Het Parijse vervoer staat niet stil als de métro staakt Russen willen ook de planeet Mars verkennen s BONN OVERROMPELT JEUGD MET GRAMMOFOONPLATEN VROUW ACHTER STUURKNUPPEL VAN STRAAUAGER DINSDAG 14 FEBRUARI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 1 VEHIKELS VAN 28 JAAR OUD Bussen rijden ongeveer dezelfde afstand: van aarde naar maan VEEL BEZONGEN, door iedere regisseur verfilmd, door iedere toerist gebruikt. Dat is de métro in Parijs, waar de gehele dag drommen mensen toestromen en waar omstreeks het sluitings uur van de bedrijven een dringende en duwende massa door de ingewanden van Parijs stroomt, van en naar één van de ontel bare stations. Bijna drie en een half miljoen reizigers maken iedere dag ge bruik van de ondergrondse, waar treinen om de twee minuten op de verschillende stations stoppen. Treinen die samen een af stand van 384.000 kilometer afleggen; de afstand van de aarde naar de maan. Toch staat het Parijse openbare vervoer alles behalve stil als de métro er niet is. De ouderwetse autobussen vervoeren bijna evenveel reizigers, maar zij hebben te kampen met verkeersopstoppingen en andere onvoorziene omstandig heden. Voor de technische bediening van het Parijse autobusnet is als het ware een generale staf nodig, die iedere dag weer troepen moet inzetten om zien te beschermen tegen het steeds toene mende leger van weggebruikers en obstakels. De métro en de autobusdiensten vallen samen onder een gro te onderneming, de Régie Autonome des Transport Pa- risiens RATP maar admini stratief gezien, leiden beide afde lingen een eigen leven. Plet auto busnet is ingedeeld in 152 lijnen voor Groot-Parijs alleen, de totale afstand van deze lijnen bedraagt 1416 kilometer, de reizigers beta len iedere dag rond 2,5 miljoen franc en de bussen leggen iedere dag samen 330.000 kilometer af. Daar staan dan oolc 2500 autobus sen voor klaar, waarvan 480 bijna een vijfde de eerbiedwaar dige leeftijd van 28 jaar reeds heeft bereikt. De vernieuwing van het rollend ma terieel is door de oorlog en bezetting aanzienlijk vertraagd en vindt ook nu nog slechts heel langzaam voort gang. Jaai'lijks worden er ongeveer 250 nieuwe wagens in dienst gesteld. In iedere bus kunnen vijftig mensen, de nieuwe soort heeft zestig plaatsen. Maar de chauffeurs zweren bij het oude model met de hoge chauffeurs zetel en de korte draaicirkel. Een Pa rijse bus kan bijna om zijn eigen as draaien. En in het ingewikkelde ver keer van de lichtstad is dat hoog no dig. Het Parijse verkeer vraagt na melijk ook van een bus de wendbaar heid van een kleine wagen. Daarom worden ook maar weinig trolleybus sen gebruikt. Er zijn slechts drie lijnen in de voorsteden, waar lange rechte straten zijn. T ekort De veroudering van de RATP is een direct gevolg van de financiële toe stand van de onderneming. Ieder jaar staat er op de rekening een tekort van honderd miljoen nieuwe francs. Dit gat wordt voor zeventig procent g! uld door de Franse staat en voor tig procent door de stad Parijs. Ofschoon de reiziger nog een vrij ge peperde prijs moet betalen: de prijs is een gulden voor ongeveer zes ki* meter. ilo- Frankrijk is het land van de gecom pliceerdste, omvangrijkste en voor een deel ook meest nutteloze sociale voor zieningen, die vooral gelden voor het openbare vervoer. Omdat het tekort toch op een of andere manier moet worden gedekt is het een kwestie van het geld van de ene in de andere broekzak steken. De financiële toe standen van de RATP veroorlooft dus niet de vernieuwingen, die voor een verkeersdienst van een grote stad zo noodzakelijk zijn. Zo zijn er slechts dertien lijnen, waarop ook 's nachts wordt gereden, maar van alle andere lijnen vertrekt om negen uur de laatste bus. Wie zich om tien uur dus in een métroloze voorstad be vindt, moet zich tijdig van een taxi voorzien. Laten we bijvoorbeeld lijn 20 van het Gare de Lyon naar het Gare de St.