Kleine greep uit de R.A.I.-noviteitenüjst KEUS Waar U ook kijkt - Wat U ook ziet D.K.W. of AUTO UNION 1000 GARAGE CARELS - HEINKENSZAND Borgward brengt verrassend nieuws op de nieuwe RAI GROOTSTE TENTOONSTELLING TOT NU TOE GEHOUDEN WOENSDAG 1 FEBRUARI 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 overtreffende trap en toekomende tijd! Mercedes-Benz is al jaren lang de naam van een stijl. Van een stijl die tot standaard is geworden. En niï wijst Mercedes opnieuw de weg naar de toekomstDe typen 180, 190 en 220 zijn in vorm én vermogen, in veilig heid én comfort de overtreffende trap van een Mercedes - Benz geworden. U bent welkom voor een proefrit I Uw goede ster op alle wegen: MERCEDES-BENZ GARAGE „ZEELAND" - J. SUKKEL MIDDELBURG, Rotterdamschckade 5963. maakt U bij Personenwagens zr-T-fc.., 5 i \<393O/ "O 2. S I DUW O» N in r; 3 C r- O «O N 5* I i 'C **-» OU 1 a Koop nooit een auto, voordat U de hebt gereden. Dan pas weet U, wat een automobiel dat is. U gelooft het niet Vraag dan nu nog om een proefrit bij uw dealer voor Zuid-Noord-Beveland en Walcheren TELEFOON 01106—227. ANGLIA 5800,- CONSUL 8350,- ZEPHYR 9025,- ZODIAC ƒ10025,- TAUNUS 12 M 6525,- TAUNUS 12 MS 6915,- TAUNUS 17 MT 7835,- TAUNUS 17 MF 8175,- TAUNUS 17 MT 1.7 l.-motor 7975,- TAUNUS 17 MF 1.7 l.-motor 8265,- FA1RLANE 500 6 cilƒ15450,- COMET ƒ13500,- Prijzen alle compleet wegklaar Dit is een greep uit 130 verschillende automobielen. Kom eens praten of vraag verder inlichtingen bij ■v-'GOi garage, TUI 'goes Telefoon 2401 LUCHT VERVANGT STAAL De nieuwe, sublieme Borgward 2300 6-cilinder thans in standaarduitvoering met luchtvering.' ZIE RAI STAND B 302 Met recht: dc grote Borgward 2300 is de auto met alle pluspunten! Want bij de constructie van deze prachtige wagen werd weer een opzienbarende, technische vooruitgang geboekt: Airswing. Ku wordt elke oneffenheid in dc weg automatisch opgevangen cn genivelleerd. Nu voelt u geen kuilen, geen heuveltjes meeriedere afgelegde meter is door de luchtvering „waterpas" geëffend. Overtuigend bewijst de Borgward 2300 zijn technische perfectie, ook in zijn fantastisch remvermogen! De Borgward 2300 heeft remmen met Servo-bekrachtiging! De nieuwe Borgward-creatie biedt bovendien: Uiterste dinstinctie in lijn en interieur. Laag en strak. Bescheiden staartvinnen. Panoramische voor-cn achterruit*). Vier zeer royale portieren. Perfectie tot in de kleinste details: zie voor- en achter lichten, bumpers, de geruisloze sluiting der portieren! Kortom zie de Borgward 6-cil. De wagen, die op en top modern... blijft! Prestatie: ook bij 160 km veilig, comfortabel rijden. Zuinigheid: verbruik slechts 1 op 8. Opmerkelijk laag gewicht: 1275 kg. 6-cilinder krachtbron, afgeleid van de befaamde Isabella motor, 2,3 1. inhoud. Achterwielophanging door pendel-assen. Wat deze feiten voor u betekenen? Dat Borgward met deze nieuwe wagen een voorsprong neemt op het gebied van comfort en van voldoening gevend autorijden! Bezoek stand B 302. Importeur: Rosier's Automobielbedrijven N.V. Binckhorstlaan 255, Den Haag, Tel. 851703 (Van een onzer verslaggevers) Elders hebben we het al gezegd; de echte, spectaculaire, splin ternieuwe primeurs komen niet meer op de tentoonstellingen. Die worden met fanfares en mooie meisjes elders aangekon digd. Maar dat neemt niet weg, dat er op elke tentoonstelling wagens staan, die het grote pu bliek nog niet eerder heeft ge zien, primeurs voor