„ROMANTIEK" voor jonge mensen loor en tegen van liet portret tiiii een zceinvse lm ml Zakgeld voor Kongo onder een hoedje M isschieu mogen we enkele vragen stellen, vragen waar in onze twijfel en die hebben we! is vervat? .1I.W' Deze keer over een groep van ongeveer 1000 jonge Zeeuwen, waar van de meerderheid overigens de leeftijd van der tien nog niet heeft bereikt. We werpen een blik op ne venstaande foto's en weten: het gaat over de padvinderij. Een kleine groep, slordig ge schat 2 y 'c van de tussen 15 en 25-igers in onze provincie. Waarom fronsen velen van ons de wenkbrouwen als ze het woord padvinderij ho ren? Waarom kijken velen bedenkelijk als ze merken dat dit artikel over de pad vinderij gaat? De kritiek op deze. ruim 50 jaar oude, be weging is nooit van de lucht geweest. En is er een vereni ging te noemen waarvan voor- en tegenstanders zo duidelijk geprononceerd zijn', in hun beoordeling zo zwart wit naast elkaar staan? e padvinderij dus. We 1110e- I J len toegeven dat we dit on derwerp met gemengde ge voelens aanvatten. Wat Zeeland betreft, in de hele provincie wordt padvinderij be dreven .zogezegdvan Zwin tot; Zijpe. De groepen zijn in de regel klein, worstelen met gebrek aan leiders en oudere leden. De zeever- kennersgroepen boeren nog het best en zitten bij voorkeur op liet water. Afgelopen zaterdagmiddag hebben we enkele groepen van nabij leren kennen, togen zonder bepaalde voorkeur naar Goes en troffen er «p eigen bodem de Hertog van Beijerengroep aan. (zie fotol. Hopman Willemse vertelde ons dat het een karweïmiddagje was, geen padvindersspel dus, maar hout hakken, schoonmaken enz. We raakten met enkele oudere Leden van de „Hertog van Beij erengroep" in Goes, bij het Iroeplokaal aan hei werk. G«en padvindersspel, maar karweitjes- middag. Dus: houthakken. Hoekje troeplokaal van de „Schout bij nacht Doorman- groep" te Heinkenszand. Hop man De Regt (rechts) beziet met enkele verkenners grote schedel van groot dier. Op de achtergrond een door een ver kenner vervaardigde wandschil dering. verkenners aan de praat, jongens van ï'ond 17 jaar die enthousiast verklaarden dat het ze in de groep naar hun zin hadden, met plezier elke zaterdagmiddag" de spelen spelen en dat veel liever doen dan op straat lopen of wat dan ook. Onvermijdelijk kwam de vraag naar voren: Hoe komt het toch dat vele buitenstaanders kritiek op de padvinderij hebben Waarom ziet men de padvinders vereniging zo auders dan andere verenigingen .Buitenstaanders weten vaak niet waar het om gaat, hoe we onze tijd gezamelijk doorbrengen. Maar hoe komt het dan dat ook vele oud-padvinders die dus wel de gang van zaken kennen, niet zelden met kritiek komen aandra gen Antwoord: Dan waren liet geen goede verkenners. Daar komt het op neer: de buiten staanders geloven niet in de pad vinderij. Dat doet de verkenner wel, maar dat is dan ook een voorwaarde. Akela wij d.o.b.. d.o.e., D.O.B., D.O.B. DOEN ONS BEST. WOEF! Dit is een yell. De adspirant-padvinders, de welpjes dus leeftijd 8 tot 12 jaar zeggen deze woorden, gezamenlijk in een kring rond leidster (akela» zittend, wijs en ringvingers van de beide handen links en rechts tegen het voorhoofd gedrukt. Bij het ..woef" wijzen alic vingers vooruit. Alles maakt deel uil van het spel. De welpen zijn jonge wolven die de eerste schreden op het ..buitenspoor" gaan zetten. Wor den ze twaalf en wat wijzer, dan worden ze verkenner als ze niet voor de vereniging bedanken. (Op deze leeftijd valt de helft af). Tot leeftijd zeventien zijn ze ver kenner in het patrouillesysteem: zes man (o.w. 1 leider) die door dik en dun samen optrekken, teamgeest vormen. Daarna wor den