde ren dat atoomschepen in alle havens van de wereld worden geaccepteerd en voorts spoed te zetten achter het zoeken van oplossingen voor aan sprakelijkheid en schadeloosstelling bij eventuele ongelukken. Daarnaast stelt de Amerikaanse re gering zich voor, door bezoeken van de Savannah aan de grote haven steden duidelijk te maken, dat atoom schepen even veilig en betrouwbaar zijn als de conventionele schepen. Voor eigen informatie wil men na gaan welke mogelijkheden de kern voortstuwing voor de Amerikaanse vloot in de praktijk heeft. Oneconomisch In scheepvaartkringen lijkt het in middels een uitgemaakte znak, dat atoomschepen als koopvaarders voor lopig nog niet economisch zullen kun nen varen. Men wijst daarbij op de hoge bouwkosten de Savannah heeft naast de vele voorstudies veer tig miljoen dollar gekost en het feit, dat deze schepen niet veel snel Ier kunnen varen dan de overige, noch beduidend meer lading kunnen innemen. Daar komt voor het ogenblik nog bij, dat de verzekering nog steeds niet geregeld is. Ook het vraagstuk van de bemanning levert nog vele moeilijkheden op. Die van de Savan nah heeft een speciale opleiding on dergaan in Lynchburg (Virginia) waar men vijftien maanden heeft be steed aan het onderwijs in allerlei facetten van de kernenergie in het algemeen en de installatie van de Savannah in het bijzonder. Deze maand proefvaart Men verwacht dat de Savannah nog deze maand haar eerst technische proefvaart zal gaan maken, waarna er overigens nog jaren overheen zul len gaan voordat het schip in feite aan de Amerikaanse handelsvloot zal worden toegevoegd. De Amerikaanse regering stelt zich voor het schip, dat plaats biedt aan zestig passagiers, voorlopig enige we reldreizen te laten maken, met aan boord vrijwel uitsluitend atoomge leerden en werktuigkundigen, die in de gelegenheid zullen worden gesteld de kerninstallatiè tijdens zijn wer king te bestuderen. Deze installatie is een verbeterde uitgave van die van de onderzeeboot Nautilus: een van samengeperste Tucht voorziene wa terreactor, die zevenhonderd dagen in bedrijf kan blijven. Daarna moet zij opnieuw worden geladen. Reactor De reactor bevindt zich midschips in een cilinder, die een middellijn van 10,67 meter en een lengte van 15,37 meter heeft. Daar bovenop be vindt zich een koepel met een mid dellijn van 4,27 meter. Het gewicht van de installatie, die omgeven is door een ruim vijf meter hoge stalen tank, bedraagt 2000 ton. De Savannah is gebouwd door de New York Shipbuilding Corp. in Camden (New Yersey) De installatie is geleverd door Babcock en Wilcox Company. Het toezicht op de bouw was in handen van de Maritime Ad ministration van het departement van handel en de commissie voor de atoomenergie. Het schip Is 181,50 meter lang, 23,77 meter breed en heeft een diepgang van 8,99 meter. De waterverplaatsing bedraagt 22.000 ton. De voortstuwïngsinstallaties kunnen een vermogen van ruim 20.000 ank. ontwikkelen. De Savan nah werd in april 1959 door mevrouw Eisenhower te water gelaten. AANWINST VOOR ZEESLEEPVLOOT Varende fabriek met In Londen is het huwelijk voltrokken van Engelands jongste miljonair John Bloom met zijn vroegere secretares- se Anne Cass. Enige jaren geleden was John nog een kantoorbediende niet een inkomen van 120 gulden per week. Hij vond zijn fortuinnadat hij een reis door Nederland had gemaakt en in Engeland terugkeerde met. een Nederlandse wasmachine, die hij met .130 gulden winst verkocht. De jonge zakenman heeft nu een assemblage- bedrijf met 250 werknemers. Eoto: bruid en bruidegom tijdens een receptie in het Londense Savoy-hotel. grijpers en pompen Nederlandse zeesleep- en ber- gingsvloot is uitgebreid met een van de grootste