Het Parijse vervoer staat niet stil
als de métro staakt
Russen willen ook de planeet
Mars verkennen
s
BONN OVERROMPELT JEUGD
MET GRAMMOFOONPLATEN
VROUW ACHTER STUURKNUPPEL
VAN STRAAUAGER
DINSDAG 14 FEBRUARI 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
1
VEHIKELS VAN 28 JAAR OUD
Bussen rijden ongeveer dezelfde
afstand: van aarde naar maan
VEEL BEZONGEN, door iedere regisseur verfilmd, door iedere
toerist gebruikt. Dat is de métro in Parijs, waar de gehele dag
drommen mensen toestromen en waar omstreeks het sluitings
uur van de bedrijven een dringende en duwende massa door de
ingewanden van Parijs stroomt, van en naar één van de ontel
bare stations.
Bijna drie en een half miljoen reizigers maken iedere dag ge
bruik van de ondergrondse, waar treinen om de twee minuten
op de verschillende stations stoppen. Treinen die samen een af
stand van 384.000 kilometer afleggen; de afstand van de aarde
naar de maan. Toch staat het Parijse openbare vervoer alles
behalve stil als de métro er niet is. De ouderwetse autobussen
vervoeren bijna evenveel reizigers, maar zij hebben te kampen
met verkeersopstoppingen en andere onvoorziene omstandig
heden.
Voor de technische bediening van het
Parijse autobusnet is als het ware een
generale staf nodig, die iedere dag
weer troepen moet inzetten om zien
te beschermen tegen het steeds toene
mende leger van weggebruikers en
obstakels.
De métro en de autobusdiensten
vallen samen onder een gro
te onderneming, de Régie
Autonome des Transport Pa-
risiens RATP maar admini
stratief gezien, leiden beide afde
lingen een eigen leven. Plet auto
busnet is ingedeeld in 152 lijnen
voor Groot-Parijs alleen, de totale
afstand van deze lijnen bedraagt
1416 kilometer, de reizigers beta
len iedere dag rond 2,5 miljoen
franc en de bussen leggen iedere
dag samen 330.000 kilometer af.
Daar staan dan oolc 2500 autobus
sen voor klaar, waarvan 480
bijna een vijfde de eerbiedwaar
dige leeftijd van 28 jaar reeds
heeft bereikt.
De vernieuwing van het rollend ma
terieel is door de oorlog en bezetting
aanzienlijk vertraagd en vindt ook
nu nog slechts heel langzaam voort
gang. Jaai'lijks worden er ongeveer
250 nieuwe wagens in dienst gesteld.
In iedere bus kunnen vijftig mensen,
de nieuwe soort heeft zestig plaatsen.
Maar de chauffeurs zweren bij het
oude model met de hoge chauffeurs
zetel en de korte draaicirkel. Een Pa
rijse bus kan bijna om zijn eigen as
draaien. En in het ingewikkelde ver
keer van de lichtstad is dat hoog no
dig. Het Parijse verkeer vraagt na
melijk ook van een bus de wendbaar
heid van een kleine wagen. Daarom
worden ook maar weinig trolleybus
sen gebruikt. Er zijn slechts drie
lijnen in de voorsteden, waar lange
rechte straten zijn.
T ekort
De veroudering van de RATP is een
direct gevolg van de financiële toe
stand van de onderneming. Ieder jaar
staat er op de rekening een tekort
van honderd miljoen nieuwe francs.
Dit gat wordt voor zeventig procent
g!
uld door de Franse staat en voor
tig procent door de stad Parijs.
Ofschoon de reiziger nog een vrij ge
peperde prijs moet betalen: de prijs
is een gulden voor ongeveer zes ki*
meter.
ilo-
Frankrijk is het land van de gecom
pliceerdste, omvangrijkste en voor een
deel ook meest nutteloze sociale voor
zieningen, die vooral gelden voor het
openbare vervoer. Omdat het tekort
toch op een of andere manier moet
worden gedekt is het een kwestie van
het geld van de ene in de andere
broekzak steken. De financiële toe
standen van de RATP veroorlooft dus
niet de vernieuwingen, die voor een
verkeersdienst van een grote stad
zo noodzakelijk zijn. Zo zijn er slechts
dertien lijnen, waarop ook
's nachts wordt gereden, maar van
alle andere lijnen vertrekt om negen
uur de laatste bus. Wie zich om tien
uur dus in een métroloze voorstad be
vindt, moet zich tijdig van een taxi
voorzien.