ze achttien en kunnen ze voor trekker worden. (Op deze leeftijd is geen lcwart van de oorspronke lijke groep meer over). Maar waarom lopen ei' zoveel weg? Ernstig en lang hebben we er over gepraat met hopman De Regt van de Schout bij Nacht Doormangrocn in Hcinkcnszaiul. Zaterdagmiddag kwamen wc er in het „troeplbkaal", bezichtigden er bij de snorrende kachel de over- wïnningstrofeeën van velerlei wed strijden aan de wand, waarna hop man De Regt als oorzaken noem de: ze moeten studeren, hebben milder tijd, gaan in schoolvereni gingen, vinden een lief meisje, gaan sport doen etc. Voorts, zo vertelde hopman De Regt vind je in een dorp vaak een troep opge schoten knapen die het doel neb ben de bestaande padvïnricrsgroep to vernietigen: ze dreigen hun vrienden die van plan erheen te gaan. schelden, spotten en roe pen daarmee een schaamtegevoel on etc. Dit breekt de groep ook ©en beetje af. Om in de termen te blijven: het waren geen goede verkenners, of wel: ze hadden hun geloof in de beweging verloren. DOELSTELLINGEN Hopman De Regt vertelde meer en iedere verkenner zal bea men: dat de doelstellingen van dc padvinderij in wezen verheven genoeg zijn. Laten wc de padvin- derswet en dito belofte er op na. slaan: eerlijk zijn .trouw, nuttig, behulpzaam .vriend voor allen, ridderlijk, dierenvriend. glim lachen en" fluiten onder alle om standigheden, spaarzaam, rein in gedachten, woord ón daad etc. De Belofte: „Op mijn eer beloof ik ernstig te zullen trachten: Mijn plicht te doen tegenover God en mijn Land, iedereen te helpen waar ik kan, de padvinderswet te gehoorzamen." De praktijk van de verkennerij kent de buitenstaander wel zo on geveer. Resultaten: kennis van de natuur, saamhorigheidsgevoel, el ke dag goede daad. leren je handen te gebruiken, praktisch worden, kortom (zoals hopman De Regt onderstreepte): zij moeten 'accep tabele burgers worden. Veel con centreert zich op het hoogtepunt van het jaar: het zomerkamp waarin je elkaar bij uitstek goed leert kennen. Al deze dingen wil le we graag onderschrijven, maar legen het in praktijk brengen van deze ideologie hebben we toch.en kele bezwaren. VOOR ROMANTICI: MAAN OP 14.43 ,U. MAAN ONDER 5.50 U. hebben altijd gedacht dat jongelieden bij voor- keur blootshoofds door het leven gaan, maar aan deze tijd schijnt een einde geko- men. Kijk maar eens om je heen: overal verschijnen de groene hoedjes. Een soort van jagershoedjes met kleine detailverschillen als ander koord, veertje of pluimpje. Plotseling zijn ze er, bij tien- tallen op zowel dames- als herenhoofden. Hebben ze al een naam? We geloven het niet. We hebben horen spre- ken over twen-hoedjes, ja- gershoedjes etc. Maar een verschijnsel is het toch wel want een artikel dat de mo- deman vroeger nooit aan de jeugd kwijt kon was de hoed. Misschien is het ook onder invloed van uitverkoop en vorst dat de modeman dit ar- tikel nu juist wel aan de jeugd kwijtraakt. Aldus gaan we weer vrolijk voorwaarts. En dat doen we dan, om pre- cies te zijn, onder een hoed- Mr w -rr -r -X- Nog steeds reageren verschil lende Zeeuwse bands op on ze oproep zich bekend te maken voor de rubriek „Portret van een Zeeuwse band". Zo was dat ook met ensemble „Roman tiek en Ritme" uit 's Gravenpol der. Maar waar zit „Romantiek en Ritme" precies? Wil „Roman tiek en Ritme" ons even een adres opsturen? Bij voorbaat dank. We komen. Ook in Nieuwdorp blijkt zich een Zeeuwse pand te bevinden. We hebben de indruk dat reeds op eèn of andere manier contact werd gezocht, maar. misschien ligt dat aan ons, we hebben ook van deze groep geen adres. Graag even een briefkaart. Is het „buitenspoor". de ge varen in een bos, de