Kleine greep uit de
R.A.I.-noviteitenüjst
KEUS
Waar U ook kijkt - Wat U ook ziet
D.K.W. of AUTO UNION 1000
GARAGE CARELS - HEINKENSZAND
Borgward
brengt verrassend nieuws op
de nieuwe RAI
GROOTSTE TENTOONSTELLING
TOT NU TOE GEHOUDEN
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
21
overtreffende trap
en toekomende tijd!
Mercedes-Benz is al jaren lang de naam van
een stijl. Van een stijl die tot standaard is
geworden. En niï wijst Mercedes opnieuw de
weg naar de toekomstDe typen 180, 190
en 220 zijn in vorm én vermogen, in veilig
heid én comfort de overtreffende trap van een
Mercedes - Benz geworden. U bent welkom
voor een proefrit I
Uw goede ster op alle wegen:
MERCEDES-BENZ
GARAGE „ZEELAND" - J. SUKKEL
MIDDELBURG, Rotterdamschckade 5963.
maakt U bij
Personenwagens
zr-T-fc..,
5 i
\<393O/
"O
2.
S I
DUW
O» N
in
r; 3
C r-
O «O
N
5*
I i
'C **-»
OU
1 a
Koop nooit een auto, voordat U de
hebt gereden.
Dan pas weet U, wat een automobiel dat is.
U gelooft het niet
Vraag dan nu nog om een proefrit bij uw
dealer voor Zuid-Noord-Beveland en Walcheren
TELEFOON 01106—227.
ANGLIA 5800,-
CONSUL 8350,-
ZEPHYR 9025,-
ZODIAC ƒ10025,-
TAUNUS 12 M 6525,-
TAUNUS 12 MS 6915,-
TAUNUS 17 MT 7835,-
TAUNUS 17 MF 8175,-
TAUNUS 17 MT
1.7 l.-motor 7975,-
TAUNUS 17 MF
1.7 l.-motor 8265,-
FA1RLANE 500
6 cilƒ15450,-
COMET ƒ13500,-
Prijzen alle compleet
wegklaar
Dit is een greep uit
130 verschillende
automobielen.
Kom eens praten
of vraag verder
inlichtingen bij
■v-'GOi
garage,
TUI
'goes
Telefoon 2401
LUCHT
VERVANGT
STAAL
De nieuwe, sublieme Borgward 2300 6-cilinder thans in standaarduitvoering met luchtvering.'
ZIE RAI STAND B 302
Met recht: dc grote Borgward 2300 is de auto met alle pluspunten!
Want bij de constructie van deze prachtige wagen werd weer een
opzienbarende, technische vooruitgang geboekt: Airswing.
Ku wordt elke oneffenheid in dc weg automatisch opgevangen cn
genivelleerd. Nu voelt u geen kuilen, geen heuveltjes meeriedere
afgelegde meter is door de luchtvering „waterpas" geëffend.
Overtuigend bewijst de Borgward 2300 zijn technische perfectie,
ook in zijn fantastisch remvermogen! De Borgward 2300 heeft
remmen met Servo-bekrachtiging!
De nieuwe Borgward-creatie biedt bovendien:
Uiterste dinstinctie in lijn en interieur. Laag en strak. Bescheiden
staartvinnen. Panoramische voor-cn achterruit*). Vier zeer royale
portieren. Perfectie tot in de kleinste details: zie voor- en achter
lichten, bumpers, de geruisloze sluiting der portieren! Kortom
zie de Borgward 6-cil. De wagen, die op en top modern... blijft!
Prestatie: ook bij 160 km veilig, comfortabel rijden.
Zuinigheid: verbruik slechts 1 op 8. Opmerkelijk laag gewicht:
1275 kg. 6-cilinder krachtbron, afgeleid van de befaamde Isabella
motor, 2,3 1. inhoud. Achterwielophanging door pendel-assen.
Wat deze feiten voor u betekenen? Dat Borgward met deze nieuwe
wagen een voorsprong neemt op het gebied van comfort en van
voldoening gevend autorijden! Bezoek stand B 302.
Importeur:
Rosier's Automobielbedrijven N.V.
Binckhorstlaan 255, Den Haag, Tel. 851703
(Van een onzer verslaggevers)
Elders hebben we het al gezegd;
de echte, spectaculaire, splin
ternieuwe primeurs komen niet
meer op de tentoonstellingen.