deze show dus. We laten hieronder een greep uit de noviteitenlijst vol gen: x X x De Innocentifabrieken komen met 'n kleine, attractieve sportwagen, de „Innocenti 950". Het is een Italiaan se carrosserie, waarin het motorisch gedeelte van dc Austin Healy Sprite is opgenomen in enigszins opgevoer de toestand. Innocenti heeft in Ita lië de licentie van enkele typen Aus tins. Ongetwijfeld wordt dit een aantrekkelijke propositie in de lichte sportklasse. x Xx De in Nederland reeds eerder ge- introduceerde BMW-700 Sport- coupé wordt voor het eerst op een Nederlandse tentoonstelling' vertoond. Chrysler komt met een snelle sport wagen (220 lan per uur), de 300 G met maar liefst 375 paardekrachten onder de motorkap en een gewicht van bijna twee ton. xXx Borgward kwam op de vorige RAI met een werkelijke primeur: het pro totype van luchtvering op de „2300.. Nu is deze luchtvering officieel ge worden en wordt zij als standaard geleverd op dit type. xXx Fia exposeert de gehele Duitse Fiat- lijn uit de fabrieken aan de Neckar: de „Jagst", de „Weinberg" en de „Neckar". de Duitse benamingen voor respectievelijk de Fiat 500, 600 en 1100. x X x Ford Dagenham heeft een Anglia „Sportsman" uitgebracht, een spor tieve uitvoering van de zo snel po pulair geworden New Anglia, waar bij ónder andere het reservewiel aan de buitenkant achter tegen het kof ferdeksel is geplaatst. xXx Van het Franse front is er wei nig nieuws: Citroen vertoont zijn inmiddels al bekend geworden DS-Cabriolct cn het lelijke eendje HEER DAK IOQjQOQNIEUWE PERSONENAUTO'S IN 1960 OP OE WEG De groei van het autopark demon- r cijfers vergelijken, dan zien wij dui streen zich ook in het aantal afge-\delijk dat het niveau jaar over iaar geven kentekenbewijzen. Wanneer toeneemt. Het jaartotaal ran toon wij van de laatste 3 jaar de maand-1 kwam dit jaar zelfs boven de 100.000 I laat zijn nieuwe neusje zien, waarmee nog niet gezegd is, dat het bezig is een zwaan te wor den. Maar wat niet is kan nog komen: Parijs gonst van geruch ten over de „Trois Chevaux". xXx Nieuws uit Italië zijn de Lancia Flavia met voorwielaandrijving en de Alfa Romeo 2000 Sprint. x X x Voor de Anglofielen tenslotte is er het goede nieuws van de „come back" van een oud, gerenommeerd merk: Lea Francis brengt op deze tentoonstelling de „Lynx". x X x In zijn Europese sector zorgt Gene ral Motors voor nieuws: De Opel 1700 in vierdeursuitvoerlng en de mogelijkheid van automatische trans missie bij de Opel Kapitan en de Vauxhall Cresta. x X x Uit Amerika, dat eigenlijk met alle 1961-modellen op deze show staat, moet het nieuws gezocht worden in de „compact cars": de Ford „Cornet" 1961, de Pontiac Tempest (zeer re- volutionair), de Oldsmobile F 85 en de Buick „Special". Voorts komt Rambler American met een cabrio let. x X x Er zal op deze RAI een hele reeks nieuwe combinatiewagens te zien zijn, waarvan enkele al in de circu latie kwamen, andere inderdaad pri meurs betekenen. Zo bijvoorbeeld de Chevrolet Corvair en de Saab 95. Voorts vindt men in deze reeks com bi's, die voor het eerst in Nederland worden tentoongesteld, de Taunus 17 M Turnierde Opel 1700 driedeurs, de Austin A 55 Countryman, de Mor ris Oxford V Travelier, de Austin Seven Countryman en Morris 850 Traveller (in fejte identieke wagens) Tenslotte nog een combi t:an Skoda. xXx Drie merken komen met. een kam peerauto: de Engelse Commcr, de Oostduitse EMW-Wartburg en de Isar, eveneens