sporen van wilde dieren opzoeken en kampvu ren met „yells" besprenkelen etc. etc. niet een wat verouderde ro mantiek? „Het is spel", zegt de padvinder. Akkoord, maar tot wel ke leeftijd gaat dat? Het lijkt ons in een tijd van bromfietsen. T.Y.. juke-box, raket en H-bom alles 'n beetje onwerkelijk, "s Morgens vroeg horen we fabrieksfluiten huilen, geen leeuwen in het bos. Het uniform, de wet en belofte, f§ de geheime tekens en groeten die «orden uitgewisseld (een padvin- der geeft de linkerhand), de Ba- y den-Powell (oprichter) verering f| en nagedachtenis etc. etc. geven y soms de indruk dat het gaat om y eeu groep die zich ïn een soort y van mysterieuze broederschap isoleert. Die een beetje wereld- y vreemd wordt en zich op zekere p manier onttrekt aan de werke- lï.jklieïd waarvoor de padvinder ff juist moet worden klaargemaakt, ff „We staan midden in het volle leven", zegt hopban De Regt en §j elke verkenner, hier tegen, „we zijn niet geïsoleerd. Wc doen inee H aan actie's etc. etc." Het zij zo. Na onze kennismaking y met de padvinderij geloven wij y dat het voor jongens tot onge- P veer vijftien jaar reuze aardig is M om padvinder te zijn. Maar dan is de tijd van deze ro- mantiek toch wei ver voorbij. En s zou de padvinderij niet winnen ais s juist zaken als uniform, belofte, geheime tekens etc. niet zo veel p nadruk kregen? p Wé hebben gesproken met padvinders, oud-padvinders, buitenstaanders en met ons- |j zelf. Wie zich geroepen voelt y iets toe te voegen of weg te W nemen kunnen we slechts ad- §f viseren: pak pen en papier g en schrijf! (Naar red. ,.Tus- y sen 13 en 2(yf±- De bliksemactie „Zakgeld voor Kongo" onder de Zeeuwse, jeugd is nog niet' afgelopen. De totaal-uitslag is ons nog niet bekend, maar uit de cijfers die reeds konden worden verstrekt blijkt overduidelijkt dal goede resultaten worden geboekt. Voorzover we konden nagaan loopt het ingezamelde bedrag al tegen de 8.000! Daar zitten twee huis-aan-huis collectes bij. georganiseerd door de christelijke h.b.s. voor Walcheren en het christelijk* lyceum voor Zeeland te Goes respectievelijk 1855,97 en 2509.55We konden vaststellen dat de zakgeldgevende leerling- gemiddeld één gulden heeft ingebracht zodat bijvoorbeeld rijkskweek met 333 uit de bus kwam en christelijke kweek 325.20 haalde. Er was een huishoudschool van 200, chr. h.b.s. met 4-11.06. lyceum Oostburg 200.50 en chr. ulo Vlissïngen leverde 176.50 in. Hei gaat dus goed! Einduitslag volgt. Illlllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllll!llllllllltllllll!lllllllllllllllllllllllllt||||||lill|||||||illlillllllllli!l||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||j||||||||||||||||l| De Zeeuwse band voor het por. tret van deze week komt weer eens uit Vlissïngen. Ze heten de .Sabres" of wel (zie foto v.l.n.r.) Peter Schaar (18) drums. Peter Kopmels (18) gi taar en Jan Visser (17) eveneens gitaar. De Peters bezoeken de Vlissing- se openbare ulo en Jan Visser houdt het op de u.t.s. Sinds sep tember ongeveer spelen ze samen ide gitaristen om beurten solo en begeleidingin een vrij strakke en mojsetone rock-cadans. Zo hoorden we lied ..Apache", een niet al te snel Sweet Georgia Boruwn" en ander rock-gutime stukken. „We willen eigenlijk wel iets aan improvisatie doen", ver klaarden ons de „Sabres". Maar het swingde nog niet helemaal. Na enig schutteren werd de roek- maat omgezet in een strakke swing-slag, het tempo ging wat hoger en ja.... voorzichtig kwa men de improvisaties voor de dag. Het zal dus wel lukken met cle ..Sabres" in Vlissingcn. We hopen ze over enige tijd nog eens te horen-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7