„ROMANTIEK" voor jonge mensen
loor en
tegen van liet
portret tiiii een zceinvse lm ml
Zakgeld voor Kongo
onder een
hoedje
M isschieu mogen we enkele
vragen stellen, vragen waar
in onze twijfel en die hebben
we! is vervat?
.1I.W'
Deze keer over een groep
van ongeveer 1000
jonge Zeeuwen, waar
van de meerderheid
overigens de leeftijd van der
tien nog niet heeft bereikt.
We werpen een blik op ne
venstaande foto's en weten:
het gaat over de padvinderij.
Een kleine groep, slordig ge
schat 2 y 'c van de tussen 15
en 25-igers in onze provincie.
Waarom fronsen velen van
ons de wenkbrouwen als ze
het woord padvinderij ho
ren? Waarom kijken velen
bedenkelijk als ze merken
dat dit artikel over de pad
vinderij gaat? De kritiek op
deze. ruim 50 jaar oude, be
weging is nooit van de lucht
geweest. En is er een vereni
ging te noemen waarvan
voor- en tegenstanders zo
duidelijk geprononceerd zijn',
in hun beoordeling zo zwart
wit naast elkaar staan?
e padvinderij dus. We 1110e-
I J len toegeven dat we dit on
derwerp met gemengde ge
voelens aanvatten.
Wat Zeeland betreft, in de hele
provincie wordt padvinderij be
dreven .zogezegdvan Zwin tot;
Zijpe. De groepen zijn in de regel
klein, worstelen met gebrek aan
leiders en oudere leden. De zeever-
kennersgroepen boeren nog het
best en zitten bij voorkeur op liet
water.
Afgelopen zaterdagmiddag hebben
we enkele groepen van nabij leren
kennen, togen zonder bepaalde
voorkeur naar Goes en troffen er
«p eigen bodem de Hertog van
Beijerengroep aan. (zie fotol.
Hopman Willemse vertelde ons dat
het een karweïmiddagje was, geen
padvindersspel dus, maar hout
hakken, schoonmaken enz.
We raakten met enkele oudere
Leden van de „Hertog van Beij
erengroep" in Goes, bij het
Iroeplokaal aan hei werk. G«en
padvindersspel, maar karweitjes-
middag. Dus: houthakken.
Hoekje troeplokaal van de
„Schout bij nacht Doorman-
groep" te Heinkenszand. Hop
man De Regt (rechts) beziet
met enkele verkenners grote
schedel van groot dier. Op de
achtergrond een door een ver
kenner vervaardigde wandschil
dering.
verkenners aan de praat, jongens
van ï'ond 17 jaar die enthousiast
verklaarden dat het ze in de groep
naar hun zin hadden, met plezier
elke zaterdagmiddag" de spelen
spelen en dat veel liever doen dan
op straat lopen of wat dan ook.
Onvermijdelijk kwam de vraag
naar voren: Hoe komt het toch
dat vele buitenstaanders kritiek
op de padvinderij hebben
Waarom ziet men de padvinders
vereniging zo auders dan andere
verenigingen
.Buitenstaanders weten vaak niet
waar het om gaat, hoe we onze
tijd gezamelijk doorbrengen.
Maar hoe komt het dan dat ook
vele oud-padvinders die dus wel
de gang van zaken kennen, niet
zelden met kritiek komen aandra
gen
Antwoord: Dan waren liet geen
goede verkenners.
Daar komt het op neer: de buiten
staanders geloven niet in de pad
vinderij. Dat doet de verkenner
wel, maar dat is dan ook een
voorwaarde.
Akela wij d.o.b.. d.o.e.,
D.O.B., D.O.B. DOEN ONS
BEST. WOEF! Dit is een
yell. De adspirant-padvinders, de
welpjes dus leeftijd 8 tot 12 jaar
zeggen deze woorden, gezamenlijk
in een kring rond leidster (akela»
zittend, wijs en ringvingers van
de beide handen links en rechts
tegen het voorhoofd gedrukt. Bij
het ..woef" wijzen alic vingers
vooruit.
Alles maakt deel uil van het
spel. De welpen zijn jonge wolven
die de eerste schreden op het
..buitenspoor" gaan zetten. Wor
den ze twaalf en wat wijzer, dan
worden ze verkenner als ze niet
voor de vereniging bedanken. (Op
deze leeftijd valt de helft af).