-Lazaire nemen, langs de Bastil le en over de Place de la Républi- que, van het zuidoosten naar het In Stockholm is een Hydrokopter ge toond, een glijboot ontworpen voor water, ijs- en sneeuwvlakten en moe rasgebied. De boot is vervaardigd van fiberglas. De boot, wordt voort gestuwd door 'n VolksiVagen- of Por sche motor, die een pröpellor aan drijft. De glijboot biedt- plaats aan drie personen en er is ruimte voor i draagbaar. centrum over de grote boulevards. Deze lijn wordt net als dertig an dere geleid vanuit een centrum. Bij aankomst en vertrek van en op de eindstations stopt de conducteur een strookje karton in een stempel- iclok. De centrale weet dan de stand op het betreffende station, de vertragingen daar of de verkor tingen van de rijtijd, en men krijgt dan bovendien een overzicht van de verkeersopstoppingen die iedere Parijse automobilist 's. morgens, 's middags en 's avonds vertwijfeld naar zijn hoofd doet grijpen.' De chauffeur van onze bus is mon sieur Brassamin, één van de 35.000 werknemers van de onderneming. Hij is al 23 jaar „machiniste" en heeft al die tijd bijna voortdurend op lijn 20 gereden: vijfmaal per dag van het ene station naar het andere, dus minstens 26.000 maal in zijn be staan als chauffeur. Vakantie, ziek te en een onvrijwillig verblijf in Duitsland tijdens de bezetting niet meegerekend, steeds langs de Bas tille langs de Dame République, die als gedenkteken op het gelijknamige plein staat. Brassamin is een stevige sportieve kerel, bijna een „brico- leur", een knutselaar. Complet De dispatcher-automaat belt en doet het rittennummer van Brassamin oplichten, hij springt op zijn zetel en Zijn „andere helft", de conducteur, met wie hij al ruim twintig jaar „ge trouwd" Is, laat zijn volautomatische kaartjesautomaat ratelen. De wagen is al vol; het bordje „complet" wordt achterin opgehangen. Een bordje dat de Parijzenaars, die wat het verkeer betreft fatalistisch zijn ingesteld, steeds respecteren. De bus zwenkt door de verkeersdruk te; even lijkt het alsof het inwonertal van de grote stad is verdubbeld. De Parijzenaar houdt zich niet aan de verkeersregels, maar aan zijn gezonde verstand en met de stelregel steeds in zijn hoofd: „De moedige overwint". Een stelregel, die ook de voetgangers volgen, omdat ze de humane verkeers politie steeds aan hun kant weten. Ze weten dat ze steeds meer bescherming krijgen dan de sterke, zielloze motor voertuigen. Brassamin eu zijn collega's zijn daar niet in geïnteresseerd; zij kennen iedere steen in hun vijftig minuten lange route. Ze ontwijken hier een aantal geparkeerde last posten, daar een zwoegende groot moeder, die net van de markt rugkeert, ginds een beginneling aan het stuur. Even stoppen bij een halte en dan weer weg. Riet een oog op de klok en het tijdschema Aan het eindstation stoppen en dan weer weg. OOSTDU1TSE CAMPAGNE: Alleen „Moestafa" geeft werkelijkheidweer Het wil er bij de functionarissen van de communistische partij in Oost- Duitsland niet in, dat er in de bonds republiek nog een leven bestaat, zon der dat de almacht van de staat of een staatspartij daar iets in heeft te zeggen. Men kan eenvoudig niet begrijpen, dat