Laten we bijvoorbeeld lijn 20 van
het Gare de Lyon naar het Gare de
St.-Lazaire nemen, langs de Bastil
le en over de Place de la Républi-
que, van het zuidoosten naar het
In Stockholm is een Hydrokopter ge
toond, een glijboot ontworpen voor
water, ijs- en sneeuwvlakten en moe
rasgebied. De boot is vervaardigd
van fiberglas. De boot, wordt voort
gestuwd door 'n VolksiVagen- of Por
sche motor, die een pröpellor aan
drijft. De glijboot biedt- plaats aan
drie personen en er is ruimte voor
i draagbaar.
centrum over de grote boulevards.
Deze lijn wordt net als dertig an
dere geleid vanuit een centrum.
Bij aankomst en vertrek van en op
de eindstations stopt de conducteur
een strookje karton in een stempel-
iclok. De centrale weet dan de
stand op het betreffende station,
de vertragingen daar of de verkor
tingen van de rijtijd, en men krijgt
dan bovendien een overzicht van
de verkeersopstoppingen die iedere
Parijse automobilist 's. morgens,
's middags en 's avonds vertwijfeld
naar zijn hoofd doet grijpen.'
De chauffeur van onze bus is mon
sieur Brassamin, één van de 35.000
werknemers van de onderneming.
Hij is al 23 jaar „machiniste" en
heeft al die tijd bijna voortdurend
op lijn 20 gereden: vijfmaal per dag
van het ene station naar het andere,
dus minstens 26.000 maal in zijn be
staan als chauffeur. Vakantie, ziek
te en een onvrijwillig verblijf in
Duitsland tijdens de bezetting niet
meegerekend, steeds langs de Bas
tille langs de Dame République, die
als gedenkteken op het gelijknamige
plein staat. Brassamin is een stevige
sportieve kerel, bijna een „brico-
leur", een knutselaar.
Complet
De dispatcher-automaat belt en doet
het rittennummer van Brassamin
oplichten, hij springt op zijn zetel en
Zijn „andere helft", de conducteur,
met wie hij al ruim twintig jaar „ge
trouwd" Is, laat zijn volautomatische
kaartjesautomaat ratelen. De wagen
is al vol; het bordje „complet" wordt
achterin opgehangen. Een bordje dat
de Parijzenaars, die wat het verkeer
betreft fatalistisch zijn ingesteld,
steeds respecteren.
De bus zwenkt door de verkeersdruk
te; even lijkt het alsof het inwonertal
van de grote stad is verdubbeld. De
Parijzenaar houdt zich niet aan de
verkeersregels, maar aan zijn gezonde
verstand en met de stelregel steeds in
zijn hoofd: „De moedige overwint".
Een stelregel, die ook de voetgangers
volgen, omdat ze de humane verkeers
politie steeds aan hun kant weten. Ze
weten dat ze steeds meer bescherming
krijgen dan de sterke, zielloze motor
voertuigen.
Brassamin eu zijn collega's zijn
daar niet in geïnteresseerd; zij
kennen iedere steen in hun vijftig
minuten lange route. Ze ontwijken
hier een aantal geparkeerde last
posten, daar een zwoegende groot
moeder, die net van de markt
rugkeert, ginds een beginneling
aan het stuur. Even stoppen bij een
halte en dan weer weg. Riet een
oog op de klok en het tijdschema
Aan het eindstation stoppen en dan
weer weg.
OOSTDU1TSE CAMPAGNE:
Alleen „Moestafa" geeft
werkelijkheidweer
Het wil er bij de functionarissen van
de communistische partij in Oost-
Duitsland niet in, dat er in de bonds
republiek nog een leven bestaat, zon
der dat de almacht van de staat of
een staatspartij daar iets in heeft
te zeggen. Men kan eenvoudig niet
begrijpen, dat er nog dingen zijn, die
niets hebben te maken met ideologie,
propaganda en politiek. Dat wordt
nu weer eens bewezen door een
campagne, die in de Sowjetsector
van Duitsland wordt gevoerd tegen
de westelijke schlagers.