Tot leeftijd zeventien zijn ze ver
kenner in het patrouillesysteem:
zes man (o.w. 1 leider) die door
dik en dun samen optrekken,
teamgeest vormen. Daarna wor
den ze achttien en kunnen ze voor
trekker worden. (Op deze leeftijd
is geen lcwart van de oorspronke
lijke groep meer over). Maar
waarom lopen ei' zoveel weg?
Ernstig en lang hebben we er
over gepraat met hopman De
Regt van de Schout bij Nacht
Doormangrocn in Hcinkcnszaiul.
Zaterdagmiddag kwamen wc er
in het „troeplbkaal", bezichtigden
er bij de snorrende kachel de over-
wïnningstrofeeën van velerlei wed
strijden aan de wand, waarna hop
man De Regt als oorzaken noem
de: ze moeten studeren, hebben
milder tijd, gaan in schoolvereni
gingen, vinden een lief meisje,
gaan sport doen etc. Voorts, zo
vertelde hopman De Regt vind je
in een dorp vaak een troep opge
schoten knapen die het doel neb
ben de bestaande padvïnricrsgroep
to vernietigen: ze dreigen hun
vrienden die van plan erheen
te gaan. schelden, spotten en roe
pen daarmee een schaamtegevoel
on etc. Dit breekt de groep ook
©en beetje af.
Om in de termen te blijven: het
waren geen goede verkenners, of
wel: ze hadden hun geloof in de
beweging verloren.
DOELSTELLINGEN
Hopman De Regt vertelde meer
en iedere verkenner zal bea
men: dat de doelstellingen van
dc padvinderij in wezen verheven
genoeg zijn. Laten wc de padvin-
derswet en dito belofte er op na.
slaan: eerlijk zijn .trouw, nuttig,
behulpzaam .vriend voor allen,
ridderlijk, dierenvriend. glim
lachen en" fluiten onder alle om
standigheden, spaarzaam, rein in
gedachten, woord ón daad etc. De
Belofte: „Op mijn eer beloof ik
ernstig te zullen trachten: Mijn
plicht te doen tegenover God en
mijn Land, iedereen te helpen
waar ik kan, de padvinderswet te
gehoorzamen."
De praktijk van de verkennerij
kent de buitenstaander wel zo on
geveer. Resultaten: kennis van de
natuur, saamhorigheidsgevoel, el
ke dag goede daad. leren je handen
te gebruiken, praktisch worden,
kortom (zoals hopman De Regt
onderstreepte): zij moeten 'accep
tabele burgers worden. Veel con
centreert zich op het hoogtepunt
van het jaar: het zomerkamp
waarin je elkaar bij uitstek goed
leert kennen. Al deze dingen wil
le we graag onderschrijven, maar
legen het in praktijk brengen van
deze ideologie hebben we toch.en
kele bezwaren.
VOOR ROMANTICI:
MAAN OP 14.43 ,U.
MAAN ONDER 5.50 U.
hebben altijd gedacht
dat jongelieden bij voor-
keur blootshoofds door het
leven gaan, maar aan deze
tijd schijnt een einde geko-
men. Kijk maar eens om je
heen: overal verschijnen de
groene hoedjes. Een soort
van jagershoedjes met kleine
detailverschillen als ander
koord, veertje of pluimpje.
Plotseling zijn ze er, bij tien-
tallen op zowel dames- als
herenhoofden. Hebben ze al
een naam? We geloven het
niet. We hebben horen spre-
ken over twen-hoedjes, ja-
gershoedjes etc. Maar een
verschijnsel is het toch wel
want een artikel dat de mo-
deman vroeger nooit aan de
jeugd kwijt kon was de hoed.
Misschien is het ook onder
invloed van uitverkoop en
vorst dat de modeman dit ar-
tikel nu juist wel aan de
jeugd kwijtraakt. Aldus gaan
we weer vrolijk voorwaarts.
En dat doen we dan, om pre-
cies te zijn, onder een hoed-
Mr w -rr -r -X-
Nog steeds reageren verschil
lende Zeeuwse bands op on
ze oproep zich bekend te
maken voor de rubriek „Portret
van een Zeeuwse band". Zo was
dat ook met ensemble „Roman
tiek en Ritme" uit 's Gravenpol
der. Maar waar zit „Romantiek
en Ritme" precies? Wil „Roman
tiek en Ritme" ons even een adres
opsturen? Bij voorbaat dank. We
komen.
Ook in Nieuwdorp blijkt zich een
Zeeuwse pand te bevinden. We
hebben de indruk dat reeds op eèn
of andere manier contact werd
gezocht, maar. misschien ligt dat
aan ons, we hebben ook van deze
groep geen adres. Graag even een
briefkaart.