er nog dingen zijn, die niets hebben te maken met ideologie, propaganda en politiek. Dat wordt nu weer eens bewezen door een campagne, die in de Sowjetsector van Duitsland wordt gevoerd tegen de westelijke schlagers. Het startschot voor deze campagne werd onlangs gegeven door een com mentator van „Die Star", Karl Eduard von Schnitzler, in een tele visie-uitzending. Bevredigende resultaten van Amsterdam Rubber De produktenzaken van de N.V. Rubber Cultuur Maatschappij Am sterdam en haar dochteronderne mingen hebben in 1960, aldus het verslag, bevredigende resultaten op geleverd, die als geheel genomen la ger waren dan die over 1959. Een van de oorzaken was de grote prijs daling voor verscheidene produkten in de tweede helft van het jaar. In middels is tegen het einde van 1960 aan deze dalingen een einde geko men, waardoor de naaste- toekomst zich niet ongunstig laat aanzien. Een prognose op langere termijn is bij een produktenhandel evenwel niet goed mogelijk. Aan bedrijfswinst en uitkeringen uit deelnemingen werd geboekt 880.639 (v.j. 1.277.346). Aan vergoedingen voor beheer en adviezen werd ont vangen 262.324 (nihil) en aan ren te 923.651 724.748). Na onkos ten ad 473.589 539.479) én on kosten voor nieuwe projecten ad 284.977 158.253) resteert als saldo-winst 1.308.049 1.304.361), waaruit zoals gemeld een on veranderd dividend van 5 pet wordt voorgesteld. Na het treffen van een voorziening van bijna 39,9 min staat het vermogen in Indonesië thans p.m. in de balans. Hierna res teert een reservefonds van 10 min. De directie is overtuigd dat over 1950 t.m. 1960 geen belasting meer De. niets-bedoelende schlager „Morgen, morgen lacht ons het geluk weer tegen", was er een duidelijk bewijs voor, dat de Westduitsers Oost-Duitsland wil len veroveren. „Generaal Speidel heeft het alleen wat concreter on der woorden gebracht dan de schrijver van de tophit. 7»ij spe len zogezegd heiden een andere rol in hetzelfde spelletje". De tophit „Het gloeiende zand maakt de dag tot een hel" noem de Von Schnitzler: hét lied voor het nieuwe Afrikakorps van 1960. De commentator besloot de uitzen ding met te zeggen, dat het hier geen uitzondering betrof. „Zegt U niet, dat ik overdrijf of generaliseer, want deze liedjes maken deel uit van een lawine, die in de vorm van niet-politieke schlagers de jeugd zal overrompelen met de leer van haat, soldatenromantielc en levensverach ting". De pers in de Sowjetzone heeft dit thema met beide handen aangegre pen en bedient zich van Von Schnitz- lertermen. Onder de kop „Verderf op grammofoonplaten" schrijft het blad „Freie Erde" in Neubranden- burg in een artikel: „De schrijvers van schlagers, Fels en anderen, proberen in op dracht van mOitairisten met be hulp van grammofoonplaten de jeugd een tegenzin tegen het communisme te geven en hen tot willige werktuigen van de oor logspolitiek van Bonn te maken. In vrijwel alle platen klinkt iets door van de wil van Bonn, maar er zijn enkele waarin de ideolo- ie van de militaire staat niet gie van de doorklinkt". Als voorbeeld hiervan noemt het blad „Moestafa": „Moestafa te kent bijna waarheidsgetrouw hoe weinig rechten de mens in de ka pitalistische maatschappij heeft. Maar dat zijn uitzonderingen. Dergelijke liedjes komen niet veel voor, zolang het systeem in het andere Duitsland niet verandert". Nazi-beul„Ik was onbelangrijk in de S.S." Te Ansbacli, waar hij berecht wordt wegens zijn activiteiten als comman dant van het onder-kamp Gusen I van het complex Mauthausen, heeft ex-nazi Kurt Chmielewski