Atoomschip „Savannah" niet vóór
zomer 1962 in Rotterdam
DRIJVEND „BERGINGSEILAND"
AAN NEDERLAND VERKOCHT
VALENTIJNHULDE VOOR VEEL
VERDIENSTELIJK WERK
SLECHTS ÉÉN VROUW HAD DE
HUWELIJKSZWENDELAAR DOOR
HEER IN LONDENS VERKEER
WIST DE WEG NIET MEER
WOENSDAG 15 FEBRUARI 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
Op wereldreis met atoomgeleerden
Papierwinkel
houdt op
(Van onze Haagse redactie)
Naar wij vernemen zal liet
Amerikaanse atoomschip Sa
vannah, de eerste door kern
energie voortgestuwde koop
vaarder ter wereld, niet voor
volgend jaar een bezoek aan de
Rotterdamse haven brengen.
Het verdrag, dat voor het be
zoek van de Savannah met de
Amerikaanse regering moet
worden gesloten, heeit men
door het uitblijven van de nood
zakelijke gegevens, nog niet
kunnen opstellen.
Naar ons van de zijde van het mi
nisterie van algemene zaken werd
meegedeeld zijn deze gegevens ver
vat in zes lijvige boekwerken, die
naast elkaar staande een lengte van
driekwart meter vormen. De stu
diecommissie, die met de voorberei
ding van een en ander is belast, be
schikt tot nu toe slechts over één
van deze boekwerken, zoals de zaken
er thans voorstaan kan de Savannah
op zijn vroegst in de zomer van 1962
in Rotterdam worden verwacht. Het
lag aanvankelijk in de bedoeling Ne
derland reeds deze zomer aan te
doen.
Wereldreis
De Amerikaanse regering raakt
daarmee achter op het programma,
dat zij voor de Savannah heeft op
gesteld. Een van de belangrijkste
punten daaruit is door het onderne
men van een wereldreis te bevorde
ren dat atoomschepen in alle havens
van de wereld worden geaccepteerd
en voorts spoed te zetten achter het
zoeken van oplossingen voor aan
sprakelijkheid en schadeloosstelling
bij eventuele ongelukken.
Daarnaast stelt de Amerikaanse re
gering zich voor, door bezoeken van
de Savannah aan de grote haven
steden duidelijk te maken, dat atoom
schepen even veilig en betrouwbaar
zijn als de conventionele schepen.
Voor eigen informatie wil men na
gaan welke mogelijkheden de kern
voortstuwing voor de Amerikaanse
vloot in de praktijk heeft.
Oneconomisch
In scheepvaartkringen lijkt het in
middels een uitgemaakte znak, dat
atoomschepen als koopvaarders voor
lopig nog niet economisch zullen kun
nen varen. Men wijst daarbij op de
hoge bouwkosten de Savannah
heeft naast de vele voorstudies veer
tig miljoen dollar gekost en het
feit, dat deze schepen niet veel snel
Ier kunnen varen dan de overige,
noch beduidend meer lading kunnen
innemen.
Daar komt voor het ogenblik nog
bij, dat de verzekering nog steeds
niet geregeld is. Ook het vraagstuk
van de bemanning levert nog vele
moeilijkheden op. Die van de Savan
nah heeft een speciale opleiding on
dergaan in Lynchburg (Virginia)
waar men vijftien maanden heeft be
steed aan het onderwijs in allerlei
facetten van de kernenergie in het
algemeen en de installatie van de
Savannah in het bijzonder.
Deze maand proefvaart
Men verwacht dat de Savannah nog
deze maand haar eerst technische
proefvaart zal gaan maken, waarna
er overigens nog jaren overheen zul
len gaan voordat het schip in feite
aan de Amerikaanse handelsvloot zal
worden toegevoegd.