Is het „buitenspoor". de ge
varen in een bos, de sporen van
wilde dieren opzoeken en kampvu
ren met „yells" besprenkelen etc.
etc. niet een wat verouderde ro
mantiek? „Het is spel", zegt de
padvinder. Akkoord, maar tot wel
ke leeftijd gaat dat? Het lijkt ons
in een tijd van bromfietsen. T.Y..
juke-box, raket en H-bom alles 'n
beetje onwerkelijk, "s Morgens
vroeg horen we fabrieksfluiten
huilen, geen leeuwen in het bos.
Het uniform, de wet en belofte, f§
de geheime tekens en groeten die
«orden uitgewisseld (een padvin-
der geeft de linkerhand), de Ba- y
den-Powell (oprichter) verering f|
en nagedachtenis etc. etc. geven y
soms de indruk dat het gaat om y
eeu groep die zich ïn een soort y
van mysterieuze broederschap
isoleert. Die een beetje wereld- y
vreemd wordt en zich op zekere p
manier onttrekt aan de werke-
lï.jklieïd waarvoor de padvinder ff
juist moet worden klaargemaakt, ff
„We staan midden in het volle
leven", zegt hopban De Regt en §j
elke verkenner, hier tegen, „we
zijn niet geïsoleerd. Wc doen inee H
aan actie's etc. etc."
Het zij zo. Na onze kennismaking y
met de padvinderij geloven wij y
dat het voor jongens tot onge- P
veer vijftien jaar reuze aardig is M
om padvinder te zijn.
Maar dan is de tijd van deze ro-
mantiek toch wei ver voorbij. En s
zou de padvinderij niet winnen ais s
juist zaken als uniform, belofte,
geheime tekens etc. niet zo veel p
nadruk kregen? p
Wé hebben gesproken met
padvinders, oud-padvinders,
buitenstaanders en met ons- |j
zelf. Wie zich geroepen voelt y
iets toe te voegen of weg te W
nemen kunnen we slechts ad- §f
viseren: pak pen en papier g
en schrijf! (Naar red. ,.Tus- y
sen 13 en 2(yf±-
De bliksemactie „Zakgeld voor Kongo" onder de Zeeuwse, jeugd
is nog niet' afgelopen. De totaal-uitslag is ons nog niet bekend,
maar uit de cijfers die reeds konden worden verstrekt blijkt
overduidelijkt dal goede resultaten worden geboekt. Voorzover
we konden nagaan loopt het ingezamelde bedrag al tegen de
8.000!
Daar zitten twee huis-aan-huis collectes bij. georganiseerd door
de christelijke h.b.s. voor Walcheren en het christelijk* lyceum
voor Zeeland te Goes respectievelijk 1855,97 en 2509.55We
konden vaststellen dat de zakgeldgevende leerling- gemiddeld één
gulden heeft ingebracht zodat bijvoorbeeld rijkskweek met 333
uit de bus kwam en christelijke kweek 325.20 haalde. Er was
een huishoudschool van 200, chr. h.b.s. met 4-11.06. lyceum
Oostburg 200.50 en chr. ulo Vlissïngen leverde 176.50 in. Hei
gaat dus goed! Einduitslag volgt.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllll!llllllllltllllll!lllllllllllllllllllllllllt||||||lill|||||||illlillllllllli!l||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||j||||||||||||||||l|
De Zeeuwse band voor het por.
tret van deze week komt
weer eens uit Vlissïngen. Ze
heten de .Sabres" of wel (zie
foto v.l.n.r.) Peter Schaar (18)
drums. Peter Kopmels (18) gi
taar en Jan Visser (17) eveneens
gitaar.
De Peters bezoeken de Vlissing-
se openbare ulo en Jan Visser
houdt het op de u.t.s. Sinds sep
tember ongeveer spelen ze samen
ide gitaristen om beurten solo en
begeleidingin een vrij strakke
en mojsetone rock-cadans. Zo
hoorden we lied ..Apache", een
niet al te snel Sweet Georgia
Boruwn" en ander rock-gutime
stukken. „We willen eigenlijk wel
iets aan improvisatie doen", ver
klaarden ons de „Sabres". Maar
het swingde nog niet helemaal.
Na enig schutteren werd de roek-
maat omgezet in een strakke
swing-slag, het tempo ging wat
hoger en ja.... voorzichtig kwa
men de improvisaties voor de
dag. Het zal dus wel lukken met
cle ..Sabres" in Vlissingcn. We
hopen ze over enige tijd nog
eens te horen-