gisteren verklaard dat hij slechts een onbe langrijk lid van de S.S. was. Chmie lewski wordt beschuldigd van wreed heden en moord op gevangenen van zijn deel van het concentratiekamp Mauthausen. Chmielewski, thans 57 jaar en eens beeldhouwer van beroep, ontkende dat hij gevangenen door middel van de „waterkuur", die in de winter werd toegepast op gevangenen in een ijskoude cementen kelder, om het leven had gebracht. Hij wist zich van zijn kamptijd vrijwel niets meer te herinneren en zei altijd de orders van zijn meerderen te hebben opge volgd. In de winter stierven doorgaans 30 tot 40 gevangenen per dag aan hon ger en kou, zei h'i, maar dat er in Gusen I 10.000 gevangenen waren overleden de „dodenboeken" ga ven dit getal aantrok hij in twij fel. Er zijn zeventig getuigen opgeroe pen en het proces tegen Chmielews ki zal vermoedelijk een tot twee maanden duren. r Zesjarig slachtoffer van carnaval in Gulpen (Van onze correspondent) Tijdens de carnavalsoptocht te Gul pen is zondagmiddag het 6-jarig zoontje Jantje, van de familie Wynen onder de prinsenwagen geraakt toen het kind de weg opliep om snoep te grijpen dat van de wagen werd rond gestrooid. Het kind kwam onder de wielen van de prinsenwagen terecht en overleed kort na het ongeval. Eerst geruime tijd later konden de ouders van de knaap worden opgespoord. De carna valsviering is na dit tragische onge val in het dorp afgelast. Minister Cals naar opgravingen in Egypte Gewapend met camera's en vol van enthousiasme zijn gisterochtend de minister van O., K. en W., mr. J. M. L. Th. Cals, en de directeur-generaal voor de kunsten en voor buitenlandse culturele betrekkingen, dr. H. J. Rei- nink, van Schiphol naar Cairo ver trokken. Op uitnodiging van de minister voor culturele zaken en nationale oriënta tie der Verenigde Arabische Repu- blik, dr. Saroite Okacha, brengen zij een bezoek aan de V.A.R., dat circa twee weken zal duren. De uitnodi ging houdt verband met de initiatie ven die van Nederlandse zijde bij de Unesco zijn genomen tot het behoud van de onvervangbare oudheidkundi ge monumenten in Nubie, die door de verhoging van het waterpeil van de Nijl voorgoed verloren driegen te gaan. Naar bekend wordt in de Nijl bij Aswan een hoge stuwdam ge bouwd, die daar de oorzaak van vormt. Brits atoomgeleerde dood in greppel gevonden In een greppel nabij Preston in En geland is het lijk van een man ge vonden, dat later- werd geïdentifi ceerd als dat van de 53-jarige Britse atoomgeleerde Donald Ford Phillips, die elf dagen geleden verdween. Het lijk had wonden aan de keel en de polsen. De politie vermoedt niet, dat er misdaad in het spel is. Me vrouw Phillips heeft de politie me degedeeld, dat haar man zich de laatste tijd zorgen had gemaakt over zijn werk. Nieuwe middenstandspartij in België Handelaren en ambachtslieden uit Brussel, Luik, Namen, Charleroi en Bergen hebben op een bijeenkomst te Brussel besloten bij de aanstaande verkiezingen in de arrondissementen Brussel, Nijvel, Bergen, Charleroi, Dinant, Namen, Luik en Verviers buiten de grote en de zogenaamde onafhankelijke partijen om kandida tenlijsten in te dienen onder de naam „Nationale Middénstandsconcentra- tie". BEROEMD STEWARDESS OP SCHIPHOL JÊBÊBBÊ -4*7' Astrid Kafoed wil pilote worden Niet zonder ontzag hebben gistermiddag enkele grondstewar dessen op Schiphol elk aar de 21-jarige Astrid Kofoed-Hansen uit IJs land aangewezen, dié stewardess is bij de Icelandic Airlines Loft- leidir, maar die boven dien zelf ettelijke vliegbrevetten bezit. Deze