Het startschot voor deze campagne
werd onlangs gegeven door een com
mentator van „Die Star", Karl
Eduard von Schnitzler, in een tele
visie-uitzending.
Bevredigende resultaten
van Amsterdam Rubber
De produktenzaken van de N.V.
Rubber Cultuur Maatschappij Am
sterdam en haar dochteronderne
mingen hebben in 1960, aldus het
verslag, bevredigende resultaten op
geleverd, die als geheel genomen la
ger waren dan die over 1959. Een
van de oorzaken was de grote prijs
daling voor verscheidene produkten
in de tweede helft van het jaar. In
middels is tegen het einde van 1960
aan deze dalingen een einde geko
men, waardoor de naaste- toekomst
zich niet ongunstig laat aanzien. Een
prognose op langere termijn is bij
een produktenhandel evenwel niet
goed mogelijk.
Aan bedrijfswinst en uitkeringen uit
deelnemingen werd geboekt 880.639
(v.j. 1.277.346). Aan vergoedingen
voor beheer en adviezen werd ont
vangen 262.324 (nihil) en aan ren
te 923.651 724.748). Na onkos
ten ad 473.589 539.479) én on
kosten voor nieuwe projecten ad
284.977 158.253) resteert als
saldo-winst 1.308.049 1.304.361),
waaruit zoals gemeld een on
veranderd dividend van 5 pet wordt
voorgesteld. Na het treffen van een
voorziening van bijna 39,9 min
staat het vermogen in Indonesië
thans p.m. in de balans. Hierna res
teert een reservefonds van 10 min.
De directie is overtuigd dat over
1950 t.m. 1960 geen belasting meer
De. niets-bedoelende schlager
„Morgen, morgen lacht ons het
geluk weer tegen", was er een
duidelijk bewijs voor, dat de
Westduitsers Oost-Duitsland wil
len veroveren. „Generaal Speidel
heeft het alleen wat concreter on
der woorden gebracht dan de
schrijver van de tophit. 7»ij spe
len zogezegd heiden een andere
rol in hetzelfde spelletje".
De tophit „Het gloeiende zand
maakt de dag tot een hel" noem
de Von Schnitzler: hét lied voor
het nieuwe Afrikakorps van 1960.
De commentator besloot de uitzen
ding met te zeggen, dat het hier
geen uitzondering betrof. „Zegt U
niet, dat ik overdrijf of generaliseer,
want deze liedjes maken deel uit
van een lawine, die in de vorm van
niet-politieke schlagers de jeugd zal
overrompelen met de leer van haat,
soldatenromantielc en levensverach
ting".
De pers in de Sowjetzone heeft dit
thema met beide handen aangegre
pen en bedient zich van Von Schnitz-
lertermen. Onder de kop „Verderf
op grammofoonplaten" schrijft het
blad „Freie Erde" in Neubranden-
burg in een artikel:
„De schrijvers van schlagers,
Fels en anderen, proberen in op
dracht van mOitairisten met be
hulp van grammofoonplaten de
jeugd een tegenzin tegen het
communisme te geven en hen tot
willige werktuigen van de oor
logspolitiek van Bonn te maken.
In vrijwel alle platen klinkt iets
door van de wil van Bonn, maar
er zijn enkele waarin de ideolo-
ie van de militaire staat niet
gie van de
doorklinkt".
Als voorbeeld hiervan noemt het
blad „Moestafa": „Moestafa te
kent bijna waarheidsgetrouw hoe
weinig rechten de mens in de ka
pitalistische maatschappij heeft.
Maar dat zijn uitzonderingen.
Dergelijke liedjes komen niet veel
voor, zolang het systeem in het
andere Duitsland niet verandert".
Nazi-beul„Ik
was onbelangrijk
in de S.S."
Te Ansbacli, waar hij berecht wordt
wegens zijn activiteiten als comman
dant van het onder-kamp Gusen I
van het complex Mauthausen, heeft
ex-nazi Kurt Chmielewski gisteren
verklaard dat hij slechts een onbe
langrijk lid van de S.S. was. Chmie
lewski wordt beschuldigd van wreed
heden en moord op gevangenen van
zijn deel van het concentratiekamp
Mauthausen.