zeegaande hef- en ber gingsschepen ter wereld, de 783 ton metende, 55 meter lange „Help". Dit vaartuig, dat eigendom is geweest van de Britse admiraliteit, behoorde een kleine serie bergingsschepen van de „Kin"-klasse. Het werd ge bruikt voor het opruimen van wrak ken, het lichten van gezonken sche pen (vooral van onderzeeboten),"het vlot brengen van gestrande schepen en de hulpverlening aan in nood ver kerende vaartuigen. Door de aankoop van dit schip door de IJmuidense zeesleepvaart- en ber gingsmaatschappij N.V. Bureau Wijs muller is deze maatschappij de eerste particuliere firma ter wereld, die een dergelijk zeegaand hef- en bergings schip in eigendom en beschikbaar heeft. Het is ook het eerste zeegaande hef- en bergingsschip van de Neder landse sleep- en bergingsvloot. M arinemateriaal Tot nu toe waren het uitsluitend de marinestrijdkrachten van Engeland, Amerika en Rusland, die zestien van deze kostbare schepen voor berging in de vaart hadden. De „Help" (deze naam zal het schip behouden) werd in 1943 gebouwd en is in feite een drij vend bergingseiland. Het schip is uit gerust met alles wat bij de berging van schepen te pas kan komen. Het vaartuig, dat geheel aircondi tioned is en dat een accommodatie heeft voor 42 man, heeft zware en grote bergingsankers voor het vlot Waarschuwing tegen macht der communisten De Britse regering heeft gisteren de aandacht gevestigd op de toenemen de macht van communistisch China en gezegd dat het westen over vol doende militaire macht moet blijven beschikken om agressie van de zijde van het Sowjet-blok of China te voorkomen. In haar rapport over de defensie zei de regering dat China zeer sterke strijdkrachten heeft en dat dc mili taire macht van de Sowjet-Unie of China kan worden gebruikt voor een directe aanval op de westelijke bond genoten of voor inmenging in ge makkelijk ontvlambare situaties, waar ook ter wereld. Groot-Brittannië heeft in de afgelo pen tien jaar gemiddeld zestien mil jard gulden per jaar uitgegeven voor de veiligheid van het westen, dat is een kwart van de staatsuitgaven. De uitgaven stijgen nog steeds, aldus het rapport. brengen van gestrande schepen. Verder beschikt het over stoom- en motorbergingspompen voor het leeg pompen van lek geraakte vaartuigen en is uitgerust met luchtcompressoren om gezonken schepen vol lucht te persen en weer drijvende te brengen. Tien duikers tegelijk Tot de standaarduitrusting van de 1000 i.p.k. sterke „Help" behoren po liepgrijpers. onderwatermagneten, on- derwatersnij- en -brandapparatuur, brandblusmiddelen, duiker- en kik vorsuitrustingen eri een onderwater- schietapparaat om gaten in gezonken schepen te dichten met stukken scheepsplaat. Tien duikers kunnen te gelijk van het schip af onder water in actie zijn. Bankwerkers, timmerlieden en lassers hebben aan boord speciale werkplaatsen. Het bergïngsvaartuig, dat met 10,82 meter zeer breed is, kan met behulp van de hefarmen, die in het voorschip zijn gebouwd, 250 ton heffen. Boven dien is het schip uitgerust met een op het werkdek voor de brug liggende bok, die naar voren kan worden uit geklapt, om dan van een hoogte van vijftien meter vijftig ton te heffen. De „Help" zal ook kunnen slepen, daar het schip is uitgerust met twee sleeplieren, voorzien van zware staal draden. Winkeldiefstal in het groot De Amsterdamse politie heeft de 45-, jarige vrouw G. B.D. aangehouden, die er van verdacht wordt in de af gelopen jaren voor een waarde van enkele tienduizenden guldens aan goederen uit winkels te hebben ge stolen. De vrouw houdt zich volgens de politie hiermede reeds 27 jaar be zig en is reeds vele malen met de po litie en justitie in aanraking geweest. De politie heeft bij lange na