De Amerikaanse regering stelt zich
voor het schip, dat plaats biedt aan
zestig passagiers, voorlopig enige we
reldreizen te laten maken, met aan
boord vrijwel uitsluitend atoomge
leerden en werktuigkundigen, die in
de gelegenheid zullen worden gesteld
de kerninstallatiè tijdens zijn wer
king te bestuderen. Deze installatie
is een verbeterde uitgave van die van
de onderzeeboot Nautilus: een van
samengeperste Tucht voorziene wa
terreactor, die zevenhonderd dagen
in bedrijf kan blijven. Daarna moet
zij opnieuw worden geladen.
Reactor
De reactor bevindt zich midschips
in een cilinder, die een middellijn
van 10,67 meter en een lengte van
15,37 meter heeft. Daar bovenop be
vindt zich een koepel met een mid
dellijn van 4,27 meter. Het gewicht
van de installatie, die omgeven is
door een ruim vijf meter hoge stalen
tank, bedraagt 2000 ton.
De Savannah is gebouwd door de
New York Shipbuilding Corp. in
Camden (New Yersey) De installatie
is geleverd door Babcock en Wilcox
Company. Het toezicht op de bouw
was in handen van de Maritime Ad
ministration van het departement
van handel en de commissie voor de
atoomenergie. Het schip Is 181,50
meter lang, 23,77 meter breed en
heeft een diepgang van 8,99 meter.
De waterverplaatsing bedraagt 22.000
ton. De voortstuwïngsinstallaties
kunnen een vermogen van ruim
20.000 ank. ontwikkelen. De Savan
nah werd in april 1959 door mevrouw
Eisenhower te water gelaten.
AANWINST VOOR ZEESLEEPVLOOT
Varende fabriek met
In Londen is het huwelijk voltrokken
van Engelands jongste miljonair John
Bloom met zijn vroegere secretares-
se Anne Cass. Enige jaren geleden
was John nog een kantoorbediende
niet een inkomen van 120 gulden per
week. Hij vond zijn fortuinnadat hij
een reis door Nederland had gemaakt
en in Engeland terugkeerde met. een
Nederlandse wasmachine, die hij met
.130 gulden winst verkocht. De jonge
zakenman heeft nu een assemblage-
bedrijf met 250 werknemers.
Eoto: bruid en bruidegom tijdens een
receptie in het Londense Savoy-hotel.
grijpers en pompen
Nederlandse zeesleep- en ber-
gingsvloot is uitgebreid met een van
de grootste zeegaande hef- en ber
gingsschepen ter wereld, de 783 ton
metende, 55 meter lange „Help". Dit
vaartuig, dat eigendom is geweest
van de Britse admiraliteit, behoorde
een kleine serie bergingsschepen
van de „Kin"-klasse. Het werd ge
bruikt voor het opruimen van wrak
ken, het lichten van gezonken sche
pen (vooral van onderzeeboten),"het
vlot brengen van gestrande schepen
en de hulpverlening aan in nood ver
kerende vaartuigen.
Door de aankoop van dit schip door
de IJmuidense zeesleepvaart- en ber
gingsmaatschappij N.V. Bureau Wijs
muller is deze maatschappij de eerste
particuliere firma ter wereld, die een
dergelijk zeegaand hef- en bergings
schip in eigendom en beschikbaar
heeft. Het is ook het eerste zeegaande
hef- en bergingsschip van de Neder
landse sleep- en bergingsvloot.
M arinemateriaal
Tot nu toe waren het uitsluitend de
marinestrijdkrachten van Engeland,
Amerika en Rusland, die zestien van
deze kostbare schepen voor berging in
de vaart hadden. De „Help" (deze
naam zal het schip behouden) werd in
1943 gebouwd en is in feite een drij
vend bergingseiland. Het schip is uit
gerust met alles wat bij de berging
van schepen te pas kan komen.
Het vaartuig, dat geheel aircondi
tioned is en dat een accommodatie
heeft voor 42 man, heeft zware en
grote bergingsankers voor het vlot
Waarschuwing
tegen macht der
communisten
De Britse regering heeft gisteren de
aandacht gevestigd op de toenemen
de macht van communistisch China
en gezegd dat het westen over vol
doende militaire macht moet blijven
beschikken om agressie van de zijde
van het Sowjet-blok of China te
voorkomen.