Chmielewski, thans 57 jaar en eens
beeldhouwer van beroep, ontkende
dat hij gevangenen door middel van
de „waterkuur", die in de winter
werd toegepast op gevangenen in
een ijskoude cementen kelder, om
het leven had gebracht. Hij wist zich
van zijn kamptijd vrijwel niets meer
te herinneren en zei altijd de orders
van zijn meerderen te hebben opge
volgd.
In de winter stierven doorgaans 30
tot 40 gevangenen per dag aan hon
ger en kou, zei h'i, maar dat er in
Gusen I 10.000 gevangenen waren
overleden de „dodenboeken" ga
ven dit getal aantrok hij in twij
fel.
Er zijn zeventig getuigen opgeroe
pen en het proces tegen Chmielews
ki zal vermoedelijk een tot twee
maanden duren. r
Zesjarig slachtoffer van
carnaval in Gulpen
(Van onze correspondent)
Tijdens de carnavalsoptocht te Gul
pen is zondagmiddag het 6-jarig
zoontje Jantje, van de familie Wynen
onder de prinsenwagen geraakt toen
het kind de weg opliep om snoep te
grijpen dat van de wagen werd rond
gestrooid.
Het kind kwam onder de wielen van
de prinsenwagen terecht en overleed
kort na het ongeval. Eerst geruime
tijd later konden de ouders van de
knaap worden opgespoord. De carna
valsviering is na dit tragische onge
val in het dorp afgelast.
Minister Cals naar
opgravingen in Egypte
Gewapend met camera's en vol van
enthousiasme zijn gisterochtend de
minister van O., K. en W., mr. J. M.
L. Th. Cals, en de directeur-generaal
voor de kunsten en voor buitenlandse
culturele betrekkingen, dr. H. J. Rei-
nink, van Schiphol naar Cairo ver
trokken.
Op uitnodiging van de minister voor
culturele zaken en nationale oriënta
tie der Verenigde Arabische Repu-
blik, dr. Saroite Okacha, brengen zij
een bezoek aan de V.A.R., dat circa
twee weken zal duren. De uitnodi
ging houdt verband met de initiatie
ven die van Nederlandse zijde bij de
Unesco zijn genomen tot het behoud
van de onvervangbare oudheidkundi
ge monumenten in Nubie, die door de
verhoging van het waterpeil van de
Nijl voorgoed verloren driegen te
gaan. Naar bekend wordt in de Nijl
bij Aswan een hoge stuwdam ge
bouwd, die daar de oorzaak van
vormt.
Brits atoomgeleerde dood
in greppel gevonden
In een greppel nabij Preston in En
geland is het lijk van een man ge
vonden, dat later- werd geïdentifi
ceerd als dat van de 53-jarige Britse
atoomgeleerde Donald Ford Phillips,
die elf dagen geleden verdween.
Het lijk had wonden aan de keel en
de polsen. De politie vermoedt niet,
dat er misdaad in het spel is. Me
vrouw Phillips heeft de politie me
degedeeld, dat haar man zich de
laatste tijd zorgen had gemaakt over
zijn werk.
Nieuwe middenstandspartij
in België
Handelaren en ambachtslieden uit
Brussel, Luik, Namen, Charleroi en
Bergen hebben op een bijeenkomst te
Brussel besloten bij de aanstaande
verkiezingen in de arrondissementen
Brussel, Nijvel, Bergen, Charleroi,
Dinant, Namen, Luik en Verviers
buiten de grote en de zogenaamde
onafhankelijke partijen om kandida
tenlijsten in te dienen onder de naam
„Nationale Middénstandsconcentra-
tie".
BEROEMD STEWARDESS OP SCHIPHOL
JÊBÊBBÊ
-4*7'
Astrid Kafoed wil
pilote worden
Niet zonder ontzag
hebben gistermiddag
enkele grondstewar
dessen op Schiphol elk
aar de 21-jarige Astrid
Kofoed-Hansen uit IJs
land aangewezen, dié
stewardess is bij de
Icelandic Airlines Loft-
leidir, maar die boven
dien zelf ettelijke
vliegbrevetten bezit.
Deze ondernemende
jongedame, oudste
doenter van de IJs
landse directeur-gene
raal van de burger
luchtvaart A. Kofoed-
Hansen, arriveerde
met een Iijnvliegtuig
van de Loftleïdir en
genoot bijzondere be
langstelling, omdat zij
tot de zeer weinige
dames behoort, die zelf
een militair straal
vliegtuig hebben be
stuurd.