uit de Sowj et-zone. xXx En dan zijn er natuurlijk weer de publiektrekkende showstukjes. Ford komt niet zijn luchtkussenauto, de „Leva" car, die bier keurig aan ban den is gelegd, maar een goed beeld geeft van de mogelijkheden van deze nieuwe vorm van vervoer. Simca I staat er. met de beroemd geworden I „Ariane van Miramar" géén op graving van grote historische waar de, maar een auto, die op het circuit I van Miramar heeft laten zien, dat j men een Push-motor 200.000 kilonie- ter achter elkaar zonder onderbre king kan laten draalen, zonder dat er iets stuk gaat. Er staat dc mil joenste Morris, die er natuurlijk pre- i eies zo uitziet als elke andere van dat type en tenslotte heeft Renault het toch nog klaargespeeld bet „Ondine Ballet" tijdig uit Brussel te laten komen, zodat iedere RAI- I bezoeker zich kan vergapen aan de pirouette-draaiende Ondines in hun of haar mooie kleuren. Interessant in de serie Ameri kaanse „Compact Cars" is onge twijfeld de nieuwe Pontiac „Tem pest", waarin duidelijk tot uiting komt, dat de Amerikaanse con structeurs in de concurrentiestrijd tussen Europa en de V.8. tech nische dingen hebben gedaan, die men in Amerika tot voor kort onmogelijk had geacht. Zo heeft deze wagen een vier-cilindermo- tor (112 pk.), de carrosserie is zelfdragend, de rnotor ligt voor, doch de versnellingsbak achterin, samengebouwd met de achter- brug: drie nouveautés, zeker voor de Amerikaanse industrie. Ruim 200 exposanten Dc 43ste RAI in cijfers (Van een onzer verslag gevers) Op de nieuwe RAI, exposeren 228 inzen ders. En daarmee is dit opnieuw do grootste tentoonstelling in de reeks tot nu toe. Dat aantal exposanten is weer tien procent hoger dan in 1960. Van de 228 exposanten komen er 33 met personen- cn combinatiewagens, 25 met kampeerwagens (in dc hiervoor gedeel telijk gereserveerde Oosthal) en ruim 150 met onderdelen, acces soires, garage-uitrus ting etc. Twintig Ne derlandse fabrikanten van onderdelen en toe- leveringsprodukten ex poseren weer collectief, nu niet meer in een „Nederlands Paviljoen" doch gezien de inde ling van het nieuwe ge bouw op het „Neder lands Balcon". Men krijgt deels de plezierige situatie, dat de onderdelen en acces soires apart worden geëxposeerd, zoals dat ook in Parijs in het Grand Palais tot ieders tevredenheid het geval placht te zijn. Er staan 60 verschillen de merken op de ten toonstelling, afkomstig uit Engeland (21). West-Duitsland 16 Verenigde Staten (15). Italië (7). Frankrijk (5), Zweden (2), Oost- Duitslarjd, Tsjecho-Slo- wakije en Nederland elk 1. Op de afdeling kampeerwagens treft men 34 merken aan in ruim tachtig verschil lende typen. Wat de verkoop in Nederland betreft zijn in 1960 Volkswagen en Opel weer de koplopers geweest resp. 17,33'-- en io.So't van het aantal afgegeven ken tekenbewijzen. Hierop volgen dan Renault met 10,2790. Citroen met 9,1390 en Ford Enge land met 7,97%. De Nederlandse industrie DAF had een aandeel van 3,55% en ligt daar mee vóór op vele hier te lande bepaald niet onbekende merken. In 1957 werden in Neder land in 9 bedrijven 425 kampeer- en vouwwa gens gemaakt, in 1958 groeide het aantal be drijven met meer dan 10 man personeel tot 15 cn produceerde het 767 wagens, in 1959 lagen de getallen resp. op 17 cn 899, In 1949 schatte men het aantal kam- peerwegens nog op bij na 600, voor 1960 wordt het geschat op 12.500,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 11