In haar rapport over de defensie zei
de regering dat China zeer sterke
strijdkrachten heeft en dat dc mili
taire macht van de Sowjet-Unie of
China kan worden gebruikt voor een
directe aanval op de westelijke bond
genoten of voor inmenging in ge
makkelijk ontvlambare situaties,
waar ook ter wereld.
Groot-Brittannië heeft in de afgelo
pen tien jaar gemiddeld zestien mil
jard gulden per jaar uitgegeven voor
de veiligheid van het westen, dat is
een kwart van de staatsuitgaven. De
uitgaven stijgen nog steeds, aldus
het rapport.
brengen van gestrande schepen.
Verder beschikt het over stoom-
en motorbergingspompen voor het
leeg pompen van lek geraakte
vaartuigen en is uitgerust met
luchtcompressoren om gezonken
schepen vol lucht te persen en
weer drijvende te brengen.
Tien duikers tegelijk
Tot de standaarduitrusting van de
1000 i.p.k. sterke „Help" behoren po
liepgrijpers. onderwatermagneten, on-
derwatersnij- en -brandapparatuur,
brandblusmiddelen, duiker- en kik
vorsuitrustingen eri een onderwater-
schietapparaat om gaten in gezonken
schepen te dichten met stukken
scheepsplaat. Tien duikers kunnen te
gelijk van het schip af onder water in
actie zijn. Bankwerkers, timmerlieden
en lassers hebben aan boord speciale
werkplaatsen.
Het bergïngsvaartuig, dat met 10,82
meter zeer breed is, kan met behulp
van de hefarmen, die in het voorschip
zijn gebouwd, 250 ton heffen. Boven
dien is het schip uitgerust met een op
het werkdek voor de brug liggende
bok, die naar voren kan worden uit
geklapt, om dan van een hoogte van
vijftien meter vijftig ton te heffen.
De „Help" zal ook kunnen slepen,
daar het schip is uitgerust met twee
sleeplieren, voorzien van zware staal
draden.
Winkeldiefstal
in het groot
De Amsterdamse politie heeft de 45-,
jarige vrouw G. B.D. aangehouden,
die er van verdacht wordt in de af
gelopen jaren voor een waarde van
enkele tienduizenden guldens aan
goederen uit winkels te hebben ge
stolen. De vrouw houdt zich volgens
de politie hiermede reeds 27 jaar be
zig en is reeds vele malen met de po
litie en justitie in aanraking geweest.
De politie heeft bij lange na nog
geen overzicht van de hoeveelheid
goederen, die de vrouw bij voorkeur
ontvreemdde uit kleinere winkels. Ze
had geen speciale voorkeur, want
haar buit heeft volgens de politie be
staan uit enkele honderden paren ny
lonkousen, ongeveer 50 elektrische
scheerapparaten, 20 transistorradio's,
voorts vesten, truitjes, schoenen,
handschoenen, horloges, gouden rin
gen enz. Haar arrestatie geschiedde
na een uitgebreid onderzoek. Tevens
werden wegens heling aangehouden
de 42-jarige vrouw A. J. P. de 23-ja-
rige koopman J. S.. die veel goederen
ver beneden de prijs hadden gekocht.
Een groot aantal goederen kon in be- j
slag worden genomen.
A.V.R.O.-commissie
oordeelt niet over beleid
(Van een speciale verslaggever)
Naar wij vernemen zal dc commis
sie die door het hoofdbestuur van de
AVRO is ingesteld, geen oordeel ge
ven over het beleid van de voorzitter
van de AVRO, jhr. Th. Röell. Men
zal zich herinneren dat naar aanlei
ding van de gebeurtenissen in Assen,
waar vorig jaar de jaarvergadering
van de AVRO werd gehouden, bij de
ze omroepvereniging behoefte ont
stond naar 'n onpartijdige commissie
die alle te berde gebrachte klachten
zal onderzoeken.
Hierbij zouden ook de klachten van
het.:, actie-eomïté „Vrienden van de
AVRO" onder hét oog worden, gezien.