Met die vlucht van een
uur in een Lockheed
T-33 straalmachine
van een Amerikaans
squadron op IJsland
ging een van haar vu
rigste wensen in ver
vulling, maar zij heeft
nog andere aspiraties:
ze hoopt nog dit jaar
haar brevetten te krij
gen voor het besturen
van geregelde lijntoe-
stellen bij een burger-
luchtvaartmaatschap
pij. Of er echter ooit
een grote maatschap
pij zal zijn, die haar
als pilote zal aanstel
len. betwijfelt ze.
„Misschien lukt het me
voor kleinere toestel
len op ons binnenlands
luchtnet", vertelde ze.
Haar vliegcarrière be
gon reeds, toen ze pas
33 jaar oud was: toen
haalde ze haar A-bre
vet voor zweefvliegtui
gen. Twee jaar later
kreeg ze het B-brevet,
weer enkele jaren la
ter het C-brevet. Ze
was 17 jaar oud, toen
ze voor het eerst in
een motorvliegtuig de
Foto: Astrid Kofoed-
Hansen, even op Schip
hol.
lucht inging, een Piper
Cub. Nauwelijks was
ze 19 of ze haalde haar
A-brevet voor gewone
schroefvliegtuigen en
sindsdien doet ze in
haar vrije tijd bijna
niets anders dan vlie
gen. Natuurlijk doet
ze dat ook als stewar
dess van de Loftleïdir,
maar dan houdt ze niet
zelf de stuurknuppel
vast.
Voorlopig spiegelt ze
zich nog aan haar gro
te voorgangsters, de
Amerikaanse Jacque
line Cochran en de
Franse Jacqueline
Aoriol, die wereld
naam hebben gekre
gen door het vliegen
in straalmachines. Bij
de Loftleïdir is trou
wens nog een stewar
dess, die zelf vliegen
kan: de cheffin der
stewardessen, Erna
Hjaltalic.
Twentsche Bank in
juni honderd jaar
In juni 1961 zal de Twentsche Bank
N.V. honderd jaar bestaan. Ter ge
legenheid daarvan heeft de directie
in haar gisteren verschenen jaarver
slag enkele aspecten van de ontwik
keling der bank in beeld gebracht.
Zo laat- een beeldstatistiek zien hoe
één gulden brutowinst verdeeld werd
achtereenvolgens in 1870, 1900, 1930
en 1960. Men neemt hieruit waar, dat
de stijging van het aandeel der be
lastingen tussen 1930 en 1960 precies
even groot is als de inkrimping van
het «.voor dividendbetaling bestaande
segment.
De gang van zaken bij de Twentsche
Bank in 1960 heeft alle reden tot te
vredenheid gegeven, zo zegt de di
rectie in het jaarverslag. De telling
van de gecombineerde balans was
wederom hoger dan het jaar tevoren
en overschreed de 1500 miljoen.
De bruto winst steeg van 57,1 tot
64,3 miljoen. Na aftrek van onkos
ten ad 11,4 miljoen (vj. 10,2 mil
joen), salarissen en tantièmes 23,9
miljoen 21,8 miljoen), storting pen
sioenfonds 3,4 miljoen 2,9 mil
joen), afschrijving gebouwen 3 mil
joen 2 miljoen), afschrijving en
reservering 4,1 miljoen 3,1 mil
joen), belastingen 11 miljoen 9,5,
miljoenj; resteert een saldo winst van
7.566.840 (v.j. 7.638.245). Voor
gesteld wordt, zoals gemeld, 12 di
vidend, naar keuze in aandelen ten
laste van de agioreserve (v.j. 12%
in contanten).
Venus-schot voorbereiding
Thans vier
kunstmatige
planeten
5owjet-Russische geleerden heb
ben gisteren te Moskou ver
klaard, dat het zondag j.l. ge
lanceerde interplanetaire ruim
tevoertuig tussen vijftien en 31
mei a.s. in de omgeving van
Venus zal zijn aangekomen. Het
zal dan Venus hetzij recht-
slreeks treffen, hetzij zelf een
kleine planeet worden.
Wanneer het ruimtevoertuig Venus
niet zou raken en een baan om de
zon zou beschrijven, zal het de aarde
op zijn weg terug niet tegenkomen.
