STATEN OVER OOSTERSCHELDEBRUG Enthousiasme over plan van Ged.Staten fin druk debat. Zeeland op keerpunt in zijn geschiedenis Uren werden besteed aan klein goed STATEN-SARCASME REKENKAMER ONDERZOCHT VERSCHRIJVINGEN' PROVINCIE NIEUWJAARSREDE f COMMISSARIS 1 DER KONINGIN HESSELINK- WESTERLING De Staten van Zeeland hebben gisteren Ge deputeerde Staten gemachtigd met de N. V. Aannemingsmaatschappij Van Hattum en Blankevoort te Beverwijk en de N. V. Am sterdamse Ballastmaatschappij een over eenkomst aan te gaan voor de bouw van een brug over de Oosterschelde. Aan deze beide maatschappijen wordt de betaling gegaran deerd tot een maximumbedrag van f 125.000 voor de voorbereidingswerkzaamheden, no dig voor de bouw van de brug. De Staten be sloten hiertoe ondanks het ontbreken van een rijksgoedkeuring voor de bruggebouw, omdat anders het gevaar groot is dat men achter raakt op het tijdschema. Deze achter stand zou namelijk wel eens zo groot kunnen worden, dat bij het afkomen van de rijks- goedkeuring het tijdschema dan niet meer ingelopen kan worden. Vandaar, dat de voor bereiding nu reeds ter hand moet worden genomen. Dit besluit werd genomen 11a uitvoerige dis cussies in de Staten, waarbij over het alge meen bijzonder welwillend en enthousiast over de brugplannen werd gesproken. Na mens het college van Gedeputeerde Staten Zoals bekend wordt voor dit laatste punt overleg gepleegdniet een bank- syndicaat onder leiding van de firma Pierson, Heldring en Pierson. De heer L. P. van Oorschot (p.v.d.a.) was deze financiering niet geheel duidelijk en in dit verband wilde hij nadere inlichtingen over de tolhef fing. Deze heffing waarvan hij een principieel tegenstander is, zoals hij verklaarde zal wel niet te ver mijden zijn. „Maar het is een nood zakelijk kwaad", vond hij. Ook de heer B. A. Hesselink (v.v.d.) was niet erg gerust over de tolhef fing. Hij rekende het college voor, dat per passage zo ongeveer 2,50 gevraagd zal moeten worden. „En dat is een bedrag, dat mij toch wel volkomen onaanvaardbaar lijkt", be toogde dit Statenlid. Op deze „tol-opmerkingen" ging de lieer Van der Weel wat dieper in. Bij het voorbereiden van het plan was men vergelijkenderwijs uitgegaan van drie „soorten" ve ren, namelijk Anna-Jacobapolder- Zijpe, de Westerscheldeveren en tenslotte de huidige Oosterscliel- deveren. „Daarbij hebben wij er op gerekend, dat de voetgangers heel weinig zullen kunnen beta len. evenals de fietsers. Het tol geld voor de auto's zal uiteraard hoger liggen,, maar zal toc.h niet exorbitant zijn vergeleken met de huidige tarieven van de veren. Bo vendien moet men niet vergeten, dat er voor het vrachtvervoer een grotere winstmogelijkheid zal ko men. Er is namelijk geen wacht tijd meer en elk obstakel is ver dwenen. Gedeputeerde Staten me nen, dat de hier en daar hogere bedragen vergeleken bij de huidige tarieven die als tolgeld gevraagd zullen worden, zeker niet belemmerend voor het ver keer zullen werken", aldus mr. Van der Weel. Over het algemeen waren de Staten leden instemmend in hun betoog. Zo sprak de heer H. IJssel namens de C.H.U. een duidelijk vertrouwen uit in het plan: „Zeeland toont hiermee B. A. Hesselink Wat zelden in de Zeeuwse Sta ten voorkomt gebeurde giste ren: één lid werd uiterst sar castisch. Het gebeurde bij de behandeling van een wijziging van het politiereglement voor de polders en waterschappen, welk punt voor de heer D. Kodde van de S.G.P. aanlei ding was tot een hreed debat met de Gedeputeerden Philipse en