nog geen overzicht van de hoeveelheid goederen, die de vrouw bij voorkeur ontvreemdde uit kleinere winkels. Ze had geen speciale voorkeur, want haar buit heeft volgens de politie be staan uit enkele honderden paren ny lonkousen, ongeveer 50 elektrische scheerapparaten, 20 transistorradio's, voorts vesten, truitjes, schoenen, handschoenen, horloges, gouden rin gen enz. Haar arrestatie geschiedde na een uitgebreid onderzoek. Tevens werden wegens heling aangehouden de 42-jarige vrouw A. J. P. de 23-ja- rige koopman J. S.. die veel goederen ver beneden de prijs hadden gekocht. Een groot aantal goederen kon in be- j slag worden genomen. A.V.R.O.-commissie oordeelt niet over beleid (Van een speciale verslaggever) Naar wij vernemen zal dc commis sie die door het hoofdbestuur van de AVRO is ingesteld, geen oordeel ge ven over het beleid van de voorzitter van de AVRO, jhr. Th. Röell. Men zal zich herinneren dat naar aanlei ding van de gebeurtenissen in Assen, waar vorig jaar de jaarvergadering van de AVRO werd gehouden, bij de ze omroepvereniging behoefte ont stond naar 'n onpartijdige commissie die alle te berde gebrachte klachten zal onderzoeken. Hierbij zouden ook de klachten van het.:, actie-eomïté „Vrienden van de AVRO" onder hét oog worden, gezien. Na wéèl vijven en zessen heeft dit comité zijn grieven aan de commis sie-De Jager overhandigd. Hierin wordt, haar mr. A. M. W. de Jager ons meedeelde, niet gesproken over het beleid van het bestuur of van de directie. „Men heeft bepaalde bezwaren tegen de huidige statuten en opmerkingen over het drukken van de AVRO-bode geformuleerd. Wij houden ons strikt aan de opdracht alleen die klachten te onderzoeken die ons bereiken", al dus mr. De Jager. Maandagavond heeft een brand ge woed op de zolderverdieping van het stadhuis aan de Coolsingel in Rotter dam, welke vermoedelijk is uitgebro ken in een werkkamertje voor lood gieters. De brandweer had de vlam men spoedig bedwongen. Foto: onder de ogen van duizenden belangstellenden bestrijdt de brand weer op huiveringwekkende hoogte het vuur. Autobus tegen boom arbeider gedood Dinsdagmorgen om half acht is een autobus roet zestien personen op de rijksweg in Maasbracnt in volle vaart tegen een boom gereden. De heer L. Pijnenburg uit Heikant-Deurne, die voorin naast de bestuurder zat, is hierbij om het leven gekomen. Tien andere personen, met arm- en beenbreuken en diverse andere ver wondingen, zijn naar het ziekenhuis te Roermond overgebracht. Hierbij was ook de chauffeur, die een gebro ken pols had. Het ongeluk gebeurde doordat de rechter voorband van de bus klapte. De bus vervoerde arbeiders uit de omgeving van Deurne naar hun werk. Trekking premielening Amsterdam 1959 Gisteren is de achtste trekking ge houden van de 2/2 pet. premielening Amsterdam 1959. Uitgeloot werden 12 series van 10 obligaties elk t.w. serie 9, 668, 1395, 1637, 3024. 3862, 4443, 4583, 6190, 9102, 18814 en 19310. De 100.000 viel op de serie 1395 nr. 10, en 50.000 op serie 9102 nr. 5. 20.000 lootte uit op serie 1637 nr. 2, 10.000 op serie 18814 nr. 2, en de 5000 op serie 19310 nr. 4. 5 obli gaties werden uitgeloot met een pre mie van 1000 serie 1395 nr. 2, serie 1637 nr. 8, serie 3024 nr. 2, serie 3862 nr. 3 en serie 19310 nr. 3. De houders van de volgende 5 obli gaties werd een premie van 500 toegewezen serie 3024 nr. 5, serie 4443 nr. 8, serie 9102 nr. 3 en serie 18814 de nummers 6 en 7. Tenslotte werden 105 niet hierboven genoemde nummers uitgeloot met 125 elk. Amerikaanse zendeling in Zuid-Afrika vermoord De Amerikaanse zendeling, Lilburn Atkins, die zondagavond door Afri kaanse straatrovers ernstig was mis handeld, is in het ziekenhuis in Kru- gersdorp aan de bekomen