Na wéèl vijven en zessen heeft dit
comité zijn grieven aan de commis
sie-De Jager overhandigd. Hierin
wordt, haar mr. A. M. W. de Jager
ons meedeelde, niet gesproken over
het beleid van het bestuur of van
de directie.
„Men heeft bepaalde bezwaren tegen
de huidige statuten en opmerkingen
over het drukken van de AVRO-bode
geformuleerd. Wij houden ons strikt
aan de opdracht alleen die klachten
te onderzoeken die ons bereiken", al
dus mr. De Jager.
Maandagavond heeft een brand ge
woed op de zolderverdieping van het
stadhuis aan de Coolsingel in Rotter
dam, welke vermoedelijk is uitgebro
ken in een werkkamertje voor lood
gieters. De brandweer had de vlam
men spoedig bedwongen.
Foto: onder de ogen van duizenden
belangstellenden bestrijdt de brand
weer op huiveringwekkende hoogte
het vuur.
Autobus tegen
boom arbeider
gedood
Dinsdagmorgen om half acht is een
autobus roet zestien personen op de
rijksweg in Maasbracnt in volle vaart
tegen een boom gereden. De heer L.
Pijnenburg uit Heikant-Deurne, die
voorin naast de bestuurder zat, is
hierbij om het leven gekomen.
Tien andere personen, met arm- en
beenbreuken en diverse andere ver
wondingen, zijn naar het ziekenhuis
te Roermond overgebracht. Hierbij
was ook de chauffeur, die een gebro
ken pols had.
Het ongeluk gebeurde doordat de
rechter voorband van de bus klapte.
De bus vervoerde arbeiders uit de
omgeving van Deurne naar hun werk.
Trekking premielening
Amsterdam 1959
Gisteren is de achtste trekking ge
houden van de 2/2 pet. premielening
Amsterdam 1959. Uitgeloot werden
12 series van 10 obligaties elk t.w.
serie 9, 668, 1395, 1637, 3024. 3862,
4443, 4583, 6190, 9102, 18814 en
19310. De 100.000 viel op de serie
1395 nr. 10, en 50.000 op serie
9102 nr. 5.
20.000 lootte uit op serie 1637 nr.
2, 10.000 op serie 18814 nr. 2, en
de 5000 op serie 19310 nr. 4. 5 obli
gaties werden uitgeloot met een pre
mie van 1000 serie 1395 nr. 2,
serie 1637 nr. 8, serie 3024 nr. 2,
serie 3862 nr. 3 en serie 19310 nr. 3.
De houders van de volgende 5 obli
gaties werd een premie van 500
toegewezen serie 3024 nr. 5, serie
4443 nr. 8, serie 9102 nr. 3 en serie
18814 de nummers 6 en 7. Tenslotte
werden 105 niet hierboven genoemde
nummers uitgeloot met 125 elk.
Amerikaanse zendeling in
Zuid-Afrika vermoord
De Amerikaanse zendeling, Lilburn
Atkins, die zondagavond door Afri
kaanse straatrovers ernstig was mis
handeld, is in het ziekenhuis in Kru-
gersdorp aan de bekomen verwondin
gen overleden.
De 63-jarige zendeling wandelde zon
dagavond met zijn vrouw, Florence,
van de kerk naar huis. toen hij werd
aangevallen door Afrikanen. De Afri
kanen beroofden de zendeling en
diens echtgenote van kleding en alles
wat zij bij zich hadden en lieten hen
op straat achter. Mrs. Atkins werd
met een gebroken arm en hoofdwon
den in het ziekenhuis opgenomen.
Negentien Nederlanders
kregen verrassing
Ter gelegenheid van Valentijndag
161 gis" 1
gisteren heeft het Va-
lentijn-comité wederom een aantal
Nederlanders, die zich onderscheid
den door daden van waarachtige
vriendschap, trouw of toewijding
een Valentijn-huldeblijk aangebo
den. Uit het gehele land kwamen
bij het comité voordrachten
kandidaten binnen.