Van der Weel. Daarbij bleek dat de heer Kodde be hoefte had aan een derde ter mijn om te spreken, maar vol gens de letter van het regle ment van orde moet de voor zitter daarvoor de toestem ming vragen aan de Staten. En dus vroeg de commissaris der koningin of de vergadering bezwaar had. Er volgde een af wijzend gemompel, want men vond het blijkbaar welletjes. Maar plotseling klonk heel be minnelijk de stem van dc heer L. P. van Oorschot van dc P. v.d.A.: „Meneer de voorzitter, ik ben van mening, dat de heer Kodde wel toestemming moet krijgen. Ik kan mij namelijk levendig voorstellen, dat hij behoefte heeft over dit onder werp nóg meer te zeggen en voorts om zichzelf te herha len!" Het sarcasme droop eraf, maar do heer Kodde kreeg toe stemming L. P. van Oorschot zelf een oplossing voor zijn proble men te vinden", zei hij. De heer J. Hommes (a.r.) verklaarde zelfs te willen applaudisseren en ook de heer P. V. M. Vercauteren (k.v.p.) sprak complimenteuze woorden aan het adres van Ged. Staten. Natuurlijk waren er hier en daar wel enige be denkingen, vooral ook omdat nog niet zeker is dat het plan zal door gaan, zodat het gevoteerde bedrag van ƒ125.000 eraan ..gewaagd" moet worden. De somberste geluiden kwamen van de S.G.P.-woordvoerder, de lieer D. Kodde. Hij liad bovendien be/.waren tegen de procedure: het voorstel had naar zijn mening eerst in de afde lingen behandeld moeten worden. En bovendien vroeg hij zich af of de sterke bindingen niet de aannemers- maatschappijen wel gewenst waren. „Wat willen die maatschappijen?" vroeg de heer Kodde. Waarop het van links en rechts interrupties re gende: „Een brug bouwen!" De heer Kodde was echter niet van zijn stuk: „Ik bedoel: hoe zijn de verhoudingen met de provin cie". De heer Van der Peijl (c.h.): „Het is geen Socrates-affaire!" Mr. Van der Weel ging bij de beant woording van de sprekers 'in het kort de geschiedenis na van „de Zeeuwse weg". Aanvankelijk dachten Gedepu teerden dat deze weg technisch onop losbare problemen zou stellen, maar na een eerste studie van het bureau bijzondere werken van de provinciale waterstaat, welk bureau werd geadvi seerd door een landelijke waterstaats figuur van allure, bleek dat het pro ject mogelijk was. En tevens kwam vast te staan, dat een soortgelijke gedachte was gegroeid bij twee aan nemersfirma's, die een grote staat van dienst op het gebied van water bouwkundige werken hebben en bo vendien het vertrouwen van rege ringsinstanties hebben. werd het voorstel verdedigd door mr. A. J. van der Weel, die in een knap betoog duide lijk de stand van zaken op dit moment rond dit grootse project uiteenzette. De heer Van der Weel stelde daarbij heel duidelijk: twee tijdstippen bepalen het tijd schema voor deze brug, namelijk de tot standkoming van Grevelingendam en Ha ringvlietbrug enerzijds en de afdamming van de Oosterschelde anderzijds. Op het eerste tijdstip zal ook de Oosterschelde-brug ge reed moeten zijn en op het tweede dient het project sehuldvrij te zijn. Door deze twee data wordt ook de financiering bepaald. Wat de financiering betreft, daarvan lichtte de heer Van der Weel een klein tipje van de sluier op. Er zal een naamloze vennootschap tot exploitatie van de brug komen, waarin de provincie voor 15 miljoen aan aandelen zal nemen. Daarbij komt 5 miljoen uit het provinciaal wegenfonds, terwijl ook de aan nemers voor een nader vast te stellen bedrag in miljoenen zullen deelnemen. En tenslotte zal een vorm van geldverstrekking gevonden moeten worden via financiers. „Deze studies gingen gepaard met gunstige reacties bij banken, wier kapitalistische namen ook in uw fractie wel het vertrouwen heb ben", zei de socialistische Gedepu teerde glimlachend tot de P.v.d.A.