Zijn „jaar" zal korter zijn dan hel
onze, aldus da Sawjetrussiscb»
fessor Sternfeld, die een vooraan
staande deskundige op het gebied
van de sterrenkunde en de ruimte
vaart is. Hij verklaarde ook dat het
ruimtevoertuig mogelijk enkele der
geheimen van Venus, deze in wolken
gehulde en als meest geheimzinnige
beschouwde planeet, zal onthullen.
Een van deze geheimen is, of er le
ven op Venus bestaat.
Het lanceren van een ruimtevoertuig
richting Venus betekent tevens het
verrichten van pionierswerk bij het
voorbereiden van het afschieten van
een dergelijk voertuig met bestem
ming Mars, aldus Sternfeld.
Verscheidene Russische geleerden,
onder wie Oparin en Fesenkof
leden van de Sowjel-acadenrie van
wetenschappen zijn van me
ning dat er op Venus geen leven
voorkomt. Anderen sluiten echter
het bestaan van zeer primitieve
levensvormen op deze planeet niet
uit. De astronoom Nikolai Kozy-
ref van de Poelkovo-sterrenwacht
in Leningrad zegt op grond van
«sn jspaetogra fiscba anfOye® war-.
tuigd te zijn van de mogelijkheid
dat er planten en protozoën
eencellige diertjes op Venus
voorkomen.
Baan om de zon
Op het ogenblik zijn er vier kunst
matige planeten: twee Russische en
twee Amerikaanse. De eerste „Loe-
nik 1" werd in januari 1959 afgescho
ten. Zij heeft thans meer dan twee
miljard km afgelegd en beschrijft een
baan om de zon. De verbinding werd
op een afstand van bijna 600.000 km
van de aarde verbroken doordat de
batterijen uitgeput waren. Zij is de
zwaarste van de vier, n.l. 1.472 kg.
De tweede kunstmatige planeet was
de ,.Pionier-4". die in maart 3 959
dóór de Amerikanen in de lucht werd
gebracht. Zij beschrijft eveneens een
baan om de zon en de verbinding
met de aarde werd verbroken toen
zij zich op 650.000 km afstand be
vond.
Van de Amerikaanse „PIonier-5"
werden op een afstand van 36 mil
joen km van de aarde nog signalen
opgevangen. Zij werd in maart 1960
afgeschoten.
Radio Moskou heeft bekendgemaakt
dat de Venus-raket een snelheid van
40.000 km per trnr heeft*
„Slaap maar lekker door",
adviseerde inbreker
(Van onze correspondent)
Slaap maar lekker door"( riep zon
dagnacht om drie uur een inbreker
tegen de 15-jarige dochter van de
tuinier P. S. die op de eerste verdie
ping van haar ouderlijke woning aan
de Parallelweg te Venlo te bed lag,
Het meisje meende dat één van haar
broers van de carnavalsviering thuis
kwam en riep die bij zijn naam, doch
zei kreeg geen antwoord.
Op de eerste etage waar zij sliep
werd hierna een slaapkamerdeur ge
opend en het licht ontstoken en van
uit deze slaapkamer riep hij het
meisje geruststellende woorden toe.
Een van haar andere broers die reeds
te bed lag hoorde dit en riep toen
wie is daar? Dit was voor de onbe
kende het sein om te vertrekken. Hij
holde de trap af en verdween door
de achterdeur. Het bleek dat de on
bekende via de afgesloten achterdeur
was binnen gekomen. Uit enkele por
temonnees die in de huiskamer in het
dressoir lagen heeft de insluiper een
bedrag van ruim honderd gulden
meegenomen.
Da 1 OS-jarige mevrouw Marie-
s Jeanne Herre-Bósch, heeft iti s
het restaurant van een waren-
huis in Brussel, waar zi j vroe-
H gcr heeft gewérkt, een feestje s
gehouden. Zij ontving 103 ge-
nodigden, allen boven de toch-
tig jaar.
Foto: mevrouw Herre-Bosch
(links) liet zichzelf nog verlei-
H den tot een walsje met haar
schoondochter.
iluiiiniiitiiiiiiiiiiHiuiuiiiiiiuiiiiiitiHiiuniuiiiuiiuiiiiiiiitiiiJiiiiiwnn