verwondin gen overleden. De 63-jarige zendeling wandelde zon dagavond met zijn vrouw, Florence, van de kerk naar huis. toen hij werd aangevallen door Afrikanen. De Afri kanen beroofden de zendeling en diens echtgenote van kleding en alles wat zij bij zich hadden en lieten hen op straat achter. Mrs. Atkins werd met een gebroken arm en hoofdwon den in het ziekenhuis opgenomen. Negentien Nederlanders kregen verrassing Ter gelegenheid van Valentijndag 161 gis" 1 gisteren heeft het Va- lentijn-comité wederom een aantal Nederlanders, die zich onderscheid den door daden van waarachtige vriendschap, trouw of toewijding een Valentijn-huldeblijk aangebo den. Uit het gehele land kwamen bij het comité voordrachten kandidaten binnen. Daar het voor het comité ondoenlijk was op een dag aile geschenken aan te bieden, wendde het zich tot „STRIKT EERLIJK, FINANCIEEL ONAFHANKELIJK" Opgeschreven balpennen als liefdesbewijzen De Rotterdamse recherche heeft de 48-jarige M. V. ingesloten, die huwe lijksadvertenties plaatste of op derge lijke annonces schreef, de vrouwen met wie hij in contact kwam van an dermans geld fêteerde, totdat één vrouw hem noodlottig werd en de le veranciers om geld kwamen vragen. In de advertenties, die hij plaatste, prees hij zichzelf aan als „strikt eer lijk, financieel onafhankelijk en met goede positie". In feite oefende hij BUS IN DRUKTE OP DRIFT niet eens een beroep uit. De dames, met wie hij kennis maakte, stak hij in het nieuw, hij kocht voor haar b.v. een televisietoestel, liet in een ander geval de kamer behangen, bestelde voor honderden guldens aan drank en beloofde voor weer een ander een flat te zullen kopen. Maar niets werd door hem betaald. Hij schroomde niet het niet twee vrouwen tegelijk aan te leggen. Totdat één van de dames aan 's mans welgesteldheid hij zou van een vroegere werkgever nog 95.000 te vordéren hebben, maar - was er slechts magazijnbediende geweest begon te twijfelen en de zaak aan 't rollen kwam. Bij zijn arrestatie vond de recherche een serie lege schrijfmappen en leeg- geschreven ballpoints, allemaal opge bruikt bij het schrijven op huwelijks advertenties en van z.g. liefdesbrie ven. De recherche acht het niet on waarschijnlijk. dat de man nóg meer slachtoffers heeft gemaakt dan hij opbiecht. een aantal V.V.V.-directeuren met het verzoek de aanbieding ter plaatse voor het comité te vellich ten. Het nationaal Valentijnhuldeblijk be staat dit jaar uit een reusachtige bloemenmand, gevuld met een taart, kosmetische artikelen, een koek, bonbons en een boekebon, artikelen dus van de in het comité vertegenwoordigde branches. De Valentijnhulde 1961 werd aange boden aan het echtpaar Rijser- Boots, Purmerend; mevrouw Winkier, Amsterdam; Jan Koop man, Hilversum; O. C. Baas, arts, Den Haag; G. H. Streurman, Veen- dam; mevrouw D. H. M. Kuwirus- Kooy, Leeuwarden; ds. W. E. P. Germs, em. pred. N.H., Assen; echtpaar A. G. J. Tempelmans- Plat, dir. A.N.WJB., Enschede; mevrouw A. Klumperman, Zwolle; pater M. Vermeer, Nij --ïjer-Vroegop, Utrecht; G. v. d. Zanden, Eindho ven; de heer Plompen, Middelburg; echtpaar Retrae, Maastricht; me vrouw Dommeck-Van Gemert, Venlo; H. Schut, A.N.W.B.