- woordvoerder. Waarop jhr. mr. T. A. J. W. Schorer (p.v.d.a.) in het opklinkende gelach de Gedeputeer de interrumpeerde: „Speak for yourself". De heer Van der Weel zette uiteen, wat nu de rijkstaak in dit project is. Hoewel geen regeringsgelden worden gevraagd is toestemming van rijks wege op diverse overwegingen nodig. In de eerste plaats wordt de brug over rijkswater gebouwd, voorts is tolheffing onvermijdelijk, .en ten slotte moet de regering nagaan of dit project uit een oog-punt van con- junctuurpolitiek past in de Neder landse overheidsuitgaven. Gedeputeerden waren aanvankelijk optimistisch en hadden zelfs ge meend over deze zaken op korte ter mijn uitsluitsel te krijgen. „Maar dat is niet gelukt", moest de heer Van der Weel toegeven. De minister van financiën wil pas met het col lege over deze zaak spreken als hij raport beeft ontvangen van zijn ambtgenoot van verkeer en water staat. Rijkswaterstaat bestudeert nu bet project en deze dienst heeft het niet zonder enthousiasme ontvangen. Niettemin: de rijksgoedkeuring ontbreekt vooralsnog. En nu zijn er twee mogelijkheden, namelijk afzien van het plan of voorlopig al op risico van de provincie met de voorbereidingen beginnen. Het college meent dat het laatste no dig is. „Er moet iets worden ge daan wil men een voor de brug dodelijke vertraging vermijden. Het enige dat wij nu aan de Staten vragen is: wilt gij ons (Zie slot pag. 8 kol3) Mr. P. Dieleman herdacht De commissaris der koningin heeft gisteren in zijn nieuwjaarsrede en kele woorden gewijd aan dé nage dachtenis van mr. P. Dieleman. „Of schoon zijn houding tijdens de bezet ting hem van velen heeft vervreemd, wil ik niet nalaten aan deze bijzon dere figuur, enkele waarderende woorden te wijden", aldus de com missaris. „Zelden heb ik iemand ont moet, die zo thuis was in verleden en heden van Zeeland. Waar men ook met hem in de provincie was, steeds wist hij vele interessante dingen van de streek te vertellen". De commis saris herinnerde er aan, dat mr. Die leman reeds een dertigtal jaren was vervuld met de gedachte aan een polderconcentratie. Met grote be langstelling heeft hij de laatste jaren de ontwikkeling van dit onderwerp gevólgd. Met instemming citeerde jhr. De Casembroot de kantlijn in ons blad, waarin werd gezegd dat mr. Dieleman eeii briljante figuur was die werd bewonderd en verguisd. „Ondanks zijn vele fouten zullen velen ln Zeeland hem met waarde ring gedenken", zo besloot de com- 1 missaris. Een groot deel van de Statenverga dering ging gisteren heen met aller lei klein goed, zodat de provinciale begroting pas vandaag aan de orde kan komen. Zo was men niet enthou siast over een nota van G.S. inzake deh uïsvesting van de provinciale waterstaat in Terneuzen. Dit punt zal vandaag opnieuw worden behan deld. Enige discussie was er ook over een wijziging van het bezoldi gingsbesluit provinciale ambtenaren de S.G.P.