ondernemende jongedame, oudste doenter van de IJs landse directeur-gene raal van de burger luchtvaart A. Kofoed- Hansen, arriveerde met een Iijnvliegtuig van de Loftleïdir en genoot bijzondere be langstelling, omdat zij tot de zeer weinige dames behoort, die zelf een militair straal vliegtuig hebben be stuurd. Met die vlucht van een uur in een Lockheed T-33 straalmachine van een Amerikaans squadron op IJsland ging een van haar vu rigste wensen in ver vulling, maar zij heeft nog andere aspiraties: ze hoopt nog dit jaar haar brevetten te krij gen voor het besturen van geregelde lijntoe- stellen bij een burger- luchtvaartmaatschap pij. Of er echter ooit een grote maatschap pij zal zijn, die haar als pilote zal aanstel len. betwijfelt ze. „Misschien lukt het me voor kleinere toestel len op ons binnenlands luchtnet", vertelde ze. Haar vliegcarrière be gon reeds, toen ze pas 33 jaar oud was: toen haalde ze haar A-bre vet voor zweefvliegtui gen. Twee jaar later kreeg ze het B-brevet, weer enkele jaren la ter het C-brevet. Ze was 17 jaar oud, toen ze voor het eerst in een motorvliegtuig de Foto: Astrid Kofoed- Hansen, even op Schip hol. lucht inging, een Piper Cub. Nauwelijks was ze 19 of ze haalde haar A-brevet voor gewone schroefvliegtuigen en sindsdien doet ze in haar vrije tijd bijna niets anders dan vlie gen. Natuurlijk doet ze dat ook als stewar dess van de Loftleïdir, maar dan houdt ze niet zelf de stuurknuppel vast. Voorlopig spiegelt ze zich nog aan haar gro te voorgangsters, de Amerikaanse Jacque line Cochran en de Franse Jacqueline Aoriol, die wereld naam hebben gekre gen door het vliegen in straalmachines. Bij de Loftleïdir is trou wens nog een stewar dess, die zelf vliegen kan: de cheffin der stewardessen, Erna Hjaltalic. Twentsche Bank in juni honderd jaar In juni 1961 zal de Twentsche Bank N.V. honderd jaar bestaan. Ter ge legenheid daarvan heeft de directie in haar gisteren verschenen jaarver slag enkele aspecten van de ontwik keling der bank in beeld gebracht. Zo laat- een beeldstatistiek zien hoe één gulden brutowinst verdeeld werd achtereenvolgens in 1870, 1900, 1930 en 1960. Men neemt hieruit waar, dat de stijging van het aandeel der be lastingen tussen 1930 en 1960 precies even groot is als de inkrimping van het «.voor dividendbetaling bestaande segment. De gang van zaken bij de Twentsche Bank in 1960 heeft alle reden tot te vredenheid gegeven, zo zegt de di rectie in het jaarverslag. De telling van de gecombineerde balans was wederom hoger dan het jaar tevoren en overschreed de 1500 miljoen. De bruto winst steeg van 57,1 tot 64,3 miljoen. Na aftrek van onkos ten ad 11,4 miljoen (vj. 10,2 mil joen), salarissen en tantièmes 23,9 miljoen 21,8 miljoen), storting pen sioenfonds 3,4 miljoen 2,9 mil joen), afschrijving gebouwen 3 mil joen 2 miljoen), afschrijving en reservering 4,1 miljoen 3,1 mil joen), belastingen 11 miljoen 9,5, miljoenj; resteert een saldo winst van 7.566.840 (v.j. 7.638.245). Voor gesteld wordt, zoals gemeld, 12 di vidend, naar keuze in aandelen ten laste van de agioreserve (v.j. 12% in contanten). Venus-schot voorbereiding Thans vier kunstmatige planeten 5owjet-Russische geleerden heb ben gisteren te Moskou ver klaard, dat het zondag j.l. ge lanceerde interplanetaire ruim tevoertuig tussen vijftien en 31 mei a.s. in de omgeving van Venus zal zijn aangekomen. Het zal dan Venus hetzij recht- slreeks treffen, hetzij zelf een kleine planeet worden. Wanneer het ruimtevoertuig Venus niet zou raken en een baan om de zon zou