-wegen- wacht, Haren (Gr.). Aan de vier eerstgenoemden bood het comité het huldeblijk zelf aan. Het echtpaar Rijser-Boots nam alle 8 kinderen (van 6 t/m 18 jaar) van een ouderloos geworden gezin lief devol op. Mevrouw Winkler ontving het als waardering voor haar vele werk ten bate van de „witte bedjes". De heer Jan Koopman werd gehuldigd voor zijn opofferende toewijding ondanks eigen zwakke gezond heid bij de verzorging van A.V. R.O.'s ziekenprogramma „Palet" en de heer O. C. Baas voor zijn bij zondere toewijding voor zijn pa tiënten, in het bijzonder de zieken fonds-patiënten. Chauffeur was volkomen kluts kwijt )c passagiers van een Londense dubbeldekker op lijn 13, hebben zich dezer dagen in het hart van Londen als diva- lenden in een doolhof gevoeld. Hun chauffeur een Westindiër met zo goed als geen er varing niet minder. Het was zijn eerste rit in de geregelde dienst. Alles ging goed met de bus van lijn 13 tot bij na aan hét einde van zijn traject van Gol- der's Green naar Lon don Bridge. De moeilijkheden be gonnen in de verkeers- heksenketel vafi Picca dilly Circus. In plaats van af te buigen naar Haymarket, nam de chauffeur Leicester Square, nauwe theater straat waar al jaren geen bussen meer in mogen. Lijn 13 reed alsmaar rondom de Circus met verbaasde passagiers die hun neuzen tegen de ruiten drukten. Na nog enkele verkeerde manoeuvres, kwam de chauffeur bij de halte waar hij ook inderdaad zijn moest St. Mar- tin-ln-the-Fields. Enkele minuten tater trok hij weer op voor de terugrit naar Gol- der's Green. Hijzelf en zijn passagiers vol goede moed en hoop. Maar alweer op Picca dilly raakte de chauf feur de kluts kwijt. In plaats van te rijden in de richting van Ox ford Circus, reed de bus na een korte conferentie de kant van Berkeley Square op. Een punt dat hele maal niet in de route van lijn 13 ligt. De chauffeur had nu alle hoop om er ooit nog uit te komen, opgegeven. En de passagiers ver loren zich in discus sies die hem nog ver der van de wijs brach ten. Een chauffeur die een limousine stond te wrij ven, verwees lijn 13 naar Bond Street. En door Bruton Street die in geen jaren een bus had zien passeren en de met Daimlers omzoomde Conduit Street, was daar ha een bekend punt, Oxford Oircos. Westfriese actie tegen gemeente classificatie In een op 11 februari aan de minis ter van sociale zaken en volksge zondheid gericht adres, dringt het bestuur van de „Stichting Ontwikke ling West-Friesland", waarin 28 Westfriese gemeenten en de Kamer van Koophandel te Hoorn zijn ver tegenwoordigd, aan op volledige af schaffing van de 'gemeenteclassifi- catie. Door het voortbestaan hier van, aldus het bestuur, wordt de plattelaudsdistricteu onrecht aange daan. Het bestuur heeft er begrip voor. dat deze classificatie indertijd werd in gevoerd, doch stelt, dat sedertdien stad en land naar elkander zijn toe gegroeid en dat de uitgaven voor de plattelandsgemeenten even zwaar zijn als voor de steden. Daarom wordt in het probleemgebied "West- Friesland het voortbestaan van de gemeenteclassificatie dan ook als een grof onrecht aangevoeld. Leeuw at temmersoor op De 32-jarige Zwitserse leeuwentem mer Ernest Huber is maandag door één van zijn tijgers aangevallen ter wijl hij bezig was zijn nummer te re peteren. De tijgerin Delhi had al een stukje van Hibers oor ingeslikt, toen helpers van de temmer tussenbeide kwamen. Vlij ernstig gewond werd de temmer overgebracht naar een zie kenhuis te Palermo. Een plaatsver vanger Is voor Hubert in het circus opgetreden. Meer dan miljoen blikjes melk voor Kongo Meer dan 1 miljoen blikjes melk heeft de Nederlandse schooljeugd in het kader van de actie van het Jeugd Rode Kruis thans ingeza meld ten behoeve van de honge rende kinderen in Kongo. De mo torschepen „Liberia Kust" en „Afrika", die vandaag uit Neder landse havens naar Leopoldstad vertrekken, hebben tezamen meer dan 500.000 blikjes aan boord. Met hun vertrek.zal de gehele lot nu toe ingezamelde voorraad zijn verscheept. Het gironummer van het hoofdbestuur van het Neder landse Rode Kruis vermeldde gis termorgen een totaal van 936.000 welk bedrag eveneens wordt aan gewend voor de anti-hongeractie in Kongo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5