-fractie stemde tegen en voorts ontstond een uitvoerige discussie over de wijziging van het provinciaal wegenplan. Deze wijziging betrof hier het plaatsen van de toegangswegen naar het Sloe op het provinciaal wegenplan. Met name bleek de vraag belangrijk of de .Stoofweg1 nimmer heblien voorgedaan. Het college juicht dan ook een objectieve controle toe, maar tot zijn leedwezen is het onder zoek nog niet voltooid. De Re kenkamer hoopt spoedig aan de minister rapport uit te brengen, waarna de bewindsman Ged. Staten zal inlichten. Het college zal daarop provinciale staten zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. De Algemene Rekenkamer stelt in opdracht van de minister van binnenlandse zaken thans een onderzoek in naar de beschuldi gingen, dat bij de provincie Zee land verschrijvingen voorko men. Dit deelde de commissaris der koningin gisteren mede in zijn nieuwjaarsrede. Met stel ligheid kan het college van Ge deputeerde Staten verklaren, dat dergelijke handelingen zicli De commissaris der koningin in Zeeland heeft bij de aan vang van de openbare staten vergadering, gisteren in de Statenzaal, in een nieuw jaarsrede er op gewezen, dat Zeeland „een keerpunt 111 de geschiedenis" beleeft. De eerste belangrijke verbinding van het Deltaplan is gereali seerd, de basis van Zeelands welvaart is verbreed en de industrialisatie komt einde lijk op gang. De Sloehaven is niet langer een planologische conceptie, maar een harde realiteit". De commissaris bracht daarvoor dank aan de ministerraad en in het hij zonder aan de minister van verkeer en waterstaat. Ook de Staten-Generaal betrok liïj in deze dank. De commissaris ging na hoe op dit ogenblik de stand van de in dustrialisatie is. In de kernen Zierikzee, Goes, en Terneuzen vestigen zich belangrijke bedrij ven, In Sl'.-Maartensdijk gaat het AA/WVVVVWSA*A/VVVWW\ WWWWWVWW/AW weliswaar wat minder voorspoe dig, maar de commissaris had het volste vertrouwen, dat het ook daar eenmaal zal gelukken. Ook buiten de kernen gaat het goed: b.v. in Vogelwaarde, Sluis, Kapel- Ie en Krabbendijke, terwijl vorige week een belangrijke stap werd gedaan inzake de vestiging van de Montecatini op de Axelse vlak te. „Daarnaast is het mij een be hoefte mijn bewondering uit te spreken voor de talloze kleine be drijven, die zich elders in Zeeland hebben ontwikkeld zonder enige steun van rijkswege", aldus de commissaris. Hij kon voorts met voldoening verklaren dat tot dus ver nieuwe vestigingen geen fi nanciële stroppen hebben opgele verd. De commissaris betreurde het, dat het nog niet mogelijk was geweest de exploitatievorm van 't Slochavenproject te re gelen. Nu ontbreekt nog het centrale punt, waarheen gega digden zich kunnen wenden. Moge een regeling spoedig tot stand komen. Op het gebied van de infrastruc tuur is er voor Zeeland ook reeds veel bereikt, aldus de commissa ris. Hij verwachtte ook in de toe komst hier veel van. „Om de werkzaamheden tc coördineren, stellen wij ons voor in ons ambte lijk apparaat de nodige wijzigin gen aan te brengen". WONINGBOUW De woningtoewijzing noemde de commissaris „de sombere noot in mijn toespraak". De taak, waar voor Ged. Staten zich hier gesteld zien, noemde spreker niet uitvoer baar. Deze week zal de commis saris met minister Van Aartsen over deze aangelegenheid een on derhoud hebben. Het'geringe bouwvolume heeft onvermijdelijk lot gevolg, dat Zeelands bouwcapaciteit voor een belangrijk deel niet zal worden benut. Het gevolg Bouwvakarbeiders trekken hier weg en kleine bedrijven zijn tot ondergang gedoemd. Do commissaris betreurde liet in hoge mate, dat men ér nog steeds geen begrip voor heeft, dat kleine aannemers op de dorpen vaak familiebedrijven zijn, waarvan de werknemers vaak deelgenoot In het be drijf nu eenmaal niet elders gaan werken. Zij zijn aange wezen vooral óp de bouw van premiewoningen en soms ook woningwetwoningen