beschrijven, zal het de aarde op zijn weg terug niet tegenkomen. Zijn „jaar" zal korter zijn dan hel onze, aldus da Sawjetrussiscb» fessor Sternfeld, die een vooraan staande deskundige op het gebied van de sterrenkunde en de ruimte vaart is. Hij verklaarde ook dat het ruimtevoertuig mogelijk enkele der geheimen van Venus, deze in wolken gehulde en als meest geheimzinnige beschouwde planeet, zal onthullen. Een van deze geheimen is, of er le ven op Venus bestaat. Het lanceren van een ruimtevoertuig richting Venus betekent tevens het verrichten van pionierswerk bij het voorbereiden van het afschieten van een dergelijk voertuig met bestem ming Mars, aldus Sternfeld. Verscheidene Russische geleerden, onder wie Oparin en Fesenkof leden van de Sowjel-acadenrie van wetenschappen zijn van me ning dat er op Venus geen leven voorkomt. Anderen sluiten echter het bestaan van zeer primitieve levensvormen op deze planeet niet uit. De astronoom Nikolai Kozy- ref van de Poelkovo-sterrenwacht in Leningrad zegt op grond van «sn jspaetogra fiscba anfOye® war-. tuigd te zijn van de mogelijkheid dat er planten en protozoën eencellige diertjes op Venus voorkomen. Baan om de zon Op het ogenblik zijn er vier kunst matige planeten: twee Russische en twee Amerikaanse. De eerste „Loe- nik 1" werd in januari 1959 afgescho ten. Zij heeft thans meer dan twee miljard km afgelegd en beschrijft een baan om de zon. De verbinding werd op een afstand van bijna 600.000 km van de aarde verbroken doordat de batterijen uitgeput waren. Zij is de zwaarste van de vier, n.l. 1.472 kg. De tweede kunstmatige planeet was de ,.Pionier-4". die in maart 3 959 dóór de Amerikanen in de lucht werd gebracht. Zij beschrijft eveneens een baan om de zon en de verbinding met de aarde werd verbroken toen zij zich op 650.000 km afstand be vond. Van de Amerikaanse „PIonier-5" werden op een afstand van 36 mil joen km van de aarde nog signalen opgevangen. Zij werd in maart 1960 afgeschoten. Radio Moskou heeft bekendgemaakt dat de Venus-raket een snelheid van 40.000 km per trnr heeft* „Slaap maar lekker door", adviseerde inbreker (Van onze correspondent) Slaap maar lekker door"( riep zon dagnacht om drie uur een inbreker tegen de 15-jarige dochter van de tuinier P. S. die op de eerste verdie ping van haar ouderlijke woning aan de Parallelweg te Venlo te bed lag, Het meisje meende dat één van haar broers van de carnavalsviering thuis kwam en riep die bij zijn naam, doch zei kreeg geen antwoord. Op de eerste etage waar zij sliep werd hierna een slaapkamerdeur ge opend en het licht ontstoken en van uit deze slaapkamer riep hij het meisje geruststellende woorden toe. Een van haar andere broers die reeds te bed lag hoorde dit en riep toen wie is daar? Dit was voor de onbe kende het sein om te vertrekken. Hij holde de trap af en verdween door de achterdeur. Het bleek dat de on bekende via de afgesloten achterdeur was binnen gekomen. Uit enkele por temonnees die in de huiskamer in het dressoir lagen heeft de insluiper een bedrag van ruim honderd gulden meegenomen. Da 1 OS-jarige mevrouw Marie- s Jeanne Herre-Bósch, heeft iti s het restaurant van een waren- huis in Brussel, waar zi j vroe- H gcr heeft gewérkt, een feestje s gehouden. Zij ontving 103 ge- nodigden, allen boven de toch- tig jaar. Foto: mevrouw Herre-Bosch (links) liet zichzelf nog verlei- H den tot een walsje met haar schoondochter. iluiiiniiitiiiiiiiiiiHiuiuiiiiiiuiiiiiitiHiiuniuiiiuiiuiiiiiiiitiiiJiiiiiwnn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7