Die worden met fanfares en
mooie meisjes elders aangekon
digd. Maar dat neemt niet weg,
dat er op elke tentoonstelling
wagens staan, die het grote pu
bliek nog niet eerder heeft ge
zien, primeurs voor deze show
dus. We laten hieronder een
greep uit de noviteitenlijst vol
gen:
x X x
De Innocentifabrieken komen met 'n
kleine, attractieve sportwagen, de
„Innocenti 950". Het is een Italiaan
se carrosserie, waarin het motorisch
gedeelte van dc Austin Healy Sprite
is opgenomen in enigszins opgevoer
de toestand. Innocenti heeft in Ita
lië de licentie van enkele typen Aus
tins. Ongetwijfeld wordt dit een
aantrekkelijke propositie in de lichte
sportklasse.
x Xx
De in Nederland reeds eerder ge-
introduceerde BMW-700 Sport-
coupé wordt voor het eerst op een
Nederlandse tentoonstelling' vertoond.
Chrysler komt met een snelle sport
wagen (220 lan per uur), de 300 G
met maar liefst 375 paardekrachten
onder de motorkap en een gewicht
van bijna twee ton.
xXx
Borgward kwam op de vorige RAI
met een werkelijke primeur: het pro
totype van luchtvering op de „2300..
Nu is deze luchtvering officieel ge
worden en wordt zij als standaard
geleverd op dit type.
xXx
Fia exposeert de gehele Duitse Fiat-
lijn uit de fabrieken aan de Neckar:
de „Jagst", de „Weinberg" en de
„Neckar". de Duitse benamingen
voor respectievelijk de Fiat 500, 600
en 1100.
x X x
Ford Dagenham heeft een Anglia
„Sportsman" uitgebracht, een spor
tieve uitvoering van de zo snel po
pulair geworden New Anglia, waar
bij ónder andere het reservewiel aan
de buitenkant achter tegen het kof
ferdeksel is geplaatst.
xXx
Van het Franse front is er wei
nig nieuws: Citroen vertoont zijn
inmiddels al bekend geworden
DS-Cabriolct cn het lelijke eendje
HEER DAK IOQjQOQNIEUWE PERSONENAUTO'S IN 1960 OP OE WEG
De groei van het autopark demon- r cijfers vergelijken, dan zien wij dui
streen zich ook in het aantal afge-\delijk dat het niveau jaar over iaar
geven kentekenbewijzen. Wanneer toeneemt. Het jaartotaal ran toon
wij van de laatste 3 jaar de maand-1 kwam dit jaar zelfs boven de 100.000
I
laat zijn nieuwe neusje zien,
waarmee nog niet gezegd is, dat
het bezig is een zwaan te wor
den. Maar wat niet is kan nog
komen: Parijs gonst van geruch
ten over de „Trois Chevaux".
xXx
Nieuws uit Italië zijn de Lancia
Flavia met voorwielaandrijving en de
Alfa Romeo 2000 Sprint.
x X x
Voor de Anglofielen tenslotte is er
het goede nieuws van de „come
back" van een oud, gerenommeerd
merk: Lea Francis brengt op deze
tentoonstelling de „Lynx".
x X x
In zijn Europese sector zorgt Gene
ral Motors voor nieuws: De Opel
1700 in vierdeursuitvoerlng en de
mogelijkheid van automatische trans
missie bij de Opel Kapitan en de
Vauxhall Cresta.
x X x
Uit Amerika, dat eigenlijk met alle
1961-modellen op deze show staat,
moet het nieuws gezocht worden in
de „compact cars": de Ford „Cornet"
1961, de Pontiac Tempest (zeer re-
volutionair), de Oldsmobile F 85 en
de Buick „Special". Voorts komt
Rambler American met een cabrio
let.
x X x
Er zal op deze RAI een hele reeks
nieuwe combinatiewagens te zien
zijn, waarvan enkele al in de circu
latie kwamen, andere inderdaad pri
meurs betekenen. Zo bijvoorbeeld de
Chevrolet Corvair en de Saab 95.