Daar het voor het comité ondoenlijk
was op een dag aile geschenken
aan te bieden, wendde het zich tot
„STRIKT EERLIJK, FINANCIEEL ONAFHANKELIJK"
Opgeschreven balpennen
als liefdesbewijzen
De Rotterdamse recherche heeft de
48-jarige M. V. ingesloten, die huwe
lijksadvertenties plaatste of op derge
lijke annonces schreef, de vrouwen
met wie hij in contact kwam van an
dermans geld fêteerde, totdat één
vrouw hem noodlottig werd en de le
veranciers om geld kwamen vragen.
In de advertenties, die hij plaatste,
prees hij zichzelf aan als „strikt eer
lijk, financieel onafhankelijk en met
goede positie". In feite oefende hij
BUS IN DRUKTE OP DRIFT
niet eens een beroep uit. De dames,
met wie hij kennis maakte, stak hij
in het nieuw, hij kocht voor haar b.v.
een televisietoestel, liet in een ander
geval de kamer behangen, bestelde
voor honderden guldens aan drank en
beloofde voor weer een ander een flat
te zullen kopen.
Maar niets werd door hem betaald.
Hij schroomde niet het niet twee
vrouwen tegelijk aan te leggen.
Totdat één van de dames aan
's mans welgesteldheid hij zou
van een vroegere werkgever nog
95.000 te vordéren hebben, maar
- was er slechts magazijnbediende
geweest begon te twijfelen en
de zaak aan 't rollen kwam.
Bij zijn arrestatie vond de recherche
een serie lege schrijfmappen en leeg-
geschreven ballpoints, allemaal opge
bruikt bij het schrijven op huwelijks
advertenties en van z.g. liefdesbrie
ven. De recherche acht het niet on
waarschijnlijk. dat de man nóg meer
slachtoffers heeft gemaakt dan hij
opbiecht.
een aantal V.V.V.-directeuren met
het verzoek de aanbieding ter
plaatse voor het comité te vellich
ten.
Het nationaal Valentijnhuldeblijk be
staat dit jaar uit een reusachtige
bloemenmand, gevuld met een
taart, kosmetische artikelen, een
koek, bonbons en een boekebon,
artikelen dus van de in het comité
vertegenwoordigde branches.
De Valentijnhulde 1961 werd aange
boden aan het echtpaar Rijser-
Boots, Purmerend; mevrouw
Winkier, Amsterdam; Jan Koop
man, Hilversum; O. C. Baas, arts,
Den Haag; G. H. Streurman, Veen-
dam; mevrouw D. H. M. Kuwirus-
Kooy, Leeuwarden; ds. W. E. P.
Germs, em. pred. N.H., Assen;
echtpaar A. G. J. Tempelmans-
Plat, dir. A.N.WJB., Enschede;
mevrouw A. Klumperman, Zwolle;
pater M. Vermeer, Nij
--ïjer-Vroegop,
Utrecht; G. v. d. Zanden, Eindho
ven; de heer Plompen, Middelburg;
echtpaar Retrae, Maastricht; me
vrouw Dommeck-Van Gemert,
Venlo; H. Schut, A.N.W.B.-wegen-
wacht, Haren (Gr.).
Aan de vier eerstgenoemden bood het
comité het huldeblijk zelf aan.
Het echtpaar Rijser-Boots nam alle
8 kinderen (van 6 t/m 18 jaar) van
een ouderloos geworden gezin lief
devol op.
Mevrouw Winkler ontving het als
waardering voor haar vele werk
ten bate van de „witte bedjes".
De heer Jan Koopman werd gehuldigd
voor zijn opofferende toewijding
ondanks eigen zwakke gezond
heid bij de verzorging van A.V.
R.O.'s ziekenprogramma „Palet"
en de heer O. C. Baas voor zijn bij
zondere toewijding voor zijn pa
tiënten, in het bijzonder de zieken
fonds-patiënten.
Chauffeur was
volkomen
kluts kwijt
)c passagiers van een
Londense dubbeldekker
op lijn 13, hebben zich
dezer dagen in het hart
van Londen als diva-
lenden in een doolhof
gevoeld. Hun chauffeur
een Westindiër met
zo goed als geen er
varing niet minder.
Het was zijn eerste rit
in de geregelde dienst.