in hun rayon. Voor deze groep van kleine zelf standigen is de contingentering der premiewoningeu meer dan rampzalig, zo stelde de commis saris. VISSERS Een ander zorgenpunt van de pro vincie is de kwestie der garnalen- vissers, die in Veere hun thuis haven hadden. De capaciteit van hun scheepsmotoren is van dien aard, dat zij van Colijnsplaat uit hun visgronden bezwaarlijk tijdig kunnen bereiken. Gedeputeerde Staten hebben dit punt herhaalde lijk onder de aandacht van de commissie ex artikel S gebracht. De commissaris zal op 6 februari deze zaak weer met de minister van landbouw en visserij bespre ken. Tenslotte bracht de commissaris de pendel ter sprake. „Moge de voortgaande industrialisatie aan dit sociale gevaar paal en perk stellen" zei hij. „Ik wil U echter niet verhelen dat het systeem van kernaanwijzing tot gevolg heeft, Öat het tot ontwikkeling brengen van de overige gemeenten in hoge mate wordt bemoeilijkt. bij Lewedorp daardoor van het plan moest verdwijnen. De oppo sitie daartegen werd geleid door het K.V.P.-Statenlid C. Verdonk, die daarbij succes oogstte. Ged. Staten zwichtten tenslotte bij dit punt en formuleerden het voor stel bij monde van de heer C. Philipse aldus, dat de Stoofweg voorlopig op het plan zal blijven. Er was hog een klein gevecht tussen het college en Gedeputeerden, name lijk over een subsidie verhoging aan 't christelijke blindeninstituut „Bar- timéus" te Zeist. G.S. wilden slechts een verhoging met f 50,tot f 100, voor elke uit Zeeland afkomstige blinde, die in deze inrichting wordt verpleegd. De Statenleden alle fracties dachten er zo over wilden er echter f 200,van maken, maar Gedeputeerde A. Schout zette uiteen dat dan doofstommeninrichtin- gen dit bedrag óók zouden vragen. En dat werd te duur. Wel wilde hij overwegen of bij een volgende begroting de provinciale fi nanciën alsnog verhoging zouden toelaten. Maar de Statenleden hiel den vol, waarbij de heer J. Hommes van de AJt. voor het formele voor stel zorgde. En aldns werd tot sub sidieverhoging tot f 200,besloten, ditmaal met de vreemde aantekening dat de leden van G.S. wensten geacht te worden te hebben tegengestemd... illllllllllllllllllllllllllllll De fractievoorzitter van de K. V.P., de heer P. V. M. Ver- H cauteren, wilde in de debatten ëe rond de brug verklaren het eens te zijn met de heer B. A. H Hesselink, die tevoren had ge- sproken. Maar in het vuur van zijn betoog was de heer Ver- H cauteren kennelijk de naam van zijn mede-Statenlid even kwijt. Waarop hij uitriep: „Ik EE ben 't met de heer Westerling eens". Even vergeleken de Statenle- H den in gedachten hun slanke, H gezagsgetrouwe medelid met §j de omvangrijke, revolutionaire ex-kapitein Westerling. Waar- na een homerisch gelach op- M klonkn lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!!!!lll!!!!l!!|f!!!!!l!j||||jl!ll!!l!l||||!lll|i;{!i!Ü Dit jaar aanbesteding commissariswoning Dit jaar zal de ambtswoning van de commissaris der koningin in de Abdij worden aanbesteed, alsmede de commissiekamers voor de staten. De primitieve accommodatie rond de Statenzaal wordt door deze bouw belangrijk verbeterd. Deze mededeling deed de commissa ris der koningin gisteren in de sta tenvergadering. Hij voegde er aan toe, dat het bouwtechnisch wellicht nodig zal zijn de Statenzaal gedu rende een jaar te sluiten. Gedepu teerden bestuderen nu hoe dit te ver mijden, alsmede de vraag hoe hoog de kosten daarvan zullen zjjn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 7