Voorts vindt men in deze reeks com
bi's, die voor het eerst in Nederland
worden tentoongesteld, de Taunus 17
M Turnierde Opel 1700 driedeurs,
de Austin A 55 Countryman, de Mor
ris Oxford V Travelier, de Austin
Seven Countryman en Morris 850
Traveller (in fejte identieke wagens)
Tenslotte nog een combi t:an Skoda.
xXx
Drie merken komen met. een kam
peerauto: de Engelse Commcr, de
Oostduitse EMW-Wartburg en de
Isar, eveneens uit de Sowj et-zone.
xXx
En dan zijn er natuurlijk weer de
publiektrekkende showstukjes. Ford
komt niet zijn luchtkussenauto, de
„Leva" car, die bier keurig aan ban
den is gelegd, maar een goed beeld
geeft van de mogelijkheden van deze
nieuwe vorm van vervoer. Simca I
staat er. met de beroemd geworden I
„Ariane van Miramar" géén op
graving van grote historische waar
de, maar een auto, die op het circuit I
van Miramar heeft laten zien, dat j
men een Push-motor 200.000 kilonie-
ter achter elkaar zonder onderbre
king kan laten draalen, zonder dat
er iets stuk gaat. Er staat dc mil
joenste Morris, die er natuurlijk pre- i
eies zo uitziet als elke andere van
dat type en tenslotte heeft Renault
het toch nog klaargespeeld bet
„Ondine Ballet" tijdig uit Brussel te
laten komen, zodat iedere RAI- I
bezoeker zich kan vergapen aan de
pirouette-draaiende Ondines in hun
of haar mooie kleuren.
Interessant in de serie Ameri
kaanse „Compact Cars" is onge
twijfeld de nieuwe Pontiac „Tem
pest", waarin duidelijk tot uiting
komt, dat de Amerikaanse con
structeurs in de concurrentiestrijd
tussen Europa en de V.8. tech
nische dingen hebben gedaan, die
men in Amerika tot voor kort
onmogelijk had geacht. Zo heeft
deze wagen een vier-cilindermo-
tor (112 pk.), de carrosserie is
zelfdragend, de rnotor ligt voor,
doch de versnellingsbak achterin,
samengebouwd met de achter-
brug: drie nouveautés, zeker voor
de Amerikaanse industrie.
Ruim 200
exposanten
Dc 43ste RAI in cijfers
(Van een onzer verslag
gevers)
Op de nieuwe RAI,
exposeren 228 inzen
ders. En daarmee is dit
opnieuw do grootste
tentoonstelling in de
reeks tot nu toe. Dat
aantal exposanten is
weer tien procent hoger
dan in 1960. Van de
228 exposanten komen
er 33 met personen- cn
combinatiewagens, 25
met kampeerwagens
(in dc hiervoor gedeel
telijk gereserveerde
Oosthal) en ruim 150
met onderdelen, acces
soires, garage-uitrus
ting etc. Twintig Ne
derlandse fabrikanten
van onderdelen en toe-
leveringsprodukten ex
poseren weer collectief,
nu niet meer in een
„Nederlands Paviljoen"
doch gezien de inde
ling van het nieuwe ge
bouw op het „Neder
lands Balcon".
Men krijgt deels de
plezierige situatie, dat
de onderdelen en acces
soires apart worden
geëxposeerd, zoals dat
ook in Parijs in het
Grand Palais tot ieders
tevredenheid het geval
placht te zijn.
Er staan 60 verschillen
de merken op de ten
toonstelling, afkomstig
uit Engeland (21).
West-Duitsland 16
Verenigde Staten (15).
Italië (7). Frankrijk
(5), Zweden (2), Oost-
Duitslarjd, Tsjecho-Slo-
wakije en Nederland
elk 1. Op de afdeling
kampeerwagens treft
men 34 merken aan in
ruim tachtig verschil
lende typen.
Wat de verkoop in
Nederland betreft zijn
in 1960 Volkswagen en
Opel weer de koplopers
geweest resp. 17,33'--
en io.So't van het
aantal afgegeven ken
tekenbewijzen. Hierop
volgen dan Renault met
10,2790. Citroen met
9,1390 en Ford Enge
land met 7,97%. De
Nederlandse industrie
DAF had een aandeel
van 3,55% en ligt daar
mee vóór op vele hier
te lande bepaald niet
onbekende merken. In
1957 werden in Neder
land in 9 bedrijven 425
kampeer- en vouwwa
gens gemaakt, in 1958
groeide het aantal be
drijven met meer dan
10 man personeel tot 15
cn produceerde het 767
wagens, in 1959 lagen
de getallen resp. op 17
cn 899, In 1949 schatte
men het aantal kam-
peerwegens nog op bij
na 600, voor 1960 wordt
het geschat op 12.500,