Alles ging goed met de
bus van lijn 13 tot bij
na aan hét einde van
zijn traject van Gol-
der's Green naar Lon
don Bridge.
De moeilijkheden be
gonnen in de verkeers-
heksenketel vafi Picca
dilly Circus. In plaats
van af te buigen naar
Haymarket, nam de
chauffeur Leicester
Square, nauwe theater
straat waar al jaren
geen bussen meer in
mogen.
Lijn 13 reed alsmaar
rondom de Circus met
verbaasde passagiers
die hun neuzen tegen
de ruiten drukten. Na
nog enkele verkeerde
manoeuvres, kwam de
chauffeur bij de halte
waar hij ook inderdaad
zijn moest St. Mar-
tin-ln-the-Fields.
Enkele minuten tater
trok hij weer op voor
de terugrit naar Gol-
der's Green. Hijzelf en
zijn passagiers vol
goede moed en hoop.
Maar alweer op Picca
dilly raakte de chauf
feur de kluts kwijt.
In plaats van te rijden
in de richting van Ox
ford Circus, reed de
bus na een korte
conferentie de kant
van Berkeley Square
op. Een punt dat hele
maal niet in de route
van lijn 13 ligt. De
chauffeur had nu alle
hoop om er ooit nog uit
te komen, opgegeven.
En de passagiers ver
loren zich in discus
sies die hem nog ver
der van de wijs brach
ten.
Een chauffeur die een
limousine stond te wrij
ven, verwees lijn 13
naar Bond Street. En
door Bruton Street
die in geen jaren een
bus had zien passeren
en de met Daimlers
omzoomde Conduit
Street, was daar ha
een bekend punt,
Oxford Oircos.
Westfriese actie
tegen gemeente
classificatie
In een op 11 februari aan de minis
ter van sociale zaken en volksge
zondheid gericht adres, dringt het
bestuur van de „Stichting Ontwikke
ling West-Friesland", waarin 28
Westfriese gemeenten en de Kamer
van Koophandel te Hoorn zijn ver
tegenwoordigd, aan op volledige af
schaffing van de 'gemeenteclassifi-
catie. Door het voortbestaan hier
van, aldus het bestuur, wordt de
plattelaudsdistricteu onrecht aange
daan.
Het bestuur heeft er begrip voor. dat
deze classificatie indertijd werd in
gevoerd, doch stelt, dat sedertdien
stad en land naar elkander zijn toe
gegroeid en dat de uitgaven voor de
plattelandsgemeenten even zwaar
zijn als voor de steden. Daarom
wordt in het probleemgebied "West-
Friesland het voortbestaan van de
gemeenteclassificatie dan ook als een
grof onrecht aangevoeld.
Leeuw at temmersoor op
De 32-jarige Zwitserse leeuwentem
mer Ernest Huber is maandag door
één van zijn tijgers aangevallen ter
wijl hij bezig was zijn nummer te re
peteren. De tijgerin Delhi had al een
stukje van Hibers oor ingeslikt, toen
helpers van de temmer tussenbeide
kwamen. Vlij ernstig gewond werd
de temmer overgebracht naar een zie
kenhuis te Palermo. Een plaatsver
vanger Is voor Hubert in het circus
opgetreden.
Meer dan miljoen blikjes
melk voor Kongo
Meer dan 1 miljoen blikjes melk
heeft de Nederlandse schooljeugd
in het kader van de actie van het
Jeugd Rode Kruis thans ingeza
meld ten behoeve van de honge
rende kinderen in Kongo. De mo
torschepen „Liberia Kust" en
„Afrika", die vandaag uit Neder
landse havens naar Leopoldstad
vertrekken, hebben tezamen meer
dan 500.000 blikjes aan boord.
Met hun vertrek.zal de gehele lot
nu toe ingezamelde voorraad zijn
verscheept. Het gironummer van
het hoofdbestuur van het Neder
landse Rode Kruis vermeldde gis
termorgen een totaal van 936.000
welk bedrag eveneens wordt aan
gewend voor de anti-hongeractie
in Kongo.